Notulen gemeenteraad van 28 november 2024 en 2 december 2024.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over de verslagen van de voorgaande vergaderingen worden deze aanzien als goedgekeurd.
Tijdens de installatievergadering van 2 december 2024 werd overgegaan tot verkiezing van 2 effectieve leden en hun opvolgers van de politieraad voor de politiezone arro Ieper. Overeenkomstig het koninklijk besluit van 20 december 2000 en de bijhorende omzendbrief van de Minister van binnenlandse zaken van 29 oktober 2024 werd het dossier van de verkiezing toegezonden aan de deputatie en het provinciaal gouvernement op 6 december 2024. Er werden geen bezwaren ingediend tegen deze verkiezing. Op basis van de notulen en de toegestuurde documenten blijkt dat de kiesverrichtingen zijn verlopen overeenkomstig de vigerende voorschriften.
In zitting van de deputatie van 19 december 2024 werd de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers voor de politieraad van politiezone arro Ieper gedaan in zitting in de installatievergadering 2 december 2024 geldig verklaard.
Het gemeentebestuur werd hiervan in kennis gesteld bij brief van 23 december 2024 waarvan de gemeenteraad hierbij in kennis wordt gesteld.
Brief Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - Gouverneur van 23 december 2024.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de deputatie van West-Vlaanderen van 19 december 2024 waarbij de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers van de gemeente Staden voor de politieraad van de politiezone arro Ieper van 2 december 2024 geldig wordt verklaard.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het noodzakelijk is om, bij het begin van de nieuwe zittingsperiode, een (ver)nieuw(d) huishoudelijk reglement vast te stellen waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen in verband met de goede werking van de gemeenteraad.
Voor de opmaak van het vernieuwde huishoudelijk reglement werd het model van de vorige legislatuur geüpdated op basis van het model van de de VVSG.
Huishoudelijk reglement.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030 wordt goedgekeurd, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit.
Volgens artikel 303 §3 van het decreet Lokaal Bestuur van 2017 kan de gemeenteraad een of meer adviesraden oprichten. Het decreet lokaal bestuur verplicht burgerparticipatie en legt lokale besturen op om inwoners zo veel mogelijk bij het beleid te betrekken. Eén van de (verplichte) mogelijkheden om inwoners bij het beleid te betrekken is het inrichten van adviesraden en overlegstructuren. Deze inrichting is de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Adviesraden geven burgers een middel om actief deel te nemen aan de inspraak over het lokale beleid. Het nut van adviesraden is onder andere:
Bij deze beslissing moet wel rekening worden gehouden met volgende decretale verplichtingen:
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2024 en vervolgens 20 januari 2025 werd beslist om de bestaande adviesraden opnieuw op te richten voor de legislatuur 2025-2030:
Op vlak van de gemeentelijke commissies worden volgende verplichte commissies opgericht:
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Sophie Nuytten merkt op dat het beleidsitem "senioren" niet opgesomd staat bij de beleidsthema's van de adviesraad Welzijn. Schepen Marc Van Ysacker licht toe dat het thema senioren zeker zijn plaats zal vinden in de adviesraad Welzijn maar de spontaan ontstane werkgroep senioren zal ook verder zijn rol opnemen zowel in advies als in het organiseren van evenementen. Deze manier van werken werd afgesproken met de vorige schepen van senioren. Op deze manier is er in de adviesraad Welzijn ook ruimte voor andere beleidsthema's zoals gezondheidszorg en armoedebestrijding. Raadslid Joeri Deprez merkt op dat zijn fractie zeker akkoord is dat de werkgroep senioren verder zijn rol opneemt maar zijn fractie vindt het uiterst belangrijk dat in de officiële adviesorganen het beleidsthema senioren ook wordt opgenomen.
Na dit debat wordt het thema "senioren" opgenomen bij de beleidsthema's die behartigd worden door de adviesraad "Welzijn".
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de oprichting goed van volgende adviesraden en gemeentelijke commissies voor de legislatuur 2025-2030:
Op vlak van de gemeentelijke commissies worden volgende verplichte commissies opgericht:
De gemeente Staden is aangesloten bij de politiezone Arro Ieper. Bij het begin van de nieuwe legislatuur, werd naar analogie van de gemeentebesturen, ook een strategische meerjarenplanning opgemaakt met bepaling van de jaarlijkse dotatie van de deelnemende gemeenten. Jaarlijks wordt ook de gemeentelijke dotatie door de gemeenteraad vastgelegd.
In de politieraad van 14 december 2024 werd de begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 ter goedkeuring voorgelegd. Er wordt gevraagd aan iedere gemeente om deze te agenderen en uit te betalen toelagen te laten goedkeuren.
Verdeelsleutel
In de politieraad van 13 oktober 2022 werd een nieuwe verdeelsleutel goedgekeurd die vanaf 2025 zal worden gehanteerd. In afwachting daarvan is een geleidelijke overgang naar de definitieve verdeelsleutel van 2025:
Reeds in 2020 werd de evolutie van de exploitatietoelage bepaald op basis van de toen gekende gegevens. In de evolutie van het meerjarenplan was er voor 2022 een indexering van de exploitatietoelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5 % ten opzichte van 2021, voor het jaar 2023 1,75 % en voor de jaren 2024 en 2025 2 %, dit om de exploitatietoelagen zo constant mogelijk te laten evolueren in combinatie met gedeeltelijke inbreng van het eigen vermogen.
Daarnaast werd vanaf 2023 een investeringstoelage gevraagd om de investeringen te financieren, dit eveneens volgens de verdeelsleutel.
Ook de politiezones ontsnapten echter niet aan de kosten van gestegen inflatie met de opeenvolgende spilindexen voor de lonen en aan de evolutie van de energie- en materiaalkosten. De stijging van de personeelskosten volgt, net zoals steden en gemeenten, de inflaties van het planbureau waardoor er de voorbije jaren een aanzienlijke verhoging is geweest van het totaal volume aan lonen gezien de lonen 90 % van de politiebegroting vertegenwoordigen. Bovendien is er voor de komende jaren een te verwachten stijging van de loonuitgaven onder meer door stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden en door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie dat eind 2023 in voege is getreden. De federale gekoppelde federale dotatie ligt slechts voor 1 jaar vast waardoor het onzeker is wat de evolutie van de federale dotatie op termijn zal zijn.
Voor de begroting 2025 wordt binnen de vooropgestelde gebudgetteerde gemeentelijke dotaties gebleven. Begin 2025 wordt, met het nieuw politiecollege, een meerjarenplanprognose voorgesteld voor de nieuwe periode 2026-2031.
In de begrotingswijziging 2024 wijzigen de bijdragen van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper niet gezien het budgettair deficit wordt opgevangen met de eigen gecumuleerde middelen van voorbije jaren. De investeringen in 2024 bedragen 1.330.000 euro doch er is een desinvestering (verkoop politiecommissariaat Staden) die werd gebudgetteerd waardoor het te financieren saldo slechts 900.000 euro is.
In de begroting 2025 blijven de vooropgestelde percentages van de exploitatietoelage van het meerjarenplan aangehouden (dus + 2% t.o.v. 2024), doch aangepast aan de evolutie van de nieuwe goedgekeurde verdeelsleutel. De stijging van de kosten wordt mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren. De totale investeringen bedragen voor 2025: 1,330 mio euro, idem als in 2024.
Voor 2025 zijn de dotaties dan als volgt:
|
2025 |
Exploitatietoelage |
|
Ieper |
3.769.721 |
Poperinge |
1.746.615 |
Wervik |
1.427.413 |
Zonnebeke |
929.505 |
Staden |
855.324 |
Moorslede |
824.978 |
Heuvelland |
720.450 |
Langemark-Poelkapelle |
630.535 |
Vleteren |
263.004 |
Mesen |
71.933 |
|
11.239.478 |
|
2025 |
Investeringstoelage |
|
Ieper |
446.082 |
Poperinge |
206.682 |
Wervik |
168.910 |
Zonnebeke |
109.991 |
Staden |
101.213 |
Moorslede |
97.622 |
Heuvelland |
85.253 |
Langemark-Poelkapelle |
74.613 |
Vleteren |
31.122 |
Mesen |
8.512 |
|
1.330.000 |
Volgende bedragen werden opgenomen in de meerjarenplanaanpassing 12 2020-2027 (goedgekeurd in de raad van 28 november 2024) en volstaan om bovenstaande gevraagde dotaties voor 2025 uit te betalen:
Actie | Beleidsitem code | Beleidsitem omschrijving | Algemene rekening | Algemene rekening omschrijving | Bedrag 2024 | Bedrag 2025 | Bedrag 2026 | Bedrag 2027 |
GBB | 0400-00 | Politiediensten | 649000 | exploitatietoelage | 838.670 | 855.443 | 872.552 | 890.003 |
GBB | 0400-00 | Politiediensten | 664000 | investeringstoelage | 77.242 | 101.213 | 101.213 | 101.213 |
Totaal | 915.912 | 956.656 | 973.765 | 991.216 |
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
Naar aanleiding van dit agendapunt omtrent het goedkeuren van de gemeentelijke toelage aan de politiezone, vraagt raadslid Koen Demonie zich af of de gemeente Staden voldoende terugkrijgt van de politiezone t.o.v. de financiële middelen die onze gemeente moet betalen.
