De gemeente wenst sterk in te zetten op het snelheidsbeleid om veiligere kernen en wegen te creëren waar minder ongevallen gebeuren. Door de invoering van ruime zones 30 in schoolomgevingen, centra en woonwijken, wenst de gemeente de kernen veiliger en verkeersluwer te maken. Dit zal bewoners tevens stimuleren om meer met de fiets en te voet te gaan.
In Staden is er op vandaag al een snelheidsbeperking van 30 km/per uur in de schoolomgevingen. In de dorpscentra mag je vaak nog 50 km/per uur rijden, ook in gebieden waar er veel zachte weggebruikers zijn. Om die omgevingen veiliger te maken, breidt de zone 30 uit vanaf 1 september 2023. Zo zet het gemeentebestuur onder meer een eerste stap richting een verhoogde verkeersveiligheid, verhoogde leefbaarheid van de kernen en het ontraden van het zwaar doorgaand verkeer om het centrum te nemen.
Omwille van de praktische uitvoering van het reglement werden een aantal kleine wijzigingen uitgevoerd (plaatsingsmogelijkheden van de verkeerssignalisatie in combinatie met de toekomstige trajectcontroles).
In de Ieperstraat werd gekozen om de zone 30 uit te breiden tot aan de Hospitaalstraat.
De gemeente wenst sterk in te zetten op de verkeersleefbaarheid en -veiligheid van haar kernen. De gemeente sluit zich aan bij Coalitie van 30 waarbij zeer grote delen van de kernen worden omgevormd tot zone 30.
In alle schoolomgevingen wordt de variabele zone 30 gewijzigd naar een permanente zone 30. Daarnaast worden de zone 30 in de drie kernen sterk verruimd en ook uitgebreid naar verschillende woonwijken binnen de bebouwde kommen.
Het aanvullend verkeersreglement voor maximum zone 30 gaat in op 1 september 2023.
Wijzigingen:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 'Actie 142 - Kanaliseren zwaar doorgaand verkeer in het centrum van Staden' op volgende jaarbudgetrekening ACT-142/0119-05/615299/GEMEENTE/CBS.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht de agendapunten 14 tot en met 20 gezamenlijk toe. Er volgt per punt wel een afzonderlijke stemming.
Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat zijn fractie zich hoe dan ook zal onthouden want ze vinden de zone 30 te uitgebreid. Bijkomend vraagt het raadslid zich af waarom deze aanvullende reglementen nu nodig zijn en waarom dit niet kon worden meegenomen in het reglement dat werd gestemd in de gemeenteraad van eind juni 2023.
De burgemeester meldt dat de correcte procedure werd gevolgd met het globaal reglement in juni en nu de aanvullende reglementen.
De burgemeester belooft nog schriftelijk te duiden waarom dit beslissingsproces op die manier werd voorzien.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zone maximum 30 km/uur', zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.