Notulen gemeenteraad van 24 oktober 2024.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
De burgemeester nam op 25 oktober 2024 een beslissing houdende de openbare veiligheid van gebouwen met betrekking tot vastgestelde inbreuken inzake brandgevaar en onveilige omstandigheden.
Artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Beslissing van de burgemeester van 25 oktober 2024.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 25 oktober 2024 houdende de openbare veiligheid van gebouwen met betrekking tot vastgestelde inbreuken inzake brandgevaar en onveilige omstandigheden.
De burgemeester nam op 25 oktober 2024 een beslissing omtrent het goedkeuren van een tijdelijk verkeersreglement voor het invoeren van een snelheidsbeperking in de Sleihagestraat.
Beslissing van de burgemeester van 25 oktober 2024.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 25 oktober 2024 met betrekking tot het goedkeuren van een tijdelijk verkeersreglement voor het invoeren van een snelheidsbeperking in de Sleihagestraat.
De gemeente Staden wordt, conform het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd).
In zitting van de gemeenteraad van 28 november 2019 werd de financiële verdeelsleutel voor de zone Midwest voor 2020-2025 vastgesteld.
Op 3 oktober 2024 vond de informatievergadering voor de gemeentebesturen plaats.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2025 bedraagt 8.113.947,00 euro. De totale investeringstoelage bedraagt 1.605.000,00 euro. De totale gezamenlijke gemeentelijke toelage bedraagt 9.718.947,00 euro.
De exploitatietoelage voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 343.782,50 euro en de investeringstoelage voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 71.422,50 euro. Deze kredieten werden voor het jaar 2025 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2025 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2025 |
Ardooie |
€ 310.247,50 |
Hooglede |
€ 332.173,50 |
Ingelmunster |
€ 287.777,50 |
Izegem |
€ 839.381,50 |
Lichtervelde |
€ 274.229,00 |
Meulebeke |
€ 309.869,50 |
Moorslede |
€ 306.344,00 |
Pittem |
€ 226.980,00 |
Roeselare |
€ 3.238.626,50 |
Ruiselede |
€ 149.337,50 |
Staden |
€ 343.782,50 |
Tielt |
€ 671.744,50 |
Wingene |
€ 420.215,50 |
Dentergem |
€ 204.229,50 |
Oostrozebeke |
€ 199.008,50 |
Totaal |
€ 8.113.947,00 |
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2025 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2025 (in euro) |
Ardooie |
€ 63.397,50 |
Hooglede |
€ 68.533,50 |
Ingelmunster |
€ 68.533,50 |
Izegem |
€ 184.093,50 |
Lichtervelde |
€ 52.965,00 |
Meulebeke |
€ 70.780,50 |
Moorslede |
€ 64.842,00 |
Pittem |
€ 49.755,00 |
Roeselare |
€ 549.712,50 |
Ruiselede |
€ 33.223,50 |
Staden |
€ 71.422,50 |
Tielt |
€ 148.462,50 |
Wingene |
€ 90.361,50 |
Dentergem |
€ 45.100,50 |
Oostrozebeke |
€ 43.816,50 |
Totaal |
€ 1.605.000,00 |
Artikel 3:
Dit besluit wordt toegestuurd aan de hulpverleningszone Midwest en de financieel directeur.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en -ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020, 2021 en 2022 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In 2024 werd reeds in de raad van mei een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing bevat het zo correct mogelijk plaatsen van de budgetten 2024/2025 op basis van de huidige standopgaves, alsook enkele wijzigingen in acties/investeringen. Daarnaast worden alle cijfers doorgetrokken tot 2027.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en financiële nota.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2027-12) van de gemeente vast.
Artikel 2:
Artikel 3:
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2025 (M3) worden vastgesteld.
Artikel 4:
De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en -ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020, 2021 en 2022 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In 2023 werd reeds in de raad van juni en november een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het rekeningresultaat 2023 ingebracht alsook enkele wijzigingen aan acties/investeringen. Elk meerjarenplan dient minstens 3 toekomstige boekjaren te bevatten. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het jaarrekeningcijfer 2023 ingebracht alsook enkele aanpassingen aan investeringen.
De gemeente- en OCMW-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in het voorwoord en de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 12 2020-2025 (BP2020_2027-12) aandeel van het OCMW goed.
Artikel 2:
Artikel 3:
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2025 (M3) worden goedgekeurd.
Artikel 4:
De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:
Het retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark wordt jaarlijks aangepast. De laatste keer gebeurde dit in de gemeenteraad van november 2023 voor het jaar 2024. De geldigheid van dit reglement eindigt op 31 december 2024.
Voor het jaar 2025 dient dit reglement hernomen te worden met werking met ingang van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025, rekening houdend met de nieuwe tarieven zoals bepaald in de strategie en begroting 2025 van intercommunale MIROM.
De aanpassingen ten opzichte van het vorige reglement situeren zich op de aanpassing van de prijzen.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker merkt op dat er op pagina 5 een fout geslopen is nl. badgebruikers ipv badgegebruikers. Dit wordt aangepast.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het vernieuwde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark, geldig van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
Een lokaal bestuur is verantwoordelijk voor tal van bevoegdheden en takenpakketten. Om deze op een kwalitatieve manier af te kunnen handelen, wordt het lokaal bestuur georganiseerd in diverse sectoren, diensten en teams.
Aangezien de wereld om ons heen steeds volatieler wordt, is het van belang dat onze organisatie over een dynamische en wendbare organisatiestructuur beschikt. Zo moeten we enerzijds kunnen inspelen op interne noden en opportuniteiten (vb. nieuwe samenwerkingsverbanden, pensioneringen,...) en moeten we anderzijds wendbaar zijn om in te spelen op wijzigingen van wetgeving, decreten of verplichtingen vanuit hogere overheden.
