Notulen gemeenteraad van 14 september 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
Raadslid Hans Mommerency diende op 13 september 2023 zijn ontslag als raadslid in, bij de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. De gemeenteraad neemt kennis van dit ontslag vanaf heden.
Het mandaat van titelvoerend gemeenteraadslid is derhalve vacant en er kan, in kader van artikel 14 van het decreet lokaal bestuur, in de aanstelling van een opvolger worden voorzien. Raadslid Hans Mommerency zetelde als raadslid voor de CD&V-fractie.
De heer Rik Gevaert wordt uitgenodigd om de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter licht het agendapunt toe.
Naar aanleiding van dit agendapunt spreekt de voorzitter ook haar bijzondere dank uit aan de heer Hans Mommerency voor zijn inzet en betrokkenheid in de gemeenteraad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Hans Mommerency als gemeenteraadslid van de gemeente Staden vanaf heden.
Artikel 2:
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de geloofsbrieven van de 3e opvolger van de lijst CD&V. De heer Rik Gevaert voldoet sedert zijn verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden en hij bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid, zoals blijkt uit de neergelegde verklaring op eer.
Artikel 3:
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de heer Rik Gevaert als gemeenteraadslid in opvolging van de heer Hans Mommerency. De heer Rik Gevaert legt in openbare vergadering, in handen van de voorzitter de eed af, luidend als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen". Door de eedaflegging wordt het verkozen gemeenteraadslid ambtsbevoegd.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden. Tijdens de installatievergadering van 3 januari 2019 werd deze rangorde voor de 1e maal vastgesteld. Er waren ondertussen al een aantal wijzigingen.
In deze zitting legde de heer Rik Gevaert de eed af als nieuw raadslid. Aldus dient de rangorde opnieuw te worden vastgesteld.
Decreet lokaal bestuur, artikel 6 §7.
Overeenkomstig artikel 6 §7 van het decreet lokaal bestuur nemen opvolgers de rang in volgens hun eedaflegging. Een opvolger is aldus de laatste die de eed heeft afgelegd en dus ook de laatste in rang.
In deze zitting heeft raadslid Rik Gevaert de eed afgelegd waardoor hij als laatste in de rangorde komt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
rangorde |
naam |
lijst |
behaalde naamstemmen bij recentste gemeenteraadsverkiezingen |
1. |
Willaert Ludwig |
CD&V |
701 |
2. |
Van Ysacker Marc |
CD&V |
639 |
3. |
Moerkerke Geert |
Open VLD |
1554 |
4. |
Vanderjeugd Francesco |
Open VLD |
3542 |
5. |
Van Walleghem Sarah |
CD&V |
596 |
6. |
Deprez Joeri |
Open VLD |
947 |
7. |
Vandermeersch Gwendolyn |
Open VLD |
1176 |
8. |
Zoete Martine |
Open VLD |
932 |
9. |
Lesage Patrick |
Open VLD |
952 |
10. |
Verhaeghe Chris |
Open VLD |
947 |
11. |
Depuydt Nathalie |
Open VLD |
842 |
12. |
Ballyn - Deraeve Heidi |
Open VLD |
836 |
13. |
Deprez Francky |
Open VLD |
824 |
14. |
Demeulenaere Esther |
Open VLD |
809 |
15. |
Louagie - D'Hondt Karien |
Open VLD | 803 |
16. |
Tom Lemahieu |
Open VLD | 776 |
17. |
Vandenbulcke Miet |
CD&V |
633 |
18. |
Vergauwe Bonny |
CD&V |
531 |
19. |
Coopman Bart |
WESTAON |
198 |
20. |
Jan Depla |
NV-A |
126 |
21. |
Rik Gevaert | CD&V | 517 |
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen dat het management en het personeel ondernemen om een redelijke zekerheid te krijgen over:
In zitting van de gemeente - en OCMW-raad van 2 maart 2023 werd het nieuwe kader inzake organisatiebeheersing goedgekeurd.
Voortbouwend op dit kader, ging het managementteam in het voorjaar 2023 over tot een uitgebreide zelfevaluatie. Deze zelfevaluatie gebeurde aan de hand van de 10 thema’s zoals geformuleerd door de Vlaamse overheid. Op basis van de zelfevaluatie werd een inschatting gemaakt van het mogelijke risico waarbij telkens een inschatting werd gemaakt van de kans dat een risico zich voor kan doen en het effect die dit dan heeft. De combinatie met de maturiteit die de organisatie heeft om een mogelijk risico te beheersen, is bepalend voor de prioriteit die toegekend wordt om dit risico al of niet op te nemen in het actieplan.
Na deze uitgebreide oefening, werd in de zomer 2023 gewerkt aan het actieplan. Op heden ligt het actieplan 2023-2027 ter kennisname voor van beide bestuursorganen, na goedkeuring door het MAT op 4 september 2023.
Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 41, 7° en 78, 8° en artikelen 217-220.
In het voorjaar van 2023 werd door het managementthema een zelfevaluatie uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing. Deze zelfevaluatie gebeurde aan de hand van de 10 thema’s zoals geformuleerd door de Vlaamse overheid. Op basis van de zelfevaluatie werd een inschatting gemaakt van mogelijke risico’s waarbij telkens een inschatting werd gemaakt van de kans dat een risico zich voor kan doen en het effect die dit dan heeft. De combinatie met de maturiteit die de organisatie heeft om een mogelijk risico te beheersen is bepalend voor de prioriteit die toegekend wordt om aan de slag te gaan om een risico te beheersen.
Het actieplan zoomt in op de resultaten van de zelfevaluatie. Er wordt vastgesteld dat de thema’s “doelstellingen & procesmanagement, monitoring en personeelsbeleid” de top 3 van de thema’s zijn waarop moet worden ingezet. Als we wat meer inzoomen op deze thema’s dan zien we dat hier ook het meeste risico’s gedetecteerd worden:
Het betreft risico’s die een hoge score krijgen (kans x impact) en een lage score krijgen qua maturiteit.Het actieplan voor 2023-2027 wordt aldus bepaald door de 10 risico’s die als prioritair worden ingeschat over deze prioritaire thema's. In het ontwerp actieplan wordt per risico ingezoomd op mogelijke beheersmaatregelen en een concrete timing (+ trekker) hieromtrent.
Na bespreking op het MAT werd geoordeeld dat, gezien het alsmaar toenemende belang van digitalisering, ICT ook mag worden toegevoegd als aandachtsgebied. Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de acties in het kader van organisatiebeheersing, zoals dit decretaal bepaald is.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan organisatiebeheersing 2023-2027 voor gemeente en OCMW, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.
Op 19 december 2022 werd het budget 2023 binnen het strategisch meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad. Aan de gemeenteraad wordt het semestrieel doelstellingenrapport 2023 ter kennis voorgelegd. Dit rapport bevat de toestandsopgave op 30 juni 2023 betreffende de realisaties van de doelstellingen zoals opgenomen in het strategisch meerjarenplan voor 2023.
Het semestrieel doelstellingenrapport bevat de toestandsopgave op 30 juni 2023 waarbij de vooruitgang van de verschillende doelstellingen wordt weergegeven. Het doelstellingenrapport bevat de actieplannen en acties van de prioritaire doelstellingen voor 2023 volgend uit het meerjarenplan 2020-2025. Per actie wordt weergegeven:
Halfjaarlijks rapport doelstellingenrealisatie gemeente 2023.
Raadslid Ludwig Willaert stelt een vraag over de actie (pagina 21) "renoveren voedpaden Zuidwege". Deze actie is nog niet opgestart en het raadslid wenst te horen wat de reden hiervoor is. Wegens ziekte van schepen Geert Moerkerke wordt beloofd hierover een schriftelijk antwoord aan de raadsleden te bezorgen.
Raadslid Bart Coopman heeft een drietal vragen bij het voorliggende doelstellingenrapport:
De burgemeester beantwoordt de eerste twee opmerkingen.
De evaluatiecijfers over het autodelen zijn nog niet binnen, er wordt een evaluatie voorzien na 1 jaar, dit staat dan ook gepland voor begin 2024.
