Terug
Gepubliceerd op 29/09/2025

Besluit  gemeenteraad

do 25/09/2025 - 19:00

Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - Sleihagestraat - aanpassing

Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Veronique Devreker, gemeenteraadslid
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het aanvullend verkeersreglement van de Sleihagestraat wordt aangepast.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
  • De verkeersregelgeving: 
    • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
    • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
    • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
  • De specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
    • decreet van 16 mei 2008;
    • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
    • omzendbrief van 3 april 2009.
  • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
Feiten, context en argumentatie

Motivatie:

Een inwoner heeft de vraag gesteld om het fietsverkeer aan het kruispunt Meulebroekenlaan - Sleihagestraat vlotter en veiliger te organiseren. Concreet gaat het over de mogelijkheid om fietsers toe te laten bij rood of oranjegeel licht rechtsaf te slaan door middel van het verkeersbord B22.

  • B22-borden verminderen het risico op conflicten tussen rechtsaf slaande fietsers en rechtsaf slaande gemotoriseerde voertuigen.
  • Fietsers kunnen vertrekken op een moment dat gemotoriseerd verkeer nog stilstaat, wat de kans op dodehoekongevallen verlaagt.
  • Fietsers vermijden onnodig wachten aan een rood licht, wat de reistijd verkort.
  • Het verkeer wordt beter gespreid: fietsers verlaten sneller de kruising, waardoor ook de doorstroming van gemotoriseerd verkeer vlotter verloopt.
  • Fietsers kunnen op een veilige manier rechts afslaan door de vrijliggende fietspaden in rode klinkers, afgescheiden door een boordsteen.
  • Fietsers behouden steeds de verplichting om voorrang te verlenen aan andere weggebruikers (inclusief voetgangers).
  • Het verkeersbord is niet van toepassing voor bestuurders van een bromfiets klasse A en B. 
Positief advies werd verkregen van de verkeersdienst van Politiezone Arro Ieper en de mobiliteitsraad.

Wijziging:

Wijzigen van artikel 2.2, §2:

§ 2. In de Sleihagestraat wordt een driekleurige lichtsignalisatie aangebracht ter hoogte van het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat, waarbij fietsers en speed pedelecs door het oranjegeel en rood licht mogen rijden om rechts af te slaan.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B22 ter hoogte van elk verkeerslicht op het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat.

Aanvullend verkeersreglement:

Artikel 1. Voorafgaande elementen

  • De Sleihagestraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 30 en zone 3,5 ton).
  • De Sleihagestraat maakt tevens deel uit van het algemeen verkeersreglement goedgekeurd door de gewestelijke wegbeheerder, in het bijzonder met de toepassing van de voorrangsregel op het kruispunt Sleihagestraat – Diksmuidesteenweg - Provinciebaan.
  • Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 25 september 2025.

Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

Artikel 2.1   Opheffen vorig verkeersreglement

Het bestaande aanvullende verkeersreglement van Sleihagestraat wordt opgeheven.

Artikel 2.2   Voorrangsborden

§ 1. In de Sleihagestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:

  • Meiboomstraat;
  • Nieuwkerkhofstraat;
  • Braamakkerstraat;
  • Kapstraat;
  • Wallebrugstraat;
  • Mandelstraat;
  • Meulebroekenlaan.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:

  • Nieuwkerkhofstraat;
  • Braamakkerstraat;
  • Kapstraat;
  • Wallebrugstraat;
  • Meiboomstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van:

  • Meulebroekenlaan (aan beide zijden).

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15c ter hoogte van:

  • Mandelstraat.

§ 2. In de Sleihagestraat wordt een driekleurige lichtsignalisatie aangebracht ter hoogte van het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat, waarbij fietsers en speed pedelecs door het oranjegeel en rood licht mogen rijden om rechts af te slaan.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B22 ter hoogte van elk verkeerslicht op het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat.

Artikel 2.3  Verbodsborden

§ 1. In de Sleihagestraat wordt er tussen de Meulebroekenlaan en het Dorpsplein eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Lepelstraat en het Dorpsplein.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C1, C31b en het onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat.

§ 2. In de Sleihagestraat vanaf huisnummer 35 geldt een verbod voor de fietsers om op de rijweg te rijden, fietsers dienen verplicht de rijweg over te steken.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C11.

Artikel 2.4 Gebodsborden

§1. In de Sleihagestraat, vanaf huisnummer 35 tot huisnummer 115, werd een fietspad ingericht, dit aan de linkerzijde van de rijweg, richting Sleihage.

De fietsers dienen verplicht dit stukje fietspad te gebruiken in beide richtingen.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden D7, op het begin van dit fietspad, dit verkeersbord wordt herhaald bij ieder kruispunt.

Artikel 2.5 Aanwijzingsborden

§ 1. In de Sleihagestraat wordt er tussen de Meulebroekenlaan en het Dorpsplein eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Lepelstraat en het Dorpsplein.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F19 en M18 ter hoogte van de Meulebroekenlaan en de Lepelstraat.

§ 2 In de Sleihagestraat worden twee markeringen van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte:

  • ter hoogte huisnummer 35;
  • ter hoogte huisnummer 115.

Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F50 aan beide zijden van de twee oversteekplaatsen.

Artikel 2.6 Markeringen

§ 1 In de Sleihagestraat worden twee markeringen van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte:

  • ter hoogte huisnummer 35;
  • ter hoogte huisnummer 115.

Deze maatregel wordt aangeduid door onderbroken strepen gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m.

§ 2. In de Sleihagestraat wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van:

  • kruispunt Meulebroekenlaan (aan beide zijden).

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.

§ 3. In de Sleihagestraat, wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een volle streep:

  • kruispunt met de Meulebroekenlaan (over een lengte van vijf meter).

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.

§ 4. In de Sleihagestraat worden oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de verkeerslichten.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.

§ 5. In de Sleihagestraat worden geordende parkeervakken aangelegd vanaf de verkeerslichten tot de Lepelstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering die de plaats aanduidt waar de voertuigen moeten opgesteld worden.

Artikel 2.7 Verhoogde inrichting

§ 1. In de Sleihagestraat wordt ter hoogte van de verkeerslichten een verhoogde inrichting aangebracht.

De verhogingen van het wegdek worden zodanig aangelegd dat ze zich duidelijk van de wegbedekking van de rijbaan onderscheiden, o.a. door de toepassing van een geschikte markering.

Beraadslagingen

Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

Publieke stemming
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1: 

Het aanvullend verkeersreglement van de Sleihagestraat wordt goedgekeurd.

 

Artikel 2:

Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.