De voorbije maanden werd werk gemaakt van een denkoefening omtrent de gewenste nieuwe organisatiestructuur voor het lokaal bestuur Staden. Deze organisatiestructuur is opgebouwd rond een aantal sectoren. Binnen een sector zijn verschillende inhoudelijke thema’s vanuit diverse beleidsdomeinen maar met eenzelfde finaliteit ondergebracht.
Dit resulteert in de sector ‘mens’, de sector ‘ruimte’, de sector ‘residentiële zorg’ en de sector ‘interne ondersteuning/financiën’.
Een aantal van deze sectoren i.c. mens, ruimte en residentiële zorg werken rechtstreeks voor de burgers (extern gerichte sectoren). Zij worden ondersteund door interne ondersteuning en financiën (intern gerichte sectoren).
De nieuwe organisatiestructuur gaat uit van een logische clustering van beleidsdomeinen met eenzelfde finaliteit in één sector waarbij we thema’s toewijzen aan 1 sector.
Het gaat om volgende sectoren:
EXTERN GERICHTE SECTOREN |
INTERN GERICHTE SECTOREN |
Ruimte |
Interne ondersteuning |
Mens |
Financiën |
Residentiële zorg (aparte entiteit) |
|
De organisatiestructuur is een visuele weergave van de hiërarchische structuur van de organisatie. Bijkomend worden ook de grootste thema’s per sector aangeduid.
Het is geen opsomming van functies of VTE. Dit wordt jaarlijks uitgewerkt in het personeelsplan bij de jaarrekening. Het organogram wordt goedgekeurd tot op het niveau van de sectoren en thema’s. Invullingen op lager en/of individueel niveau maken deel uit van het jaarlijkse personeelsplan (bij de jaarrekening) gebaseerd op de context die zich op dat ogenblik aandient.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De organisatiestructuur van het lokaal bestuur Staden wordt aangepast volgens ontwerp, zoals in bijlage ingesloten. De structuur bevat 3 extern gerichte sectoren zijnde Ruimte, Mens en Residentiële Zorg. Daarnaast zijn er 2 extern gerichte sectoren zijnde Interne Ondersteuning en Financiën.
Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Bavo werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2023. De eerste budgetwijziging werd doorgestuurd naar het bisdom voor advies. Het bisdom gaf positief advies op 8 november 2024 als erkend representatief orgaan van de eredienst.
Het budgetwijziging van kerkfabriek Sint Bavo past binnen de investeringstoelagen die in het meerjarenplan zijn opgenomen.
In de budgetwijziging wordt de totale investeringstoelage voor deel II van de het restauratiedossier zoals goedgekeurd in de meerjarenplanaanpassing 2023 van kerkfabriek Sint-Bavo opgenomen in budget 2024.
Deze toelage van 133.430,75 euro stemt overeen met de investeringstoelage voorzien in het meerjarenplan van het gemeentebestuur. De toelage wordt uitbetaald op basis van de ontvangen facturen in dit dossier.
De investeringstoelage is voorzien in het meerjarenplan van de gemeente. Er worden geen bijkomende middelen gevraagd.
Budgetwijziging 2024.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De budgetwijziging 2024 van kerkfabriek Sint-Bavo past binnen de laatst goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
Artikel 2:
De gemeentelijke exploitatietoelage voor 2024 wijzigt niet en wordt vastgesteld op 49.508,46 euro.
De investeringstoelage 2024 van kerkfabriek Sint-Bavo wordt vastgesteld:
De toelagen die niet uitbetaald worden in 2024 kunnen overgedragen worden naar 2025.
In zitting van de gemeenteraad van 4 juli 2005 werd een algemeen reglement inzake administratieve sancties vastgesteld dat een eerste maal werd aangepast in zitting van 25 januari 2018. Op heden is het wenselijk dit reglement opnieuw aan te passen aan gewijzigde wetgeving, aan de veranderende maatschappelijke evoluties en bijkomende gronden voor gemeentelijke administratieve sancties (onder andere ten gevolge van wijzigingen in de GAS wet van 11 december 2023 en 15 januari 2024, van het aangepast protocolakkoord in het arrondissement West-Vlaanderen, van het Verzameldecreet Vervoer van 9 oktober 2020, ...)
Op heden ligt een aangepast (up-to-date) reglement ter goedkeuring van de gemeenteraad voor.
Het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties, zoals goedgekeurd in zitting van 25 januari 2018 wordt bijgewerkt.
De update betreft voornamelijk procedurele aspecten uit de GAS-wetgeving:
In combinatie met de vernieuwde zonale politiereglementen, is het vernieuwde GAS-reglement weer up-to-date om tegemoet te komen aan de achterliggende reden van dit systeem: ervoor zorgen dat iedereen zonder te veel overlast met elkaar kan samenleven. Daar zijn regels en goede afspraken voor nodig.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht dit agendapunt toe maar licht in één beweging ook de 4 opeenvolgende punten toe. Deze punten hangen allemaal samen met de nieuwe arrondissementele omzendbrief ARROB 2024/05 waarbij vanuit het parket wordt gevraagd om de GAS-reglementering binnen de verschillende gemeenten beter op mekaar af te stemmen.
Raadslid Marc Van Ysacker vraagt hoeveel instanties/personen er zijn die bestuurlijke verslagen kunnen opmaken als GAS-vaststeller. Bijkomend vraagt het raadslid naar de hoeveelheid GAS-boetes die er per jaar worden opgelegd vanuit het lokaal bestuur.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd belooft de cijfers omtrent de GAS-boetes van de voorbije jaren te bezorgen aan de raadsleden. Hij geeft ook duiding dat het voornamelijk gaat over GAS-boetes rond sluikstorten.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement op de administratieve sancties, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad bepaalt dat het nieuwe reglement in werking treedt vanaf 1 januari 2025.