Omtrent de opmerking van het raadslid over het masterplan "zorgsite" meldt de burgemeester dat de algemeen directeur via email van 5 juli 2023 een tussentijdse update aan de werkgroep heeft gegeven. Na wat zoeken, vindt raadslid Coopman deze email inderdaad terug en excuseert hij zich voor zijn eerdere opmerking. De burgemeester geeft wel aan dat dit dossier inderdaad voortgang moet kennen en dat er een nieuwe vergadering met de werkgroep wordt gepland om te zien welke piste kan worden bewandeld in dit dossier.
Omtrent de derde opmerking kan wegens ziekte van schepen Geert Moerkerke, geen afdoende antwoord worden geformuleerd. Ook hiervoor wordt beloofd een schriftelijk antwoord aan de raadsleden te bezorgen.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft één vraag uit het rapport nl. over actie 23 "speelweefselplan": wat is de stand van zaken hiervan en komt dit plan nog op de gemeenteraad?
Schepen Gwendolyn Vandermeersch antwoordt dat het speelweefselplan nu een nieuwe naam kreeg nl. 't JONK. Er zijn diverse participatiemomenten voorzien bij de jongeren volgens verschillende leeftijdsgroepen en via verschillende kanalen. Er zijn ook nog ouderavonden gepland in oktober/november 2023. Nadien zullen alle suggesties worden verzameld en behandeld door de bevoegde dienst en zal het speelweefselplan nog ter goedkeuring in de gemeenteraad komen.
Raadslid Marc Van Ysacker vraagt bijkomend of de toekomstige parkzone tussen de Hospitaalstraat, Kapelleriestraat en Ieperstraat ook opgenomen wordt in het plan. Het raadslid blijft benadrukken dat er nood blijft aan ruimte voor pleinspelen, zeker na het verdwijnen van Zonnedal. In de participatievergadering werd dit ook nadrukkelijk gevraagd en verwees schepen Geert Moerkerke op deze vraag naar de speelmogelijkheden in het nieuwe speelbos. Maar dit is, volgens raadslid Van Ysacker, geen afdoende oplossing voor de nood aan ruimte voor pleinspelen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat hij in een gesprek met de Chiro mocht vernemen dat ze op heden al nuttig gebruik maken van het nieuwe, jonge speelbos. Bijkomend zal de Chiro ook gebruik maken van de voormelde groene zone. Er wordt ook verder gezocht naar eventuele uitbreidingsmogelijkheden. Deze ruimte kan in het speelweefselplan een goede aanvulling zijn.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks rapport doelstellingenrealisatie gemeente 2023 - semester 1.
Het decreet lokaal bestuur legt de personeelsformatie niet langer op als een verplicht instrument. De personeelsformatie (het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat voor de uitvoering van het beleid) blijft echter gelden zolang de raad de personeelsformatie niet opheft of door iets anders vervangt.
De huidige personeelsformatie werd een laatste keer goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 juni 2018. Deze formatie betreft louter een opsomming van de verschillende functies en het aantal beschikbare betrekkingen. Dit "logge" instrument botst met de dynamiek binnen het bestuur om vlot te kunnen schakelen inzake personeelsbeleid.
De beleids- en beheerscyclus BBC heeft ook een integrale aanpak van organisatieontwikkeling en -beheersing als doel. De BBC zou ineen moeten vloeien met projecten in kader van beleidsplanning en -opvolging, samenwerking tussen gemeente en OCMW, strategische en projectwerking, organisatiebeheersing, professionalisering van het personeelsbeleid, ...
Gezien de doelstelling van de BBC en de samenhang tussen de beleidskeuzes en de beschikbare medewerkers, wordt bij elke aanpassing van het meerjarenplan een personeelsbehoefte opgemaakt en worden de financiële gevolgen hiervan opgenomen in het meerjarenplan.
Op die manier werkt het bestuur al een aantal jaar op een vlottere manier qua personeelsplanning zodat de personeelsbehoefte en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, beter kunnen worden gemonitord. Er kan ook meer flexibel worden ingespeeld op wijzigende behoeftes.
Er wordt dan ook voorgesteld om de personeelsformatie op te heffen en de personeelsplanning op te nemen als onderdeel van het meerjarenplan en de jaarrekening.
Dit voorstel werd principieel goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 16 maart 2023. Dit voorstel kreeg ook een positief advies van de vakorganisaties in zitting van een HOC-BOC van 25 mei 2023.
Decreet lokaal bestuur.
Er wordt aldus voorgesteld om de personeelsformatie op te heffen en de personeelsplanning verder op te nemen als onderdeel van het meerjarenplanning en de jaarrekening.
De raad zal aldus kennis kunnen nemen van:
Advies HOC-BOC van 25 mei 2023.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de opheffing van de personeelsformatie goed en gaat akkoord met de voorgestelde werkwijze inzake integratie van de personeelsplanning in het meerjarenplan en jaarrekening.
Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.
Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.
Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld.
In bijlage vindt u het rapport over het tweede kwartaal 2023 terug.
Financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2023.
Raadslid Ludwig Willaert leest in de tekst onder punt 3 dat er zowel voor de gemeente als voor het OCMW een termijnrekening werd geopend voor een termijn van 1 jaar telkens een bedrag van 1.000.000,00 euro.
Dit doet het raadslid denken aan de collegebeslissing uit 2021 waarin werd beslist een vervroegde doorstorting te doen van de jaarlijkse bijdrage in het pensioenfonds voor mandatarissen voor een bedrag van 625.000,00 euro. Het raadslid vraagt of deze volstorting dan ook effectief is gebeurd.
De burgemeester antwoordt hierop bevestigend.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2023.
Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 12 oktober 2023.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez, wonende in Rysseveldstraat 97, 8840 Staden aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2019-2024.
Op 12 oktober 2023 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering. De buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een wijziging van de statuten van Cipal.
Het ontwerp van statutenwijziging werd goedgekeurd in de raad van bestuur van Cipal in zitting van 13 juli 2023.
De statuten dienen gewijzigd te worden om in deze in overeenstemming te brengen met de bepaling van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. Het ontwerp van statutenwijzigingen omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen. Tenslotte worden nog een aantal wijzigingen aangebracht om de leesbaarheid te verhogen.
De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft gelezen dat Cipal dv zijn maatschappelijke dienstverlening uitbreidt en nu ook sanctionerende ambtenaren ter beschikking stelt van het lokale handhavingsbeleid waarbij ook slimme informatie- en communicatiemiddelen worden ingezet. Deze dienstverlenende vereniging biedt eveneens technologische end-to-end oplossingen aan voor trajectcontroles. Is de gemeente Staden van plan om een beroep te doen op deze diensten van Cipal dv?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat dit gegeven nog volop in onderzoek zit. Ook dit aanbod van Cipal dv wordt in kaart gebracht en vergeleken met andere mogelijke pistes terzake.
BESLUIT:
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
In het meerjarenplan luidt actie 53 als volgt: "Ontwikkelen van een visie rond de herbestemming van kerken." In kader van deze actie werd een opdracht gegund voor begeleiding in dit traject aan Kapittel, Kruisbulckstraat 28 te 9800 Vinkt.
In dit kader hebben de actieve geloofsgemeenschap, kerkfabrieken (centraal kerkbestuur) en het lokaal bestuur van de gemeente Staden besloten samen de toekomst van vier parochiekerken van het religieus patrimonium op het grondgebied van hun gemeente te verkennen.
Hiervoor heeft men gekozen voor een co-creatieve aanpak. Anders dan een participatieve aanpak wilde men de bewoners van de gemeente en iedereen verbonden met het patrimonium en zijn gemeenschap, eigenaarschap geven. In concreto wil men hen mee laten nadenken over wat de toekomst kan zijn en hoe mensen hier zelf kunnen aan bijdragen. Door deze aanpak kiest men resoluut om ‘mensen’ mee ‘inhoud’ te laten geven aan de toekomst van het religieus patrimonium in de gemeente.
