Terug
Gepubliceerd op 04/10/2023

Besluit  gemeenteraad

do 28/09/2023 - 19:00

Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg/gewestweg - zone maximum 30 km/uur - aanpassing

Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
Aanleiding en voorgeschiedenis

De gemeente wenst sterk in te zetten op het snelheidsbeleid om veiligere kernen en wegen te creëren waar minder ongevallen gebeuren. Door de invoering van ruime zones 30 in schoolomgevingen, centra en woonwijken, wenst de gemeente de kernen veiliger en verkeersluwer te maken. Dit zal bewoners tevens stimuleren om meer met de fiets en te voet te gaan. 

In Staden is er op vandaag al een snelheidsbeperking van 30 km/per uur in de schoolomgevingen. In de dorpscentra mag je vaak nog 50 km/per uur rijden, ook in gebieden waar er veel zachte weggebruikers zijn. Om die omgevingen veiliger te maken, breidt de zone 30 uit vanaf 1 september 2023. Zo zet het gemeentebestuur onder meer een eerste stap richting een verhoogde verkeersveiligheid, verhoogde leefbaarheid van de kernen en het ontraden van het zwaar doorgaand verkeer om het centrum te nemen.

Omwille van de praktische uitvoering van het reglement werden een aantal kleine wijzigingen uitgevoerd (plaatsingsmogelijkheden van de verkeerssignalisatie in combinatie met de toekomstige trajectcontroles).

In de Ieperstraat werd gekozen om de zone 30 uit te breiden tot aan de Hospitaalstraat.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
  • De verkeersregelgeving: 
    • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
    • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
    • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
  • De specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
    • decreet van 16 mei 2008;
    • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
    • omzendbrief van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

De gemeente wenst sterk in te zetten op de verkeersleefbaarheid en -veiligheid van haar kernen. De gemeente sluit zich aan bij Coalitie van 30 waarbij zeer grote delen van de kernen worden omgevormd tot zone 30.

In alle schoolomgevingen wordt de variabele zone 30 gewijzigd naar een permanente zone 30. Daarnaast worden de zone 30 in de drie kernen sterk verruimd en ook uitgebreid naar verschillende woonwijken binnen de bebouwde kommen.

Het aanvullend verkeersreglement voor maximum zone 30 gaat in op 1 september 2023.

Wijzigingen:

  • omwille van de praktische uitvoering van het reglement werden een aantal kleine wijzigingen uitgevoerd (plaatsingsmogelijkheden van de verkeerssignalisatie in combinatie met de toekomstige trajectcontroles);
  • in de Ieperstraat werd gekozen om de zone 30 uit te breiden tot aan de Hospitaalstraat.
Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 'Actie 142 - Kanaliseren zwaar doorgaand verkeer in het centrum van Staden' op volgende jaarbudgetrekening ACT-142/0119-05/615299/GEMEENTE/CBS.

Verwijzingsdocumenten
  • Aanvullend verkeersreglement 'zone maximum 30 km/uur'.
  • Overzichtsplannen.
Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht de agendapunten 14 tot en met 20 gezamenlijk toe. Er volgt per punt wel een afzonderlijke stemming.

Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat zijn fractie zich hoe dan ook zal onthouden want ze vinden de zone 30 te uitgebreid. Bijkomend vraagt het raadslid zich af waarom deze aanvullende reglementen nu nodig zijn en waarom dit niet kon worden meegenomen in het reglement dat werd gestemd in de gemeenteraad van eind juni 2023.

De burgemeester meldt dat de correcte procedure werd gevolgd met het globaal reglement in juni en nu de aanvullende reglementen.

De burgemeester belooft nog schriftelijk te duiden waarom dit beslissingsproces op die manier werd voorzien.

Publieke stemming
Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman
Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Jan Depla, Rik Gevaert
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 7 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1: 

Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zone maximum 30 km/uur', zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

Artikel 2:

Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.


Bijlagen