Het retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen & Omgeving is goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019.
In het reglement wordt de prijs vastgelegd voor alle aanvragen en wijzigingen van omgevingsvergunningen. Daarnaast wordt er ook een kost aangerekend voor het opvragen van inlichtingen, waaronder de stedenbouwkundige inlichtingen die nodig zijn bij verkoop van een eigendom.
Aanleiding tot wijziging van het reglement is de invoering van het nieuw centraal uitwisselingsplatform van Vlaanderen voor aanvragen inzake vastgoedinfo (stedenbouwkundige inlichtingen). De retributie dient te worden vastgesteld per perceel en niet per dossier (= cluster van aaneengesloten percelen) zoals nu voorzien in het gemeentelijk reglement.
Daarnaast wordt voorgesteld om het basistarief voor een aanvraag of wijziging van een omgevingsvergunning te verhogen naar aanleiding van de stijgende index, wordt de retributie voor een afschrift van een vergunning gewijzigd en wordt de retributie voor gewone en aangetekende zendingen aangepast volgens de stijgende tarieven.
Vastgoedinformatie
Het centraal platform van Vlaanderen voor aanvragen vastgoedinfo, het VastgoedInformatiePlatform (VIP), wordt het unieke uitwisselingsplatform waarop alle gemeenten zich moeten aansluiten. De aansluiting van de gemeenten gebeurt in golven (waves). Staden zit in wave 3, met instap in februari 2023.
Ter voorbereiding dient de gemeente door te geven welke retributie de gemeente wenst aan te rekenen.
De retributie wordt aangerekend per perceel of per groep van maximum 5 percelen. De gemeente dient hierover vooraf een keuze te maken. Er wordt voorgesteld om te kiezen voor één aanvraag per perceel. Dit is gelijklopende met de gemeenten die reeds zijn ingestapt en geeft de meeste duidelijkheid.
Vanaf 2024 zal Vlaanderen instaan voor de facturatie en inning van de retributie. De retributie wordt doorgestort naar de gemeente, maar er wordt 20,00 euro/aanvraag ingehouden door Vlaanderen voor de financiering van het platform.
In het reglement is er een retributie voorzien van 80,00 euro/dossier. Een dossier is een groep van aaneengesloten percelen en kan dus uit meerdere kadastrale percelen bestaan.
Rekening houdend met de inhouding van Vlaanderen van 20,00 euro/aanvraag vanaf 2024 wordt voorgesteld om de retributie op te trekken naar 100,00 euro/perceel.
De retributie is gelijklopend met de retributie van gemeenten die reeds ingestapt zijn in VIP (zie overzicht in bijlage).
Aanvragen en bijstelling van omgevingsvergunning
Bij de wijziging van het reglement wordt voorgesteld om ook het basisbedrag voor een aanvraag omgevingsvergunning en bijstelling te verhogen van 60,00 euro/dossier naar 75,00 euro/dossier. Deze verhoging volgt de stijgende index.
Afschrift vergunningen
Nu wordt er een retributie aangerekend van 50,00 euro/dossier voor het opzoeken van vergunningen (stedenbouw/milieu). Een dossier kan meerdere vergunningen bevatten. Er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen per vergunning ipv dossier. Voorstel is 30,00 euro/vergunning.
Gewone en aangetekende zendingen
De retributie voor een gewone zending wordt verhoogd naar 2,50 euro/zending (+0,50 euro). De retributie voor een aangetekende zending wordt verhoogd tot 8,50 euro/zending (+ 1,00 euro).
Andere
De overige retributies worden niet gewijzigd.
Artikel 13 kan worden geschrapt wegens niet meer van toepassing.
De retributie voor aanvragen omgevingsvergunning wordt verhoogd van 60,00 euro naar 75,00 euro.
De retributie voor vastgoedinfo wordt verhoogd van 80,00 euro/dossier naar 100,00 euro/perceel
De financiële gevolgen van de andere aanpassingen (afschrift vergunning, zendingen) zijn eerder beperkt.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het voorstel tot wijziging van het retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen & Omgeving wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het gewijzigd retributiereglement, toegevoegd in bijlage, vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 3:
Het gewijzigd retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.