In co-creatie samen te schrijven aan een toekomstbeeld voor er concreet wordt overgegaan tot ‘vormgeving’ (naar nevenbestemming, herbestemming, valorisatie, medegebruik met eventuele architecturale aanpassingen op basis van onderzoek naar rendabiliteit en toekomstig beheer).
Na een traject van 10 maanden wordt het conclusie- en aanbevelingsrapport met het Toekomstbeeld van de vier parochiekerken ter kennisgeving van de gemeenteraad voorgelegd.
In concreto worden volgende 4 kerken op het grondgebied Staden behandeld:
In het participatietraject konden meer dan 200 inwoners hun toekomstbeeld voor hun parochiekerk delen met elkaar. Er werd geluisterd, gedebatteerd en gezocht naar een draagvlak voor één duurzaam toekomstconcept. Het kernkapittel, een denktank van 12 mensen maakte vervolgens heel wat tijd vrij om alle opgedane inzichten te verwerken en visies uit te wisselen.
Het eindresultaat van het participatietraject is een conclusie- en aanbevelingsrapport voor het religieus patrimonium. Vanuit dit rapport zal er worden verder gewerkt om in een volgende stap een kerkenbeleidsplan op te maken.
Het kerkenbeleidsplan is een afzonderlijk document dat ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Conclusie- en aanbevelingsrapport voor het religieus patrimonium.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert dankt de schepen en de collega's uit de oppositie om te mogen deelnemen aan de Kapittelwerkgroep. Het raadslid vond het een interessant en verrassend traject. De werkwijze van het Kapittel was zeer waardevol, ze vertrekken echt van onderuit, vanuit de basis nl. wat er leeft bij de gelovigen en niet-gelovigen. Op die manier komt men tot een gedragen platform met vernieuwende inzichten. Het is bewonderenswaardig dat er een echt duidelijke en klare stappen naar voor konden worden geschoven voor elke kerk. De CD&V-fractie is blij dat ze zijn blijven hameren op het belang van een duidelijke toekomstvisie die kan worden opgenomen in een kerkenbeleidsplan. Het is een leiddraad om in de toekomst concreet te werken aan de toekomst voor elke kerk. Dit is een betere oplossing dan adhoc-oplossingen zonder veel fundamenten. Elkeen moet zich wel bewust zijn dat dit de komende jaren veel geld zal vragen uit de budgetten van het lokaal bestuur.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het conclusie- en aanbevelingsrapport voor het religieus patrimonium, zoals totstand gekomen na een participatietraject en onder begeleiding van Kapittel.
De burgemeester nam op 6 juli 2023 een beslissing omtrent het goedkeuren van de beperkingen op de ambulante activiteiten, verbod op verkoop en gebruik van dranken in blik en onderhoudswerken aan voertuigen ter gelegenheid van de rally Staden editie 2023.
Voor deze manifestatie zijn bijzondere veiligheidsmaatregelen van toepassing, waardoor een beslissing noodzakelijk was.
Artikel 119 en 134 §1 van de nieuwe gemeentewet.
Beslissing van de burgemeester van 6 juli 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 6 juli 2023 met betrekking tot het goedkeuren van de beperkingen op de ambulante activiteiten, verbod op verkoop en gebruik van dranken in blik en onderhoudswerken aan voertuigen ter gelegenheid van de rally Staden editie 2023.
De laatste stap is het definitief vaststellen van het voorliggende mobiliteitsplan door de gemeenteraad.
De opmerkingen van de verschillende adviesraden werden behandeld en indien goed bevonden toegevoegd aan het mobiliteitsplan. Een verslag bevindt zich in bijlage.
Het ontwerp definitief mobiliteitsplan wordt nog voorgelegd aan de Projectstuurgroep op 26 september 2023.
Na definitieve vaststelling wordt het plan bezorgd aan alle adviesraden en aan de Vlaamse Gemeenschap, Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Na de goedkeuring van dit plan staat de gemeente in voor de opvolging van de maatregelen. Bij de opmaak van toekomstige meerjarenplanningen en andere beleidsplannen zullen acties worden opgenomen. De uitvoering ervan zal gebeuren in samenwerking met de verschillende partners.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe, in vervanging van schepen Geert Moerkerke die op deze zitting verontschuldigd is.
Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat de CD&V-fractie heel wat positieve zaken terugvindt in het mobiliteitsplan. Toch heeft de fractie een aantal bedenkingen bij enerzijds het parkeerbeleid voor vrachtwagens op ambachtelijke zones en anderzijds de uitgebreide zone 30. In tegenstelling tot wat beweerd wordt, gelooft de CD&V-fractie niet dat de zone 30 automatisch bijdraagt tot veiliger fietsverkeer en minder vrachtverkeer. Bovendien leeft er bij de kleine zelfstandigen in de kernen ook de angst dat klanten zullen afgeschrikt worden door dit snelheidsregime en gaan opteren om te gaan winkelen in zaken aan de stadsrand. Op basis van deze bezorgdheden, stelt de CD&V-fractie voor om na 6 maanden een evaluatierapport voor te leggen aan de gemeenteraad zowel inzake de zone 30 en als het vrachtverkeer.
Omwille van deze levendige bekommernissen, zal de CD&V-fractie zich onthouden op dit agendapunt.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt de tussenkomst van het raadslid. Veranderingen in het beleid vormen altijd gespreksstof en zorgen voor diverse meningen. De teneur voor deze zone 30 is divers. Beslissingen nemen zorgt altijd voor pro's en contra's. De burgemeester neemt wel de vraag voor een evaluatie mee, hij wil zeker zorgen voor een evaluatie voor het einde van de legislatuur. Het kan natuurlijk niet de bedoeling om dan al zaken terug te schroeven.
Raadslid Bart Coopman komt tussen en meldt dat er heel wat waardevolle acties vermeld staan in het mobiliteitsplan, zowel op vlak van fietsverkeer, zwaar verkeer, snelheid, ... Natuurlijk is "the proof of the pudding is in the eating", de invoering van de zone 30 leek ok, maar bij een eerste hap lijkt dit toch beter te kunnen. Op een aantal vlakken op het terrein is die invoering nog niet geslaagd (nog wegmarkering met 50 in zone 30, borden aan de scholen werden laattijdig weggehaald, bijkomende borden zijn niet echt nuttig en moeilijk leesbaar, ...). Het raadslid stelt zich de vraag of het niet beter was geweest om explicietere signalisatie aan te brengen op de plaatsen waar het poorteffect niet aanwezig is. Bijkomend vraagt het raadslid wat er op korte termijn nog op de plank ligt om de gedragsverandering bij de mensen te faciliteren.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd dankt de heer Coopman voor zijn bemoedigende woorden. De burgemeester deelt deels de mening van het raadslid inzake de uitvoering. Er is sprake van een groot grondgebied en diverse kernen. In de uitvoering waren er inderdaad een aantal kleine menselijke fouten gebeurd. Na een aantal opmerkingen, zijn er ook diverse ingrijpen gebeurd om zaken duidelijker te maken (trial and error). De burgemeester wil aanvullend nog eens stilstaan bij het voortraject dat gestart is met de eerste positieve campagne van de Grote Dorpsswitch. Vervolgens, eens de beslissing was gevallen, was er een grote pro-actieve communicatiecampagne met affiches, LED-schermen, artikel in het magazine De Stadenaar, ... De burgemeester geeft de dienst communicatie een dikke pluim voor dit hele traject dat volledig in eigen beheer werd uitgevoerd (weliswaar met ondersteuning van een communicatiebureau). Op korte termijn staan nog een aantal zaken in de steigers. Er wordt blijvend geëvalueerd, er komt nog een pro-actief filmpje met de politie inzake regelgeving over de zone 30. Bijkomend werden recent ook de rasterborden aan de inkom van de dorpskernen aangepast met de slogan "Wees hoffelijk. Wees onze maat op straat". Deze zijn vooral bedoeld voor de slechte weggebruikers die de gebruikers die zich aan de zone 30 houden op diverse manier intimideren. Het bestuur wenst dus vooral ondersteunend te werken op die mentaliteitswijziging.
