Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In 2022 is reeds in oktober in de raad een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het budget 2023 geraamd, en worden de budgetten van 2022 aangepast op basis van de standopgave of nieuwe gegevens.
De gemeente- en ocmw-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de ocmw-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en de motivering van de wijzigingen bij de financiële nota.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat de CD&V-fractie de voorliggende meerjarenplanaanpassing en het budget 2023 grondig heeft gelezen. De CD&V-fractie leest heel wat goede acties.
Volgende geplande initiatieven worden toegejuicht:
- aanleggen bufferbekken Sint Jansstraat;
- verder verledden van openbare verlichting;
- helpen meebouwen aan nieuwe lokalen Chiro Staden;
- aanleg van de langverwachte parking Spanjestraat (wel bedenkingen over de hoge kostprijs);
- riolering Bruggestraat.
Toch heeft de CD&V-fractie een dubbel gevoel bij het lezen van het budget 2023. Uit de documenten blijkt dat er heel wat acties uit 2022 werden verschoven naar 2023. Omtrent de acties uit 2023 is de realisatiegraad aldus zeer onzeker. De bedenking wordt gemaakt: veel plannen en opsommen en geld voorzien, maar wat zal de realisatiegraad zijn?
De CD&V-fractie heeft het gevoel dat er té weinig dynamiek zit in deze meerjarenplanaanpassing. We willen toch geen indommelende gemeente zijn. In het voorbije jaar kon het gemeentebestuur ook heel wat meevallers noteren (stijgende inkomsten personenbelasting en onroerende voorheffing, betere verkoopcijfers dan gebudgetteerd, meer subsidies vanuit Vlaanderen, ...) Het woord lenen is voor dit bestuur blijkbaar ook een taboe-woord. Sinds jaren zijn er geen nieuwe leningen opgenomen. Lenen kost inderdaad ook geld. Maar zonder lenen kun je soms geen grote ambities realiseren.
Het grootste voorbeeld is het nieuwe ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke. De CD&V-fractie is van mening dat dit project wel gerealiseerd kan worden. Door het on hold zetten van dit project leeft de vrees bij de bevolking dat het er nooit meer van zal komen. Het raadslid geeft een aantal suggesties om middelen vrij te maken om het project alsnog te realiseren: wat is de totaliteit van de verhoging van de 30% meerkost inzake gebouwen en wegenwerken? Zal de volledige meerkost nodig zijn? Wat met projecten die pas in 2026 zullen starten? Kunnen er leningen opgenomen worden? De CD&V-fractie is van mening dat, met de nodige inspanningen, de nodige 3 miljoen euro gevonden worden. Waar een wil is een weg...
De CD&V-fractie zal zich, omwille van hogergenoemde redenen, onthouden op dit budget 2023.
Raadslid Marc Van Ysacker stelt volgende vragen:
- Waarom is er nog geld voorzien om de mogelijkheid van de uitbating van het Stationsgebouw te onderzoeken?
- Waarom is er nog geld voorzien voor een studie van de inrichting van de kerk Oostnieuwkerke? Kan er niet beter gewacht worden op de resultaten van het Kapittel?
- Wat wordt bedoeld met de versterking van de energiecellen van de ocmw's? Wat wordt bedoeld met TWE (p.108)?
- Wat wordt bedoeld met de aanpassing van de laatste leefruimte in kader van HACCP-controle?
- Er is 151.780 euro voorzien voor "overige infrastructuur. Wat wordt hiermee bedoeld?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd repliceert eerst op de tussenkomst van raadslid Willaert. De tijd zal uitwijzen hoe hoog de realisatiegraad zal zijn. Ondanks de moeilijke Coronajaren, de oorlogs- en energiecrisis, zitten de voorziene acties op schema. Het bestuur zit zeker niet stil. Omtrent het lenen, stelt de burgemeester dat dit bestuur ook heel ambitieus is. De ambitie was duidelijk om de schuld per inwoner te halveren en zo, naar de toekomst toe, ruimte te maken voor nieuwe leningen als het nodig is. Omtrent de moeilijke keuze van het on hold zetten van het project "ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke", stelt de burgemeester dat deze keuze vooral werd ingegeven door het feit dat er nog een zaal is. Het is onverantwoord om in tijden van deze ongeziene prijsstijgingen, over te gaan tot aanbesteding van dergelijke nieuwe gebouwen.
Het bestuur heeft zijn verantwoordelijkheid genomen om de legislatuur te kunnen afsluiten met een positieve autofinancieringsmarge en voldoende reserves op kasbasis om ook in de toekomst nog te kunnen investeren.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt de vragen als volgt:
- Deze middelen gaan niet meer over een studie, er wordt niet meer naar een concessiehouder gezocht, maar wel voor noodzakelijke opfrissingswerken aan het Stationsgebouw (toiletten en energiezuinig glas)
- De middelen voor verbouwing van de kerk is geschrapt. Het budget is herleid toto 15.000 euro en deze middelen zijn voorzien voor de studie van het Kapittel.
- De TWE-middelen zijn middelen in kader van tewerkstelling en activering.
- Het gaat om een leefruimte op het gelijkvloers van het woonzorgcentrum, die nog moet worden aangepast in kader van een eerdere HACCP-controle.
- Deze middelen zijn de middelen die voorzien zijn voor de verbouwing van de regiopost van de politie in de Hospitaalstraat.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ocmw raad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-8) van het ocmw vast.
Artikel 2:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -3.284.936 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt 616.075 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt -2.668.888 euro.
De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 -2.669.988,00 euro bedraagt.
De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -3.272.463 euro.
Artikel 3:
De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2023 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
10.623.247,00 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
7.758.780,00 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
107.500,00 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
1.618.369,00 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
426.367,00 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
0,00 euro |
Artikel 4:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -4.958.895 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 13.825.439,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 8.866.545 euro.
De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 8.865.445 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 334.178 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 611.200 euro.