Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Basijnsmolenstraat.
Motivatie:
De voorrangsregeling op het kruispunt Lepelstraat - Cockstraat - Basijnsmolenstraat wordt aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. De Basijnsmolenstraat krijgt voorrang ten opzichte van de zijstraten, aangezien deze straat een duidelijke doorgaande functie heeft en overgaat in de Spanjestraat, die zelf al een voorrangsweg is. Door deze wijziging wordt de voorrangssituatie uniformer en duidelijker voor weggebruikers.
Door de wijziging vermijden we verwarrende en gevaarlijke situaties ter hoogte van de Cockstraat, waar de beperkte zichtbaarheid een rol speelt.
De aanvullende reglementen van de Lepelstraat en de Cockstraat worden in dezelfde zin aangepast.
Wijziging:
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Basijnsmolenstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat en de Cockstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van de Pastorieweg.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15d ter hoogte van de Slijperstraat en de G. Gezellestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B1 ter hoogte van de Westrozebekestraat.
AVR:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Basijnsmolenstraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Basijnsmolenstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat en de Cockstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van de Pastorieweg.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15d ter hoogte van de Slijperstraat en de G. Gezellestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B1 ter hoogte van de Westrozebekestraat.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. Vanuit de Basijnsmolenstraat is het verboden de Pastorieweg in te rijden, uitgezonderd voor de gebruikers van een garage.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C5 en het onderbord ‘ uitgezonderd toegang garages’.
§2. Vanuit de Basijnsmolenstraat is het verboden de G. Gezellestraat in te rijden.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C31a en het onderbord M12.
Artikel 2.4 Gebodsborden
§ 1. In de Basijnsmolenstraat op het kruispunt met de Westrozebekestraat ter hoogte van de vluchtheuvel, komende uit beide richtingen, moet men rechts houden van de vluchtheuvel.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d.
Artikel 2.5 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren
§1. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het ontmoetingscentrum wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een beperking.
Deze parkeerplaats wordt aangeduid met het verkeersbord E9a en met onderbord waarop het pictogram voor personen met een beperking is afgebeeld en door het aanbrengen van een witte markering.
§ 2. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het ontmoetingscentrum, worden twee parkeerplaatsen ‘kort parkeren’ aangebracht.
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9 en met onderbord ‘30 minuten’, en de pijl Xa.
§ 3. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het ontmoetingscentrum is er een elektrische laadpaal voorzien. Ter hoogte van deze laadpaal worden twee parkeervakken voorbehouden voor zo’n type voertuigen.
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord E9a en het onderbord waarbij het symbool is afgebeeld dat aanduidt dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen.
§ 4. In de Basijnsmolenstraat is er een parkeerverbod vanaf het kruispunt met de Guido Gezellestraat tot aan de parking, hoek Lepelstraat, dit aan de zijde met pare huisnummers.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa ter hoogte van het kruispunt met de Guido Gezellestraat en ter hoogte van de parking hoek Lepelstraat, dit aan de zijde met pare huisnummers.
§ 5. In de Basijnsmolenstraat is er een parkeerverbod vanaf huisnummer 1 tot aan de Cockstraat, dit aan de zijde met onpare huisnummers.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa vanaf huisnummer 1 tot aan de Cockstraat, dit aan de zijde met onpare huisnummers.
Artikel 2.6 Markeringen
§ 1. In de Basijnsmolenstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de doorgang naar de sportlokalen van SK Oostnieuwkerke.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 2. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Westrozebekestraat en de Meulebroekenlaan, wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
§ 3. In de Basijnsmolenstraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een volle streep, dit ter hoogte van de vluchtheuvel op het kruispunt van de Basijnsmolenstraat en Westrozebekestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.
§ 4. In de Basijnsmolenstraat wordt een geordende parking aangelegd.
Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering die de plaats aanduiden waar de voertuigen moeten opgesteld worden (haaks parkeren op de rijweg).
§ 5. In de Basijnsmolenstraat worden drie langsparkeerplaatsen ingericht tussen de Westrozebekestraat en Lepelstraat aan de zijde van de pare huisnummers.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte markering die de plaats aanduidt waar de voertuigen moeten opgesteld worden.
§ 6. In de Basijnsmolenstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Westrozebekestraat, wordt aan de zijde van de vluchtheuvel een overlangse markering aangebracht die de rand van de weg aanduidt door middel van een volle streep.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep langsheen de middengeleider.
Artikel 2.7 Verhoogde inrichting
§ 1. Ter hoogte van het kruispunt Basijnsmolenstraat en Westrozebekestraat is een vluchtheuvel ingericht, hierdoor wordt de aansluiting van de rijweg op de Westrozebekestraat in twee delen verdeeld.
Schepen Bart Coopman licht de drie agendapunten betreffende de verkeersreglementen voor de Basijnsmolenstraat, Lepelstraat en Cockstraat gezamenlijk toe.
Raadslid Koen Demonie geeft aan dat er onduidelijkheid bestaat omtrent de formulering over de voorrangsregeling. De schepen erkent dat de formulering verwarrend kan zijn, maar bevestigt dat de voorliggende tekst inhoudelijk correct is. Hij legt uit dat de term ‘voorrangsregeling’ zowel ‘voorrang geven’ als ‘voorrang krijgen’ kan betekenen. De schepen engageert zich om in de toekomst te zorgen voor een duidelijkere formulering in overleg met de betrokken diensten. Hoewel de zin klopt, is de formulering momenteel moeilijk te begrijpen.
Daarnaast heeft raadslid Koen Demonie vragen over (bijkomende) verkeersborden die volgens hem nuttig zouden zijn om de verkeerssituatie ter plaatse verder te verduidelijken. De schepen belooft dit met de bevoegde dienst te onderzoeken om na te gaan of extra borden nodig zijn.
Concreet vraagt raadslid Koen Demonie welk bord wordt voorzien aan het einde van de Cockstraat: een stopbord of een omgekeerde driehoek. In het huidige voorstel is dit een omgekeerde driehoek, wat betekent dat bestuurders niet moeten stoppen, terwijl de zichtbaarheid van het verkeer van links zeer beperkt is.
Na overleg komen de raadsleden tot de conclusie dat de voorgestelde opstelling van verkeersborden correct is, gelet op het feit dat deze straten zich in een zone 30 bevinden. Dit wordt bevestigd door raadslid Geert Moerkerke, die aangeeft dat een omgekeerde driehoek volstaat en een stopbord niet noodzakelijk is.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Basijnsmolenstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.