Terug
Gepubliceerd op 28/10/2024

Notulen  ocmw-raad

do 26/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, burgemeester-voorzitter
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
Jan Depla, ocmw-raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, burgemeester-voorzitter
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Jan Depla, ocmw-raadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 27 juni 2024 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het OCMW-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 27 juni 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 27 juni 2024 worden goedgekeurd.

    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen van de goedkeuring door de provinciegouverneur van de jaarrekening 2023

        Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, burgemeester-voorzitter
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Jan Depla, ocmw-raadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De raad stelde op 25 april 2024 de jaarrekening vast over het financiële boekjaar 2023. Het gemeentebestuur publiceerde dit op de gemeentelijke website. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 30 april 2024 en bezorgde de digitale rapportering op 26 april 2024. 

        Op 28 augustus 2024 keurde de gouverneur deze jaarrekening goed.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 260 tot 262
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018, artikelen 17 tot en met 26
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018, artikelen 2 tot en 4
        Feiten, context en argumentatie

        Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt dat ze juist en volledig is en dat ze een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van het bestuur.

        De jaarrekening 2023 werd door de gemeenteraad van 25 april 2024 vastgesteld als volgt:

        • budgettair resultaat boekjaar: 7.150.899,00 euro;
        • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 30.251.265,00 euro;
        • resultaat op kasbasis: 30.250.165,00 euro;
        • balanstotaal: 105.922.043,00 euro;
        • overschot van het boekjaar: 4.050.166,00 euro.
        Openbaar onderzoek

        Brief gouverneur en goedkeuring van de jaarrekening 2023.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de OCMW-raad Francesco Vanderjeugd verwijst naar de uiteenzetting van dit agendapunt in de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur op 28 augustus 2024 van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023.

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2024

        Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, burgemeester-voorzitter
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Jan Depla, ocmw-raadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en het vast bureau. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld. 

        In bijlage vindt u het rapport over het tweede kwartaal 2024 terug.

        Openbaar onderzoek

        Financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2024.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de OCMW-raad Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting bij dit agendapunt in de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2024.

    • Personeel

      • Goedkeuren fietspolicy en aanpassing rechtspositieregeling voor het project fietslease voor medewerkers vanaf 1 januari 2025

        Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, burgemeester-voorzitter
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Jan Depla, ocmw-raadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het lokaal bestuur wenst in te stappen in het systeem van fietslease voor de medewerkers. In januari 2024 werd een uiteenzetting gegeven over deze mogelijkheid aan alle medewerkers van het lokale bestuur. Vervolgens werd gepeild naar de mogelijke interesse. Eind januari noteerden we ongeveer 30 geïnteresseerde medewerkers.

        Lokale besturen kunnen sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 12 maart 2021 (verschenen in het Belgisch Staatsblad op 14 april 2021) fietslease aanbieden aan hun medewerkers.  Leasing loopt gedurende drie jaar. Na die drie jaar, kan een medewerker de fiets overnemen, een nieuwe leasing en nieuwe fiets kiezen of besluiten om niet verder in te stappen in leasing.

        In kader van het traject Baanbrekende Werkgever, het engagement om de mobiliteit van medewerkers te verduurzamen en het belang van bijkomende voordelen in kader van "een aantrekkelijke werkgever zijn", lijkt het instappen in een fietsleaseproject een waardevolle stap vooruit.

        De provincieraad heeft in 2022 een systeem van fietslease opgezet voor hun personeelsleden. Op 5 mei 2022 keurde de deputatie het bestek goed van de openbare procedure als plaatsingsprocedure met Europese bekendmaking voor de opdracht, levering van fietsen (leasing), via een raamovereenkomst. Op 1 september 2022 werd gegund aan Cyclis Bike Lease, op basis van het gunningsverslag.

        Dit raamovereenkomst van het provinciebestuur West-Vlaanderen treedt op als aankoopcentrale voor de fietslease en biedt onder andere aan lokale overheden die gesitueerd zijn in West-Vlaanderen de mogelijkheid om tegen dezelfde voorwaarden deel te nemen aan het raamcontract fietslease (titel I.2 van het bestek voor de aanbesteding van dit raamcontract).

        Vooraleer het lokaal bestuur kan aansluiten aan het raamcontract onder dezelfde voorwaarden, is een principebeslissing vereist. Verder moeten concrete regels omtrent het aanbieden van fietslease opgenomen worden in de lokale rechtspositieregeling en dient een reglement van fietsleasing opgemaakt te worden. Het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2024 gaf principieel goedkeuring voor het invoeren van het project fietslease vanaf 1 januari 2025.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur.
        • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 12 maart 2021, (verschenen in het Belgisch Staatsblad op 14 april 2021), betreffende de rechtspositieregeling.
        Openbaar onderzoek
        • Powerpoint getoond aan de medewerkers in januari 2024.
        • Ontwerp fietspolicy.
        • Protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 4 juni 2024.
        • Ontwerp aanpassing rechtspositieregeling.
        Beraadslagingen

        Voorzitter van de OCMW-raad Francesco Vanderjeugd verwijst naar de uiteenzetting van schepen Joeri Deprez van hetzelfde agendapunt in de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad keurt de voorgestelde wijziging van de rechtspositieregeling OCMW-personeel (inschrijven van het theoretisch budget om fietslease mogelijk te maken), zoals bepaald in dit besluit, goed.

         

        Artikel 2:

        De raad keurt het ontwerp van fietspolicy, zoals besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 4 juni 2024, goed.

De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2024 om 10:38.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Francesco Vanderjeugd
burgemeester-voorzitter