Op 20 februari 2024 werd een plaatsbezoek gedaan aan het pand Ieperstraat 67 te Staden in aanwezigheid van de exploitant, de burgemeester, brandweer, politie en milieuambtenaar.
Kapitein Toon Dumoulin, diensthoofd risicobeheer Hulpverleningszone Midwest, maakt een verslag op gedateerd op 20 februari 2024.
Uit dit verslag blijken volgende feiten:
"De woning, gelegen in de bebouwde kom, omvat een rijhuis met aangrenzende loods. De loods heeft een oppervlakte van ongeveer 150 m² en het dak bevat deels asbesthoudende materialen. Binnen de loods wordt een aanzienlijke hoeveelheid brandbare materialen opgeslagen, waaronder papier, hout, kunststof, … Langs de oprit worden ook diverse materialen gestapeld, zoals houten paletten, met een hoogte van ongeveer 2 meter. Er is geen brandwerende scheiding aanwezig tussen de opslagruimte en de aanliggende woning. Er zijn geen brandblusmiddelen voorhanden. De exploitant verklaart dat de activiteiten bestaan uit het herstellen en verzagen van houten paletten voor brandhout, maar het is onduidelijk of deze activiteiten bedrijfsmatig zijn."
Overwegende dat uit bovengenoemd feitenverslag en de bijhorende controle door de brandweer volgens de leidraad van het koninklijk besluit van 7 juli 1994, bijlage 6 (industriegebouwen), blijkt dat het pand, gelegen Ieperstraat 67 te 8840 Staden, volgende gebreken vertoont die een acuut veiligheids- en gezondheidsrisico met zich meebrengen:
Artikel 135 van de nieuwe gemeentewet.
Overwegende dat het de burgemeester toekomt om de gepaste maatregelen te bevelen zoals bepaald in onderstaande artikelen van dit besluit.
Deze opgesomde werken zijn dringend en noodzakelijk om de veiligheid van de bewoners van de woning Ieperstraat 67 en aanpalende woningen te garanderen.
De koer en opslagruimte worden gebruikt door de heer Jan Coucke, als exploitant.
Advies brandweer van 20 februari 2024.
BESLUIT:
Artikel 1: Opgelegde maatregelen
Aan Jan Coucke, exploitant/gebruiker van het pand Ieperstraat 67 te 8840 Staden, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, sectie A, nr. 1134H, wordt bevel gegeven de volgende werken en maatregelen uit te voeren of te laten uitvoeren:
Artikel 2: Uitvoeringstermijn van de opgelegde werken
De werken en maatregelen dienen te worden uitgevoerd tegen uiterlijk 18 maart 2024.
Artikel 3: Controle
Een controle op de uitvoering van de in artikel 1 opgesomde dringende werken en maatregelen zal gebeuren op 19 maart 2024 om 13.30 uur.
Artikel 4: Sanctie bij niet-uitvoering van de maatregelen
Indien deze werken en maatregelen niet of onvolledig zijn uitgevoerd binnen de voorop gestelde termijn, zal de burgemeester deze werken zelf laten uitvoeren. De kosten zullen nadien verhaald worden op de exploitant.
Artikel 5:
Een afschrift van dit besluit wordt betekend aan de exploitant, de eigenaar, de bewoners van de woning en eventuele belanghebbenden.