Burgemeester Ludwig Willaert antwoordt dat de financiële verdeelsleutel gebaseerd is op het aantal inwoners per gemeente en dat er binnen de politiezone zeker systemen bestaan om de inzet van de financiële middelen evenredig te verdelen over de verschillende gemeenten. Arro Ieper wordt verdeeld in 3 zones: Centrum (stad Ieper), West en Oost (waaronder Staden). Op deze manier probeert men het overzicht te behouden van de inzet van mankracht en middelen. De burgemeester stipt echter ook aan dat dit nooit volledig "afgemeten" kan zijn en dat samenwerking binnen een politiezone ook gebaseerd is op solidariteit binnen de deelnemende gemeenten.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad keurt voor het jaar 2025 een exploitatietoelage van 855.324 euro en een investeringstoelage van 101.213 euro aan de politiezone Arro Ieper goed.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.
Jaarlijks krijgt de gemeenteraad kennis van de overzichtslijst van de visums van de financieel directeur van het voorbije jaar. Hierbij zit ter kennis, in bijlage, de overzichtslijst van het jaar 2024.
In 2024 werden 54 visums verleend, waarvan 5 voorwaardelijke visums waren.
Overzichtslijst visums 2024 gemeente en OCMW Staden.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van de overzichtslijst visums 2024 gemeente en OCMW Staden.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking en het Decreet Lokaal Bestuur. Door de goedkeuring van het decreet lokaal bestuur, dienden de statuten aangepast te worden (goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 26 juni 2018 en de algemene vergadering in zitting van 18 december 2018). Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024, dienen ook de bestuursorganen van DVV Midwest opnieuw te worden samengesteld.
In navolging van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024, worden de bestuursorganen opnieuw samengesteld. Conform artikel 26 van de statuten en artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur, zijn alle mandatarissen van rechtswege ontslagnemend bij het verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. In dat geval wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, op voorwaarde dat de raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, al in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
In navolging van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden op 13 oktober 2024, dienen de bestuursorganen van de DVV Midwest opnieuw te worden samengesteld.
Per e-mail van 5 december 2024 werden de partners van de DVV Midwest gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering (effectief en plaatsvervanger), een vertegenwoordiger voor de raad van bestuur, en desgevallend een lid met raadgevende stem voor te dragen. De eerste zitting van de algemene vergadering met de nieuwe vertegenwoordigers wordt gepland op dinsdag 25 februari 2025 om 18.00 u.
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van DVV Midwest gebeurt via een eerste geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Raadslid Koen Pattyn wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Raadslid Wouter Van Vooren wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van DVV Midwest gebeurt via een tweede geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Burgemeester Ludwig Willaert wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
De aanduiding van de vertegenwoordiger met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van DVV Midwest gebeurt via een derde geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werden kandidaten voorgedragen vanuit de oppositie.
De fractie Open VLD heeft raadslid Chris Verhaeghe voorgedragen als kandidaat. De fractie Vlaams Belang draagt raadslid Koen Demonie voor als kandidaat.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
De stemming geeft volgende uitslag: 19 stemmen voor Chris Verhaeghe, 2 stemmen voor Koen Demonie.
De stemming geeft volgende uitslag:
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad vaardigt de heer Koen Pattijn af om de gemeente Staden effectief te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Artikel 2:
De gemeenteraad vaardigt de heer Wouter Van Vooren af om de gemeente Staden als plaatsvervanger te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Artikel 3:
De gemeenteraad draagt burgemeester Ludwig Willaert voor om de gemeente Staden te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Artikel 4:
De gemeenteraad draagt de heer Chris Verhaeghe voor als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Het gemeentebestuur van Staden is lid van de intercommunale WVI (West-Vlaamse intercommunale).
WVI is een dienstverlenende vereniging die 54 West-Vlaamse gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken.
WVI is actief op volgende domeinen:
Na de vernieuwing van de gemeenteraden wordt aan elke gemeente gevraagd een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergadering aan te duiden. De algemene vergadering komt in principe 2 keer per jaar samen (mei en december).
De aanduiding van de effectieve vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van WVI gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Burgemeester Ludwig Willaert wordt voorgedragen vanuit de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Burgemeester Ludwig Willaert wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van de WVI voor de legislatuur 2025-2031.
De Woondienst regio Roeselare is een intergemeentelijk samenwerkingsverband waarvan de gemeenten Hooglede, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden deel uitmaken. Het samenwerkingsverband werd in 2009 opgericht met als doel het tot stand brengen en bevorderen van een samenwerking tussen de deelnemers op het vlak van wonen. Hieruit volgt dat de vereniging tot taak heeft "de deelnemers te begeleiden en ondersteunen bij onder meer het ontwikkelen van een gemeentelijke beleidsvisie op het vlak van wonen, het organiseren van lokaal woonoverleg, het uitbouwen van klantgerichte dienstverlening en het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving binnen het grondgebied van de deelnemende gemeenten."
Na de vernieuwing van de gemeenteraden, moet worden overgegaan tot de aanduiding van nieuwe vertegenwoordigers.
In de statuten staat vermeld dat er vertegenwoordigers uit de gemeenteraad of het schepencollege aangeduid moeten worden voor de raad van bestuur van de projectvereniging. Het mandaat is volgens de statuten onbezoldigd.
In de statuten zijn volgende bepalingen van toepassing:
ARTIKEL 5. SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN BESTUUR ARTIKEL
§ 1. De vereniging wordt geleid door een raad van bestuur, die bestaat uit stemgerechtigde leden en leden met raadgevend stem.
§ 2. Stemgerechtigde leden
Elke gemeente is gerechtigd om twee stemgerechtigde leden voor te dragen, dit kunnen uitsluitend gemeenteraadsleden, burgemeesters of schepenen zijn die dit mandaat vervullen.
Indien de vereniging provinciale subsidies verwerft, wordt conform de provinciale reglementering, voor de duur van de subsidiëring een door de provincieraad voorgedragen raadslid als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de vereniging opgenomen.
Elk stemgerechtigd lid beschikt over één stem.
§ 3. Leden met raadgevende stem
Elke deelnemende gemeente draagt daarnaast één lid met raadgevende stem voor. Deze bestuurder is gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Aldus wordt aan de gemeenteraad gevraagd om twee stemgerechtigde leden aan te duiden en één lid met raadgevende stem.
De aanduiding van twee stemgerechtigde leden in de Raad van Bestuur van de Woondienst Regio Roeselare gebeurt via een eerste geheime stemming. Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement worden twee kandidaten voorgedragen. Burgemeester Ludwig Willaert en schepen Marc Van Ysacker worden door de fracties CD&V en WESTOAN voorgedragen als kandidaat.
De aanduiding van één lid met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van de Woondienst Regio Roeselare gebeurt via een tweede geheime stemming.
De aanduiding van een lid met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van de Woondienst Regio Roeselare gebeurt via geheime stemming. Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werden kandidaten voorgedragen vanuit de oppositie. De fractie Open VLD diende de kandidatuur in van raadslid Joeri Deprez. De fractie Vlaams Belang diende de kandidatuur in van raadslid Andy Verfaillie.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De tweede stemming voor een lid met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van de Woondienst regio Roeselare geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen voor Joeri Deprez en 2 stemmen voor Andy Verfaillie.
De eerste stemming geeft volgende uitslag:
Kandidaat Ludwig Willaert krijgt 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen en is hiermee verkozen.
Kandidaat Marc Van Yacker krijgt 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen en is hiermee verkozen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Als stemgerechtigde leden worden volgende personen aangeduid om deel uit te maken van de raad van bestuur van projectvereniging Woondienst Regio Roeselare:
Artikel 2:
Als niet-stemgerechtigd lid wordt volgende persoon aangeduid: raadslid Joeri Deprez.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt gestuurd naar de projectvereniging Woondienst Regio Roeselare.
Op 1 juli 2023 werd de nieuwe woonmaatschappij Thuiswest gevormd. Het lokaal bestuur Staden maakt deel uit van het werkingsgebied.
Thuiswest, ontstaan uit de fusie van Bouwmaatschappij De Mandel, IZI wonen, en de Sociaal Verhuurkantoren van Izegem en Roeselare, is het aanspreekpunt voor sociale huisvesting in 14 West-Vlaamse gemeenten.
