Notulen gemeenteraad van 27 maart 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
In 2022 startte Audit Vlaanderen een forensische audit in ons bestuur. In kader van deze audit, werden ook aspecten rond organisatiebeheersing onder de loep genomen. De rapportering over de forensische audit werd losgekoppeld van de rapportering over de organisatiebeheersing en de aanbevelingen.
Op 25 november 2022 ontving het lokaal bestuur Staden het eindrapport rond de organisatie-audit. Dit rapport werd ter kennisgeving op de gemeenteraad geagendeerd. Het rapport bevatte 1 aanbeveling zijnde:
"De organisatie bepaalt een duidelijk kader voor organisatiebeheersing en legt dit ter goedkeuring voor aan de raden.
Dit kader bepaalt minstens:
In het najaar van 2024 volgde een opvolgaudit door Audit Vlaanderen aangaande deze aanbeveling (organisatieaudit) en de vroegere aanbeveling uit het forensisch auditrapport zijnde "Gemeente Staden neemt sensibiliserende initiatieven naar haar politieke mandatarissen en personeelsleden, teneinde mogelijke belangenvermenging maximaal te vermijden."
Het eindrapport over deze opvolgaudit van deze 2 voorgaande aanbevelingen heeft het lokaal bestuur ontvangen op 11 april 2025. Op heden wordt het ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur.
Samengevat bevat het rapport volgende onderdelen:
1. situering;
2. auditdoelstellingen;
3. samenvatting;
4. managementreactie;
5. auditbevindingen;
6. legende;
7. auditaanpak;
8. verzendlijst auditrapport.
Volgende samenvatting kan worden gegeven over het resultaat in dit auditrapport:
"Staden werkt al meerdere jaren aan organisatiebeheersing om de interne organisatie te versterken. De gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn keurde het meest recente kader voor organisatiebeheersing goed op 2 maart 2023. Het managementteam (MAT) deed een zelfevaluatie, maakte een inschatting van de grootste risico’s, stelde een actieplan op en volgt de implementatie van de acties systematisch op. De rapportering over organisatiebeheersing is tijdig en degelijk. Acties m.b.t. organisatiebeheersing worden periodiek met de politiek verantwoordelijken besproken. Deze inschatting geeft aan dat het lokaal bestuur gestructureerd aan organisatiebeheersing werkt. Dit is geen beoordeling van de sterkte van de organisatiebeheersing zelf. De aanbevelingen worden gecatalogeerd als "gerealiseerd"."
Auditrapport van 11 april 2025 betreffende de aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen.
Algemeen directeur Tine Dochy licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez informeert of er al werk wordt gemaakt van de voorziene, organisatiebrede zelfevaluatie. De algemeen directeur antwoordt dat dit nog niet het geval is. Audit Vlaanderen raadde in de opvolgaudit aan dit nog niet direct te doen en nog verder te bouwen op de gemaakte zelfevaluatie door het managementteam. Deze actie wordt dus uitgesteld naar een later te bepalen tijdstip.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het auditrapport van 11 april 2025 betreffende de aanpak van organisatiebeheersing in het Lokaal Bestuur Staden en de opvolging van eerder geformuleerde aanbevelingen.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de ocmw raad de bevoegdheid heeft om het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ in te vullen en om vast te stellen wat onder ‘dagelijks personeelsbeheer’ verstaan wordt, dit om het beleid zo efficiënt mogelijk te organiseren, op maat van de eigen organisatie en binnen de grenzen die het zelf wenst.
Het is aangewezen om dit begrip in het begin van iedere legislatuur opnieuw te laten vaststellen door de gemeenteraad. Op heden ligt het voorstel ter goedkeuring voor. Er werden geen wijzigingen aangebracht aan het voorstel uit de vorige legislatuur.
Vaststelling van begrip dagelijks personeelsbeheer
Aanstellingsbevoegdheid
In het kader van de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer wordt de bevoegdheidsverdeling inzake de aanstellingen als volgt voorgesteld:
Beleidsorgaan/functie |
Taak personeelsbeheer |
Gemeenteraad |
|
College van burgemeester en schepenen |
|
Algemeen directeur |
|
Overige bevoegdheden inzake personeelszaken
In het kader van de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer wordt de bevoegdheidsverdeling inzake overige bevoegdheden met betrekking tot personeelszaken als volgt voorgesteld:
Beleidsorgaan | Taak personeelsbeheer |
Gemeenteraad |
|
College van burgemeester en schepenen |
|
Dagelijks personeelsbeheer
Het dagelijks personeelsbeheer wordt toevertrouwd aan de algemeen directeur van de gemeente en ocmw. Bijgevolg berust de restbevoegdheid inzake dagelijks personeelsbeheer, meer bepaald de items die niet in de onderstaande lijst opgenomen zijn, onder de bevoegdheid van de algemeen directeur.
Functie | Taak dagelijks personeelsbeheer |
Algemeen directeur |
De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel gemeente en ocmw en is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer (decreet lokaal bestuur, artikel 170). Hieronder is een niet-limitatieve opsomming weergegeven wat dagelijks personeelsbeheer omvat: Organisatie
Werking
Arbeidsduur, verloven en afwezigheden
Salaris, toelagen en vergoedingen
|
Leidinggevende |
De algemeen directeur kan de uitoefening van een aantal aspecten van het dagelijks personeelsbeheer toevertrouwen aan de leidinggevende personeelsleden gemeente van wie de functies zijn aangegeven in het organogram. Dit omvat de organisatorische aspecten die de loopbaan van een personeelslid niet rechtstreeks beïnvloeden, maar die minimaal alle aspecten van de dagdagelijkse operationele werking van een dienst met betrekking tot het personeel omvatten. Organisatie
Werking
Arbeidsduur, verloven en afwezigheden
|
Schepen Bart Coopman verwijst bij dit agendapunt naar zijn uiteenzetting over dit agendapunt in de OCMW-raad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad delegeert de volgende aspecten van de aanstellingsbevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen:
Artikel 3:
De gemeenteraad delegeert de volgende aspecten van personeel aan het college van burgemeester en schepenen:
Artikel 4:
De besluiten van de algemeen directeur in het kader van dagelijks personeelsbeheer worden maandelijks ter beschikking gesteld aan het college van burgemeester en schepenen.
Het strategisch meerjarenplan 'Staden gedreven vooruit!' bevat de doelstellingen van het bestuur voor de periode 2020-2025 waaruit periodiek gerapporteerd dient te worden aan de raad. Inmiddels zijn na deze strategische nota meerdere meerjarenplanaanpassingen doorgevoerd. Het jaar 2024 is het vijfde boekjaar in deze periode waarvoor een jaarrekening vastgesteld wordt. De cijfers in de jaarrekening worden vergeleken met de gegevens uit meerjarenplanaanpassing 12, vóór de investeringsoverdracht naar 2025.
De jaarrekening 2024 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. De jaarrekening omvat een beleidsnota met de beleidsevaluatie 2024, een financiële nota en bijlagen bij de jaarrekening (toelichting bij de financiële nota, documentatie bij de jaarrekening en financiële analyse). De jaarrekening geeft een juist, waar en getrouw beeld van de financiële toestand op 31 december 2024. Sedert 2020 wordt een geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW opgemaakt. Ze vormen samen één rapporteringsentiteit, maar juridisch blijven ze echter twee aparte entiteiten. Daarom keurt de OCMW-raad het deel OCMW van de jaarrekening goed en de gemeenteraad het deel van de gemeente. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Deze jaarrekening omvat volgende resultaten:
Budgettaire boekhouding:
Budgettair resultaat 31/12/2024 | Jaarrekening deel OCMW | Geïntegreerde jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo(B-A) | 893.543 | 6.345.045 |
Uitgaven | 10.000.505 | 22.126.010 |
Ontvangsten | 10.894.048 | 28.471.056 |
II. Investeringssaldo (B-A) | 353.513 | -5.311.122 |
Uitgaven | 140.770 | 5.217.670 |
Ontvangsten | 494.283 | 906.548 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.247.056 | 1.033.923 |
IV. Financieringssaldo | -442.161 | -892.117 |
Uitgaven | 442.161 | 950.047 |
Ontvangsten | 0 | 57.930 |
IV. Budgettaire resultaat boekjaar (I+II+III) | 804.895 | 141.806 |
V. Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar | 7.656.163 | 30.251.265 |
VI. Gecumuleerde budgettaire resultaat (IV+V) | 8.461.058 | 30.393.071 |
Autofinancieringsmarge 31/12/2024 | Jaarrekening deel OCMW | Geïntegreerde jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 893.543 | 6.345.045 |
II. Netto periodieke leningsuitgaven (A+B) | -1.208 | 448.700 |
A. Periodieke aflossingen | 442.161 | 949.999 |
B. Periodieke terugvorderingen | 443.369 | 501.300 |
III. Autofinancieringsmarge (I-II) | 894.751 | 5.896.345 |
Algemene boekhouding:
STAAT VAN OPBRENGSTEN EN KOSTEN 31/12/2024 | deel OCMW | geïntegreerd (gemeente en ocmw) |
Opbrengsten | 10.003.951 | 28.883.268 |
Operationele opbrengsten | 9.740.928 | 27.340.748 |
Financiële opbrengsten | 263.022 | 1.542.520 |
Kosten | 11.974.849 | 26.612.658 |
Operationele kosten | 11.753.337 | 26.612.658 |
Financiële kosten | 221.512 | 382.220 |
Overschot of tekort van het boekjaar | -1.970.899 | 1.888.390 |
Tussenkomst in verlies door gemeente | 1.000.000 | 0 |
Verwerking overschot of tekort van het boekjaar | 968.099 | 1.888.390 |
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening 2024 deel OCMW dat door de OCMW-raad werd vastgesteld wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De geïntegreerde jaarrekening 2024 gemeente en OCMW wordt vastgesteld.
Het strategisch meerjarenplan 'Staden gedreven vooruit!' bevat de doelstellingen van het bestuur voor de periode 2020-2025 waaruit periodiek gerapporteerd dient te worden aan de raad. Inmiddels zijn na deze strategische nota meerdere meerjarenplanaanpassingen doorgevoerd. Het jaar 2024 is het vijfde boekjaar in deze periode waarvoor een jaarrekening vastgesteld wordt. De cijfers in de jaarrekening worden vergeleken met de gegevens uit meerjarenplanaanpassing 12, vóór de investeringsoverdracht naar 2025.
De jaarrekening 2024 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. De jaarrekening omvat een beleidsnota met de beleidsevaluatie 2024, een financiële nota en bijlagen bij de jaarrekening (toelichting bij de financiële nota, documentatie bij de jaarrekening en financiële analyse). De jaarrekening geeft een juist, waar en getrouw beeld van de financiële toestand op 31 december 2024. Sedert 2020 wordt een geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW opgemaakt. Ze vormen samen één rapporteringsentiteit, maar juridisch blijven ze echter twee aparte entiteiten. Daarom keurt de OCMW-raad het deel OCMW van de jaarrekening goed en de gemeenteraad het deel van de gemeente. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Deze jaarrekening omvat volgende resultaten:
Budgettaire boekhouding:
Budgettair resultaat 31/12/2024 | Jaarrekening deel gemeente | Geïntegreerde jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo(B-A) | 5.451.502 | 6.345.045 |
Uitgaven | 13.133.585 | 22.126.010 |
Ontvangsten | 18.858.088 | 28.471.056 |
II. Investeringssaldo (B-A) | -5.664.635 | -5.311.122 |
Uitgaven | 6.076.900 | 5.217.670 |
Ontvangsten | 412.265 | 906.548 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -213.133 | 1.033.923 |
IV. Financieringssaldo | -449.956 | -892.117 |
Uitgaven | 507.886 | 950.047 |
Ontvangsten | 57.930 | 57.930 |
IV. Budgettaire resultaat boekjaar (I+II+III) | -663.089 | 141.806 |
V. Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar | 22.595.102 | 30.251.265 |
VI. Gecumuleerde budgettaire resultaat (IV+V) | 21.932.013 | 30.393.071 |
Autofinancieringsmarge 31/12/2024 | Jaarrekening deel gemeente | Geïntegreerde jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 5.451.502 | 6.345.045 |
II. Netto periodieke leningsuitgaven (A+B) | 449.909 | 448.700 |
A. Periodieke aflossingen | 507.839 | 949.999 |
B. Periodieke terugvorderingen | 57.930 | 501.300 |
III. Autofinancieringsmarge (I-II) | 5.001.593 | 5.896.345 |
Algemene boekhouding:
STAAT VAN OPBRENGSTEN EN KOSTEN 31/12/2024 | deel gemeente | Geïntegreerd (gemeente en ocmw) |
Opbrengsten | 18.879.318 | 28.883.268 |
Operationele opbrengsten | 17.599.820 | 27.340.748 |
Financiële opbrengsten | 1.279.498 | 1.542.520 |
Kosten | 15.020.029 | 26.612.658 |
Operationele kosten | 14.859.320 | 26.612.658 |
Financiële kosten | 160.709 | 382.220 |
Overschot of tekort van het boekjaar | 3.859.289 | 1.888.390 |
Tussenkomst in verlies door gemeente | -1.000.000 | 0 |
Verwerking overschot of tekort van het boekjaar | 2.856.489 | 1.888.390 |
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening 2024 deel gemeente wordt vastgesteld.
