Notulen gemeenteraad van 28 september 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
Op 14 september 2023 kreeg het gemeentebestuur een vraag tot toelichting van het Agentschap Binnenlands Bestuur in kader van een klacht die bij hen werd ingediend met betrekking tot de gedeeltelijke afsluiting van een gemeenteweg in samenspraak met het bedrijf Westvlees.
De anonieme klacht luidde als volgt: "Op 1 september werd een gemeenteweg, na een mededeling op de site van de gemeente ongeveer 2 weken vooraf, gedeeltelijk afgesloten. Deze ingreep werd niet behandeld als een dagordepunt in de gemeenteraad. Het afsluiten gebeurde in samenspraak met de firma Westvlees, aldus de mededeling op de site van de gemeente Staden. Volgens de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 moet elke wijziging van een gemeenteweg het algemeen belang dienen en moet elke wijziging zorgvuldig worden afgewogen en beperkt worden. Wellicht is meer voorafgaand onderzoek wenselijk alvorens dergelijke maatregel abrupt in te voeren."
Op 27 september 2023 werd een toelichting en de nodige stukken bezorgd aan de gouverneur.
Op 9 oktober 2023 liet de gouverneur als toezichthoudende overheid weten dat hij niet zal optreden in dit dossier. In zijn antwoord aan de klager geeft de gouverneur meer inhoudelijke duiding bij het dossier als volgt: "De collegebeslissing houdt geen wijziging of opheffing van het statuut van gemeenteweg in. Het betreft enkel een tijdelijke verkeersmaatregel. Volgens artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet is het college van burgemeester bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer."
De toelichting die door de gemeentelijke administratie werd ingediend op 27 september 2023 was als volgt: "Ingevolge diverse klachten inzake snelheid en verboden vrachtverkeer werd nagedacht over een oplossing ten behoeve van de verkeersveiligheid van bewoners en andere weggebruikers in de woonstraat Ommegang West. Het afsluiten van de Ommegang West gebeurde met een tijdelijk verkeersreglement, goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31 augustus 2023. Het gaat in dit dossier op heden dus niet over de opheffing van een gemeenteweg, waarvoor inderdaad een procedure via de gemeenteraad nodig is. Het tijdelijk reglement is goedgekeurd voor een periode van 6 maanden waarna een evaluatie volgt. Daarna wordt een definitieve keuze voorgesteld om deze situatie al of niet te bestendigen.
U treft in bijlage volgende stukken:
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert noemt het verrassend dat er een klacht is gekomen van een bewoner. De CD&V-fractie staat dus niet alleen met hun bedenkingen. De klager duidde ook aan dat er meer onderzoek wenselijk was. De CD&V-fractie is nog altijd van mening dat de collegebeslissing onvoldoende onderbouwd is. Bijkomend vragen ze zich af wat de evaluatiecriteria zullen zijn om deze beslissing te evalueren.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat het gaat om een anonieme klacht. We weten dus niet uit welke hoek deze klacht komt. De burgemeester meldt dat de doorgang nogmaals werd gecontroleerd inzake toegankelijkheid voor andersvaliden. De evaluatie zal gebeuren conform de gewone procedures inzake verkeersreglementen. De diensten volgen dit op en zullen dit ten gepaste tijde ook naar het college brengen.
Raadslid Ludwig Willaert bevraagt nogmaals de eventuele evaluatiecriteria. Zijn er al ideeën hierover?
De burgemeester antwoordt dat vooral het criterium "leefbaarheid in de Ommegang West" zal meespelen. Hierover zal ook in overleg getreden worden met de bewoners. Volgens de burgemeester merken de bewoners nu al een merkbaar verschil inzake verkeersdrukte.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur, als toezichthoudende overheid, inzake de klacht betreffende het collegebesluit van 31 augustus 2023 houdende de gedeeltelijke afsluiting van een gemeenteweg, waarbij geoordeeld wordt dat er geen toezichtsmaatregel getroffen dient te worden.
In het meerjarenplan is de actie 142 "Verhogen van de leefbaarheid in de dorpskernen door verkeersmaatregelen" opgenomen.
Het gemeentebestuur wenst beroep te doen op de dienstverlenende vereniging Cipal als opdrachtencentrale voor de aankoop en plaatsing van camera's, projectmanagement en ANPR-traject controle met bijhorende garantie en support.
In de gemeenteraad van 27 juni 2023 en 28 september 2023 werd het gebiedsdekkende aanvullende verkeersreglement zone 30 goedgekeurd. Op 1 september 2023 werd in de verschillende dorpskernen een grote zone met snelheidsbeperking 30 km per uur ingevoerd.
Om conform de wet van de overheidsopdrachten rechtsgeldig af te nemen van het raamcontract Smartville, dient de gemeente Staden eerst toe te treden tot de aankoopcentrale Cipal dv. Bij toetreding is er geen aankoopverplichting of minimumafname.
De opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst.
Wanneer de gemeente is toegetreden, zal een offerte tot aankoop voor camera's en dienstverlening worden opgevraagd en voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien onder budgetcode 2023/ACT-142/0290-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-054.
Vertrouwelijkheidsverklaring.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeente treedt toe tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”.
Artikel 2:
Een uittreksel van deze beslissing wordt bezorgd aan Cipal dv.
Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.
Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.
Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld.
In bijlage vindt u het rapport over het derde kwartaal 2023 terug.
Financieel rapport van de financieel directeur na het derde kwartaal 2023.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het derde kwartaal 2023.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de gemeenten en OCMW’s om te werken met gemachtigde en begrensde kredieten, die moeten gebruikt worden volgens een bestemming die in het meerjarenplan vooropgesteld werd. Dit betekent dat alle verbintenissen moeten geregistreerd worden om het gebruik van de kredieten te kunnen opvolgen.
Een verbintenis mag alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan én als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan van het bestuur, waarbij gemeente en OCMW afzonderlijk beschouwd worden.
In de BBC2020 regelgeving zijn de kredieten per bestuur en binnen éénzelfde boekjaar beperkt op het niveau van:
Dit is heel ruim om binnen te schuiven, het is dan ook de opdracht van de besturen om zelf in het organisatiebeheersingssysteem bijkomend interne regels vast te stellen voor kredietaanpassingen binnen de wettelijk opgelegde limieten.
In het verleden werden de budgetten beperkt op niveau van de jaarbudgetrekening, maar dit blijkt te veel rigide en leidt tot overbudgettering. Daarom werd nagedacht over ruimere regels, waarbij verschuivingen mogelijk zijn, maar toch strenger dan de wettelijk opgelegde beperkingen in BBC2020. In het schepencollege van 9 februari 2023 werd een voorstel voorgelegd, waarbij de diensten al konden proefdraaien en verschuivingen aanvragen. Na deze proefperiode werd zowel aan de diensten als het MAT gevraagd om het voorstel te evalueren. Zowel het MAT als de verschillende diensten zijn voorstander om het systeem van kredietverschuivingen verder uit te werken en te formaliseren.
Een meerjarenplan/budget is steeds onderhevig aan wijzigingen. Het is belangrijk de wijzigingen te registreren in de boekhouding, zodat de diensten alles tijdig kunnen uitvoeren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen volgende types:
Zoals aangegeven is het nodig om de regels vast te leggen voor interne kredietaanpassingen binnen zelf bepaalde kredietbewakingsniveaus want bovenstaande niveaus zijn te hoog. Daarom werd een systeem uitgewerkt.
Algemene regels:
Specifieke regels:
De interne kredietverschuivingen dienen steeds budgettair neutraal te zijn.
Schema interne kredietverschuivingen versie 1.0.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert heeft geen problemen met de methodiek. In het beslissend gedeelte is er sprake dat naast de procedure ook het schema in bijlage wordt goedgekeurd. Het schema is echter niet volledig duidelijk. Kan dit nog wat toegelicht worden?
De burgemeester licht zo veel als mogelijk de termen toe uit het schema (beleidsitems, beleidsdomeinen). De term EGWI staat voor "energie, gas, water en internet". De burgemeester verduidelijkt nog eens dat de tabel een vertaling is van de afspraken binnen de diensten.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad keurt de voorgestelde regels met betrekking tot interne kredietverschuivingen goed.
Artikel 2:
Het schema "interne kredietverschuivingen versie 1.0" is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
De gemeente Staden werd uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging per brief van 3 oktober 2023.
De Algemene Vergadering vindt op digitale wijze plaats op 6 december 2023.
In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad de heer Geert Moerkerke aan als effectieve vertegenwoordiger en mevrouw Martine Zoete als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Staden in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de legislatuur 2019-2024.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV op 6 december 2023:
Uitnodiging en stukken bij diverse agendapunten.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2023 met volgende agendapunten, goed:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Staden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (nieuwe naam voor vroegere Infrax West).
De gemeente Staden werd per aangetekend schrijven van 11 december 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 11 december 2023 plaats heeft in het Fluvius-gebouw, Noordlaan 9 te 8820 Torhout.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd mevrouw Martine Zoete aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden en de heer Francky Deprez aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Infrax West -nu Fluvius West- voor de legislatuur 2019-2024.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De agenda voor de algemene vergadering van 11 december 2023 ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 11 december 2023:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 11 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De zestien besturen uit de regio Midden West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. De DVV Midwest werd opgericht op 22 december 2017.
De raad van bestuur van de DVV Midwest stelde de datum en de agenda vast voor de volgende algemene vergadering. Deze vindt plaats op 12 december 2023. De uitnodiging en de bijhorende stukken werden aan de gemeente bezorgd op 2 oktober 2023.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Francky Deprez aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden en mevrouw Heidi Ballyn aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DVV Midwest voor de legislatuur 2019-2024.
De DVV Midwest nodigt via e-mail de leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op 12 december 2023.
Volgende punten worden geagendeerd:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert informeert of de vertegenwoordigers van Staden aanwezig zullen zijn op deze Algemene Vergadering.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest van 12 december 2023.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden.
Op 13 december 2023 houdt de WVI een algemene vergadering in zaal De Magneet te Pittem.
In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad mevrouw Nathalie Depuydt aan als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.
De agenda van de algemene vergadering op 13 december 2023 ziet er uit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed voor de algemene vergadering van de WVI op 13 december 2023.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
Het gemeentebestuur van Staden is vennoot van de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.
In overeenstemming met artikel 27 en 28 van hun statuten is er een buitengewone algemene vergadering gepland op 19 december 2023. Omwille van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van dit nieuwe wetboek.
Het gemeentebestuur werd uitgenodigd voor deze buitengewone algemene vergadering via e-mail van 12 juni 2023.
In zitting van de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd de heer Francesco Vanderjeugd, aangeduid als effectief volmachthouder en mevrouw Eveline Druelle als plaatsvervangend volmachthouder om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zéfier voor de legislatuur 2019-2024.
De raad van bestuur van Zefier heeft een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente Staden te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Op 12 juni 2023 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Zéfier op 19 december 2023.
De agenda bevat volgende agendapunten:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2:
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3:
De statutenwijziging van Zefier, zoals zij werd voorgelegd, integraal goed te keuren.
Artikel 4:
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5:
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De gemeente Staden neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen.
De gemeente Staden werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op 19 december 2023 plaats vindt in het Fluvius-gebouw, P. Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd mevrouw Martine Zoete aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Francky Deprez aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Gaselwest voor de legislatuur 2019-2024.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 december 2023 ziet eruit als volgt:
Uitnodiging en bijlagen over de diverse agendapunten.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 december 2023 als volgt, goed:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In de statuten van vzw Net!Werk Staden werd een gemeentelijke afvaardiging voorzien binnen de raad van bestuur. Deze beleidskeuze werd ondersteund vanuit het belang van een gemeentelijke binding van deze vzw, die is gegroeid uit de vroegere PWA-werking.
De vzw Net!Werk Staden heeft tot doel:
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd mevrouw Nathalie Depuydt en mevrouw Esther Demeulenaere aangesteld namens het gemeentebestuur in de raad van bestuur van Net!Werk Staden vzw.
Bij e-mail van 3 oktober 2023 diende mevrouw Nathalie Depuydt haar ontslag in als vertegenwoordiger van de gemeente in deze raad van bestuur. Het komt dan ook aan de gemeenteraad toe om te voorzien in de opvolging.
De voorzitter van de gemeenteraad Heidi Ballyn geeft toelichting bij dit agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch wordt aangeduid om het gemeentebestuur Staden te vertegenwoordigen in de raad van bestuur Net!Werk Staden vzw voor de legislatuur 2019-2024.
Op 26 september 2019 werden de meerjarenplannen van de diverse kerkfabrieken goedgekeurd door de raad.
