Terug
Gepubliceerd op 08/07/2025

Notulen  gemeenteraad

do 22/05/2025 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 24 april 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

      • Kennisnemen van het klachtenregister 2023-2024 van gemeente Staden en OCMW Staden

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat elke gemeente en OCMW een systeem van klachtenbehandeling organiseert en jaarlijks hierover moet rapporteren aan de bestuursorganen. Het lokaal bestuur ontvangt verschillende soorten vragen. Niet alle vragen worden echter als klacht beschouwd. Een klacht gaat specifiek over handelingen of prestaties die lokale ambtenaren of politici al dan niet verrichten. Dit kan gaan over een gebrekkige informatieverstrekking, een niet nagekomen afspraak of een onvriendelijke behandeling.

        Het voorliggende klachtenregister geeft een overzicht van alle geregistreerde klachten die tussen 1 januari 2023 en 31 december 2024 werden ontvangen betreffende het lokaal bestuur. Daarnaast wordt er ook ingegaan op de al of niet gegrondheid van de klachten en de eventuele acties die naar aanleiding daarvan werden ondernomen.

        Het klachtenbehandelingssysteem wordt opgenomen in het actieplan rond organisatiebeheersing van het lokaal bestuur zodat de bestaande klachtenprocedure kan worden geactualiseerd en aangepast waar nodig. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Artikel 303§3 van het decreet lokaal bestuur.
        • Reglement m.b.t. de klachtenbehandeling bij de gemeente en het OCMW, goedgekeurd in respectievelijk 2007 en 2011.
        Feiten, context en argumentatie

        In 2023 werden 3 klachten geregistreerd en behandeld door de klachtencoördinator. In 2024 werden 5 klachten geregistreerd en behandeld door de klachtencoördinator.

        Verwijzingsdocumenten

        Rapport klachtenbehandeling 2023-2024.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe. Hij voegt hieraan toe dat momenteel gewerkt wordt aan een actualisering van het bestaande klachtenreglement.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van het rapport 'klachtenbehandeling 2023 - 2024', zoals gevoegd in bijlage.

    • Personeel

      • Goedkeuren van de toetreding tot de aankoopcentrale fietslease DOKO voor onderwijzend personeel gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Schoolbesturen hebben de mogelijkheid om fietslease aan te bieden aan een fiscaal en sociaal regime. Dit is geen verplichting. Bij de opstart van fietslease voor de medewerkers van het lokaal bestuur, werden de medewerkers van de gemeenteschool uitgesloten omwille van de specifieke statuten die in het onderwijs gelden.

        In kader van het traject Baanbrekende Werkgever, het engagement om de mobiliteit van medewerkers te verduurzamen, de gelijkwaardigheid onder alle medewerkers van het lokaal bestuur en het belang van bijkomende voordelen in kader van "een aantrekkelijke werkgever zijn", lijkt het instappen in een fietsleaseproject, ook voor de medewerkers van gemeenteschool OKIDO, een waardevolle stap vooruit.

        In overleg met de scholengemeenschap wordt voorgesteld om toe te treden tot de aankoopcentrale van DOKO (katholiek onderwijs) voor onderwijzend personeel gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap. Als aankoopcentrale biedt DOKO raamovereenkomsten aan met betrekking tot leveringen en diensten voor haar leden. Het raamcontract van DOKO is volledig afgestemd op het onderwijs en houdt rekening met alle specifieke situaties (verlofstelsels, schoolwissels, onvolledige opdrachten, veranderen van opdrachtbreuken, ...).

        In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2025 werd principieel beslist om ook fietslease aan te bieden aan de medewerkers van gemeenteschool OKIDO volgens de procedure zoals voorgesteld door de scholengemeenschap. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur.
        • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
        • Onderwijswetgeving.
        Feiten, context en argumentatie

        Voor deze opdracht werd een bestek opgesteld door de ontwerper, DOKO vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel met nr. VZWDOKO-2024/AW/007. Het toetreden tot dit raamcontract brengt geen kosten teweeg voor het lokaal bestuur Staden gezien er geen voorfinanciering is en het onderwijzend personeel gefinancierd wordt door de Vlaamse Gemeenschap. Bij gunning van de opdracht zal DOKO vzw optreden als aankoopcentrale voor lokaal bestuur Staden.

        Financiële gevolgen

        Dit heeft geen financiële gevolgen voor het schoolbestuur. 

        Verwijzingsdocumenten

        Bestek met nr. VZWDOKO-2024/AW/007.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Raadslid Joeri Deprez informeert naar het aantal medewerkers van het lokaal bestuur dat momenteel gebruikmaakt van de fietslease. Hij vraagt tevens of het aanbod nog steeds leeft onder het personeel en suggereert dat het nuttig kan zijn om het initiatief opnieuw onder de aandacht te brengen. Daarnaast polst het raadslid naar de interesse bij het onderwijzend personeel.

        Schepen Bart Coopman antwoordt dat hij de actuele cijfers over de fietsleasecontracten zal opvragen en aan het raadslid zal bezorgen. Wat betreft het onderwijzend personeel geeft hij aan dat hierover reeds gepolst werd door de directeur. De ontvangen signalen zijn gemengd. De schepen benadrukt dat het aanbieden van het initiatief vrijblijvend is en dat sommige medewerkers door de bijkomende toelichting mogelijk alsnog gemotiveerd worden om deel te nemen. Er hoeft bovendien geen onmiddellijke beslissing genomen te worden, aangezien het aanbod loopt tot 2028.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad verleent goedkeuring tot de toetreding tot de aankoopcentrale fietslease DOKO voor onderwijzend personeel gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap, opgesteld door de ontwerper DOKO vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel. De toetreding tot dit raamcontract brengt geen kosten met zich mee voor het lokaal bestuur Staden. De duur van het contract is beperkt tot 36 of 48 kalendermaanden vanaf de laatste dag dat een contract via deze aankoopcentrale kan worden afgesloten.