Met de arrondissementele omzendbrief ARROB 2024-05 van 20 februari 2024 streeft het Parket West-Vlaanderen ernaar een coherent opsporings- en vervolgingsbeleid binnen zijn arrondissement te realiseren. De wet van 24 juni 2023 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) biedt de mogelijkheid aan de gemeenteraad om sancties te bepalen voor inbreuken op zijn reglementen of verordeningen. Wanneer iedere stad of gemeente haar autonome bevoegdheid inzake GAS op een verschillende manier invult, zou dit een heel gedifferentieerd vervolgingsbeleid inzake gemengde inbreuken met zich brengen, wat vanuit de wettelijke bevoegdheid van de procureur des Konings dient vermeden te worden.
Om bovenstaande reden wordt een eenvormig protocolakkoord voorgelegd dat in het hele arrondissement kan gebruikt worden. Op deze manier wil het parket West-Vlaanderen duidelijkheid scheppen over de toepassing van GAS met betrekking tot gemengde inbreuken in het arrondissement West-Vlaanderen om zodanig de beste waarborgen naar rechtszekerheid mogelijk te maken.
Naast aangepaste afspraken voor de behandeling en opvolging van gemengde inbreuken worden tevens de bestaande afspraken betreffende de inbreuken op stilstaan en parkeren aangevuld.
Het protocolakkoord legt de uitwisseling van informatie, de bijzondere modaliteiten en de behandeling en afhandeling van de GAS dossiers in het kader van gemengde inbreuken (GAS 2 en GAS 3) en inbreuken verkeer (GAS 4) vast.
Het nieuwe protocolakkoord is voorzien in werking te treden vanaf 1 januari 2025. Alle gemeenten uit de Politiezone Arro Ieper worden gevraagd om het protocol goed te keuren. Eenmaal overal aangenomen, wordt een versie ter ondertekening bezorgd waarop de namen en handtekeningen van alle betrokken partijen worden samengevoegd.
De procureur des Konings van West-Vlaanderen wenst voor het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen een coherent opsporings- en vervolgingsbeleid inzake gemengde inbreuken en inbreuken op stilstaan en parkeren via GAS beleid.
Hiervoor werd een eenvormig protocolakkoord geldig over het volledige rechtsgebied opgesteld. Het nieuw ontwerp werd voorgelegd tijdens de zonale veiligheidsraad. Een overzicht van de wijzigingen ten aanzien van het huidig protocolakkoord, goedgekeurd op 30 september 2021, is in bijlage opgenomen.
Een gunstig advies werd bekomen van het politiecollege van de Politiezone Arro Ieper van 21 juni 2024.
Er wordt voorgesteld om alle voorgestelde aanpassingen op te nemen in het aangepaste protocolakkoord. Gezien het protocolakkoord de praktische uitvoeringsafspraken vastlegt voor de zonale verordeningen 'openbare orde' en 'verkeer', kan het nieuwe protocolakkoord pas in werking treden nadat de aangepaste zonale verordeningen zijn goedgekeurd. De datum van inwerkingtreding van de aangepaste zonale verordeningen en het aangepast protocolakkoord is voorzien voor 1 januari 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aangepaste protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken en voor inbreuken verkeer, zoals toegevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De burgemeester en de algemeen directeur als vertegenwoordigers van het college van burgemeester en schepenen worden gemachtigd dit protocolakkoord namens de gemeente Staden te ondertekenen.
Artikel 3:
Het aangepaste protocolakkoord treedt in werking na goedkeuring van de aangepaste zonale verordeningen 'openbare orde' en 'verkeer' door de gemeenteraad, met ingang van 1 januari 2025.
De gemeenteraad van Staden keurde de zonale verordening van Arro Ieper goed op 28 januari 2016 en zijn latere wijzigingen op 27 oktober 2016, 28 september 2017, 30 september 2021 en 30 november 2023.
Naar aanleiding van de arrondissementele omzendbrief ARROB 2024 05 stelt de politiezone Arro Ieper voor om een aantal aanpassingen door te voeren aan de zonale verordening Openbare Orde van de politiezone, na overleg met alle gemeenten.
De wijzigingen aan de zonale verordening Openbare Orde werden besproken in een overleg met alle gemeenten in het politiecollege van 14 november 2024.
Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen wordt hierna gegeven:
GAS2
Dienen geschrapt (in Art 2.10.4):
Wordt toegevoegd (Hoofdstuk 5: Andere bepalingen van openbaar nut – (nieuwe) Afdeling 7 - …):
GAS3
Wordt toegevoegd (in Art. 2.10.4):
Er worden naar de algemene voorwaarden ook nog specifieke voorwaarden opgelegd voor GAS2 en GAS3:
Schrapping term 'lachgas' door wijziging wetgeving.
Sinds 8 april 2024 heeft België een verbod op het oneigenlijk gebruik van lachgas. Het Koninklijk Besluit van 29 maart 2024 dat toen in werking trad, bepaalt dat de verkoop, de invoer, het aanschaffen, het bezit of vervoeren strafbaar is. Dat geldt ook voor de online handel.
De bepaling in de zonale verordening wordt hiermee onnodig. De betreffende artikels worden aangepast door schrapping van het woord ‘lachgas’ (Art. 2.10.2).
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de zonale verordening Openbare Orde, zoals gunstig geadviseerd in het politiecollege van 14 november 2024 en opgenomen in bijlage van dit besluit, goed.
Artikel 2:
Deze aangepaste zonale verordening Openbare Orde treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
De gemeenteraad van Staden keurde de zonale verordening van Arro Ieper goed op 30 september 2021.
