Notulen gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Raadslid Ludwig Willaert verontschuldigt zijn collega Marc Van Ysacker voor de zitting van deze gemeenteraad. Hij kan niet aanwezig zijn wegens een onverwachte privé-aangelegenheid. Raadslid Ludwig Willaert gaat de interventies van zijn collega overnemen in deze zitting.
Raadslid Ludwig Willaert stelt in naam van raadslid Marc Van Ysacker volgende vraag: in de notulen wordt de vraagstelling van de raadsleden altijd nauwkeurig opgenomen maar het antwoord van de respectievelijke schepenen wordt minder nauwkeurig genotuleerd. Is hier een specifieke reden voor? De voorzitter stelt de vraag aan de algemeen directeur die aangeeft dat hier geen specifieke reden voor is en dat zij hier in de toekomst rekening zal mee houden.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
In aansluiting op de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis COVID-19 kan de burgemeester bijkomende preventieve maatregelen nemen om de verspreiding van het virus op het grondgebied van de gemeente tegen te gaan. Het gaat hierbij om maatregelen die wegens hun hoogdringendheid niet konden worden uitgesteld. De door de burgemeester opgemaakte besluiten zijn wel de uitzondering: zij zijn tijdelijk en voorlopig. Er moet kennis van worden genomen in de eerst volgende gemeenteraad.
De richtlijnen inzake vergaderingen van lokale bestuursorganen zijn beschikbaar op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Deze richtlijnen zijn een dynamisch gegeven. Het lokaal bestuur beslist, afhankelijk van de gezondheidssituatie in de gemeente, autonoom over de wijze van vergaderen. De keuze moet weloverwogen worden gemaakt. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. Welke vorm van vergaderen er ook wordt gekozen, de democratische waarborgen uit de regelgeving moeten kunnen worden verzekerd (tegensprekelijk debat, openbaarheid van de vergadering, correct verloop van de beraadslaging en stemming).
Gelet op de vierde golf die ook onze regio en onze gemeente treft en het advies van experten om sociale contacten te beperken, gaat het lokaal bestuur vanaf heden terug over tot digitale vergaderingen van de gemeenteraad en ocmw-raad via Teams op respectievelijk 25 november en 23 december 2021.
Het burgemeestersbesluit van 10 november 2021 bepaalt dan ook dat de vergaderingen van de gemeenteraad en ocmw-raad van 25 november 2021 en 23 december 2021 via digitale weg (TEAMS) zal worden georganiseerd.
Burgemeestersbesluit van 10 november 2021 inzake organisatie gemeenteraad en ocmw-raad op 25 november 2021 en 23 december 2021 via digitale weg (TEAMS).
De voorzitter van de gemeenteraad, mevrouw Martine Zoete, licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit van 10 november 2021 inzake organisatie gemeenteraad en ocmw-raad op 25 november 2021 en 23 december 2021 via digitale weg (TEAMS).
De gemeente Staden wordt, conform het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd).
In zitting van de gemeenteraad van 28 november 2019 werd de financiële verdeelsleutel voor de zone Midwest voor 2020-2025 vastgesteld.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2022 bedraagt 7.373.874 euro. De totale investeringstoelage blijft gelijk aan de investeringstoelage van 2022 en bedraagt 1.605.000,00 euro. De totale gezamenlijke gemeentelijke toelage bedraagt 8.978.874 euro.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert informeert in naam van collega Marc Van Ysacker hoe het zit met de instroom van het aantal vrijwilligers in de posten Staden en Westrozebeke.
De burgemeester antwoordt dat er op heden nog voldoende instroom van vrijwilligers is om de minimumuitrukken te blijven garanderen. Beide posten slagen erin om nieuwe mensen te recruteren. Sinds kort is er ook weer een vrouwelijk brandweerrecruut die bezig is met de opleiding. De professionalisering, de accomodatie en de goede sfeer in het korps zijn duidelijk aantrekkingskrachten voor jonge mensen voor een niet zo vrijblijvend engagement.
Het raadslid vraagt bijkomend of alle gradaties en niveaus zijn ingevuld. De burgemeester bevestigt dat alle gradaties en niveaus ook op leidinggevend vlak zijn ingevuld op heden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2022 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Ardooie |
€ 268 254,50 |
Hooglede |
€ 302 293,50 |
Ingelmunster |
€ 220 018,50 |
Izegem |
€ 779 627,50 |
Lichtervelde |
€ 244 217,00 |
Meulebeke |
€ 272 729,50 |
Moorslede |
€ 294 529,00 |
Pittem |
€ 211 597,00 |
Roeselare |
€ 3 081 814,50 |
Ruiselede |
€ 111 795,50 |
Staden |
€ 301 505,50 |
Tielt |
€ 542 088,50 |
Wingene |
€ 378 186,50 |
Dentergem |
€ 184 938,50 |
Oostrozebeke |
€ 180 278,50 |
Totaal |
€ 7 373 874,00 |
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2022 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2022 (in euro) |
Ardooie |
€ 63.397,50 |
Hooglede |
€ 68.533,50 |
Ingelmunster |
€ 68.533,50 |
Izegem |
€ 184.093,50 |
Lichtervelde |
€ 52.965,00 |
Meulebeke |
€ 70.780,50 |
Moorslede |
€ 64.842,00 |
Pittem |
€ 49.755,00 |
Roeselare |
€ 549.712,50 |
Ruiselede |
€ 33.223,50 |
Staden |
€ 71.422,50 |
Tielt |
€ 148.462,50 |
Wingene |
€ 90.361,50 |
Dentergem |
€ 45.100,50 |
Oostrozebeke |
€ 43.816,50 |
Totaal |
€ 1.605.000,00 |
Artikel 3:
Dit besluit wordt toegestuurd aan de hulpverleningszone Midwest en de financieel directeur.
Op 19 december 2019 heeft de gemeenteraad het belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerd drukwerk goedgekeurd. Dit reglement geldt met ingang van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Het is wenselijk de formulering van sommige artikelen van bovengenoemd reglement te verduidelijken om misinterpretatie te vermijden.
Er worden geen inhoudelijke wijzigingen in zich aangebracht aan het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019.
De tekst van het reglement wordt duidelijker omschreven om minder aanleiding te geven tot verkeerde interpretatie.
Ontwerp gemeentelijk belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken geldig vanaf 1 december 2021 tot en met 31 december 2025.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt geen problemen te hebben dat er textuele wijzigingen worden voorgesteld. Hij wenst wel te horen wat er precies in het reglement is veranderd. Het is moeilijk om dit punt goed te keuren als je niet weet wat er precies is veranderd.
Na bijkomende informatie te hebben ingewonnen, somt de burgemeester volgende wijzigingen (eerder verduidelijkingen) op:
- artikel 2: betere formulering van de belastingplichtige (laatste alinea)
- artikel 6: invoeren van minimumaantallen.
Deze verduidelijkingen werden opgenomen naar aanleiding van aantal discussies die aanleiding geven tot juridische dossiers. Met deze verduidelijkingen kunnen dergelijke discussies aldus vermeden worden.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken geldig van 1 december 2021 tot en met 31 december 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het bovengenoemd belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken vervangt het vorige belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken goedgekeurd in zitting van 19 december 2019 en dit met ingang van 1 december 2021.
Artikel 3:
Het ontwerp gemeentelijk belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken geldig van 1 december 2021 tot en met 31 december 2025 is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
De intercommunale MIROM houdt een algemene vergadering, overeenkomstig artikel 24 en 30 van hun statuten.
Deze algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 14 december 2021 om 18 uur. Gelet op de coronapandemie zal deze algemene vergadering hoofdzakelijk digitaal plaatsvinden.
Op de dagorde van voornoemde algemene vergadering staan volgende agendapunten:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert wenst meer uitleg te horen waarom het proces van het omzetten van een gemeentelijk recyclagepark naar een intergemeentelijk containerpark on hold wordt gezet (cfr. strategienota 2022, pagina 7). Waarom verandert de intercommunale het geweer van schouder?
Schepen Chris Verhaeghe antwoordt dat de gemeente Staden al van de vorige legislatuur sterk vragende partij is hiervoor. Op die manier zouden de inwoners van Oostnieuwkerke gebruik kunnen maken van het containerpark van Roeselare.
Dit was voorzien om te starten in 2020 en 2021. Door de coronapandemie werd dit echter uitgesteld. En ondertussen werd het proces on hold gezet ten gevolge van de regiovorming. Ook de intercommunale MIROM zal hier de gevolgen van dragen. Alles is aldus hoogst onzeker. Mirom wint ter zake juridisch advies in. De wens om over te gaan tot intergemeentelijke containerparken blijft sterk aanwezig ook bij de andere gemeenten. Het dossier wordt dus nauw opgevolgd.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van intercommunale MIROM op 14 december 2021.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Staden die zal deelnemen aan de algemene vergadering van MIROM op 14 december 2021 moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van 25 november 2021.
WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden. Op 15 december 2021 houdt de WVI een algemene vergadering in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke of via digitale weg indien dit nodig zou blijken in kader van de Coronamaatregelen.
In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad mevrouw Nathalie Depuydt aan als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.
De agenda van de algemene vergadering op 15 december 2021:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Aanvullend op dit agendapunt geeft de burgemeester nog mee dat de eerste 40 woningen van de 2 Hofsteden (meer bepaald verkaveling Immo Bossu) nog dit jaar zullen worden goedgekeurd in het college. De eerste woningen worden dus op dit private gedeelte gerealiseerd.
Inzake de rest van de verkaveling (70tal woningen, deel van de WVI) is het verkavelingsdossier opgemaakt. Het wegenisdossier is op heden in opmaak. Ook inzake duurzame energie is er volop onderzoek bezig. Vooral de piste van geothermie wordt momenteel onderzocht. De WVI heeft ter zake een studie besteld om duurzame accenten te kunnen leggen. De aanvraag voor de verkaveling zelf zal in 2022 worden ingediend. Er is aldus ook vooruitgang te merken in het gedeelte van de WVI.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de WVI op 15 december 2021.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger(s) die zullen deelnemen aan de algemene vergadering moeten hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 16 december 2021.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez, wonende in Rysseveldstraat 97, 8840 Staden aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2019-2024.
Op 16 december 2021 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering op digitale wijze.
Gelet op de coronapandemie vindt de vergadering op digitale wijze plaats via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Het elektronisch communicatiemiddel maakt het mogelijk voor de vertegenwoordigers om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk, online vragen te stellen tijdens de vergadering.
De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het evaluatiereglement voor gemeenteschool OKIDO werd herwerkt in samenwerking met scholengemeenschap Strand & Polder.
Het beheerscomité keurde op 11 oktober 2021 het nieuwe evaluatiereglement met enkele functiebeschrijvingen goed voor het personeel dat onder de rechtspositie onderwijs valt. Op advies van OVSG moet het evaluatiereglement ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad
Dit evaluatiereglent werd besproken op het OCSG van 28 oktober 2021 (niveau scholengemeenschap) en in het ABOC (niveau schoolbestuur) van 8 november 2021.
