Notulen gemeenteraad van 26 juni 2025.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) vraagt of de agenda van de gemeenteraad in de toekomst vroeger aan de raadsleden kan worden bezorgd, met het oog op een grondigere voorbereiding. De voorzitter van de gemeenteraad geeft aan dat zij tijdens de volgende zitting op deze vraag zal terugkomen. Ze uit haar bezorgdheid dat dit organisatorisch haalbaar moet blijven voor de administratie om alle agendapunten tijdig klaar te krijgen.
Daarnaast merkt raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) op dat zijn tussenkomst bij punt 7 van de zitting van 26 juni 2025 onvolledig werd weergegeven in het verslag. Hij verduidelijkt dat hij toen heeft gesteld dat de budgetverhoging voor het nieuwe ontmoetingscentrum het gevolg is van beslissingen genomen onder het vorige bestuur, in het bijzonder door de voormalige burgemeester. Het huidige bestuur treft volgens hem geen blaam in deze budgetwijziging. Het verslag van 26 juni 2025 wordt aangevuld met deze verduidelijking.
BESLUIT:
Artikel 1:
Na deze opmerkingen over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
De burgemeester nam op 19 juni 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van een politiemaatregel betreffende het opheffen van de afsluiting van de rijweg Vergeldermolenstraat en gedeeltelijke vrijgave van de site voor heropstart bedrijfswerkzaamheden.
Beslissing van de burgemeester van 19 juni 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 19 juni 2025 betreffende het goedkeuren van een politiemaatregel betreffende het opheffen van de afsluiting van de rijweg Vergeldermolenstraat en gedeeltelijke vrijgave van de site voor heropstart bedrijfswerkzaamheden.
De burgemeester nam op 14 juli 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van de overgang van acute fase en overgang naar nazorgfase en maatregelen in kader van openbare orde en veiligheid in kader van brand bedrijf Horafrost, Voermanstraat te 8840 Staden.
Beslissing van de burgemeester van 14 juli 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 14 juli 2025 betreffende het goedkeuren van de overgang van acute fase en overgang naar nazorgfase en maatregelen in kader van openbare orde en veiligheid in kader van brand bedrijf Horafrost, Voermanstraat te 8840 Staden.
De burgemeester nam op 17 juli 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van dringende sloop en verwijdering van beschadigde en overblijvende constructies/gebouwen in kader van brand bedrijf Horafrost, Voermanstraat te 8840 Staden vanaf vrijdag 18 juli 2025 en bijhorend tijdelijk verkeersreglement.
Beslissing van de burgemeester van 17 juli 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 17 juli 2025 betreffende het goedkeuren van dringende sloop en verwijdering van beschadigde en overblijvende constructies/gebouwen in kader van brand bedrijf Horafrost, Voermanstraat te 8840 Staden vanaf vrijdag 18 juli 2025 en bijhorend tijdelijk verkeersreglement.
De burgemeester nam op 31 juli 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van bijkomende maatregelen ter voorkoming van vervuiling van de waterlopen Bombebeek en Mandel ingevolge de bedrijfsbrand Horafrost van 12 juli 2025, Voermanstraat te 8840 Staden.
Beslissing van de burgemeester van 31 juli 2025.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) informeert naar de reden van de afdamming in de Bombebeek ter hoogte van de Meiboomstraat. Hij vraagt waarom precies op die locatie werd gekozen en of dit niet op een kortere afstand had kunnen gebeuren.
Burgemeester Ludwig Willaert geeft de informatie die hij momenteel ter beschikking heeft, maar geeft aan dat hij voor de exacte motivering van de locatiekeuze navraag zal doen bij de bevoegde experten. Hij vermoedt dat het gekozen punt het hoogste punt van het traject betreft.
Schepen Bonny Vergauwe vult aan dat deze locatie ook gekozen werd om praktische redenen: op die plaats is het mogelijk het vervuilde water op te zuigen en naar een waterzuiveringsinstallatie te brengen. De burgemeester bevestigt dat deze waterzuivering momenteel nog steeds loopt.
Verder vraagt raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) wat de stand van zaken is omtrent het kuisen van de beken. De schepen bevestigt dat de beken nog gekuist moeten worden en dat ook het aanwezige slib zal worden weggevoerd.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 31 juli 2025 betreffende het goedkeuren van bijkomende maatregelen ter voorkoming van vervuiling van de waterlopen Bombebeek en Mandel ingevolge de bedrijfsbrand Horafrost van 12 juli 2025, Voermanstraat te 8840 Staden.
De burgemeester nam op 21 augustus 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van het tijdelijk verkeersreglement en het organiseren van een openingsactiviteit nieuwbouw Chiro Jooniek in de Vyvestraat.
Beslissing burgemeester.
Beslissing van de burgemeester van 21 augustus 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 21 augustus 2025 betreffende het goedkeuren van het tijdelijk verkeersreglement en het organiseren van een openingsactiviteit nieuwbouw Chiro Jooniek in de Vyvestraat.
Het semestrieel doelstellingenrapport bevat de toestandsopgave op 30 juni 2025 waarbij de vooruitgang van de verschillende doelstellingen wordt weergegeven. Het doelstellingenrapport bevat de actieplannen en acties van de prioritaire doelstellingen voor 2025 volgend uit het meerjarenplan 2020-2025.
Halfjaarlijks rapport doelstellingenrealisatie gemeente 2025.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) meldt dat hij het doelstellingenrapport goed heeft doorgenomen. De meeste acties zijn uitgevoerd of in uitvoering, maar hij vraagt extra uitleg over vier acties:
Actie 193 – Bufferbekken Mandel: uitvoering vertraagd, verwijzing naar besprekingen over het meerjarenplan.
Actie 20 – Crèche Oostnieuwkerke: uitvoering on hold, verwijzing naar besprekingen over het meerjarenplan.
Renovatie stationsgebouw: uitvoering on hold, verwijzing naar besprekingen over het meerjarenplan.
Actie 53 – Masterplan zorgsite De Oever: Uitvoering on hold.
De burgemeester antwoordt dat:
Voor het bufferbekken aan De Mandel nog geen geschikte locatie is gevonden en dat dit dan ook té weinig concreet is om op te nemen in het meerjarenplan.
De acties rond de crèche en zorgsite zijn nog acties van de vorige legislatuur. De huidige ploeg is niet verplicht die verder te zetten. Ze stelden ook vast dat er nog weinig concrete beweging was betreffende deze acties.
Voor renovatiewerk aan het stationsgebouw werd geld voorzien in het meerjarenplan, ook al werd dit niet vermeld tijdens de participatieavonden.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) vraagt ook naar het RUP Sint-Jan. Tijdens participatieavonden werd gesproken over een nieuwe speel- en ontmoetingshal op de site Sint-Jan, maar tegelijk is het masterplan voor die site on hold gezet. Hij vraagt hoe die zaken samen te rijmen zijn, zeker nu er ook sprake is van mogelijke verkoop van gronden.
De burgemeester zegt dat het masterplan en RUP Sint-Jan on hold staan, omdat het nieuwe bestuur andere plannen heeft met de site. Die plannen worden eerst verder uitgewerkt. Wat de verkoop van gronden betreft, komt er eerst een algemene visie vanuit het college van burgemeester en schepenen. Er is nog niets definitief beslist.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) vraagt om de actie rond verkeersveiligheid aan de school in de de Carninstraat aan te passen van "uitgevoerd" naar "in uitvoering", omdat de gemeenteraad de maatregelen nog niet heeft goedgekeurd. Op sociale media werd aangekondigd dat het om een proefopstelling gaat in afwachting van goedkeuring op 25 september 2025. Hij vraagt waarom dit punt niet op de agenda staat.
Schepen Bart Coopman antwoordt dat het punt waarschijnlijk op de gemeenteraad van oktober zal staan. Soms loopt de planning anders dan verwacht.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) vraagt of de 11.000 aangeplante bomen in 2023 op privégrond of op openbaar domein staan. Burgemeester Ludwig Willaert zegt dat ze op openbaar domein zijn geplant tijdens de vorige legislatuur.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) geeft een opsomming van de locaties: naast de begraafplaats van Staden, langs de Hogestraat en in het speelbos van Staden. Hij bevestigt dat de doelstelling van Vlaanderen – één boom per inwoner – werd gehaald.
Raadslid Demonie (Vlaams Belang) merkt op dat landbouwers bij omgevingsvergunningen soms bomen moeten aanplanten. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) legt uit dat dit gaat om groenschermen. Die tellen niet mee voor de Vlaamse doelstelling inzake 1 boom/inwoner.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks rapport doelstellingenrealisatie gemeente 2025 - semester 1.
In 2023 is een nieuw besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van de medewerkers van de lokale besturen in werking getreden. De Vlaamse regering legt met de nieuwe rechtspositieregeling meer autonomie bij de lokale besturen om een modern en wervend personeelsbeleid op maat mogelijk te maken.
De rechtspositieregeling (RPR) is het geheel van regels dat de arbeids- en rechtspositie van de medewerkers van een lokaal bestuur bepaalt.
Op heden ligt een aanpassing van de rechtspositieregeling voor die focust op volgende wijzigingen:
De gemeenteraad wordt gevraagd om deze aanpassingen aan de rechtspositieregeling goed te keuren. Dit is een belangrijke stap in de verdere professionalisering van het personeelsbeleid, in lijn met de nieuwe Vlaamse regelgeving en de noden van een moderne organisatie.
Er werd een positief advies gegeven voor de nieuwe rechtspositieregeling door het managementteam op 17 juni 2025.
De aanpassingen werden besproken op het Bijzonder Onderhandelingscomité op 25 februari 2025, 27 mei 2025 en er werd een protocol van akkoord ondertekend op 10 juni 2025.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) vraagt meer verduidelijking omtrent de opwaardering voor de E-weddeschalen naar aanleiding van de 1,00 euro koopkrachtverhoging beslist door de Vlaamse Regering voor medewerkers van een dienstenchequeonderneming. De tijdlijn voor deze beslissing is voor hem niet zo duidelijk. In het verslag van het managementteam was er nog sprake om de E-schalen niet te verhogen omwille van financiële onhaalbaarheid wegens aanwezigheid van de dienstenchequeonderneming. In de bijlagen vindt het raadslid de E-schaal ook niet terug. Hij benadrukt wel dat hij de beslissing tot verhoging als een positieve evolutie beschouwt.
Schepen Bart Coopman antwoordt dat er vermoedelijk een fout is gebeurd bij het omzetten van het document naar pdf, waardoor de E-schaal niet werd weergegeven in de bijlage.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad keurt de voorgestelde wijziging van de rechtspositieregeling gemeentepersoneel, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.
Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.
Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld.
In bijlage vindt u het rapport na het tweede kwartaal 2025 terug.
Financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2025.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) merkt op dat het vorige bestuur een grote inspanning heeft geleverd op vlak van schuldafbouw. In 2021 werd 2 miljoen euro vervroegd terugbetaald. De ambitie was om tegen 2030 schuldenvrij te zijn en de personenbelasting te verlagen. In het nieuwe meerjarenplan wordt opnieuw 2 miljoen euro aan leningen voorzien. Het raadslid vraagt welke impact dit zal hebben op de gemiddelde schuld per inwoner.
