Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Besluit  gemeenteraad

do 22/12/2022 - 20:00

Goedkeuren wijziging retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen & Omgeving

Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bart Coopman, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bonny Vergauwe, Jan Depla, gemeenteraadsleden
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen & Omgeving is goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019.

In het reglement wordt de prijs vastgelegd voor alle aanvragen en wijzigingen van omgevingsvergunningen. Daarnaast wordt er ook een kost aangerekend voor het opvragen van inlichtingen, waaronder de stedenbouwkundige inlichtingen die nodig zijn bij verkoop van een eigendom.

Aanleiding tot wijziging van het reglement is de invoering van het nieuw centraal uitwisselingsplatform van Vlaanderen voor aanvragen inzake vastgoedinfo (stedenbouwkundige inlichtingen). De retributie dient te worden vastgesteld per perceel en niet per dossier (= cluster van aaneengesloten percelen) zoals nu voorzien in het gemeentelijk reglement.

Daarnaast wordt voorgesteld om het basistarief voor een aanvraag of wijziging van een omgevingsvergunning te verhogen naar aanleiding van de stijgende index, wordt de retributie voor een afschrift van een vergunning gewijzigd en wordt de retributie voor gewone en aangetekende zendingen aangepast volgens de stijgende tarieven.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Wet van 7 februari 1831, gecoördineerde grondwet van België.
  • Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 10 april 1992 en bekrachtigd bij wet van 12 juni 1992, meer bepaald artikelen 464 tot en met 470/2.
  • Koninklijk besluit van 27 augustus 1993, tot uitvoering van Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
  • Wet van 19 april 2014, met wijziging wetboek van inkomstenbelastingen 1992, wijziging van artikel 464 en invoeging van artikel 464/1.
  • Decreet van 22 december 2017, Decreet Lokaal Bestuur.
  • Decreet van 25 april 2014 (de omgevingsvergunning).
  • Omzendbrief van 15 februari 2019, koninklijk besluit ABB 2019/2 met onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Feiten, context en argumentatie

Vastgoedinformatie

Het centraal platform van Vlaanderen voor aanvragen vastgoedinfo, het VastgoedInformatiePlatform (VIP), wordt het unieke uitwisselingsplatform waarop alle gemeenten zich moeten aansluiten. De aansluiting van de gemeenten gebeurt in golven (waves). Staden zit in wave 3, met instap in februari 2023.

Ter voorbereiding dient de gemeente door te geven welke retributie de gemeente wenst aan te rekenen.

De retributie wordt aangerekend per perceel of per groep van maximum 5 percelen. De gemeente dient hierover vooraf een keuze te maken. Er wordt voorgesteld om te kiezen voor één aanvraag per perceel. Dit is gelijklopende met de gemeenten die reeds zijn ingestapt en geeft de meeste duidelijkheid.

Vanaf 2024 zal Vlaanderen instaan voor de facturatie en inning van de retributie. De retributie wordt doorgestort naar de gemeente, maar er wordt 20,00 euro/aanvraag ingehouden door Vlaanderen voor de financiering van het platform.

In het reglement is er een retributie voorzien van 80,00 euro/dossier. Een dossier is een groep van aaneengesloten percelen en kan dus uit meerdere kadastrale percelen bestaan.

Rekening houdend met de inhouding van Vlaanderen van 20,00 euro/aanvraag vanaf 2024 wordt voorgesteld om de retributie op te trekken naar 100,00 euro/perceel.

De retributie is gelijklopend met de retributie van gemeenten die reeds ingestapt zijn in VIP (zie overzicht in bijlage).

Aanvragen en bijstelling van omgevingsvergunning

Bij de wijziging van het reglement wordt voorgesteld om ook het basisbedrag voor een aanvraag omgevingsvergunning en bijstelling te verhogen van 60,00 euro/dossier naar 75,00 euro/dossier. Deze verhoging volgt de stijgende index.

Afschrift vergunningen

Nu wordt er een retributie aangerekend van 50,00 euro/dossier voor het opzoeken van vergunningen (stedenbouw/milieu). Een dossier kan meerdere vergunningen bevatten. Er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen per vergunning ipv dossier. Voorstel is 30,00 euro/vergunning.

Gewone en aangetekende zendingen

De retributie voor een gewone zending wordt verhoogd naar 2,50 euro/zending (+0,50 euro). De retributie voor een aangetekende zending wordt verhoogd tot 8,50 euro/zending (+ 1,00 euro). 

Andere

De overige retributies worden niet gewijzigd.

Artikel 13 kan worden geschrapt wegens niet meer van toepassing.

 
Financiële gevolgen

De retributie voor aanvragen omgevingsvergunning wordt verhoogd van 60,00 euro naar 75,00 euro. 

  • gemiddeld 200 aanvragen per jaar aan 60,00 euro
  • verhoging met 15,00 euro/aanvraag
  • op jaarbasis betekent dit een extra inkomst van +/- 3.000,00 euro

De retributie voor vastgoedinfo wordt verhoogd van 80,00 euro/dossier naar 100,00 euro/perceel

  • gemiddeld 350 aanvragen waarvoor de retributie van 80,00 euro kan worden aangerekend
  • verhoging met 20,00 euro tot 100,00 euro en per perceel ipv per dossier
  • aanname dat elk dossier gemiddeld bestaat uit 2 percelen
  • inschatting extra inkomst op jaarbasis 
    • 2023
      • bestaand reglement => 350 dossier x 80,00 euro/aanvraag= 28.000,00 euro
      • nieuw reglement => 700 dossier (1 aanvraag per perceel) x 100,00 euro/aanvraag= 70.000,00 euro
      • verschil => 42.000,00 euro in meer
    • vanaf 2024 wordt er door Vlaanderen 20,00 euro/dossier ingehouden => 
      • 42.000,00 euro - (700 x 20) = 28.000,00 euro in meer/jaar

De financiële gevolgen van de andere aanpassingen (afschrift vergunning, zendingen) zijn eerder beperkt.

 
Verwijzingsdocumenten
  • Voorstel wijziging retributiereglement (wijziging gemarkeerd in de tekst)
  • Gewijzigd retributiereglement
  • overzicht retributie voor vastgoedinformatie bij andere gemeenten
Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

Publieke stemming
Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bart Coopman, Hans Mommerency, Tine Dochy
Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bart Coopman, Hans Mommerency
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1:

Het voorstel tot wijziging van het retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen & Omgeving wordt goedgekeurd.

Artikel 2:

Het gewijzigd retributiereglement, toegevoegd in bijlage, vormt één geheel met deze beslissing.

Artikel 3:

Het gewijzigd retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.