Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

Besluit  burgemeester

wo 20/03/2024 - 09:00

Goedkeuren besluit van de burgemeester op basis van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet

Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Aanleiding en voorgeschiedenis

Op 21 februari 2024 nam de burgemeester een besluit op basis van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet naar aanleiding van een plaatsbezoek op 20 februari 2024 aan het pand Ieperstraat 67 te Staden in aanwezigheid van de exploitant, de burgemeester, brandweer, politie en milieuambtenaar.

Kapitein Toon Dumoulin, diensthoofd risicobeheer Hulpverleningszone Midwest, maakte een verslag op gedateerd op 20 februari 2024 waarin volgende feiten werden opgenomen:

"De woning, gelegen in de bebouwde kom, omvat een rijhuis met aangrenzende loods. De loods heeft een oppervlakte van ongeveer 150 m² en het dak bevat deels asbesthoudende materialen. Binnen de loods wordt een aanzienlijke hoeveelheid brandbare materialen opgeslagen, waaronder papier, hout, kunststof, … Langs de oprit worden ook diverse materialen gestapeld, zoals houten paletten met een hoogte van ongeveer 2 meter. Er is geen brandwerende scheiding aanwezig tussen de opslagruimte en de aanliggende woning. Er zijn geen brandblusmiddelen voorhanden. De exploitant verklaart dat de activiteiten bestaan uit het herstellen en verzagen van houten paletten voor brandhout, maar het is onduidelijk of deze activiteiten bedrijfsmatig zijn."

Overwegende dat uit bovengenoemd feitenverslag en de bijhorende controle door de brandweer volgens de leidraad van het koninklijk besluit van 7 juli 1994, bijlage 6 (industriegebouwen), bleek dat het pand, gelegen Ieperstraat 67 te 8840 Staden, volgende gebreken vertoont die een acuut veiligheids- en gezondheidsrisico met zich meebrengen:

  • de afstand tussen de gestapelde goederen en de naastliggende woningen is onvoldoende;
  • er dienen minimaal draagbare blustoestellen te worden voorzien à rato van één bluseenheid per 150 m².

Vervolgens werden volgende maatregelen opgelegd:

Aan Jan Coucke, exploitant/gebruiker van het pand Ieperstraat 67 te 8840 Staden, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, sectie A, nr. 1134H, wordt bevel gegeven de volgende werken en maatregelen uit te voeren of te laten uitvoeren:

  • alle brandbare goederen te verwijderen die gestapeld zijn binnen de voorgeschreven vrije afstand ten aanzien van de tegenoverstaande gebouwen, conform de richtlijnen opgenomen in het brandweerverslag van 20 februari 2024, toegevoegd in bijlage;
  • voorzien van draagbare blustoestellen à rato van één bluseenheid per 150 m²;
  • op basis van een risico analyse wordt een veiligheidsrapport opgemaakt met vermelding van de passende maatregelen en acties die worden genomen met het oog op het vermijden van brand, brandstichting en potentiële ontstekingsbronnen.

De werken en maatregelen dienden te worden uitgevoerd tegen uiterlijk 18 maart 2024, waarna een controle zou gebeuren op dinsdag 19 maart 2024 om 13.30 uur.

Op 15 maart heeft betrokkene een week uitstel gevraagd via mail aan de burgemeester. Op dinsdag 19 maart 2024 heeft de burgemeester beslist dat betrokkene een verlenging krijgt van de termijn tot eind maart 2024. In de eerste week van april volgt een controlebezoek. Hierna zal geen verlenging meer worden toegestaan.

Bevoegdheid en juridische grond

Artikel 135 van de nieuwe gemeentewet.

Feiten, context en argumentatie

Overwegende dat het de burgemeester toekomt om de gepaste maatregelen te bevelen zoals bepaald in onderstaande artikelen van dit besluit.

Deze opgesomde werken zijn dringend en noodzakelijk om de veiligheid van de bewoners van de woning Ieperstraat 67 en aanpalende woningen te garanderen.

De koer en opslagruimte worden gebruikt door de heer Jan Coucke, als exploitant.

Verwijzingsdocumenten

Advies brandweer van 20 februari 2024.

BESLUIT:

Artikel 1: Bevestiging van de opgelegde maatregelen

Aan Jan Coucke, exploitant/gebruiker van het pand Ieperstraat 67 te 8840 Staden, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, sectie A, nr. 1134H, worden de opgelegde maatregelen uit het burgemeestersbesluit van 21 februari 2024 bevestigd waarin bevel werd gegeven de volgende werken en maatregelen uit te voeren of te laten uitvoeren:

  • alle brandbare goederen te verwijderen die gestapeld zijn binnen de voorgeschreven vrije afstand ten aanzien van de tegenoverstaande gebouwen, conform de richtlijnen opgenomen in het brandweerverslag van 20 februari 2024, toegevoegd in bijlage;
  • voorzien van draagbare blustoestellen à rato van één bluseenheid per 150 m²;
  • op basis van een risico analyse wordt een veiligheidsrapport opgemaakt met vermelding van de passende maatregelen en acties die worden genomen met het oog op het vermijden van brand, brandstichting en potentiële ontstekingsbronnen.


Artikel 2: Uitvoeringstermijn van de opgelegde werken

De werken en maatregelen dienen te worden uitgevoerd tegen uiterlijk 31 maart 2024.


Artikel 3: Controle

Een controle op de uitvoering van de in artikel 1 opgesomde dringende werken en maatregelen zal gebeuren op dinsdag 2 april 2024 om 10 uur.


Artikel 4: Sanctie bij niet uitvoering van de maatregelen

Indien deze werken en maatregelen niet of onvolledig zijn uitgevoerd binnen de vooropgestelde termijn, zal de burgemeester deze werken zelf laten uitvoeren. De kosten zullen nadien verhaald worden op de exploitant.


Artikel 5:

Een afschrift van dit besluit wordt betekend aan de exploitant, de eigenaar, de bewoners van de woning en eventuele belanghebbenden.