De burgemeester roept op dat iedereen meewerkt aan deze nieuwe regels zodat het veel aangenamer wordt in het verkeer. Met dit nieuwe snelheidsregime is het voor de zwakke weggebruiker alvast veel aangenamer om door de kern te fietsen.
Raadslid Bart Coopman reageert op het betoog van de burgemeester dat de voorbereidende communicatie zich vooral richt op de inwoners van de gemeente. Voor bestuurders van doorgaand verkeer komen is het belangrijk om toch een poorteffect te creëren want sommige wegen, nodigen echt niet uit om 30 te rijden.
De burgemeester sluit niet uit dat op bepaalde locaties aanpassingen aan het wegdek nodig zullen zijn. Maar bestuurders moeten zich aan de wegcode houden. Vanaf november worden de controles ter zake opgestart.
Raadslid Miet Vandenbulcke betwist de grotere veiligheid als zwakke weggebruiker (fietser). In de Sint Jansstraat te Staden is er op heden stapvoets verkeer waardoor er veel auto's op een rij staan die geen plaats maken voor fietsers. Bijkomend is er op die locatie natuurlijk ook heel veel verkeer door de omleidingen. Op heden vindt het raadslid de situatie om Staden binnen te komen allesbehalve veilig.
Raadslid Jan Depla komt tussen en meldt dat de toekomst zal uitwijzen of deze maatregelen de veiligheid ten goede zullen komen. De zone 30 is op zich niet slecht maar moet beperkt worden tot welbepaalde plaatsen. Wat belangrijker is dat er dringend geïnvesteerd moet worden in fietspaden zodat men de auto minder moet uithalen. Het raadslid is van mening dat controles ook niet de snelheidsduivels zullen treffen maar de eerder voorzichtige weggebruikers die proberen zich aan de snelheid te houden en maar vb. 35 rijden.
De burgemeester komt tussen en geeft mee dat er bij de controles een veilige marge wordt ingebouwd. Hij geeft ook mee dat er continue wordt verder geïnvesteerd aan de weg- en fietsinfrastructuur.
Raadslid Sarah Van Walleghem komt tussen over de vele wegenwerken in de gemeente. Ze doet een oproep om de omleidingen heel duidelijk aan te geven. Op bepaalde plaatsen waren er elkaar tegensprekende borden die zorgen voor verwarring.
De burgemeester erkent het belang hiervan. Hij geeft mee dat de diensten altijd hun uiterste best doen om de signalisatie goed uit te denken. Hij engageert zich om dit ook in de toekomst ter harte te nemen. Hij geeft wel de tip mee om tijdig te vertrekken naar je bestemming. Dit zal al heel wat frustraties wegnemen bij eventuele omleidingen.
Raadslid Bonny Vergauwe vraagt wie er verantwoordelijk is voor het plaatsen van de borden? Doet de gemeente dit zelf of zijn dit externe firma's. De burgemeester antwoordt dat er verschillende vormen zijn. Soms doet de gemeente dit in eigen beheer, soms moet de aannemer zorgen voor de gepaste signalisatie en soms wordt dit door provincie en/of gewest uitbesteed aan een externe firma.
Raadslid Ludwig Willaert heeft tot slot nog één algemene bedenking. In het mobiliteitsplan zitten er veel hoofdstukken in en veel suggesties om werven aan te pakken. Het raadslid wil dan ook een oproep doen aan het beleid om werk te maken van deze suggesties zoals poorteffecten, herinrichting van parkeerplaatsen, fietsverbinding tussen de deelgemeenten, ... Het raadslid roept dus op om dit goede rapport op te volgen en de daden doen volgen.
Burgemeester meldt dat de geplande investeringen onverkort voortgaan en dat er verder gedreven wordt geïnvesteerd in de verkeersveiligheid.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt het mobiliteitsplan van Staden definitief vast.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt samen het mobiliteitsplan bezorgd aan de Vlaamse Gemeenschap, Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. De gemeente Staden werd ingedeeld in de Vervoerregio Midwest.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de Vervoerregio Midwest heeft een mobiliteitsplan opgesteld waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de betrokken besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vervoerregio werd daarin ondersteund door het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02, dat door de Vlaamse Overheid als studiebureau aangesteld werd.
Het regionaal mobiliteitsplan is inhoudelijk breder en strategischer van inslag en mag niet verward worden met de visie op de korte termijn hertekening van het openbaar vervoer die na voorlegging aan alle betrokken gemeenteraden definitief goedgekeurd werd door de Vervoerregioraad op 15 december 2020 en die thans gefaseerd in uitvoering is.
Het inhoudelijke debat vond plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.
Bij de voorbereiding van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan vond een uitgebreid overleg in de verschillende organen van de Vervoerregioraad plaats (de ambtelijke werkgroep Midwest en de vervoerregioraad Midwest). Er werd regelmatig teruggekoppeld naar de lokale besturen en de stakeholders in het kader van het participatietraject.
De Vervoerregioraad keurde de volgende stukken goed:
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken gaf op 20 juni 2023 haar goedkeuring aan het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
Het regionaal mobiliteitsplan zit thans in de fase van openbaar onderzoek. Dit loopt van 17 augustus tot en met 15 oktober 2023. De inhoudelijke inbreng van burgers, stakeholders en gemeenteraden kan in deze fase nog aanleiding geven tot een finale bijsturing van het ontwerp regionaal mobiliteitsplan. Het aldus eventueel bijgestuurde mobiliteitsplan zal na goedkeuring door de Vervoerregioraad ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Vlaamse minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. Haar goedkeuring en de bekendmaking daarvan in het Belgisch Staatsblad, vormen de afronding van het proces van regionale mobiliteitsplanning.
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd advies te willen uitbrengen op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Midwest.
Met betrekking tot het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Midwest en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Midwest heeft het gemeentebestuur nog volgende opmerkingen:
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker komt tussen en vraagt hoe het zit met het verschil in mening tussen Staden en Houthulst. Houthulst is niet akkoord met de categorisering van de Houthulststraat als ontsluitingsweg. Ze willen de weg behouden als interlokale weg. Is er nog verder overleg tussen de twee gemeenten hieromtrent?
Burgemeester Vanderjeugd antwoordt dat er heel wat overleg is geweest. Nu geven we onze eigen opmerkingen in het openbaar onderzoek. Vanuit Vlaanderen wordt inderdaad gestreefd naar zo veel mogelijke consensus in deze materie.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent onder voorwaarden gunstig advies op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Midwest.
Artikel 2:
De gemeenteraad stemt in met de opmerkingen als hierboven weergegeven, met betrekking tot het vrachtroutenetwerk en de wegcategorisering, en vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met de geformuleerde voorwaarden en opmerkingen.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. De gemeente Staden werd ingedeeld in de Vervoerregio Midwest.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de Vervoerregio Westhoek heeft een mobiliteitsplan opgesteld waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de betrokken besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd.
De gemeente Staden wordt om advies gevraagd over het voorliggend ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Westhoek omdat het grenst aan het grondgebied van de Vervoerregio Westhoek.
De genomen beslissingen en geformuleerde opmerkingen met betrekking tot het Regionaal Mobiliteitsplan Midwest vallen eveneens onder het toepassingsgebied van het Regionaal Mobiliteitsplan Westhoek. De vooraf genomen beslissingen zijn identiek.
De gemeenteraad nam volgende beslissing:
Het college van burgemeester en schepen nam volgende beslissingen:
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd advies te willen uitbrengen op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Westhoek.
Met betrekking tot het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Westhoek en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Westhoek heeft het gemeentebestuur nog volgende opmerkingen:
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent onder voorwaarden gunstig advies op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Westhoek.
Artikel 2:
De gemeenteraad stemt in met de opmerkingen als hierboven weergegeven, met betrekking tot het vrachtroutenetwerk en de wegcategorisering, en vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met de geformuleerde voorwaarden en opmerkingen.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.