Naar aanleiding van de arrondissementele omzendbrief ARROB 2024 05 stelt de politiezone Arro Ieper voor om een aantal aanpassingen door te voeren aan de zonale verordening Verkeer van de politiezone, na overleg met alle gemeenten.
GAS4
Worden toegevoegd (onder hoofdstuk 2)
OPMERKING: de bepaling betreffende de verkeersborden C3 en F103 was reeds vermeld en blijft behouden, maar een bijkomend artikel 24bis wordt toegevoegd voor de bepaling omtrent het verkeersbord F111, van zodra de aanpassingen aan artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 “betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen” in werking treedt. (wordt vermeld in voetnoot in de zonale verordening ‘verkeer’).
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de zonale verordening Verkeer, zoals gunstig geadviseerd in het politiecollege van 14 november 2024 en opgenomen in bijlage van dit besluit, goed.
Artikel 2:
Deze nieuwe zonale verordening Verkeer treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
De doelstelling om de leefbaarheid in de dorpskernen van de gemeente Staden te verhogen is opgenomen in actie ACT-142 van het meerjarenplan. Om deze doelstelling te realiseren keurde de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2023 en 28 september 2023 aangepaste verkeersmaatregelen goed via het gebiedsdekkend aanvullend verkeersreglement. Om de opgelegde verkeersmaatregelen in de dorpskernen effectief te kunnen handhaven is onder andere opvolging van de opgelegde snelheid aan de hand van controles nodig.
Sinds 1 februari 2021, de inwerkingtreding van artikel 3 en 6 van het Verzameldecreet Vervoer, heeft een lokaal bestuur de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) te bestraffen. Hierbij dienen bepaalde voorwaarden voldaan te zijn.
De voorwaarden voor opvolging via GAS-snelheid zijn de volgende:
Voor de snelheidshandhaving in de dorpskern van de deelgemeente Staden keurde de gemeenteraad in zitting van 29 februari 2024 de gunning van een vaste trajectcontrole goed. Om de snelheidsovertredingen in deze trajecten te sanctioneren, dient een "politiereglement beperkte snelheidsovertredingen" goedgekeurd te worden.
De gemeente krijgt regelmatig klachten van burgers rond overdreven snelheden op de lokale wegen en gewestwegen. Zowel bij de dorpsbevraging 'De grote dorpsswitch - richting 2040' als bij de participatieronde bij opmaak van een nieuw mobiliteitsplan kwam deze bezorgdheid duidelijk naar voor.
Uit gevoerde snelheidsmetingen in de periode oktober-november 2023 blijkt dat 39% van de geregistreerde voertuigen tot 10 km/u te snel rijdt in bebouwde kom en 17% tot 20 km/u te snel.
De gemeente Staden telt gemiddeld meer verkeersslachtoffers, namelijk 43,5 op 100.000 inwoners tav van 30,80 op 100.000 inwoners in het Vlaamse gewest. Meer dan de helft van de gewonden (53%) vielen daarbij binnen de bebouwde kom, in schoolomgevingen, woonwijken en -straten en de centra waar veel mensen samenkomen en dus veel zwakke weggebruikers aanwezig zijn.
Ondanks de algemene bewustwordingscampagnes is te snel rijden bij veel bestuurders nog vaak een automatisme dat niet in vraag wordt gesteld. Handhaving is noodzakelijk om te werken aan gedragsverandering van de bestuurders die de geldende snelheidsbeperkingen niet respecteren.
Door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen, op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur, te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, kan het beleid het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer nemen. GAS 5 biedt de mogelijkheid om extra in te zetten op het verkeersveiligheidsbeleid met als doel de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de dorpskernen te vergroten.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals opgenomen in bijlage, vormt één geheel met dit besluit en wordt hierbij goedgekeurd.
Bovengenoemd reglement is van toepassing voor de vaste trajectcontrole in de opgesomde trajecten Bruggestraat-Sint Jansstraat-Diksmuidestraat in het centrum van de deelgemeente Staden vanaf 1 maart 2025.
Artikel 2:
De bevoegdheid van de sanctionerend ambtenaren van de gemeente Staden om gemeentelijke administratieve sancties op te leggen voor overtredingen op de zonale politieverordeningen van de politiezone Arro Ieper, wordt uitgebreid met de bevoegdheid om administratieve sancties op te leggen voor het bijzonder politiereglement op beperkte snelheidsovertredingen.
Artikel 3:
Een uittreksel van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de Politiezone Arro Ieper, de sanctionerend ambtenaren, de griffie van de politierechtbank West Vlaanderen (afdeling Ieper) en de procureur des Konings.
Het gemeentelijk beleidskader trage wegen is door de gemeenteraad definitief vastgesteld in zitting van 26 januari 2023.
In het beleidskader zijn er een 8-tal operationele doelstellingen opgenomen. Operationele beleidsdoelstelling 8 omvat de opmaak van een 'potentieelkaart'.
De potentieelkaart is opgemaakt aan de hand van de basisinventaris trage wegen. In de potentieelkaart wordt per trage weg of segment van trage weg aangeven of de trage weg wordt bestendigd (hoog potentieel), in aanmerking komt voor opheffing (geen potentieel) of waarvan er potentieel is om in onbruik geraakt trage weg te bestendigen en/of te hergebruiken (matig potentieel).
Met de potentieelkaart wenst de gemeente een lange termijnvisie te ontwikkelen voor alle trage wegen op het grondgebied van de gemeente.
De voorlopige vaststelling van de potentieelkaart trage wegen werd door de gemeenteraad in zitting van 28 september 2023 goedgekeurd.
Het ontwerp van potentieelkaart is toegelicht aan de bevolking van Staden tijdens een drietal infomarkten tussen eind januari en half februari 2024. Het openbaar onderzoek liep van 15 januari tot 15 maart 2024.
De aanpalende steden/gemeentes werden om advies gevraagd.
Na evaluatie van de ontvangen bezwaren en opmerkingen door de werkgroep, is de potentieelkaart nog licht bijgestuurd. Het definitief ontwerp wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op basis van de goedkeurde potentieelkaart kan de gemeente gerichte en concrete acties opzetten om uitvoering te geven aan de lange termijnvisie inzake trage wegen. Dit betreft enerzijds het bestendigen, onderhouden en waar nodig opwaarderen van de trage wegen met een hoog potentieel en anderzijds het opheffen van de trage wegen met geen potentieel. Voor de trage wegen met matig potentieel dient verder onderzocht te worden welke van deze trage wegen opportuun zijn voor verder onderzoek met het oog op bestendiging en/of hergebruik.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
De inventaris van de trage wegen vormt de basis voor de potentieelkaart. In deze inventaris zijn alle trage wegen opgenomen die op vandaag gekend zijn. Trage wegen zijn alle wegen die in hoofdzaak dienen voor traag verkeer (voetgangers, fietsers en/of ruiters, evt. gecombineerd met landbouw- of dienstvoertuigen) en die openbaar gebruikt worden.
De inventaris omvat zowel de trage wegen die worden vermeld op de Atlas der Buurtwegen alsook alle andere trage wegen die op vandaag in gebruik zijn. Trage wegen die vermeld zijn op de Atlas der Buurtwegen hebben van rechtswege het statuut van een 'gemeenteweg'. Dit maakt dat alle trage wegen die worden vermeld op de Atlas der Buurtwegen, ongeacht hun gebruik op vandaag, worden opgenomen in de inventaris en de potentieelkaart.
Omwille een verschillend juridisch statuut wordt er op de kaart een onderscheid gemaakt tussen de trage wegen vermeld op de Atlas der Buurtwegen en de overige trage wegen.
Per segment van trage weg wordt op de potentieelkaart aangeduid welke segmenten een hoog, matig of geen potentieel hebben. Trage wegen met hoog potentieel zijn per definitie alle trage wegen die op vandaag in gebruik zijn en waarvan wordt voorgesteld om deze ook in de toekomst te bestendigen. Deze trage wegen worden onderhouden door de gemeenten en zijn gemarkeerd met het logo van een trage weg. Trage wegen met een matig potentieel zijn over het algemeen segmenten die op vandaag niet in gebruik zijn als trage weg, maar die een meerwaarde kunnen betekenen voor het versterken van het netwerk trage wegen (functioneel en/of recreatief). De segmenten met geen potentieel zijn trage wegen die geen meerwaarde meer betekenen of kunnen betekenen voor het gemeentelijke netwerk trage wegen.
Na goedkeuring van het ontwerp van potentieelkaart door de gemeenteraad volgde er een openbaar onderzoek. Tijdens het openbaar onderzoek heeft de gemeente 124 bezwaren en 2 adviezen (Roeselare en Hooglede) ontvangen.
De resultaten van het openbaar onderzoek zijn door de werkgroep 'Trage wegen' gebundeld en geëvalueerd met als resultaat een voorstel van aanpassingen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het voorstel van de werkgroep. Het college van burgemeester en schepenen volgt het advies van de werkgroep met uitzondering van volgende segmenten:
De lijst met een overzicht van alle ontvangen bezwaren, met de behandeling ervan en voorgestelde aanpassingen aan het ontwerp van potentieelkaart is toegevoegd in bijlage. In een powerpoint zijn alle vragen, per wegsegment, gevisualiseerd met een korte omschrijving van de vraag en de beoordeling. Ook de powerpoint is toegevoegd in bijlage.
Het definitief ontwerp, met de aanpassingen zoals voorgesteld door de werkgroep en het college van burgemeester en schepenen, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In functie van openbaarheid van bestuur wordt de goedgekeurde potentieelkaart ter inzage gelegd in het gemeentehuis en ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website. De mensen die een bezwaar hebben ingediend worden geïnformeerd over het resultaat van het openbaar onderzoek en het besluit van de gemeenteraad.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven om op basis van de goedgekeurde potentieelkaart de nodige initiatieven te nemen. Dit omvat het bestendigen, onderhouden en waar nodig opwaarderen van bestaande trage wegen met het label 'hoog potentieel', het opheffen van trage wegen met het label 'geen potentieel', en verder onderzoek met het oog op hergebruik van de trage wegen met het label 'matig potentieel'.
De te nemen initiatieven zullen verschillen naar gelang het juridisch statuut van de trage weg.
Het openbaar onderzoek liep van 15 januari tot 15 maart 2024.
Per deelgemeente was er een infosessie in de vorm van een infomarkt. Deze zijn doorgegaan op 30 januari 2024 (Oostnieuwkerke), 6 februari (Westrozebeke) en 20 februari (Staden).
Er werden 124 bezwaren ingediend. De gemeente heeft 2 adviezen (Roeselare en Hooglede) ontvangen.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gebiedsdekkende potentieelkaart trage wegen wordt definitief vastgesteld. De potentieelkaarten, gevoegd in bijlage, vormen één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
De definitieve vaststelling van de potentieelkaart trage wegen wordt kenbaar gemaakt in de eerstvolgende editie van het gemeentelijk infoblad. De indieners van een bezwaar tijdens het openbaar onderzoek worden geïnformeerd over het resultaat van het openbaar onderzoek en de beslissing van de gemeenteraad. De potentieelkaart wordt ter inzage gelegd op het gemeentehuis en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3:
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven om de nodige acties te initiëren om uitvoering te geven aan de potentieelkaart. Dit betreft enerzijds het bestendigen, onderhouden en waar nodig opwaarderen van de trage wegen met een hoog potentieel en anderzijds het opheffen van de trage wegen met geen potentieel. Voor de trage wegen met matig potentieel dient verder onderzocht te worden welke van deze trage wegen opportuun zijn voor verder onderzoek met het oog op bestendiging en/of hergebruik.