Overeenkomstig de statuten werd vastgesteld dat voor onze gemeente 1 bestuursmandaat wordt voorbehouden in het bestuursorgaan van deze woonmaatschappij. Overeenkomstig artikel 15§3 van de statuten, dient elke voordrager van een bestuursmandaat evenveel kandidaten voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij kandidaten mag voordragen, plus minstens één extra kandidaat. De leden van het bestuursorgaan worden dan door de algemene vergadering uit die voorgedragen kandidaten benoemd. De eerste algemene vergadering gaat door op 11 februari om 18 uur.
Na de vernieuwing van de gemeenteraden, moet worden overgegaan tot de aanduiding van nieuwe vertegenwoordigers. Indien er onder de voorgedragen kandidaten ook een kandidaat is voor het dagelijks bestuur, kan dit ook meegegeven worden.
Er wordt aldus overgegaan tot voordracht van kandidaat voor de Raad van Bestuur (en vervolgens het Dagelijks Bestuur) van woonmaatschappij Midwest.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werden kandidaten voorgedragen.
Er wordt overgegaan tot geheime stemming.
Brief Thuiswest van 25 oktober 2025 inzake aanvraag tot voordracht kandidaten.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag:
BESLUIT:
Artikel 1:
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaten voor de Raad van Bestuur van woonmaatschappij Thuiswest voor de legislatuur 2025-2031:
Artikel 2:
Schepen van Welzijn Marc Van Ysacker wordt voorgedragen als kandidaat voor het dagelijks bestuur van woonmaatschappij Thuiswest voor de legislatuur 2025-2031.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap die ondersteuning biedt aan het personeels- en organisatiebeleid van Vlaamse openbare besturen.
Door het lidmaatschap bij Poolstok kan het lokaal bestuur gebruik maken van de schaalvoordelen, zowel inzake kostprijs als inzake kwaliteit van de dienstverleners, en wordt het lokaal bestuur vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten. Poolstok garandeert de meest gunstige tarieven van de dienstverleners waarmee zij samenwerken.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Poolstok gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag:
BESLUIT:
Artikel 1:
Schepen Bart Coopman wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de Algemene Vergadering van Poolstok voor de legislatuur 2025-2031.
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze ‘hun’ mobiliteit organiseren. Maar omdat verkeer natuurlijk niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen hiervoor opgedeeld in 15 vervoerregio’s. In die vervoerregio’s (VVR’s) werken verschillende gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Vervoerregio Midwest is één van die regio’s.
De vervoerregioraad is het overlegorgaan van de vervoerregio’s die bij het Decreet Basisbereikbaarheid werden gecreëerd en waarbinnen steden en gemeenten samenwerken met de Vlaamse overheid aan de opmaak en uitvoering van de regionale mobiliteitsplannen en de aanpak van de mobiliteitsuitdagingen. Bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 werd uw gemeente ingedeeld in de Vervoerregio Midwest.
In de afgelopen legislatuur heeft onze Vervoerregio een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 10 februari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. De informatie over het regionaal mobiliteitsplan en de vervoerregio in het algemeen vind je online via www.vervoerregiomidwest.be. Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is uw gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio.
De aanduiding van de vertegenwoordiging van uw gemeente gebeurt door de gemeenteraad.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
We verwachten de aanduiding van een mandataris (en eventuele plaatsvervanger) als vertegenwoordiger in de vervoerregioraad en een (ambtelijke en/of politieke) vertegenwoordiger in de ambtelijke werkgroep.
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad Midwest gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd voor beide functie een kandidaat voorgedragen.
Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger in de vervoerregioraad Midwest door de fracties CD&V en WESTAON.
Schepen Rik Gevaert wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de vervoerregioraad Midwest door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
Effectieve vertegenwoordiger: Bart Coopman
De stemming geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Rik Gevaert
De stemming geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad vaardigt schepen Bart Coopman af als effectieve vertegenwoordiger van de gemeente naar de vervoerregioraad.
Artikel 2:
De gemeenteraad vaardigt schepen Rik Gevaert af als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente naar de verroerregioraad.
Artikel 3:
De mobiliteitsambtenaar wordt verder aangesteld als de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Midwest. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Midwest.
Overeenkomstig artikel 395 van het decreet lokaal bestuur, heeft het gemeentebestuur Staden recht op één vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging ''De Amfoor iv". De interlokale vereniging "De Amfoor iv" staat in voor de optimalisatie van de exploitatie van het zwembad te Moorslede. De leden van deze interlokale vereniging zijn de gemeenten Moorslede, Staden, Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke. De vermelde gemeenten dragen financieel bij tot de exploitatie van het zwembad waarvoor zij in ruil inspraak verkrijgen in bepaalde aspecten van het beheer van het zwembad.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in het beheerscomité voor de interlokale vereniging 'De Amfoor iv' gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Schepen Rik Gevaert wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Artikel 5.3. van de statuten van de interlokale vereniging 'De Amfoor iv' vermelden dat er geen presentiegeld wordt toegekend.
Statuten van de interlokale vereniging 'De Amfoor iv'.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Schepen Rik Gevaert wordt aangeduid om de gemeente Staden te vertegenwoordigen in het beheerscomité van de interlokale vereniging ‘De Amfoor iv’ voor de legislatuur 2025-2031.
Het gemeentebestuur Staden is aansloten als werkelijk lid van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
De Vereniging Voor Openbaar Groen (VVOG) stelt zich tot doel:
Artikel 18 van de statuten van de VVOG luidt als volgt: Ieder werkelijk lid beschikt over één stem. Deze wordt vertegenwoordigd door één effectieve vertegenwoordiger (bij voorkeur een politiek mandataris). Daarnaast wordt ook één plaatsvervangende vertegenwoordiger aangesteld.
Iedere lid kan ook één iemand voordragen voor het Bestuursorgaan. Dit wordt bepaald in artikel 28 dat luidt als volgt: Het Bestuursorgaan is samengesteld uit minimum 5 personen en, verkozen door de Algemene Vergadering. De kandidaturen worden ingediend ten minste 2 maanden vóór de datum van de Algemene Vergadering. Zijn verkiesbaar: de politieke mandatarissen of ambtenaren van de werkelijke leden. De verkiezing geschiedt bij geheime stemming, tenzij de vergadering er anders over beslist.
Er worden 3 bestuurders gekozen per provincie.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van VVOG gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Schepen Bonny Vergauwe wordt voorgedragen als vertegenwoordiger door de fracties CD&V en WESTAON.
Brief + statuten VVOG vzw.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag: 18 ja-stemmen en 3 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Schepen Bonny Vergauwe wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van de VVOG vzw voor de legislatuur 2025-2030.
De gemeente Staden is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging MIROM (Milieuzorg Roeselare en Menen).
Ten gevolge van de vernieuwing van de gemeenteraad dienen de vertegenwoordigers in de beleidsorganen van MIROM opnieuw worden vastgesteld.
Iedere deelnemende gemeente (met uitzondering van de stad Roeselare) heeft recht op een vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Het mandaat van deze vertegenwoordiger is onbezoldigd. Jaarlijks zijn er in principe 2 algemene vergaderingen (mei en december, normaliter op een dinsdagavond vanaf 18 uur).
Iedere deelnemende gemeente (met uitzondering van de stad Roeselare) heeft 1 bestuurder met stemrecht in de raad van bestuur. De raad van bestuur als geheel moet voldoen aan het gendercriterium (max. 2/3de van hetzelfde geslacht). Iedere gemeente kan aldus een kandidaat-bestuurder voordragen. De effectieve benoeming wordt voorzien op een buitengewone algemene vergadering van 25 februari 2025.
Decreet lokaal bestuur.
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van MIROM gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werden hiervoor kandidaten voorgedragen.
Raadslid Koen Pattyn wordt voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger in de AV van MIROM door de fracties CD&V en WESTAON.
Raadslid Wouter Van Vooren wordt voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de AV van MIROM door de fracties CD&V en WESTAON.
De aanduiding van een vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van MIROM gebeurt via een tweede geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Schepen Bonny Vergauwe wordt voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van MIROM door de fracties CD&V en WESTAON.
Er kan ook een aanduiding gebeuren van een vertegenwoordiger met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van MIROM.
Er wordt dan binnen de AV van MIROM bepaald naar welke gemeenten de mandaten zullen gaan op basis van volgende spelregels (unanimiteit, anciënniteit, leeftijd, ...).
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen. De aanduiding gebeurt via een derde geheime stemming.
De fractie Open VLD draagt raadslid Chris Verhaeghe voor als vertegenwoordiger met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van MIROM.
De fractie Vlaams Belang draagt raadslid Koen Demonie voor als vertegenwoordiger met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van MIROM.
Statuten MIROM.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming voor de Raad van Bestuur geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen voor schepen Bonny Vergauwe en 2 blanco-stemmen.