Het nieuwe reglement werd ter advies voorgelegd aan het ABOC van 8 november 2021. Er werd een positief advies gegeven.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd dit nieuwe evaluatiereglement goed te keuren in zitting van 18 november 2021.
- evaluatiereglement
- protocol van akkoord OCSG van 28 oktober 2021 (niveau scholengemeenschap)
- gunstig advies ABOC van 8 november 2021 (niveau schoolbestuur)
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert heeft een vraag omtrent artikel 1. Er is altijd een eerste en tweede evaluator aangeduid. In §5 wordt de algemeen directeur aangeduid als evaluator van de directeur van de gemeenteschool. Is hier dan ook een tweede evaluator aanwezig of niet?
De schepen beantwoordt deze vraag. De algemeen directeur treedt op als hoofd van het personeel en is aldus de enige evaluator voor de directeur van de gemeenteschool.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het evaluatiereglement voor het gesubsidieerd personeel onderwijs, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit en opgemaakt voor de scholengemeenschap Strand & Polder, wordt goedgekeurd.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd onder actieplan 3.2 “Verduurzamen openbare verlichting”, de actie 19 “Vervangen van armaturen door LED en wegnemen van lichtpunten in het buitengebied” opgenomen met een voorzien budget van 884.000,00 euro.
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 juni 2020 goedkeuring aan de visienota en de offertes voor de uitvoering van het jaaractieplan 2020.
Ter voorbereiding van ombouwwerken in 2022 wordt nu reeds het voorbereidend administratief werk uitgevoerd. Op de begroting van 2022 is een uitgave van 120.000,00 euro voorzien onder deze actie.
De studie, ontwerp en offertes van het jaaractieplan 2022 verLEDden openbare verlichting, voor de uitvoering van de actie 19 van het meerjarenplan 2020-2025 werden opgesteld door Fluvius. De uitgave voor het jaaractieplan 2022 bedraagt 98.384,72 euro exclusief btw of 119.045,51 euro inclusief btw.
Voor werkzaamheden aan openbare verlichting heeft Fluvius uitsluitende rechten. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De offertes worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad.
We ontvingen een offerte van Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper voor een totaal bedrag van 98.384,72 euro exclusief btw of 119.045,51 euro inclusief btw. De offertes zijn als volgt samengesteld:
Dossiernummer | Bedrag excl BTW | Bedrag incl BTW | ||
1 | Bombeekweg + diverse straten | 359150 | € 45.090,30 | € 54.559,26 |
2 | Sprietstraat + diverse straten | 359154 | € 53.294,42 | € 64.486,25 |
€ 98.384,72 | € 119.045,51 |
De sector Wonen en Omgeving stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, de opdracht “Vervangen van armaturen door LED en wegnemen van lichtpunten in het buitengebied – actieplan 2022” te gunnen aan Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 98.384,72 euro inclusief btw of 119.045,51 euro exclusief btw, mits het verkrijgen van een visum.
Het dossier van 2022 is samengesteld uit het ombouwen van een aantal losse lichtpunten over de verschillende straten en een aantal volledige straten. De verdere verLEDding gebeurt nu niet meer per stuurpunt, maar kan nu ook per straat gebeuren. Het informaticasysteem van de distributienetbeheerder is gewijzigd. De dossiers zullen nu verder per straat worden uitgewerkt. De distributienetbeheerder nam deze manier van werken aan voor het volledige werkingsgebied.
Naast resterende lichtpunten zijn ook een aantal volledige straten opgenomen zoals: Kasteelstraat, Langemarkstraat, Lindestraat, Meulenbroekenlaan, Sleihagestraat,....
De vooruitgang van het verLEDden is op vandaag:
Totaal aantal lichtpunten: 2309
Reeds LED of voorzien in ontwerp: 741
Aantal opgenomen in JAP 2022: 204
% omgebouwd incl JAP 2022: 41%
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
De financieel directeur verleende een visum met nummer G_2021-34 op 17 november 2021.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Miet Vandenbulcke maakt melding van een defecte straatlamp in de Rysseveldstraat. Mogen defecten aan de LED-verlichting ook gewoon doorgegeven worden? Schepen Geert Moerkerke antwoordt hierop bevestigend. Hij roept op om dergelijke meldingen altijd door te geven aan de bevoegde diensten. De schepen geeft wel aan dat er soms wat vertraging zit op het herstellen van deze lampen.
Raadslid Hans Mommerency stelt een informatieve, technische vraag. Hij ziet in de fiches volgende afkortingen staan: LED, NALP en NAHP. Zijn dit diverse types? Kan de schepen dit verduidelijken? Schepen Geert Moerkerke antwoordt dat de types NALP en NAHP vervangen zullen worden door LED. Hij overloopt een aantal specifieke straten volgens de offertes in bijlage.
Raadslid Hans Mommerency heeft nog een tweede vraag omtrent het kaartje met de kleuren. In de kernen en woonwijken zie je vooral een "zwarte kleur", zijn die niet opgenomen? De schepen antwoordt dat ze eerst de grote vermogens hebben opgenomen. Op heden gaat men over tot vervanging van de lampen waarvoor in de toekomst geen wisselstukken meer beschikbaar zullen zijn. Dit gebeurt zelfs in straten waar heel weinig bewoning is. In de kernen heb je meestal de jongste verlichting en die zal dan ook later aan bod komen. Het raadslid meldt deze redenering te kunnen volgen. Langs de andere kant was de verledding ook interessant om eventueel te kunnen overgaan tot het dimmen van de verlichting en dit is natuurlijk het meest interessant in de kernen/woonwijken.