Het gemeentebestuur van Staden is vennoot van de cvba Zéfier.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 is het noodzakelijk een volmachtdrager en een plaatsvervangend volmachtdrager aan te duiden voor de algemene vergadering. Er wordt voorgesteld om deze aanduiding te doen voor de volledige legislatuur 2025-2031.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zéfier gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36 §2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Burgemeester Ludwig Willaert wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Brief Zéfier van 1 oktober 2024.
De geheime stemming levert volgend resultaat op: 21 ja-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1
Burgemeester Ludwig Willaert wordt aangeduid als volmachthouder van de gemeente Staden om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zéfier voor de legislatuur 2025-2031.
De intercommunale MIROM houdt een algemene vergadering, overeenkomstig artikel 24 en 30 van hun statuten. Het lokaal bestuur Staden werd hiervoor uitgenodigd bij mail van 11 april 2025.
Deze algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 27 mei 2025 om 18 uur. Deze vergadering vindt plaats in de vergaderzalen van MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
Op de dagorde van voornoemde algemene vergadering staan volgende agendapunten:
Oproepingsbrief algemene vergadering van 27 mei 2025 en de bijhorende stukken.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van intercommunale MIROM op 27 mei 2025.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Staden die zal deelnemen aan de algemene vergadering van MIROM op 27 mei 2025 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van 24 april 2025.
De gemeente Staden kreeg per aangetekend schrijven van 3 april 2025 een oproep om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, inclusief het dossier met documentatiestukken.
De algemene vergadering vindt op digitale wijze plaats op 4 juni 2025.
In de zitting van 30 januari 2025 stelde de gemeenteraad de heer Bene Pype aan als effectieve vertegenwoordiger en de heer Wouter Van Vooren als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Staden in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de legislatuur 2025-2031.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV op 4 juni 2025:
Uitnodiging en stukken bij diverse agendapunten.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 4 juni 2025 met als agendapunten:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Poolstok cv, het vroegere Jobpunt Vlaanderen, biedt ondersteuning bij het personeels- en organisatiebeleid van Vlaamse openbare besturen. Het is een coöperatieve vennootschap van privaat recht met uitsluitend vennoten uit de publieke sector in Vlaanderen.
Poolstok is operationeel sinds 2000 en telt momenteel ruim 420 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, autonome gemeentebedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones en hulpverleningszones.
Ze ontzorgen publieke en non-profitorganisaties bij de invulling en uitvoering van hun personeelsbeleid door waardevolle publiek-private samenwerkingen te faciliteren. Als unieke opdrachtencentrale staan ze garant voor adviesverlening en een breed dienstverleningsaanbod tegen marktconforme tarieven.
Op 6 juni 2025 houdt Poolstok cv een buitengewone algemene vergadering in De Hoorn, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven.
In de zitting van 30 januari 2025 stelde de gemeenteraad schepen Bart Coopman aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Poolstok cv.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 6 juni 2025 ziet eruit als volgt:
Uitnodiging en bijhorende stukken algemene vergadering 6 juni 2025.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Poolstok cv op vrijdag 6 juni 2025 goed als volgt:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden.
Op 11 juni 2025 houdt de WVI een buitengewone algemene vergadering in het Provinciaal Hof, Markt 3 te 8000 Brugge.
In de zitting van 30 januari 2025 stelde de gemeenteraad burgemeester Ludwig Willaert aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering op woensdag 11 juni 2025 ziet eruit als volgt:
Uitnodiging en bijhorende stukken algemene vergadering 11 juni 2025.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) informeert tijdens dit agendapunt naar de stand van zaken van de verkavelingsprojecten De Twee Hofsteden en Het Waterhof.
Burgemeester Ludwig Willaert verwijst naar het jaarverslag van de WVI, waarin de voortgang van beide projecten wordt toegelicht. Wat De Twee Hofsteden betreft, meldt hij dat de werken volop aan de gang zijn en dat er heel wat activiteit is op de werf.
Voor het project Het Waterhof in Oostnieuwkerke geeft de burgemeester aan dat dit uitvoerig besproken werd tijdens een overleg tussen het schepencollege en vertegenwoordigers van de WVI. Daarbij kwam onder meer de watergevoeligheid van het gebied aan bod. De WVI zal dit verder intern onderzoeken en nadien bijkomende feedback bezorgen aan het gemeentebestuur.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de WVI op woensdag 11 juni 2025 goed als volgt:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de intercommunale vereniging Zéfier.
In overeenstemming met artikel 26 van hun statuten is er een algemene vergadering (jaarvergadering) gepland op donderdag 12 juni 2025 om 14 uur in AuditoRium4 - CommunicatieCampus te Gent.
Het gemeentebestuur werd hiervoor uitgenodigd via brief van 4 april 2025.
In zitting van de gemeenteraad van 24 april 2025 werd de heer Ludwig Willaert aangeduid als effectief volmachthouder om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zéfier voor de legislatuur 2025-2031.
Op 4 april 2025 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor de algemene vergadering van Zéfier op 12 juni 2025 in de AuditoRium4 - CommunicatieCampus te Gent.