De stemming voor de Raad van Bestuur met raadgevende stem geeft volgende uitslag: 19 stemmen voor Chris Verhaeghe en 2 stemmen voor Koen Demonie.
De stemming voor de Algemene Vergadering geeft volgende uitslag:
BESLUIT:
De stemming voor de Raad van Bestuur geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen voor schepen Bonny Vergauwe en 2 blanco-stemmen.
De stemming voor de Raad van Bestuur met raadgevende stem geeft volgende uitslag: 19 stemmen voor Chris Verhaeghe en 2 stemmen voor Koen Demonie.
Artikel 1:
Raadslid Koen Pattijn wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2:
Raadslid Wouter Van Vooren wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 3:
Schepen Bonny Vergauwe wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder vanuit de gemeente Staden in de Raad van Bestuur van de opdrachthoudende vereniging MIROM voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 4:
Raadslid Chris Verhaeghe wordt voorgedragen als lid met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van de opdrachthoudende vereniging MIROM voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 5:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de opdrachthoudende vereniging MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
Het gemeentebestuur van Staden is lid van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.
Het Regionaal Landschap is actief in 17 steden en gemeenten in Midden-West-Vlaanderen: Ardooie, Dentergem, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Wielsbeke en Wingene.
De Regionale Landschappen willen verder werk maken van een (be)leefbaar en klimaatbestendig landschap in de regio.
Het gemeentebestuur van Staden kan, als lid, een vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en een bestuurder in het Bestuursorgaan aanduiden.
Volgens de statuten van de vzw duurt het mandaat van een bestuurder zes jaar, gelijklopend aan de legislatuur van de provincie- en gemeenteraden. Het mandaat wordt in alle geval geacht beëindigd te zijn zes maand na het verstrijken van de legislatuur tijdens dewelke zij aangeduid werden. De uittredende bestuurders zijn herverkiesbaar.
Decreet lokaal bestuur.
De aanduiding van een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart gebeurt via een eerste geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger door de fracties CD&V en WESTAON.
Raadslid Wouter Van Vooren wordt voorgedragen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger door de fracties CD&V en WESTAON.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart gebeurt via een tweede geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat.
Schepen Bart Coopman wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
Schepen Bart Coopman krijgt 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
Effectief vertegenwoordiger: schepen Bart Coopman: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: raadslid Wouter Van Vooren: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Schepen Bart Coopman wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 2:
Raadslid Wouter Van Vooren wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 3:
Schepen Bart Coopman wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het lokaal Bestuur Staden in de Raad van Bestuur van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart voor de legislatuur 2025-2031.
De Watergroep heeft in 2017 een statutenwijziging doorgevoerd waarbij haar provinciale bestuursorganen werden gereorganiseerd.
De bureaus van de provinciale comité worden vanaf 1 januari 2019 afgeschaft en de provinciale comités worden omgevormd tot één aandeelhoudersbestuur voor de drinkwaterdiensten en één aandeelhoudersbestuur voor de rioolwaterdiensten (Rioolpactcomité genoemd).
De aandeelhoudersbesturen hebben adviserende functie, zoals bepaald in de statuten.
Het gemeentebestuur Staden heeft als gemeentelijke vennoot een vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur drinkwater. Hiervoor moet, na de vernieuwing van de gemeenteraad, opnieuw een vertegenwoordiger worden aangeduid. De door de gemeente aangeduide persoon treedt op als afgevaardigde van het gemeentebestuur en dient lid te zijn van de gemeenteraad. Deze vertegenwoordigers ontvangen per vergadering een presentiegeld en een kilometervergoeding.
Naast deze vertegenwoordiging in de aandeelhoudersbesturen, dient de gemeente ook een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van De Watergroep. Deze personen hoeven geen lid te zijn van de gemeenteraad. Zij ontvangen geen presentiegeld of kilometervergoeding. De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst mag dezelfde persoon zijn als de vertegenwoordiger in de algemene vergadering. In principe is er 1 algemene vergadering per jaar op de eerste vrijdag van juni.
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van De Watergroep gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger.
Burgemeester Ludwig Willaert wordt voorgedragen door de fracties CD&V en WESTAON.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd ook een kandidaat voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Raadslid Femke Verleye wordt voorgedragen door de fracties CD&V en WESTAON.
De aanduiding van de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van De Watergroep gebeurt via een tweede geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen.
Schepen Rik Gevaert wordt voorgedragen door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De stemming geeft volgende uitslag: 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Burgemeester Ludwig Willaert wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van De Watergroep voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 2:
Raadslid Femke Verleye wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van De Watergroep voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 3:
Schepen Rik Gevaert wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in het aandeelhoudersbestuur drinkwater voor de legislatuur 2025-2031.
De gemeente Staden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius OV.
Per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd de gemeente Staden opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV die plaats vindt op digitale wijze op 26 maart 2025. De documentatiestukken werden zowel per mail als per brief overgemaakt en kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius OV.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
Gelet op de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, die ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en de vertegenwoordigers mogen niet als kandidaat-lid worden voorgedragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur: "de deelnemende gemeenten wijzen hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit aan uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering".
De aanduiding van een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Fluvius OV gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werden voor beide functies een kandidaat voorgedragen.
Raadslid Bene Pype wordt voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Fluvius OV door de fracties CD&V en WESTAON.
Raadslid Wouter Van Vooren wordt voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Fluvius OV door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
Effectieve vertegenwoordiger: raadslid Bene Pype: er zijn 19 ja-stemmen en 2-blanco-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: raadslid Wouter Van Vooren: er zijn 19 ja-stemmen en 2 blanco-stemmen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Raadslid Bene Pype wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de (buitengewone) Algemene Vergadering van Fluvius OV voor de periode heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2:
Raadslid Wouter Van Vooren wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de (buitengewone) Algemene Vergadering van Fluvius OV voor de periode heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer de kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapsscecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Staden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd de gemeente Staden opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem. De documentatiestukken werden zowel per mail als per brief overgemaakt en kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2031.
Gelet op de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, die ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en de vertegenwoordigers mogen niet als kandidaat-lid worden voorgedragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur: "de deelnemende gemeenten wijzen hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit aan uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering".
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Fluvius West gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger.
Raadslid Wouter Van Vooren wordt voorgedragen als kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werd een kandidaat voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Raadslid Bene Pype wordt voorgedragen als plaatsvervangend kandidaat door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Raadslid Wouter Van Vooren wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de (buitengewone) Algemene Vergadering van Fluvius West voor de periode heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2:
Raadslid Bene Pype wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de (buitengewone) Algemene Vergadering van Fluvius West voor de periode heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer de kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapsscecretariaat@fluvius.be.
De 16 besturen uit de regio Midden West-Vlaanderen werken via een doorgedreven samenwerking samen in functie van de versterking van de besturen. De goedkeuring van de oprichting van de DVV Midwest werd door onze gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 30 november 2017. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017.
Artikel 26 van de statuten bepaalt dat bij algehele vernieuwing van de gemeenteraden (oktober 2024), binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen (voor 31 maart 2025), een algemene vergadering wordt bijeengeroepen waarbij tot een algehele vernieuwing van de raad van bestuur wordt overgegaan.
Via email van 19 december 2024, nodigt de DVV Midwest de leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op 25 februari 2025.
Volgende punten worden geagendeerd:
Uitnodiging algemene vergadering DVV Midwest van 25 februari 2025.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest van 25 februari 2025.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 25 februari 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
De intercommunale MIROM houdt een algemene vergadering, overeenkomstig artikel 24 en 30 van hun statuten. Het lokaal bestuur Staden werd hiervoor uitgenodigd bij email van 16 januari 2025.
Deze algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 25 februari 2025 om 18 uur. Deze vergadering vindt plaats in de vergaderzalen van MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
Op de dagorde van voornoemde algemene vergadering staan volgende agendapunten:
Oproepingsbrief algemene vergadering van 25 februari 2025.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van intercommunale MIROM op 25 februari 2025.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Staden die zal deelnemen aan de algemene vergadering van MIROM op 25 februari 2025 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van 30 januari 2025.
WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden.
Op 26 februari 2025 houdt de WVI een buitengewone algemene vergadering in Centrum d'Abdij, Baron Ruzettelaan 435 te 8310 Assebroek-Brugge.
In de zitting van 30 januari 2025 stelde de gemeenteraad een nieuwe vertegenwoordiger aan voor de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI. Deze vertegenwoordiger wordt geacht aanwezig te zijn op de buitengewone algemene vergadering van 26 februari 2025.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering op woensdag 26 februari 2025 ziet eruit als volgt:
Uitnodiging en bijhorende stukken algemene vergadering 26 februari 2025.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de WVI op woensdag 26 februari 2025 goed als volgt:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
De gemeente Staden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (vroegere Infrax West).
De gemeente Staden werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op woensdag 18 november 2025 plaats heeft in Skyline Park, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem.
Overeenkomstig artikel 18 van de statuten vervallen alle mandaten bij Fluvius West onmiddellijk na deze algemene vergadering en dient te worden overgegaan tot een algehele vervanging van de bestuursorganen.
Gemeente Staden is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Mandel. Artikel 17 punt 2 van de statuten bepaalt dat elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC). Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen. Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC. Het moet gaan om onafhankelijke bestuurders in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten werd overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De agenda voor de algemene vergadering van woensdag 18 maart 2025 ziet eruit als volgt:
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 18 maart 2025 met als enig agendapunt: 'statutaire ontslagnemingen en benoemingen'.
Artikel 2:
De heer Rik Gevaert, schepen wonende te 8840 Staden, Slijperstraat 8 voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Mandel van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Artikel 3:
Dezelfde persoon vermeld in artikel 2 wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Staden kreeg per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 een oproep om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, inclusief het dossier met documentatiestukken.
De algemene vergadering vindt op digitale wijze plaats op woensdag 26 maart 2025.
Overeenkomstig artikel 17 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en er dient te worden overgegaan tot een algehele vervanging van de bestuursorganen.
Overeenkomstig artikel 16 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal zes bestuurders, namelijk drie namens de deelnemende gemeenten van de provincie Limburg en telkens één namens de deelnemende gemeenten van respectievelijk de provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen voor te dragen.
Het totaal aantal door de algemene vergadering te benoemen leden van de raad van bestuur is beperkt tot zes. Er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in de nota mandatenwissel die aan de gemeente overgemaakt werd.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van Fluvius OV op woensdag 26 maart 2025 heeft maar één agendapunt zijnde: statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
Uitnodiging en stukken.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 goed met als enig agendapunt: 'statutaire ontslagnemingen en benoemingen'.
Artikel 2:
De heer Rik Gevaert, schepen van de gemeente Staden wonende te 8840 Staden, Slijperstraat 8 voor te dragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Artikel 3:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeentelijke lagere school van Staden, gemeenteschool Okido, Vijfwegenstraat 19, 8840 Westrozebeke met instellingsnummer 113571, is sinds 1 september 2021 lid van scholengemeenschap Strand&Polder. Dit is een interlokale vereniging opgericht door de gemeentebesturen van Alveringem, De Panne, Diksmuide, Gistel, Koksijde, Middelkerke en Nieuwpoort. Deze interlokale vereniging legde haar werking vast in de overeenkomst Scholengemeenschap Strand en Polder, zoals meest recent verlengd voor de periode van 1 september 2020 t.e.m. 31 augustus 2026.
Het schoolbestuur van Staden heeft een vertegenwoordiger in het beheerscomité van de scholengemeenschap, conform de intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst ‘scholengemeenschap Strand & Polder 2020-2026’. Volgens hoofdstuk 2 ‘Samenstelling’ van het goedgekeurd en meegestuurd huishoudelijk regelement, duidt elk schoolbestuur volledig autonoom één afgevaardigde en één plaatsvervanger aan.
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité van de scholengemeenschap Strand & Polder gebeurt via geheime stemming.
Overeenkomstig artikel 36§2 van het huishoudelijk reglement werden kandidaten voorgedragen.
Schepen Bart Coopman wordt als effectieve vertegenwoordiger voorgedragen door de fracties CD&V en WESTAON.
Burgemeester Ludwig Willaert wordt als plaatsvervangende vertegenwoordiger voorgedragen door de fracties CD&V en WESTAON.
Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem licht het agendapunt toe.
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
BESLUIT:
Artikel 1:
Schepen Bart Coopman wordt aangesteld als effectieve vertegenwoordiger van het schoolbestuur Staden in het beheerscomité van scholengemeenschap Strand & Polder voor de legislatuur 2025-2031.
Artikel 2:
Burgemeester Ludwig Willaert wordt aangesteld als plaatselijke vertegenwoordiger van het schoolbestuur Staden in het beheerscomité van scholengemeenschap Strand & Polder voor de legislatuur 2025-2031.
Ongeveer een jaar geleden werd door bewoners van het centrum van Oostnieuwkerke aangegeven dat de Guido Gezellestraat vaak gebruikt wordt als sluipweg voor het verkeer komende uit de richting van Passendale en dat naar Roeselare moet. De aangewezen en aangeduide route loopt via de Basijnsmolenstraat en de Meulebroekenlaan. Dit is een iets langere weg en met de verkeerslichten als bijkomende vertragingsfactor. De overlast die de bewoners in de Guido Gezellestraat ondervinden, gaat over veel verkeer en bijkomende geluidsoverlast in de vroege ochtend door zwaar verkeer.
Omwille van deze aanhoudende klachten en opmerkingen werd beslist om een proefopstelling voor wijzigen van de verkeersstroom in het centrum van Oostnieuwkerke uit te proberen. Deze verliep in 2 fasen tijdens de periode maart 2024 tot op heden. Er werden tijdelijke aanvullende verkeersreglementen ingevoerd voor de Basijnsmolenstraat, Guido Gezellestraat, Lepelstraat, Polenstraat, Sleihagestraat, Slijperstraat en Spanjestraat. Deze hebben als einddatum 31 januari 2025.
Er werden tijdens deze periode 2 evaluatie-instrumenten gebruikt: snelheidsmeting en enquêtebevraging. We spreken over:
Na afweging van alle belanghebbende elementen, doet het college van burgemeester en schepenen een voorstel tot definitief invoeren van fase 2 aangevuld met flankerende maatregelen als volgt:
Op heden komt het aan de gemeenteraad toe om een definitieve beslissing te nemen.
De definitieve maatregelen moeten een antwoord bieden op de ervaren problemen, met name:
Uit de verkeersmetingen en fysieke tellingen blijkt dat:
Uit de enquête blijkt dat:
Besluit:
Er zijn weinig argumenten om terug te gaan naar de oorspronkelijke situatie van fase 0. De verkeersstroom met fase 2 geniet de voorkeur op fase 1 waarbij het sluipverkeer in het kerngebied daalt. Uit de bevraging blijkt ook dat meer dan de helft van de invullers van de enquête kiest voor fase 2. Als randvoorwaarden zijn flankerende maatregelen wenselijk zoals:
Communicatie:
Het is een jaar geleden dat de vorige infovergadering werd gehouden. Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een nieuwe bewonersvergadering op woensdag 22 januari 2025. De beslissing wordt ook gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen (nieuwsbrief, sociale media,...) en via een bewonersbrief voor een groot deel van het centrum van Oostnieuwkerke.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Na het betoog van de schepen meldt raadslid Geert Moerkerke dat zijn fractie akkoord kan gaan met deze beslissing maar dat hij wel een aantal tekortkomingen heeft opgemerkt in de bijhorende verkeersreglementen. Hij geeft volgende opsomming:
Raadslid Wouter Van Vooren vult aan dat ook in het artikel 2.3. in het reglement van de Sleihagestraat een aanvulling noodzakelijk lijkt betreffende het plaatsen van een onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt Dorpsplein en Meulenbroekenlaan.
Schepen Bart Coopman geeft aan dit met de bevoegde diensten verder te bekijken.
BESLUIT:
Artikel 1:
De aanvullende verkeersreglementen voor Basijnsmolenstraat, Guido Gezellestraat, Lepelstraat, Polenstraat, Slijperstraat, Sleihagestraat en Spanjestraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluiten, worden goedgekeurd.
Artikel 2:
Overtredingen van deze reglementen worden bestraft met politiestraffen.
Artikel 3:
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Ieper en aan de griffie van de politierechtbank te Ieper.
In 2015 werd er een masterplan openbare verlichting voor de gemeente Staden opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2015. In 2017 werd een vervolgtraject met aanpassingen op het masterplan openbare verlichting goedgekeurd door het college van burgemeester en schepen op 16 maart 2017. In 2020 werden 170 lichtpunten in het buitengebied weggenomen.
Op 5 december 2024 werd het brandregime van de openbare verlichting geëvalueerd door het college van burgemeester en schepenen. Fluvius bezorgde een toelichting met de mogelijkheden om de verlichting 's nachts te laten branden en wat de gevolgen zijn voor het verbruik. Er werd een offerte opgevraagd om het brandprogramma aan te passen.
Er werd besloten vanuit het oogpunt sociale veiligheid en verkeersveiligheid dat een bijsturing van het brandprogramma nodig is. Er zijn verschillende voorbeelden bij andere gemeente waar men ook terug afstapt van het volledig doven van de openbare verlichting. Het college van burgemeester en schepenen keurde op 13 januari 2025 de offerte van Fluvius voor het wijzigen van het brandprogramma openbare verlichting naar 's nachts dimmen en branden, goed voor een bedrag van 13.523,71 euro inclusief btw.
Decreet lokaal bestuur.
