Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Groenestraat.
Motivatie:
Na aanhoudende klachten over doorgaand verkeer in de Groenestraat, gedeelte tussen de Slijperstraat en de Spanjestraat, wordt een proefopstelling geplaatst om het overmatig sluipverkeer te weren.
Uit de evaluatie stellen we vast dat er nog veel bewegingen plaatsvinden in de Groenestraat en Roodkruisstraat. Voornamelijk verkeer komende van Roeselare richting Oostnieuwkerke.
Wijziging:
§ 2. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B5 en B15a ter hoogte van de Slijperstraat.
§ 3. In de Groenestraat wordt een vooraanduiding van de voorrangsregel met het kruispunt Slijperstraat geplaatst.
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord B7 op 150 meter van het betrokken kruispunt.
§ 1. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf het kruispunt Groenestraat – Spanjestraat tot aan de grens met Roeselare.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.
§ 3 In de Groenestraat geldt een tonnagebeperking tot 3.5 ton vanaf de Spanjestraat tot de Slijperstraat met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C21 met aanduiding 3.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ ter hoogte van de volgende kruispunten:
Spanjestraat – Groenestraat;
Groenestraat – Zwijnedreef;
Groenestraat – ‘t Eirdestratje;
Groenestraat – Slijperstraat.
§ 5. Er geldt een verboden toegang voor elke bestuurder, met uitzondering van plaatselijk verkeer, op de volgende locaties:
Groenestraat, gedeelte tussen de Spanjestraat en de Roodkruisstraat.Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3, C31 a en b en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op alle betrokken kruispunten.
§ 2. In de Groenestraat worden twee stopstrepen aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Groenestraat – Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
AVR:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 26 juni 2025.
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Groenestraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van de Spanjestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Spanjestraat.
§ 2. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B5 en B15a ter hoogte van de Slijperstraat.
§ 3. In de Groenestraat wordt een vooraanduiding van de voorrangsregel met het kruispunt Slijperstraat geplaatst.
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord B7 op 150 meter van het betrokken kruispunt.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf het kruispunt Groenestraat – Spanjestraat tot aan de grens met Roeselare.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.
§ 2. In de Groenestraat geldt een tonnagebeperking tot 7.5 ton vanaf de grens met Roeselare met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C21 met aanduiding 7.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ ter hoogte van de grens met Roeselare.
§ 3. Vanuit de Groenestraat is het verboden de Zwijnedreef in te rijden, uitgezonderd fietsers en speedpedelecs.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31 en het onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt met de Zwijnedreef.
§ 4. Vanuit de Groenestraat is het verboden de Slijperstraat in te rijden, richting centrum Oostnieuwkerke, voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijke bediening.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31 en het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening met het pictogram C31 (met vermelding 3,5 ton)’ ter hoogte van het kruispunt met de Slijperstraat.
§ 5. Er geldt een verboden toegang voor elke bestuurder, met uitzondering van plaatselijk verkeer, op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3, C31 a en b en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op alle betrokken kruispunten.
Artikel 2.4 Markeringen
§ 1. Op het kruispunt van de Spanjestraat - Groenestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
§ 2. In de Groenestraat worden twee stopstrepen aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Groenestraat – Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe. De toelichting gebeurt samen met de toelichting voor het volgende agendapunt omtrent de Roodkruisstraat.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) plaatst een kanttekening bij de voorgestelde aanpassingen. Volgens hem zal dit mogelijk aanleiding geven tot een nieuwe vraag om de Colliemolenstraat volledig naar een snelheidsregime van 50 km/u te brengen. De knelpunten zullen zich naar andere plaatsen verleggen. Het raadslid uit tevens zijn bezorgdheid met betrekking tot de handhaving van de snelheidslimieten.
Schepen Coopman antwoordt dat een groot deel van de Colliemolenstraat reeds onder het snelheidsregime van 50 km/u valt. Hij benadrukt dat de situatie voortdurend geëvalueerd wordt, maar dat er geen pasklare of ideale oplossing bestaat. Het belangrijkste is dat de betrokken buurtbewoners tot een gedragen compromis zijn gekomen.
Burgemeester Ludwig Willaert voegt hieraan toe dat er in de Colliemolenstraat tevens twee rijbaankussens werden aangelegd, die een snelheidsremmend effect beogen.
Schepen Bonny Vergauwe onderstreept dat de verkeersdrukte in de Colliemolenstraat aanzienlijk is, met verkeerstellingen tot 1.500 voertuigen per dag.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Groenestraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.