Notulen gemeenteraad van 31 maart 2022.
Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat er in de vorige zitting werd beloofd meer informatie te bezorgen omtrent de ramingen van de dossiers keuken en theatertechnieken die nu nog niet voorzien zijn in de opdracht. Tot op heden werd deze informatie echter nog niet aan het raadslid bezorgd.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
In het meerjarenplan 2020-2025 luidt artikel 117 als volgt: "Onderzoeken mogelijkheden voor bestemming van voormalig gemeentehuis Staden."
In het najaar 2021 werd een studieopdracht uitgeschreven die in het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2021 werd gegund aan 3architecten, Deken de Saegherplein 14 te 8800 Roeselare.
De opdracht luidde als volgt:
In een eerste fase wil de gemeente met een voorstudie onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het voormalig gemeentehuis om te vormen tot een multifunctioneel gebouw, wat de mogelijkheden zijn naar reconversie.
Deze voorstudie omvat:
In een eerste bespreking werden de eerste drie punten aangepakt. Voor een tweede bespreking werd één van de scenario’s verder uitgewerkt en werden de twee laatste punten eraan gekoppeld. Een derde en bijkomende bespreking onderzoekt de mogelijkheid van een residentieel programma. Het uiteindelijke resultaat zijn drie schema’s die de verschillende scenario’s samenvatten.
Nu deze studieopdracht werd afgerond, wordt het rapport ter kennisgeving op de gemeenteraad geagendeerd.
De toelichting gebeurt door architect Jan Tyvaert van 3architecten.
Architect Jan Tyvaert (3Architecten) licht het verslag van de studieopdracht toe. Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft na de toelichting van de heer Tyvaert nog een aantal overwegingen mee vanuit het beleid inzake de diverse scenario's. Dit verslag werd nu ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad. Het geeft stof tot nadenken aan de gemeenteraad inzake de toekomstkeuzes voor het gebouw. De burgemeester geeft ook mee dat er wordt nagedacht om samen te werken met VLABO indien er toch wordt overgegaan tot verkoop. Op die manier garandeer je een ruimere invulling inzake toekomstige bestemmingen van het gebouw bij eventuele verkoop.
Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar de mogelijkheden om eventueel subsidies te krijgen voor een renovatie van dit gebouw. Welke nominatieve waarden zouden eventuele subsidies kunnen hebben? Architect Tyvaert geeft mee dat zo'n subsidies niet opmerkelijk hoog liggen en zeker geen zo'n invloed hebben dat ze het project substantieel financieel interessanter maken.
Raadslid Marc Van Ysacker geeft vervolgens mee dat het gemeentehuis volgend jaar (2023) zijn 100ste verjaardag viert.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt nog wat meer technische uitleg omtrent scenario 2 en het nieuwe tussengebouw dat in dit scenario wordt voorzien.
Raadslid Hans Mommerency vraagt of het verslag (digitaal) ter beschikking kan worden gesteld aan de raadsleden.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Daarvoor wordt er voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155) een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering waarbij, in tegenstelling tot een groepsverzekering, het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS kan afvaardigen en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur kan via de algemene vergadering waar ze lid van wordt toezicht uitoefenen op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Er is geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS. OFP PROLOCUS zelf is onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist geen werknemersbijdragen ,voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance.
Er is de mogelijkheid om een zogeheten “steprate” bijdrage te voorzien. Dit om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vaste bijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000,00 euro per jaar per werkgever en 10,00 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement worden in bijlage gevoegd.
In het onderhandelingscomité C1 werd een protocol afgesloten.
De nodige kredieten worden in de meerjarenplanning voorzien.
In de raad van 28 april wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Het vormen van een MIPS-groep wordt niet weerhouden.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van de raad en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 24 november 2021 besproken. Het protocol van akkoord van ACV-Openbare diensten en ACOD-LRB wordt in bijlage gevoegd.
Het bestuur moet een vertegenwoordiger aanduiden om te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS
Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden. De algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt of er aan deze nieuwe formule evenveel kapitaal wordt besteed. Gaat het om dezelfde omvang van kapitaal? Schepen Joeri Deprez bevestigt dit. Voor de medewerkers verandert er uiteindelijk niets qua bijdragen. De bijdragen blijven behouden.
Raadslid Ludwig Willaert wenst meer uitleg omtrent artikel 5 van het besluit: wat wordt bedoeld met de bijkomende 3% die wordt vermeld? Schepen Joeri Deprez legt uit dat de diensten Vrije Tijd, bibliotheek en kinderopvang, uit specifieke VIA-akkoorden, bijkomend 3% genereren, bovenop de 4% tweede pensioenpijler die voor alle medewerkers van het lokaal bestuur gelden.
Het raadslid informeert ook wat er gebeurt met de reserves. Worden de opgebouwde reserves bij Ethias-Belfius mee overgedragen naar deze nieuwe organisatie? De schepen bevestigt dat de reserves worden overgedragen.
Het raadslid maakt nog een bijkomende bemerking: er moet voldoende aandacht gegeven worden aan het duurzaam karakter van de beleggingen. Zeker in kader van het goedgekeurde duurzaamheidscharter moet er aandacht worden gegeven aan het duurzaam karakter van de beleggingsstrategie. Schepen Joeri Deprez volgt deze bezorgdheid en belooft te polsen in de Algemene Vergadering hoe dit precies wordt aangepakt.
Raadslid Marc Van Ysacker informeert of gemeente en ocmw als 1 werkgever worden beschouwd of blijven het 2 werkgevers in het licht van de 1000 euro/jaar/werkgever die moet worden betaald.