Actie 208 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 voorziet in de verkoop van een deel van de Ommegang West ter hoogte van het bedrijf Westvlees.
Deze actie kadert in het kanaliseren van zwaar vervoer in de kern van Westrozebeke waarbij door middel van een 'knip' geen doorgaand verkeer meer mogelijk is in de Ommegang West. Deze maatregel is inmiddels ingevoerd.
In functie van de verkeersveiligheid en het integreren van het deel Ommegang West ter hoogte van het bedrijf Westvlees wordt voorgesteld om dit deel van de openbare weg te privatiseren en te verkopen aan Westvlees.
De gedeeltelijke opheffing van de Ommegang West is door de gemeenteraad in zitting van 26 september 2024 definitief vastgesteld. In dezelfde gemeenteraad is het bijhorende rooilijnplan goedgekeurd.
Voorafgaand aan de gedeeltelijke opheffing van Ommegang West is er een schriftelijke akkoord getekend met Westvlees / Belgian Pork Group. De overeengekomen prijs is 300.000 euro en omvat de aankoop van de grond, de kosteloze grondafstand voor de inrichting van twee keerpunten, de kosten voor de aanleg van de keerpunten en alle administratieve kosten.
De ontwerpakte, opgemaakt door het notariskantoor Brusta, gevestigd te Staden, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikel 2 §2 en artikel 40 §1.
De verkoop omvat het deel van de Ommegang West ter hoogte van het bedrijf Westvlees met als doel om dit deel op te nemen in de bedrijfssite. Door deze verkoop ontstaan er twee doodlopende delen van de Ommegang West waardoor er een noodzaak op deze eindpunten een keerpunt in te richten. Hiervoor wordt er een stuk grond van het bedrijf kosteloos afgestaan aan het openbaar domein.
De opheffing van het deel Ommegang West en de vaststelling van de nieuwe rooilijn is goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 september 2024.
Het te verkopen deel Ommegang West heeft een oppervlakte van 2.846m², kavel A, aangeduid op het meetplan opgemaakt door Geomex (ref. 18MO360L, dd. 24 augustus 2023).
De kosteloze grondafstand betreft twee percelen van respectievelijk 120m² en 67m², kavels B1 en B2, aangeduid op voormeld meetplan van Geomex, en kadastraal gekend onder Staden, 3de Afdeling, Sectie B, Nrs. 664S en 658H.
Het te verkopen deel Ommegang West, kavel A, is door Geomex geschat op 215.000 euro.
De over te dragen delen grond in functie van de aanleg van de keerpunten, kavels B1 en B2, worden kosteloos overgedragen.
De overeengekomen prijs, na onderhandeling, is 300.000 euro. Deze prijs omvat de verkoop van het deel Ommegang West, de kosteloze grondafstand, de kosten voor de aanleg van de keerpunten en alle administratieve kosten.
De ontvangst van de verkoop is ingeschreven in het meerjarenplan onder actie 208.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ontwerpakte, opgemaakt door het notariskantoor Brusta, gevestigd te Staden, voor de verkoop van het deel Ommegang West, voor een totale oppervlakte van 2.846m², kavel A op het meetplan opgemaakt door Geomex, samen met de kosteloze grondafstand van twee percelen van respectievelijk 120m² en 67m², kavels B1 en B2, aangeduid op het meetplan van Geomex, en kadastraal gekend onder Staden, 3de Afdeling, Sectie B, Nrs. 664S en 658H, tegen de onderhandelde prijs van 300.000 euro, wordt goedgekeurd.
De ontwerpakte, opgemaakt door het notariskantoor Brusta, gevestigd te Staden, en het bijhorende meetplan, opgemaakt door Geomex (ref. 18MO360L, dd. 24 augustus 2023), gevoegd in bijlage, vormen één geheel met dit besluit.
Het invoeren van kortparkeerplaatsen ter hoogte van de tijdelijke ingang van de buitenschoolse kinderopvang in de Philemon Sabbestraat is niet meer van toepassing sinds het einde van de wegenwerken in de Bruggestraat.
Het verbod voor alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer in de zijstraat ter hoogte van huisnummer 6 is ook niet meer van toepassing.
Motivatie:
Het invoeren van kortparkeerplaatsen ter hoogte van de tijdelijke ingang van de buitenschoolse kinderopvang in de Philemon Sabbestraat is niet meer van toepassing sinds het einde van de wegenwerken in de Bruggestraat.
Het verbod voor alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer in de zijstraat ter hoogte van huisnummer 6 is ook niet meer van toepassing.
Er wordt ter aanvulling nog een aanduiding voorzien ter hoogte van de Bruggestraat dat de Philemon Sabbestraat een doodlopende straat is.
Wijziging:
"Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Philemon Sabbestraat, in het bijzonder de zijweg naar de huisnummers 6 tot 10, geldt een verboden doorgang voor alle bestuurders met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C3 en het onderbord ‘plaatselijke bediening’ aan de overzijde van huisnummer 6.
Artikel 2.4 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren
§ 1. In de Philemon Sabbestraat wordt een zone ‘kort parkeren’ aangebracht, vanaf huisnummer 4 tot aan de zijweg naar de huisnummers 6 tot 10, aan de zijde van de onpare huisnummers.
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9 en met onderbord ’op werkdagen -15 minuten’, en de pijl Xa.
§ 2. In de Philemon Sabbestraat is er een parkeerverbod in de zijweg naar de huisnummers 6 tot 10.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa aan beide zijden van de rijweg."
"§ 1. De Philemon Sabbestraat is een doodlopende weg.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord F45 ter hoogte van het kruispunt met de Bruggestraat."
AVR:
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Philemon Sabbestraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Philemon Sabbestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van de Bruggestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Bruggestraat.
Artikel 2.3 Aanwijzingsborden
§ 1. De Philemon Sabbestraat is een doodlopende weg.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord F45 ter hoogte van het kruispunt met de Bruggestraat.
Artikel 2.4 Markeringen
§ 1. In de Philemon Sabbestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op het kruispunt met de Bruggestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Philemon Sabbestraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Sinds de invoering van het stuk eenrichtingsverkeer in de Kerkhofblommenstraat werd in de Wankaardelaan een verbod ingevoerd om in draaien in de Kerkhofblommenstraat richting de Sint Jansstraat. Uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Het onderbord dient gewijzigd te worden, zodat ook speedpedelecs toegelaten worden om in te rijden.
Motivatie:
Sinds de invoering van het stuk eenrichtingsverkeer in de Kerkhofblommenstraat werd in de Wankaardelaan een verbod ingevoerd om in draaien in de Kerkhofblommenstraat richting de Sint Jansstraat. Uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Het onderbord dient gewijzigd te worden, zodat ook speedpedelecs toegelaten worden om in te rijden.
Wijziging:
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Wankaardelaan wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Wankaardelaan wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van de Bruggestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Bruggestraat.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Wankaardelaan geldt een tonnagebeperking tot 3.5 ton met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C21 met aanduiding 3.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op de volgende locaties:
§ 2. In de Wankaardelaan, ter hoogte van de Kerkhofblommenstraat, is het verboden voor bestuurders van voertuigen om rechts af te draaien richting Sint Jansstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C31b met het onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt met de Kerkhofblommenstraat.
Artikel 2.4 Markeringen
§ 1. In de Wankaardelaan wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 2. Op het kruispunt van de Wankaardelaan - Bruggestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Artikel 2.5 Verhoogde inrichting
§ 1. In de Wankaardelaan wordt ter hoogte van de voetweg met nummer 73 een verhoogde inrichting aangebracht.
De verhogingen van het wegdek worden zodanig aangelegd dat ze zich duidelijk van de wegbedekking van de rijbaan onderscheiden, o.a. door de toepassing van een geschikte markering.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Wankaardelaan wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Het eenrichtingsverkeer in de Kerkhofblommenstraat is niet van toepassing voor voetgangers en fietsers. Het onderbord dient gewijzigd te worden, zodat ook speedpedelecs toegelaten worden om in te rijden.
Motivatie:
Het eenrichtingsverkeer in de Kerkhofblommenstraat is niet van toepassing voor voetgangers en fietsers. Het onderbord dient gewijzigd te worden, zodat ook speedpedelecs toegelaten worden om in te rijden.
Wijziging:
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Kerkhofblommenstraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Verbodsborden
§ 1. In de Kerkhofblommenstraat wordt er tussen, de Sint Jansstraat en de Wankaardelaan, eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden in te rijden is vanaf de Wankaardelaan.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C1 en M12 ter hoogte van het kruispunt met de Wankaardelaan.
Artikel 2.3 Aanwijzingsborden
§ 1. In de Kerkhofblommenstraat wordt er tussen de Sint Jansstraat en de Wankaardelaan eenrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Wankaardelaan.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F19 en M18 ter hoogte van de Sint Jansstraat.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Kerkhofblommenstraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
1. Raadslid Sarah Van Walleghem komt terug op een eerdere tussenkomst omtrent de bestrijding van ratten. Er is een incident geweest met een rat bij de Chiro. De vraag rijst of de gemeentelijke rattenvanger op dit terrein toch maatregelen kan nemen om het probleem te beperken. Wat extra controle is aangewezen om dit probleem zo goed mogelijk op te volgen. Schepen Chris Verhaeghe geeft aan dat de Chiro, net als de andere verenigingen beroep kan doen op de gemeentelijke rattenvanger. Hij belooft dit probleem mee te nemen zodat dit wordt opgevolgd.
2. Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar de stand van zaken omtrent het Batopin-punt in Westrozebeke. Hoeveel enquêtes werden ingevuld en werd al een keuze van locatie gemaakt? Schepen Gwendolyn Vandermeersch antwoordt dat de enquête duidelijk aantoont dat het Batopin-punt niet komt op het Jules De Windeplein. Er zijn nieuwe potentiële locaties doorgegeven aan Batopin. Eén van de locaties is een leegstaand handelspand waarvan Batopin al liet weten dat dit het zeker niet zal worden want zij willen geen huur betalen voor de plaatsing van een Batopin-punt. Een locatie nabij het Hoppinpunt is een andere mogelijke locatie langs de Ommgegang Oost. De burgemeester vult aan dat de ronde die nu van start gaat voor de plaatsing van nieuwe Batopin-punten te vroeg zal komen voor Westrozebeke. Het wordt dus belangrijk om de keuze voor de nieuwe locaties goed en tijdig op te volgen zodat Westrozebeke dan wel aan bod komt in de volgende plaatsingsronde. De letterlijke lezing van de wetgeving toont wel aan dat Westrozebeke eerder een toegeving is vanuit Batopin. Een Batopin-punt alleen in Staden is eigenlijk voldoende volgens de wettelijke regels. Het is dan ook een delicate evenwichtsoefening.
Raadslid Marc Van Ysacker vraagt of de vroegere locatie van het bushokje werd weerhouden? De burgemeester antwoordt negatief hierop. Het lijkt niet opportuun om zo'n automaat te plaatsen tegen de oude muur van het kerkhof. Het kruidentuintje en de oude muur dat er nu is, past veel beter bij het vernieuwde beeld van de Dorpsstraat te Westrozebeke. Zo'n automaat zou de erfgoedwaarde van het dorpsplein zichtbaar doen dalen.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch sluit dit punt nog af met de duiding van de doorgegeven nieuwe locaties zijnde private parking antiekzaak Ommgegang Oost, openbare strook langs de Ommegang Oost en private parking woonzorgcentrum.
3. Raadslid Ludwig Willaert informeert naar de stand van zaken van de werken omtrent de vervuilde grond in het centrum van Staden. Schepen Geert Moerkerke geeft duiding en meldt dat de werken, naar omstandigheden, behoorlijk verlopen. De afspraken moeten wel heel nauwgezet opgevolgd worden en de onderlinge communicatie tussen de partijen is niet altijd even gemakkelijk. Er is wel de duidelijke afspraak dat de aannemer eerst de werken aan de gemeenteweg (De Carninstraat) moet afwerken (met uitzondering van de toplaag) voor hij mag beginnen aan de gewestweg (Statiestraat). Op heden zijn de werken bezig ter hoogte van de frituur aan het Dermautpark. De werken moeten in originele staat hersteld worden, het moet volledig zijn zoals het was.
4. Raadslid Jan Depla neemt het woord op deze laatste zitting van de legislatuur en geeft meer duiding over de gezondheidsperikelen die hem weerhielden om de voorbije maanden op de gemeenteraad aanwezig te zijn. De voorbije periode is met "ups en downs" verlopen maar hij is terug op de goede weg. In de volgende legislatuur zal hij er niet meer bij zijn. Hij heeft ongeveer 4 jaar kunnen zetelen als gemeenteraadslid en wenst iedereen te danken voor de samenwerking. Hij doet nog een oproep aan de nieuwe beleidsploeg en de nieuwe raadsleden: heb respect voor elkaars mening, doe een poging om te luisteren naar elkaar, geef iedereen de kans om zijn mening te vertellen. Maak er samen werk om de gemeente op een open, democratische en respectvolle manier te besturen. Win en behoud het vertrouwen van jullie kiezers. Veel succes aan alle nieuwe verkozenen.
5. Raadslid Bart Coopman heeft ook een woordje voorbereid op deze laatste zitting van deze legislatuur. Hij wil een aantal mensen bedanken: eerst en vooral de mensen in het publiek en de mensen thuis. Het getuigt van moed en volharding om elke maand de zitting te bekijken en uit te zitten. Ten tweede dankt hij de IT'ers van de gemeente die maandelijks zorgen voor een kwalitatieve livestream. Bijkomend dankt hij de medewerkers die de dossiers voorbereiden zodat de gemeenteraadsleden voldoende geïnformeerd kunnen debatteren en beslissen. Hij dankt ook de collega-raadsleden. Hij heeft heel veel bijgeleerd in deze zes jaar. Het waren altijd heel boeiende discussies. Vervolgens richt hij ook een woord van dank aan alle schepenen voor hun inzet en gedrevenheid om elk dossier ter harte te nemen. Last but not least, dankt hij Francesco Vanderjeugd als burgemeester. Als burgemeester heeft hij letterlijk en figuurlijk meer dan één steentje verlegd voor onze gemeente. Een dikke dankjewel! Hij wenst iedereen heel veel succes bij alles wat er de komende tijd op hun pad komt.
6. Raadslid Ludwig Willaert kijkt terug op de eerste zitting van deze legislatuur. Er werden dan vele mooie woorden uitgesproken voor een goede samenwerking binnen de gemeenteraad. Hij concludeert dat er toch veel van deze mooie woorden werden gerealiseerd. De voorbije zes jaar waren ook bewogen jaren. Hij blikt terug op de online zittingen en de zittingen in de brandweerkazerne tijdens de coronaperiode. Het raadslid dankt het schepencollege om bepaalde zaken die door de oppositie werden aangegeven dan toch op te pikken en op de agenda te zetten. Spontaan komt het voorbeeld van het kerkenbeleidsplan hem voor de geest. Daarnaast heeft de oppositie ook steeds proberen opbouwende kritiek te geven. Ten slotte sluit hij zich aan bij het dankwoord van collega Coopman ten aanzien van alle tenoren die ervoor zorgen dat de gemeenteraden vlekkeloos kunnen verlopen.
7. Burgemeester Francesco Vanderjeugd neemt tenslotte het woord. Hij kijkt terug op de afgelopen 12 jaar als burgemeester. Hij heeft de organisatie zien groeien en robuuster worden. Tijdens de coronaperiode heeft de organisatie zich ook uitermate weerbaar getoond. De organisatie wordt geleid door de bestuurploeg maar wordt gedragen door meer dan 200 medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven. De omstandigheden waarin soms moet gewerkt worden, zijn niet altijd evident. Burgers die mondiger en kritischer worden, steeds hoger liggende eisen en de opkomst van de sociale media, ... zijn sterk veranderende factoren met een grote impact op de werking van een lokaal bestuur. Staden is een heel boeiende organisatie en hij koestert de ervaring om 12 jaar lang zijn steentje te hebben mogen bijdragen hieraan. Hij kijkt ook met een warm gevoel terug op de werking van de gemeenteraad. De voorbije legislatuur zijn er grote stappen vooruit gezet in de goede richting qua respectvol met elkaar omgaan en luisteren naar elkaar. Hij wenst tenslotte iedereen veel geluk en succes in de toekomst.
8. Voorzitter Heidi Ballyn vult deze mooie woorden aan met een woord van dank aan alle raadsleden. Vervolgens kijkt ze vooruit naar de installatievergadering van maandag 2 december 2024. De raadsleden worden ten slotte uitgenodigd voor een drankje beneden in het dienstencentrum.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2024 om 20:04.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Heidi Ballyn
voorzitter