Raadslid Hans Mommerency vraagt of het klopt dat we eind 2022 ongeveer 40% zullen verled hebben. De schepen meent dat dit percentage zelfs nog iets hoger zal liggen. Hij geeft uitleg over de reeds gerealiseerde besparing. In 2017 hadden we nog een kost van 248.000,00 euro aan straatverlichting. In 2020 was deze kost al gezakt tot 194.000,00 euro. Er werd aldus al een besparing van 56.000,00 euro gerealiseerd. De cijfers voor 2021 zullen waarschijnlijk niet zo rooskleurig zijn wegens het duurder worden van de elektriciteitskost.
Raadslid Hans Mommerency wenst ook nog terug te komen op een aantal alternerende, reflecterende stroken op infrastructuur en stroken die werden aangebracht naar aanleiding van het doven van de verlichting. Door de weersomstandigheden zijn deze reflectoren soms al eens vervuild of losgekomen.Wordt hier aandacht aan gegeven. Schepen Geert Moerkerke meldt dat de technische dienst hier 2x per jaar de nodige aandacht aan geeft. Dit zal ook gebeuren voor de winter. De reflectoren worden nagekeken, ze worden eventueel gereinigd en indien nodig vervangen.
burgemeester Francesco Vanderjeugd komt nog tussen met de warme oproep dat dergelijke vragen of problemen altijd kunnen gemeld worden via de meldingskaart in de Staden-app of via email op ruimte@staden.be.
Raadslid Ludwig Willaert maakt nog de opmerking dat de cijfers in artikel 2 niet kloppen. De bepalingen "inclusief BTW en exclusief BTW" werden blijkbaar omgewisseld. De voorzitter meldt dat zij dit ook had opgemerkt en had gevraagd om dit aan te passen. De algemeen directeur meldt dat dit inderdaad werd aangepast maar in artikel 2 werd dit over het hoofd gezien. Dit euvel wordt door de algemeen directeur aangepast.
BESLUIT:
Artikel 1:
De studie, ontwerp en offertes van het jaaractieplan 2022 verLEDden openbare verlichting, voor de uitvoering van de actie 19 van het meerjarenplan 2020-2025, opgesteld door Fluvius en Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de offertes van Fluvius en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 98.384,72 euro exclusief btw of 119.045,51 euro inclusief btw.
Artikel 2:
Deze opdracht wordt gegund aan Fluvius, Ter Waarde 90 te 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 98.384,72 euro exclusief btw of 119.045,51 euro inclusief btw. De offertes worden geplaatst, mits het verkrijgen van een visum van de financieel directeur.
Artikel 3:
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Fluvius, Ter Waarde 90 te 8900 Ieper.
In de gemeenteraad van 30 september 2021 werd de nieuwe zonale verordening verkeer goedgekeurd.
Door deze nieuwe zonale verordening worden de overtredingen betreffende stilstaan en parkeren en de overtredingen van de bepalingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 via GAS gesanctioneerd.
In het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2021 werd de piste om hiervoor intergemeentelijk te gaan samenwerken reeds besproken.
Er werd vastgesteld dat deze nieuwe zonale verordening GAS4 een hogere werklast met zich mee brengt voor de sanctionerend GAS-ambtenaar (= algemeen directeur) en de daaraan gekoppelde diensten (dienst secretariaat en financiën). Naast de hogere werklast spreekt het voor zich dat dit ook enige "specialisatie" met zich meebrengt.
Er werd dan ook al nagedacht of intergemeentelijk kan worden samengewerkt rond dit thema GAS4.
Op heden ligt het voorstel op tafel van stad Ieper om hun GAS-cel te laten instaan als sanctionerend en verwerkende instantie voor GAS4-dossiers van andere gemeenten van de politiezone. Het betekent concreet dat de GAS-cel van de stad Ieper zal optreden voor de GAS4-dossiers van de gemeente Staden. De GAS-cel van de stad Ieper bestaat uit sanctionerende ambtenaren en administratieve medewerkers.
In de samenwerkingsovereenkomst wordt bepaald dat er gewerkt wordt met een vaste, te indexeren kostprijs van 30 euro per dossier. Deze kostprijs wordt geïndexeerd met de index zoals de wedden.
Het gaat om een overeenkomst van onbepaalde duur die aldus ter goedkeuring van de gemeenteraad moet worden voorgelegd.
decreet lokaal bestuur
raming van de dossiers (op basis van de cijfers 2019):
aantal x vast bedrag boete | totaal inkomsten | bedrag dossierkost | ||
boete categorie 1 | 42 x 58 euro | 2436 euro | 30 x 42 dossiers | 1260 euro |
boete categorie 2 | 38 x 116 euro | 4408 euro | 30 x 38 dossier | 1140 euro |
totaal | 6844 euro | 2400 euro |
- samenwerkingsovereenkomst met stad Ieper omtrent GAS4-dossiers
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst met stad Ieper inzake afhandeling van de GAS4-dossiers door de GAS-cel van Stad Ieper wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt Stefan Depraetere, algemeen directeur en Yann Mertens, Afdelingshoofd-Manager Centrale Administrzatie en Strategie van stad Ieper aan als sanctionerend ambtenaar voor het lokaal bestuur Staden voor het opleggen van een administratieve sanctie in kader van GAS4.
Het retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark wordt jaarlijks aangepast. De laatste keer gebeurde dit in de gemeenteraad van maart 2021 voor het jaar 2021. De geldigheid van dit reglement eindigt op 31 december 2021.
Voor het jaar 2022 dient dit reglement hernomen te worden met werking met ingang van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, rekening houdend met de nieuwe tarieven zoals bepaald in de strategie en begroting 2021 van intercommunale MIROM.