Op heden zijn er 1.338 niet-interactieve lampen en 845 interactieve lampen die gedoofd worden tussen 23 uur en 4 uur. Langs de gewestwegen N313 en N303 zijn er 84 lampen die reeds gedimd worden en waarvan de gemeente het verbruik betaalt. De lampen langs de N36 Sint Jansstraat - Diksmuidestraat zijn ten laste van AWV, met uitzondering van de kern Staden.
De openbare verlichting had in 2024 een totaal verbruik van 524.000 kWh (of 524 MWh).
Het omzetten van de 845 interactieve lampen naar een dimprogramma geeft een meerverbruik van 10.000 kWh per jaar met een meerkost van ongeveer 3.333,00 euro.
Het omzetten van de 1.338 niet-interactieve lampen naar een nachtprogramma geeft een meerverbruik van 154.000 kWh per jaar met een meerkost van ongeveer 46.200,00 euro. Dit meerverbruik zal de komende 3 jaar dalen want tegen eind 2028 moet de volledige openbare verlichting verLED zijn.
Vanaf 2029 wordt het meerverbruik geschat op 25.000 kWh per jaar met een meerkost van ongeveer 7.500 euro.
De CO2-uitstoot bedraagt nu 137 ton. Het niet meer doven brengt een extra CO2-uitstoot met zich mee van 5,3 ton.
De kostprijs voor elektriciteit is niet eenvoudig te berekenen. Er wordt vaak 0,3 euro/kWh gerekend, maar de energiefactuur is complex. Je hebt dag- en nachturen, distributie- en transmissiekosten en een aantal heffingen. Sommige kosten kan je niet pro rata aan 1 kWh linken. Het aantal uren en de verhouding van dag- en nachturen verschilt van maand tot maand. En de grootste onzekere factor is dat we een variabel contract met dagprijs hebben. Via de ramingsmodule van VEB kunnen we een budgetsimulatie voor 2025 opstellen (volledig jaar) en komen we voor een volledig jaar op een meerprijs van 53.975,00 euro.
Voor het budget 2025 moeten we de huidige maanden waarin nog niet gedoofd wordt nog aftrekken van dat bedrag. Dat zijn de verbruiken voor de maanden januari, februari en maart.
Fluvius bezorgde aan de gemeente een offerte om de elektriciteitscabines om te schakelen naar getrapt dimmen van de interactieve LED-verlichting en het volledig laten branden van de andere verlichting. Er moeten 89 sturingen worden aangepast en de totale kostprijs bedraagt hiervoor 13.523,71 euro inclusief btw.
Fluvius deelt mee dat ze na goedkeuring van de offerte 2 maanden nodig hebben om de cabines aan te passen.
Voor het uitvoeren van de offerte is budget voorzien in de exploitatiemiddelen van openbare verlichting.
De meerkost van het elektriciteitsverbruik wordt voorzien met een interne kredietverschuiving in het gelijkblijvend beleid (GBB).
Overzicht kosten:
Schepen Rik Gevaert licht het agendapunt toe.
Raadslid Geert Moerkerke merkt op dat er in de notule een foutje staat nl. de lichten gaan weer aan om 4h en niet om 5h. Het raadslid roept het schepencollege ook op om een groot budget te voorzien in het meerjarenplan voor de verdere en snellere verledding vanaf 2026.
Raadslid Chris Verhaeghe wijst op de doelstellingen van het burgemeestersconvenant zijnde de reductie van 40% CO2-uitstoot tegen 2030. Met deze beslissing komt deze doelstelling toch een beetje onder druk. De CO2-uitstoot gaat met deze beslissing toch wel serieus terug omhoog. Bijkomend heeft het raadslid in de notulen van het schepencollege gelezen dat het vergroeningsproject voor de begraafplaats Westrozebeke werd stopgezet. Ook dit heeft, volgens het raadslid, een negatieve impact op de doelstellingen van het burgemeestersconvenant nl. vergroening en aandacht voor bio-diversiteit. Hij wenst dan ook te horen welke concrete maatregelen het college van burgemeester en schepenen zal nemen om de doelstellingen van het burgemeestersconvenant alsnog te waarborgen.
Schepen Rik Gevaert erkent de bijkomende CO2-uitstoot door deze beslissing maar deze verhoging van CO2-uitstoot zou jaar na jaar beperkter moeten zijn gelet op de verdere verledding die staat gepland. De schepen belooft Fluvius verder te motiveren om de verledding zo snel mogelijk voort te zetten.
Aanvullend heeft raadslid Chris Verhaeghe ook het financiële plaatje nader bekeken. Over de hele legislatuur heeft deze beslissing toch een zwaar kostenplaatje, volgens het raadslid komt het kostenplaatje neer op 231.000 euro. Schepen Rik Gevaert meldt dat deze berekening niet klopt. Door de verdere verledding die weldra zal starten, zal het kostenplaatje serieus dalen de komende jaren. De schepen engageert zich om blijvend te ijveren bij Fluvius om de verdere verledding in Staden snel(ler) door te voeren en zo het kostenplaatje jaar na jaar te milderen.
Tenslotte wil het raadslid nog meer uitleg horen bij de motivatie van deze beslissing. Studies wijzen uit dat bij doving van de lichten er minder ongevallen gebeuren en er ook minder criminaliteit is. Deze beslissing heeft aldus een zware financiële impact om alleen maar tegemoet te komen aan een veiligheidsgevoel?
Schepen Rik Gevaert motiveert de keuze om het brandprogramma te wijzigen inderdaad vanuit het onveiligheidsgevoel bij de burgers in Staden. Iedere keuze heeft voor - en nadelen maar voor de huidige bestuursploeg is het tegemoetkomen aan dit onveiligheidsgevoel een belangrijke prioriteit.
Raadslid Chris Verhaeghe wijst nog op de mogelijkheid van verlichtingspalen met zonnepanelen, die een stuk goedkoper zijn en ook geen uitstoot hebben. Misschien geeft dit type verlichting ook nog mogelijkheden.
Burgemeester Ludwig Willaert vult de motivatie van de schepen nog aan met het feit dat dit onveiligheidsgevoel een veelgehoorde opmerking was tijdens de huisbezoeken naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen. Het is overduidelijk een grote bekommernis bij de bevolking. De burgemeester erkent dat het om een gedurfde beslissing gaat inzake vb. de CO2-uitstoot maar voor deze beleidsploeg is een oplossing bieden voor het onveiligheidsgevoel van de inwoners doorslaggevend geweest bij deze beslissing.
Schepen Bonny Vergauwe komt nog tussen bij dit agendapunt en meldt dat de vergroening van het kerkhof te Westrozebeke toch doorgaat. In een later college werd dit dan terug opgenomen en goedgekeurd.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het wijzigen van het brandprogramma openbare verlichting naar 's nachts dimmen en branden.
Bij de start van de nieuwe legislatuur dient een nieuwe GECORO (gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening) te worden samengesteld.
De GECORO is door de Vlaamse overheid in het leven geroepen met als doel de kwaliteit van het gemeentelijk ruimtelijke ordeningsbeleid te bevorderen en een maatschappelijk draagvlak te creëren voor dat beleid.
Dergelijke commissie adviseert de gemeenteraad bij het opmaken van een ruimtelijk structuurplan en de ontwikkeling van concrete uitvoeringsplannen. Verder verstrekt ze advies over stedenbouwkundige verordeningen en bezwaarschriften. Ten slotte kan de GECORO advies geven over vergunningsaanvragen en, meer in het algemeen, over alles wat in verband staat met ruimtelijke ordening. Deze vraag kan zowel van bestuurszijde komen als op eigen initiatief van de commissie.
De samenstelling van de GECORO is de taak van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad. De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meer vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO. Verder beslist zij over de samenstelling van de commissie. Het college is bevoegd voor het aanschrijven van de verenigingen en het voorbereiden van de beslissingen van de gemeenteraad
De bestaande commissie blijft in functie tot een nieuwe of vernieuwde GECORO werd samengesteld.
De samenstelling van de GECORO dient te voldoen aan volgende richtlijnen:
Volgende geledingen worden als onderling verschillend beschouwd:
De vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen moeten worden voorgedragen door een vereniging (rechtspersoon of feitelijke vereniging).
Huidige samenstelling:
10 leden waarvan:
Voorstel nieuwe samenstelling:
10 leden waarvan:
Procedure:
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Véronique Devreker doet de suggestie om ook sport- en/of cultuurverenigingen op te nemen in de GECORO als maatschappelijke geleding. Ook voor deze groepen kunnen vraagstukken omtrent ruimtelijke ordening een behoorlijke impact hebben en het is dan ook van belang dat zij in de GECORO vertegenwoordigd zijn.
Na een korte schorsing van de gemeenteraad en overleg binnen het college van burgemeester en schepenen, wordt voorgesteld om een zesde maatschappelijke geleding toe te voegen aan de samenstelling van de GECORO nl. "Vrijetijdsverengingen".
