De notulen van de vorige openbare zitting van 24 februari 2022 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.
Artikel 44, 181 en 182 van het ocmw-decreet.
De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.
Notulen openbare zitting van vorige vergadering 24 februari 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 24 februari 2022 worden goedgekeurd.
Lokale besturen zijn wettelijk verplicht te beschikken over een informatieveiligheidsconsulent (IVC), een informatieveiligheidsplan (IVP) en een informatieveiligheidsbeheersysteem. Het lokaal bestuur Staden stelde C-smart aan als ondersteuner voor het informatieveiligheidsbeleid. Binnen het team van C-Smart is er een informatieveiligheidsconsulent toegewezen, die het informatieveiligheidsbeleid van het lokaal bestuur Staden ondersteunt.
In zitting van 27 mei 2021 keurde de gemeenteraad het informatieveiligheidsplan 2020-2023 goed.
Eén van de acties van het informatieveiligheidsplan bepaalt het bekrachtigen door de raden van de formaliteiten inzake raadpleging en onderlinge uitwisseling van gegevens tussen gemeente en ocmw. Elke mededeling van persoonsgegevens door een medewerker van de gemeente aan een medewerker van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en vice versa vereist een overeenkomst tussen beide partijen waarin de modaliteiten voor dergelijke mededelingen worden geregeld.
Deze mededelingen vloeien hoofdzakelijk voort uit reglementaire bepalingen en hebben aldus een wettelijke grondslag.
Als gevolg van de inkanteling van het OCMW in de gemeente voeren medewerkers van beide besturen gezamenlijk taken uit voor zowel gemeente als voor het OCMW.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe en verwijst naar zijn uiteenzetting van het gelijkaardige agendapunt in de gemeenteraad.
BESLUIT:
Artikel 1:
Aan medewerkers die taken uitvoeren voor zowel gemeente als OCMW, wordt toegang verleend tot vertrouwelijke en andere gegevens specifiek voor elk bestuur. Deze toegang is noodzakelijk om deze medewerkers toe te laten hun opdrachten adequaat uit te voeren. De gegevens zullen enkel gebruikt worden voor de uitoefening van specifiek opgelegde taken en niet voor andere doeleinden.
Artikel 2:
Indien in het kader van de opdrachten van gemeente en OCMW informatie wordt uitgewisseld tussen medewerkers van gemeente en OCMW en vice versa wordt dit beschouwd als het uitwisselen van informatie binnen dezelfde organisatie. De medewerkers zullen zich hierbij houden aan het informatieveiligheidsbeleid van het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Wetgeving, regelgeving en procedures die betrekking hebben op informatieveiligheid voor zowel gemeente als OCMW blijven onverkort van toepassing op de medewerkers bij het uitoefenen van hun functie.
Sinds de start van het Groeipakket op 1 januari 2019 staan FONS, INFINO, Kidslife, MyFamiliy en Parentia in voor de uitbetaling van elk Groeipakket in Vlaanderen.
Met ondersteuning van de agentschappen Uitbetaling Groeipakket en Opgroeien werkte men een document uit dat men als standaard gebruikt bij elke samenwerking. Het is de bedoeling dat er op zijn minst een basisovereenkomst wordt afgesloten met elk Huis van het Kind. Bijkomende afspraken blijven evenwel ook mogelijk.
De uitbetalingsactoren blijven de gezinnen ook informeren en naar hun rechten begeleiden. Met de standaard samenwerkingsovereenkomst garanderen zij een neutrale aanpak waarbij elke uitbetalingsactor helpt of verwijst naar de juiste instantie.
In de overeenkomst wordt de samenwerking beschreven en wordt een overzicht gegeven van het service aanbod en de contactpersoon per uitbetalingsactor.
De verschillende uitbetalingsactoren Groeipakket hebben een serviceaanbod dat op maat kan samengesteld worden, in functie van de noden van het Huis van het Kind.
Een wederzijds aanbod kan bestaan uit minstens één van de onderstaande elementen:
De betrokken partijen engageren zich:
Artikel 78, 6° van het decreet lokaal bestuur.
Deze samenwerkingsovereenkomst is van onbepaalde duur en kan door elke partij eenvoudig opgezegd worden door schriftelijke kennisgeving aan de andere partij, rekening houden met een opzegtermijn van 3 maanden, met ingang op de maand volgend op de kennisgeving. In geval van uitzonderlijke omstandigheden kan een onmiddellijke ingang vereist zijn.
De samenwerking wordt periodiek, en minstens jaarlijks, door de betrokken partijen geëvalueerd. Hierbij wordt de samenwerking inhoudelijk kwalitatief en kwantitatief beoordeeld.
De lokalen worden in AC/DC ter beschikking gesteld.
In het kader van deze samenwerking bieden alle partijen elkaar kosteloos hun dienstverlening (cf. supra) en de middelen die daarvoor vereist zijn, aan. Iedere partij staat zelf in voor eventuele kosten die het aanbieden van de eigen diensten (vb. verplaatsingskosten, software, …) met zich meebrengt.
Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert informeert naar de praktische kant van deze samenwerking. Komt elke actor elk om beurt of wat zijn de afspraken? De schepen antwoordt dat het telkenmale gaat over 1 persoon die namens het Groeipakket langskomt voor een zitdag.
Raadslid Sarah Van Walleghem vraagt of ook de problematiek rond zorgtoeslag onder deze samenwerking valt? Schepen Depuydt meent van niet maar is dit niet volledig zeker. Ze belooft dan ook het raadslid hierop een antwoord te bezorgen.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ocmw-raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis van het Kind Staden en de uitbetalingsactoren Groeipakket, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, principieel goed.
Voor thuiswonende senioren kan het gebrek aan nachtzorg een oorzaak zijn voor vroegtijdige opname in een woonzorgcentrum. Ondersteuning voor de zorg tijdens de nacht voorkomt het vroegtijdig afbreken van het thuiswonen. Het betekent een ontlasting voor de mantelzorger en een rustpunt voor de senior. Een nachtopvang voor senioren is een vorm van kortverblijf waarbij de senior die thuis woont en een beperkte of uitgebreide zorgnood heeft, voor een beperkte periode enkel gedurende de nacht in het woonzorgcentrum verblijft.
In kader van actie 53 wenst het lokaal bestuur te zoeken naar andere zorgvormen die een ondersteuning kunnen zijn voor de senioren van onze gemeente (en de ruime omgeving). Het omvormen van kamers binnen het woonzorgcentrum naar een andere zorgvorm komt ook tegemoet aan de toekomstige uitdagingen van de residentiële zorginstellingen zoals bezettingscijfers en het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel.
Er wordt voorgesteld om vanaf 1 mei 2022 over te gaan tot omvorming van één kamer in het woonzorgcentrum tot een nachtopvang.
Op termijn wenst het bestuur 4 nachtopvangkamers te organiseren.
De kamers nachtopvang worden georganiseerd op het gelijkvloers van het woonzorgcentrum De Oever. De principiële beslissing tot het oprichten van deze nieuwe dienstverlening ligt ter goedkeuring voor van de ocmw-raad.
De modaliteiten van deze nieuwe dienstverlening moeten worden bepaald in een nieuw reglement voor nachtopvang. Dit wordt voorbereid voor de ocmw-raad van 28 april 2022.
- decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 2 en 77
- artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976
Het diversifiëren van zorgvormen komt tegemoet aan een steeds groeiende nood aan de maatschappij. Het klassieke woonzorgmodel evolueert en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.
Het aanbieden van nachtopvang komt tegemoet aan een maatschappelijke trend. Ouderen die thuis blijven wonen, al of niet ondersteund door een mantelzorger, hebben op bepaalde momenten nood aan een meer permanente opvang in de nacht. Deze dienstverlening werkt aanvullend op de klassieke thuiszorgondersteunende diensten.
Deze nieuwe dienstverlening zal dus bekend moeten gemaakt worden bij de thuiszorgondersteunende initiatieven in de ruime regio. Dit zal gebeuren in de maand april (na de beslissing in de ocmw-raad).
Deze dienstverleningsvorm is onafhankelijk van erkenningen. In die zin kan deze dienstverlening flexibel worden opgestart.
De persoonsvolgende financiering die reeds toegepast wordt in de VAPH -voorzieningen zal worden ingezet de komende jaren in de ouderenzorg. Deze manier van zorgvraag en subsidiëring stelt dat diversifiëren van zorgaanbod noodzakelijk zal zijn.
Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.
Raadslid Miet Vandenbulcke vraagt of dit geen bijkomende last is voor het personeel dat 's nachts aan het werk is. De schepen beantwoordt deze vraag dat dit geen bijkomende personeelsinzet vraagt.
Raadslid Marc Van Ysacker informeert of deze kamers tijdens de dag dan leeg staan. De schepen antwoordt hierop bevestigend. Burgemeester Francesco Vanderjeugd vult aan dat leegstand in het woonzorgcentrum een reële dreiging is. Vandaar dat deze keuze wordt gemaakt om te anticiperen op deze problematiek. Het is een algemene tendens in de sector.
Raadslid Sarah Van Walleghem wenst meer uitleg omtrent de redenen voor de slinkende wachtlijsten. Zit Corona hier voor wat tussen? Zijn er andere redenen? Het raadslid vraagt of ook de passieve wachtlijst nog bestaat.
De schepen geeft duiding bij deze vraag. Er zijn diverse redenen hieromtrent. Ook de steeds betere thuiszorgmogelijkheden zijn een belangrijk issue in dit debat.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft nog wat bijkomende duiding bij het betoog van de schepen. Hij geeft aan dat het ook altijd de bedoeling was van het bestuur om een "zorgsite" te ontwikkelen met een breder scala van zorg. Vandaar dat het anticiperen op toekomstige uitdagingen, een opportuniteit is die het bestuur wenst te nemen.
Raadslid Hans Mommerency onderstreept ook het standpunt van de CD&V-fractie om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Het raadslid vraagt of er in kader van deze beslissing ook afstemming is gebeurd met de omliggende zorgvoorzieningen (in eigen gemeente en buiten de eigen gemeente)? Het raadslid wil ook meer informatie omtrent de mogelijkheid van vervoer in kader van deze nachtopvang. Het lijkt zeer waardevol om het vervoer ook mee te communiceren met deze nieuwe dienstverlening.
Schepen Nathalie Depuydt beantwoordt deze vraag. Er zijn diverse gesprekken geweest omtrent deze nieuwe dienstverlening met diverse partners (andere publieke woonzorgcentra, collega's van OLV Ter Westroze en ook thuiszorginitiatieven). Omtrent het vervoer geeft de schepen mee dat er hier zeker over werd nagedacht en dat dit wordt opgenomen in het op te maken reglement.
Raadslid Bart Coopman informeert naar de financiële gevolgen hiervan. Wat is de financële impact voor de dienst en voor de gebruikers?
Schepen Depuydt antwoordt dat de prijszetting zal gezet worden op 25 euro/nacht voor Stadenaar en 29 euro/nacht voor niet-Stadenaars.
Raadslid Bart Coopman wenst ook aandacht te vragen voor de problematiek van schaarste van het zorgpersoneel. Hij hoorde een radioreportage over zorgpersoneel die wordt overgenomen door interimkantoren die hen een heel aantrekkelijk loonpakket aanbieden. Het raadslid is van mening dat we er alles aan moeten doen om het personeelsbeleid in De Oever zo sterk mogelijk te maken. Interimarbeid kan maar een noodoplossing zijn want betekent toch een zekere inboeting van kwaliteit. Schepen Depuydt en burgemeester Francesco Vanderjeugd beamen deze tendens en geven wat duiding bij het personeelsbeleid. De grootste uitdaging voor woonzorgcentrum De Oever is vooral de golf van pensioneringen die op ons afkomt. Het vinden van nieuwe arbeidskrachten is moeilijk gelet op het feit dat de vijver voor kwalitatief zorgpersoneel zo goed als leeg is. De burgemeester duidt wel dat we als lokaal bestuur wel begrensd zijn in de mogelijkheden om het loonpakket aantrekkelijker te maken. Het verhogen van maaltijdcheques is wel nog een vraag die op tafel ligt.
Raadslid Bart Coopman erkent dat een aantrekkelijk loonpakket een belangrijk element is maar onderstreept dat ook een cultuur van waardering een heel belangrijk item is voor de jobtevredenheid van medewerkers. De keuze voor het inrichten van nachtopvang vindt het raadslid heel waardevol maar het vergt wel flexibiliteit van de medewerkers. Ook hier moet voldoende aandacht aan gegeven worden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ocmw-raad keurt de principiële beslissing om over te gaan tot de oprichting van een nieuwe dienstverlening "nachtopvang" in het woonzorgcentrum De Oever vanaf 1 mei 2022 goed.
Artikel 2:
Er wordt gestart met 1 kamer voor nachtopvang. Op termijn wenst het bestuur te streven naar 4 kamers voor nachtopvang.
De voorzitter sluit de zitting op 01/04/2022 om 11:34.
Namens ocmw-raad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Francesco Vanderjeugd
voorzitter vast bureau