De aanpassingen ten opzichte van het vorige reglement situeren zich op de aanpassing van de prijzen (cfr. supra: begroting en strategie MIROM 2022).
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert interpelleert met de vraag of dit reglement van toepassing is tot 31 december 2021 of tot 31 december 2022.
Schepen Chris Verhaeghe antwoordt in eerste instantie dat het reglement geldig is tot eind 2021 maar komt later in de zitting hierop terug. Het reglement is wel degelijk opgemaakt voor het volledige jaar 2022. De schepen excuseert zich voor deze gemaakte vergissing.
BESLUIT:
Artikel 1
Het vernieuwde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark, geldig van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Het gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd de actie 96 “Uitvoeren van de wegen- en rioleringswerken in de Bruggestraat" opgenomen. Het ontwerp van de Bruggestraat werd opgesteld door studiebureau Cnockaert uit Wervik.
Omwille van de te volgen procedures wordt na het verkrijgen van de omgevingsvergunning van het project, het lastenboek en de plannen ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad. Uit het ontwerp is echter gebleken dat de aankoop van diverse stroken grond langs de Bruggestraat zich opdringt voor de veilige aanleg van voetpaden, fietspaden en de omlegging van de Zarrenbeek.
Er werden hiervoor onderhandelingen gevoerd met de desbetreffende eigenaars. Het gaat om vier verschillende eigenaars. De onderhandelingen werden gevoerd op basis van opgemaakte schattingsverslagen en kredietramingen. Bij een akkoord over de prijszetting, werd aan commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties gevraagd de diverse ontwerpen van aktes op te maken. Deze liggen nu ter goedkeuring van de gemeenteraad voor.
Het gaat om volgende 4 dossiers allen te vinden op het opmetingsplan van Ir. Ann Cnockaert met referentie 2638.1.R:
1. inneming nummer 3: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van zeventien are zestig centiare (17 a 60 ca) bouwland, gelegen Bruggestraat +57 , gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A nummer 1263 N 2 P0000 voor de prijs van 17600 euro (gekoppeld aan akte voor pachtbeëindiging vanaf 15 februari 2022). In afwijking van het innemingsplan in bijlage wordt na onderhandeling met de eigenaar het volledig kadastraal perceel aangekocht.
2. inneming nummer 2: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van twee are éénennegentig centiare (2 a 91 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Bruggestraat, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A nummer 611 A P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 36019 A 611 B P0000) voor de prijs van 3028 euro.
3.inneming nummer 5: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van éénenveertig centiare (41 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Bruggestraat 21, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie A nummer 1325 V P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 36019 A 1325 Z P0000) voor de prijs van 10.250 euro.
4. inneming nummer 6: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van vierendertig centiare (34 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Bruggestr +21 , te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A, nummer 1325 H P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 36019 A 1325 A2 P0000 voor een bedrag van 5100 euro.
In 2021 is 40.000 euro voorzien voor de verwerving van gronden op jaarbudgetrekening 2021/ACT-96/0200-00/220000/GEMEENTE/CBS/IP-044.
De totale aankoopprijs bedraagt 35.978 euro. De prijs voor de pachtbeëindiging is bepaald op 1760 euro (1 euro / m2).
De aankoopprijs per lot is gelijk of lager dan de waarde bepaalde in de schattingsverslagen/kredietramingen (met visum van de afdeling Vastgoedtransacties).
De financieel directeur ondertekende dan ook een visum omtrent deze aankopen op 16 november 2021.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Miet Vandenbulcke wenst informatie over de omlegging van de Zarrenbeek. Waar loopt de Zarrenbeek precies in Staden?
Schepen Chris Verhaeghe beantwoordt deze vraag. De Zarrenbeek komt van de heuvelrug en eindigt juist onder de Bruggestraat. De Zarrenbeek komt daar samen met de Paardenbeek en die twee samen vormen dan samen de Luikebeek.
Aanvullend geeft schepen Geert Moerkerke nog wat duiding over de timing van de werken. De bouwvergunning is ingediend en is lopende. De start van de wegenwerken is voorzien na het bouwverlof 2022 (augustus 2022). De werken aan de nutsvoorzieningen zullen net voor de start van deze wegenwerken zijn.
BESLUIT:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpaktes omtrent volgende aankopen goed:
1. inneming nummer 3: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van zeventien are zestig centiare (17 a 60 ca) bouwland, gelegen Bruggestraat +57, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A nummer 1263 N 2 P0000 voor de prijs van 17600 euro (gekoppeld aan akte voor pachtbeëindiging vanaf 15 februari 2022 voor de prijs van 1760 euro ttz. 1 euro per m2). In afwijking van het innemingsplan in bijlage wordt na onderhandeling met de eigenaar het volledig kadastraal perceel aangekocht.
2. inneming nummer 2: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van twee are éénennegentig centiare (2 a 91 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Bruggestraat, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A nummer 611 A P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 36019 A 611 B P0000) voor de prijs van 3028 euro.
3.inneming nummer 5: gemeente Staden - eerste afdeling, een oppervlakte van éénenveertig centiare (41 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Bruggestraat 21, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie A nummer 1325 V P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 36019 A 1325 Z P0000) voor de prijs van 10.250 euro.
4. inneming nummer 6: Gemeente Staden - eerste afdeling, Een oppervlakte van vierendertig centiare (34 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Bruggestraat +21, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A, nummer 1325 H P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 36019 A 1325 A2 P0000 voor een bedrag van 5100 euro.
Artikel 2
Commissaris Alain Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt belast met de afhandeling en de ondertekening namens van de gemeente van deze aankoopaktes.