De gemeente wenst sterk in te zetten op het snelheidsbeleid om veiligere kernen en wegen te creëren waar minder ongevallen gebeuren. Door de invoering van ruime zones 30 in schoolomgevingen, centra en woonwijken, wenst de gemeente de kernen veiliger en verkeersluwer te maken. Dit zal bewoners tevens stimuleren om meer met de fiets en te voet te gaan.
In Staden is er op vandaag al een snelheidsbeperking van 30 km/per uur in de schoolomgevingen. In de dorpscentra mag je vaak nog 50 km/per uur rijden, ook in gebieden waar er veel zachte weggebruikers zijn. Om die omgevingen veiliger te maken, breidt de zone 30 uit vanaf 1 september 2023. Zo zet het gemeentebestuur onder meer een eerste stap richting een verhoogde verkeersveiligheid, verhoogde leefbaarheid van de kernen en het ontraden van het zwaar doorgaand verkeer om het centrum te nemen.
Omwille van de praktische uitvoering van het reglement werden een aantal kleine wijzigingen uitgevoerd (plaatsingsmogelijkheden van de verkeerssignalisatie in combinatie met de toekomstige trajectcontroles).
In de Ieperstraat werd gekozen om de zone 30 uit te breiden tot aan de Hospitaalstraat.
De gemeente wenst sterk in te zetten op de verkeersleefbaarheid en -veiligheid van haar kernen. De gemeente sluit zich aan bij Coalitie van 30 waarbij zeer grote delen van de kernen worden omgevormd tot zone 30.
In alle schoolomgevingen wordt de variabele zone 30 gewijzigd naar een permanente zone 30. Daarnaast worden de zone 30 in de drie kernen sterk verruimd en ook uitgebreid naar verschillende woonwijken binnen de bebouwde kommen.
Het aanvullend verkeersreglement voor maximum zone 30 gaat in op 1 september 2023.
Wijzigingen:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 'Actie 142 - Kanaliseren zwaar doorgaand verkeer in het centrum van Staden' op volgende jaarbudgetrekening ACT-142/0119-05/615299/GEMEENTE/CBS.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht de agendapunten 14 tot en met 20 gezamenlijk toe. Er volgt per punt wel een afzonderlijke stemming.
Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat zijn fractie zich hoe dan ook zal onthouden want ze vinden de zone 30 te uitgebreid. Bijkomend vraagt het raadslid zich af waarom deze aanvullende reglementen nu nodig zijn en waarom dit niet kon worden meegenomen in het reglement dat werd gestemd in de gemeenteraad van eind juni 2023.
De burgemeester meldt dat de correcte procedure werd gevolgd met het globaal reglement in juni en nu de aanvullende reglementen.
De burgemeester belooft nog schriftelijk te duiden waarom dit beslissingsproces op die manier werd voorzien.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zone maximum 30 km/uur', zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Door de invoering van het nieuwe AVR inzake de zone 30 moeten er wijzigingen aangebracht worden aan andere aanvullende verkeersreglementen.
Door de invoering van het nieuwe AVR inzake de zone 30 moeten er wijzigingen aangebracht worden aan andere aanvullende verkeersreglementen.
Het aanvullend verkeersreglement voor de zones bebouwde kom wordt aangepast voor volgende locaties:
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Op andere locaties werd gekozen om een stuk snelheidsbeperking van 50 km/uur in te voeren over een lengte van 150 meter in plaats van de bebouwde kom te verplaatsen.
Aanvullend verkeersreglement.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zones bebouwde kom', zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Drevestraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Aanpassing van artikel 2.2, §1:
Aanvullend verkeersreglement Drevestraat.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Drevestraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Foncieregoedstraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Aanpassing van artikel 2.2, §3:
Aanvullend verkeersreglement Foncieregoedstraat.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Foncieregoedstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Ieperstraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Aanpassing van artikel 2.3, §3:
- vanaf huisnummer 132 tot aan de verlichtingspaal met nummer 332;
- vanaf verlichtingspaal 348 tot 20 meter over verlichtingspaal 347 (Vijfwegen).
Aanvullend verkeersreglement Ieperstraat.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Ieperstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Lucasstraat wordt opgemaakt in functie van het nieuwe AVR zone 30.
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Voor de Lucasstraat bestond nog geen afzonderlijk aanvullend verkeersreglement. Door het invoeren van een bijkomende snelheidsbeperking is een AVR nodig.
Aanvullend verkeersreglement Lucasstraat.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Lucasstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Wulfwinkelstraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Aanpassing van artikel 2.2, §1:
Aanvullend verkeersreglement Wulfwinkelstraat.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Wulfwinkelstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Door de klimaatveranderingen worden we geconfronteerd met toenemende piekregens en langdurige droogteperiodes. Een hemelwater- en droogteplan geeft een visie over hoe er binnen de gemeente Staden op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering. Het beantwoordt dan ook de vraag hoe vandaag en in de toekomst het water afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken vertraagd afgevoerd, (her)gebruikt, geïnfiltreerd en geborgen kan worden.
Het hemelwater- en droogteplan werd opgemaakt door de gemeente in samenwerking met Fluvius, VMM en Provincie West-Vlaanderen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 december 2022 het ontwerp goed.
Er werd een advies gevraagd aan de secundaire partners op 10 februari 2023. De secundaire partners zijn de buurgemeenten, Aquafin en Inagro.
Er werd een advies gevraagd aan de gemeenteraad in een thematische zitting op 10 februari 2023.
Er werd een advies gevraagd aan de gemeentelijke adviesraden op 10 februari 2023.
In deze fase van het proces wordt het hemelwater- en droogteplan ter goedkeuring voorgelegd aan het gemeenteraad.
Het watersysteem binnen de gemeente Staden kan opgedeeld worden in 3 gehelen. Het deel in de buurt van Oostnieuwkerke stroomt af naar de centrale as Mandel en behoort tot het Leiebekken. Het westelijke deel van de gemeente stroomt langs verschillende beken af vanaf de hoogte naar het westen; het deel rond Staden stroomt via de Luikebeek af. De laatste 2 delen behoren allebei tot het IJzerbekken.
De belangrijkste knelpunten op vlak van wateroverlast hangen samen met overstromingen vanuit de waterlopen die door de kernen lopen. Andere knelpunten zijn te wijten aan de slechte werking van het hemelwaterafvoersysteem. Nog andere problemen zijn gebonden aan het rioleringsstelsel. Ook droogte is een fenomeen dat de laatste jaren steeds meer de kop op steekt en voor schade zorgt bij de landbouw. Het veranderend klimaat heeft een versterkende invloed op deze knelpunten.
De visie op het hemelwater in Staden werd gevormd aan de hand van de Ladder van Lansink, waarbij hemelwater verwerkt moet worden volgens bepaalde principes en waarbij een stapje lager op de ladder gemotiveerd moet worden. Er dient dan ook in eerste instantie ingezet te worden op bronmaatregelen die ervoor zorgen dat het water dat valt ter plaatse gehouden wordt en opnieuw in de bodem kan intrekken of voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Indien dit niet voldoende is, moet het water gebufferd worden en vertraagd afgevoerd worden langs RWA-assen in de richting van het oppervlaktewater.
Op het vlak van buffering vormen de verschillende bestaande bufferbekkens reeds een belangrijke rol in het watersysteem van Staden. Om het water nog verder vast te houden en vertraagd af te voeren, wordt in de toekomst nog verder ingezet op buffering. Wanneer nieuwe bufferbekkens aangelegd worden, zal er, indien mogelijk, voorzien worden in een permanente watervoorraad waardoor de watercaptatie door de landbouw wordt verhoogd. Daarnaast is het de bedoeling om zoveel mogelijk natuurlijke buffering te behouden door reliëfwijzigingen niet toe te staan. Ook grachten kunnen zodanig aangelegd worden met stuwen dat ze op strategische plaatsen water bufferen.