         

        Artikel 2:

        In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal DOKO vzw optreden als aankoopcentrale.

    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na eerste kwartaal 2025

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld. 

        In bijlage vindt u het rapport over het eerste kwartaal 2025 terug.

        Verwijzingsdocumenten

        Financieel rapport van de financieel directeur na het eerste kwartaal 2025.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het eerste kwartaal 2025.

    • Interne organisatie

      • Kennisnemen van de doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2024-2025 en vernieuwd actieplan 2025-2026

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        ln het decreet lokaal bestuur gaat het in hoofdstuk 5 van titel 2 over organisatiebeheersing en audit binnen de ambtelijke organisatie. Artikel 217 geeft meer uitleg over wat organisatiebeheersing inhoudt: organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        • wetgeving en procedures naleeft;
        • over betrouwbare financiële en beheersrapporten beschikt;
        • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        • de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Artikel 219 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau rapporteert over de organisatiebeheersing. Die rapportering moet jaarlijks gebeuren uiterlijk voor 30 juni.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 41, 7° en 78, 8° en artikelen 217-220.

        Feiten, context en argumentatie

        Het actieplan organisatiebeheersing 2023-2027 werd ter kennisgegeven in de gemeente- en ocmw-raad van 28 september 2023. Hierbij werden de acties opgelijst die de komende vijf jaar op de planning staan ter optimalisatie van de organisatiebeheersing en het kwaliteitsdenken..

        Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de acties in het kader van organisatiebeheersing in de maand mei of juni, zoals dit decretaal bepaald is. De doelstellingenrealisatie geeft een stand van zaken weer met betrekking tot de acties van 2024-2025. Vervolgens werd het actieplan ook geactualiseerd met de acties voor het komende jaar 2025-2026.

        Verwijzingsdocumenten
        • Doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2024-2025 en nieuw actieplan 2025-2026.
        • Uittreksel advies managementteam 6 mei 2025.
        Beraadslagingen

        Algemeen directeur Tine Dochy licht het agendapunt toe.

        Raadslid Joeri Deprez vraagt bijkomende toelichting met betrekking tot het protocol inzake grensoverschrijdende klantencontacten en deconnectie. Inzake deconnectie informeert het raadslid of er bij de opmaak van het protocol afstemming is gebeurd met de reeds opgestelde nota over deconnectie binnen het gemeentelijk onderwijs.

        De algemeen directeur geeft aanvullende toelichting bij de protocollen die momenteel in opmaak zijn.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van het rapport doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2024-2025 en nieuw actieplan 2025-2026, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Goedkeuren agendapunten en vaststellen mandaat vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergadering van DVV Midwest op 3 juni 2025

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De 16 besturen uit de regio Midden West-Vlaanderen werken via een doorgedreven samenwerking samen in functie van de versterking van de besturen. De goedkeuring van de oprichting van de DVV Midwest werd door onze gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 30 november 2017. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017.

        De raad van bestuur van de DVV Midwest stelde de datum en de agenda vast voor de volgende algemene vergadering. Deze vindt plaats op 3 juni 2025. De uitnodiging en de bijhorende stukken werden aan de gemeente bezorgd op 22 april 2025.

        In zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd de heer Koen Pattijn aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden en de heer Wouter Van Vooren aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DVV Midwest voor de legislatuur 2025-2031.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet.
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Statuten van de DVV Midwest.
        Feiten, context en argumentatie

        Via mail van 22 april 2025, nodigt de DVV Midwest de leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op 3 juni 2025.

        Volgende punten worden geagendeerd:

        • goedkeuren verslag bijzondere algemene vergadering van 25 februari 2025;
        • goedkeuren jaarverslag 2024;
        • vaststellen jaarrekening 2024 en verlenen van kwijting;
        • vaststellen code "Goed Bestuur" voor Raad van Bestuur;
        • vaststellen huishoudelijk reglement voor Algemene Vergadering en Raad van Bestuur;
        • benoemen bestuurder WVI in Raad van Bestuur;
        • aktenemen van vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger Wielsbeke in Algemene Vergadering;
        • evaluatierapport DVV Midwest;
        • volgende algemene vergadering op 9 december 2025.
        Verwijzingsdocumenten

        Uitnodiging algemene vergadering DVV Midwest van 3 juni 2025.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad, Sarah Van Walleghem, licht het agendapunt toe.

        Raadslid Chris Verhaeghe informeert naar de stand van zaken met betrekking tot de kruidenierswinkel aan de Vijfwegen.

        Schepen Miet Vandenbulcke antwoordt dat het dossier lopende is. Er werd inmiddels een oplijsting gemaakt van alle mogelijke kosten die het project met zich mee zal brengen. De cel Erfgoed neemt de verdere opvolging van het project op zich en onderzoekt momenteel de budgettaire mogelijkheden.

        Het raadslid informeert verder of er samenwerking met lokale ondernemers wordt overwogen. De schepen geeft aan dat dit aspect tot op heden nog niet expliciet aan bod is gekomen. De prioriteit ligt momenteel bij het op punt stellen van het budget. Wel geeft de schepen mee dat de samenwerking met het wijkcomité reeds enige vorm heeft gekregen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest van 3 juni 2025.

         

        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 3 juni 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit.

         

        Artikel 3:

        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.

      • Goedkeuren van de dagorde, aanstellen van de vertegenwoordigers en vaststellen van hun mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal. Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 24 juni 2025.

        In zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd schepen Bart Coopman aangesteld als vertegenwoordiger namens het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2025-2031.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 §24, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 44, dat onder andere stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden.
        • Uitnodiging tot de algemene vergadering op 24 juni 2025.
        Feiten, context en argumentatie

        Op 24 juni 2025 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering.

        De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:

        1. toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s);
        2. kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024;
        3. goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat;
        4. kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024;
        5. kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024;
        6. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024;
        7. benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding;
        8. bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de Raad van Bestuur;
        9. goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030;
        10. goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
        Verwijzingsdocumenten

        Oproepingsbrief voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 24 juni 2025 en bijhorende stukken.

        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad, Sarah Van Walleghem, licht het agendapunt toe.

        Raadslid Joeri Deprez informeert naar de gevolgen van de recente overname van Cipal door een Nederlandse en Canadese firma. Hij vraagt op welke manier de gemeente hiervan op de hoogte werd gebracht, of deze overname impact heeft op de samenwerking met Cipal, en met welke partij de samenwerking rond informatiedeling in de toekomst dient te worden afgesloten.

        Schepen Bart Coopman antwoordt dat de overname geen rechtstreekse gevolgen heeft voor de gemeente. Cipal dv, ook bekend als C-Smart, werd niet overgenomen door de buitenlandse investeerders. De overname betreft enkel de tak van de firma die instaat voor softwareontwikkeling. Aangezien Cipal dv niet betrokken is in deze overname, blijft de bestaande samenwerkingsovereenkomst ongewijzigd. De schepen voegt hieraan toe dat Cipal nog webinars zal organiseren om de situatie verder toe te lichten, wat zal bijdragen aan een beter inzicht in de mogelijke impact.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:                        

        Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goedgekeurd.

         

        Artikel 2:                        

        De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

         

        Artikel 3:                        

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Erediensten

      • Goedkeuren herbevestiging kerkenbeleidsplan Staden

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Tot 2025 was een kerkenbeleidsplan niet verplicht voor een lokaal bestuur, maar een goedgekeurd plan was wel vereist als de gemeente een erfgoedpremie wilde bekomen van het agentschap Onroerend Erfgoed voor werken aan een beschermde parochiekerk.

        De wetgeving is echter veranderd vanaf 2025: het Eredienstendecreet (nieuw artikel 33/2) verplicht iedere gemeente om over een actueel en officieel goedgekeurd kerkenbeleidsplan te beschikken in de eerste maanden van de nieuwe gemeentelijke bestuursperiode. Dat plan moet dan de basis vormen voor de meerjarenplannen van de kerkfabrieken (met daarin opgenomen de investeringsbehoeften) en de meerjarenplannen 2026-2031 van de gemeenten zelf.

        Iedere gemeente moet dus in de eerste jaarhelft van 2025 een kerkenbeleidsplan opmaken of een bestaand plan expliciet herbevestigen of bijsturen. In navolging van actie 53 uit het meerjarenplan 2020-2025, werd in de gemeenteraad van 21 december 2023 het kerkenbeleidsplan voor Staden goedgekeurd. Daarvoor werd het plan reeds goedgekeurd door het bisdom Brugge. Het kerkenbeleidsplan was het sluitstuk van een traject dat werd gelopen rond het ontwikkelen van een visie rond de herbestemming van het religieus patrimonium op het grondgebied van de gemeente. Het traject werd begeleid door Kapittel uit 9800 Vinkt en gebeurde in nauwe samenwerking met de actieve geloofsgemeenschap, de kerkfabrieken (centraal kerkbestuur) en het lokaal bestuur. 

        Het kerkenbeleidsplan werd dus recent opgemaakt en goedgekeurd. Er is dan ook geen aanleiding tot aanpassing, waardoor wordt voorgesteld om het kerkenbeleidsplan uit 2023 te herbevestigen. Deze vraag werd voorgelegd aan de kerkfabrieken van de gemeente en het bisdom. Vanuit de kerkfabrieken werden hier geen opmerkingen over gemaakt. Het bisdom verklaarde zich akkoord per brief van 25 maart 2025.

        Op heden wordt de herbevestiging van het kerkenbeleidsplan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
        Feiten, context en argumentatie

        Het kerkenbeleidsplan omvat volgende gebouwen voor de rooms-katholieke eredienst op het grondgebied van de gemeente Staden:

        1. Kerk Sint-Jan Baptist, Marktplaats 1 te 8840 Staden;
        2. Kerk Sint Bavo, Dorpsstraat 47 te 8840 Staden-Westrozebeke;
        3. Kerk Onze Lieve Vrouw, Dorpsplein 3 te 8840 Staden-Oostnieuwkerke;
        4. Kerk Sint Eligius, Kampstraat 1 te 8840 Staden, Vijfwegen.
        Verwijzingsdocumenten
        • Kerkenbeleidsplan Staden 2023.
        • Hergoedkeuring bisdom Brugge, brief van 25 maart 2025.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        Schepen Joeri Deprez informeert of er reeds een concreet actieplan werd opgesteld op basis van het kerkenbeleidsplan. Hij vraagt of er zicht is op welke acties op korte of middellange termijn zullen worden ondernomen.

        Burgemeester Ludwig Willaert antwoordt dat er momenteel nog geen actieplan werd uitgewerkt. De besprekingen hierover zijn lopende in het kader van de opmaak van het strategisch meerjarenplan 2026–2031. De burgemeester benadrukt het belang van opvolging en stelt dat het kerkenbeleidsplan een waardevol document is dat niet gedurende zes jaar onbenut mag blijven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad herbevestigt de goedkeuring van het 'Kerkenbeleidsplan Staden 2023', zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 december 2023.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg Basijnsmolenstraat - aanpassing

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Basijnsmolenstraat.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • Verkeersregelgeving: 
          • Wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen.
          • Wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen.
          • Code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • Specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • Decreet van 16 mei 2008.
          • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009.
          • Omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        De voorrangsregeling op het kruispunt Lepelstraat - Cockstraat - Basijnsmolenstraat wordt aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. De Basijnsmolenstraat krijgt voorrang ten opzichte van de zijstraten, aangezien deze straat een duidelijke doorgaande functie heeft en overgaat in de Spanjestraat, die zelf al een voorrangsweg is. Door deze wijziging wordt de voorrangssituatie uniformer en duidelijker voor weggebruikers.

        Door de wijziging vermijden we verwarrende en gevaarlijke situaties ter hoogte van de Cockstraat, waar de beperkte zichtbaarheid een rol speelt.

        De aanvullende reglementen van de Lepelstraat en de Cockstraat worden in dezelfde zin aangepast.

        Wijziging:

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Basijnsmolenstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van volgende straten:

        • Westrozebekestraat;
        • Lepelstraat;
        • Cockstraat;
        • Pastorieweg;
        • Slijperstraat;
        • G. Gezellestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat en de Cockstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van de Pastorieweg.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15d ter hoogte van de Slijperstraat en de G. Gezellestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B1 ter hoogte van de Westrozebekestraat.

        AVR:

        Artikel 1. Voorafgaande elementen

        • De Basijnsmolenstraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 30 km/uur).
        • Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking de gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2025.

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

        Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Basijnsmolenstraat wordt opgeheven.

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Basijnsmolenstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van volgende straten:

        • Westrozebekestraat;
        • Lepelstraat;
        • Cockstraat;
        • Pastorieweg;
        • Slijperstraat;
        • G. Gezellestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat en de Cockstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van de Pastorieweg.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15d ter hoogte van de Slijperstraat en de G. Gezellestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B1 ter hoogte van de Westrozebekestraat.

        Artikel 2.3 Verbodsborden

        § 1. Vanuit de Basijnsmolenstraat is het verboden de Pastorieweg in te rijden, uitgezonderd voor de gebruikers van een garage.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C5 en het onderbord ‘ uitgezonderd toegang garages’.

        §2. Vanuit de Basijnsmolenstraat is het verboden de G. Gezellestraat in te rijden.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C31a en het onderbord M12.

        Artikel 2.4 Gebodsborden

        § 1. In de Basijnsmolenstraat op het kruispunt met de Westrozebekestraat ter hoogte van de vluchtheuvel, komende uit beide richtingen, moet men rechts houden van de vluchtheuvel.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d.

        Artikel 2.5 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren

        §1. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het ontmoetingscentrum wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een beperking.

        Deze parkeerplaats wordt aangeduid met het verkeersbord E9a en met onderbord waarop het pictogram voor personen met een beperking is afgebeeld en door het aanbrengen van een witte markering.

        § 2. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het ontmoetingscentrum, worden twee parkeerplaatsen ‘kort parkeren’ aangebracht.

        Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9 en met onderbord ‘30 minuten’, en de pijl Xa.

        § 3. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het ontmoetingscentrum is er een elektrische laadpaal voorzien. Ter hoogte van deze laadpaal worden twee parkeervakken voorbehouden voor zo’n type voertuigen.

        Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord E9a en het onderbord waarbij het symbool is afgebeeld dat aanduidt dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

        § 4. In de Basijnsmolenstraat is er een parkeerverbod vanaf het kruispunt met de Guido Gezellestraat tot aan de parking, hoek Lepelstraat, dit aan de zijde met pare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa ter hoogte van het kruispunt met de Guido Gezellestraat  en ter hoogte van de parking hoek Lepelstraat, dit aan de zijde met pare huisnummers.

        § 5. In de Basijnsmolenstraat is er een parkeerverbod vanaf huisnummer 1 tot aan de Cockstraat, dit aan de zijde met onpare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa vanaf huisnummer 1 tot aan de Cockstraat, dit aan de zijde met onpare huisnummers.

        Artikel 2.6 Markeringen

        § 1. In de Basijnsmolenstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de doorgang naar de sportlokalen van SK Oostnieuwkerke.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.

        § 2. In de Basijnsmolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Westrozebekestraat en de Meulebroekenlaan, wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

        Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

        § 3. In de Basijnsmolenstraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een volle streep, dit ter hoogte van de vluchtheuvel op het kruispunt van de Basijnsmolenstraat en Westrozebekestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.

        § 4. In de Basijnsmolenstraat wordt een geordende parking aangelegd.

        Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering die de plaats aanduiden waar de voertuigen moeten opgesteld worden (haaks parkeren op de rijweg).

        § 5. In de Basijnsmolenstraat worden drie langsparkeerplaatsen ingericht tussen de Westrozebekestraat en Lepelstraat aan de zijde van de pare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte markering die de plaats aanduidt waar de voertuigen moeten opgesteld worden.

        § 6. In de Basijnsmolenstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Westrozebekestraat, wordt aan de zijde van de vluchtheuvel een overlangse markering aangebracht die de rand van de weg aanduidt door middel van een volle streep.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep langsheen de middengeleider.

        Artikel 2.7 Verhoogde inrichting

        § 1. Ter hoogte van het kruispunt Basijnsmolenstraat en Westrozebekestraat is een vluchtheuvel ingericht, hierdoor wordt de aansluiting van de rijweg op de Westrozebekestraat in twee delen verdeeld.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht de drie agendapunten betreffende de verkeersreglementen voor de Basijnsmolenstraat, Lepelstraat en Cockstraat gezamenlijk toe.

        Raadslid Koen Demonie geeft aan dat er onduidelijkheid bestaat omtrent de formulering over de voorrangsregeling. De schepen erkent dat de formulering verwarrend kan zijn, maar bevestigt dat de voorliggende tekst inhoudelijk correct is. Hij legt uit dat de term ‘voorrangsregeling’ zowel ‘voorrang geven’ als ‘voorrang krijgen’ kan betekenen. De schepen engageert zich om in de toekomst te zorgen voor een duidelijkere formulering in overleg met de betrokken diensten. Hoewel de zin klopt, is de formulering momenteel moeilijk te begrijpen.

        Daarnaast heeft raadslid Koen Demonie vragen over (bijkomende) verkeersborden die volgens hem nuttig zouden zijn om de verkeerssituatie ter plaatse verder te verduidelijken. De schepen belooft dit met de bevoegde dienst te onderzoeken om na te gaan of extra borden nodig zijn.

        Concreet vraagt raadslid Koen Demonie welk bord wordt voorzien aan het einde van de Cockstraat: een stopbord of een omgekeerde driehoek. In het huidige voorstel is dit een omgekeerde driehoek, wat betekent dat bestuurders niet moeten stoppen, terwijl de zichtbaarheid van het verkeer van links zeer beperkt is.

        Na overleg komen de raadsleden tot de conclusie dat de voorgestelde opstelling van verkeersborden correct is, gelet op het feit dat deze straten zich in een zone 30 bevinden. Dit wordt bevestigd door raadslid Geert Moerkerke, die aangeeft dat een omgekeerde driehoek volstaat en een stopbord niet noodzakelijk is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de Basijnsmolenstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.

         

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg Lepelstraat - aanpassing

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Lepelstraat.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • Verkeersregelgeving: 
          • Wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen.
          • Wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen.
          • Code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • Specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • Decreet van 16 mei 2008.
          • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009.
          • Omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        De voorrangsregeling op het kruispunt Lepelstraat - Cockstraat - Basijnsmolenstraat wordt aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. De Basijnsmolenstraat krijgt voorrang ten opzichte van de zijstraten, aangezien deze straat een duidelijke doorgaande functie heeft en overgaat in de Spanjestraat, die zelf al een voorrangsweg is. Door deze wijziging wordt de voorrangssituatie uniformer en duidelijker voor weggebruikers.

        Door de wijziging vermijden we verwarrende en gevaarlijke situaties ter hoogte van de Cockstraat, waar de beperkte zichtbaarheid een rol speelt.

        Omwille van het eenrichtingsverkeer is de aanpassing voor de Lepelstraat enkel van toepassing op fietsers, bromfietsen en speedpedelecs. 

        Wijziging:

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Lepelstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Basijnsmolenstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersborden B1 ter hoogte van de Basijnsmolenstraat.

        Artikel 2.6 Markeringen

        § 1. In de Lepelstraat wordt een geordende parkeerzone aangelegd, aan de zijde van de onpare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering evenwijdig met de rijweg, die de plaats aanduiden waar de voertuigen moeten opgesteld worden.

        § 2. In de Lepelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Basijnsmolenstraat, wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

        Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

        AVR:

        Artikel 1. Voorafgaande elementen

        • De Lepelstraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 30 km/u, zone 3.5 ton).
        • Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 22 mei 2025.

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

        Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Lepelstraat wordt opgeheven.

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Lepelstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Basijnsmolenstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersborden B1 ter hoogte van de Basijnsmolenstraat.

        Artikel 2.3 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren

        § 1. In de Lepelstraat geldt een parkeerverbod aan de zijde van de pare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa.

        Artikel 2.4 Verbodsborden

        § 1. In de Lepelstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Sleihagestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C1 en M12 ter hoogte van het kruispunt met de Sleihagestraat.

        Artikel 2.5 Aanwijzingsborden

        § 1. In de Lepelstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Sleihagestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F19 en M18 ter hoogte van Basijnsmolenstraat.

        § 2. In de Lepelstraat geldt een verplichte richting naar rechts ter hoogte van het kruispunt met de Sleihagestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden D1f en M12 ter hoogte van de Sleihagestraat.

        Artikel 2.6 Markeringen

        § 1. In de Lepelstraat wordt een geordende parkeerzone aangelegd, aan de zijde van de onpare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering evenwijdig met de rijweg, die de plaats aanduiden waar de voertuigen moeten opgesteld worden.

        § 2. In de Lepelstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Basijnsmolenstraat, wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

        Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman verwijst naar zijn uiteenzetting over de 3 verkeersreglementen gezamenlijk. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de Lepelstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.

         

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg Cockstraat - aanpassing

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Cockstraat.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • Verkeersregelgeving: 
          • Wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen.
          • Wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen.
          • Code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • Specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • Decreet van 16 mei 2008.
          • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009.
          • Omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        De voorrangsregeling op het kruispunt Lepelstraat - Cockstraat - Basijnsmolenstraat wordt aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. De Basijnsmolenstraat krijgt voorrang ten opzichte van de zijstraten, aangezien deze straat een duidelijke doorgaande functie heeft en overgaat in de Spanjestraat, die zelf al een voorrangsweg is. Door deze wijziging wordt de voorrangssituatie uniformer en duidelijker voor weggebruikers.

        Door de wijziging vermijden we verwarrende en gevaarlijke situaties ter hoogte van de Cockstraat, waar de beperkte zichtbaarheid een rol speelt.

        Wijziging:

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Cockstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Basijnsmolenstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Basijnsmolenstraat.

        Artikel 2.4 Markeringen

        § 1. In de Cockstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Basijnsmolenstraat, wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

        Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

        AVR:

        Artikel 1. Voorafgaande elementen

        • De Cockstraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone).
        • Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 22 mei 2025.

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

        Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Cockstraat wordt opgeheven.

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Cockstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Basijnsmolenstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersborden B1 ter hoogte van de Basijnsmolenstraat.

        Artikel 2.3 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren

        § 1. In de Cockstraat is er een parkeerverbod van toepassing:

        • vanaf de Basijnsmolenstraat tot huisnummer 11, aan de onpare huisnummers;
        • vanaf huisnummer 4 tot aan de Basijnsmolenstraat, aan de pare huisnummers.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa vanaf:

        • vanaf de Basijnsmolenstraat tot huisnummer 11, aan de onpare huisnummers;
        • vanaf huisnummer 4 tot aan de Basijnsmolenstraat, aan de pare huisnummers.

        Artikel 2.4 Markeringen

        § 1. In de Cockstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Basijnsmolenstraat, wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

        Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman verwijst naar zijn totale toelichting over de 3 verkeersreglementen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de Cockstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.

