De notulen van de vorige openbare zitting van 31 maart 2022 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.
Artikel 44, 181 en 182 van het ocmw-decreet.
De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.
Notulen openbare zitting van vorige vergadering 31 maart 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 31 maart 2022 worden goedgekeurd.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Daarvoor wordt er voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering doordat, in tegenstelling tot een groepsverzekering, het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS kan afvaardigen en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur kan via de algemene vergadering waar ze lid van wordt toezicht uitoefenen op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Er is geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS. OFP PROLOCUS zelf is onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance.
Er is de mogelijkheid om een zogeheten “steprate” bijdrage te voorzien. Dit om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vaste bijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000,00 euro per jaar per werkgever en 10,00 euro per jaar per aangeslotene en er wordt voorzien dat deze bedragen jaarlijks geïndexeerd worden tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement worden in bijlage gevoegd.
In het onderhandelingscomité C1 werd een protocol afgesloten.
De nodige kredieten worden in de meerjarenplanning voorzien.
In de raad van 28 april wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Het vormen van een MIPS-groep wordt niet weerhouden.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van de raad en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 24 november 2021 besproken. Het protocol van akkoord van ACV-Openbare diensten en ACOD-LRB wordt in bijlage gevoegd.
Het bestuur moet een vertegenwoordiger aanduiden om te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS
Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden. De algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Schepen Joeri Deprez verwijst naar zijn uitvoerige toelichting in de gemeenteraad omtrent dit punt.
BESLUIT:
Artikel 1 :
Er wordt kennis genomen van en ingestemd met:
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen en de statuten.
Artikel 2 :
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG) en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3 :
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4
De pensioentoezegging bedraagt 4% van het pensioengevend loon.
Het bestuur ondertekent geen overeenkomst met een andere werkgever en voert een UNI-pensioenplan in.
Artikel 5:
De heer Joeri Deprez, schepen van personeel, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Tine Dochy, algemeen directeur, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 6:
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
In zitting van de ocmw-raad van 31 maart 2022 werd de oprichting van een nieuwe dienstverlening "nachtopvang" in woonzorgcentrum De Oever principieel goedgekeurd. Deze nieuwe dienstverlening zou starten op 1 mei 2022.
In kader van actie 53 wenst het lokaal bestuur te zoeken naar andere zorgvormen die een ondersteuning kunnen zijn voor de senioren van onze gemeente (en de ruime omgeving). Het omvormen van kamers binnen het woonzorgcentrum naar een andere zorgvorm komt ook tegemoet aan de toekomstige uitdagingen van de residentiële zorginstellingen zoals bezettingscijfers en het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel.
Een nachtopvang voor senioren is een vorm van kortverblijf waarbij de senior die thuis woont en een beperkte of uitgebreide zorgnood heeft, voor een beperkte periode enkel gedurende de nacht in het woonzorgcentrum verblijft.
In zitting van de ocmw-raad van 31 maart 2022 werd principieel beslist om vanaf 1 mei 2022 over te gaan tot omvorming van één kamer in het woonzorgcentrum tot een nachtopvang. Op termijn wenst het bestuur 4 nachtopvangkamers te organiseren.
De modaliteiten van deze nieuwe dienstverlening worden nu vastgelegd in het reglement voor nachtopvang, dat ter goedkeuring van de ocmw-raad voorligt.
- decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 2 en 77
- artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976
De krachtlijnen van het reglement zijn als volgt:
- Het doelpubliek zijn ouderen vanaf 65 jaar die ’s nachts extra ondersteuning nodig hebben maar overdag thuis kunnen blijven (of in een dagverzorgingscentrum).
- De kostprijs wordt bepaald op 25,00 euro per nacht voor inwoners van Staden en 29,00 euro per nacht voor niet-inwoners van Staden. Deze prijzen worden jaarlijks geïndexeerd. In het reglement wordt aangeduid welke elementen inbegrepen zijn in de prijs/nacht en welke elementen als supplement kunnen worden aangerekend.
- Personen worden verwacht tussen 18u en 20u ’s avonds en ’s morgens opgehaald of thuis gebracht tussen 9u en 10u.
Het reglement gaat in vanaf 1 mei 2022.
- reglement "nachtopvang" in woonzorgcentrum De Oever
Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman wenst meer informatie of er bij het eventuele gebruik van het busje een chauffeur is inbegrepen of dat er zelf moet worden gereden met het busje. De schepen antwoordt dat er een chauffeur kan worden voorzien in kader van de mindermobielencentrale.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ocmw-raad keurt het reglement "nachtopvang" in het woonzorgcentrum De Oever, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit goed vanaf 1 mei 2022.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2022 om 13:25.
Namens ocmw-raad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter