In functie van de verdere responsabilisering en verzelfstandiging van de voetbalclubs wordt voorgesteld om, naar analogie met de gebouwen die uitsluitend door de clubs worden gebruikt (kleedkamers, berging kantine), ook voor de voetbalterreinen een erfpachtovereenkomst af te sluiten.
De erfpacht omvat de bestaande voetbalterreinen en hun aanhorigheden zoals tribune, dugouts, verlichting en afsluitingen.
Het afsluiten van een erfpacht is als voorwaarde opgenomen in het 'protocol investeringstoelage voetbalclubs' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023. Pas bij het afsluiten van een erfpachtovereenkomst kan de club gebruik maken van de nominatieve toelage.
Specifiek voor SK Staden betreft het de bestaande drie voetbalterreinen met inbegrip van de zones rond het terrein met daarin de dugouts, tribune, veldverlichting, reclamepanelen en afsluitingen. De erfpachtzones sluiten aan bij bestaande erfpachtzones zoals deze van de kantine/kleedkamers.
De veldverlichting van het derde terrein staat aan de buitenzijde van de atletiekpiste en wordt dubbel gebruikt met de atletiek waardoor deze verlichting niet is opgenomen in de erfpachtzone.
Zoals reeds overeengekomen is in het protocol voor de nominatieve toelage, wordt de erfpacht afgesloten voor een periode van 15 jaar en tegen een jaarlijks vergoeding van 700,00 euro (jaarlijks te indexeren).
Bij het afsluiten van de erfpacht neemt de club het volledig beheer van het terrein en zijn aanhorigheden over.
Het meetplan van de afbakening van de drie erfpachtzones is opgemaakt door Geomex uit Staden.
De ontwerpakte voor de erfpacht, opgemaakt door de Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikel 2 §2 en artikel 40 §1.
Erfpacht is het recht om het volle genot te hebben van een onroerend goed, in dit geval de grond, ingericht als voetbalterrein en de opstallen (tribune, dugouts, verlichting, reclamepanelen, afsluitingen, ballenvangnetten enz.).
De erfpachtakte betreft volgende afspraken:
De jaarlijkse erfpachtvergoeding wordt vastgelegd op 700,00 euro (jaarlijks indexeerbaar) voor de totale erfpacht.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert komt tussen en vraagt naar de stand van zaken omtrent de staantribune van SK Staden. Deze is op dit moment afgesloten wegens veiligheid. Wie moet instaan voor de herstelwerken van deze tribune? Burgemeester Vanderjeugd geeft aan dat de gemeente hierover nog geen officiële vraag heeft ontvangen. Na debat geeft de burgemeester aan dat, zodra de erfpachtakte is verleden, het onderhoud van de tribune in principe ook bij de club ligt. De burgemeester geeft aan dat de voorziene middelen ten bedrage van 250.000,00 euro per club in principe geen betrekking hebben op de tribunes maar indien mogelijk mag dit ook aangewend worden voor dergelijk herstel. Schepen Gwendolyn Vandermeersch geeft mee dat gisteren, maandag 19 augustus, een vraag is gekomen om de veiligheid van de tribune te waarborgen. Wegens de korte tijdspanne werd hier nog geen standpunt over ingenomen. Raadslid Ludwig Willaert vult aan dat het duidelijk moet zijn dat de zaken die zich voordoen voor 1 oktober (ingangsdatum erfpachtakte) door de gemeente moeten opgelost worden.
Raadslid Rik Gevaert meldt een administratieve fout omtrent de prijszetting. Dit wordt aangepast. Het raadslid merkt op in de akte dat er een renovatieplicht is binnen de 5 jaar. Komt de gemeente hier dan tussen met een werkingskost of is dit allemaal ten laste van de club? Worden de werkingskosten verhoogd? Sommige clubs hebben jongere gebouwen en andere clubs hebben oudere gebouwen. De burgemeester geeft aan dat het hier gaat om standaard juridische bepalingen in een erfpachtakte. Hier kan in principe niet van afgeweken worden. Na debat wordt voorgesteld om hierover meer informatie in te winnen bij de commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties. Er wordt voorgesteld om de voorliggende aktes goed te keuren onder voorbehoud van uitklaring van deze bepalingen (punt 14 in de akte).
Op woensdag 21 augustus stuurde de algemeen directeur een e-mail naar alle raadsleden met volgende duiding omtrent de “renovatieverplichting” die in de aktes staat opgenomen. In de tekst van de voorliggende aktes begint deze bepaling met de titel “RENOVATIEPLICHT NIET-RESIDENTIEEL GEBOUW OF GEBOUWEENHEID”. Deze bepaling is een vertaling van het Energiebesluit van de Vlaamse Regering waarin werd opgenomen dat er een renovatieverplichting geldt voor elke niet-residentiële gebouweenheid die vanaf 1 januari 2022 wordt verworven door aankoop of andere zakelijke rechten. Deze renovatieverplichting is opgenomen in artikel 9.3.1 en 9.3.2 Energiebesluit.
Zoals ter zitting ook al geduid, worden deze ontwerpen notariële aktes opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties die alle juridische bepalingen die nodig en verplicht zijn, moeten opnemen in de akte.
Antwoord van de commissaris van Vastgoedtransacties hieromtrent luidt dan ook als volgt: “Inderdaad standaardclausules en die mag/kan je er zo maar niet uit laten, net zoals die clausule over asbestinventarisattest…”.
In deze dossiers staat deze bepaling er dus in omdat het gaat om een nieuw zakelijk recht (erfpacht) dat tot stand komt na 1 januari 2022 (inwerking treden bovenstaande bepaling). In deze authentieke akte gaat het om de erfpachten van de terreinen, verlichting, … en dus NIET over gesloten gebouwen. De kantines en dergelijke zitten in “oude” erfpachtakten die nog altijd geldig zijn maar die werden gesloten voor 1 januari 2022 en waarop deze bepaling dus niet geldt!
Er word aldus geconcludeerd dat het gaat om een correcte wettelijke bepaling die werd opgenomen in de aktes maar die in deze aktes eigenlijk geen gevolg zal hebben omdat het voorwerp van de erfpacht niet beantwoordt aan de criteria van deze wetgeving (niet-residentiële gebouweenheden).
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, onder voorbehoud van meer uitleg omtrent de renovatieverplichting, het ontwerp van authentieke akte goed, opgesteld door afdeling Vastgoedtransacties, waarvan ontwerp in bijlage bij deze beslissing, tot het vestigen van een recht van erfpacht met vzw SK Staden vanaf 1 oktober 2024 voor een periode van 15 opeenvolgende jaren op drie stukken grond, aangeduid als kavels C, D en E op het meetplan opgemaakt door het landmeterskantoor Geomex (ref. 20M0160B_RNK, van 8 juli 2024) en met volgende kadastrale gegevens:
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
In functie van de verdere responsabilisering en verzelfstandiging van de voetbalclubs wordt voorgesteld om, naar analogie met de gebouwen die uitsluitend door de clubs worden gebruikt (kleedkamers, berging kantine), ook voor de voetbalterreinen een erfpachtovereenkomst af te sluiten.
De erfpacht omvat de bestaande voetbalterreinen en hun aanhorigheden zoals tribune, dugouts, verlichting en afsluitingen.
Het afsluiten van een erfpacht is als voorwaarde opgenomen in het 'protocol investeringstoelage voetbalclubs' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023. Pas bij het afsluiten van een erfpachtovereenkomst kan de club gebruik maken van de nominatieve toelage.
Specifiek voor SK Westrozebeke betreft het de bestaande twee voetbalterreinen met inbegrip van de zones rond het terrein met daarin de dugouts, tribune, veldverlichting, reclamepanelen en afsluitingen. De erfpachtzone sluit aan bij de bestaande erfpachtzone van de kleedkamers met berging.
Zoals reeds overeengekomen is in het protocol voor de nominatieve toelage, wordt de erfpacht afgesloten voor een periode van 15 jaar en tegen een jaarlijks vergoeding van 450,00 euro (jaarlijks te indexeren).
Bij het afsluiten van de erfpacht neemt de club het volledig beheer van het terrein en zijn aanhorigheden over.
Het meetplan van de afbakening van de erfpachtzone is opgemaakt door Geomex uit Staden.
De ontwerpakte voor de erfpacht, opgemaakt door de Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikel 2 §2 en artikel 40 §1.
Erfpacht is het recht om het volle genot te hebben van een onroerend goed, in dit geval de grond, ingericht als voetbalterrein en de opstallen (tribune, dugouts, verlichting, relamepanelen, afsluitingen, ballenvangnetten enz.).
De erfpachtakte betreft volgende afspraken:
De jaarlijkse erfpachtvergoeding wordt vastgelegd op 450,00 euro (jaarlijks indexeerbaar) voor de totale erfpacht.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Inhoudelijk wordt er verwezen naar de beraadslaging van het vorige agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, onder voorbehoud van meer uitleg omtrent de renovatieverplichting, het ontwerp van authentieke akte goed, opgesteld door afdeling Vastgoedtransacties, waarvan ontwerp in bijlage bij deze beslissing, tot het vestigen van een recht van erfpacht met vzw SK Westrozebeke vanaf 1 oktober 2024 voor een periode van 15 opeenvolgende jaren op een stuk grond, aangeduid als kavel B op het meetplan opgemaakt door het landmeterskantoor Geomex (ref. 21M0170B_RNK, van 18 juni 2024), en met volgende kadastrale gegevens:
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
In functie van de verdere responsabilisering en verzelfstandiging van de voetbalclubs wordt voorgesteld om, naar analogie met de gebouwen die uitsluitend door de clubs worden gebruikt (kleedkamers, berging kantine), ook voor de voetbalterreinen een erfpachtovereenkomst af te sluiten.
De erfpacht omvat de bestaande voetbalterreinen en hun aanhorigheden zoals tribune, dugouts, verlichting en afsluitingen.
Het afsluiten van een erfpacht is als voorwaarde opgenomen in het 'protocol investeringstoelage voetbalclubs' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023. Pas bij het afsluiten van een erfpachtovereenkomst kan de club gebruik maken van de nominatieve toelage.
Specifiek voor SK Oostnieuwkerke betreft het de bestaande twee voetbalterreinen en het duiveltjesterrein met inbegrip van de zones rond het terrein met daarin de dugouts, tribune, veldverlichting, reclamepanelen en afsluitingen. De erfpachtzones sluiten aan bij bestaande erfpachtzones zoals deze van de kantine/kleedkamers en de erfpachtzone van de KLJ.
In de overeenkomst is een eventuele verplaatsing van het tweede terrein voorzien naar de aanpalende gronden, op heden bebouwd met een serre. Deze toekomstige zone is vermeld op een apart meetplan als kavel D1 en D2. Partijen verklaren zich akkoord met deze mogelijke verplaatsing.
Zoals reeds overeengekomen is in het protocol voor de nominatieve toelage, wordt de erfpacht afgesloten voor een periode van 15 jaar en tegen een jaarlijks vergoeding van 550,00 euro (jaarlijks te indexeren).
Bij het afsluiten van de erfpacht neemt de club het volledig beheer van het terrein en zijn aanhorigheden over.
Het meetplan van de afbakening van de drie erfpachtzones is opgemaakt door Geomex uit Staden.
De ontwerpakte voor de erfpacht, opgemaakt door de Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikel 2 §2 en artikel 40 §1.
Erfpacht is het recht om het volle genot te hebben van een onroerend goed, in dit geval de grond, ingericht als voetbalterrein en de opstallen (tribune, dugouts, verlichting, reclamepanelen, afsluitingen, ballenvangnetten enz.).
De erfpachtakte betreft volgende afspraken:
De jaarlijkse erfpachtvergoeding wordt vastgelegd op 550,00 euro (jaarlijks indexeerbaar) voor de totale erfpacht.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Inhoudelijk wordt er verwezen naar de beraadslaging van het vorige agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, onder voorbehoud van meer uitleg omtrent de renovatieverplichting, het ontwerp van authentieke akte goed, opgesteld door afdeling Vastgoedtransacties, waarvan ontwerp in bijlage bij deze beslissing, tot het vestigen van een recht van erfpacht met vzw SK Oostnieuwkerke vanaf 1 oktober 2024 voor een periode van 15 opeenvolgende jaren op drie stukken grond, aangeduid als kavels A, B en C op het meetplan opgemaakt door het landmeterskantoor Geomex (ref. 20M0160B_RNK, van 8 juli 2024), en met volgende kadastrale gegevens:
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
De voorzitter sluit de zitting op 20/08/2024 om 19:37.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Heidi Ballyn
voorzitter