Terug
Gepubliceerd op 08/04/2025

Notulen  gemeenteraad

do 27/02/2025 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Snaet, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 30 januari 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

      • Kennisnemen van de beslissing van de burgemeester van 6 februari 2025 houdende tijdelijk herstel in functie van de openbare veiligheid

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Snaet, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De burgemeester nam op 6 februari 2025 een beslissing houdende tijdelijk herstel van de Ieperstraat in functie van de openbare veiligheid.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Artikel 34, §3 van de Wet op het politieambt dat voorschrijft in welke omstandigheden en binnen welke voorwaarden de politie identiteitscontroles kan uitvoeren.
        • Bevoegdheid van de burgemeester ter zake vervat in de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op artikelen 133, tweede lid en 135 §2.
        Verwijzingsdocumenten

        Beslissing van de burgemeester van 6 februari 2025 met bijhorende richtlijnen en stukkenbundel.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        Raadslid Joeri Deprez uit zijn bezorgdheid over dit agendapunt. Hij heeft geen bezwaren tegen het genomen burgemeestersbesluit, aangezien de handhaving in deze situatie zeker terecht was. Wel vraagt hij zich af welke maatregelen er in de toekomst genomen kunnen worden om dergelijke situaties te voorkomen. Iedereen is bekend met de lastige situatie door de werken in het centrum en de onvoorspelbaarheid van de aannemer. Dit legt de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur nog meer op tafel. Het raadslid wil weten of de opvolging van de werken verbeterd kan worden: had dit voorkomen kunnen worden met een betere controle? In plaats van een situatie te moeten aanpakken, zou het natuurlijk beter zijn om zoiets van tevoren te voorkomen. Daarnaast geeft het raadslid aan dat, ondanks de communicatie over dit onderwerp, er nog steeds veel vragen blijven leven bij de burgers. Dit leidt tot een overvloed aan meldingen op sociale media. Hij stelt voor om een 'minderhindermeldpunt' op te richten, zodat alle vragen van burgers daar gebundeld kunnen worden en later via een Q&A voor iedereen beschikbaar kunnen worden gesteld. Dit zou zorgen voor duidelijke en consistente antwoorden. Tot slot wil het raadslid aandacht vragen voor de gebrekkige bewegwijzering voor vrachtwagens. Dagelijks raken vrachtwagens vast in het centrum, wat gevaarlijke situaties kan opleveren.

        Burgemeester Ludwig Willaert beantwoordt de vragen en opmerkingen van het raadslid. Het voorkomen van de problemen die zich die maandagochtend voordeden, lijkt helaas niet haalbaar. De werken begonnen al heel vroeg in de ochtend, en het is niet realistisch om een gemeentemedewerker zo vroeg op de werf aanwezig te laten zijn. De burgemeester benadrukt ook dat als er in 2016 beter gecontroleerd was bij de werken, we vandaag de dag waarschijnlijk niet met de huidige problemen zouden zitten.
        De opvolging van de werken door de diensten gebeurt zorgvuldig en nauwgezet. In overleg met alle betrokken partijen, inclusief de aannemer, was er een gedetailleerd, gefaseerd plan opgesteld. Een complicerende factor is de noodzaak voor dubbele staalnames, die eerst goedgekeurd moeten worden voordat de werken verder kunnen gaan. Deze staalnames zijn ook essentieel voor het verkrijgen van een gunstig rapport van OVAM. Als we te snel zouden handelen, riskeren we een negatief rapport, wat zou betekenen dat alle werkzaamheden opnieuw uitgevoerd moeten worden. De fasering is dus afhankelijk van deze staalnames, wat moeilijk volledig in de hand te houden is.
        Wat betreft communicatie, doen de gemeentelijke diensten hun uiterste best om zo goed mogelijk te communiceren en zoveel mogelijk burgers en handelaars te bereiken. De onvoorspelbaarheid van de werken maakt dit natuurlijk extra lastig. In alle communicatie worden verschillende contactmogelijkheden (zoals telefoonnummers) vermeld, zodat burgers hun vragen kunnen stellen.
        Schepen Rik Gevaert vult het antwoord van de burgemeester aan met positief nieuws. Op vrijdag 28 februari zal de toplaag worden aangelegd, zodat de doorrit naar Diksmuide hersteld kan worden. De Statiestraat en de Carninstraat worden dan opnieuw toegankelijk. In de week daarna zal men beginnen met de werken aan de Koemarkt.

        Raadslid Joeri Deprez bevestigt dat er al heel wat communicatie gebeurt en dat deze communicatie ook goed gebeurt. Toch herhaalt het raadslid zijn oproep voor een "minderhindermeldpunt" met een Q&A. Op deze manier wordt de communicatie nog beter gestroomlijnd naar de burger toe. Het raadslid blijft wel wat op zijn honger zitten naar de opvolging toe. Wanneer wordt met de aannemer rond de tafel gezeten om de planning van de week erop te bespreken? Zijn er werfvergaderingen? Wie is er aanwezig?

        Burgemeester Ludwig Willaert geeft aan dat er elke vrijdagvoormiddag een werfvergadering plaatsvindt met alle betrokken partijen, waaronder OVAM, de aannemer, Fluvius, Aquafin, AWV en de gemeente. Ook is er dagelijks een medewerker van de dienst openbare werken op de werf aanwezig en volgt de schepen van openbare werken de voortgang van de werken nauwlettend op.

        Raadslid Joeri Deprez dringt aan op meer uitleg over zijn opmerking betreffende de bewegwijzering voor vrachtwagens. Hij stelt voor dat er eerder duidelijker aangegeven moet worden dat vrachtwagens de kern van Staden niet kunnen doorkruisen en dat er een alternatieve route moet worden aangegeven.

        Naar aanleiding van de opmerkingen van het raadslid komt schepen Bart Coopman tussen en meldt dat de verschillende communicatiekanalen wel geëvalueerd kunnen worden. Wat betreft de bewegwijzering meldt de schepen dat er op het rondpunt van Sleihage duidelijke signalisatie is dat er geen doorgang is door de dorpskern. De schepen is van mening dat dit zou moeten volstaan en dat je natuurlijk altijd hardleerse chauffeurs hebt die, ondanks een veelheid van borden, toch nog doorrijden.

        Raadslid Geert Moerkerke komt tussen en stelt voor om mogelijk een bord te plaatsen aan De Hallen in Roeselare, waar nu wordt aangegeven dat vrachtverkeer via Oostnieuwkerke naar Staden moet rijden. Hij suggereert dat het wellicht nuttig zou zijn om vrachtverkeer van meer dan 7,5 ton langs daar om te leiden via de N35 (Lichtervelde-Diksmuide).

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 6 februari 2025 houdende tijdelijk herstel in functie van de openbare veiligheid.

    • Personeel

      • Goedkeuren van aansluiten bij de collectieve hospitalisatieverzekering - nieuw raamakkoord met ingang van 1 januari 2026 (overheidsopdracht Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen)

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Lokale besturen zijn verplicht hun personeelsleden een gratis hospitalisatieverzekering aan te biedenAlle lokale besturen en aanverwante instellingen konden de voorbije decennia gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering. Het huidige raamakkoord, afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, loopt tot eind 2025.

        Gezien de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD).

        Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

        Het doel van de overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) is het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer).

        De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar.

        De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract.

        Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar. Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index.

        In tegenstelling tot het verleden zal de toewijzing van de opdracht gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria:

        • de waarborgen (20 punten);
        • de dienstverlening (30 punten);
        • de prijs (50 punten).
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.
        • Omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen.
        • Sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief BA 2001-03 van 27 april 2001.
        Feiten, context en argumentatie

        Aangezien de collectieve hospitalisatieverzekering bij Ethias stopt op 31 december 2025, is het cruciaal dat het OCMW Staden de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen zo snel mogelijk op de hoogte brengt van de intentie om aan te sluiten bij het nieuw raamakkoord van de GSD-V met ingang van 1 januari 2026. Hiervoor dient een getekende beslissing vóór 31 maart 2025 aan de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen overgemaakt te worden.

        Verwijzingsdocumenten

        Collectieve hospitalisatieverzekering - Overheidsopdracht Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen (toelichting).

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        Het gemeentebestuur Staden wenst aan te sluiten bij het nieuw raamakkoord van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen voor een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van 2026 tot en met 2029.


        Artikel 2:
        Gemeentebestuur Staden vraagt aan de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen om in het bestek opgenomen te worden als bestuur dat zal aansluiten bij het nieuw raamakkoord van 2026 tot en met 2029.


        Artikel 3:
        Een exemplaar van dit besluit wordt aan de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen overgemaakt.

    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na vierde kwartaal 2024

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld. 

        In bijlage vindt u het rapport over het vierde kwartaal 2024 terug.

        Verwijzingsdocumenten

        Financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2024.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2024.

    • Financiën - belastingen en retributies

      • Goedkeuren retributiereglement voor afvang, verzorging en opvang van loslopende dieren

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Artikel 9 van de wet van 14 augustus 1986 over de bescherming en het welzijn der dieren bepaalt dat de gemeente de plicht heeft om zwervende, verloren of achtergelaten dieren op te vangen, te verzorgen en er een onderkomen voor te zoeken. Hetzelfde artikel van deze wet bepaalt verder dat de eigenaar van een zwervend, verloren of achtergelaten dier, vergoeding verschuldigd is voor de kosten van opname, verzorging en oppas, ongeacht of de eigenaar het dier al dan niet terugeist.

        De gemeente Staden heeft sinds 25 juni 2020 een overeenkomst gesloten met VZW Dierenasiel regio Roeselare, De Zilten 52, 8800 Roeselare voor het ophalen van loslopende honden en katten. Deze ophaling vindt plaats tijdens normale werkuren en kan enkel gebeuren voor een dier dat reeds opgesloten zit. De afvang van loslopende dieren valt dus ten laste van de gemeente.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 februari 1831 en aanpassingen, gecoördineerde grondwet van België, onder andere artikel 170 §4.
        • Wet van 14 augustus 1986 en aanpassingen, betreffende de bescherming en het welzijn der dieren.
        • Decreet van 26 maart 2004 en aanpassingen, betreffende de openbaarheid van bestuur.
        • Decreet van 22 december 2017 en aanpassingen, decreet lokaal bestuur.
        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Staden heeft een overeenkomst afgesloten met een gespecialiseerde dierenopvanger die mag optreden om loslopende honden en katten op te vangen. De betreffende dieren dienen bij oproep echter reeds afgevangen te zijn. De gemeentelijke diensten treden dus in eerste instantie op om de dieren te lokaliseren en te vangen.

        Het komt regelmatig voor dat de gemeente een melding van loslopende honden ontvangt, waarvoor de technische dienst wordt opgeroepen. We merken hierbij dat er meermaals meldingen voor eenzelfde dier binnenlopen, waarbij de eigenaar telkens het dier komt ophalen in de loods van de technische dienst.
        Om eigenaars te stimuleren om hun dieren beter bij zich te houden is het aan te raden om een vergoeding voor de interventie aan te rekenen aan de eigenaar van het dier.
        Dit komt zowel het welzijn van het betrokken dier, de veiligheid van de bewoners als de algemene veiligheid ten goede.

        Deze interventies kunnen zowel tijdens de diensturen als in het weekend voorkomen. Omdat de bijhorende kosten van een interventie tijdens permanentie hoger liggen dan tijdens de normale werkuren is het verantwoord om twee tarieven te hanteren afhankelijk van het moment dat de interventie plaatsvindt.
        Voor het geval dat het dier niet dadelijk kan opgehaald worden en de gemeentelijke diensten dienen in te staan voor bewaring en verzorging, wordt een afzonderlijk tarief voor opvang van het dier voorzien.
        Indien een gemeente voor afvang, transport of medische bijstand een derde dient aan te spreken, is het logisch om deze kosten door te rekenen aan de eigenaar zodra de identiteit van deze gekend is.

        Omdat het mogelijk is dat er ook oproepen voor andere dieren binnenkomen, is het aan te raden dit reglement op te stellen voor loslopende dieren in het algemeen.
        Het is billijk een retributie te heffen om de kosten die de gemeente maakt bij de afvang, transport, verzorging en opvang van loslopende dieren aan te rekenen aan de eigenaar, ongeacht of deze het dier al dan niet terugeist.
        Om het tarief in verhouding te houden aan de werkelijk gemaakte kosten is een indexering in het reglement opgenomen.

        Verwijzingsdocumenten

        Retributiereglement voor afvang, verzorging en opvang van loslopende dieren.

        Beraadslagingen

        Schepen Bonny Vergauwe licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het gemeentelijk retributiereglement voor afvang, verzorging en opvang van loslopende dieren wordt goedgekeurd en treedt in werking vanaf 15 maart 2025.


        Artikel 2:

        Het gemeentelijk retributiereglement voor afvang, verzorging en opvang van loslopende dieren, is toegevoegd in bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Aanduiden van een gemeentelijke vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor het bekkenbestuur van Ijzerbekken en het Leiebekken

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen. Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap. Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens.

        De gemeente Staden maakt deel uit van zowel het Ijzerbekken als van het Leiebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur. Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen. Het bekkenbestuur heeft geen statuten. Er zijn geen zitpenningen voorzien.

        De gemeente Staden ontving een schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur Ijzerbekken en co-voorzitter van het bekkenbestuur Leiebekkken met betrekking tot de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in de bekkenbesturen.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Artikel 40 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Decreet integraal waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek).
        Feiten, context en argumentatie

        Het bekkenbestuur heeft tot taak:

        • het bekkensecretariaat organiseren en aansturen;
        • het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad hierover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek;
        • het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad hierover heeft uitgebracht;
        • advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de bijhorende documenten;
        • advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan;
        • advies te verlenen over: a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen en b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en grot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
        • het voorstellen van adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
        • indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.

         

        De aanduiding van een vertegenwoordiger in het Ijzerbekken gebeurt via geheime stemming.
        Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat als effectief lid voorgedragen.

        Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als effectief kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
        Schepen Bonny Vergauwe wordt voorgedragen als plaatsvervangend lid door de fracties CD&V en WESTAON.

        De aanduiding van een vertegenwoordiger in het Leiebekken gebeurt via geheime stemming.
        Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat als effectief lid voorgedragen.

        Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als effectief kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
        Schepen Bonny Vergauwe wordt voorgedragen als plaatsvervangend lid door de fracties CD&V en WESTAON.

        Verwijzingsdocumenten

        Brief bekkensecretariaten van 23 januari 2025.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.

        Leiebekken
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Gestemd: Ludwig Willaert, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Bonny Vergauwe, Koen Demonie, Joeri Deprez, Veronique Devreker, Femke Verleye, Bart Coopman, Bene Pype, Geert Moerkerke, Kimberly Saelens, Miet Vandenbulcke, Sarah Van Walleghem, Marc Van Ysacker, Koen Maertens, Chris Verhaeghe, Rik Gevaert, Sophie Nuytten, Andy Verfaillie, Wouter Van Vooren
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Stemming voor het effectieve lid: Bart Coopman: 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Stemming voor het plaatsvervangende lid: Bonny Vergauwe: 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Gestemd: Ludwig Willaert, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Bonny Vergauwe, Koen Demonie, Joeri Deprez, Veronique Devreker, Femke Verleye, Bart Coopman, Bene Pype, Geert Moerkerke, Kimberly Saelens, Miet Vandenbulcke, Sarah Van Walleghem, Marc Van Ysacker, Koen Maertens, Chris Verhaeghe, Rik Gevaert, Sophie Nuytten, Andy Verfaillie, Wouter Van Vooren
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 2
        Resultaat:

        Stemming voor het effectief lid van het Ijzerbekken: Bart Coopman: 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Stemming voor het plaatsvervangend lid van het Ijzerbekken: Bonny Vergauwe: 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen 3 stemmen onthouden.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente Staden in het Ijzerbekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:

        • effectief lid: Bart Coopman;
        • plaatsvervanger: Bonny Vergauwe.


        Artikel 2:

        Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente Staden in het Leiebekken onder co-voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:

        • effectief lid: Bart Coopman;
        • plaatsvervanger: Bonny Vergauwe.


        Artikel 3:

        Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.

      • Aanduiden vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Net!Werk Staden vzw

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In de statuten van vzw Net!Werk Staden werd een gemeentelijke afvaardiging voorzien binnen de raad van bestuur. Deze beleidskeuze werd ondersteund vanuit het belang van een gemeentelijke binding van deze vzw, die is gegroeid uit de vroegere PWA-werking.

        De vzw Net!Werk Staden heeft tot doel:

        • de dienstverlening inzake huishoudelijke hulp met/of zonder statuut dienstencheques, onderhoud van particuliere tuinen, kleine klusjes binnen en buitenshuis behartigen. Deze dienstverlening wordt georganiseerd voor particulieren die op één of andere manier een bepaalde nood hebben aan dergelijke hulp;
        • tewerkstelling creëren en behouden, dit ook met oog voor minder gemakkelijk te plaatsen werkzoekenden mits deze de nodige arbeidsattitude bezitten om in dergelijke dienstverlening te kunnen fungeren;
        • opleidingen organiseren voor potentiële werknemers, dit om de juiste dienstverlening te kunnen garanderen.

        Na de vernieuwing van de gemeenteraad is het dan ook noodzakelijk nieuwe vertegenwoordigers namens het gemeentebestuur aan te duiden in de raad van bestuur van Net!Werk Staden vzw. Omtrent de gemeentelijke vertegenwoordiging is bepaald dat het gaat om minstens 1 lid aangeduid door de Lokale Overheid en maximum 1/3 van de leden worden aangeduid door de Lokale Overheid.

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat als effectief lid voorgedragen.

        Raadslid Martijn Snaet wordt voorgedragen als eerste vertegenwoordiger door de fracties CD&V en WESTAON.

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem wordt aangesteld als tweede vertegenwoordiger door de fracties CD&V & WESTAON

        Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als derde vertegenwoordiger door de fracties CD&V en WESTAON.

        Verwijzingsdocumenten

        Brief Net!Werk Staden vzw inzake vertegenwoordiging raad van bestuur.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad, Sarah Van Walleghem, licht het agendapunt toe.

        De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Net!Werk gebeurt via geheime stemming.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Gestemd: Geert Moerkerke, Wouter Van Vooren, Miet Vandenbulcke, Sarah Van Walleghem, Bart Coopman, Martijn Snaet, Joeri Deprez, Veronique Devreker, Femke Verleye, Bonny Vergauwe, Koen Demonie, Kimberly Saelens, Ludwig Willaert, Koen Pattijn, Bene Pype, Rik Gevaert, Chris Verhaeghe, Koen Maertens, Andy Verfaillie, Marc Van Ysacker, Sophie Nuytten
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Kandidaat Bart Coopman: 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Kandidaat Sarah Van Walleghem: 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Kandidaat Martijn Snaet: 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Schepen Bart Coopman, voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem en raadslid Martijn Snaet worden aangeduid om het gemeentebestuur Staden te vertegenwoordigen in de raad van bestuur Net!Werk Staden vzw voor de legislatuur 2025-2031.

      • Aanduiden vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur van Staden is lid van de VVSG.

        Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSG het moment aan voor de samenstelling van de eigen bestuursorganen overeenkomstig hun statuten.

        De VVSG kent vier bestuursorganen:

        • de algemene vergadering;
        • het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur);
        • het dagelijks bestuur;
        • de bestuurlijke commissies.

        De nieuw samengestelde algemene vergadering komt in juni 2025 voor het eerst bijeen. Ze zal op dat moment een nieuw bestuursorgaan verkiezen. Dat zal op zijn beurt uit zijn midden het dagelijks bestuur aanstellen en het aantal en de omvang van de bestuurlijke commissies bekrachtigen. Het bestuursorgaan is ook bevoegd om uit zijn midden de voorzitters van de bestuurlijke commissies aan te stellen. Het dagelijks bestuur zal de overige leden van de bestuurlijke commissies aanstellen.

        De algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemende besturen. In navolging van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, dient aldus te worden overgegaan tot de aanduiding van een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG. Deze aanduiding kan gebeuren voor de volledige legislatuur 2025-2031.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Feiten, context en argumentatie

        De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van VVSG gebeurt via geheime stemming.

        Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.

        Verwijzingsdocumenten

        Brief VVSG.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Gestemd: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Koen Pattijn, Marc Van Ysacker, Miet Vandenbulcke, Wouter Van Vooren, Sophie Nuytten, Bart Coopman, Koen Maertens, Andy Verfaillie, Chris Verhaeghe, Martijn Snaet, Rik Gevaert, Geert Moerkerke, Bene Pype, Kimberly Saelens, Koen Demonie, Bonny Vergauwe, Veronique Devreker, Femke Verleye, Joeri Deprez
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Kandidaat Sarah Van Walleghem haalde 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Sarah Van Walleghem wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van VVSG voor de legislatuur 2025-2031.

      • Goedkeuren aanduiden van een vertegenwoordiger van de gemeente in het BIE-forum

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Projectvereniging BIE was jarenlang een intergemeentelijk samenwerkingsverband dat actief was in zeven gemeenten in het midden van West-Vlaanderen, namelijk Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden.

        Op vraag van de besturen werd projectvereniging BIE ontbonden en wordt de werking sinds december 2020 verdergezet onder koepel van DVV Midwest. Bij deze inkanteling sloot ook een extra bestuur, Wingene, aan.

        Deze werking wil de besturen ondersteunen in hun cultuur- en erfgoedwerking. Hiervoor werden 4 deelwerkingen uitgebouwd die nu zijn geïntegreerd in de werking van DVV Midwest:

        • cultuur en bibliotheekwerking zijn onderdeel van het team Vrije tijd;
        • TERF en IOED RADAR behoren tot het team erfgoed & archief.

        De beleidsperiode voor het erfgoedconvenant afgesloten met Vlaanderen loopt tot 2026. Vanaf 2027 is een nieuwe erkenning aan te vragen. Er is met de besturen afgesproken om voor de lopende beleidsperiode het BIE-forum nog te behouden. Dit gaat in concreto over de jaren 2025-2026.

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen vanuit de oppositie.

        De fractie Open VLD heeft raadslid Koen Maertens voorgedragen als kandidaat. 

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.

        De aanduiding van de vertegenwoordiger in het BIE-forum gebeurt via een geheime stemming.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Gestemd: Geert Moerkerke, Wouter Van Vooren, Miet Vandenbulcke, Sarah Van Walleghem, Martijn Snaet, Bart Coopman, Joeri Deprez, Veronique Devreker, Femke Verleye, Bonny Vergauwe, Koen Demonie, Kimberly Saelens, Ludwig Willaert, Koen Pattijn, Bene Pype, Rik Gevaert, Chris Verhaeghe, Andy Verfaillie, Koen Maertens, Marc Van Ysacker, Sophie Nuytten
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Kandidaat Koen Maertens haalde 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Koen Maertens wordt, namens de gemeente Staden, aangeduid als lid van het BIE-forum.

      • Aanduiden vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal dv

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur van Staden is lid van de dienstverlenende vereniging CIPAL.

        De algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemende besturen. In navolging van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 dient aldus te worden overgegaan tot de aanduiding van een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze aanduiding kan gebeuren voor de volledige legislatuur 2025-2031.

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.

        Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.

        De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Cipal dv gebeurt via geheime stemming.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Gestemd: Ludwig Willaert, Bene Pype, Femke Verleye, Koen Demonie, Koen Pattijn, Bonny Vergauwe, Chris Verhaeghe, Bart Coopman, Joeri Deprez, Koen Maertens, Kimberly Saelens, Wouter Van Vooren, Geert Moerkerke, Miet Vandenbulcke, Veronique Devreker, Sophie Nuytten, Marc Van Ysacker, Rik Gevaert, Martijn Snaet, Sarah Van Walleghem, Andy Verfaillie
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Kandidaat Bart Coopman haalt 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Schepen Bart Coopman wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2025-2031.

      • Goedkeuren van de dagorde, aanstellen van de vertegenwoordigers en vaststellen van hun mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv van 27 maart 2025

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.

        Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 27 maart 2025.

        In deze zitting van de gemeenteraad werd een vertegenwoordiger aangeduid van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2025-2031.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 §24, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 44, dat onder andere stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden.
        • Uitnodiging tot de algemene vergadering op 27 maart 2025.
        Feiten, context en argumentatie

        Op 27 maart 2025 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering.

        De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:

        1. benoeming van de leden van de raad van bestuur;
        2. akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde;
        3. goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
        Verwijzingsdocumenten
        • Oproepingsbrief voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 27 maart 2025.
        • Toelichtende nota.
        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.

        Raadslid Joeri Deprez merkt op dat het nieuwe informatieveiligheidsplan werd goedgekeurd volgens de notulen van het college van burgemeester en schepenen. Het raadslid verzoekt een afschrift van dit plan en vraagt om meer duidelijkheid over de looptijd van het nieuwe informatieveiligheidsplan. Daarnaast vraagt het raadslid of de meerderheid van plan is gebruik te maken van de aankoopcentrale van C-Smart.

        Schepen Bart Coopman bevestigt dat het informatieveiligheidsplan aan het raadslid zal worden bezorgd. Wat betreft de vraag over de aankoopcentrale, geeft de schepen aan dat hij zich eerst zal informeren en vervolgens de vraag van het raadslid zal beantwoorden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:                        

        Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 27 maart 2025 goedgekeurd.

         

        Artikel 2:                        

        De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 27 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

         

        Artikel 3:                        

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuren intrekken van het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De doelstelling om de leefbaarheid in de dorpskernen van de gemeente Staden te verhogen, is opgenomen in actie ACT-142 van het meerjarenplan. Om deze doelstelling te realiseren keurde de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2023 en 28 september 2023 aangepaste verkeersmaatregelen goed via het gebiedsdekkend aanvullend verkeersreglement. Om de opgelegde verkeersmaatregelen in de dorpskernen effectief te kunnen handhaven is onder andere opvolging van de opgelegde snelheid aan de hand van controles nodig.

        Sinds 1 februari 2021, de inwerkingtreding van artikel 3 en 6 van het Verzameldecreet Vervoer, heeft een lokaal bestuur de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) te bestraffen.
        Voor de snelheidshandhaving in de dorpskern van de deelgemeente Staden keurde de gemeenteraad in zitting van 29 februari 2024 de gunning van een vaste trajectcontrole goed. Om de snelheidsovertredingen in deze trajecten te sanctioneren door middel van GAS-snelheid, werd een bijzonder politiereglement beperkte snelheidsovertredingen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2024.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 16 maart 1968 en latere wijzigingen, zijnde de wet betreffende de politie over het wegverkeer, in bijzonder artikel 29 quater.
        • Wet van 24 juni 1988 en latere wijzigingen, zijnde de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 119 en 135, § 2.
        • Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, in bijzonder artikel 2, 2°.
        • Decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen, zijnde het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikelen 40 §3 en 41, tweede lid, 2°.
        • Decreet van 9 oktober 2020 en latere wijzigingen, zijnde het Verzameldecreet Vervoer houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid.
        • Gemeenteraadsbesluit van 26 september 2024 betreffende de aanstelling van twee sanctionerende ambtenaren voor de gemeente Staden.
        Feiten, context en argumentatie

        Op 4 maart 2024 sprak de Rechtbank van eerste aanleg West-Vlaanderen, afdeling Kortrijk, strafzaken, een veroordeling uit tot het verwijderen van de vervuilde grond aangebracht tijdens de rioleringswerken in de periode 2017-2018 (vonnisnummer 457/2024).
        Concreet betekent dit dat de achtergelaten vervuilde grond wordt uitgegraven en verwerkt conform de bepalingen van het Bodemdecreet en zijn uitvoeringsbesluiten. Hierbij worden de sleuven opnieuw opgevuld met bodem die voldoet aan de bepalingen van het Bodemdecreet en zijn uitvoeringsbesluiten. 

        Tijdens de afgelopen maanden werd de werkplanning van deze werken opgesteld. Gezien de complexiteit van deze werken en het strikte kader van het vonnis, is er weinig tot geen ruimte om de timing van de uitvoering van de werken aan te passen. Vanaf 7 januari 2025 werden de werken in de Statiestraat opgestart, waarna de Ieperstraat en de Vredestraat volgt.

        Bovenstaande werken veroorzaken een overmachtssituatie voor de geplande ijking van de trajectcontrole in het centrum van de deelgemeente Staden voorzien begin januari 2025. Hierdoor kan deze ijking pas plaatsvinden na voltooiing van de lopende wegeniswerken. Gezien de ijking een essentieel onderdeel is in de voorbereiding van de trajectcontrole, dient de start van deze uitgesteld te worden tot een latere datum.

        Het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2024 voorzag een opstart van deze trajectcontrole vanaf 1 maart 2025. Gezien de overmachtssituatie kunnen we vanaf 1 maart 2025 niet van start gaan met het opleggen van GAS5 boetes voor beperkte snelheidsovertredingen. Om een situatie van straffeloosheid te vermijden, waarbij de politie deze beperkte overtredingen niet via snelheidsboetes kan bestraffen, wordt voorgesteld om het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen in te trekken. 

        Financiële gevolgen

        De gebudgetteerde ontvangsten op jaarrekening 2025/ACT-142/0290-00/739020 worden verminderd voor het boekjaar 2025. 

        Verwijzingsdocumenten
        • Bijzonder politiereglement beperkte snelheidsovertredingen goedgekeurd in zitting van 28 november 2024.
        • Beslissing betreffende bijzonder politiereglement beperkte snelheidsovertredingen van 28 november 2024.
        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Raadslid Geert Moerkerke stelt voor om een datum op te nemen waarop het reglement in werking treedt, zodat voorkomen wordt dat het reglement opnieuw naar de gemeenteraad moet komen zodra de ijking is uitgevoerd.
        Schepen Bart Coopman geeft aan dat deze optie inderdaad werd overwogen, maar na overleg niet werd weerhouden. Gezien de onzekerheid van de situatie is ervoor gekozen om op dit moment geen specifieke datum vast te leggen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Onthouders: Joeri Deprez
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2024, zoals opgenomen in bijlage, wordt hierbij ingetrokken.
        Bovengenoemd reglement betreft de vaste trajectcontrole in de opgesomde trajecten Bruggestraat-Sint Jansstraat-Diksmuidestraat in het centrum van de deelgemeente Staden vanaf 1 maart 2025.

         

        Artikel 2:

        Een uittreksel van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de Politiezone Arro Ieper, de sanctionerend ambtenaren, de griffie van de politierechtbank West Vlaanderen (afdeling Ieper) en de procureur des Konings.

    • Milieu

      • Kennisnemen van rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact Staden jaargang 2024

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In 2021 ondertekenden zo'n 293 gemeenten, waaronder de gemeente Staden, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0. De gemeenten engageerden zich om de doelstellingen van 4 werven te behalen.

        Eénmaal per jaar rapporteert het lokale bestuur over deze resultaten in functie van het LEKP op de gemeenteraad door middel van het LEKP-rapport. Dit LEKP-rapport bevat de meest recent beschikbare cijfers van de monitoring van de verschillende LEKP-doelstellingen.  Het rapport stelt de lezer in staat om de resultaten van Staden te vergelijken met het Vlaams Gewest. Belangrijke kanttekening daarbij is dat op Vlaams niveau de gemiddelde uitkomst van een doelstelling steeds berekend wordt aan de hand van de resultaten van de lokale besturen die hebben ingetekend op de betreffende LEKP-versie. De doelstellingen zijn opgedeeld volgens de 4 werven en de algemene doelstellingen. De lezer krijgt bij elke doelstelling een beknopte uitleg over de doelstelling en de wijze van monitoring.

        Deze rapportering moet vervolgens bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Staden ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28 oktober 2021.

        "Net Zero tegen 2050": dat is de doelstelling van Europa. Europa wil het eerste klimaatneutraal continent worden. Een belangrijke plek waar die ambitie gerealiseerd kan worden, is lokaal. Enkel lokale besturen zijn in staat om deze grootse doelstelling te vertalen in concrete realisaties op het terrein. Ze zijn in staat om te mobiliseren, burgers te betrekken, zaken in beweging te krijgen.

        Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) neemt Staden die verantwoordelijkheid op. We zetten daarbij in op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. Met daaraan steeds heel concrete doelstellingen gekoppeld. Zo streeft het LEKP 1.0 tegen 2030 onder meer naar één boom per Vlaming, 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden, één laadpuntequivalent per 100 inwoners en één kubieke meter extra regenwateropvang per inwoner.

        Het LEKP-portaal op https://www.lokaalklimaatpact.be bundelt en volgt de resultaten van de LEKP-doelstellingen van de lokale besturen binnen hun grondgebied op. Het portaal toont de resultaten van de gemeente voor de verschillende doelstellingen van het LEKP doorheen de jaren. Op het portaal kan je zien welke brondatabanken gekoppeld zijn per doelstelling en hoe burgers, bedrijven en lokale besturen bijgevolg data kunnen toevoegen. Daarnaast kan iedere burger het LEKP-rapport van hun lokaal bestuur downloaden en zo nagaan hoe de doelstellingen van het LEKP ontwikkelen binnen hun gemeente.

        Verwijzingsdocumenten

        Rapportering 2024 LEKPT 1.0.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Raadslid Chris Verhaeghe bevestigt de vaststelling van de schepen dat deze geactualiseerde versie op een aantal werven afwijkt van de resultaten van het voorgaande jaar. Heel wat werven hadden vorig jaar 100 of zelfs 200 %. Het raadslid merkt ook op dat het natuurlijk nog maar gaat over tussentijdse resultaten. Het eindrapport wordt maar opgemaakt in 2030. Het raadslid hoopt dat het bestuur voldoende ambitie heeft om de doelstellingen uit dit pact tot een goed einde te brengen. Met de beslissing van vorige maand omtrent de verlichting wordt 56 ton extra CO2 uitgestoten wat ervoor zorgt dat een extra inspanning op deze werf zal nodig zijn.

        Schepen Bart Coopman bevestigt dat het bestuur zeker de ambitie heeft om deze doelstellingen tot een goed einde te brengen. We zijn het, volgens het raadslid, onze kinderen en kleinkinderen verschuldigd om inzake duurzaamheid een tandje bij te steken.

        Raadslid Geert Moerkerke informeert naar de stand van zaken omtrent de voorziene laadpalen op de Vijfwegen. Schepen Rik Gevaert meldt dat deze nu zijn opgenomen op de planning.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2024 Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
      Ludwig Willaert, burgemeester
      Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
      Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
      Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
      Tine Dochy, algemeen directeur
      Beraadslagingen
      1. Raadslid Sophie Nuytten brengt een vraag naar voor over het zebrapad langs de Roeselarestraat en het zebrapad langs de Spanjestraat te Oostnieuwkerke. Beide zebrapaden zijn verwijderd, wat volgens haar gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaakt. Schepen Rik Gevaert verduidelijkt dat de verwijdering van deze zebrapaden onderdeel was van de implementatie van de zone 30. Het college van burgemeester en schepenen heeft echter al beslist om de zebrapaden opnieuw aan te leggen. Het zebrapad in de Spanjestraat zal iets verschuiven richting de parking. De burgemeester voegt hieraan toe dat de beslissing om de zebrapaden te herstellen vooral is genomen vanwege verzoeken uit de buurt en met het oog op de veiligheid en duidelijkheid in het verkeer.
      2. Raadslid Joeri Deprez vraagt naar de voortgang van de zoektocht naar monitoren voor de speelpleinwerking in de zomer van 2025. Schepen Miet Vandenbulcke geeft aan dat er op dit moment nog geen definitieve cijfers beschikbaar zijn. Er is echter een overleg gepland voor aanstaande maandag met de bevoegde ambtenaar om hierover verdere details te bespreken. Burgemeester Ludwig Willaert vult aan dat het college van burgemeester en schepenen heeft beslist om de speelpleinwerking dit jaar nog te organiseren op de manier zoals voorgaande jaren. Voor de werking vanaf 2026 moet wel een nieuwe formule worden uitgedokterd waarvoor nu al de voorbereidingen moeten worden getroffen.
      3. Raadslid Joeri Deprez vraagt naar de telling van het aantal leerlingen op de gemeenteschool OKIDO op 1 februari 2025. Tevens wenst hij te weten of de huidige meerderheid van plan is om de 24 PWB-uren te behouden. Schepen Bart Coopman geeft aan dat hij de resultaten van de telling op 1 februari nog niet heeft ontvangen, maar dat hij hiervoor navraag zal doen. Wat betreft de PWB-uren meldt hij dat hierover nog geen definitieve beslissing is genomen in het college van burgemeester en schepenen. De burgemeester voegt echter toe dat hoewel er nog geen formele beslissing is genomen, de meerderheid het belang van een goede uitbouw van de gemeenteschool hoog in het vaandel draagt en dat de PWB-uren in principe niet ter discussie staan. De uiteindelijke beslissing zal echter ook afhangen van de resultaten van de telling, de toegekende uren en de bijhorende planning voor het volgende schooljaar.
      4. Raadslid Veronique Devreker doet een voorstel om de ondernemers uit Staden beter te betrekken bij prijsvragen die vanuit het gemeentebestuur worden georganiseerd. Ze merkt op dat zelfstandige ondernemers uit de eigen gemeente niet altijd de kans krijgen om deel te nemen aan overheidsopdrachten en vraagt ook aandacht voor beginnende ondernemingen en starters. Ze pleit voor het ontwikkelen van een systeem dat ervoor zorgt dat ook deze ondernemers niet over het hoofd worden gezien. Aangezien de BTW-nummers van starters bij de gemeente bekend zijn, zou dit geen belemmering mogen vormen. Het raadslid meldt weet te hebben van een situatie van een starter die geen kans kreeg om deel te nemen. Schepen Miet Vandenbulcke bevestigt dat het bij prijsvragen de bedoeling is om zoveel mogelijk lokale ondernemers te betrekken. Ze geeft aan het raadslid meer uitleg over een recente prijsvraag met betrekking tot catering. Burgemeester Ludwig Willaert bevestigt dat het inderdaad de bedoeling is om lokale ondernemers zo veel als mogelijk te betrekken bij het aankoopbeleid van de gemeente.
      5. Raadslid Joeri Deprez vraagt naar de voortgang van de begeleidingsopdracht die werd toegewezen in het kader van het BOA-decreet. Het raadslid wil weten of de opdracht al is gestart en of er al zicht is op een concreet tijdspad. Schepen Bart Coopman bevestigt dat het traject inmiddels is opgestart. Er heeft al een opstartvergadering plaatsgevonden en binnenkort staat ook een opvolgvergadering gepland. De bevoegde diensten werken volop aan het traject, onder begeleiding van het aangestelde bureau. De opgestelde planning wordt aan het raadslid bezorgd.
      6. Raadslid Koen Maertens wijst op een gevaarlijke verkeerssituatie in de Bruggestraat. De versmalling van de straat wanneer je van De Geite komt, is slecht aangegeven. Er is een rood-witte markering, maar deze is slecht zichtbaar bij donker weer. Bovendien staan er vaak geparkeerde auto's voor en achter de versmalling, waardoor deze moeilijk te zien is, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Schepen Rik Gevaert belooft dit te onderzoeken.
      7. Raadslid Veronique Devreker vraagt naar de handhaving van de voorwaarden uit omgevingsvergunningen. Ze vraagt of er een specifieke persoon is aangesteld voor deze taak en of er daadwerkelijk handhavingsdossiers worden opgestart. Schepen Bart Coopman bevestigt dat er een handhavingsambtenaar is aangesteld via de WVI, die om de twee weken op dinsdag aanwezig is. Er zijn inmiddels ook al interventies geweest op het gebied van handhaving.
      8. Raadslid Veronique Devreker vraagt naar de stand van zaken betreffende het Batopinpunt in Westrozebeke. Schepen Rik Gevaert informeert dat tijdens het plaatsbezoek bleek dat er een gasleiding onder de gekozen locatie ligt. Er is inmiddels navraag gedaan bij Fluvius om te achterhalen of de gasleiding verplaatst kan worden. Indien dit niet mogelijk blijkt, zal een andere locatie voor het Batopinpunt moeten worden gezocht.
      9. Raadslid Veronique Devreker wijst op een typfout in de notulen van het college van burgemeester en schepen van 3 februari, op pagina 174, waarbij het woord "deputatie" verkeerd is gespeld. Het raadslid geeft aan in de toekomst alleen dergelijke opmerkingen te maken als ze inhoudelijk relevant zijn. Schepen Marc Van Ysacker reageert door te zeggen dat dergelijke fouten altijd gemeld mogen worden, zeker als het om grappige typfouten gaat.
      10. Raadslid Koen Demonie komt terug op zijn vorige interpellatie uit vorige gemeenteraad. Hij maakte een bundel met foto's van de wirwar van verkeerssignalisatie. Hij overhandigt deze bundel aan de bevoegde schepen met de vraag om dit na te zien met de bevoegde experten.
      11. Schepen Miet Vandenbulcke nodigt iedereen uit voor de lentereceptie op 23 maart, die plaatsvindt van 11 tot 13 uur op het Juul De Windeplein. Indien het weer niet meewerkt, zal de receptie verplaatst worden naar De Nestel. Deelname is wel enkel mogelijk na voorafgaande inschrijving.
      12. Burgemeester Ludwig Willaert roept op om vanavond naar Focus WTV te kijken, waar nieuws uit de provincie wordt gedeeld over de opstart van het bufferbekken aan de Luikebeek. De opstart is gepland voor juni 2025. Raadslid Chris Verhaeghe bevestigt dat hij ook op de hoogte is van deze timing, maar benadrukt dat deze mogelijk wordt vertraagd als er archeologische vondsten zouden zijn.
      13. Raadslid Koen Demonie vraagt naar de herstellingswerken aan bepaalde secundaire wegen, aangezien veel wegen in slechte staat verkeren en schade aan voertuigen veroorzaken. Schepen Rik Gevaert antwoordt dat er een lijst is opgesteld van wegen die hersteld moeten worden. De komende weken wordt deze lijst geëvalueerd en geprioritiseerd. Daarna kan een aannemer worden aangesteld om de dringende problemen aan te pakken. De schepen benadrukt dat de slechte staat van de wegen niet het resultaat is van de laatste twee maanden, maar een gevolg is van jarenlang gebrek aan onderhoud. Burgemeester Ludwig Willaert voegt toe dat wegonderhoud een belangrijk onderdeel zal zijn van het meerjarenplan 2026-2031.
      14. Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem herinnert de raadsleden aan de vormingsavond over deontologie en integriteit, die op donderdag 13 maart 2025 zal plaatsvinden. Ze hoopt de raadsleden daar te mogen verwelkomen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
      Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2025 om 20:16.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Sarah Van Walleghem
voorzitter