De agenda bevat volgende agendapunten:
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zéfier van 12 juni 2025, zijnde:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger(s) die zal/zullen deelnemen aan de algemene vergadering moeten hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeente Staden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (nieuwe naam voor vroegere Infrax West).
De gemeente Staden werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaats heeft in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
In zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd de heer Wouter Van Vooren aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden en de heer Bene Pype aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius West voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De agenda voor de algemene vergadering van 26 juni 2025 ziet eruit als volgt:
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 26 juni 2025:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Via Religiosoft werden de jaarrekeningen voor het werkingsjaar 2024 van de kerkfabrieken op 30 maart 2025 ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het betreft de rekeningen van volgende kerkfabrieken:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekeningen van de verschillende kerkfabrieken gunstig te adviseren. De gemeenteraad beschikt hiervoor over een termijn van 50 dagen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken bestaan uit een financieel gedeelte en een toelichting. De resultaten voor het werkingsjaar 2024 zijn:
Rekeningen 2024 van de diverse kerkfabrieken met de nodige toelichtingen.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft een gunstig advies voor de jaarrekeningen 2024 van de Stadense kerkfabrieken, zijnde Sint-Jan Baptist, Sint-Bavo, Onze Lieve Vrouw en Sint-Eligius.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd onder actieplan 3.2 'verduurzamen openbare verlichting', de actie 19 'vervangen van armaturen door LED en wegnemen van lichtpunten in het buitengebied' opgenomen met een voorzien budget van 884.000,00 euro.
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 juni 2020 goedkeuring aan de visienota masterplan openbare verlichting.
Het voorontwerp van het jaaractieplan 2025 verleddden openbare verlichting werd opgesteld door Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper. Op het budget van 2025 is er een uitgave van 217.688,16 euro voorzien.
Voor werkzaamheden aan openbare verlichting heeft Fluvius uitsluitende rechten. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Aan de gemeenteraad worden de offertes ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van het verledden van de openbare verlichting ontvingen we drie offertes van Fluvius voor het jaaractieplan 2025.
De offertes zijn als volgt samengesteld:
Dossiernummer |
Bedrag exclusief btw |
Bedrag inclusief btw |
||
1 |
Staden Blommenwijk | 5000097499 |
73.957,07 euro |
89.488,06 euro |
2 | Oostnieuwkerke Kouter |
5000097540 | 67.589,58 euro |
81.783,39 euro |
3 |
Westrozebeke centrum | 5000097497 | 45.293,10 euro |
54.804,65 euro |
TOTAAL | 186.839,75 euro |
226.076,10 euro |
Het dossier van 2025 is samengesteld uit het ombouwen van natriumlagedruk lampen in aaneengesloten straten. Voor Staden is dat de Blommenwijk (58 armaturen waarvan 41 met een nieuwe lichtmast). In Oostnieuwkerke is dit het gebied tussen de Brabandstraat en de Slijperstraat, aangevuld met de Cockstraat (121 armaturen waarvan 15 nieuwe palen). En in Westrozebeke gaat het over de centrumstraten, aangevuld met de Sussexstraat (107 armaturen). Op het bijgaande plan zijn de straten gemarkeerd in een licht paarse kleur. Totaal jaaractieplan 2025 = 286 lichtpunten.
De verleddingsgraad na de laatste uitvoering bedroeg 50 %. De twee programma's van het jaaractieplan 2024 zijn momenteel in uitvoering (Zuidwege en De Wankaarde). De realisatiegraad zal na uitvoering van de jaaracties 2024 en 2025 dan ongeveer 70 % bedragen. De doelstelling is om 100 % te verledden tegen 31 december 2028, wat overeenkomt met een 500-tal lichtpunten.
Met de huidige budgettaire beschikbare middelen kunnen er 2 delen uitgevoerd worden. Er wordt voorgesteld om deel 1 (Staden) en 2 (Oostnieuwkerke) met deze gemeenteraadsbeslissing toe te wijzen. Na een kredietverschuiving kan in een volgende gemeenteraad deel 3 (Westrozebeke) worden goedgekeurd.
De sector Wonen & Omgeving stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, de opdracht 'vervangen van armaturen door LED - jaaractieprogramma 2025, deel 1 en 2, te gunnen aan Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 141.546,65 euro exclusief btw of 171.271,45 euro inclusief btw, mits het verkrijgen van een visum.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
De financieel directeur verleende een visum met nummer 2025/GEMEENTE/10 op 16 april 2025.
Schepen Rik Gevaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De studie, ontwerp en offertes van het jaaractieplan 2025 verledden openbare verlichting, voor de uitvoering van de actie 19 van het meerjarenplan 2020-2025, opgesteld door Fluvius en sector Wonen & Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de offertes van Fluvius en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 186.839,75 euro exclusief btw of 226.076,10 euro inclusief btw.
Artikel 2:
Deel 1 (Staden_5000097499) en deel 2 (Oostnieuwkerke_5000097540) worden gegund aan Fluvius, Ter Waarde 90 te 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 141.546,65 euro exclusief btw of 171.271,45 euro inclusief btw. De financieel directeur verleende een visum en de offertes worden geplaatst.
Artikel 3:
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Fluvius, Ter Waarde 90 te 8900 Ieper.
Het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP) is een beleidsplan dat in werking treedt na afkondiging van de gemeentelijke fase van het noodplan door de burgemeester.
Elke gemeente of stad is verplicht een GANIP op te maken om de bevolking en het leefmilieu zo goed mogelijk te beschermen tegen ernstige noodsituaties, bv. hevige wateroverlast, een grote brand, een dreigende gifwolk, een ontploffing,...
Het plan wordt opgemaakt om enerzijds aanwezige risico's preventief in te perken en incidenten te voorkomen, anderzijds om tijdens een noodsituatie een snelle en gecoördineerde hulpverlening mogelijk te maken. Het bevat richtlijnen over alarmprocedures, inzetbare middelen, multidisciplinaire samenwerking, evacuatiemogelijkheden,...
De gemeente en de dienst nood- en interventieplanning van de politiezone RIHO werkte aan een grondige actualisering van het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP). Dit werd reeds goedgekeurd door de veiligheidscel op 21 november 2023 en geactualiseerd en voorgelegd in de veiligheidscel van 26 maart 2025.
Het ontwerp GANIP werd reeds bij consensus goedgekeurd door de leden van de gemeentelijke veiligheidscel op 21 november 2023. Overwegende dat de coördinatiebevoegdheid van de burgemeester gebaseerd is op zijn algemene politiebevoegdheid die voortvloeit uit de artikelen 133 tot en met 135 van de Nieuwe Gemeentewet. Er is een goedkeuringsbesluit van de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen van 31 januari 2025. De veiligheidscel heeft beslist het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan te actualiseren. De veiligheidscel heeft vergaderd op 26 maart 2025 en verklaarde zich akkoord met het voorliggende ontwerp.
GANIP gemeente Staden
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur.
In de Sleihagestraat te Oostnieuwkerke is een aanpassing van de bebouwde kom nodig.
Wijziging:
Uitbreiden van de bebouwde kom in gemeenteweg Sleihagestraat van huisnummer 48 naar huisnummer 58.
Motivatie:
In de Sleihagestraat wordt het bord 'F1a' (bebouwde kom) verplaatst naar de grens bepaald in het Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte. De afbakening van de kern Oostnieuwkerke werd gebaseerd op de bestaande gewestplan-, BPA- en RUP-grenzen. Meer bepaald: In het noorden: de gewestplangrens woongebied-agrarisch gebied, de bebouwingsgrens binnen RUP Meulebroeken West en de grens van BPA Meulebroeken.
Het bord wordt verplaatst van huisnummer 48 naar huisnummer 58.
AVR:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Zonale verkeersborden
§ 1. Oostnieuwkerke:
De agglomeratiezone in Oostnieuwkerke wordt afgebakend op volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F1a en F3a.
§ 2. Westrozebeke:
De agglomeratiezone in Westrozebeke wordt afgebakend op volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F1a en F3a.
§ 3. Staden:
De agglomeratiezone in Staden wordt afgebakend op volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F1a en F3a.
§ 4. Vijfwegen:
De agglomeratiezone op de Vijfwegen wordt afgebakend op volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F1a en F3a.
§ 4. Sleihage:
De agglomeratiezone op Sleihage wordt afgebakend op volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F1a en F3a.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) stelt voor om het punt te verdagen naar de volgende zitting, aangezien er geen bijlagen bij het agendapunt zijn gevoegd.
Schepen Bart Coopman meldt dat de beslissing al vervat zit in de toelichting en dat er geen bijlagen zijn. Het departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft enige tijd geleden vastgesteld dat het verkeersreglement integraal in de notulen moet worden opgenomen. Pas na goedkeuring door de gemeenteraad wordt het reglement in een document gegoten dat op de website wordt geplaatst. Vroeger werd dit document wel als bijlage aan de notulen toegevoegd. De verwijzing naar de bijlage in het agendapunt was een schoonheidsfoutje en had daar niet in moeten staan.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) maakt hier echter een voorbehoud bij en geeft aan dat de Open VLD-fractie zich zal onthouden bij de stemming over dit punt.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zones bebouwde kom' wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
De gemeente wenst sterk in te zetten op het snelheidsbeleid om veiligere kernen en wegen te creëren waar minder ongevallen gebeuren. Door de invoering van ruime zones 30 in schoolomgevingen, centra en woonwijken, wenst de gemeente de kernen veiliger en verkeersluwer te maken. Dit zal bewoners tevens stimuleren om meer met de fiets en te voet te gaan.
Het gemeentebestuur wil de bestaande zone 30 aanpassen.
Motivatie:
De gemeente wenst sterk in te zetten op de verkeersleefbaarheid en veiligheid van haar kernen. De gemeente sluit zich aan bij Coalitie van 30 waarbij zeer grote delen van de kernen worden omgevormd tot zone 30.
Het gemeentebestuur wenst de bestaande zone 30 km/uur aan te passen omwille van onderstaande redenen:
Het aangepast aanvullend verkeersreglement voor maximum zone 30 gaat in op 2 juni 2025.
Wijzigingen Oostnieuwkerke:
Wijzigingen Staden:
Wijzigingen Vijfwegen:
Wijzigingen Westrozebeke:
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
De bestaande aanvullende verkeersreglementen van de zone 30 km/uur worden vervangen door dit reglement.
Artikel 2.2 Zonale verkeersborden
§ 1. Oostnieuwkerke:
De zone 30 in Oostnieuwkerke wordt afgebakend op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
§ 2. Westrozebeke:
De zone 30 in Westrozebeke wordt afgebakend op de volgende locaties:
Ommegang Noord – Dorpsstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
§ 3. Staden:
De zone 30 in Staden wordt afgebakend op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
§ 4. Vijfwegen:
De zone 30 op de Vijfwegen wordt afgebakend op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
Een beperkt aantal begin en einde borden moet aangekocht worden inclusief palen en bevestigingsbeugels.
Om het inkomende verkeer te wijzen op het binnenkomen van een zone 30, worden vaste ledborden geplaatst. Een aantal ledborden worden gerecupereerd van de vroegere zoneborden aan de schoolomgevingen.
Deze uitgaven gebeuren met het exploitatiebudget van de wegen.
Overzichtsplannen zones 30.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) benadrukt de oorspronkelijke doelstellingen van de uitbreiding van de zone 30: leefbare dorpskernen, weren van zwaar verkeer en verhoogde verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers. Hij betreurt dat in de huidige nota geen evaluatie, cijfermateriaal of advies van adviesorganen is opgenomen. De fractie vraagt om een grondige evaluatie en wijst op de afwezigheid van afstemming met de nieuwe Vlaamse verkeersregels vanaf 2026. Open VLD vindt het dossier onvolledig en vreest dat de auto weer centraal komt te staan. Ze vragen om een bredere aanpak en participatieproces en engageren zich om hieraan mee te werken.
Schepen Bart Coopman verduidelijkt dat het om een beperkte aanpassing gaat, gericht op efficiëntere doorstroming. Volgens hem blijft de oorspronkelijke doelstelling behouden. Hij vindt de kritiek op het vermeend opofferen van veiligheid overdreven. De aanpassing moet de naleving van de zone 30 verbeteren door de geloofwaardigheid te verhogen.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) uit bezorgdheid over het wegvallen van zebrapaden uit de zone 30 in de Sint-Jansstraat en Diksmuidestraat. Hij pleit voor herinvoering van zone 30 op die locaties, vooral in het belang van schoolgaande jeugd.
Schepen Miet Vandenbulcke merkt op dat 30 km/uur niet automatisch leidt tot meer veiligheid, en dat chauffeurs minder alert reageren aan zebrapaden bij zone 30.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) wijst op statistieken over stopafstanden en overlevingskansen bij lagere snelheid, en benadrukt het belang van veilige routes buiten de directe schoolomgevingen. Hij waarschuwt ook voor toename van sluipverkeer als gevolg van de aanpassingen. Samengevat ziet het raadslid weinig meerwaarde in de voorgestelde aanpassingen. Volgens hem lijken ze vooral ingegeven door de noodzaak om verkiezingsbeloften in te lossen, eerder dan door inhoudelijke argumenten of een duidelijke doelstelling.
Schepen Bart Coopman erkent de bezorgdheid over sluipverkeer en meldt dat monitoring wordt voorzien met recent aangekocht meetsysteem. Hij stelt dat een te uitgebreide zone 30 zijn doel mist en dat inkorting kan leiden tot betere naleving. De aanpassing is volgens hem in evenwicht tussen veiligheid en doorstroming.
Burgemeester Ludwig Willaert benadrukt dat de voorgestelde aanpassingen zijn ingegeven door gesprekken met burgers. Er leefden veel vragen over de nut en noodzaak van een uitgestrekte zone 30. De belangrijkste locaties, zoals schoolomgevingen, blijven binnen de zone 30 behouden.
Raadslid Veronique Devreker (Open VLD) vraagt zich af of deze aanpassing deel uitmaakt van een langetermijnvisie, of dat verdere wijzigingen in de toekomst mogelijk zijn. Ze wijst specifiek op de situatie in Ommegang Noord te Westrozebeke, een straat die oorspronkelijk bedoeld was als éénrichtingsstraat. Het raadslid geeft aan dat veel inwoners vragende partij zijn om van Ommegang Noord officieel een éénrichtingsstraat te maken.
Schepen Bart Coopman antwoordt dat mobiliteit een dynamisch gegeven is en dat toekomstige aanpassingen zeker mogelijk blijven.
Burgemeester Willaert vult aan dat er nog geen definitieve beslissing genomen is over trajectcontrole in Staden. Afhankelijk van die uitkomst kunnen bijkomende wijzigingen volgen. De reeds geplaatste palen voor trajectcontrole zullen evenwel niet verwijderd worden wegens de hoge kosten.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) uit bezorgdheid over het feit dat de oversteekplaats van de druk gebruikte Vrijbosroute niet meer binnen de zone 30 zou vallen.
Schepen Marc Van Ysacker weerlegt deze stelling en wijst erop dat uit het kaartmateriaal blijkt dat het betreffende zebrapad wél binnen de zone 30 ligt.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) nuanceert dat het niet zozeer om de ligging van het zebrapad gaat, maar om het feit dat de remzone onvoldoende lang is op die plaats, wat alsnog een gevaarlijke situatie creëert.
Schepen Van Ysacker benadrukt het belang van het naleven van de verkeersregels, waaronder de verplichting om voorrang te geven aan overstekende voetgangers op zebrapaden.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) keert in zijn slottussenkomst terug naar het gemis aan evaluatie en cijfermateriaal bij dergelijke wijzigingen. Volgens hem blijft onduidelijk wat de impact is geweest van de eerdere invoering van zone 30, onder andere op het vrachtverkeer en de gemiddelde snelheid in de dorpskernen. Hij mist objectieve gegevens die deze wijzigingen ondersteunen. De intentie mag dan goed zijn, maar volgens het raadslid laat de inhoudelijke motivering van de nota sterk te wensen over.
Burgemeester Ludwig Willaert onderstreept nogmaals de enige en logische motivatie die ook opgenomen staat in de notulen: waar de zone 30 overbodig en niet zinvol was, werd ze ingekort.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) benadrukt dat veiligheid een belangrijk punt is voor zijn partij en is blij dat het onderwerp op de agenda staat. Hij erkent dat de zone 30 door veel inwoners als een pestmaatregel wordt ervaren, maar geeft aan dat zijn fractie niet pretendeert verkeersspecialisten te zijn. Ze missen echter een onderbouwde inhoudelijke evaluatie en vinden onvoldoende gegevens over verkeersongevallen en snelheidsovertredingen. Vlaams Belang zal zich dan ook onthouden bij de stemming. Hij stelt ook de vraag of dynamische zone 30 (bv. enkel tijdens schooluren met oplichtend bord) werd overwogen, en of er overleg is geweest met de lokale politie.
Schepen Coopman antwoordt dat dynamische zones niet weerhouden werden om verwarring te vermijden. Verkeersstromen beperken zich immers niet tot de schooluren. Het bestuur koos voor eenvoud en duidelijkheid in het straatbeeld. Volgens hem blijft een zone 30 een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zone maximum 30 km/uur' wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
In 2021 ondertekenden zo'n 293 gemeenten, waaronder de gemeente Staden, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0. De gemeenten engageerden zich om de doelstellingen van 4 werven te behalen.
Eénmaal per jaar rapporteert het lokale bestuur over deze resultaten in functie van het LEKP op de gemeenteraad door middel van het LEKP-rapport. Dit LEKP-rapport bevat de meest recent beschikbare cijfers van de monitoring van de verschillende LEKP-doelstellingen. Het rapport stelt de lezer in staat om de resultaten van Staden te vergelijken met het Vlaams Gewest. Belangrijke kanttekening daarbij is dat op Vlaams niveau de gemiddelde uitkomst van een doelstelling steeds berekend wordt aan de hand van de resultaten van de lokale besturen die hebben ingetekend op de betreffende LEKP-versie. De doelstellingen zijn opgedeeld volgens de 4 werven en de algemene doelstellingen. De lezer krijgt bij elke doelstelling een beknopte uitleg over de doelstelling en de wijze van monitoring.
Dit inhoudelijke rapport werd reeds in de Gemeenteraad van 27 februari 2025 ter kennis gebracht.