De burgemeester antwoordt dat hierover op dit moment geen concreet cijfer kan worden gegeven. Hij benadrukt dat het meerjarenplan in deze zitting niet besproken wordt. De participatieavonden zijn afgerond en het college van burgemeester en schepenen werkt verder aan de finale versie. Deze zal in december ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het tweede kwartaal 2025.
De raad stelde op 24 april 2025 de jaarrekening vast over het financiële boekjaar 2024. Het gemeentebestuur publiceerde dit op de gemeentelijke website. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 april 2025 en bezorgde de digitale rapportering op 29 april 2025.
Op 8 augustus 2025 keurde de plaatsvervangende gouverneur deze jaarrekening goed.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt dat ze juist en volledig is en dat ze een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van het bestuur.
De jaarrekening 2024 werd door de gemeenteraad van 24 april 2025 vastgesteld als volgt:
Brief gouverneur en goedkeuring van de jaarrekening 2024.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de plaatsvervangende gouverneur op 8 augustus 2025 van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024.
Het retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark wordt jaarlijks vastgesteld.
De laatste keer gebeurde dit in de gemeenteraad in zitting van 28 november 2024 voor het dienstjaar 2025. De geldigheid van dit reglement eindigt op 31 december 2025.
Voor het dienstjaar 2025 dient dit reglement aangepast te worden door een daling van de prijs van een compostvat.
De aanpassing ten opzichte van het geldende reglement betreft uitsluitend de prijsdaling van het compostvat. Op 1 juli 2025 werd de prijs voor een compostvat door Mirom aangepast naar 26,00 euro. Deze beslissing werd uitzonderlijk genomen door de Raad van Bestuur van Mirom om deze prijswijziging mee te kunnen opnemen in de ruimere communicatie over de nieuwe GFT-inzameling.
De prijs van een compostvat inclusief beluchtingsstok bedraagt voortaan in totaal 33,00 euro, wat overeenkomt met de prijs van een jaarlijks GFT-abonnement.
Deze prijsafstemming kadert in een duidelijke en coherente communicatie naar de burger toe over de alternatieven voor GFT-verwerking.
Aangepast gecoördineerd retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark voor het dienstjaar 2025.
Schepen Bonny Vergauwe licht het agendapunt toe.
Naar aanleiding van dit agendapunt wijst raadslid Koen Maertens (Open VLD) op een beslissing van de Vlaamse Regering waarbij een verhoging van de onkost voor de afvalverbranding wordt voorzien. Hij vraagt of deze verhoging zal worden doorgerekend aan de burger.
Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat dit nog besproken moet worden binnen de afvalintercommunale Mirom.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) merkt op dat een intercommunale geen eigen inkomsten heeft en dat extra kosten enkel op twee manieren gecompenseerd kunnen worden: ofwel via een verhoging van de prijs van de restafvalzak, ofwel via een tussenkomst van de gemeente.
Schepen Vergauwe bevestigt dat dit zal besproken worden in de Raad van Bestuur van Mirom.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aangepaste gecoördineerde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark, geldig tot en met 31 december 2025, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het gecoördineerde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
De Projectvereniging Woondienst Regio Roeselare is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Roeselare, Hooglede, Lichtervelde, Staden en Moorslede, opgericht op 1 januari 2010. Het samenwerkingsverband bundelt expertise en middelen om de lokale woonuitdagingen op een efficiënte en gecoördineerde manier aan te pakken.
Conform het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 betreffende het IGS (intergemeentelijke samenwerking) subsidiekader, dient voor de periode 2026–2031 een nieuw subsidiedossier tot verlenging te worden ingediend. Het Besluit van de Vlaamse Regering bepaalt dat de werking van de projectvereniging moet worden afgestemd op drie beleidsprioriteiten, die richtinggevend zijn voor het lokaal woonbeleid:
Voor de basisinitiatieven volstaat in de subsidieaanvraag een engagementsverklaring van de deelnemende gemeenten. Voor de eigen initiatieven wordt daarentegen een volledig plan van aanpak uitgewerkt, met een beschrijving van de geplande acties, de fasering in de tijd en de beoogde resultaten.
Om het maximale subsidiebedrag te bekomen, dient de Projectvereniging Woondienst Regio Roeselare drie eigen activiteiten in:
Deze activiteiten worden uitgevoerd door de projectvereniging, in nauwe samenwerking met de gemeentelijke diensten van de vijf deelnemende gemeenten.
Het subsidiedossier werd unaniem goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de projectvereniging op 26 augustus 2025 en kreeg bovendien een positieve beoordeling tijdens het formeel overleg met Wonen Vlaanderen op 25 juni 2025.
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur.
Fasering
Uitgevoerde acties:
Nog uit te voeren:
Jaarlijkse bijdrage 45.000,00 euro (onder voorbehoud van de Vlaamse subsidiëring).
Schepen Marc Van Ysacker licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) bevestigt de goede werking van de Woondienst Regio Roeselare, ook tijdens de zitdagen in het gemeentehuis van Staden. Hij wijst op het belang van het verplichte conformiteitsattest in dit projectdossier. De organisatie ervan ligt volledig bij de woondienst. Het raadslid vraagt of de gemeente bijkomende acties voorziet om de aanvragen te versnellen. Hij verwijst naar het voorbeeld van Moorslede, waar in de vorige legislatuur concrete stappen werden gezet rond een versnelde aanpak. Het raadslid wil dan ook antwoorden op volgende vragen:
Welke fasen zijn voorzien?
Welk percentage woningen zonder attest wil het bestuur tegen het einde van de legislatuur in orde brengen?
Zijn er extra inspanningen gepland vanuit de gemeente?