BESLUIT:
Artikel 1 :
Er wordt kennis genomen van en ingestemd met:
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen en de statuten.
Artikel 2 :
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG) en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3 :
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4
De pensioentoezegging bedraagt 4% van het pensioengevend loon.
Het bestuur ondertekent geen overeenkomst met een andere werkgever en voert een UNI-pensioenplan in.
Artikel 5 :
Er wordt een aanvullende pensioentoezegging voorzien op basis van de vroegere VIA-akkoorden (basispercentage pensioentoezegging 4% + 3% aanvullende pensioentoezegging). De aanvullende pensioentoezegging wordt beperkt tot de aangeslotenen behorende tot de categorie van het VIA-personeel.
Artikel 6:
De heer Joeri Deprez, schepen van personeel, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Tine Dochy, algemeen directeur wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 7:
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeente Staden kreeg per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 een oproep om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging. Die vindt normalerwijze plaats op 8 juni 2022 in De Montil te Affligem.
Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad de heer Geert Moerkerke aan als effectieve vertegenwoordiger en mevrouw Martine Zoete als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Staden in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de legislatuur 2019-2024.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV op 8 juni 2022:
Uitnodiging en stukken bij diverse agendapunten.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 8 juni 2022 met als agendapunten:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden.
Op 8 juni 2022 houdt de WVI een algemene vergadering in OC De Vondel te Meulebeke.
In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad mevrouw Nathalie Depuydt aan als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.
De agenda van de algemene vergadering op 8 juni 2021 ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft in het jaarverslag gelezen dat Staden deelneemt aan het "dakenproject". Het raadslid wenst hierover wat meer uitleg te krijgen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat het gaat om een dakenscan in kader van energiebeheer. Bedoeling is dat er een warmtefoto van de daken wordt gemaakt om zo de isolatiegraad van alle daken in kaart te kunnen brengen.
Raadslid Ludwig Willaert leest ook in het jaarverslag dat WVI actief is in kader van herbestemming van kerkgebouwen. Er is een kennisplatform waarop verschillende partners worden samengebracht in kader van toekomstige bestemmingen voor parochiekerken. Het raadslid vraagt of de gemeente hierop ook wordt uitgenodigd en desgevallend hierop aanwezig is. Schepen Joeri Deprez meldt hiervan geen kennis te hebben maar belooft hierover te informeren.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de WVI op 8 juni 2022.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de intercommunale vereniging Zéfier.
In overeenstemming met artikel 26 van hun statuten is er een algemene vergadering (jaarvergadering) gepland op donderdag 9 juni 2020 om 14 uur in de Faculty Club te Leuven.
Het gemeentebestuur werd hiervoor uitgenodigd via email van 15 maart 2022.
In zitting van de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd de heer Francesco Vanderjeugd, aangeduid als effectief volmachthouder en mevrouw Eveline Druelle als plaatsvervangend volmachthouder om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zéfier voor de legislatuur 2019-2024.
Op 15 maart 2022 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor de algemene vergadering van Zéfier op 9 juni 2022 in de Faculty Club te Leuven.
De agenda bevat volgende agendapunten:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zéfier van 9 juni 2022, zijnde
Artikel 2:
De vertegenwoordiger(s) die zal/zullen deelnemen aan de algemene vergadering moeten hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeente Staden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (nieuwe naam voor vroegere Infrax West).
De gemeente Staden werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 20 juni 2022 plaatsheeft in Domein De Vossenberg te Hooglede.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd mevrouw Martine Zoete aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden en de heer Francky Deprez aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Infrax West - nu Fluvius West- voor de legislatuur 2019-2024.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De agenda voor de algemene vergadering van 20 juni 2022 ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 20 juni 2022:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 22 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeente Staden neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen.
De gemeente Staden werd per aangetekend schrijven van 1 april 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28 juni 2022 plaatsheeft in “HippoLoggia, Holstraat 95/11, te 8790 Waregem”. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 26 maart 2021 overgemaakt.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd mevrouw Martine Zoete aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Francky Deprez aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Gaselwest voor de legislatuur 2019-2024.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
De agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2022 ziet eruit als volgt:
Uitnodiging en bijlagen over de diverse agendapunten
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2022:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Via Religiosoft werden de jaarrekeningen voor het werkingsjaar 2021 van onderstaande kerkfabrieken ingediend :
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekeningen van de verschillende kerkfabrieken gunstig te adviseren. De gemeenteraad beschikt hiervoor over een termijn van 50 dagen.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken bestaan uit een financieel gedeelte en een toelichting. De resultaten voor het werkingsjaar 2021 zijn:
Kerkfabriek | Exploitatieresultaat Overschot |
Investering Overschot |
Sint-Jan-Baptist | 78.463,20 euro | 0,00 euro |
Sint-Eligius | 27.177,96 euro | 0,00 euro |
Sint-Bavo | 8.220,99 euro | 0,00 euro |
O.L.-Vrouw | 577,91 euro | 0,00 euro |
Totaal | 114.440,06 euro |
0,00 euro |
Rekeningen 2021 van de diverse kerkfabrieken met de nodige toelichtingen
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert informeert naar de precieze werken en de timing van de werken voor de kerken van Westrozebeke en Oostnieuwkerke die gepland staan. Schepen Joeri Deprez geeft een stand van zaken. Voor beide kerken kan het dossier eigenlijk gegund worden maar door een stijging van de grondstoffen, zal er waarschijnlijk budget bij voorzien moeten worden. Voor het dossier van Oostnieuwkerke moeten nog een aantal fouten in het dossier uitgeklaard worden. Daarna kan ook overgegaan worden tot gunning. Voor beide dossiers is een start van de werken nog voorzien voor dit jaar.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft een gunstig advies voor de jaarrekeningen 2021 van de Stadense kerkfabrieken, zijnde Sint-Jan Baptist, Sint-Bavo, Onze Lieve Vrouw en Sint-Eligius.
Het project 'Aansluiting Houthulststraat en aanleg riolering in delen van Houthulststraat, Vrijbosstraat, Soetestraat, Landweg en Walstraat te Staden en in deel Stadenstraat te Houthulst', met referentie 22.658 werd door het Vlaamse gewest opgedragen aan Aquafin. De Houthulststraat is gelegen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk van de provincie West-Vlaanderen.
Voor het dossier dient dan ook een samenwerkingsovereenkomst met de verschillende partijen, provincie West-Vlaanderen, rioolbeheerders Aquafin en Fluvius en de gemeente te worden afgesloten.
Deze overeenkomst ligt ter goedkeuring aan De Raad.
Het Vlaamse gewest gaf Aquafin de opdracht in te staan voor het aanleggen van waterzuiveringsinfrastructuur en collectorleidingen.
De gemeente Staden heeft de eigendom en het beheer van de riolering op openbaar domein overgedragen aan Fluvius System Operator, cbvb, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Het Vlaamse gewest gaf de opdracht aan Aquafin, om het project 'Aansluiting Houthulststraat en aanleg riolering in delen van Houthulststraat, Vrijbosstraat, Soetestraat, Landweg en Walstraat te Staden en in deel Stadenstraat te Houthulst', met referentie 22.658 uit te voeren en verleende hier toe de middelen. Er wordt door het gewest voor een bedrag van 5,2 miljoen euro tussen gekomen voor het project.
De aanleg van riolering en heraanleg van de rijweg in bestaande toestand zijn ten laste van Aquafin. Bijkomende verfraaiingen of werken buiten de werfzone van Aquafin zijn ten laste van de gemeente.
In zitting van 20 januari 2022 nam Het College een principieel standpunt rond de scenariokeuze voor de weginrichting. Het dossier wordt uitgewerkt met fietsvoorzieningen die voldoen aan de richtlijnen van het 'vademecum fietsvoorzieningen'. Voor de aanleg van de fietspaden kan er dan ook gerekend worden op middelen uit het fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen. Studiekosten, openbare verlichting en grondverwervingen in kader van de fietspaden zijn ten laste van de gemeente. Het traject binnen het fietsfonds wordt afgebakend tot op het kruispunt Stadenreke. Immers voorbij dit kruispunt, richting Houthulst zijn geen grootschalige rioleringswerken gepland.
Voor het project dient een samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, Fluvius, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Staden te worden afgesloten.
Aquafin zal optreden als bouwheer voor het ganse project en stelde conform de regels van overheidsopdracht het studiebureau Cnockaert uit Wervik aan. Deze studieopdracht wordt door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst door de gemeente overgenomen.
Op de meerjarenplanning is er in 2025 een budget van 1.320.000,00 euro voorzien voor de uitvoering van de wegenis- en rioleringswerken Aquafindossier Houthulststraat. In 2022 is er 25.000,00 euro studiekost voorzien.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedkeuring wordt gehecht aan het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, Fluvius, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Staden voor het project ' 'Aansluiting Houthulststraat en aanleg riolering in delen van Houthulststraat, Vrijbosstraat, Soetestraat, Landweg en Walstraat te Staden en in deel Stadenstraat te Houthulst', met referentie 22.658s'.
Voor het Aquafinproject Houthulststraat besliste Het College in zitting van 20 januari 2022 het dossier uit te werken met aanleg van een fietspad conform het fietsvademecum. De gemeente kan voor de aanleg van het fietspad rekenen op subsidie via het fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen.
In zitting van 17 maart 2022 besliste Het College principieel om een dienstverleningsconcept met betrekking tot de grondverwervingen af te sluiten met Aquafin. Gezien het contract een looptermijn langer dan vier jaren heeft, ligt de goedkeuringsbevoegdheid bij de gemeenteraad.
Voor het dossier Houthulststraat dient de gemeente in te staan voor de grondverwervingen. Conform het voorontwerp gaat dit over een 14.790 m² grond langs het traject van de werken, die moeten verworven worden. De gemeente kan voor de verwervingen beroep doen op Aquafin om de onderhandelingen in naam van de gemeente uit te voeren. In bijlage wordt het dienstverleningsconcept van Aquafin voorgesteld.
Gezien de dienstverlening over meerdere jaren zal verlopen, en in kader van het dagelijks bestuur, wordt de eigenlijke beslissing geagendeerd op De Raad.
Binnen het strategisch meerjarenplan is een budget van 25.000,00 euro voorzien op 2022 voor de opstart van het dossier (studiekosten) en op 2025 1.320.000,00 euro.
Dienstverleningsconcept
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De Raad keurt het dienstverleningsconcept met referentie STD01RM opgesteld door Aquafin goed.
In het kader van de wegenis- en rioleringswerken wordt de rijweg in de Bruggestraat heringericht. Het dossier is een samenwerking tussen Fluvius, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente. De procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning is momenteel lopende. De volgende stappen in de procedure zijn het goedkeuren van het lastenboek door zowel de provincieraad als de gemeenteraad, waarna het dossier kan aanbesteed worden.
In het kader van de herinrichtingswerken werd een rooilijnplan van de volledige Bruggestraat opgemaakt. Voor het aanleggen van de fietsinfrastructuur, in kader van nutsinfrastructuur en werken aan de Zarrenbeek bleken grondverwervingen noodzakelijk. De actes voor de grondverwervingen keurde De Raad in zitting van 25 november 2021 goed.
Het rooilijnplan van de Bruggestraat met aanduiding van de innames ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Overeenkomstig artikel 12 paragraaf 12 wordt de procedure voor vaststelling van het rooilijnplan gecombineerd met de aanvraag tot omgevingsvergunning, meer bepaald de aanvraag tot wegenis- en rioleringswerken. De gemeenteraad moet uitspraak doen over het rooilijnplan.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019, artikel 12 paragraaf12.
Procedure:
Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:
De grond gelegen binnen de contouren van de nieuwe rooilijn worden weergegeven op bijgaand rooilijnplan met referentie 2638.1.R.
In kader van de omgevingsvergunning van dossier Bruggestraat loopt een openbaar onderzoek, waarvan het rooilijnplan deel uitmaakt. Dit openbaar onderzoek liep af op 8 april. Er werden geen bezwaren ontvangen.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door studiebureau Cnockaert uit Wervik met referentie 2638.1.R t en dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het uitvoeren van wegenis- en rioleringswerken in de Bruggestraat goed.
In het meerjarenplan is de aankoop van een nieuwe bandenkraan voor de dienst werken in eigen beheer voorzien. De bandenkraan wordt ingezet voor wegeniswerken, plaatsen rioleringsbuizen, graafwerken en tillen van lasten.
De huidige bandenkraan wordt uit dienst genomen en overgelaten aan de leverancier.
In het kader van de opdracht “Aankoop bandenkraan” werd een bestek met nr. WO/GBB/2022 108 opgesteld door de coördinator technische dienst en de deskundige overheidsopdrachten.
Op 28 maart 2022 stelde de preventieadviseur een verslag op.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 194.214,87 euro exclusief btw of 234.999,99 euro inclusief 21% btw. De overname wordt geraamd op 35.000,00 euro (vrij van btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college zal de plaatsing en de gunning van de opdracht uitvoeren.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman vraagt hoeveel medewerkers er met deze kraan zullen kunnen werken, dit is toch wel een belangrijk item gelet op het feit dat het toch om een zware investering gaat. De schepen meldt dat er in het bestek werd opgenomen dat drie of vier medewerkers een opleiding krijgen om met deze kraan te kunnen werken.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. WO/GBB/2022 108 en de raming voor de opdracht “Aankoop bandenkraan”, opgesteld door Gemeente Staden worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 194.214,87 euro exclusief btw of 234.999,99 euro inclusief 21% btw. De overname van de huidige kraan wordt geraamd op 35.000,00 euro.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Het college wordt belast met de plaatsing- en gunningsprocedure.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/242000/BESTUUR/CBS/0/VI-116 (actie GBB).
Naar aanleiding van rellen in het asielcentrum van Fedasil en in overleg met de burgemeester van Langemark-Poelkapelle, nam de burgemeester een beslissing op 21 maart 2022 tot het opleggen van een tijdelijk plaatsverbod aan enkele personen.
De burgemeester is bevoegd op basis van artikel 134sexies van de Nieuwe gemeentewet.
Beslissing van de burgemeester van 21 maart 2022.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Neemt akte van voormeld besluit van de burgemeester van 21 maart 2022 tot het opleggen van een tijdelijk plaatsverbod aan enkele personen.
De burgemeester nam op 31 maart 2022 een beslissing tot het organiseren van een vinkenzetting op 3 april 2022.
Het gaat om een beslissing van de burgemeester ten gevolge een laattijdige aanvraag en het feit dat er geen mogelijkheid meer was om dit voor te brengen in het college van burgemeester en schepenen. Voor deze manifestatie zijn bijzondere veiligheidsmaatregelen van toepassing, waardoor een beslissing noodzakelijk was.
Artikel 119 en 134 §1 van de nieuwe gemeentewet
Er zijn voor de bedoelde manifestatie bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop van het normale verkeer.
Beslissing van de burgemeester van 31 maart 2022.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Neemt akte van voormeld besluit van de burgemeester van 31 maart 2022 tot het organiseren van een vinkenzetting op 3 april 2022.
Het tracé van 'sentier nr. 44' situeert zich in Westrozebeke, tussen de Sint Elooistraat (ter hoogte van nr. 16, serrebedrijf) en de Kleine Roeselarestraat (ter hoogte van nr. 1). Het tracé heeft een lengte van 513 m, heeft een oppervlakte van 827m², is 1,60m breed en situeert zich volledig op private eigendom.
Het tracé van de voetweg loopt langs en door het serrebedrijf gelegen langs de Sint Elooistraat 16 en verder door en langs percelen landbouwgrond tot aan de Kleine Roeselarestraat.
De voetweg is op heden niet meer in gebruik en niet meer waarneembaar op het terrein.
In functie van de uitbreiding van het serrebedrijf wordt door de exploitant gevraagd om de voetweg op te heffen. Zonder opheffing van de voetweg kan er geen omgevingsvergunning worden bekomen voor een nieuwe serre op het tracé van de voetweg.
De opheffing heeft betrekking op het volledige tracé van sentier nr. 44, vanaf de Sint Elooistraat tot aan de Kleine Roeselarestraat.
Het ontwerp van grafisch plan tot opheffing van Sentier nr. 44 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019, Afdeling 3, artikels 20 tot en met 23.
Procedure:
Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:
Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp van grafisch plan tot opheffing volgt er een openbaar onderzoek van 30 dagen.
Er zijn geen financiële gevolgen. De verlegging geeft geen aanleiding tot een meerwaarde, noch een minwaarde.
De voetweg is reeds meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en niet meer zichtbaar op het terrein. De gemeente is geen grondeigenaar van het betreffende tracé. De waarde van de betreffende voetweg kan hiermee als nihil worden beschouwd.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan tot opheffing van sentier nr. 44, gelegen tussen de Sint Elooistraat en de Kleine Roesealestraat te Westrozebeke, voorlopig vast.
Het ontwerp van grafisch plan, opgemaakt door landmeterkantoor Geomex met referentie 18M0830D - dd. 25 februari 2022, vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen is verantwoordelijk voor het organiseren van het openbaar onderzoek.
In de Raad van 26 september 2019 werd het participatietraject naar aanleiding van de opmaak gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd.
De herziening van het mobiliteitsplan verloopt volgens de methodiek van het verbreden en verdiepen, het zogenaamde spoor 2. De projectstuurgroep opteerde om vier thema's binnen het mobiliteitsplan uit te werken:
In de eerste fase, de verkenningsfase, werd de planningscontext geschetst. Knelpunten, relaties met andere werkdomeinen, doelstellingen en bijkomend onderzoek zijn in in de verkenningsnota gedefinieerd. De verkenningsnota werd goedgekeurd door het college op 10 oktober 2019.
De tweede fase van het traject van de herziening van het mobiliteitsplan is de uitwerkingsfase. Het resultaat van deze fase, de uitwerkingsnota, wordt ter voorlopige vaststelling voorgelegd aan De Raad.
Decreet Vlaamse Regering van 3 april 2019 basisbereikbaarheid
In de uitwerkingsfase werd het onderzoek in functie van het mobiliteitsplan gevoerd. Voorbeelden van dergelijk onderzoek zijn parkeertellingen, slangtellingen, tellingen in functie van zwaar verkeer. Deze uitkomsten werden geanalyseerd en verwerkt tot voorstellen of scenario's per verkeersthema. Deze zijn voor de vier geselecteerde thema's terug te vinden in de uitwerkingsnota in bijlage.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe en verwijst naar de degelijke inhoudelijke uiteenzetting die werd gegeven op de thematische gemeenteraad van maandag 25 april ll. De schepen vraagt wel om de bemerkingen/vragen schriftelijk door te sturen naar de algemene directeur voor verdere verwerking in de notule en de procedure.
Raadslid Marc Van Ysacker meldt een vijftal bemerkingen/vragen te hebben:
1. In de vorige gemeenteraad werden al diverse vragen gesteld over het nodeloos omsturen van het verkeer in de kern van Oostnieuwkerke. Er werd voorgesteld om na te denken over tweerichtingsverkeer in een gedeelte van de Guido Gezellestraat meer bepaald tussen de Polenstraat en Spanjestraat. Maandag werden bijkomende vragen gesteld omtrent de inrichting van de Mandelstraat. Door al deze vragen stelt de CD&V-fractie zich de vraag of de tijd niet rijp is om na te denken over een nieuw circulatieplan voor het centrum van Oostnieuwkerke.
2.De achillespees van het plan is het sturen van alle zwaar verkeer naar de grote verkeersstromen. Zullen de bestuurders niet kiezen voor sluipverkeer door de grote drukte op de grote wegen met bijhorend tijdsverlies?
3. Nergens is er specifiek sprake van het voetgangersverkeer.
4. Het openbaar vervoer heeft zijn regioplan maar dit krijgt niet echt een plekje in het mobiliteitsplan.
5. Er werd bijzonder veel aandacht gegeven aan de aanleg van de verbindingsweg Westrozebeke. Hoe ver staat het eigenlijk met die plannen? Zijn alle instanties al overtuigd om die omgangsweg aan te leggen? Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft een stand van zaken van het dossier. De planning houdt in om de aanleg in 2024 te starten.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd doet nog een oproep voor het participatiemoment in het SWOK op 17 mei e.k. Deze avond staat open voor alle inwoners van de gemeente. Er is eerst een informatief gedeelte, vervolgens wordt er in thematafels verder gediscussieerd over alle mobiliteitsaspecten.
Raadslid Bart Coopman geeft aan dat de fractie van WESTAON de geleverde inspanningen om te komen tot dit uitvoerig uitgewerkt voorstel tot mobiliteitsplan waardeert en erkent. Dit voorstel is in hun ogen een degelijk maar ook vrij braaf plan. Los van de vele goede voorstellen tot acties die het plan bevat, blijft het voor hen te veel vertrekken vanuit een verbetering van een actuele situatie. Ze missen wat vernieuwing en droomscenario’s.
Het voorstel om de parkeerduur in een eventuele blauwe zone in Westrozebeke wat langer te maken in vergelijking met Staden vinden ze eerder wat overbodig. Naar hun mening zou dit de situatie nodeloos complex maken voor een gemeente met de beperkte omvang als Staden. Het voorzien van kortparkeerplaatsen lijkt een pluspunt, op voorwaarde dat hierop toegezien wordt. Dat lijkt gezien de beperkte politionele beschikbaarheid geen evidentie. Het lijkt ons minstens even belangrijk om extra in te zetten, op bekendmaking en sensibilisering ervan. Het concept van randparkeren is niet volledig duidelijk. Voor evenementen lijkt dat vanzelfsprekend, voor het lokaal winkelen zijn ze van mening dat dit geen toegevoegde waarde heeft. De fractie WESTOAN is verder benieuwd naar toekomstscenario’s die de impact van de kernverdichting op het parkeerbeleid in kaart brengen. In zones waar nu al een hoge parkeerdruk heerst, zou dit extra kunnen toenemen.
De beschikbaarheid van kwalitatieve alternatieven voor het individuele personenwagenverkeer zullen mee het succes van een eventuele transitie bepalen. Staden kan extra aandacht besteden aan de aanwezigheid van die alternatieven in de onmiddellijke omgeving van inwoners: deelfietsen – en wagens, hoogwaardige fietsinfrastructuur, openbaar vervoer…
De onderzoeken die aan bod komen, lijken voornamelijk te focussen op de situatie in Staden. WESTOAN erkent de ernst van de problematiek in deze deelgemeente. Anderzijds willen ze niet voorbijgaan aan de situatie in de andere deelgemeentes. Zo vinden ze het eerder teleurstellend dat de cijfergegevens die beschikbaar zijn over Oostnieuwkerke dateren van 2012 en gaan over een beperkte telling van de politie. De fractie WESTOAN telde in 2020 zelf het verkeer via telraam.net. De resultaten zijn online nog steeds te raadplegen. De voorgestelde maatregelen verschillen niet radicaal met de bestaande. Zo blijft de tonnagebeperking in Oostnieuwkerke grotendeels op 7,5 ton. Ze hopen enerzijds dat de aangekondigde heraanleg van de Roeselarestraat een positieve impact zal hebben. Anderzijds hadden ze graag de toepassing van vrachtwagensluizen ook gelezen bij de voorgestelde oplossingen. Het systeem van de vrachtwagensluizen lijkt ons het enige haalbare initiatief om deze maatregelen effectief af te dwingen.
De fractie WESTOAN hopen dat er sterk ingezet zal worden om met ondernemers in gesprek te gaan over deze problematiek. Naar hun mening mag het debat niet gedomineerd worden door sanctionering maar moet het in tegendeel gaan over leefbaarheid en haalbaarheid voor alle partijen. In dat opzicht valt het ook te overwegen om ondernemers en landbouwers te engageren om tijdens de spitsmomenten zwaar vervoer rond scholen tot een minimum te beperken.
Veilige, zichtbare en functionele fiets- en wandelpaden zijn volgens ons een cruciale factor in het stimuleren van ongemotoriseerde verplaatsingen. De inspanningen die al gepland staan, moeten in de toekomst verder versterkt worden en prioriteit krijgen. Fietsstraten in schoolomgevingen lijken een goed idee. Voorbeelden uit andere gemeentes leren ons dat goede communicatie een belangrijk aandachtspunt is om voldoende draagvlak te creëren.
Trage verbindingen moeten top of mind zijn bij weggebruikers. Het kan een troef zijn om bijvoorbeeld aangeduide looplussen aan te leggen op deze verbindingen. Het stimuleert het sporten in een veilige omgeving én het laat inwoners kennismaken met deze verbindingen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd repliceert op de bemerkingen van het raadslid. In dit plan werd vooral gewerkt aan de realiteit en de verwezenlijkingen die we kunnen realiseren. Er wordt verder gekeken richting 2040. Alle elementen in dit plan hebben betrekking op een tijdspanne tot 2040. Er werd gepoogd een antwoord te bieden op de uitdagingen van midden en lange termijn. Het is een gedurfd plan om de kernen meer leefbaar te maken.
De burgemeester zoomt vervolgens in op de situatie van de Roeselarestraat te Oostnieuwkerke. Het is gekend dat deze straat zeer sterk belast wordt door zwaar verkeer. Ook in Oostnieuwkerke worden tools voor handhaving ter beschikking gesteld. Het is ook de bedoeling om de knip te handhaven met vrachtwagensluizen. Handhaving staat dus hoog in het vaandel in het plan.
Schepen Geert Moerkerke vult aan dat er nog een regionale toelichting (Midwest) volgt omtrent het openbaar vervoer. De schepen geeft al mee dat Staden (eindelijk) zijn verbinding krijgt naar de drie deelgemeenten. Westrozebeke wordt het hoofdstation. De bussen Ieper-Torhout en Roeselare-Ieper zullen daar op mekaar moeten wachten. Ze gaan wel niet meer door dorpskern rijden om de uurregeling te kunnen garanderen.
Raadslid Bart Coopman wenst nog een kleine invulling te doen omtrent de volgende uitdaging: de alternatieven moeten duidelijk gemaakt worden in het straatbeeld. Dit zal de echte dorpsswitch teweeg brengen bij mensen. Die alternatieven moeten voldoende waardevol zijn om de mensen te overtuigen voor deze alternatieven te kiezen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft het raadslid gelijk. Hij geeft mee dat het college verder werk maakt van het systeem "autodelen". Ook in het nieuwe ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke wordt sterkt ingezet op fietsparkeerplaatsen en laad- en herstelinfrastructuur dichtbij het gebouw.
BESLUIT:
Artikel 1:
De Raad stelt de uitwerkingsnota van het mobiliteitsplan van Staden voorlopig vast.
Artikel 2:
Het College wordt belast met de uitvoering van het participatietraject, goedgekeurd door De Raad in zitting van 26 september 2019.
Het decreet gemeentewegen dat in werking trad op 1 september 2019 geeft lokale besturen meer zeggingskracht over hun gemeentewegen. Tot de gemeentewegen behoren ook de trage wegen. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen te nemen.
Gemeenten kunnen hun visie op gemeentewegen en zachte mobiliteit vastleggen in een beleidskader, en concrete actieplannen opstellen voor de uitvoering ervan. Het opmaken van een beleidskader biedt een houvast bij toekomstige beslissingen rond trage wegen en is een instrument om doelstellingen te realiseren.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019
Een beleidskader omvat drie grote stappen:
De vroegere inventaris uit 2012 werd geactualiseerd. Deze zal verder worden verfijnd volgens de principes van het beleidskader. Er wordt een potentieelkaart opgemaakt met een opdeling van de trage wegen. Dit zal resulteren in een inventaris van trage wegen die de gemeente in de toekomst zal beheren.
Het participatietraject voor het beleidskader trage wegen zal integraal het participatietraject van het mobiliteitsplan volgen. Volgens het decreet gemeentewegen wordt er een openbaar onderzoek gevoerd en moet er advies gevraagd worden aan de provincie West-Vlaanderen en departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het openbaar onderzoek zal gevoerd worden gedurende een periode van 30 dagen.
Niet van toepassing
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert geeft mee dat hij het dossier goed heeft gelezen. Hij vindt het een waardevol maar eerder theoretisch werkstuk. Hij ziet uit naar de concrete uitwerking van dit beleidskader. De kapstok van de "ladder van Lansink" betekent hier concreet dat er zoveel mogelijk wordt behouden, dan verleggen en ten laatste het afschaffen.
De schepen geeft mee dat de visie inhoudt dat de trage wegen worden ingedeeld in diverse categorieën zijnde:
- categorie van trage wegen die in gebruik zijn en in gebruik blijven (bestaande kerkwegels)
- categorie van trage wegen die geen functionele verbindingen hebben, lopen dood in een huis of op een wijk (geen zin om die open te stellen)
- categorie van aantal twijfelgevallen: ze geven wel een verbinding van de ene weg naar de andere maar zijn momenteel niet toegankelijk. De vraag rijst dan of die moeten worden opengesteld of niet.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het beleidskader rond trage wegen wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2:
De Raad keurt de integratie met participatietraject van het mobiliteitsplan goed, aangevuld met een openbaar onderzoek.
Artikel 3:
Er wordt advies gevraagd aan de provincie West-Vlaanderen en departement Mobiliteit en Openbare Werken rond het ontwerp van beleidskader.
Artikel 4:
Binnen de 30 dagen na de voorlopige vaststelling wordt een openbaar onderzoek gevoerd.
In het strategisch meerjarenplan is budget voorzien voor het vernieuwen van de dakbedekking van de sporthal, de cafetaria en de kleedkamers van De Wankaarde. Architect Bart Dejonghe uit Westrozebeke werd aangesteld voor het opmaken van een uitvoeringsdossier en het opvolgen van de werken (college van burgemeester en schepenen van 21 augustus 2021).
In totaal wordt een dakoppervlakte van 1.721 m² gerenoveerd. Uit het technisch onderzoek, blijkt dat er een mogelijkheid is om bijkomende dakisolatie aan te brengen. Er werd een calculatie van de terugverdientijd van deze investering bepaald. In het uitvoeringsdossier is het bijkomend isoleren van de daken voorzien.
In bijlage wordt het dossier ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het kader van de opdracht “Dakwerken sporthal De Wankaarde” werd een bestek met nr. 2022 103 opgesteld door de ontwerper architect Bart Dejonghe uit Westrozebeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 71.154,00 euro exclusief btw of 86.096,34 euro inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het college van burgemeester en schepenen plaatst en gunt de opdracht.
De uitgave voor deze opdracht die voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-01/221007/BESTUUR/CBS/0/VI-069 (actie GBB), bedraagt 55.221,00 euro.
De kost voor de bijkomende isolatie op het dak van de sporthal, kleedkamers en cafetaria wordt geraamd op 27.536,00 euro exclusief btw of 33.318,56 euro inclusief btw. Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Bonny Vergauwe vraagt of er zonnepanelen liggen op het dak van de sporthal. De burgemeester antwoordt dat dit niet het geval is.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. 2022 103 en de raming voor de opdracht “Dakwerken sporthal De Wankaarde”, opgesteld door de ontwerper Bart Dejonghe worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 71.154,00 euro exclusief btw of 86.096,34 euro inclusief 21% btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de plaatsing- en gunningsprocedure.
Artikel 3:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-01/221007/BESTUUR/CBS/0/VI-069 (actie GBB).
Artikel 4:
Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
In navolging van de omgevingsvergunning van 26 november 2020 van ALL Bouw NV voor het verkavelen van een stuk in vier loten, moet een kosteloze grondafstand gebeuren van
1. een perceel grond gelegen te Staden (Oostnieuwkerke), aan en nabij de Westrozebekestraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie D, nummer 582FP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting en volgens kadaster van drie aren achttien centiaren (3a 18ca), zijnde het lot “B” op het hierna vermelde plan.
2. een perceel grond gelegen te Staden (Oostnieuwkerke), aan en nabij de Westrozebekestraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie D, nummer 582EP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting en volgens kadaster van één are achttien centiaren (1a 18ca), zijnde het lot “A” op het hierna vermelde plan.
Deze percelen zijn te vinden op het grondplan opgemaakt door landmeterexpert Bart Van Hee, te Ardooie op 25 november 2021.
Dit ontwerp van akte kosteloze grondafstand, dat nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt, werd opgemaakt door notaris Caroline Vanlerberghe, met standplaats te Hooglede. De overdracht geschiedt om niet om reden van openbaar nut.
Gemeentedecreet, artikel 42 §1 en artikel 43 §2, 12°.
Deze grondafstand geschiedt voor openbaar nut en meer in het bijzonder voor de opname in de wegenis. De weg is inmiddels gerealiseerd en opgeleverd.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeente Staden gaat akkoord met
1. Een perceel grond gelegen te Staden (Oostnieuwkerke), aan en nabij de Westrozebekestraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie D, nummer 582FP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting en volgens kadaster van drie aren achttien centiaren (3a 18ca), zijnde het lot “B” op het hierna vermelde plan.
2. Een perceel grond gelegen te Staden (Oostnieuwkerke), aan en nabij de Westrozebekestraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie D, nummer 582EP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting en volgens kadaster van één are achttien centiaren (1a 18ca), zijnde het lot “A” op het hierna vermelde plan.
Artikel 2:
De kosteloze grondafstand geschiedt overeenkomstig de voorwaarden van het ontwerp van akte gevoegd bij deze beslissing om ermee één geheel te vormen.
Artikel 3:
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente Staden te vertegenwoordigen bij ondertekening van deze akte.
In navolging van de verkavelingsvergunning afgeleverd door de Deputatie van de provincie West-Vlaanderen op 6 juli 2017, moet een kosteloze grondafstand gebeuren van
Deze goederen werden aangeduid onder de loten A en B op een grondplan opgemaakt op 16 december 2021 door de heer Hans Vanroose van Geomex.
Dit ontwerp van akte kosteloze grondafstand, dat nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt, werd opgemaakt door notariskantoor geassocieerde notarissen KINT-VANDERMEERSCH-WILLEMS.
Gemeentedecreet, artikel 42 §1 en artikel 43 §2, 12°.
Deze grondafstand geschiedt ten algemeen nut en meer in het bijzonder voor de opname in de wegenis, nader bepaald de Sussexstraat onder last voor de gemeente om verder in te staan voor het onderhoud.
Het gaat om een overdracht om niet om reden van openbaar nut.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeente Staden gaat akkoord met de kosteloze grondafstand van
zoals bepaald in het opmetingsplan van 16 december 2021 opgemaakt door de heer Hans Vanroose.
Artikel 2:
De kosteloze grondafstand geschiedt overeenkomstig de voorwaarden van het ontwerp van akte gevoegd bij deze beslissing om ermee één geheel te vormen.
Artikel 3:
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden aangesteld om namens het gemeentebestuur deze akte te ondertekenen.
1. Raadslid Bonny Vergauwe informeert naar het standpunt van de gemeente inzake het bouwen van kleine windmolens. Is hier een reglement over?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat hij geen weet heeft van een concrete aanvraag voor zo'n kleine windmolen op heden. Het lijkt de burgemeester dat er binnen de bestaande ruimtelijke context wel wat mogelijkheden zijn om zo'n kleine windmolens te bouwen. Er wordt wel werk gemaakt van een windplan. De mogelijkheden voor kleine en grote windmolens worden in kaart gebracht maar de mogelijkheden zijn natuurlijk niet zo groot zeker wat betreft die grote windmolens.
2. Raadslid Bonny Vergauwe merkt op dat heel wat lichtpunten kapot blijven en heel wat leidingen nog niet hersteld zijn na de storm. Schepen Geert Moerkerke geeft mee eerstdaags een overleg te hebben met Fluvius en dat hij deze problemen zeker op tafel legt. Hij geeft toe dat de opvolging van bepaalde problemen de laatste tijd langer aansleept dan vroeger.
3. Raadslid Hans Mommerency merkt dat er de voorbije weken in West-Vlaanderen een soort "fusiebal" aan de gang is. Het raadslid wil horen of Staden ook al ten dans werd gevraagd.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat de gemeente inderdaad al ten dans werd gevraagd. Er lopen op heden heel informatieve gesprekken met buurgemeenten Houthulst en Langemark-Poelkapelle. Er is nog niks concreet, het zijn aftastende gesprekken.
Op heden is Staden nog een slagkrachtige gemeente maar we hebben geen zicht op de toekomst en er komen heel wat uitdagingen op ons af. We mogen dan ook niet blind zijn voor alle signalen die leven. De burgemeester erkent dat er waarschijnlijk tegen 2030 een verplichte fusie op ons afkomt. Hoe kunnen we ons het best wapenen tegen die verplichte fusiegolf? De stem van de bevolking moet zeker ook gehoord in dit verhaal. Het moet ook een logisch verhaal worden, dit mag niet "raprap" in mekaar gebokst worden.
4. Raadslid Bart Coopman vraagt hoe het nieuwe ontmoetingscentrum in Oostnieuwkerke zal noemen. Is hier al een concreet plan van aanpak.
De burgemeester geeft mee dat er, naar analogie van AC/DC, ook dergelijk traject zal worden opgezet omtrent het nieuwe ontmoetingscentrum. Er moet zeker een passende naam gevonden worden bij het architecturale pareltje.
De burgemeester geeft nog wat informatie omtrent de stand van zaken. Tot 19 mei mogen offertes ingediend worden. Er is op heden echter beperkte animo omtrent de aanbesteding. Er wordt nog altijd gestreefd om de werken te laten starten na het bouwverlof.
Raadslid Bart Coopman vraagt of er nog een afscheidsfeestje voor Zonneheem wordt voorzien.
5. Raadslid Ludwig Willaert informeert naar het dossier omtrent de schadegevallen na de werken in de Slijperstraat. De verschillende partijen nemen een standpunt in die niet in het voordeel van de bewoners is. Hoe gaat de gemeente hiermee omgaan? Schepen Geert Moerkerke geeft mee dat hij informatie heeft gevraagd bij bouwheer Aquafin hieromtrent. Dit wordt nauw opgevolgd. Het gaat om een verzekeringsdossier, er zal moeten gekeken worden wat de eventuele mogelijkheden zijn om soelaas te bieden aan de inwoners.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2022 om 21:31.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter