Terug
Gepubliceerd op 05/04/2024

Notulen  ocmw-raad

do 29/02/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Zoete, lid vast bureau
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martine Zoete, lid vast bureau
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 25 januari 2024 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het ocmw-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 25 januari 2024.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 25 januari 2024 worden goedgekeurd.

    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2023

        Aanwezig: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martine Zoete, lid vast bureau
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en het vast bureau. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld. 

        In bijlage vindt u het rapport over het vierde kwartaal 2023 terug.

        Openbaar onderzoek

        Financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2023.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2023.

    • Punten ingediend door raadsleden

      • Goedkeuren vraag omtrent toekomstvisie van het woonzorgcentrum en gesprek met nieuwe directeur

        Aanwezig: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martine Zoete, lid vast bureau
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Overeenkomstig artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, kunnen raadsleden agendapunten toevoegen aan de dagorde, uiterlijk vijf dagen voor de vergadering.

        Het bijkomend agendapunt, ingediend door raadslid Ludwig Willaert in naam van de fractie CD&V op donderdag 22 februari 2024, voldoet aldus aan de voorwaarden en wordt toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad van 29 februari 2024.

        Feiten, context en argumentatie
        • Het sociale beleid in een gemeente is ons inziens één van de hoofdaccenten in de werking van een gemeente. 
        • Naast het armoedebeleid, tewerkstellingskansen, sociale economie enz. maakt de werking van een woonzorgcentrum daar ook onomkeerbaar deel van uit.
        • Door de nieuw ingevoerde BBC is het een hele klus te ontdekken welke financiële middelen naar welke delen van het sociale beleid gaan. 
        • Ontegensprekelijk staat vast dat er een groot deel van de gemeentelijke financiën uitgetrokken wordt om de werking van het woonzorgcentrum te financieren.
        • Qua tewerkstelling is het OCMW met zijn woonzorgcentrum één van de grootste werkgevers, zo niet de grootste, in onze gemeente.
        • Het sociale beleid, met zijn woonzorgcentrum, verdient heel wat meer aandacht in deze OCMW-raad dan wat tot op heden het geval is.
        • Vandaar voegen we graag alvast één punt toe aan de agenda.
        • Na anderhalf jaar een interim directeur aan het hoofd van woonzorgcentrum De Oever te hebben gehad, wordt de fakkel nu doorgegeven aan een nieuwe directeur. Die heeft al wat ervaring in de verpleegkunde en is tevens master in het management en beleid van de gezondheidszorg. Graag hadden we zijn toekomstvisie vernomen in verband met de werking van woonzorgcentrum De Oever. Welke doelstellingen beoogt hij qua werking in woonzorgcentrum De Oever? Zijn er verbeterpunten? Wat met de tewerkstelling en het aanwerven van dit knelpuntenberoep? Kortom, welke service wil men samen met het team aanbieden naar de inwoners (en hun familie) toe?
        Openbaar onderzoek

        Agendapunt ingediend door raadslid Ludwig Willaert.

        Beraadslagingen

        Raadslid Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt de vraag van het raadslid met de melding dat hij geen problemen heeft met de intentie van het ingediende agendapunt maar eerder met de vorm. Het kan niet de bedoeling zijn dat medewerkers in open OCMW-raad in debat moeten gaan over visievorming en werking. De burgemeester stelt voor om de financiën en de werking van het woonzorgcentrum te belichten in een informele zitting na goedkeuring van de jaarrekening 2023.

        Raadslid Ludwig Willaert verklaart zich akkoord met dit voorstel waardoor het ingediende agendapunt niet ter stemming wordt gebracht en wordt afgevoerd.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het agendapunt wordt afgevoerd. Na goedkeuring van de jaarrekening wordt een informele OCMW-raad georganiseerd met als thema de financiën en de werking van het woonzorgcentrum.

De voorzitter sluit de zitting op 29/02/2024 om 19:59.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Heidi Ballyn
ocmw-voorzitter