Voor de financiële rapportering geldt een nieuwe werkwijze. De rapportering van 2024 verloopt niet langer via de Beleids- en Beheerscyclus (BBC). Er wordt gewerkt met een sjabloon, die kan gedownload worden op het LEKP-portaal.
Het inhoudelijke en financiële rapport moeten vervolgens samen met de gemeenteraadsbeslissing bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden vóór 1 mei 2025.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De gemeente Staden ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28 oktober 2021.
"Net Zero tegen 2050": dat is de doelstelling van Europa. Europa wil het eerste klimaatneutraal continent worden. Een belangrijke plek waar die ambitie gerealiseerd kan worden, is lokaal. Enkel lokale besturen zijn in staat om deze grootse doelstelling te vertalen in concrete realisaties op het terrein. Ze zijn in staat om te mobiliseren, burgers te betrekken, zaken in beweging te krijgen.
Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) neemt Staden die verantwoordelijkheid op. We zetten daarbij in op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. Met daaraan steeds heel concrete doelstellingen gekoppeld. Zo streeft het LEKP 1.0 tegen 2030 onder meer naar één boom per Vlaming, 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden, één laadpuntequivalent per 100 inwoners en één kubieke meter extra regenwateropvang per inwoner.
Het LEKP-portaal op https://www.lokaalklimaatpact.be bundelt en volgt de resultaten van de LEKP-doelstellingen van de lokale besturen binnen hun grondgebied op. Het portaal toont de resultaten van de gemeente voor de verschillende doelstellingen van het LEKP doorheen de jaren. Op het portaal kan je zien welke brondatabanken gekoppeld zijn per doelstelling en hoe burgers, bedrijven en lokale besturen bijgevolg data kunnen toevoegen. Daarnaast kan iedere burger het LEKP-rapport van hun lokaal bestuur downloaden en zo nagaan hoe de doelstellingen van het LEKP ontwikkelen binnen hun gemeente.
Het sjabloon geeft een inzicht in de acties waarvoor de LEKP-subsidie concreet gebruikt werd in 2024. Het overzicht toont dat onze gemeente voldoet aan de drempel om in orde te zijn met de cofinancieringsvoorwaarde van het LEKP.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
1. Raadslid Veronique Devreker (Open VLD) informeert naar de voortgang in het dossier BATOPIN in Westrozebeke, met betrekking tot de plaatsing van geldautomaten. Schepen Rik Gevaert licht toe dat de zoektocht naar een geschikte locatie moeizaam verloopt. Er zijn recent opnieuw drie potentiële locaties voorgesteld aan het bedrijf, maar het gemeentebestuur wacht nog op hun reactie. De vereiste ruimte voor twee automaten maakt de zoektocht complex.
Raadslid Devreker suggereert de woning naast de school, die door de gemeente werd aangekocht. Schepen Gevaert antwoordt dat deze locatie mogelijk is, maar dat ze hoger ligt, wat technische complicaties meebrengt voor de plaatsing. Bovendien is hij niet zeker of de ruimte er voldoende is. De drie locaties die momenteel werden voorgesteld situeren zich als volgt: eén locatie op het Marktplein en twee locaties aan de kant van de Ommegang Oost. Raadslid Devreker wijst erop dat veel inwoners van Westrozebeke geen voorstander zijn van een automaat op het Marktplein zelf.
2. Raadslid Sophie Nuytten (Open VLD) uit bezorgdheid over het feit dat veel Vlamingen hun werkloosheidsuitkering dreigen te verliezen na twee jaar werkloosheid. Ze vraagt hoe de gemeente zich hierop voorbereidt en of iedereen tijdig en correct geholpen zal kunnen worden.
Schepen Marc Van Ysacker bevestigt dat het bestuur zich bewust is van deze problematiek. Concrete maatregelen blijven voorlopig uit, aangezien de impact nog onvoldoende duidelijk is. Indien nodig, zal de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen, ook wat betreft eventuele personeelsuitbreiding.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) wijst erop dat vooral de dienst activering bijkomende hulpvragen zal krijgen. Momenteel verlopen deze dossiers via de regionale dienst activering in Roeselare. Hij vraagt of er al zicht is op versterking.
Schepen Van Ysacker meldt dat het bestuur van Roeselare zich vanaf 2026 wil terugtrekken uit deze werking. Op niveau van het samenwerkingsverband Midwest wordt onderzocht hoe dit zal worden opgevangen: ofwel via de DVV Midwest, ofwel door elk OCMW afzonderlijk in samenwerking met een externe partner. Schepen Bart Coopman vult aan dat de uitvoeringsbesluiten nog niet gepubliceerd zijn. In de sector gaat men ervan uit dat ongeveer een derde van de betrokken personen bij het OCMW zal aankloppen voor hulp. Niet iedereen uit deze groep zal geactiveerd moeten worden; sommigen worden opgevolgd via VDAB-trajecten of partners. Het betreft een kwetsbare doelgroep die vaak gespecialiseerde begeleiding nodig heeft, wat een uitdaging vormt voor kleinere lokale besturen.
De algemeen directeur licht toe dat momenteel 61 personen in de gemeente langer dan twee jaar werkloos zijn. Volgens de huidige ramingen zal ongeveer een derde hiervan zich tot het OCMW wenden.
3. Raadslid Chris Verhaeghe doet een voorstel om de barbecue aan het Polderbos opnieuw te installeren op de oorspronkelijke locatie. Het voorstel houdt in dat het gebruik wordt gekoppeld aan een digitale sleutelkast. Gebruikers zouden via hun smartphone een unieke code ontvangen, samen met richtlijnen voor correct gebruik. Volgens het raadslid is dit een kostenefficiënte oplossing.
Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat er momenteel nog geen verdere stappen zijn ondernomen. Hij merkt op dat ondanks het ontbreken van een vaste barbecue, er nog steeds spontane samenkomsten plaatsvinden, maar dat het afvalbeheer verbeterd is: mensen nemen hun afval vaker mee dan voorheen.
