Notulen gemeenteraad van 22 december 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
In de installatievergadering van 3 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez verkozen als lid van het college van burgemeester en schepenen en lid van het vast bureau. In dezelfde installatievergadering werd mevrouw Nathalie Depuydt verkozen als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst binnen het ocmw Staden.
De voorzitter van de gemeenteraad ontving op 5 januari 2023 een ontslagbrief van de heer Joeri Deprez als lid van het college van burgemeester en schepenen en als lid van het vast bureau.
De voorzitter van de ocmw-raad ontving op 5 januari 2023 een ontslagbrief van mevrouw Nathalie Depuydt als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst (cfr. infra, punt in de ocmw-raad). Het ontslag als BCSD-voorzitter heeft van rechtswege het ontslag als schepen tot gevolg waardoor mevrouw Nathalie Depuydt aldus ook ontslagnemend is als schepen.
Decreet lokaal bestuur.
Ontslagbrief van 5 januari 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Joeri Deprez als lid van het college van burgemeester en schepenen en als lid van het vast bureau en van het ontslag als schepen van mevrouw Nathalie Depuydt van rechtswege volgend uit haar ontslag als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst (cfr. ocmw-raad).
Door het ontslag van schepen Joeri Deprez (cfr. vorig punt) is er een opengevallen schepenmandaat.
De gemeenteraad dient te beslissen als het opengevallen mandaat al dan niet opnieuw wordt ingevuld. Als de gemeenteraad zou beslissen het mandaat niet opnieuw in te vullen, dan geldt dit voor de rest van de legislatuur.
In de installatievergadering van 3 januari 2019 werd een ontvankelijke akte van voordracht ingediend voor 4 schepenen. Hierbij werd het maximum aantal voor de gemeente niet overschreden en werd aldus het aantal schepenen vastgelegd.
Op heden wordt voorgesteld om het opengevallen schepenmandaat verder in te vullen zodat het aantal schepenen op 4 blijft.
De verkiezing gebeurt op basis van een ontvankelijke akte van voordracht van een kandidaat-schepen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Overeenkomstig artikel 49 van het decreet lokaal bestuur, wordt het opengevallen schepenambt opnieuw ingevuld.
Naar aanleiding van het ontslag van schepen Joeri Deprez en het feit dat er geen opvolger was voorzien voor schepen Joeri Deprez op de gezamenlijke akte van voordracht zoals voorgelegd aan de gemeenteraad op de installatievergadering van 3 januari 2019.
Op 16 januari 2023 werd een akte van voordracht van een kandidaat-schepen overhandigd aan de algemeen directeur om zo een nieuwe schepen te verkiezen. Deze overhandiging gebeurde aldus binnen de termijn van acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht van kandidaat-schepenen overhandigd aan de voorzitter van gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad stelde vast dat de akte van voordracht van de kandidaat-schepen werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werd verkozen.
Hiermee werd door de gemeenteraadsvoorzitter de ontvankelijkheid van de voordrachtsakte bevestigd.
De voorgedragen kandidaat-schepen is mevrouw Nathalie Depuydt.
Deze kandidaat-schepen bevindt zich niet in een situatie van onverenigbaarheid of onverkiesbaarheid. De gezamenlijke voordracht van de kandidaat-schepen maakt geen melding van een einddatum van het schepenmandaat. Er werd derhalve dan ook geen opvolger aangeduid.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 42, 43, 44 en 49.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt na wat de afspraken zijn omtrent de bevoegdheden bij deze wissel van schepenen. Schepen Nathalie Depuydt geeft hierbij toelichting. Alleen de bevoegdheid "voorzitter bijzonder comité" gaat naar schepen Deprez, in concreto gaat het om de zaken rond individuele beslissingen. Haar overige bevoegdheden blijft ze uitoefenen zoals ouderenzorg in ruime zin, dienstencentrum, leven en burgerzaken en kinderopvang.
BESLUIT:
Artikel 1:
Akte te nemen van de ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-schepen Nathalie Depuydt.
Artikel 2:
Akte te nemen dat na de verkiezing van de nieuwe schepen het college van burgemeester en schepenen bestaat uit leden van het verschillend geslacht.
Artikel 3:
De voorgedragen kandidaat-schepen, Nathalie Depuydt, verkozen te verklaren als schepen.
Artikel 4:
Akte te nemen van de eedaflegging ("ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen") in handen van de burgemeester overeenkomstig artikel 44 van het decreet lokaal bestuur.
Jaarlijks krijgt de gemeenteraad kennis van de overzichtslijst van de visums van de financieel directeur van het voorbije jaar. Hierbij zit ter kennis, in bijlage, de overzichtslijst van het jaar 2022.
Overzichtslijst visums 2022 gemeente en ocmw Staden.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt meer informatie omtrent het eerste punt op de lijst nl. boekhouder voor het ocmw. Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht toe dat het ging om een aanwerving na een selectieprocedure. Uiteindelijk besliste de geselecteerde kandidaat om toch niet te starten bij het ocmw Staden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van de overzichtslijst visums 2022 gemeente en ocmw Staden.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd onder actieplan 3.2 'Verduurzamen openbare verlichting', de actie 19 'Vervangen van armaturen door LED en wegnemen van lichtpunten in het buitengebied' opgenomen met een voorzien budget van 884.000,00 euro.