Dit gewijzigd voorstel wordt dan ook ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De samenstelling van de nieuwe GECORO, bestaande uit 10 leden waarvan 4 deskundigen en 6 vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen (milieu- en natuurorganisaties, werkgevers en zelfstandigen, landbouwers, handelaars, werknemers, vrijetijdsverenigingen), wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen zal de oproep bekend maken langs de gemeentelijke informatiekanalen met minstens één dag- of weekblad.
1. Raadslid Femke Verleye formuleert een voorstel vanuit de CD&V-fractie om het aangelegde grindpaatje in De Carninstraat, tussen het kerkhof en de Luikewegel helemaal door te trekken tot aan het kerkhof en zo parking bij te maken. Op deze manier wordt het veiliger voor de schoolgaande kinderen. Nu wordt er heel veel aan de linkerkant langs de weg geparkeerd richting de Bruggestraat. Kinderen lopen dan op straat om in de auto te kunnen instappen en dit creëert heel veel onveilige situaties. Deze situatie is nu nog meer precair door de wegomlegging maar is, los van de wegomlegging, al een hele tijd problematisch.
Raadslid Chris Verhaeghe vraagt nog enige verduidelijking en vraagt of het inderdaad de bedoeling is om het voorziene paadje door te trekken voor de bosbegraafplaats. Raadslid Geert Moerkerke vraagt bij dit voorstel wel voldoende aandacht voor het feit dat wagens van die nieuwe parking gaan achteruitrijden en het risico bestaat dat kinderen die achter de wagens lopen dan in een gevaarlijke situatie terecht komen. Raadslid Femke Verleye begrijpt deze bezorgdheid maar ze merkt op dat heel veel ouders nu al omgekeerd gaan parkeren zodat ze bij vertrek een beter zicht hebben op de wegsituatie en gevaarlijke situaties kunnen vermijden. Schepen Rik Gevaert belooft dit voorstel te onderzoeken met de bevoegde diensten. Raadslid Joeri Deprez suggereert om dit voorstel ook te bespreken met de directie van de school en de ouderraad en hun visie hieromtrent te horen. Raadslid Femke Verleye geeft de kennen dat dit gesprek al is gebeurd.
2. Raadslid Koen Maertens heeft onlangs een artikel gelezen in de pers omtrent de bezorgdheid van VVSG over de loonkosten en de bijhorende pensioenlast bij de lokale besturen. In dit artikel werd een overzicht gegeven per gemeente hoeveel er wordt uitgegeven aan loonkost en pensioenen op 100 euro. Gemiddeld is dit in Vlaanderen 41 euro. Voor Staden is dit 55 euro. In het artikel lanceert VVSG eigenlijk een wake-up call over het feit dat de lonen en de bijhorende pensioenlasten de komende jaren nog enorm veel zal stijgen. Het raadslid vraagt of de bestuursploeg met deze problematiek rekening houdt?
Burgemeester Ludwig Willaert antwoordt het raadslid dat hij dit krantenartikel ook heeft gelezen en de bezorgdheid van het raadslid deelt. De burgemeester erkent de ernst van deze problematiek maar meldt terzelfdertijd dat de situatie in Staden niet meer precair is dan elders. Omtrent het bedrag van de loonkosten moet er rekening gehouden worden dat het lokaal bestuur van Staden ook personeel te werk stelt in bv. het woonzorgcentrum en de buitenschoolse kinderopvang. Dat is niet in elke gemeente het geval. De vergelijking van cijfers moet ook in het licht van de aangeboden dienstverlening bekeken worden die niet bij alle gemeenten gelijk is.
Bijkomend duidt de burgemeester het verschil tussen de pensioenen voor de contractuelen en de statutairen bij een lokaal bestuur. De laatste jaren werd hier al op ingespeeld door bij aanwervingen minder te kiezen voor statutaire tewerkstelling wat een gunstiger effect heeft op de pensioenlast. Het blijft een complexe problematiek. De burgemeester stelt voor om dieper in te gaan op deze problematiek tijdens een informele gemeenteraad. Over het specifieke krantenartikel meldt de burgemeester nog dat hij opgebeld werd voor een reactie door de krant maar hetgeen hij heeft geantwoord werd niet zo correct weergegeven in het desbetreffende artikel.
Raadslid Koen Maertens meldt bezorgd te zijn omtrent deze problematiek. Als deze kosten te hoog oplopen, zullen er nog weinig financiële middelen over zijn voor dienstverlening en broodnodige investeringen. Burgemeester Ludwig Willaert begrijpt deze bezorgdheid maar geeft nog mee dat het natuurlijk een verplichting is voor het gemeentebestuur om de pensioenen van de medewerkers uit te betalen.
3. Raadslid Joeri Deprez informeert naar de stand van zaken omtrent het plaatsen van een cashpunt door Batopin in Westrozebeke. In de notulen van het schepencollege van 6 januari 2025 heeft het raadslid gelezen dat de locatie aan de Ommegang Oost niet werd weerhouden. Hij had graag de redenen hiervoor vernomen want door de bevoegde dienst werd deze locatie wel aangeduid als voorkeursscenario. Burgemeester Ludwig Willaert licht toe dat deze locatie aan de Ommegang Oost niet werd weerhouden omwille van de verkeersveiligheid en het feit dat deze locatie een eerder onveilig gevoel met zich mee brengt als je als burger op die plaats geld zou moeten afhalen. Het voorstel van het college om het cashpunt te plaatsen op de plaats waar vroeger het bushokje stond (aan de kerk) werd nu voorgesteld aan Batopin als nieuwe locatie. Raadslid Joeri Deprez vraagt of er voor deze locatie al een plan van uitvoering voor handen is. Burgemeester Ludwig Willaert meldt dat er komende woensdag 5 februari een plaatsbezoek staat gepland met Batopin en de gemeente. Schepen Miet Vandenbulcke vult aan dat de keuze voor de locatie van het vroegere bushokje ook ten goede komt van de mindermobiele mensen die in het centrum van de gemeente wonen. Deze locatie is voor hen ook beter bereikbaar.
4. Raadslid Joeri Deprez heeft nog een vraag omtrent een mail die hij heeft ontvangen van een misnoegde marktkramer omtrent de komst van een tweede viskraam op de markt in Staden. Het raadslid wil het standpunt van het college hieromtrent horen. Bijkomend roept het raadslid ook op dat iemand van de beleidsploeg in gesprek zou gaan met de marktkramer zodat deze zaak niet verder escaleert en de goede sfeer binnen het marktgebeuren zoveel mogelijk gewaarborgd kan worden. Schepen Miet Vandenbulcke meldt dat het gemeentebestuur ondertussen een schrijven heeft ontvangen van de betrokken marktkramer en ook van zijn advocaat. Bij nazicht van het reglement blijkt dat er maximum 2 marktkramen van dezelfde soort producten mogen staan. Dus de komst van het tweede viskraam is volledig conform het reglement. De schepen belooft in gesprek te gaan met de betrokken marktkramer. Burgemeester Ludwig Willaert komt nog tussen en meldt dat het een beetje een déjà-vu-gevoel geeft in verband met de discussie enkele maanden geleden over de komst van een tweede kaaskraam op de markt van Oostnieuwkerke. Na verloop van zoveel maanden lijkt de rust daar terug te zijn gekeerd en staan beide kaaskramen nog altijd op de markt. Ook in Staden zal dit hopelijk op deze manier evolueren.
5. Raadslid Joeri Deprez heeft nog een vraag omtrent de vestiging van de bolletra in Westrozebeke. Blijkbaar is er niet gebold kunnen worden omdat er geen elektriciteit was. Schepen Marc Van Ysacker erkent de problemen. De bolletra zit echter op hetzelfde elektriciteitscircuit van de woning aan de straatkant. Als er stroomtoevoerproblemen zijn in die woning, hebben die een impact op de elektriciteit in de bolletra en op de verwarming aldaar. De problematiek is bekend bij het college en de diensten en wordt nauwlettend opgevolgd. De schepen merkt ook op dat dit geen nieuw probleem is. Raadslid Joeri Deprez erkent deze problematiek maar vraagt er toch voldoende aandacht voor omdat de leden van de bolletra blijkbaar nu op 2 weken tijd twee keer niet kon bollen wegens geen elektriciteit.
6. Raadslid Joeri Deprez heeft gelezen via sociale media dat er, in kader van het milieuvignet in Frankrijk, een aantal extra digipunten zouden georganiseerd worden in andere gemeentelijke gebouwen dan de bibliotheek. Het raadslid wenst te vernemen waar er bijkomende digiputen zouden worden ingericht. Het raadslid meldt dat er ook een vraag leeft bij de firma Westvlees om binnen het bedrijf een digipunt te organiseren binnen het bedrijf. Er zijn voorbeelden in andere gemeenten om binnen grote bedrijven inderdaad ook digihulp te organiseren voor de medewerkers.
Burgemeester Ludwig Willaert meldt dat er inderdaad digihulp wordt aangeboden in kader van de invoering van het milieuvignet in Frankrijk. Het centrum van de geboden digihulp blijft in onze gemeente wel de bibliotheek. De mogelijkheid om de digihulp door vrijwilligers ook elders bv. in ACDC te organiseren is zeker ook een piste maar is op heden nog niet doorgegaan. Raadslid Joeri Deprez merkt op dat het de wens is van Midwest om het aantal digipunten uit te breiden. Bjjkomend vraagt het raadslid of er een overzicht beschikbaar is over het aantal ondersteuningsvragen die al zijn geweest.
7. Raadslid Koen Demonie heeft nog vragen omtrent de zone 30 en de trajectcontrole. Vlaams Belang wil deze zone 30 herevalueren. Als uitgangspunt stelt het raadslid dat scholen en kindvriendelijke omgevingen belangrijke zones blijven om een zone 30 te installeren en te handhaven. Maar in kader van de herevaluatie stelt het raadslid meerdere vragen:
Schepen Bart Coopman beantwoordt zoveel mogelijk de vragen van het raadslid. Hij geeft aan de bezorgdheid van raadslid Demonie te delen en meldt dat het schepencollege eveneens de zone 30 wil herevalueren. Ook voor het schepencollege is de veiligheid rond schoolomgevingen van het grootste belang. De schepen voegt eraan toe dat de herevaluatie van de eerder genomen beslissingen over zone 30 en trajectcontrole niet eenvoudig is. Het schepencollege wil hiervoor voldoende tijd nemen om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen.
In reactie op de gestelde vragen geeft de schepen aan dat er een overzicht bestaat van de ingevoerde zones 30 en dat er ook statistieken van de politie beschikbaar zijn over het aantal ongevallen in de gemeente. Verder meldt hij dat de geplande trajectcontrole op dit moment nog niet actief is vanwege de wegenwerken in het centrum van Staden. De ijking die in januari had moeten plaatsvinden, is uitgesteld. Wat betreft de trajectcontrole zijn er ook nog geen definitieve afspraken gemaakt over het regime en de toleranties. De schepen benadrukt ook de achterliggende motivatie voor het invoeren van de zone 30 door het vorige gemeentebestuur: het was vooral bedoeld om zwaar doorgaand verkeer zo veel mogelijk uit de dorpskern te weren. Oorspronkelijk werd gedacht aan vrachtwagensluizen, maar deze optie werd niet gekozen. Uiteindelijk werd besloten om de zone 30 in combinatie met trajectcontrole in te voeren. Alles is hiervoor voorbereid. Het huidige schepencollege evalueert dit alles grondig, met de nadruk op het waarborgen van een veilige verkeersomgeving in de kernen. Het schepencollege wil echter geen overhaaste beslissingen nemen. De impact van elke maatregel moet zorgvuldig worden afgewogen, zodat het oorspronkelijke doel van de maatregelen – een veiligere verkeersomgeving – behouden blijft.
Raadslid Koen Demonie vraagt ook naar de impact van deze maatregelen op de lokale handelaars. Schepen Bart Coopman erkent dat elke maatregel invloed heeft op verschillende doelgroepen. Bij de herevaluatie van de maatregelen zal de impact op de diverse doelgroepen goed in kaart worden gebracht.
Burgemeester Ludwig Willaert voegt eraan toe dat de huidige beleidsploeg met een volledig uitgewerkt en goed doordacht dossier naar buiten wil komen, wat uiteraard tijd vraagt. Er wordt geen concrete tijdspanne aangegeven. Momenteel wordt er nog aanvullende informatie verzameld.
Schepen Bart Coopman geeft in dit verband een concreet antwoord op de vraag of het mogelijk is om te werken met een dynamisch verkeersbord voor de zone 30. Hij meldt dat specifiek werd gevraagd of het camerasysteem kan ondersteunen dat de zone 30 op bepaalde tijdstippen actief is. Momenteel biedt het systeem deze mogelijkheid nog niet. Er lopen wel proefprojecten in dit kader, maar deze zijn nog niet afgerond, waardoor het systeem nog niet klaar is voor brede implementatie. Deze technische informatie is essentieel om het volledige plaatje goed te kunnen beoordelen.
8. Raadslid Koen Demonie informeert daarnaast naar het kostenplaatje (inclusief de werkuren van de medewerkers van de technische dienst) van de flankerende maatregelen die werden genomen in het kader van de verkeerssignalisatie in onze gemeente. Het raadslid heeft het onder andere over het plaatsen van reflecterende strips, paaltjes, aanduidingsborden, enzovoort. Schepen Bart Coopman geeft aan hierop op dit moment geen direct antwoord te hebben, maar hij zal de benodigde informatie opvragen bij de bevoegde dienst.
9. Tenslotte uit raadslid Koen Demonie, namens de Vlaams Belang-fractie, een aantal bedenkingen over het plaatsen van signalisatie- of aanduidingsborden. Vooral bij het plaatsen van verkeersbord type V is het raadslid van mening dat de verkeersborden A1a, A1b, A1c en A1d soms worden vergeten. Op bepaalde plaatsen in de gemeente zijn deze borden wel geplaatst (bijvoorbeeld in de Walstraat en Houthulststraat). Het raadslid vraagt of er een overzicht bestaat van de plaatsen waar dergelijke verkeersborden zijn geplaatst en of hierover advies is ingewonnen bij de lokale politie. Het is voor het raadslid niet duidelijk waarom bepaalde borden wel worden geplaatst en andere niet, en op welke basis deze keuzes worden gemaakt. Volgens het raadslid is er soms een wildgroei aan tegenstrijdige verkeersborden in de gemeente. De weggebruikers zien soms het bos door de bomen niet meer en er wordt verondersteld dat ieder verkeersbord opgemerkt wordt terwijl het soms verscholen is achter obstakels of te klein is om opgemerkt te worden. Zonder te willen pretenderen verkeersspecialisten te zijn, vindt het raadslid het belangrijk dat er inzake verkeerssignalisatie een advies wordt gevraagd aan de Lokale Verkeerspolitie.
Om zijn betoog kracht bij te zetten noemt het raadslid volgende voorbeelden:
Het raadslid geeft aan dat hij zijn vragen kan onderbouwen met foto's.
Tot slot uit raadslid Koen Demonie ook zijn bezorgdheid inzake de aansprakelijkheid van het gemeentebestuur wanneer er foute signalisatie is aangebracht zoals bijvoorbeeld het bord die een bocht naar links /rechts aangeeft terwijl deze eigenlijk anders is.
Burgemeester Ludwig Willaert vraagt het raadslid om zijn concrete vragen, samen met de bijbehorende foto's, aan het college te overhandigen, zodat deze één voor één kunnen worden bekeken en geëvalueerd.
10. Raadslid Koen Demonie heeft een vraag over de wateroverlast van november 2023. Deze wateroverlast werd voor Staden erkend als ramp waardoor landbouwers een aanvraag tot schadevergoeding konden indienen. Tot op vandaag heeft nog geen enkele landbouwer echter een vergoeding gezien. Ondanks de erkenning als rampgebied geraken de aanvragen toch niet aanvaard. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat het hier gaat om een bevoegdheid van de hogere overheid en de gemeente hier geen inspraak in heeft. De schepen meldt dat hij heeft gehoord dat ook de landbouwers uit de streek rond de Blankaart nog geen vergoeding hebben ontvangen. Raadslid Chris Verhaeghe komt tussen en meldt dat door de erkenning als rampgebied landbouwers schadevergoeding kunnen krijgen als ze voldoende percentage van hun landbouwareaal hebben verzekerd door een brede weersverzekering. Bijkomend kan een landbouwer zonder brede weersverzekering ook een tegemoet krijgen voor schade door fluviale overstromingen (vb. Ijzer die uit zijn oevers treedt). In Staden zijn er echter alleen grondbeken en is er geen sprake van fluviale overstromingen. Het gaat in Staden enkel om pluviale overstromingen die enkel gedekt zijn als de landbouwer een brede weersverzekering heeft. Er zijn maar weinig landbouwers uit de intensieve groententeelt die over dergelijke verzekering beschikken omdat dit behoorlijk duur uitvalt.
Burgemeester Ludwig Willaert raadt raadslid Koen Demonie aan om eens in het Vlaams Parlement te informeren naar de stand van zaken hieromtrent via de parlementsleden van de Vlaams Belang-fractie.
11. Voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem sluit de gemeenteraad af met een uitnodiging voor een informatiesessie omtrent integriteit en deontologie op donderdag 13 maart. Ze hoopt de raadsleden die avond talrijk te mogen verwelkomen.
De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2025 om 21:41.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Sarah Van Walleghem
voorzitter