Raadslid Verhaeghe stelt dat dit niets verandert aan het oorspronkelijke probleem van geluidsoverlast, wat ook de aanleiding was voor het verwijderen van de barbecue. Hij vraagt zich ook af of het volgens de zonale verordening wel is toegestaan dat burgers hun eigen barbecue meebrengen naar het openbaar domein. Schepen Bonny Vergauwe geeft mee dat er binnen enkele maanden een evaluatie zal gebeuren hieromtrent. Raadslid Koen Maertens komt tussen en benadrukt dat het zeker voor toeristen niet haalbaar is om een eigen barbecue mee te nemen. Dat was precies de meerwaarde van de openbare barbecue.
4. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) vraagt naar de stand van zaken omtrent de grachtenkaart, zoals besproken op de vorige gemeenteraad. Schepen Bonny Vergauwe meldt dat de invoering van de grachtenkaart is uitgesteld tot 2029. Aanvullend vraagt het raadslid naar het standpunt van het gemeentebestuur inzake MAP7 en pleit voor een duidelijke reactie. Schepen Vergauwe geeft aan dat het college van burgemeester en schepenen maandag een beslissing zal nemen om bezwaar in te dienen. Raadslid Verhaeghe vraagt of hij zijn eigen inhoudelijke insteek mag meegeven bij het opstellen van het bezwaar, aangezien er verschillen zijn tussen de standpunten van diverse landbouworganisaties.
5. Raadslid Sophie Nuytten (Open VLD) suggereert aan schepen Miet Vandenbulcke om in de omgeving van het Engels Hof, nabij de Ondankstraat in Oostnieuwkerke een speeltoestel te voorzien. De locatie is rustig en telt veel jonge gezinnen, maar er zijn momenteel geen speelmogelijkheden aan die kant van de Roeselarestraat. Een speeltoestel zou volgens haar een grote meerwaarde betekenen voor de buurtwerking.
6. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) informeert naar de status van de trage weg in de Kerkhofblommestraat. Hij verwijst naar de goedkeuring van de aanleg op 6 januari door het schepencollege, en de intrekking van die beslissing op 13 maart, na één bezwaar. Schepen Bart Coopman bevestigt dat de realisatie van de trage weg niet in vraag wordt gesteld. Er lopen onderhandelingen rond erfdienstbaarheid, die zich in een finale fase bevinden. Raadslid Chris Verhaeghe vraagt ook naar de verdere stappen omtrent de potentiaalkaart trage wegen. Dit is toch wel belangrijk om hieromtrent bepaalde stappen te zetten teneinde rechtszekerheid te creëren en mogelijke juridische onzekerheden weg te werken. Burgemeester Ludwig Willaert vult aan dat er reeds twee beslissingen zijn genomen in concrete dossiers. Schepen Coopman bevestigt dat het bestuur zich bewust is van de delicate aard van dit dossier.
7. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) wijst op de daling van het bijenbestand in Vlaanderen en vraagt welke initiatieven de gemeente plant om hieraan bij te dragen. Hij stelt de vraag of er meer bloemenweides zullen worden ingezaaid. Schepen Bart Coopman bevestigt dat er inspanningen worden geleverd in het kader van duurzaamheid en biodiversiteit. De schepen benadrukt dat het geen versnipperde aanpak mag zijn: eerder dan willekeurig bloemenweides aan te leggen, moet het passen binnen een ruimer plan waarin de gemeente een voorbeeldrol opneemt inzake klimaatadaptatie en ecologie.
8. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) vraagt aandacht voor de huiszwaluwkolonie aan De Vijfwegen, waar ook de plaatselijke school positief tegenover staat vanwege de educatieve waarde. De huiszwaluwen zijn nuttig in het bestrijden van insecten, maar veroorzaken overlast door uitwerpselen. In het verleden stelde het Regionaal Landschap mestplankjes ter beschikking, die echter gereinigd moeten worden. Het raadslid vraagt welke maatregelen het bestuur zal nemen voor het onderhoud hiervan. Schepen Bart Coopman antwoordt dat dit soort taken geschikt zijn als vrijwilligerswerk. Hij doet een oproep aan het raadslid om zich mee te engageren. De schepen verklaart zich eveneens bereid om eens een handje toe te steken bij dergelijk vrijwilligerswerk. De schepen benadrukt wel dat dit geen uitgesproken rol is voor de schepen of het gemeentebestuur. Burgemeester Ludwig Willaert vult aan dat een organisatie zoals Natuurpunt goed geplaatst is om hierin een ondersteunende rol op te nemen.
9. Raadslid Koen Maertens (Open VLD) bedankt de schepen van toerisme voor het recente bezoek in het kader van toeristische fiets- en wandelroutes. Hij benadrukt de noodzaak aan praktische, gebruiksvriendelijke toeristische kaarten binnen de gemeente. In vergelijking met eerdere initiatieven vraagt het raadslid bijzondere aandacht voor straatnamen, herkenningspunten en uitkijkpunten. Volgens hem is er een duidelijke behoefte aan toegankelijke en actuele fiets- en wandelkaarten, en dringt hij aan op een spoedige realisatie
10. Raadslid Koen Demonie vraagt aan schepen Bonny Vergauwe of er al een antwoord is op zijn vraag over de inzameling van landbouwfolie twee keer per jaar. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat dit punt zal worden besproken met de nieuwe landbouwraad, die in juni wordt opgericht. Een tweede ophaling voor 2025 is echter niet haalbaar door gebrek aan budget en de drukke periodes op het recyclagepark tijdens de zomer. Als de landbouwraad gunstig advies geeft, kan dit eventueel vanaf 2026 worden georganiseerd.
11. Schepen Rik Gevaert reageert op de bezorgdheid van raadslid Chris Verhaeghe in de vorige gemeenteraad over de asfalteringswerken in de Statiestraat. Hij meldt dat de asfaltering van de toplaag op maandag 3 maart werd gestart, na het middaguur, toen de temperatuur boven de 8°C was. AWV had geen toestemming gegeven om 's ochtends te asfalteren vanwege te lage temperaturen. De aannemer heeft dit advies stipt opgevolgd. Raadslid Martijn Snaet bevestigt dat hij die dag in het centrum wandelde en de asfalteringswerken volgens de gecheckte apps plaatsvonden bij temperaturen boven de 8°C.
12. Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem nodigt de raadsleden nog uit voor een rondleiding op dinsdag 6 mei 2025 voor een bezoek aan de loods en het recyclagepark aan De Linde.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2025 om 21:11.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Sarah Van Walleghem
voorzitter