Wanneer het water dan toch afgevoerd moet worden, gebeurt dat best in een RWA-afvoer die werd afgekoppeld van het afvalwater. Het oppervlaktewater uit grachten wordt best uit het rioleringsstelsel gehouden en afgevoerd naar RWA-assen of waterlopen. Daarnaast is het van belang om de capaciteit van de afvoer goed te verzekeren. De gemeente Staden wil waar mogelijk, zo veel mogelijk grachten in een open profiel aanleggen. In hoofdzaak zullen de grachten bij wegeniswerken maximaal opengelegd worden.
De bovenstaande visie werd doorvertaald in de drie deelzones. De concrete maatregelen tenslotte werden opgelijst in een actietabel waaraan telkens een prioriteit van 1, 2 of 3 is toegekend.
Na de goedkeuring van dit plan staat de gemeente in voor de opvolging van de maatregelen. Bij de opmaak van toekomstige meerjarenplannen en andere beleidsplannen zullen acties worden opgenomen. De uitvoering ervan zal gebeuren in samenwerking met de verschillende partners.
Dit eerste hemelwater- en droogteplan is een evolutief document. Het watersysteem en ruimtelijke invulling van het grondgebied verandert regelmatig. Er wordt voorgesteld elke 5 jaar een actualisatie van voorliggend plan te doen.
De opmaak van het plan werd gefinancierd door Fluvius.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker wenst proficiat te zeggen met het degelijke en weldoordachte plan maar heeft wel een paar bedenkingen.
Op pagina 118 leest het raadslid dat er terug wordt gedacht aan de aanleg van tweesporenpaden. Dat is een nachtmerrie voor fietsers als er een auto hun pad kruist. Hij zou opteren voor de de veiligheid van de zwakke weggebruikers in plaats van doorlaatbaarheid van de wegbedekking.
Op pagina 119 wordt gepleit voor de ontharding van een voetpaden aan beide zijden van een aantal straten. Het raadslid maakt de bedenking dat men toch rekening moet houden met de mindermobiele weggebruikers zoals daar zijn: rolstoelgebruikers, ouderen met rollators en ouders met kinderwagens.
Bijkomend merkt het raadslid op dat er op geen enkel moment sprake is van de captatie van regenwater van de daken van de Sint-Janskerk. Misschien moet er gekeken worden of er geen ondergronds bassin kan worden aangelegd waar omwonenden of landbouwers water kunnen ophalen.
Op pagina 150 staat er een foutje, want er is sprake van de Korte Veldstraat (in plaats van Kleine Veldstraat).
Bij de actiepunten zijn er 3 niveaus van prioriteit. Van de acties worden er 31 acties gecatalogeerd als prioriteit 1, dat wil zeggen dat ze op korte termijn gerealiseerd moeten worden. Op welke termijn moet dit worden uitgevoerd?
De gemeente Staden is ook trekker van het merendeel van de acties. Het raadslid vraagt zich af hoe de opvolging zal gebeuren. Wordt er hiervoor iemand vrijgesteld van de medewerkers of wordt hiervoor een nieuwe medewerker aangeworven?
Bijkomend vraagt het raadslid of er ook een idee is van de kostprijs van de diverse acties die op korte termijn moeten worden uitgevoerd.
Schepen Chris Verhaeghe antwoordt dat veel van de maatregelen mee worden ondersteund vanuit Vlaanderen en de provincie. Bijkomend antwoordt de schepen dat er geen extra mankracht hiervoor wordt vrijgesteld. Dit wordt opgevolgd door de bestaande diensten.
De timing voor volledige afwerking van het plan is 2030. De schepen duidt echter dat het een evoluerend plan is, de prioriteiten kunnen ook nog wijzigen. Op heden wordt prioriteit gegeven aan de bescherming van de waterkwaliteit. In concreto gaat het over het afvloeien van het Ijzerbekken richting De Blankaart.
Er wordt ook voort gewerkt aan het bufferbekken van de site Debeil. Op 2 oktober 2023 komt men langs om peilbuizen te plaatsen.
De kleine projecten omtrent opvang en hergebruik van water worden vooral meegenomen in de omgevingsvergunningen.
Het hergebruik van het water van het dakoppervlak van de kerk is niet zo evident. Een hele grote regenvoorraad aanleggen in het centrum is niet zo evident. De bedoeling is om voor de meeste grote gebouwen het regenwater op één of andere manier te laten infiltreren.
De schepen duidt dat een tweesporenpad heel geschikt is voor de landbouw, maar de fietsers kunnen op het betonvak rijden maar bij uitwijken is dit inderdaad moeilijker. Het is geen zekerheid maar het kan dat wegen gewoon aflopen in de gracht en langs die kant laten infiltreren.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan Staden goed.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Fluvius, VMM en De Provincie West-Vlaanderen.
Het gemeentelijk beleidskader trage wegen is door de gemeenteraad definitief vastgesteld in zitting van 26 januari 2023.
In het beleidskader zijn er een 8-tal operationele doelstellingen opgenomen. Operationele beleidsdoelstelling 8 omvat de opmaak van een 'potentieelkaart'. De potentieelkaart wordt opgemaakt aan de hand van de basisinventaris trage wegen. In deze inventaris zijn alle trage wegen opgenomen die op vandaag gekend zijn. Dit zijn alle trage wegen die in gebruik zijn, aangevuld met de trage wegen die niet meer in gebruik zijn, maar wel vermeld zijn in de Atlas der Buurtwegen.
Met de potentieelkaart wenst de gemeente een lange termijnvisie te ontwikkelen voor de trage wegen.
De geïnventariseerde trage wegen worden in de potentieelkaart opgedeeld in een A-, B- en C-categorie. De A-categorie omvatten alle bestaande trage wegen die in gebruik zijn en die de gemeente wenst te behouden. De B-categorie omvat de trage wegen die niet in gebruik zijn, maar interessant zijn om op termijn het netwerk van trage wegen te versterken. In de C-categorie zitten de trage wegen die op vandaag niet meer in gebruik zijn en zonder meerwaarde voor de toekomst. In een volgende fase wenst de gemeente deze trage wegen ook officieel af te schaffen.
Leidraad voor de categorisering is het beleidskader trage wegen.
Door de gemeente, in samenwerking met de WVI, is er een voorstel van potentieelkaart opgemaakt. Het ontwerp van potentieelkaart wordt aan de gemeenteraad voorgelegd voor een voorlopige vaststelling.
De potentieelkaart omvat de trage wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen en de wegen die niet zijn opgenomen in de Atlas der buurtwegen.
De potentieelkaart is opgedeeld in 3 categorieën :
Het ontwerp van potentieelkaart is toegelicht en ter kennis genomen in de Landbouwraad en in de Milieuraad.
Na voorlopige vaststelling door de gemeenteraad wordt er een openbaar onderzoek georganiseerd over een periode van 60 dagen. Bij de start van het openbaar onderzoek wordt er per deelgemeente een info-moment georganiseerd.
Na het openbaar onderzoek worden de opmerkingen en bezwaren behandeld door de werkgroep trage wegen en wordt door de werkgroep een advies geformuleerd. Op basis van de resultaten van het openbaar onderzoek en het advies van de werkgroep trage wegen wordt het definitief ontwerp van de potentieelkaart opgemaakt die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. In een volgende fase wenst de gemeente de procedure op te starten om de trage wegen die zijn opgenomen in de categorie C op te heffen.
Er wordt een openbaar onderzoek georganiseerd over een periode van 60 dagen.
Ontwerp 'potentieelkaart trage wegen'.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman stelt een informatieve vraag hoe deze afweging is gebeurd. Is er een schriftelijke neerslag van hoe de categorisering is gebeurd? Staat dit ergens in een document?
De schepen licht de categorisering nog eens toe. Elke weg werd apart bekeken en de diverse criteria werden afgewogen. Ook de milieuraad en de landbouwraad werden hierover geconsulteerd. Er is wel geen document per trage weg omtrent de gemaakte afweging.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de voorlopige vaststelling van de 'potentieelkaart trage wegen' goed, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het organiseren van een openbaar onderzoek dat loopt over een periode van 60 dagen en het organiseren van een infomoment in elke deelgemeente bij de start van het openbaar onderzoek.