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 juni 2020 goedkeuring aan de visienota.
Het voorontwerp van het jaaractieplan 2023 verLEDden openbare verlichting, voor de uitvoering van de actie 19 van het meerjarenplan 2020-2025 werd opgesteld door Fluvius. Op de begroting van 2023 is er een uitgave van 180.000,00 euro voorzien.
Voor werkzaamheden aan openbare verlichting heeft Fluvius uitsluitende rechten. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Aan De Raad worden de offertes ter goedkeuring voorgelegd.
We ontvingen de offertes van Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper voor een totaal bedrag van 148.039,30 euro exclusief btw of 179.127,55 euro inclusief btw. De offertes zijn als volgt samengesteld:
Dossiernummer |
Bedrag excl BTW |
Bedrag incl BTW |
|||
1 |
Ieperstraat |
5000023826 |
€ 13.461,31 |
€ 16.288,19 |
|
2 |
Tolstraat |
5000022307 |
€ 134.577,99 |
€ 162.839,37 |
|
€ 148.039,30 |
€ 179.127,55 |
||||
De sector Wonen en Omgeving stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, de opdracht “Vervangen van armaturen door LED en wegnemen van lichtpunten in het buitengebied – actieplan 2023” te gunnen aan Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 148.039,30 euro exclusief btw of 179.127,55 euro inclusief btw, mits het verkrijgen van een visum.
Het dossier van 2023 is samengesteld uit het ombouwen van heel wat losse punten natriumlagedruk lampen over de verschillende straten en een aantal volledige straten.
Naast resterende lichtpunten is ook een deel van de Ieperstraat opgenomen.
De verLEDdingsgraad december 2022 bedroeg 32,8 %.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
De financieel directeur verleende een visum met nummer 2023/07/GEM.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Artikel 2:
Artikel 3:
Artikel 4:
|
In zitting van 27 januari 2022 nam de gemeenteraad kennis van de nieuwe structuur en communicatie van aanvullende verkeersreglementen. De verdere uitbouw van deze structuur gebeurt stapsgewijs. In deze zitting worden 9 aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot gewestwegen, ter goedkeuring voorgelegd.
De 9 aanvullende verkeersreglementen die in bijlage worden voorgesteld hebben allemaal betrekking op gewestwegen.
Aanvullend verkeersreglementen van de wegen:
Ieperstraat, Diksmuidesteenweg N36, Vredestraat N36, Diksmuidestraat N36, Provinciebaan N313, Ommegang Oost N313, Ommegang Zuid N313, Poelkapellestraat N313 en Passendalesteenweg N303.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft een vraag over het reglement van de Vredestraat. Moet de ingevoerde blauwe zone niet in het reglement staan? Schepen Geert Moerkerke antwoordt dat het nu gaat om de reglementering omtrent de stopborden,... In de vorige zitting werd de blauwe zone goedgekeurd. Dit alles moet gebundeld doorgestuurd worden naar AWV.
BESLUIT:
Artikel 1:
De aanvullende verkeersreglementen volgens de nieuwe structuur van de straten: Ieperstraat, Diksmuidesteenweg N36, Vredestraat N36, Diksmuidestraat N36, Provinciebaan N313, Ommegang Oost N313, Ommegang Zuid N313, Poelkapellestraat N313 en Passendalesteenweg N303, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit worden goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
In het Dorpsplein te Oostnieuwkerke wordt voorgesteld het aanvullend verkeersreglement aan te passen. De aanpassing betreft het invoeren van een woonerf op het plein. Deze aanpassing wordt ingevoerd, na advies van de politie, om de regelgeving rond het parkeren op het plein duidelijker aan te geven.
Aan De Raad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.
Op het Dorpsplein ter hoogte van de woningen 2, 3, 3A en 4 wordt er regelmatig geparkeerd door voertuigen. De zone ter hoogte van deze woningen is een zone voor voetgangers. Parkeren van wagens kan hier niet reglementair. Om dit beter aan te duiden stelt de politie voor deze zone in te richten als woonerf. De toepassing van een woonerf geeft, in vergelijk met het plaatsen van de klassieke parkeerverboden, meer duidelijkheid omtrent het verbod van het parkeren over het volledige plein. Dit reglement laat verder toe dat mensen hun wagen stationeren op het plein om te laden en te lossen.
Het verkeersreglement woonerf is gekenmerkt door volgende zaken:
- binnen een woonerf is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
- voetgangers mogen er de volledige breedte van de openbare weg gebruiken;
- parkeren kan enkel op de voorzien parkeervakken.
Aanvullend verkeersreglement Dorpsplein.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Jan Depla stelt zich de vraag of dit politiereglement al van kracht is. Want hij heeft vastgesteld dat de bordjes op het woonerf al een paar weken ophangen.