Het gemeentebestuur is eigenaar van de leegstaande schoolgebouwen, het conciërgegebouw en de jeugdlokalen langs de Roeselarestraat te Oostnieuwkerke.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 werd nagedacht over de toekomstige invulling van deze site en werden ook keuzes gemaakt inzake aanpassing van de bestemming zodat de site een nieuwe invulling kon krijgen als woonproject. Deze procedure werd opgestart, maar werd in 2020 on hold gezet.
Actie 118 van het meerjarenplan bepaalt het volgende: "Verkopen van de voormalige school in de Roeselarestraat".
Begin 2020 werd het gemeentebestuur gecontacteerd door een geïnteresseerde koper (nieuw onderwijsnet) van de site Roeselarestraat die een concreet bod had uitgesproken voor de aankoop van de schoolgebouwen. Na overleg besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 maart 2021 om ook de andere onderwijsnetten de kans te geven de schoolgebouwen aan te kopen. Hiervoor werd onder leiding van de heer Bram Peene, commissaris bij de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid een procedure van besloten mededinging georganiseerd tussen de onderwijsnetten.
Deze procedure leidde tot geen nieuw bod en ondertussen was de oorspronkelijke bieder afgehaakt. Kort daarna werd de gemeente op de hoogte gebracht dat één van de onderwijsnetten alsnog serieuze interesse had in de aankoop van de schoolgebouwen. Na diverse bezoeken en gesprekken hieromtrent, werd een bod van 750.000 euro gedaan voor de aankoop van de schoolgebouwen.
Het aanbieden van het schoolgebouw in een procedure van gesloten mededinging aan de diverse onderwijsnetten garandeerde de mededinging in dit dossier. Omwille van het algemeen belang van het verstrekken van onderwijs was er geen open mededinging noodzakelijk.
Het komt de gemeenteraad toe dit bod te aanvaarden en aansluitend het ontwerp van aankoopakte met bijhorend addendum, opgemaakt door de heer Bram Peene, commissaris bij de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid goed te keuren.
Het ontwerp van akte bevat alle noodzakelijke formaliteiten bij een verkoop zijnde aanduiding van de partijen, aanduiding onroerend goed, oorsprong van de eigendom, algemene voorwaarden, bepalingen uit de codex ruimtelijke ordening en andere regelgeving en tenslotte de prijs.
Concreet gaat de verkoop over volgende kadastrale percelen: Staden, 2e afdeling, sectie C (zie bijgevoegd kadastraal plan met bijhorende kleuren):
Perceelnummer |
Oppervlakte |
146P |
2045 m² |
146R |
279 m² |
147Y |
265 m² |
147D2 |
2423 m² |
146M |
255 m² |
146S |
175 m² |
TOTAAL |
5442 m² |
Het goed is deels verhuurd en ter beschikking gesteld van diverse verenigingen en is derhalve op heden niet vrij van gebruik. De gemeente en de verkrijger maken hierover de nodige afspraken conform het addendum aan de akte.
Alle kosten die verbonden zijn aan de verkoop zijn ten laste van de koper.
Het bod van 750.000 euro is hoger dan de venale waarde geschat door Geomex in het schattingsverslag van 3 december 2020.
In het meerjarenplan werd een bedrag van 850.000 euro voorzien (op basis van het eerste bod dat nadien werd ingetrokken). Dit zal worden aangepast naar de werkelijke verkoopprijs van 750.000 euro in de komende meerjarenplanaanpassing.
In de akte is wel volgende clausule opgenomen: de overdrager heeft gedurende een termijn van tien jaar, ingaande op heden, recht op de integrale meerwaarde die zou kunnen gerealiseerd worden, in het goed, om welke reden ook, uit de hand of openbaar, zou verkocht worden door de verkrijger of haar rechtsopvolger. Deze meerwaarde is het nominale verschil tussen de overeengekomen prijs bij doorverkoop en de prijs vermeld in huidige akte. Indien de verkrijger slechts een gedeelte van het goed zou doorverkopen dan zal de meerwaarde pro rata berekend worden op basis van de verkochte oppervlakte.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Sarah Van Walleghem vraagt of het gaat om een type 9-school voor secundair onderwijs. Schepen Joeri Deprez antwoordt hierop bevestigend.
Raadslid Miet Vandenbulcke maakt de opmerking dat er hopelijk een overeenkomst komt tussen het SASK en het GO!. Zodoende moet er geen uitbouw gebeuren aan de kerk in SASK.
Raadslid Hans Mommerency vraagt of er afspraken zijn omtrent de "smalle verbinding naar de straat verderop". Bijkomend vraagt hij of er afspraken zijn gemaakt omtrent het behoud van de oude chirolokalen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat de oude chirolokalen deel uitmaken van de verkoop. Het is dus aan de nieuwe eigenaar, zijnde het GO!, om te beslissen wat ze hiermee zullen doen. Ook de genoemde doorgang (verbinding) maakt deel uit van de verkoop. De burgemeester stelt dat de parking geen deel uitmaakt van de verkoop. De zogenaamde smalle verbinding zal wel blijven bestaan maar er zijn geen concrete juridische afspraken.
Raadslid Ludwig Willaert informeert naar de concrete inhoud van het addendum. Hij geeft aan dat hij het addendum niet heeft gelezen. De burgemeester bevestigt dat het addendum handelt over afspraken met alle gebruikers die vandaag van het gebouw gebruik maken (judo, techniekacademie-VIVES en SASK).
BESLUIT:
Artikel 1:
Aanvaardt het bod van 750.000 euro van GEMEENSCHAPSONDERWIJS, het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, met met zetel te 1000 Brussel, Huis van het GO!, Willebroekskaai 36.