Het gemeentelijk beleidskader trage wegen is door de gemeenteraad definitief vastgesteld in zitting van 26 januari 2023.
In het beleidskader zijn er een 8-tal operationele doelstelling opgenomen. Ter ondersteuning van deze operationele doelstellingen wordt er een werkgroep 'trage wegen' opgericht.
Deze werkgroep wordt samengesteld met een vertegenwoordiging vanuit elke gemeentelijke adviesraad: Milieuraad, Mobilieteitsraad, Welzijnsraad, Ondernemersraad, Gecoro, Jeugdraad, Cultuurraad en Sportraad.
De werkgroep heeft als taak de gemeente te adviseren en te ondersteunen bij de uitwerking van de operationele doelstellingen. Daarnaast kan de werkgroep ook worden samengebracht bij specifieke vragen inzake trage wegen zoals voorstellen tot verlegging of opheffing van trage wegen.
Aan de gemeenteraad wordt de samenstelling en de doelstellingen van deze werkgroep ter goedkeuring voorgelegd.
Er wordt een nieuwe werkgroep trage wegen in het leven geroepen. Deze werkgroep bestaat uitsluitend uit vertegenwoordigers van de verschillende adviesraden.
Na een oproep bij de diverse adviesraden kon elke adviesraad 1 of 2 vertegenwoordigers afvaardigen. Vanuit de jeugdraad werd geen vertegenwoordiger aangeduid maar wordt wel gevraagd om via een andere manier op de hoogte te worden gehouden van het verloop van dit dossier.
Samenstelling werkgroep:
Doelstelling werkgroep trage wegen:
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Bonny Vergauwe merkt op dat de landbouwraad geen vertegenwoordiging heeft in de werkgroep. Maar dit blijkt een vergissing. De landbouwraad heeft vanzelfsprekend een vertegenwoordiging in de werkgroep. De notulen worden in die zin aangevuld.
BESLUIT:
Artikel 1:
De werkgroep 'trage wegen' wordt als volgt samengesteld:
Artikel 2:
De werkgroep 'trage wegen' heeft volgende doelstellingen:
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de samenstelling en de doelstellingen van de werkgroep 'trage wegen', zoals respectievelijk vermeld in artikel 1 en artikel 2, goed.
In navolging van de verbeteringswerken aan verschillende landbouwwegen, meer bepaald in het dossier "landbouwwegen 7de fase" ter hoogte van de bocht van de Aardenplasstraat, werd in de Leenstraat een afsteekplaats aangelegd.
Hiervoor dient een kosteloze grondafstand te gebeuren ten voordele van het openbaar domein van 66 ca grond, te nemen uit een perceel weiland, gekadastreerd onder sectie C, nummer 559/N P000.
Dit perceel werd aangeduid als inneming 1 op een opmetingsplan opgemaakt op 4 april 2018 door Infrabureau Demey.
Dit ontwerp van akte kosteloze grondafstand, dat nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt, werd opgemaakt door Vlaams Commissaris Alain Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties.
Gemeentedecreet, artikel 42 §1 en artikel 43 §2, 12°.
Deze grondafstand geschiedt voor openbaar nut en meer in het bijzonder voor de opname van een deel van voormeld perceel in het openbaar domein als afsteekplaats.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeente Staden gaat akkoord met de kosteloze grondafstand van 66 ca grond, te nemen uit een perceel weiland, gekadastreerd onder Staden, derde Afdeling, sectie C, nummer 559/N P000, dat werd aangelegd als afsteekplaats in de Leenstraat in kader van het dossier "landbouwwegen 7de fase".
Artikel 2:
De kosteloze grondafstand geschiedt overeenkomstig de voorwaarden van het ontwerp van akte gevoegd bij deze beslissing om ermee één geheel te vormen.
Actie 178 van het meerjarenplan 2020-2025 beoogt de aanleg van een bufferbekken langs de Zarrenbeek, ter hoogte van de Sint Jansstraat, in functie van waterbeheersing langs de Zarrenbeek.
Het aan te leggen bufferbekken zal deel uitmaken van een volledig watersysteem waarin er ook ruimte wordt gecreëerd voor vernatting van gronden en het verbeteren van de waterkwaliteit. Het stuk laaggelegen weiland langs de Zarrenbeek, ter hoogte van de Grote Veldstraat, is hiervoor geschikt en wenst de gemeente aan te kopen. Een tweede kleiner perceel situeert zich langs de Akkerstraat, eveneens langs de Zarrenbeek waardoor ook deze grond kan ingezet worden in het waterheerssysteem van de Zarrenbeek.
De realisatie van het project gebeurt in samenwerking met de provincie West-Vlaanderen en Inagro. De universiteiten van Gent en Antwerpen volgen het project mee op in functie van waterkwaliteit.
De gemeente staat in voor de aankoop van de grond die nodig is voor het bufferbekken. De provincie staat in voor de aanleg.
De gronden langs de Sint Jansstraat voor de aanleg van het bufferbekken zijn reeds aangekocht.
Na onderhandeling is er een schriftelijk akkoord met de eigenaar van de gronden gelegen langs de Zarrenbeek, ter hoogte van de Grote Veldstraat. Het gaat om een perceel grond met een oppervlakte van 18a 50ca, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, sectie B, nummer 1183 en een perceel grond met een oppervlakte van 56a 65ca, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, sectie B, nummer 1255A.
Op heden ligt het ontwerp van akte aan de gemeenteraad voor, zoals opgemaakt door het kantoor van notaris Christophe Kint.
De twee percelen zijn gesitueerd langs de Zarrenbeek en zijn toegankelijk vanaf de Grote Veldstraat en vanaf de Akkerstraat. Door het laag grondniveau ten aanzien van de beek is de grond geschikt in functie van vernatting, onderdeel van het beoogde waterbeheersingssysteem langs de Zarrenbeek.
De gronden hebben een gezamenlijke oppervlakte van 7.515 m².
De overeengekomen prijs is 75.150,00 euro of 10,00 euro/m² en is gelijk aan de geschatte prijs.
Perceel 1183 met een oppervlakte van 1.850 m² is geschat op 18.500,00 euro. Perceel 1255A met een oppervlakte van 5.665 m² is geschat op 56.650,00 euro. Samen komt dit op 75.150,00 euro.
Onder actie 178 van het meerjarenplan is er een budget voorzien van 160.000,00 euro waarvan nog 157.304,20 euro beschikbaar is. De aankoopprijs van 75.150,00 euro en de aktekosten passen binnen het voorziene budget.
Er werd op 19 september 2023 een visum (2023/41/Gemeente) verleend door de financieel directeur omtrent deze aankoop.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Bonny Vergauwe komt tussen en meldt dat hij de kostprijs van 10,00 euro/m² voor laaggelegen weide wel aan de hoge kant vindt. Gemiddelde prijs in West-Vlaanderen is 75.000,00 euro/ha, de voorliggende kostprijs overtreft die gemiddelde prijs aanzienlijk.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het principe van vraag en aanbod toe. Prijzen worden vastgelegd in samenspraak met erkende schatters en Vastgoedtransacties. Voor die kleine percelen ligt de prijs meestal ook wat hoger.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van authentieke aankoopovereenkomst voor de gronden gelegen langs de Zarrenbeek, ter hoogte van de Grote Veldstraat voor in functie van waterbeheersing, zoals gevoegd in bijlage dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst, namens het gemeentebestuur, te ondertekenen.
Actie 193 van het meerjarenplan 2020-2025 luidt als volgt: 'aanleggen van een bufferbekken aan de Mandel'. Om bijkomend hemelwater te bufferen in functie van rioleringswerken wordt er een bufferzone aangelegd in de zone tussen Oostnieuwkerke en Roeselare, langsheen De Mandel.
Gelet op de ligging langs de Mandel komt de grond gelegen achter het woonzorgcentrum De Oever in aanmerking voor de aanleg van een bufferbekken in functie van de Roeselarestraat.
De aan te kopen grond heeft een oppervlakte van 6.045 m².
Het ontwerp van akte, zoals voorbereid door Afdeling Vastgoedtransacties, ligt nu ter goedkeuring door de gemeenteraad.
Voor de geplande heraanleg van de Roeselarestraat en het vernieuwen van de riolering dient er gelijktijdig een waterbuffer te worden aangelegd voor opvang van het hemelwater. Deze buffering is vereist in functie van de watertoets.
De aan te kopen gronden zijn gunstig gelegen voor een bufferbekken langs de Mandel. De oppervlakte van de grond is voldoende om het buffervolume te kunnen aanleggen, vereist voor het project van de Roeselarestraat.
De nieuwe waterbuffer zal bijdragen tot de waterbeheersing van de Mandel en het centrum van Oostnieuwkerke. De aankoop gebeurt aldus ten behoeve van het algemeen belang.
De mogelijkheid tot aankoop van aanpalende gronden voor latere uitbreiding van het bufferbekken wordt onderzocht.
De aankoop heeft betrekking op de percelen die kadastraal gekend zijn onder Staden, 2de Afdeling, sectie B, nrs. 415B en deel van 419D.
De overeengekomen prijs is 36.270,00 euro. Bij de onderhandeling is rekening gehouden met de bijzondere voorwaarden zoals de mogelijkheid van de verkoper om het overtollige hemelwater van het aanpalend bedrijf blijvend af te voeren via het nieuwe bufferbekken en het plaatsen van een nieuwe afsluiting ten laste van de koper.
Het meetplan is opgemaakt door Geomex. Door de dienst Vastgoedtransacties is er een schatting opgemaakt.
De budgetten voor aankoop grond in functie van de aanleg van een bufferbekken zijn voorzien onder actie 193 van het meerjarenplan. Er is een budget voorzien van 513.257,60 euro waarvan er nog 511.188,60 euro beschikbaar is.
De geschatte prijs komt op 11,00 euro/m². De overeengekomen prijs is 36.270,00 euro of 6,00 euro/m², rekening houdend met de bijzondere voorwaarden vermeld in de akte (blijven gebruik van de nieuwe waterbuffer voor buffering water aanpalend bedrijf, plaatsen nieuwe afsluiting ten laste van de koper)
Er werd op 19 september 2023 een visum (2023/40/Gemeente) verleend door de financieel directeur omtrent deze aankoop.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van authentieke aankoopovereenkomst voor de gronden gelegen langs de Mandel, achter het woonzorgcentrum De Oever, in functie van de aanleg van een waterbuffer, zoals gevoegd in bijlage dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De Vlaams commissaris Vastgoedtransacties, de heer Alain Maricou, wordt gemachtigd om deze overeenkomst, namens het gemeentebestuur, te ondertekenen.
In het meerjarenplan van 19 december 2019 was het ontwerpen en bouwen van een nieuw ontmoetingscentrum in Oostnieuwkerke, op de plaats van het huidige Zonneheem, opgenomen. Het studiebureau B-ILD architects bvba, Arduinkaai 37/39 bus 22, 1000 Brussel werd aangesteld op 3 juni 2021 als ontwerper, na een selectie- en gunningsprocedure. Tijdens de financiële crisis, die zich in de loop van het jaar 2022 heeft afgespeeld, waarbij de offerteprijzen het beschikbare budget sterk overstegen, werd het project geschrapt bij de meerjarenplanaanpassing van 22 december 2022 en on hold geplaatst. Het project zou worden hernomen van zodra de bouw-, energie- en loonkosten enigszins stabilseren en er zicht is op voldoende financiële ruimte.
De aanneming- en energieprijzen zijn sinds begin 2023 genormaliseerd en in aantal gevallen gedaald. Het aantal bouwprojecten voor middelgrote aannemers is nog niet op het niveau van voor de crisis. Hierdoor kunnen we besluiten dat er een gunstiger klimaat is om bouwprojecten te realiseren. Deze gewijzigde factoren zorgen voor voldoende financiële ruimte en voldoende financiële zekerheid om het project dat on hold werd gezet te hernemen. In het meerjarenplan werd de actie bouwen van een ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke opnieuw opgenomen onder actie 205.
Bij de herneming van het project werd onderzocht welke de meest voordelige bouwformule is inzake prijs/kwaliteit. Na verschillende formules onder de loep te nemen (design&build, volledig nieuw ontwerp) en de niet gewijzigde behoefte van het oorspronkelijke bouwprogramma, wordt er voorgesteld om een doorstart te maken met het architectenbureau B-ILD architects en over te gaan tot uitvoering van het reeds opgemaakt en goedgekeurd ontwerp.
In samenspraak met B-ILD architects is voorgesteld om het uitvoeringsdossier op te splitsen in vier loten:
Door deze opdeling van het uitvoeringsdossier is er een besparing van het bouwbudget te verwachten van 10 %. Daartegenover staat er een langere uitvoeringstermijn.
Bij de ontwerpfase werd het ereloon tot en met de fase opmaak uitvoeringsdossier reeds betaald. Er werd een offerte voor het vervolg van de opdracht opgevraagd aan het studiebureau.
Het ereloonvoorstel start opnieuw vanaf de fase gunning en houdt rekening met een gewijzigd uitvoeringsdossier met vier afzonderlijke overheidsopdrachten. Daarnaast wordt een forfaitair bedrag gerekend voor de aanpassing van het uitvoeringsdossier en het opmaken van de aanvraag omgevingsvergunning voor de elektriciteitscabine.
Totale raming bouwbudget: 2.800.000,00 euro exclusief btw
Totale kost ereloon:
Totaal: 185.000,00 euro exclusief btw of 223.850,00 euro inclusief btw.
Na goedkeuring van het ereloonvoorstel dient er een contract te worden afgesloten met B-ILD architects.
In het meerjarenplan is het budget voor deze actie voorzien onder budgetcode BP2020-2025-9/ACT-205/0705-08/221007/GEMEENTE/CBS/IP-131.
Er is een visum vereist van de financieel directeur.
Ereloonvoorstel B-ILD architects.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt welk bedrag aan ereloon al werd betaald aan de architect voor de fasen tot en met de fase 'opmaak uitvoeringsdossier'. Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht toe dat het voorgaande werk niet verloren blijkt.
Hij belooft het raadslid nog een schriftelijk antwoord te bezorgen inzake de precieze bedragen.
Raadslid Miet Vandenbulcke komt tussen en meldt dat er in de notule sprake is van een bedrag van 185.000,00 euro exclusief btw. Is dit een extra bedrag of wordt dit verrekend?
De burgemeester duidt dat de voorliggende offerte gaat om het vervolgtraject tot en met de oplevering en inclusief de hoogspanningscabine.
Hij herhaalt zijn belofte om de precieze bedragen aan de raadsleden te bezorgen.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ereloonvoorstel van B-ILD architects bvba, Arduinkaai 37/39 bus 22, 1000 Brussel voor een doorstart van het project bouwen van een ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke goed.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen krijgt de bevoegdheid om een erelooncontract af te sluiten met B-ILD architects bvba, Arduinkaai 37/39 bus 22, 1000 Brussel conform het goedgekeurde ereloonvoorstel.
Volgens het decreet lokaal bestuur is het een bevoegdheid van de gemeenteraad om schenkingen aan de gemeente te aanvaarden.
De familie Tyberghien contacteerde onze dienst. Zij hadden een aantal werken van Emiel Serroen (1875-1960, hoofdonderwijzer in Staden) in hun bezit en willen dit materiaal aan het gemeentelijk archief schenken.
Er werd hiervoor een schenkingsovereenkomst opgesteld, en een lijst met het geschonken materiaal.
Artikel 43, 13° van het gemeentedecreet.
De boeken van Emiel Serroen zijn waardevol.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad aanvaardt de schenking aan het gemeentearchief door de familie Tyberghien.
Artikel 2:
De schenkingsovereenkomst, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
De gemeentelijke archiefdienst wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
De voorzitter sluit de zitting op 28/09/2023 om 20:42.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Heidi Ballyn
voorzitter