Ondertussen is de interieur-restauratie deel II van de Sint-Bavo kerk lopende. De werken zijn gestart in september 2022, maar werden voor de jaarwisseling stilgelegd omwille van het ontdekken van zwammen. De Firma ATTIC werd gevraagd om de schadelijke zwam in kaart te brengen.
Het is de bedoeling om het lopend dossier volgens de goedgekeurde openbare aanbesteding verder uit te voeren in 2023, rekening houdend met de gegunde prijzen. Daarnaast wordt een tweede dossier opgestart, om het probleem van de zwammen op te lossen. Hiervoor wordt extra een investeringstoelage van 375.000,00 euro gevraagd aan de gemeente.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker uit de bekommernis dat er geen werken zouden worden gedaan die dan teniet zouden worden gedaan bij herbestemming van de kerk gelet op het traject met 't Kapittel.
Schepen Deprez licht toe dat de instandhoudingswerken nu niet meer kunnen wachten. Vooral de huiszwamproblematiek moet dringend aangepakt worden. Het rapport van 't Kapittel is een toekomstvisie. Er moet nog een tijdsplanning opgemaakt worden inzake de diverse plannen die werden naar voor geschoven. De werken die nu gepland staan, zijn dringend en kunnen niet verder uitgesteld worden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De meerjarenplannenaanpassing MJPW23, omvattende een strategische nota en een financiële nota van kerkfabriek Sint-Bavo (Westrozebeke) en de bijhorende budgetwijziging BW23 worden goedgekeurd.
Artikel 2:
De gemeentelijke investeringstoelage van kerkfabriek Sint-Bavo voor 2023 en 2024 wordt vastgesteld op:
De kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Onze-Lieve-Vrouw (Oostnieuwkerke), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) hebben het budget 2024 ingediend op 5 oktober 2023 via het centraal kerkbestuur.
Het bisdom gaf positief advies op 6 oktober 2023 als erkend representatief orgaan van de eredienst.
Het budget van kerkfabriek Sint-Jan en kerkfabriek Sint-Eligius past binnen het meerjarenplan SMJP 2020-2025. Kerkfabriek Sint-Bavo heeft een meerjarenplanaanpassing voorgelegd, waarbij een bijkomende investeringstoelage opgenomen werd. Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Bavo past binnen de meerjarenplanaanpassing die in de raad van 26 oktober voorgelegd wordt. De gemeenteraad neemt akte van de budgetten die passen binnen het meerjarenplan, dit binnen de 50 dagen na ontvangst van het document (indien er binnen de 50 dagen geen akteneming gebeurt, wordt het document goedgekeurd).
Het budget van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw past niet binnen het meerjarenplan en wordt voorgelegd ter goedkeuring.
Vergelijking meerjarenplan 2024 met budget 2024:
In de investeringstoelage van kerkfabriek Sint-Bavo voor deel II van de schilderwerken werd in de meerjarenplanaanpassing verhoogd op basis van de gunningsbedragen. In 2023 wordt hiervoor 251.086,00 euro voorzien. Het deel van de toelage dat niet aangerekend wordt in 2023 zal door de gemeente overgedragen worden naar 2024.
Daarnaast wordt in 2024 een investeringstoelage van 375.000,00 euro voorzien voor de bestrijding van zwammen in de kerk van Westrozebeke.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt wat de stand van zaken is inzake de dakwerken voor de Onze-Lieve-Vrouwe-Kerk (Oostnieuwkerke), wat is de juiste startdatum? Schepen Joeri Deprez stelt dat de werken zouden starten op 2 oktober 2023. Er zijn 200 werkdagen voorzien. De kraan is echter nog niet toegekomen op 2 oktober. De aannemer is nu nog bezig met een ander werk en zodra hij klaar is, zal hij in Oostnieuwkerke starten. De termijn van 200 dagen is realistisch. De schepen geeft nog mee dat de vieringen zullen kunnen blijven doorgaan.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het budget 2024 van de kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) past binnen het goedgekeurde meerjarenplan of meerjarenplanaanpassing.
Artikel 2:
De gemeentelijke exploitatietoelagen 2024 worden vastgesteld als volgt:
De gemeentelijke investeringstoelagen 2024 worden vastgesteld als volgt:
In de beleidsnota van kerkfabriek Sint-Bavo wordt vermeld dat de investeringstoelage momenteel nog integraal voorzien is in 2023, naar aanleiding van de eerste budgetwijziging in 2024 zal het resterende deel verschoven worden naar 2024.
De kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Onze-Lieve-Vrouw (Oostnieuwkerke), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) hebben het budget 2024 ingediend op 5 oktober 2023 via het centraal kerkbestuur.
Het bisdom gaf positief advies op 6 oktober 2023 als erkend representatief orgaan van de eredienst.
Het budget van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw past niet binnen het meerjarenplan en wordt voorgelegd ter goedkeuring.
De investeringen betreffen het dossier "restauratie kerk fase 3 - perceel 1", dat gegund werd aan firma De Ruyck.
De werken starten in 2023, volgens de vordering van de werken kan het voorzien bedrag voor 2024 aangepast worden.
Vergelijking meerjarenplan 2024 met budget 2024:
Exploitatietoelage in euro | Meerjarenplan 2024 | Budget 2024 |
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw | 53.260,00 euro | 64.149,37 euro |
De toelage aan kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw past niet binnen het meerjarenplan, dit budget wordt in een aparte beslissing voorgelegd ter goedkeuring.
Budget 2024 met bijlagen.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe en verwijst naar zijn toelichting omtrent deze verhoging in het vorige agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het budget 2024 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw (Oostnieuwkerke) past niet binnen het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 2:
De gemeentelijke exploitatietoelage 2024 van kerkfabriek Onze Lieve vrouw wordt goedgekeurd:
Exploitatietoelage (euro) |
Budget 2024 |
kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw |
64.149,37 euro |
De gemeentelijke investeringstoelage 2024 van kerkfabriek Onze Lieve vrouw wordt goedgekeurd:
Investeringstoelage (euro) |
Budget 2024 |
kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw |
171.159,16 euro |
Op 28 oktober 2021 ondertekende Staden het Burgemeestersconvenant 2030 (CoM 2030). Binnen CoM 2030 streeft de gemeente naar een reductie van 40% CO2-uitstoot op het grondgebied ten opzichte van het referentiejaar 2011.
Er wordt gewerkt rond thema’s aangereikt vanuit het convenant zijnde gebouwen/installaties/voorzieningen van het gemeentelijk patrimonium, de residentiële gebouwen, de tertiaire sector, de industrie en de landbouw alsook de openbare verlichting, het gemeentelijk wagenpark, het commercieel en particulier vervoer en het openbaar vervoer. Om de doelstelling van 40% CO2-reductie te halen, wordt daarenboven extra aandacht besteed aan lokale hernieuwbare energieproductie (elektriciteit en warmte/koude). Het Burgemeestersconvenant 2030 werkt daarnaast aan het veerkrachtiger maken van de gemeente bij klimaatverandering (adaptatie). Staden werkt acties uit rond water, blauw-groen netwerk, erosie en hitte.
Het aangaan van het Lokaal Energie- en Klimaatpact gebeurt in een één-op-één relatie gemeente-Vlaanderen. Het eerste pact (LEKP 1.0) werd door Staden ondertekend in oktober 2021. Het werken aan de thema’s wordt geconcretiseerd door verschillende acties op te zetten. Voor sommige acties wordt mogelijk samengewerkt met andere gemeenten binnen de regio. Zowel het convenant als het pact stimuleren intergemeentelijk samenwerken.
Deelnemers aan het convenant maken een klimaatplan op (SECAP), op basis van de inventarisatie van CO2-uitstoot op het grondgebied (nulmeting) en een analyse van de risico’s en kwetsbaarheden op vlak van klimaatverandering.
Het duurzaam energie- en klimaatactieplan, kortweg klimaatplan of SECAP (wat staat voor "sustainable energy and climate action plan"), is opgemaakt in samenwerking met de West-Vlaamse Intercommunale (WVI).
Na een participatietraject met een klimaatenquête (zomer 2022) en klimaatateliers (najaar 2022) is het ontwerp van klimaatplan opgemaakt. In het klimaatplan is er een actielijst opgenomen. De acties dienen na goedkeuring van het klimaatplan te worden omgezet in de praktijk. De actielijst is een dynamisch werkinstrument en kan aangepast en bijgestuurd worden.
Het definitief ontwerp van het duurzaam energie- en klimaatplan wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Burgemeestersconvenant biedt gemeenten het raamwerk en de richtlijnen voor het opstellen en implementeren van een duurzaam energie- en klimaatbeleid. Centraal hierin staat de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, kortweg klimaatplan of SECAP (wat staat voor sustainable energy and climate action plan)
Stap 1: Aan de hand van de opgestelde nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse wordt een Duurzaam energie- en klimaatactieplan opgesteld
CoM 2030 heeft een concrete en meetbare doelstelling op vlak van reductie in CO2-uitstoot op het grondgebied (-40%) ten opzichte van een zelf gekozen referentiejaar. De CO2-uitstoot op het grondgebied in dat referentiejaar wordt weergeven door de nulmeting (of BEI, baseline emission inventory).
De nulmeting kan voor elke gemeente in Vlaanderen opgemaakt worden aan de hand van een instrument opgesteld door de Vlaamse Instelling voor Technologisch onderzoek (VITO) in opdracht van de Vlaamse overheid. Het eerste jaar waarvoor dit instrument een overzicht van CO2-uitstoot geeft is 2011, het eerste jaar waarvoor er voldoende gegevens beschikbaar waren om dit voor elke Vlaamse gemeente te doen.
Voor het luik adaptatie binnen CoM 2030 dient als uitgangspunt een risico- en kwetsbaarheidsanalyse te worden opgemaakt (RVA, of risk and vulnerability assesment). Voor het opstellen van deze analyse wordt eveneens ondersteuning geboden vanuit Vlaanderen, nl. via het Klimaatportaal Vlaanderen van de Vlaamse milieumaatschappij (VMM).
Het klimaatplan (SECAP) geeft op vlak van mitigatie een oplijsting van de meest geschikte acties om een CO2- reductie van 40% te bekomen op het grondgebied. Anderzijds zijn er ook acties in het klimaatactieplan terug te vinden om de veerkracht van de gemeente bij klimaatverandering te vergroten. Het gaat hierbij om acties rond de thema’s water, blauw-groen netwerk, erosie en hitte.
In de werkwijze voor de opmaak van het klimaatplan is dezelfde werkwijze als voor het opstellen van het SECAP aangehouden: gezien in het plan een intergemeentelijke samenwerking kan worden opgenomen, zijn er zowel regionale als individuele acties in het plan opgelijst. Bij regionale acties werken minstens twee gemeenten samen om een actie op te zetten en uit te voeren. Individuele acties worden op individuele basis door een gemeente uitgevoerd.
Stap 2: Indienen duurzaam energie- en klimaatactieplan
Het opgestelde SECAP moet, na goedkeuring door elk van de gemeenteraden, ingediend worden bij de Europese Commissie. De Europese Commissie controleert of het plan aan de eisen voldoet. Indien dit het geval is, dan keurt ze het plan goed.
Stap 3: Uitvoering
De gemeenten implementeren de acties in de praktijk. De goedkeuring van de Europese Commissie dient niet afgewacht te worden. Het zwaartepunt van CoM 2030 ligt in deze fase.
De actielijst is opgenomen in het klimaatplan. De meeste acties zijn reeds in uitvoering, of zijn de eerste stappen gezet. Een aantal acties zijn reeds uitgevoerd. Er zijn ook nieuwe acties die nog moeten worden opgestart of op te nemen zijn in een volgend meerjarenplan.
De actielijst is een dynamisch werkinstrument dat aangepast en bijgestuurd wordt volgens de evolutie van de acties. Acties kunnen bijgestuurd worden. Er kunnen ook nieuwe acties worden toegevoegd met het oog op het realiseren van de doelstellingen van het klimaatplan.
Stap 4: Rapportering en monitoring
Europa eist een tweejaarlijkse rapportage over de stand van zaken van de uitvoering van de acties opgenomen in het klimaatplan. De tweejaarlijkse rapportage omvat een implementatierapport waarin de voortgang wordt beschreven (kwalitatieve rapportage). Nieuwe cijfers inzake de evolutie van de CO2-uitstoot op het grondgebied dienen slechts elke vier jaar aangeleverd te worden (kwantitatieve rapportage). Deze cijfers kunnen eveneens gehaald worden uit het instrument aangereikt door VITO, gezien Vlaanderen zich ertoe engageerde voor elk kalenderjaar de cijfers ter beschikking te stellen via de tool.
Voor de rapportering krijgt de gemeente verdere ondersteuning van de WVI.
De lopende acties met een financiële weerslag zijn opgenomen in het meerjarenplan, zoals het aanplanten van 11.000 bomen, opmaak mobiliteitsplan, verLEDden van de openbare verlichting.
Nieuwe acties zijn te implementeren in het volgend meerjarenplan.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker leest dat er een tweejaarlijkse rapportage moet gebeuren. Gebeurt deze rapportage ook door de WVI of door de milieuambtenaar? De schepen antwoordt dat dit gelukkig gebeurt door de WVI want de rapportage moet vertaald worden in het Engels omdat het gerapporteerd moet worden aan Europa.
Bijkomend vraagt hij of er al zicht is op een eventuele timing inzake globale thermografie van de woningen te Staden? Schepen Chris Verhaeghe antwoordt dat je via het energiehuis al een dakenscan kan aanvragen. De schepen is van mening dat de thermografiestudie een dure aangelegenheid is voor de meerwaarde die je daarvoor krijgt. Omwille van die reden wordt er dan geen globale actie inzake thermografie opgezet.
Het raadslid leest ook de ambitie om elektrische fietsen te stimuleren. Zou het "fietsen tout court" niet beter gestimuleerd worden? Het elektrisch fietsen heeft ook een grotere impact op het milieu dan spierkrachtfietsen. Schepen Chris Verhaeghe licht toe dat het klimaatplan in 2 stukken is gedeeld: enerzijds acties inzake het zo weinig mogelijk CO2 uitstoten. In dit kader staan die elektrische fietsen daarin vermeld. De elektrische fiets is nog altijd een duurzamer alternatief dan het nemen van de wagen.
Raadslid Marc Van Ysacker uit nog een algemene bedenking inzake communicatie. De slogan "Iedereen mee?" is een enorme uitdaging. De mens in de straat ligt nog niet wakker van het klimaatplan. Het is een hele grote uitdaging om iedereen mee te krijgen.
Raadslid Bart Coopman wil niet tussenkomen over de inhoud van het rapport. Hij vindt het een waardevol document. Er is een hele uitgebreide lijst van acties. Er staat echter geen echte prioriteit in deze lijst. Waar is er een planning omtrent deze acties inzake korte termijn, middellange termijn en lange termijn? Zonder echte timing kan dat actieplan in de kast belanden. Het raadslid vindt dit eerder gevaarlijk.
Schepen Chris Verhaeghe duidt dat er al heel wat acties bezig zijn in de gemeente (bufferbekkens, aanplant bomen, ...) die zijn opgenomen in het meerjarenplan. In samenwerking met de woondienst werkt de gemeente nu aan een nieuwe renovatiepremie om de mensen die nu nog niet renoveren, toch aan te moedigen (prefinanciering).
Raadslid Marc Van Ysacker vult aan dat er een evaluatie vanuit Europa zal gebeuren. Dit maant zeker aan tot actie.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het 'Duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030', zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed.
De ontwerpopdracht voor de opdracht - bouwen van ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke: ruwbouw en voltooiing werd gegund aan B-ILD architects bvba, Arduinkaai 37/39 bus 22 te 1000 Brussel in de raad van 28 september 2023.
In het kader van de opdracht - bouwen van ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke: ruwbouw en voltooiing werd een bestek met nr. 2023 182 opgesteld door de ontwerper, B-ILD architects bvba, Arduinkaai 37/39 bus 22 te 1000 Brussel.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 3.063.951,16 euro exclusief btw of 3.707.380,90 euro inclusief 21 % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, 2024 en 2025, op budgetcode 0705-08/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-131 (ACT-205).
Schepen Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman vraagt of de polyvalente zaal ook gebruikt zal kunnen worden voor fuiven. Hij vraagt of er een combinatie mogelijk is tussen een fuif en eventuele bijeenkomsten in het jeugdhuis op hetzelfde moment.
De burgemeester antwoordt dat dit inderdaad mogelijk moet zijn en dat dit normalerwijze werd meegenomen in de akoestische bepalingen in het bestek.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. 2023 182 en de raming voor de opdracht - bouwen van ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke: ruwbouw en voltooiing, opgesteld door de ontwerper, B-ILD architects bvba, Arduinkaai 37/39 bus 22 te 1000 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 3.063.951,16 euro exclusief btw of 3.707.380,90 euro inclusief 21 % btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de plaatsing- en gunningsprocedure.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, 2024 en 2025 op budgetcode 0705-08/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-131 (ACT-205).
De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2023 om 19:55.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Heidi Ballyn
voorzitter