Raadslid Ludwig Willaert vult de opmerking van raadslid Depla aan met de melding dat hij het sterk betreurt dat de uitvoering reeds is gebeurd. Dit getuigt niet van respect voor de gemeenteraad. Schepen Geert Moerkerke meldt dat, na goedkeuring in het schepencollege, de plaatsing reeds kon gebeuren. Toch vindt het bestuur het belangrijk dat de gemeenteraad over de diverse verkeersreglementen wordt ingelicht.
Raadslid Sarah Van Walleghem meent dat het naar de duidelijkheid naar de bewoners toe, het beter zou zijn dat, als die borden al worden geplaatst, ze beter eerst worden afgedekt tot na de goedkeuring in de gemeenteraad. Raadslid Ludwig Willaert roept ook op om goed te communiceren teneinde verwarring te vermijden bij de bewoners.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van het Dorpsplein, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Aan De Raad wordt een wijziging van het verkeersreglement van de Pauwstraat voorgesteld. Deze wijziging impliceert het invoeren van een parkeerverbod voor vrachtwagens. Aan De Raad wordt gevraagd het verkeersreglement goed te keuren.
Op de parking tussen de Pauwstraat en de Brabantstraat wordt vastgesteld dat er veelvuldig wordt geparkeerd door vrachtwagens. Door het plaatsen van een verkeersbord wordt het parkeren uitsluitend voorbehouden voor motorfietsen, auto's en minibussen. De reglementering is hierdoor duidelijker voor de gebruikers en handhaving is mogelijk. De plaatsing van deze borden vergt een aanpassing van het verkeersreglement.
Aanvullend verkeersreglement Pauwstraat
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat zijn fractie hierover verwonderd is. Wat is de reden dat vrachtwagens daar niet mogen parkeren? Waar moeten ze dan wel staan? In het agendapunt was er geen duidelijke motivatie te vinden over deze beslissing. Het raadslid vindt het onbegrijpelijk dat er in de Roeselarestraat een bordje met verwijzing staat naar de bewuste parking terwijl vrachtwagens nu een verbod krijgen om daar te parkeren.
Schepen Geert Moerkerke meldt dat er de voorbije tijd heel veel klachten kwamen uit de naburige wijk. De schepen erkent de moeilijke problematiek inzake parking voor vrachtwagens.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd duidt dat het heel vaak gaat over werkgevers die aan hun werknemers vragen om de vrachtwagen mee te nemen naar huis. Het is echter niet evident dat zo'n vrachtwagens dan in een dorpskern geparkeerd worden. Het bestuur wil het openbaar domein hiervan vrijwaren en zo de woonomgeving in de kern vrijwaren. De burgemeester is van mening dat het parkeerprobleem van werkgevers op die manier wordt afgeschoven naar de werknemers en het openbaar domein.
Raadslid Bonny Vergauwe is van mening dat het heel vaak andersom is. Een werknemer is vragende partij om de vrachtwagen van het werk mee te nemen naar huis, zodat er vb. een tweede wagen kan worden uitgespaard.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt zich af of er ook op andere openbare parkings een verbod zou komen voor vrachtwagens?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd duidt dat dit ook al in het verleden is gebeurd. Hij geeft het voorbeeld van de parking in de Carninstraat. De burgemeester is van mening dat het niet aangewezen is om vrachtwagens aan te trekken om op die locaties te parkeren. De burgemeester erkent dat idealiter oplossingen worden gezocht voor parkeerterreinen voor vrachtwagens in de rand van de gemeente maar op heden werd nog geen afdoende oplossing gevonden.
Raadslid Ludwig Willaert duidt dat een vrachtwagenchauffeur meestal ook zijn vrachtwagen liefst het dicht bij zijn huis parkeert. Het raadslid mist concrete motivatie voor deze beslissing. Het argument van een "aantal klachten" is niet meetbaar en niet afdoende als motivatie, volgens het raadslid.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Pauwstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Met de heraanleg van de Vrijbosroute werd door de provincie een verbinding tussen de Azaleaweg, Krokusweg en de Vrijbosroutegerealiseerd in klinkerverharding gerealiseerd. Hierdoor kunnen fietsers vanuit de Blommenwijk rechtstreeks over een verhard pad aantakken op de fietssnelweg.
Om reden van verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers op de Vrijbosroute wordt een verbod voor bestuurders van bromfietsers ingesteld. Deze verkeersmaatregel wordt voor zowel de Krokusweg als Azaleaweg ingevoerd.
Aanvullend verkeersreglement Azaleaweg en Krokusweg
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Azaleaweg en Krokusweg, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit worden goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De overeenkomst heeft betrekking op een onbebouwd stuk grond, gelegen aan de Meulenbroekenlaan 25, te Oostnieuwkerke, kadastraal gekend onder Staden, 2de Afdeling, sectie A, nr. 0463M2 en 463E2.
Voeders Decadt wenst deze grond in te richten voor voorzieningen van openbaar nut, zijnde de aanleg van 3 DC snelladers 6 laadplaatsen voor elektrische wagens, de aanleg van 12 overkapte parkeerplaatsen met per parkeerplaats een AC-laadpaal van 22 kW, de aanleg van 4 plaatsen met laadinfrastructuur voor deelfietsen, de aanleg van 2 plaatsen voor deelauto's voorzien van een AC-laadpaal van 22 kW en de bouw van een HS-cabine (zie bijlage 2).
Met de overeenkomst (zie bijlage 1) wordt een kosteloos gebruik ten gunste van de gemeente vastgelegd voor een periode van 15 jaar voor de 12 parkeerplaatsen achteraan het terrein (exclusief voor elektrische wagens, maximale parkeerduur in onderling overleg te bepalen), de 6 laadplaatsen (exclusief voor elektrische wagens, maximale parkeerduur is beperkt tot de laadduur), de 2 plaatsen voor deelauto's vooraan het perceel en de 4 plaatsen voor deelfietsen.
De laadinfrastructuur en parking met laadinfrastructuur is publiek toegankelijk, 7 dagen op 7 en 24 uur op 24.
De gemeente heeft het recht om de infrastructuur te promoten als openbare parkeer- en laadplaatsen op haar grondgebied. Enkel het werkelijk verbruik van de laadpalen, zal door Voeders Decadt, door middel van een laadpas, aangerekend worden aan de gebruiker van de laadpaal aan marktconforme prijzen.
Deze gebruiksovereenkomst dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad aangezien een langdurig contract de bevoegdheid overschrijdt van het college van burgemeester en schepenen in kader van het dagelijks bestuur. Het schepencollege nam op 8 december 2022 een principiële goedkeuring omtrent het voorstel en de gebruiksovereenkomst.
Perceel 463E2 is gelegen in een niet-vervallen verkaveling, V_2067_1 dd. 21-08-1989, lot 5. Sinds 30 december 2017 vormen de verkavelingsvoorschriften van een verkaveling ouder dan 15 jaar niet langer een weigeringsgrond bij aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen. Wanneer men de voorschriften van een verkaveling, ouder dan 15 jaar, niet wenst te volgen, geldt de toets aan de onderliggende bestemmingsvoorschriften én de beoordeling aan de goede ruimtelijke ordening.
Zowel perceel 463E2 als 463M2 dienen afgetoetst te worden aan de voorschriften van het gemeentelijk RUP Meulebroeken West, woonzone en bufferzone. Volgens voorschrift 0.2 kunnen werken en constructies in functie van openbaar nut en milieutechnische ingrepen in alle zones toegelaten worden voor zover de schaal en bouw-karakteristieken ervan geen fundamentele afbreuk doen aan de kwaliteit van de omgeving en de betreffende bestemmingszone.
Het voorstel past binnen de strategische meerjarenplanning van de gemeente Staden 202-2025, waarbij binnen actie 12 (Beleidsdoelstelling 3 en actieplan 3.1) de mogelijkheden rond autodelen en fietsdelen onderzocht dient te worden. De gemeente heeft met deze gebruiksovereenkomst de mogelijkheid om 2 deelauto's op het terrein te plaatsen.
Het voorstel kadert eveneens binnen de ambitie van Vlaanderen om tegen 2025 semi-publieke laadpunten te realiseren. Voor de gemeente Staden werd deze ambitie vastgelegd op 56 CPE (Charge Point Equivalent (24 u 7/7; bron: Behoefte aan publieke laadinfrastructuur per gemeente/stad | Vlaanderen.be).
CPE: Charge Point Equivalent (24u 7/7)
Er wordt voorgesteld om in te gaan op het voorstel.
Het gebruik is kosteloos. Enkel het werkelijk verbruik van de laadpalen, zal door Voeders Decadt, door middel van een laadpas, aangerekend worden aan de gebruiker van de laadpaal in kwestie, aan marktconforme prijzen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Jan Depla meldt het initiatief toe te juichen maar heeft toch twee vragen hieromtrent:
- Zijn er ook plannen om dit in de andere deelgemeenten in te richten?
- Waarom werd gekozen voor een termijn van 15 jaar voor deze overeenkomst?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft naar aanleiding van deze vraag wat meer uitleg over de actie rond deelauto's en de voorziene parkings voor deze deelauto's. Er zijn wel geen concrete plannen om ook een gelijkaardige laadparking in de andere deelgemeenten in te richten. De reden voor die 15 jaar is ook voor de burgemeester niet volledig duidelijk. Hij denkt dat het gaat om een standaardtermijn in dergelijke constructies.
Raadslid Hans Mommerency uitte ook de vorige keer in de gemeenteraad zijn twijfels over de juridische correctheid van dit punt vooral inzake de overeenstemming van het RUP. Hij vindt het een zeer ruime interpretatie van artikel 0.2. Dit artikel is bedoeld om bepaalde nutsaansluitingen (vb. elektriciteitskasten) te zetten. Hier gaat het toch om een veel ruimere toepassing. Eens de overeenkomst afgelopen is, zal de infrastructuur niet verdwijnen en deze infrastructuur is dan niet in overeenstemming met het RUP. Bijkomend is er nog geen omgevingsvergunning uitgereikt.
Het raadslid blijft het gevoel hebben dat het dossier met haken en ogen aan elkaar hangt. In deze gemeenteraad werden al wat discussies gevoerd inzake ruimtelijke ordening. De CD&V-fractie is van mening dat het niet toelaatbaar is om een deontologisch niet stabiel dossier inzake ruimtelijke ordening goed te keuren. Op basis van al deze redenen, zal de CD&V-fractie dit punt ook niet goedkeuren.
Dit neemt niet weg dat de CD&V-fractie het principe van deelauto's een warm hart toe draagt. Dergelijke laadinfrastructuur op een parking is een goed idee en kan misschien inspirerend werken voor vb. de toekomstige parking in de Spanjestraat.
Raadslid Bart Coopman meldt dat hij dit agendapunt zal goedkeuren. Hij blijft het echter niet de beste locatie vinden. Hij vraagt dan ook na te denken over eventuele andere locaties. Het raadslid legt ook de link naar de Hoppinpunten. Deze punten bevinden zich beter niet in de rand van de bebouwde kernen. Het raadslid roept op om in de toekomst te zoeken naar betere plaatsen.
Schepen Geert Moerkerke meldt dat het Hoppinpunt zich in Oostnieuwkerke bevindt aan woonzorgcentrum De Oever en dat daar ook de deelauto zal gestald worden. Er is nog geen beslissing inzake mogelijke laadinfrastructuur op dit Hoppinpunt. De schepen geeft aanvullend mee dat de deelauto in Oostnieuwkerke en Westrozebeke een Fiat 500 betreft die rijdt op benzine.
Raadslid Ludwig Willaert blijft zich vragen stellen over de ruimtelijke ordeningstoets. Hij blijft twijfelen over de juridische correctheid hiervan. Hij wil een gefundeerd antwoord op de diverse twijfels die zijn fractie heeft geuit.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het voorstel om een stuk grond gelegen langs de Meulenbroekenlaan, kadastraal gekend onder Staden, 2de afdeling, sectie A, 0463M2 en 463E2, in gebruikt te nemen als parkeer- en laadplaatsen met bijhorende laadinfrastructuur en plaatsen voor deelauto's en -fietsen ook met bijhorende laadinfrastructuur, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het ontwerp van gebruiksovereenkomst wordt goedgekeurd.
Gemeenten kunnen hun visie op gemeentewegen en zachte mobiliteit vastleggen in een beleidskader, en concrete actieplannen opstellen voor de uitvoering ervan. Het opmaken van een beleidskader biedt een houvast bij toekomstige beslissingen rond trage wegen en is een instrument om doelstellingen te realiseren.
De gemeenteraad stelde in zitting van 28 april 2022 het beleidskader en participatietraject rond trage wegen voorlopig vast. Dit geheel werd onderworpen aan een openbaar onderzoek en voor advies overgemaakt aan de hogere overheden. Het beleidskader werd na overleg met de diensten van de provincie bijgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt de definitieve vaststelling van het beleidskader trage wegen ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019, artikels 6 en 7.
Het beleidskader trage wegen omvat
Wijzigingen aan het netwerk trage wegen dienen steeds getoetst te worden aan de criteria vermeld in de artikelen 3 en 4 van het decreet gemeentewegen. In het gemeentelijk beleidskader worden deze criteria verder verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld.
De gemeentelijke beleidsvisie is opgebouwd rond zeven criteria of doelstellingen opgenomen:
Het openbaar onderzoek liep van 9 mei tot 7 juni 2022.
Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaren ingediend.
De gemeente heeft advies ontvangen van de provincie. Naar aanleiding van het (ongunstig) advies van de provincie was er op 7 december 2022 een bijkomend overleg met de provincie. Tijdens dit overleg heeft de gemeente haar beleidsvisie toegelicht, alsook toelichting gegeven bij de reeds uitgevoerde acties van de voorbije jaren en toelichting gegeven bij het gevoerde participatietraject. Deze bijkomende info is verwerkt in het beleidskader.
De afdeling MOW was verontschuldigd voor de vergadering.
Het aangevulde beleidskader is op 4 januari 2023 overgemaakt aan de provincie en MOW. Door de provincie werd op 4 januari 2023 bevestigd dat zij akkoord zijn met de aanvullingen.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker vraagt meer uitleg over de term "doorwaadbaarheid" in de tekst.
Schepen Verhaeghe meldt dat dit slaat op het feit dat een trage weg toegankelijk is en er dus door kan gewandeld worden.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het beleidskader trage wegen wordt door de gemeenteraad definitief vastgesteld.
Het beleidskader trage wegen, toegevoegd in bijlage, vormt één geheel met deze beslissing.
Dit agendapunt betreft het pand gelegen langs de Ommegang Noord 11 te Westrozebeke. Het pand omvat een hoofdgebouw met aanhorigheden en een bijgebouw. In het hoofdgebouw zijn er twee woonentiteiten ondergebracht, één op het gelijkvloers en één op de verdieping. Het bijgebouw is in gebruik voor een bolletra en petanqueplein.
Het pand is eigendom van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De kerkfabriek wenst het gebouw te verkopen. De gemeente heeft voorgesteld om een recht van opstal af te sluiten voor het pand voor een periode van 5 jaar zodat het huidige gebruik voor deze periode kan worden bestendigd. Een periode van 5 jaar geeft voldoende ruimte om een oplossing te vinden voor de huidige gebruikers, enerzijds herhuisvesting van de bewoners en anderzijds een nieuwe locatie voor de vereniging (bolletra en petanque).
Als opstalhouder treedt de gemeente op als beheerder van de grond en van de gebouwen.
De overeengekomen opstalvergoeding is 60% van de huidige huurinkomsten, zijnde 687,62 euro/maand.
Het ontwerpakte voor het recht van opstal wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het recht van opstal dient te worden vastgelegd in een akte.
Na overleg met de kerkfabriek wordt voorgesteld om een recht van opstal af te sluiten onder volgende voorwaarden:
De plaatsbeschrijving en de opmaak van de akte via Vastgoedtransacties zijn ten laste van de gemeente.
De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties.
De vergoeding voor het recht van opstal is gelijk aan 60% van de huidige huurinkomsten. De overige 40% van de huurinkomsten zullen gebruikt worden voor het betalen van taksen (onroerende voorheffing), administratieve kosten (plaatsbeschrijving) en onderhoudskosten.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt of de twee entiteiten nu bewoond zijn en zo ja, of deze mensen daar mogen blijven wonen.
Burgemeester Vanderjeugd antwoordt bevestigend op deze twee vragen. De huurinkomsten komen naar de gemeente.
Raadslid Bonny Vergauwe vraagt wat de plannen van de gemeente zijn met de bolletra.
Burgemeester Vanderjeugd zegt dat de bolletra daar voorlopig kan blijven. Waar nodig worden kleine herstellingen uitgevoerd.
Raadslid Hans Mommerency suggereert dat het wel aangewezen is om in nauw overleg met de woondienst na te gaan of alle verhuurdersverplichtingen zijn voldaan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ontwerpakte voor het recht van opstal voor het pand Ommegang Noord 11 te Westrozebeke, kadastraal gekend onder Staden 3de Afdeling Sectie B Nr. 552/H5, opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.
De ontwerpakte, toegevoegd in bijlage, vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
De commissaris van de dienst Vastgoedtransacties, de heer Alain Maricou, wordt gemachtigd om de gemeente Staden te vertegenwoordigen bij ondertekening van deze akte.
De tarieven van het retributiereglement van Het SWOK werden niet meer aangepast sinds 2014 (zitting gemeenteraad van 30 april 2014). Intussen zijn de uitgaven voor het onderhoud en de energiekosten sterk gestegen. Het is dan ook aangewezen om de tarieven voor gebruik van de lokalen en materialen te actualiseren.
De tarieven werden aangepast aan de gestegen levensduurte en zullen vanaf nu jaarlijks geïndexeerd worden op 1 januari. In het reglement wordt bepaald hoe de tarieven geïndexeerd worden.
Het dagelijks bestuur van de cultuurraad nam kennis van de aanpassingen en gaf een advies hierover in de vergadering van 15 november 2022.
De nieuwe tarieven worden vanaf 10 februari 2023 toepast voor elke nieuwe aanvraag.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker stelt vast dat de hogere kosten vooral ten laste komen van de verenigingen. Wordt dit op één of andere manier gecompenseerd via de subsidies voor de verenigingen?
Schepen Gwendolyn Vandermeersch meldt deze bezorgdheid te delen. Er wordt gewerkt aan een nieuw subsidiereglement in samenspraak met de cultuurraad. Dit werk is echter nog niet af. Dit komt er aan op een later tijdstip.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het gemeentelijk retributiereglement voor Het SWOK wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het retributiereglement voor Het SWOK is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
Artikel 3:
Het vernieuwde retributiereglement voor Het SWOK treedt in werking op 10 februari 2023.
De tarieven van het retributiereglement Zonneheem werden niet meer aangepast sinds 2014 (zitting gemeenteraad van 22 mei 2014). Intussen zijn de uitgaven voor het onderhoud en de energiekosten sterk gestegen. Het is dan ook aangewezen om de tarieven voor gebruik van de lokalen en materialen te actualiseren.
De tarieven werden aangepast aan de gestegen levensduurte en zullen vanaf nu jaarlijks geïndexeerd worden op 1 januari. In het reglement wordt bepaald hoe de tarieven geïndexeerd worden.
Het dagelijks bestuur van de cultuurraad nam kennis van de aanpassingen en gaf een advies hierover in de vergadering van 15 november 2022.
De nieuwe tarieven worden vanaf 10 februari 2023 toepast voor elke nieuwe aanvraag.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het gemeentelijk retributiereglement voor Zonneheem wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het retributiereglement voor Zonneheem is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
Artikel 3:
Het vernieuwde retributiereglement voor Zonneheem treedt in werking op 10 februari 2023.
De tarieven van het retributiereglement van De Nestel werden niet meer aangepast sinds 2014 (zitting gemeenteraad van 30 april 2014). Intussen zijn de uitgaven voor het onderhoud en de energiekosten sterk gestegen. Het is dan ook aangewezen om de tarieven voor gebruik van de lokalen en materialen te actualiseren.
De tarieven werden aangepast aan de gestegen levensduurte en zullen vanaf nu jaarlijks geïndexeerd worden op 1 januari. In het reglement wordt bepaald hoe de tarieven geïndexeerd worden.
Het dagelijks bestuur van de cultuurraad nam kennis van de aanpassingen en gaf een advies hierover in de vergadering van 15 november 2022.
De nieuwe tarieven worden vanaf 10 februari 2023 toepast voor elke nieuwe aanvraag.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het gemeentelijk retributiereglement voor De Nestel wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het retributiereglement voor De Nestel is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
Artikel 3:
Het vernieuwde retributiereglement voor De Nestel treedt in werking op 10 februari 2023.
De tarieven van het retributiereglement van gemeenschapscentra Staden, vergaderlokalen werden niet meer aangepast sinds 2014 (zitting gemeenteraad van 30 april 2014). Intussen zijn de uitgaven voor het onderhoud en de energiekosten sterk gestegen. Het is dan ook aangewezen om de tarieven voor gebruik van de lokalen en materialen te actualiseren.
De tarieven werden aangepast aan de gestegen levensduurte en zullen vanaf nu jaarlijks geïndexeerd worden op 1 januari. In het reglement wordt bepaald hoe de tarieven geïndexeerd worden.
Het dagelijks bestuur van de cultuurraad nam kennis van de aanpassingen en gaf een advies hierover in de vergadering van 15 november 2022.
De nieuwe tarieven worden vanaf 10 februari 2023 toepast voor elke nieuwe aanvraag.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het gemeentelijk retributiereglement voor gemeenschapscentra Staden, vergaderlokalen wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het retributiereglement voor gemeenschapscentra Staden, vergaderlokalen is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
Artikel 3:
Het vernieuwde retributiereglement voor gemeenschapscentra Staden, vergaderlokalen treedt in werking op 10 februari 2023.
Het lokaal bestuur heeft een aantal belangrijke opdrachten in het kader van kinderopvang. Deze opdrachten moeten ertoe bijdragen dat er binnen de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is.
Zo kreeg het lokaal bestuur reeds een belangrijke adviesrol in het kader van toekomstige uitbreidingsrondes voor bestaande kinderopvanglocaties van het Agentschap Opgroeien. Het aanvragen van een opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur, door een organisator kinderopvang bij de aanvraag van een vergunning, is verplicht vanaf 1 januari 2022. Deze verplichting moet een organisator er toe aanzetten om na te denken en voldoende informatie in te winnen over het feit of het opportuun is om een kinderopvang op te richten op de vooropgestelde locatie. Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Een organisator moet in de vergunningsaanvraag wel aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
Het bestuur kan de procedure bepalen via een reglement, met enerzijds de criteria die transparant, objectief en relevant zijn waaraan een organisator moet voldoen en anderzijds een procedure voor het aanvragen van het advies.
Vanaf 1 januari 2022 moet een organisator kinderopvang een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
Het College van Burgemeester en Schepenen zal aan de hand van bovengenoemde drie kwalitatieve criteria een advies afleveren. Dit advies wordt voorbereid door de bevoegde schepen van kinderopvang en de secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Het advies wordt neergeschreven in het aanvraagdocument. Het advies kan positief of negatief zijn of opmerkingen bevatten.
In de procedure voorziet het bestuur een hoorrecht zodat de organisator opmerkingen kan formuleren bij het uitgebrachte advies of de gemaakte opmerkingen.
Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman meldt het reglement eerder middelmatig te vinden. Dit reglement is eerder een procedure. Het raadslid mist inhoudelijke criteria. Na een klein beetje googelen, vond hij een aantal inspirerende voorbeelden (vb. de 7 B's: bruikbaarheid, bereikbaarheid, bekendheid ...). Met dergelijke inhoudelijke criteria kan je kinderopvanginitiatieven stimuleren om na te denken over al deze zaken. Dit gaat een stuk verder dan een procedure. Nu is er inhoudelijk weinig uitdaging. De inhoudelijke criteria die misschien wel zullen besproken worden in het kennismakingsgesprek, horen eigenlijk wel thuis in dit reglement. Hij vindt het voorliggende reglement dan ook een gemiste kans.
Schepen Nathalie Depuydt beantwoordt de opmerking van het raadslid. Het gaat niet om een reglement maar om een procedure. Ze begrijpt de inhoudelijke opmerking maar geeft aan dat het kennismakingsgesprek inderdaad zal gebruikt worden om de mogelijke criteria te toetsen. Het gaat om een verplichte procedure maar het gaat niet om een bindend advies. In het niet-bindende advies kunnen heel wat criteria getoetst worden.
Raadslid Ludwig Willaert vult aan dat het niet-bindend karakter niet weerhoudt dat je inhoudelijke criteria kan vastleggen. Het raadslid vraagt bijkomend of deze verplichting reeds geldig was vanaf 1 januari 2022 of 1 januari 2023? Schepen Depuydt duidt dat het inderdaad reeds verplicht was vanaf 1 januari 2022. Tot op heden waren er echter geen vragen in dit verband.
Raadslid Hans Mommerency meldt dat er heel wat mensen gelukkig zouden zijn als alle niet-bindende reglementen zouden worden afgeschaft ... Hoeveel werkuren zullen hierin gaan, hoeveel papierwerk...? Hadden we dan niet beter gekozen om dit gewoon niet te doen?
Schepen Depuydt antwoordt dat dit geen mogelijkheid was. We zijn verplicht deze procedure op te stellen. Het is wel niet zo dat dit heel veel zal voorkomen. Het is nu de eerste keer dat een vraag in dit kader werd gesteld.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de adviesprocedure en de criteria voor de aanvraag van een opportuniteitsattest goed, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit.
1. Raadslid Sarah Van Walleghem wenst een vraag te stellen naar aanleiding van de werken in de Bruggestraat. Volgens de bewonersbrief gaan de werken ruim een half jaar duren. Het gaat om ingrijpende werken. Ze hoopt op voldoende communicatie via diverse kanalen want de situatie zal voortdurend wijzigen per 4 à 6 weken. Aanvullend wenst ze ook de verkeerssituatie aan de school Bruggestraat aan te kaarten. Het is daar 's morgens een allegaartje met heel veel drukte. Ze stelde ook vast dat heel veel mensen de verkeersregels niet volgen, het is zeker niet veilig op deze manier.
Kan er in kader van deze werken nagedacht worden hoe de verkeersrichting best loopt tijdens de werken?
Vervolgens kan er nagedacht worden over een mogelijke proefopstelling na de werken (éénrichtingsverkeer overwegen van aan de Bruggestraat tot de begraafplaats)
Schepen Geert Moerkerke neemt de bezorgdheden van het raadslid ter harte. Komende maandag wordt gestart met de nutswerken. De start gebeurt aan de Renaat Desmedtstraat. Er zal éénrichtingsverkeer zijn vanaf de markt.
De werken zijn heel ingrijpend en zullen veel tijd in beslag nemen. Voor de veiligheid werden reeds afsluitingen aan het zebrapad gezet om de kinderen meer te beschermen. Een stukje éénrichtingsverkeer in de Guido Gezellestraat kan misschien ook overwogen worden. Hij neemt de diverse opties mee om de verkeersvriendelijkheid in de schoolomgeving verder te verhogen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd komt ook tussen met de melding dat er al heel wat inspanningen zijn gebeurd, oa. de het verleggen van het voetpad naast de parkeerplaatsen aan de begraafplaats, ook de extra aanwezigheid van de politie is een meerwaarde. Het blijft natuurlijk een spel van beide kanten. Als gemeente moeten we voldoende inspanningen doen maar we moeten ook inspanningen durven vragen aan de ouders meer bepaald om zoveel mogelijk wagens te vermijden in deze omgeving. Voor de grote werken (met grootste impact), die zullen starten na Pasen, is ook nog een bewonersvergadering voorzien op maandag 20 maart 2023.
Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat de werken op het Guido Gezelleplein ook geen voordeel zijn. Indertijd is er gekozen voor groen rond de kerk. Het is echter vervelend dat er daar geen voetpad is. Nu moeten ze het voetpad kiezen aan de werken van de vroegere slagerij. Het is voor het moment een grote warboel.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat het eigenlijk beter zou zijn dat er daar geen doorgang is. Een volledige afsluiting is misschien wel aangewezen tot het moment dat het voetpad aan de bouwkant weer vrij is.
Raadslid Sarah Van Walleghem meldt dat het gaat om een combinatie van factoren. Het raadslid snapt de oproep om te voet of met de fiets te gaan, maar dat is niet voor iedereen haalbaar.
Schepen Geert Moerkerke meldt dat er al heel wat ouders gaan parkeren op het Stationsplein en aan het kerkhof. Er zijn er echter nog altijd die langs de balustrade geparkeerd staan.
Raadslid Hans Mommerency suggereert dat het misschien aangewezen is om de gebruikers van de school extra te informeren. Is er geen samenwerking met de school mogelijk om nog beter te communiceren?
Schepen Joeri Deprez antwoordt dat dit reeds gebeurd is via het scholenplatform Gimme. Er wordt gekeken om nog extra communicatie te geven rond het stappenplan van de werken.
2. Raadslid Hans Mommerency meldt een zinvolle rapportage te hebben gekregen van het interimmanagement vanuit het woonzorgcentrum. Hij vraagt of dit ook in de toekomst aan de raad kan worden bezorgd.
Schepen Nathalie Depuydt antwoordt hierop bevestigend.
3. Burgemeester Francesco Vanderjeugd wenst de raadsleden nog in te lichten over de vooruitgang in het dossier "de 2 Hofsteden". De komende weken zal een omgevingsvergunning worden ingediend voor ongeveer 43 woningen. De start van de wegeniswerken zou gebeuren in het najaar 2023. Het aansnijden van de loten zal kunnen gebeuren na de zomer 2024.
4. De voorzitter nodigt de raadsleden nog uit op de infosessie over het hemelwaterplan op donderdag 9 februari om 18h. Vervolgens nodigt de voorzitter de raadsleden ook nog uit in het dienstencentrum voor een drankje ter gelegenheid van het nieuwe jaar.
De voorzitter sluit de zitting op 26/01/2023 om 19:50.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter