Terug
Gepubliceerd op 08/07/2025

Notulen  ocmw-raad

do 22/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, ocmw-voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, ocmw-voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 24 april 2025 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het OCMW-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 24 april 2025.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 24 april 2025 worden goedgekeurd.

      • Kennisnemen van het klachtenregister 2023-2024 van gemeente Staden en OCMW Staden

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, ocmw-voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat elke gemeente en OCMW een systeem van klachtenbehandeling organiseert en jaarlijks hierover moet rapporteren aan de bestuursorganen. Het lokaal bestuur ontvangt verschillende soorten vragen. Niet alle vragen worden echter als klacht beschouwd. Een klacht gaat specifiek over handelingen of prestaties die lokale ambtenaren of politici al dan niet verrichten. Dit kan gaan over een gebrekkige informatieverstrekking, een niet nagekomen afspraak of een onvriendelijke behandeling.

        Het voorliggende klachtenregister geeft een overzicht van alle geregistreerde klachten die tussen 1 januari 2023 en 31 december 2024 werden ontvangen betreffende het lokaal bestuur. Daarnaast wordt er ook ingegaan op de al of niet gegrondheid van de klachten en de eventuele acties die naar aanleiding daarvan werden ondernomen.

        Het klachtenbehandelingssysteem wordt opgenomen in het actieplan rond organisatiebeheersing van het lokaal bestuur zodat de bestaande klachtenprocedure kan worden geactualiseerd en aangepast waar nodig. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Artikel 303§3 van het decreet lokaal bestuur.
        • Reglement m.b.t. de klachtenbehandeling bij de gemeente en het OCMW, goedgekeurd in respectievelijk 2007 en 2011.
        Feiten, context en argumentatie

        In 2023 werden 3 klachten geregistreerd en behandeld door de klachtencoördinator. In 2024 werden 5 klachten geregistreerd en behandeld door de klachtencoördinator.

        Openbaar onderzoek

        Rapport klachtenbehandeling 2023-2024.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman verwijst naar zijn uiteenzetting over dit agendapunt in de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De OCMW-raad neemt kennis van het rapport 'klachtenbehandeling 2023 - 2024', zoals gevoegd in bijlage.

    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na het eerste kwartaal 2025

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, ocmw-voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en het vast bureau. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld.

        In bijlage vindt u het rapport over het eerste kwartaal 2025 terug.

        Openbaar onderzoek

        Financieel rapport van de financieel directeur na het eerste kwartaal 2025.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Ludwig Willaert verwijst naar zijn uiteenzetting over dit agendapunt in de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het eerste kwartaal 2025.

    • Interne organisatie

      • Kennisnemen van de doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2024-2025 en vernieuwd actieplan 2025-2026

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, ocmw-voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        ln het decreet lokaal bestuur gaat het in hoofdstuk 5 van titel 2 over organisatiebeheersing en audit binnen de ambtelijke organisatie. Artikel 217 geeft meer uitleg over wat organisatiebeheersing inhoudt: organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        • wetgeving en procedures naleeft;
        • over betrouwbare financiële en beheersrapporten beschikt;
        • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        • de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Artikel 219 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau rapporteert over de organisatiebeheersing. Die rapportering moet jaarlijks gebeuren uiterlijk voor 30 juni.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 41, 7° en 78, 8° en artikelen 217-220.

        Feiten, context en argumentatie

        Het actieplan organisatiebeheersing 2023-2027 werd ter kennisgegeven in de gemeente- en ocmw-raad van 28 september 2023. Hierbij werden de acties opgelijst die de komende vijf jaar op de planning staan ter optimalisatie van de organisatiebeheersing en het kwaliteitsdenken..

        Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de acties in het kader van organisatiebeheersing in de maand mei of juni, zoals dit decretaal bepaald is. De doelstellingenrealisatie geeft een stand van zaken weer met betrekking tot de acties van 2024-2025. Vervolgens werd het actieplan ook geactualiseerd met de acties voor het komende jaar 2025-2026.

        Verwijzingsdocument
        • Doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2024-2025 en nieuw actieplan 2025-2026.
        • Uittreksel advies managementteam 6 mei 2025.
        Beraadslagingen

        Algemeen directeur Tine Dochy verwijst naar haar uiteenzetting over dit agendapunt in de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De OCMW-raad neemt kennis van het rapport doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2024-2025 en nieuw actieplan 2025-2026, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.

De voorzitter sluit de zitting op 23/05/2025 om 11:51.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Sarah Van Walleghem
ocmw-voorzitter