Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluit  gemeenteraad

do 26/06/2025 - 20:00

Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg Groenestraat - aanpassing

Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
Wouter Tyberghien, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Rik Gevaert, schepen
Veronique Devreker, Femke Verleye, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Aanleiding en voorgeschiedenis

Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Groenestraat.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Nieuwe Gemeentewet (KB 24 juni 1988).
  • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
  • Verkeersregelgeving: 
    • Wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen.
    • Wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen.
    • Code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
  • Specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
    • Decreet van 16 mei 2008.
    • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009.
    • Omzendbrief van 3 april 2009.
  • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
Feiten, context en argumentatie

Motivatie:

Na aanhoudende klachten over doorgaand verkeer in de Groenestraat, gedeelte tussen de Slijperstraat en de Spanjestraat, wordt een proefopstelling geplaatst om het overmatig sluipverkeer te weren. 

Uit de evaluatie stellen we vast dat er nog veel bewegingen plaatsvinden in de Groenestraat en Roodkruisstraat. Voornamelijk verkeer komende van Roeselare richting Oostnieuwkerke.

  1. Er wordt niet sneller gereden dan de huidige snelheidslimiet. Door de snelheidsbeperking van 70 km/uur verkiezen gps-systemen deze route boven het gebruikelijke traject via de Colliemolenstraat waar de snelheidslimiet 50 km/uur bedraagt. Door de snelheidslimiet te verlagen naar 50 km/uur in de Roodkruisstraat en de Groenestraat kunnen we het aantal bewegingen verminderen.
  2. Voorstel om de huidige proefopstelling te behouden, mits actieve handhaving door de politiediensten. Dit is mogelijk in het stuk Groenestraat tussen de Zwijnedreef en de Spanjestraat, omdat hier maar één woning staat. Daarnaast kunnen landbouwvoertuigen hier gebruik van maken om de aanpalende percelen te bereiken. Al het andere verkeer is geen plaatselijk verkeer en begaat een overtreding.
  3. Wijzigen van de voorrangsregel op het kruispunt Groenestraat - Slijperstraat om de verkeersveiligheid daar te verhogen.
  4. Na de bewonersvergadering van 12 mei 2025 werd in overleg met de bewoners gekozen om het eenrichtingsverkeer in de Roodkruisstraat (proefopstelling) niet meer toe te passen en bovenstaande maatregelen te behouden.

Wijziging:

  • Toevoegen van artikel 2.2, §2 en §3:

§ 2. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Slijperstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B5 en B15a ter hoogte van de Slijperstraat.

§ 3. In de Groenestraat wordt een vooraanduiding van de voorrangsregel met het kruispunt Slijperstraat geplaatst.

 

Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord B7 op 150 meter van het betrokken kruispunt.

  • Aanpassen van artikel 2.3, §3:

§ 1. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf het kruispunt Groenestraat – Spanjestraat tot aan de grens met Roeselare.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.

  • Opheffen artikel 2.3, §3:

§ 3 In de Groenestraat geldt een tonnagebeperking tot 3.5 ton vanaf de Spanjestraat tot de Slijperstraat met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C21 met aanduiding 3.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ ter hoogte van de volgende kruispunten:

Spanjestraat – Groenestraat;
Groenestraat – Zwijnedreef;
Groenestraat – ‘t Eirdestratje;
Groenestraat – Slijperstraat.

  • Toevoegen van artikel 2.3, §5:

§ 5. Er geldt een verboden toegang voor elke bestuurder, met uitzondering van plaatselijk verkeer, op de volgende locaties:

Groenestraat, gedeelte tussen de Spanjestraat en de Roodkruisstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3, C31 a en b en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op alle betrokken kruispunten.

  • Toevoegen van artikel 2.4, §2:

§ 2. In de Groenestraat worden twee stopstrepen aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Groenestraat – Slijperstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.

AVR:

Artikel 1. Voorafgaande elementen

Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 26 juni 2025.

Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

Artikel 2.1  Opheffen vorig verkeersreglement

Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Groenestraat wordt opgeheven.

Artikel 2.2  Voorrangsborden

§ 1. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van de Spanjestraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Spanjestraat.

§ 2. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Slijperstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B5 en B15a ter hoogte van de Slijperstraat.

§ 3. In de Groenestraat wordt een vooraanduiding van de voorrangsregel met het kruispunt Slijperstraat geplaatst.

Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord B7 op 150 meter van het betrokken kruispunt.

Artikel 2.3  Verbodsborden

§ 1. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf het kruispunt Groenestraat – Spanjestraat tot aan de grens met Roeselare.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.

§ 2. In de Groenestraat geldt een tonnagebeperking tot 7.5 ton vanaf de grens met Roeselare met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C21 met aanduiding 7.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ ter hoogte van de grens met Roeselare.

§ 3. Vanuit de Groenestraat is het verboden de Zwijnedreef in te rijden, uitgezonderd fietsers en speedpedelecs.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31 en het onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt met de Zwijnedreef.

§ 4. Vanuit de Groenestraat is het verboden de Slijperstraat in te rijden, richting centrum Oostnieuwkerke, voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijke bediening.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31 en het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening met het pictogram C31 (met vermelding 3,5 ton)’ ter hoogte van het kruispunt met de Slijperstraat.

§ 5. Er geldt een verboden toegang voor elke bestuurder, met uitzondering van plaatselijk verkeer, op de volgende locaties:

  • Groenestraat, gedeelte tussen de Spanjestraat en de Roodkruisstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3, C31 a en b en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op alle betrokken kruispunten.

 Artikel 2.4  Markeringen

§ 1. Op het kruispunt van de Spanjestraat - Groenestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

§ 2. In de Groenestraat worden twee stopstrepen aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Groenestraat – Slijperstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.


Beraadslagingen

Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe. De toelichting gebeurt samen met de toelichting voor het volgende agendapunt omtrent de Roodkruisstraat.

Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) plaatst een kanttekening bij de voorgestelde aanpassingen. Volgens hem zal dit mogelijk aanleiding geven tot een nieuwe vraag om de Colliemolenstraat volledig naar een snelheidsregime van 50 km/u te brengen. De knelpunten zullen zich naar andere plaatsen verleggen. Het raadslid uit tevens zijn bezorgdheid met betrekking tot de handhaving van de snelheidslimieten.

Schepen Coopman antwoordt dat een groot deel van de Colliemolenstraat reeds onder het snelheidsregime van 50 km/u valt. Hij benadrukt dat de situatie voortdurend geëvalueerd wordt, maar dat er geen pasklare of ideale oplossing bestaat. Het belangrijkste is dat de betrokken buurtbewoners tot een gedragen compromis zijn gekomen.

Burgemeester Ludwig Willaert voegt hieraan toe dat er in de Colliemolenstraat tevens twee rijbaankussens werden aangelegd, die een snelheidsremmend effect beogen.

Schepen Bonny Vergauwe onderstreept dat de verkeersdrukte in de Colliemolenstraat aanzienlijk is, met verkeerstellingen tot 1.500 voertuigen per dag.

Publieke stemming
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Wouter Tyberghien
Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1: 

Het aanvullend verkeersreglement van de Groenestraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.

 

Artikel 2:

Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.