Schepen Marc Van Ysacker antwoordt dat het bestuur de voorgestelde fasering afwacht van de woondienst, aangezien dit een regionaal project is.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het subsidiedossier 2026-2031 van de intergemeentelijke Woondienst wordt goedgekeurd en de opgenomen activiteiten zullen uitgevoerd worden door medewerkers van de projectvereniging ”Woondienst Regio Roeselare”.
Artikel 2:
De nodige budgetten te voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan zoals opgenomen in het subsidiedossier.
De gemeente Staden kreeg per aangetekend schrijven van 2 september 2025 een oproep om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, inclusief het dossier met documentatiestukken.
De algemene vergadering vindt op digitale wijze plaats op 26 november 2025 om 18.30 uur.
In de zitting van 30 januari 2025 stelde de gemeenteraad de heer Bene Pype aan als effectieve vertegenwoordiger en de heer Wouter Van Vooren als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Staden in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de legislatuur 2025-2031.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV op 26 november 2025:
Uitnodiging en stukken bij diverse agendapunten.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) vraagt aan de gemeentelijke vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van Fluvius om daar de vraag te stellen naar een versnelling van de ontkoppeling van woningen. Momenteel zijn nog 1.066 woningen niet ontkoppeld, waardoor er nog steeds veel afvalwater in de rivieren en beken terechtkomt. Dit leidt tot aanzienlijke overschrijdingen van fosfor- en stikstofwaarden. Het raadslid roept op om dit punt blijvend onder de aandacht te brengen.
Raadslid Bene Pype merkt op dat het om een digitale vergadering gaat, waar geen ruimte is voor vrije tussenkomsten.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) vult aan dat vertegenwoordigers wél de mogelijkheid hebben om schriftelijke vragen vooraf in te dienen, die dan tijdens de Algemene Vergadering beantwoord worden.
Burgemeester Ludwig Willaert voegt toe dat door geplande grote wegenwerken in de komende jaren heel wat woningen alsnog zullen worden ontkoppeld. Sommige woningen in landelijk gebied kunnen echter nooit worden aangesloten en zullen via een IBA (Individuele Behandelingsinstallatie van Afvalwater) moeten worden uitgerust.
Schepen Rik Gevaert meldt dat er een planning loopt tot eind 2033, met als doelstelling om tegen dan 100 % van de woningen te hebben ontkoppeld.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 november 2025 met als agendapunten:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 november 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De 16 besturen uit de regio Midden West-Vlaanderen werken via een doorgedreven samenwerking samen in functie van de versterking van de besturen. De goedkeuring van de oprichting van de DVV Midwest werd door onze gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 30 november 2017. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017.
De raad van bestuur van de DVV Midwest stelde de datum en de agenda vast voor de volgende algemene vergadering. Deze vindt plaats op 9 december 2025. De uitnodiging en de bijhorende stukken werden aan de gemeente bezorgd op 10 juli 2025.
In zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd de heer Koen Pattijn aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden en de heer Wouter Van Vooren aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DVV Midwest voor de legislatuur 2025-2031.
Via mail van 10 juli 2025, nodigt de DVV Midwest de leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op 9 december 2025.
Volgende punten worden geagendeerd:
Agenda en agendagids algemene vergadering DVV Midwest van 25 september 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest van 9 december 2025.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 9 december 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
Het aanvullend verkeersreglement van de Colliemolenstraat wordt aangepast.
Motivatie:
In de Colliemolenstraat worden twee bijkomende rijbaankussens met voorrangsregel aangebracht. Dit ter hoogte van woningen met huisnummer 12 en 30.
Wijziging:
Toevoegen van §3 en §4 in artikel 1.2 van het aanvullend verkeersreglement.
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 1.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Colliemolenstraat wordt opgeheven.
Artikel 1.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Colliemolenstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B5 ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15a ter hoogte van:
§ 2. In de Colliemolenstraat wordt een rijbaankussen aangebracht in de omgeving van de woning met het huisnummer 9. Het verkeer komende van de Spanjestraat moet voorrang verlenen voor het verkeer komende van de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21.
§ 3. In de Colliemolenstraat wordt een rijbaankussen aangebracht in de omgeving van de woning met het huisnummer 12. Het verkeer komende van de Slijperstraat moet voorrang verlenen voor het verkeer komende van de Spanjestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21.
§ 4. In de Colliemolenstraat wordt een rijbaankussen aangebracht in de omgeving van de woning met het huisnummer 30. Het verkeer komende van de Spanjestraat moet voorrang verlenen voor het verkeer komende van de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21.
§ 5. In de Colliemolenstraat wordt een rijbaankussen aangebracht in de omgeving van de woning met het huisnummer 34. Het verkeer komende van de Slijperstraat moet voorrang verlenen voor het verkeer komende van de Spanjestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21.
§ 6 In de Colliemolenstraat zijn asverschuivingen aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21.
Artikel 1.3 Verbodsborden
§ 1. In de Colliemolenstraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf de Moorsledestraat tot ’t Eirdestratje.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.
Artikel 1.4 Markeringen
§ 1. In de Colliemolenstraat worden een stopstreep aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Spanjestraat – Colliemolenstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
§ 2. In de Colliemolenstraat, ter hoogte van de Spanjestraat, wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een volle streep.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Colliemolenstraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Spanjestraat wordt aangepast.
Motivatie:
In de Spanjestraat wordt de parkeerregeling correct geplaatst. Tussen de Basijnsmolenstraat en de Veldstraat moet er geparkeerd worden op de verhoogde berm door het verkeersbord E9e. Er dient een begin en einde van deze regeling voorzien te worden.
Ter hoogte van zorginstelling Althus geldt een algemeen parkeerverbod. Dit om de doorgang van rolstoelgebruikers te verzekeren.
Wijziging:
Toevoegen en wijzigen van artikel 2.5, §1 en §2.
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Spanjestraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Spanjestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15f ter hoogte van:
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Spanjestraat geldt een verbod om een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen vanaf:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C35 op de volgende locaties:
§ 2. In de Spanjestraat vanaf de Roodkruisstraat geldt een verbod voor de fietsers om op de rijweg te rijden, fietsers dienen verplicht de rijweg over te steken.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C11.
Artikel 2.4 Gebodsborden
§ 1. In de Spanjestraat, vanaf het kruispunt met de Veldstraat tot aan het kruispunt met de Roodkruisstraat, werd een fietspad ingericht, dit aan de linkerzijde van de rijweg, richting Passendale.
De fietsers dienen verplicht dit stukje fietspad te gebruiken in beide richtingen.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden D7, op het begin van dit fietspad.
§ 2. In de Spanjestraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (ter hoogte van de Rootputten), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel rijden.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d.
Artikel 2.5 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren
§ 1. In de Spanjestraat is er een parkeerverbod vanaf huisnummer 12 tot aan de Slijperstraat, dit aan de zijde met pare huisnummers.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa, vanaf huisnummer 12 tot aan de Slijperstraat, dit aan de zijde met pare huisnummers.
§ 2. In de Spanjestraat, gedeelte vanaf de Basijnsmolenstraat tot de Veldstraat aan de zijde met onpare huisnummers en gedeelte vanaf huisnummer 12 tot de Veldstraat aan de zijde met de pare huisnummers, geldt een verplichting om te parkeren op de berm of het voetpad.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E9e en de pijl Xa en Xd.
Artikel 2.6 Markeringen
§ 1. In de Spanjestraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rand van de weg aanduidt door middel van een volle streep, dit vanaf de Veldstraat tot aan de grens met Passendale.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.
§ 2. In de Spanjestraat wordt ter hoogte van het kruispunt van de Veldstraat en de Vlaschaard een verhoogde inrichting aangelegd.
Deze maatregel wordt aangeduid, dit over gans de breedte en op de hellingen voorzien van afwisselend korte en lange strepen van witte kleur op donkere achtergrond, evenwijdig met de aslijn van de rijbaan en eindigend op een witte dwarsstreep.
§ 3. In de Spanjestraat zijn twee markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte:
Deze maatregel wordt aangeduid door onderbroken strepen gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m.
§ 4. In de Spanjestraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een onderbroken streep, dit vanaf de Veldstraat tot aan de grens met Passendale.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken streep evenwijdig met de rijweg.
§ 5. In de Spanjestraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de woning met huisnummer 5.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
Artikel 2.7 Verhoogde inrichting
§ 1. In de Spanjestraat wordt ter hoogte van het kruispunt met de Veldstraat en de Vlaschaard een verhoogde inrichting aangebracht.
De verhogingen van het wegdek worden zodanig aangelegd dat ze zich duidelijk van de wegbedekking van de rijbaan onderscheiden, o.a. door de toepassing van een geschikte markering.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Spanjestraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Meulebroekenlaan wordt aangepast.
Motivatie:
Een inwoner heeft de vraag gesteld om het fietsverkeer aan het kruispunt Meulebroekenlaan - Sleihagestraat vlotter en veiliger te organiseren. Concreet gaat het over de mogelijkheid om fietsers toe te laten bij rood of oranjegeel licht rechtsaf te slaan door middel van het verkeersbord B22.
Wijziging:
Wijzigen van artikel 2.2, §2:
§ 2. In de Meulebroekenlaan wordt een driekleurige lichtsignalisatie aangebracht ter hoogte van het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat, waarbij fietsers en speed pedelecs door het oranjegeel en rood licht mogen rijden om rechts af te slaan.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B22 ter hoogte van elk verkeerslicht op het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat.
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van Meulebroekenlaan wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Meulebroekenlaan wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15c ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15a ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15c en B15f ter hoogte van:
§ 2. In de Meulebroekenlaan wordt een driekleurige lichtsignalisatie aangebracht ter hoogte van het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat, waarbij fietsers en speed pedelecs door het oranjegeel en rood licht mogen rijden om rechts af te slaan.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B22 ter hoogte van elk verkeerslicht op het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Meulebroekenlaan is het verboden voor bestuurders van voertuigen met een massa in beladen toestand hoger dan 3.5 ton rechts af te draaien richting centrum Oostnieuwkerke.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31a en C31b met het onderbord ‘3,5 ton - uitgezonderd plaatselijke bediening’, ter hoogte van het kruispunt van de Meulebroekenlaan en de Sleihagestraat.
§ 2. In de Meulebroekenlaan is het verboden rechts af te draaien ter hoogte van het kruispunt met de Roeselarestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C31b met het onderbord M12.
Artikel 2.4 Gebodsborden
§1. In de Meulebroekenlaan, vanaf de Westrozebekestraat werd aan beide zijden van de rijweg een fietspad ingericht.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden D7, op het begin van dit fietspad, dit verkeersbord wordt herhaald bij ieder kruispunt.
Artikel 2.5 Aanwijzingsborden
§ 1. In de Sleihagestraat wordt er tussen de Meulebroekenlaan en de Lepelstraat éénrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Lepelstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F19 en M5 ter hoogte van de Meulebroekenlaan.
§ 2 In de Sleihagestraat worden twee markeringen van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte:
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F50 aan beide zijden van de twee oversteekplaatsen.
Artikel 2.6 Markeringen
§ 1. In de Meulebroekenlaan wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
§ 2. In de Meulebroekenlaan worden oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de verkeerslichten.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 3. In de Meulebroekenlaan wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van het huisnummer 8.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een regenboogoversteekplaats.
§ 4. In de Meulebroekenlaan wordt een overlangse markering aangebracht die de ligging van het fietspad aanduidt, door middel van twee onderbroken strepen, dit op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van twee witte onderbroken strepen evenwijdig met de rijweg.
§ 5. In de Meulebroekenlaan wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een onderbroken streep, dit vanaf de Westrozebekestraat tot de Roeselarestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken streep evenwijdig met de rijweg.
§ 6. In de Meulebroekenlaan wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een volle streep.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.
§ 7. In de Meulebroekenlaan ter hoogte van woonzorgcentrum De Oever, worden ter hoogte van de twee bushaltes in – en uitvoegstroken uitgetekend.
Artikel 2.5 Verhoogde inrichting
§ 1. In de Meulebroekenlaan wordt ter hoogte van de verkeerslichten een verhoogde inrichting aangebracht.
De verhogingen van het wegdek worden zodanig aangelegd dat ze zich duidelijk van de wegbedekking van de rijbaan onderscheiden, onder andere door de toepassing van een geschikte markering.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Meulebroekenlaan wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Het aanvullend verkeersreglement van de Sleihagestraat wordt aangepast.
Motivatie:
Een inwoner heeft de vraag gesteld om het fietsverkeer aan het kruispunt Meulebroekenlaan - Sleihagestraat vlotter en veiliger te organiseren. Concreet gaat het over de mogelijkheid om fietsers toe te laten bij rood of oranjegeel licht rechtsaf te slaan door middel van het verkeersbord B22.
Wijziging:
Wijzigen van artikel 2.2, §2:
§ 2. In de Sleihagestraat wordt een driekleurige lichtsignalisatie aangebracht ter hoogte van het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat, waarbij fietsers en speed pedelecs door het oranjegeel en rood licht mogen rijden om rechts af te slaan.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B22 ter hoogte van elk verkeerslicht op het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat.
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van Sleihagestraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Sleihagestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15c ter hoogte van:
§ 2. In de Sleihagestraat wordt een driekleurige lichtsignalisatie aangebracht ter hoogte van het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat, waarbij fietsers en speed pedelecs door het oranjegeel en rood licht mogen rijden om rechts af te slaan.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B22 ter hoogte van elk verkeerslicht op het kruispunt Meulebroekenlaan – Sleihagestraat.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Sleihagestraat wordt er tussen de Meulebroekenlaan en het Dorpsplein eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Lepelstraat en het Dorpsplein.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C1, C31b en het onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat.
§ 2. In de Sleihagestraat vanaf huisnummer 35 geldt een verbod voor de fietsers om op de rijweg te rijden, fietsers dienen verplicht de rijweg over te steken.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C11.
Artikel 2.4 Gebodsborden
§1. In de Sleihagestraat, vanaf huisnummer 35 tot huisnummer 115, werd een fietspad ingericht, dit aan de linkerzijde van de rijweg, richting Sleihage.
De fietsers dienen verplicht dit stukje fietspad te gebruiken in beide richtingen.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden D7, op het begin van dit fietspad, dit verkeersbord wordt herhaald bij ieder kruispunt.
Artikel 2.5 Aanwijzingsborden
§ 1. In de Sleihagestraat wordt er tussen de Meulebroekenlaan en het Dorpsplein eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Lepelstraat en het Dorpsplein.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F19 en M18 ter hoogte van de Meulebroekenlaan en de Lepelstraat.
§ 2 In de Sleihagestraat worden twee markeringen van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte:
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F50 aan beide zijden van de twee oversteekplaatsen.
Artikel 2.6 Markeringen
§ 1 In de Sleihagestraat worden twee markeringen van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte:
Deze maatregel wordt aangeduid door onderbroken strepen gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m.
§ 2. In de Sleihagestraat wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
§ 3. In de Sleihagestraat, wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een volle streep:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.
§ 4. In de Sleihagestraat worden oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de verkeerslichten.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 5. In de Sleihagestraat worden geordende parkeervakken aangelegd vanaf de verkeerslichten tot de Lepelstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering die de plaats aanduidt waar de voertuigen moeten opgesteld worden.
Artikel 2.7 Verhoogde inrichting
§ 1. In de Sleihagestraat wordt ter hoogte van de verkeerslichten een verhoogde inrichting aangebracht.
De verhogingen van het wegdek worden zodanig aangelegd dat ze zich duidelijk van de wegbedekking van de rijbaan onderscheiden, o.a. door de toepassing van een geschikte markering.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Sleihagestraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Naar aanleiding van het verdwijnen van de laatste geldautomaat in de deelgemeente Westrozebeke, wil de gemeente zich inzetten om te streven naar toegang en gebruik van cash geld voor iedere inwoner.
Er werd een locatie gevonden voor het plaatsen van een ATM-kiosk op de openbare parking langsheen de Kerkstraat.
De concessieovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Naar aanleiding van het verdwijnen van de laatste geldautomaat in de deelgemeente Westrozebeke, wil de gemeente zich inzetten om te streven naar toegang en gebruik van cash geld voor iedere inwoner.
Als antwoord daarop werkten de BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING samen voor de uitrol van neutrale cashpunten (Batopin nv).
In samenspraak met de gemeente werd een locatie gevonden voor de plaatsing van een vrijstaande beveiligde ATM-kiosk, met name op de openbare parking langsheen de Kerkstraat, op de hoek met de Ommegang Oost.
Hiervoor dient een overeenkomst te worden opgemaakt om dit gebruik te formaliseren (zie bijlage).
De concessie heeft een duurtijd van 9 jaar. Batopin draagt alle kosten die verbonden zijn met de installatie, de exploitatie en het onderhoud die gelinkt wordt aan de ATM en de kiosk met uitzondering van onroerende voorheffing, belastingen op aanwezigheid van een bankautomaat, … Er wordt geen concessievergoeding voorzien, aangezien het risico (en dus ook de kost voor de exploitatie) volledig bij de aanbieder ligt en er geen gebruik wordt gemaakt van een bestaande (commerciële) ruimte of lokaal.
Er zal geen mogelijkheid zijn om geld te deponeren gezien dit wettelijk niet is toegestaan, dit kan enkel in een gesloten ruimte.
De omgevingsvergunning voor de plaatsing van de kiosk werd goedgekeurd in het college van burgemeester en schepen van 18 augustus 2025.
Het ontwerp van de concessieovereenkomst wordt voorgelegd aan de raad ter goedkeuring.
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze beslissing.
Schepen Rik Gevaert licht het agendapunt toe.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) vraagt of zelfstandigen ook gebruik kunnen maken van de voorziene automaat om deviezen te storten. Momenteel moeten zij hiervoor uitwijken naar Hooglede.
Schepen Rik Gevaert antwoordt dat dit niet mogelijk is. De voorziene automaat is een open kiosk, terwijl voor stortingen een gesloten kiosk vereist is. Het is Batopin die beslist waar dergelijke kiosken worden geplaatst. De schepen begrijpt de bezorgdheid van het raadslid, maar benadrukt dat de gemeente hierin geen beslissingsmacht heeft.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad keurt de concessieovereenkomst, voor de terbeschikkingstelling van een ATM-kiosk door nv Batopin op de hoek van de Kerkstraat en de Ommegang Oost (30 m²), goed voor een duur van 9 jaar, beginnend op de datum van het in dienst stellen van de ATM-kiosk voor de kaarthouders. Daarna wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van 3 jaar.
Artikel 2:
Goedkeuring wordt gehecht aan het ontwerp van concessieovereenkomst dat met onderhavig besluit en het eraan gehecht plan één onafscheidbaar geheel blijft vormen.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Om zich op toeristisch vlak te laten ondersteunen en promoten, is het gemeentebestuur van Staden lid van Westtoer (West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme en recreatie). De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt af op 31 december 2025.
Westtoer en het gemeentebestuur wensen dan ook een nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot 31 december 2031.
Beide partners komen overeen om samen te werken en de doelstellingen te realiseren binnen het kader van de toeristische regio Westhoek.
De bijdrage wordt gebruikt voor volgende doeleinden:
De gemeente Staden wil verder inzetten op toerisme en recreatie. De gemeente wil een nog betere band uitwerken met de huidige toeristische partners en nieuwe partners helpen om hun project uit te werken. Westtoer is hierbij een belangrijke partner.
4.1. Basisbijdrage
De gemeente Staden levert een jaarlijkse bijdrage van 1.844,52 euro in de werkingsmiddelen van het bestemmingsteam en voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer. Westtoer neemt integraal de personeelskost van het bestemmingsteam voor haar rekening.
De basisbijdrage wordt jaarlijks met 2 % geïndexeerd.
4.2. Bijdrage aan de regionale bestemmingspool
De gemeente Staden draagt jaarlijks bij in de bestemmingspool Westhoek voor een bedrag van 3.074,20 euro.
De bestemmingspool wordt jaarlijks met 2 % geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt door Westtoer verdubbeld.
Schepen Miet Vandenbulcke licht het agendapunt toe.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) spreekt zijn waardering uit voor de samenwerking met Westtoer. Hij benadrukt dat Staden veel toeristische troeven heeft en pleit ervoor om hier voldoende budget voor vrij te maken. Hij looft ook de creatieve omschrijving van de schepen waarbij Staden wordt gepresenteerd als poort tot de Westhoek.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeente Staden verbindt zich er toe om met Westtoer een structureel partnership aan te gaan met het oog op de ontwikkeling en de promotie van toerisme en recreatie op het grondgebied Staden en in de provincie West-Vlaanderen.
Artikel 2:
De gemeente sluit aan bij de toeristische regio van de Westhoek.
Artikel 3:
Goedkeuring wordt gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst Westtoer - gemeente, gevoegd in bijlage aan deze beslissing om ermee één geheel te vormen.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
1. Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) stelde vast dat er begin september een vacature werd opengesteld voor een zorgcoördinator in de gemeenteschool. Het raadslid informeert naar de stand van zaken omtrent deze vacature. Schepen Bart Coopman antwoordt dat de sollicitatieprocedure ondertussen is afgerond. In de tussentijd is het wat behelpen voor het team. Er is niet echt externe ondersteuning voorzien voor deze tussentijd. De schepen meldt verder dat het team voor de rest compleet is. Er is ondertussen een islamleerkracht aangesteld.
2. Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) informeert of de gemeente bereid is deel te nemen aan de "Gezonde Brooddoosactie" van de Vlaamse Regering. Schepen Bart Coopman antwoordt dat deze projectoproep werd besproken tijdens het overleg rond flankerend onderwijs met de verschillende scholen. Uit die bespreking bleek dat er geen concrete interesse was vanuit de scholen om op deze oproep in te gaan. Hoewel de thematiek van gezonde voeding zeker leeft binnen de scholen, gaven zij aan hier reeds zelf mee aan de slag te gaan en op dit moment geen extra ondersteuning vanuit de gemeente te verwachten. Bovendien zou een deelname aan het project gepaard gaan met een stijgende financiële bijdrage van de gemeente. Raadslid Deprez vraagt vervolgens of er alternatieve initiatieven bestaan om gezonde brooddozen te stimuleren. Schepen Coopman verwijst hierbij naar de brugfiguur voorzien in het meerjarenplan. Deze persoon zal een sleutelrol spelen in het detecteren van signalen binnen de scholen en het leggen van de link met de dienst Welzijn, indien verdere ondersteuning nodig blijkt voor het kind en/of het gezin. De bestaande initiatieven (zoals fruit) blijven wel verder lopen.
3. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) meldt dat het Valleienpact op 15 oktober zal worden ondertekend door alle betrokken stakeholders, waaronder ook de gemeente Staden. Hij merkt op dat er aan dit pact een actieplan is gekoppeld, dat echter niet integraal door de gemeente wordt ondertekend.
Schepen Bart Coopman verduidelijkt dat met de ondertekening van het Valleienpact de gemeente de uitdagingen en ambities erkent. De verdere uitwerking in het actieplan zal gebeuren binnen de stuurgroep, in overleg met alle partners. Voor Staden is de aanleg van een nieuw bufferbekken de belangrijkste actie, en deze is momenteel volop in uitvoering.
Raadslid Verhaeghe wijst erop dat sommige voorgestelde acties mogelijk ingaan tegen de belangen van de landbouwsector. Hij vraagt dat de gemeente deze bezorgdheden mee opneemt en de landbouwers hierin ondersteunt.
Schepen Bonny Vergauwe geeft aan dat vanuit de landbouwraad een spreker van de provincie zal worden uitgenodigd om deze problematiek toe te lichten.
Raadslid Chris Verhaeghe waardeert dit initiatief, maar benadrukt dat de discussie over het actieplan van het Valleienpact breder gaat dan enkel de landbouwraad. Hij pleit voor voldoende aandacht en dialoog in deze fase, zodat het plan nog kan worden bijgestuurd vóór het definitief wordt vastgelegd
4. Raadslid Chris Verhaeghe meldt dat tot vandaag de week van de duurzame gemeente liep. Hij heeft echter weinig actie gezien in de gemeente Staden rond dit waardevolle initiatief. In het verleden werd hier jaarlijks op ingetekend en kon je veel promomateriaal krijgen om de duurzame helden in de kijker te zetten. Schepen Bart Coopman bevestigt dat de gemeente dit jaar geen bijzondere actie omtrent de Week van de Duurzame Gemeente heeft opgezet. Met de bevoegde diensten werden keuzes gemaakt waarop we wel of niet inzetten. Zo'n actie vergt veel inzet vooral van de dienst Communicatie. Dat wil niet zeggen dat het bestuur duurzaamheid niet belangrijk vindt. Burgemeester Ludwig Willaert vult aan dat de jaarlijkse BBQ voor de Mooimakers vorig weekend wel werd georganiseerd. Zoals de schepen zegt, gaat het om keuzes maken en worden dingen weerhouden en andere zaken niet. Zeker in het eerste jaar binnen de legislatuur is dit een belangrijk statement. Raadslid Chris Verhaeghe uit begrip maar vindt het wel een gemiste kans ook in kader van verkeersveiligheid. Het voorstel was om de gemachtigde opzichters in de kijker te zetten. Schepen Bart Coopman beaamt dat dit waardevol kon zijn maar het is vooral belangrijk om deze doelgroep dagdagelijks te waarderen voor hun waardevolle werk. De schepen weigert zomaar in te tekenen in een campagne om aan 'windowdressing' te doen zonder sterk inhoudelijk verhaal.
5. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) informeert bij schepen Bonny Vergauwe of de gemeente heeft ingetekend op de projectoproep, gelanceerd in september, voor begeleiding bij het opstellen van een lokale voedselstrategie. Het raadslid is van mening dat er misschien mogelijkheden zijn om middelen te krijgen betreffende deze problematiek. Hij suggereert dat dit een hefboom kan zijn om te evolueren naar een jaarlijkse uitgave van de korte ketenbrochure. Het raadslid benadrukt het belang van dit initiatief om het positieve verhaal van de lokale landbouwhandel sterker in de kijker te zetten. Het belang kan niet onderschat worden voor het imago van de landbouw en ook voor de engagementen uit het burgemeestersconvenant.
Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat hij deze projectoproep nog niet heeft opgemerkt. Hij voegt daaraan toe dat de gemeente momenteel inzet op een driejaarlijkse uitgave van de korte ketenbrochure, wat volgens hem voldoende is om het thema blijvend onder de aandacht te brengen. Daarnaast kan deze communicatie verder ondersteund worden via berichten op de sociale mediakanalen van de gemeente.
6. Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) vraagt aan de schepen van Landbouw of de gemeente Staden al heeft overwogen om subsidies toe te kennen voor het inzaaien van groenbemesters en grassen. Hij wijst op de stijgende kosten waarmee landbouwers worden geconfronteerd, zoals loonwerk en transport, en benadrukt dat dergelijke steunmaatregelen een belangrijk verschil kunnen maken. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat hij op de hoogte is van het initiatief in Roeselare, waar dergelijke subsidies worden toegekend, maar merkt op dat Roeselare geen landbouwinzameling organiseert. In Staden wordt daarentegen ingezet op de inzameling van landbouwfolie, wat volgens hem een concretere en nuttigere ondersteuning vormt voor de lokale landbouwers. Bovendien worden groenbemesters al gesubsidieerd door hogere overheden. De schepen erkent dat beide initiatieven waardevol zijn, maar wijst ook op de financiële impact die dergelijke maatregelen met zich meebrengen voor de gemeente.
7. Voorzitter Sarah Van Walleghem sluit de zitting af en herinnert de raadsleden aan de informele gemeenteraad die plaatsvindt op maandag 6 oktober a.s. en die in het teken staat van de pensioenproblematiek. De uitnodiging en bijhorende brief werden enkele dagen geleden aan de raadsleden bezorgd.
De voorzitter sluit de zitting op 25/09/2025 om 19:20.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Sarah Van Walleghem
voorzitter