In het OCMW is er zowel bij het woonzorgcentrum als bij het dienstencentrum een cafetaria. De cafetariaprijzen zijn reeds geruime tijd ongewijzigd gebleven. Door stijgende kosten voor onder andere aankoop van voeding en dranken, personeelskosten, ... zijn de huidige tarieven steeds minder in verhouding met de werkelijke kostprijs. Uit een vergelijking met omliggende woonzorgcentra blijkt bovendien dat onze prijzen eerder aan de lage kant liggen.
Om de prijzen marktconform te maken en een evenwichtige bijdrage te leveren aan de inkomsten van het woonzorgcentrum en dienstencentrum, wordt voorgesteld om een prijsherziening door te voeren. Deze aanpassing maakt het mogelijk om blijvend in te zetten op een kwaliteitsvolle cafetariadienst en een aangename leefomgeving voor onze bewoners, bezoekers en medewerkers.
De voorgestelde tarieven voor de cafetaria's van het woonzorgcentrum en het dienstencentrum werden maximaal op elkaar afgestemd. Dit zorgt voor duidelijkheid en uniformiteit binnen onze zorg- en dienstverlening. De voorgestelde aanpassingen beogen een realistische, betaalbare en sociale tariefsetting waarbij bewoners, gebruikers en bezoekers kunnen blijven genieten van een toegankelijke cafetaria-ervaring.
De aangepaste prijzen worden voorgesteld om in werking te treden op 1 januari 2026.
De voorgestelde nieuwe prijszetting heeft tot doel een evenwicht te vinden tussen betaalbaarheid voor bewoners en bezoekers enerzijds, en het realiseren van een duurzaam en inkomstenverhogend aanbod anderzijds. De cafetariaprijzen blijven bewust lager dan die van klassieke cafés of restaurants en weerspiegelen de sociale functie en de laagdrempeligheid van deze werking.
De kleine prijsverschillen tussen de voorgestelde tarieven zijn gebaseerd op een aantal verschillen qua doelgroep. Het dienstencentrum focust op laagdrempeligheid en ontmoeting, terwijl de cafetaria van het woonzorgcentrum eerder een animatieve en dagbestedingsgerichte functie heeft.
Het dienstencentrum wil in het bijzonder drempels verlagen voor senioren en kwetsbare inwoners uit de buurt. Zodat iedereen, ongeacht achtergrond en inkomen, kan deelnemen aan activiteiten en er een gevoel van verbondenheid kan ervaren.
Er wordt een prijsverschil ingevoerd tussen het woonzorgcentrum en het dienstencentrum, om rekening te houden met de verschillende doelgroepen, bestaansredenen en visie over de dienstverlening.
Er wordt gekozen om de prijzen niet langer per product in het reglement op te nemen, maar te werken met categorieën. Zo wordt vermeden dat bij elke toevoeging of wijziging een formele reglementswijziging nodig is.
De prijzen worden onderverdeeld in volgende categorieën:
| Woonzorgcentrum |
Dienstencentrum |
|
|
Schepen Marc Van Ysacker licht het agendapunt toe.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) merkt op dat het positief is dat de prijzen democratisch blijven. Daarnaast wijst hij op een voordeel uit de meerjarenbegroting: de BTW op dranken daalt van 21% naar 12%, waardoor de winstmarge met 9% toeneemt. Het raadslid stelt voor om hier voldoende reclame rond te maken om van dit voordeel te profiteren.
BESLUIT:
Artikel 1:
De OCMW-raad keurt het retributiereglement tarieven cafetaria met in werkingtreding vanaf 1 januari 2026 goed.
Artikel 2:
Het retributiereglement tarieven cafetaria is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.