         

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

    • Ruimtelijke ordening

      • Goedkeuren vaststelling rooilijnplan voor een nieuwe weginrichting Pereboomstraat - Foncieregoedstraat

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het college van burgemeester en schepenen keurde op 11 mei 2023 de gunning "aanstellen studiebureau Verbindingsweg Westrozebeke" goed voor het studiebureau Demey.

        Het college van burgemeester en schepenen keurde op 23 november 2023 het voorontwerp Verbindingsweg Westrozebeke goed.

        Het college van burgemeester en schepenen besliste op 1 augustus 2024 om het voorontwerp aan te passen met het behoud van een weg langs de Foncieregoedstraat naar het centrum Westrozebeke, met behoud van het zoneverbod +3,5 ton uitgezonderd voor plaatselijke bediening.

        Het studiebureau Geomex werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren voor de grondverwervingen. Het college van burgemeester en schepenen ondertekende de laatste maanden reeds verschillende verkoopovereenkomsten voor de grondverwervingen.

        Het ontwerp van rooilijnplan maakt deel uit van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor de herinrichting van de Pereboomstraat en Foncieregoedstraat. Voordat het college van burgemeester en schepenen een beslissing kan nemen omtrent de omgevingsvergunning moet het rooilijnplan worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Overeenkomstig artikel 12 paragraaf 12 wordt de procedure voor vaststelling van het rooilijnplan gecombineerd met de aanvraag tot omgevingsvergunning, meer bepaald de aanvraag tot de nieuwe weginrichting. De gemeenteraad moet uitspraak doen over het rooilijnplan. Zonder goedkeuring van de gemeenteraad over het rooilijnplan kan het college van burgemeester en schepenen geen beslissing nemen over de omgevingsvergunning.

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:

        1. Algemeen belang:
        De nieuwe inrichting van de Pereboomstraat en Fonciergoedstraat heeft een belangrijke functie als ontsluiting van het zwaar verkeer rond de kern van Westrozebeke. Dit voor het verkeer komende vanuit de richting Houthulst en Staden, en vanuit de richting Passendale-Zonnebeke. De nieuwe weg wordt ook verkeersveiliger voor het ander gemotoriseerd verkeer en de zwakke weggebruiker.

        2. Uitzonderingsmaatregel:
        De wijziging van de rooilijn is specifiek in functie van een nieuwe weginrichting en vloeit niet voort uit een algemeen beleid rond rooilijnwijzigingen.

        3. Verkeersveiligheid en ontsluiting aangelanden:
        De toegankelijkheid tot de aanliggende percelen is gewaarborgd. Er is voldoende ruimte binnen de nieuwe rooilijn voor de aanleg van een openbare weg, met uitwijkstroken voor kruisend zwaar verkeer en ruimte voor waterinfiltratie via onverharde bermen en grachten.

        4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
        Het voorliggende rooilijnplan heeft geen invloed op aangrenzende gemeentes of stad.

        5. Actuele functie en toekomstige behoeften, met afweging van de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten:
        De ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer blijft ook na de rooilijnaanpassing van toepassing.

         

        De grond gelegen binnen de contouren van de nieuwe rooilijn heeft een extra oppervlakte van 9.183 m².

        Openbaar onderzoek

        In kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning loopt een openbaar onderzoek, waarvan het rooilijnplan deel uitmaakt.
        Het openbaar onderzoek liep van 27 januari 2025 tot en met 25 februari 2025. De gemeente heeft drie bezwaren ontvangen.
        De bezwaren hebben enkel betrekking op de nieuwe weginrichting. Er zijn geen bezwaren aangaande het ontwerp van rooilijnplan.

        De bezwaren met betrekking tot de nieuwe weginrichting zullen worden behandeld door het College van Burgemeester en Schepenen bij de beslissing omtrent de omgevingsvergunning. 

        Financiële gevolgen

        Voor de realisatie van de nieuwe weginrichting moeten er grondverwervingen gebeuren.

        In het investeringsbudget van 2025 op budgetcode 2023/ACT-48/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-017 zijn middelen voorzien.

        Verwijzingsdocumenten
        • Ontwerp van rooilijnplan.
        • Ontwerp wegenisplan.
        • Ontvangen bezwaren openbaar onderzoek.
        Beraadslagingen

        Schepen Rik Gevaert licht het agendapunt toe.

        Raadslid Koen Demonie informeert naar de inhoud van de ingediende bezwaren. Schepen Rik Gevaert antwoordt dat de bezwaren als bijlagen bij het agendapunt waren gevoegd, maar dat geen van deze bezwaren betrekking heeft op het rooilijnplan. Om die reden wordt er tijdens dit agendapunt niet verder op de bezwaren ingegaan. De behandeling van de bezwaren zal gebeuren door het college van burgemeester en schepenen in het kader van de omgevingsvergunning.

        Raadslid Geert Moerkerke vraagt naar de stand van zaken omtrent de grondverwervingen. Schepen Rik Gevaert deelt mee dat de meeste grondverwervingen reeds zijn afgerond, maar dat er voor een tweetal eigenaars nog verdere onderhandelingen nodig zijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor de nieuwe weginrichting Pereboomstraat-Foncieregoedstraat, opgemaakt door studiebureau Geomex (ref. 21M0880B, dd. 25 juni 2024), goed. Het rooilijnplan, gevoegd in bijlage, vormt één geheel met dit besluit.

      • Goedkeuren advies Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld. Dit ontwerp bouwt verder op de Conceptnota, de publieke raadpleging met adviesronde (najaar 2022), de informele overlegronde met gemeenten en andere partijen over de ambtelijke teksten van beleidskaders (september 2023), het voorontwerp met adviesronde en plenaire vergadering (eind 2023 en begin 2024). De Deputatie vraag het advies van de gemeenteraad op dit ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen.

        Feiten, context en argumentatie

        In het algemeen wordt opgemerkt dat het beleidsplan ruimte West-Vlaanderen degelijk en helder is opgesteld. Alle thema's komen aan bod met een duidelijke visie inzake de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van onze kernen en open ruimte. Het betreft ruimtelijke principes waar de gemeente zich kan in vinden en die aansluiten met de strategische doelstellingen en beleidskader van het eigen gemeentelijk beleidsplan ruimte dat in opmaak is.

        Overwegende dat de gemeente, gelegen in het 'buitengebied', geen bevoegdheid heeft inzake de ontwikkeling van bedrijventerreinen en overwegende dat er in het gemeentelijk beleidsplan geen beleidskader is voorzien inzake de open ruimte, is de gemeente voor de reconversie van bedrijventerreinen in de open ruimte (buiten de kernen) aangewezen op het beleidskader van de provinciaal beleidsplan ruimte. Specifiek voor dit thema ziet de gemeente een te enge benadering van deze ruimtelijke uitdaging wat maakt dat een duurzaam reconversieproject in de praktijk moeilijk te realiseren is. Dit met het gevolg dat de schaarse ruimte voor bedrijvigheid niet meer inzetbaar wordt en aanleiding geeft tot inefficiënt ruimtegebruik.

        Betreft het beleidskader 'Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten'.

        In dit beleidskader worden de ontwikkelprincipes vastgelegd voor economische activiteiten in de kernen en in de open ruimte. Specifiek voor de reconversie van bedrijventerreinen in de open ruimte dienen volgende afwegingen te worden gemaakt:

        In eerste  instantie dient te worden onderzocht of het terrein inzetbaar is voor een open ruimte functie of para-agrarisch gebruik.

        In tweede instantie kan er worden nagedacht over een gebruik in functie van een niet-verweefbare bedrijfsactiviteit.

        Indien de site ook niet geschikt is voor een niet-verweefbare activiteit dient de site te worden onthard en kan de bedrijfssite worden verplaatst naar een meer geschikte locatie.

        Het afwegingskader voor reconversie van bedrijventerreinen in de open ruimte is helder, maar sluit niet aan bij de praktijk.

        De vraag naar ruimte voor para-agrarische bedrijven is heel beperkt tot nihil. Para-agrarische bedrijven kunnen zich ook vestigen in een leegstaand landbouwbedrijf waardoor er vanuit deze bedrijfsactiviteit geen dringende ruimtevraag is. In de praktijk is dergelijke omschakeling dan ook eerder utopisch te noemen.

        Bedrijventerreinen in de open ruimte situeren zich veelal in een ruimtelijke context met een minder geschikte ontsluiting en/of sluiten aan bij een wooncluster. Voor dergelijke sites is het niet wenselijk om op deze locaties een niet-verweefbare activiteit te vestigen.

        Het ontharden van de site is een interessant principe, maar heel moeilijk om te zetten in de praktijk. Het betreft gronden die meestal niet geschikt zijn voor een agrarische activiteit, met een te kleine oppervlakte, en budgettair niet in verhouding tot de meerwaarde. Een planologische ruil biedt mogelijkheden, maar is eveneens moeilijk om te zetten in de praktijk.

        Als landelijke gemeente, met diverse kleinere en grotere bedrijfssites in de open ruimte, zijn we vragende partij om de mogelijkheden tot reconversie meer af te stemmen op de ruimtelijke context van deze terreinen en rekening te houden met een economisch realistisch scenario. Concreet wordt voorgesteld om ook kansen te bieden aan een invulling met andere dan niet-verweefbare bedrijfsactiviteiten. Eventueel ook de mogelijkheid voor een invulling met een bestemming 'wonen', zonder dat deze dient gekoppeld te worden aan een woonprogrammatie of netto taakstelling. We denken hierbij aan bedrijfssites die ingekapseld zijn in een landelijke wooncluster en waar een reconversie naar 'wonen' een betere ruimtelijke ontwikkeling is dan terug te keren naar bedrijvigheid. Dit vanuit een gezonde ruimtelijke afweging en met het oog op efficiënt ruimtegebruik.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Raadslid Chris Verhaeghe informeert of het voorliggende beleidskader ook betrekking heeft op voormalige landbouwbedrijven. Schepen Bart Coopman antwoordt dat dit niet het geval is.

        Raadslid Verhaeghe merkt op dat de reconversie van landbouwbedrijven in de toekomst een belangrijke uitdaging zal vormen. Schepen Coopman geeft aan dat de provincie in haar beleidsplan wel een aantal voorwaarden naar voren schuift die als aanzet kunnen dienen voor een duidelijker kader. Hij wijst er tevens op dat de provincie slechts één van de betrokken actoren is, en dat ook Vlaanderen hierin een belangrijke rol speelt.

        Raadslid Verhaeghe onderstreept het belang van voldoende lokale slagkracht. Hoewel regionale afspraken nuttig zijn, benadrukt hij dat elke gemeente zijn eigenheid heeft en daarom de ruimte moet krijgen om zelf accenten te leggen binnen het beleidskader.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad van Staden neemt kennis van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en geeft een voorwaardelijk gunstig advies.

         

        Artikel 2:

        De gemeenteraad vraagt een bijsturing van het beleidskader 'Ruimte voor niet-verweerbare economische en andere activiteiten' en specifiek voor de beleidslijn aangaande de reconversie van bedrijventerreinen in de open ruimte (pag. 113). Zoals hiervoor gemotiveerd vraagt de gemeenteraad om de ontwikkelmogelijkheden te verruimen met:

        • andere dan niet-verweefbare bedrijfsactiviteiten;
        • 'wonen' (zonder voorwaarde van een koppeling met een netto taakstelling).
  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
      Ludwig Willaert, burgemeester
      Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
      Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
      Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
      Tine Dochy, algemeen directeur
      Beraadslagingen
      1. Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) informeert naar de motivatie achter de beslissing van het bestuur om de korte ketenbrochure voortaan driejaarlijks in plaats van jaarlijks uit te brengen. Het raadslid betreurt deze aanpassing en merkt op dat de campagne zowel door de producenten als de inwoners steeds positief werd onthaald. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat het om een weloverwogen beslissing gaat. Het jaarlijks drukken van de brochure brengt een aanzienlijke kost met zich mee, namelijk ongeveer 5.000 euro. Bovendien blijkt uit navraag dat het jaarlijkse herhalen van de campagne het effect ervan dreigt te ondermijnen. 
      2. Raadslid Chris Verhaeghe informeert naar de status van het hagenplan. Hij meldt in de Raad van Bestuur van het Regionaal Landschap vernomen te hebben dat het plan zou zijn ingetrokken. Het raadslid betreurt dit en benadrukt dat het hagenplan een belangrijk instrument vormt in het kader van het Burgemeestersconvenant. Burgemeester Ludwig Willaert stelt dat deze informatie niet correct lijkt te zijn. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen beslissing genomen tot afschaffing of intrekking van het hagenplan. Schepen Bart Coopman bevestigt deze verklaring en geeft aan dat er binnen het schepencollege geen formele beslissing werd genomen om het hagenplan in te trekken. Schepen Bonny Vergauwe vult aan dat een subsidieproject in het kader van het hagenplan volledig werd uitgevoerd. Wat het onderhoud betreft, ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente. Hij merkt op dat dit aanzienlijke kosten met zich mee zal brengen, aangezien een groot deel van de aanplantingen inmiddels afgestorven is.
      3. Raadslid Veronique Devreker informeert naar de stand van zaken met betrekking tot de openbare barbecue aan het Polderbos. Ze was recent getuige van geluidsoverlast tijdens een feestje dat daar plaatsvond, en stelt vast dat deze overlast blijft aanhouden, ondanks het feit dat de barbecue inmiddels werd verwijderd. Het raadslid wenst te vernemen welke verdere maatregelen het bestuur overweegt. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat de evaluatie van de situatie nog lopende is. Er zijn momenteel geen plannen om de barbecue terug te plaatsen. Wat betreft de geluidsoverlast is er nog geen concrete oplossing. De schepen merkt op dat handhaving door de politie op dit moment de meest aangewezen maatregel is.
      4. Raadslid Sophie Nuytten informeert of er extra preventieve maatregelen voorzien worden tijdens het komende Dorpsfeest in Oostnieuwkerke. Ze wijst op een zekere bezorgdheid bij de inwoners omtrent de veiligheid. Burgemeester Ludwig Willaert antwoordt dat hij hierover reeds informeel contact had met de korpschef van de politiezone. Hoewel er geen officiële beslissing  is, heeft de burgemeester wel aangedrongen op bijkomende preventieve maatregelen.
      5. Raadslid Kimberly Saelens informeert naar de inhoud van het ondersteuningsproject "Proeftuin Stadenbon", waarnaar verwezen wordt in de notulen van het schepencollege van 14 april 2025. Zij vraagt welke concrete maatregelen worden voorzien om de Stadenbon beter te promoten. Schepen Miet Vandenbulcke antwoordt dat drie firma's een dossier hebben ingediend in het kader van dit ondersteuningsproject. Op dinsdag 20 mei vond een jurering plaats. Tegen begin juni zal een keuze worden gemaakt met welke firma het project zal worden uitgewerkt. De schepen verduidelijkt dat deze actie kadert binnen het strategisch-commercieel plan.
      6. Raadslid Chris Verhaeghe betreurt dat bronbemaling op bouwwerven nog steeds toegestaan is, zelfs tijdens periodes waarin een captatieverbod van kracht is. Hij stelt voor om na te denken over een systeem waarbij bronbemaling in droge periodes niet wordt toegelaten, of waarbij een verplichting wordt ingevoerd om het opgepompte water af te voeren naar een bufferbekken. Schepen Bart Coopman toont begrip voor de bezorgdheid van het raadslid en verklaart dat hij deze suggestie zal meenemen bij de voorbereiding van toekomstige projecten. Hij geeft aan dat mogelijke pistes zullen worden gescreend op hun haalbaarheid.
      7. Raadslid Chris Verhaeghe richt een vraag aan schepen Rik Gevaert met betrekking tot de lopende projectoproep van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor gemeenten inzake Individuele Behandelingsinstallaties voor Afvalwater (IBA’s). Het raadslid vraagt of het bestuur van plan is om op deze projectoproep in te tekenen. Hij wijst erop dat de deadline voor indiening 30 juni is. De schepen belooft dit verder te bekijken en op te volgen.
      8. Raadslid Chris Verhaeghe informeert of het bestuur van plan is om verder te investeren in nepvossen en nepduiven, aangezien deze in het verleden duidelijk een meerwaarde betekenden tijdens het plantseizoen. Volgens het raadslid is de voorraad uitgeput, terwijl deze dienstverlening nog steeds op de gemeentelijke website vermeld staat. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat hierover nog geen beslissing werd genomen. Hij wijst er wel op dat inwoners in aanmerking komen voor subsidies tot 50% op beschermingsaankopen, zoals netten.
      9. Raadslid Koen Maertens komt tussen over de stand van zaken van het brugje aan de Walstraat. Een tijdje geleden was hier een ongeval gebeurd. Het raadslid merkte op dat de blokken helemaal opzij werden geschoven. Hierdoor rijden vrachtwagenchauffeurs toch door tot over de brug. Kunnen de blokken teruggelegd worden om de vrachtwagens tegen te houden zodat ze de brug niet op kunnen rijden? Dit zal opgevolgd worden door de diensten.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
      Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2025 om 20:30.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Sarah Van Walleghem
voorzitter