Artikel 2:
Keurt het ontwerp van authentieke akte en bijhorend addendum, opgemaakt door commissaris Bram Peene van de Afdeling Vastgoedtransacties goed, betreffende de verkoop van de schoolgebouwen, gelegen in de Roeselarestraat te 8840 Staden-Oostnieuwkerke.
Artikel 3:
Commissaris Bram Peene wordt door de gemeenteraad gemachtigd om de akte te ondertekenen, namens het gemeentebestuur van Staden.
In het meerjarenplan is de aanleg van een nieuw skatepark opgenomen (actie 180).
In het college van burgemeester en schepenen van 11 februari 2021 werd het plan van aanpak en participatietraject goedgekeurd. De eerste gespreksronde met de jongeren resulteerde in een aantal aanbevelingen om mee te nemen bij de realisatie. Daarnaast werd ook informatie ingewonnen bij andere gemeenten die recent een skatepark hebben aangelegd. Het ontwerpplan zal voorgelegd worden aan de skaters.
Na een interne analyse en overleg met de skaters werd de locatie sportcentrum De Wankaarde gekozen. Het betreft de huidige graszone naast de sporthal. Skaten wordt steeds meer gezien als een sport. Het was een olympische discipline bij de Olympische Spelen in Peking. We kiezen ervoor om alle sportinfrastructuur te centraliseren. Andere voordelen zijn:
In het kader van de opdracht “Aanleggen van een skatepark” werd een bestek met nr. VT/ACT-180/2021 061 opgesteld door Wonen en Omgeving.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 82.644,63 euro exclusief btw of 100.000,00 euro inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijke voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0742-18/230000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-180) --> 50.000 euro.
Er dient 50.000 euro extra gevraagd te worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Sarah Van Walleghem stelt zich vraag wat er gebeurt met de toegangsweg. Dit is nu voornamelijk een grindpad. De burgemeester verduidelijkt dat het skatepark zich bevindt tussen de sporthal en de toegangsweg van de sportsite. Je kunt het skatepark bereiken via de parking van de sporthal.
Raadslid Bart Coopman meent dat deze site potentieel gevoelig is voor vandalisme. Worden een aantal flankerende maatregelen genomen inzake sociale controle? De site bevindt zich niet aan de straatzijde waar de sociale controle niet permanent aanwezig is. De burgemeester meldt dat er bomen worden gerooid om meer openheid te creëren. Dit zal de sociale controle wel een stuk bevorderen. De burgemeester meldt dat er geen bijkomende maatregelen zijn voorzien op heden. De piste om het skatepark aan te leggen in het park, werd verlaten omwille van mogelijke overlast. De gekozen locatie was ook de geprefereerde locatie vanuit de jeugd zelf. Het is ook een meerwaarde dat de site dichtbij de sportsite ligt.
De burgemeester geeft aan dat hij op heden vertrouwen geeft aan de skaters dat ze op een goede manier zullen zorgen voor deze accomodatie. Indien nodig, kan eventueel toezicht gehouden worden met de mobiele camera's. Maar op heden is dit nog niet voorzien.
Raadslid Bart Coopman geeft ook nog mee dat zo'n beton uitnodigt om graffiti te spuiten. Misschien kun je dit counteren door een plaats aan te bieden waar graffiti mag gespoten worden. Op de sportsite van Izegem zie je daar mooie voorbeelden van. Misschien kan er na verloop van tijd hierover nagedacht worden.
De burgemeester geeft aan dat er bij het nadenken over de omgevingsaanleg, inderdaad gedacht werd aan het plaatsen van een kader met daarin sandwichpanelen aan de muur van de sporthal. Deze panelen kunnen dan gebruikt worden voor het maken van een leuk decor. Na verloop van tijd kunnen deze panelen vervangen worden binnen het bestaande kader. De plaatsing van deze panelen op deze plaats, kan bij graffiti spuiten, wel problemen geven. Bij wind kan de verneveling neerslaan op de skatetoestellen zelf wat ook niet de bedoeling is. Dit moet nog verder uitgeklaard worden. De burgemeester geeft aan dat hij wel vertrouwen heeft dat het een leuke locatie kan worden. Het overdekken van het skatepark is niet weerhouden wegens te hoge kostprijs. Het is wel zo dat het er gekozen werd voor een type beton dat snel droogt na een regenbui.
Raadslid Hans Mommerency vraagt waarom dit zo laag werd geraamd in het meerjarenplan? De kostprijs is meer dan 50% hoger dan de raming. De burgemeester antwoordt hierop dat de raming werd gemaakt op basis van een eerste idee. Het ging echter om een minder avontuurlijk skatepark. In overleg met de jeugd en diverse stakeholders is dit idee echter geëvolueerd. Het gaat nu om een ruimer, avontuurlijker skatepark dan oorspronkelijk gedacht. Bijkomend is er een enorme vraag naar skateparken wat de kostprijs ook de hoogte instuwt.
Het raadslid zegt deze argumenten te begrijpen maar leert hier ook uit dat het project gegroeid is "en cours de route". Hij doet dan ook de oproep om de projectideeën voldoende bedachtzaam op te nemen in het meerjarenplan zodat de ramingen juister zijn.
De burgemeester meldt deze bezorgdheid te begrijpen maar hij heeft steeds aangegeven dat het meerjarenplan een levendig document is. Dergelijke acties groeien inderdaad in de loop van het proces. Het uitvoeren van het meerjarenplan blijft een constant evenwicht zoeken tussen financiële haalbaarheid en de wensen van de gebruikers in bepaalde projecten.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. VT/ACT-180/2021 061 en de raming voor de opdracht “Aanleggen van een skatepark”, opgesteld door Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 82.644,63 euro exclusief btw of 100.000,00 euro inclusief 21% btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3:
De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijk voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0742-18/230000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-180). Een aanpassing van het meerjarenplan is nodig om het nodige budget te voorzien.
1. Raadslid Ludwig Willaert stelt een vraag in naam van raadslid Marc Van Ysacker. Hij heeft gelezen in het schepencollege van 30 september dat er wordt overgegaan tot aankoop van digitale informatieschermen. Het raadslid heeft dienaangaande 3 vragen:
Schepen Joeri Deprez beantwoordt de vragen als volgt:
2. Raadslid Miet Vandenbulcke interpelleert de burgemeester omtrent het recent genomen burgemeestersbesluit en meer bepaald de sluiting van de groepskleedkamers bij de sportclubs. Door deze beslissing stelt de burgemeester de sportclubs voor een voldongen feit. Staden wordt zo op de kaart gezet want Staden is de enige gemeente waar zo'n drastische maatregel wordt genomen. De CD&V-fractie heeft begrip dat er maatregelen moeten worden genomen maar op die manier worden de sportclubs voor een voldongen feit geplaatst. De clubs hebben niet veel opties: ofwel moeten ze forfait geven met alle kosten van dien, ofwel moeten ze op zoek naar een andere locatie (vb. club van de tegenstander) ofwel moeten ze de wedstrijden laten doorgaan zonder kleedkamer.
Het raadslid betreurt dat er hieromtrent geen overleg is gebeurd met de sportclubs. Ze roept dan ook de burgemeester op om een laatste toegeving te doen en morgen (vrijdag 26 november) te trachten een compromis te vinden met de sportclubs.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt deze vraag. Hij meldt dat deze beslissing is genomen op basis van het advies van de gemeentelijke crisiscel waar alle bevoegde diensten in vertegenwoordigd zijn. Het is bij metingen bewezen dat het CO2-gehalte in een kleedkamer niet onder controle kan worden gehouden en dat de tijdsduur dat men zich in de kleedkamer bevindt, niet te controleren is. Ook afstand houden en het dragen van een mondmasker gebeurt niet in een kleedkamer wat de circulatie van het virus sterk bevordert.
De burgemeester antwoordt dat hij begrip heeft voor de ontgoocheling en de boosheid maar dat hij niet terugkomt op de deze beslissing. Deze beslissing werd geadviseerd door de crisiscel nadat de gemeente vorig weekend in alertfase is gegaan. De volksgezondheid van alle burgers primeert in deze. We bevinden ons nog altijd in een hele bijzondere situatie van een pandemie en deze situatie rechtvaardigt een aantal moeilijke maatregelen.
Raadslid Ludwig Willaert komt tussen en meldt dat het de burgemeester siert dat hij zich sterk inzet voor de gezondheid en veiligheid van de inwoners van deze gemeente.
Het raadslid vraagt wel om niet te handelen met disproportionele maatregelen.
Er zijn andere gemeenten waar de situatie nog erger is dan bij ons en daar worden geen zo'n dergelijke maatregelen genomen. Vanuit Voetbalbond Vlaanderen pleit men ook voor een éénduidig systeem over het hele Vlaamse grondgebied.
Het raadslid is ook van mening dat een aantal activiteiten die nog gepland staan in onze gemeente, veel gevaarlijker zijn dan het gebruik van de groepskleedkamers. Het raadslid wenst dan ook uitdrukkelijk op te roepen om tot een compromis te komen met de sportclubs. Hij pleit voor vrijstelling van de sluiting van de kleedkamers tijdens wedstrijden.
De burgemeester gaat hierop in met de melding dat hij niet zal marchanderen over hetgeen de gemeentelijke crisiscel hem adviseert. Hij gaat voort op het advies van professionele mensen die hier dagdagelijks mee bezig zijn. Het sluiten van de kleedkamers behoort tot de toolbox van de lokale besturen. Het burgemeestersbesluit werd opgestuurd naar de diensten van de gouverneur. Indien er sprake is van een disproportionele maatregel, dan zullen we dit van de diensten van de gouverneur wel horen. Het feit dat het in andere gemeenten nog erger is, toont misschien aan dat men in die gemeenten misschien beter ook doortastender maatregelen zou nemen. De burgemeester is ook van mening dat de federale maatregelen op dit ogenblik wat tekort schieten.
De burgemeester benadrukt dat er niet gehandeld wordt om mensen te pesten maar er wordt gehandeld om de mensen te beschermen. De maatregelen worden niet langer aangehouden dan noodzakelijk. Als de cijfers in Staden weer beter zijn, en we uit een alertfase komen, dan zal dit zo rap als mogelijk geëvalueerd worden en bijgestuurd worden waar nodig.
Elke inwoner kan dus zijn steentje bijdragen door te zorgen dat de cijfers in Staden weer beter worden en onze gemeente weer wat groener kleurt.
Raadslid Ludwig Willaert betreurt dat er geen overleg is geweest met de sportclubs en dat er niet gezamenlijk naar een oplossing werd gezocht.
De burgemeester komt nog één keer tussen met het feit dat er geen oplossing is voor dit probleem. De kleedkamers zijn met hun vochtig klimaat een broeihaard voor het virus. Deze maatregel is ingegeven door een crisissituatie en daarom zijn er ook buitengewone maatregelen nodig. Er wordt bijgestuurd zodra de cijfers beter zijn.
De voorzitter sluit de zitting op 25/11/2021 om 16:06.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter