Notulen gemeenteraad van 22 mei 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
De burgemeester nam op 16 mei 2025 een beslissing betreffende het toekennen van een machtiging ambulante handel op rondtrekkende wijze.
Beslissing van de burgemeester van 16 mei 2025.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 16 mei 2025 betreffende het toekennen van een machtiging ambulante handel op rondtrekkende wijze.
De burgemeester nam op 19 mei 2025 een beslissing omtrent het goedkeuren van de beperkingen op de ambulante activiteiten, verbod op verkoop en gebruik van dranken in blik en onderhoudswerken aan voertuigen ter gelegenheid van de Rally Staden editie 2024.
Beslissing van de burgemeester van 19 mei 2025.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 19 mei 2025 met betrekking tot het goedkeuren van de beperkingen op de ambulante activiteiten, verbod op verkoop en gebruik van dranken in blik en onderhoudswerken aan voertuigen ter gelegenheid van de Rally Staden editie 2025.
De burgemeester nam op 14 juni 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van een politiemaatregel betreffende afsluiten van de rijweg Vergeldermolenstraat en verbod tot activiteiten, bezoeken en het betreden van de site Vergeldermolenstraat 3 na brand tot volledige sanering en vrijgave door de branddeskundige.
Beslissing van de burgemeester van 14 juni 2025.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe met betrekking tot de recente brand en de genomen maatregelen.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) informeert naar de perimeter die werd ingesteld in kader van de voedselveiligheid. Hij vraagt of er testen zijn uitgevoerd met betrekking tot de aanwezigheid van asbestdeeltjes. De burgemeester bevestigt dat er op vrijdag na de brand reeds contact werd opgenomen met een onafhankelijke deskundige. Er werden negen locaties aangeduid voor het onderzoek naar roetdeeltjes. Binnen een straal van 100 meter rond het getroffen bedrijf werd asbest aangetroffen; daarbuiten ging het enkel om gewone roetdeeltjes. Raadslid Deprez vraagt verder of er een beslissing werd genomen om gewassen binnen deze 100 meter niet te rooien of te gebruiken, en of deze vernietigd moeten worden. De burgemeester bevestigt dat dergelijke maatregelen van kracht zijn binnen de vastgestelde perimeter, inclusief het afschaven van de bovenste 10 cm van de bodem.
De burgemeester maakt van de gelegenheid gebruik om alle betrokken diensten te bedanken voor hun uitzonderlijke inzet tijdens de noodsituatie: brandweer, politie, dienst noodplanning en crisiscel, communicatie en alle andere ondersteunende diensten.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) maakt de suggestie om bij dergelijke noodsituaties de Mandel onmiddellijk af te dammen om verdere verspreiding van vervuild bluswater te voorkomen. De burgemeester antwoordt dat deze maatregel effectief snel op vrijdagavond werd ingevoerd. De reden dat er toch wat vervuild bluswater richting Roeselare is gevloeid heeft vooral te maken met het feit dat er in het eerste uur een aanzienlijke hoeveelheid bluswater is gebruikt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 14 juni 2025 betreffende het goedkeuren van een politiemaatregel betreffende afsluiten van de rijweg Vergeldermolenstraat en verbod tot activiteiten, bezoeken en het betreden van de site Vergeldermolenstraat 3 na brand tot volledige sanering en vrijgave door de branddeskundige.
De burgemeester nam op 14 juni 2025 een beslissing betreffende het goedkeuren van een politiemaatregel in kader van aanleggen van een put in kader van brand Vergeldermolenstraat 3 Oostnieuwkerke.
Beslissing van de burgemeester van 14 juni 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 14 juni 2025 betreffende het goedkeuren van een politiemaatregel in kader van aanleggen van een put in kader van brand Vergeldermolenstraat 3 Oostnieuwkerke.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en -ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020 tot en met 2024 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt het rekeningcijfer van 2024 opgenomen, worden de budgetten van 2025 aangepast op basis van de huidige standopgaves, alsook enkele wijzigingen in acties/investeringen. Daarnaast worden alle cijfers doorgetrokken tot 2027.
De gemeente- en OCMW-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en financiële nota.
Het beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW samen in 2027 bedraagt 21.566.782,00 euro.
De autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW samen in boekjaar 2027 bedraagt 2.236.702,00 euro.
Burgemeester Ludwig Willaert verwijst naar zijn toelichting over dit agendapunt in de ocmw-raad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 13 2020-2025 (Budgetwijziging 01/2025) aandeel van het OCMW goed.
Artikel 2:
Artikel 3:
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2025 (M3) worden vastgesteld.
Artikel 4:
De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en -ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020 tot en met 2024 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt het rekeningcijfer van 2024 opgenomen, worden de budgetten van 2025 aangepast op basis van de huidige standopgaves, alsook enkele wijzigingen in acties/investeringen. Daarnaast worden alle cijfers doorgetrokken tot 2027.
De gemeente- en OCMW-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en financiële nota.
Het beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW samen in 2027 bedraagt 21.566.782,00 euro.
De autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW samen in boekjaar 2027 bedraagt 2.236.702,00 euro.
Burgemeester Ludwig Willaert verwijst naar zijn eerdere toelichting over dit agendapunt tijdens de zitting van de OCMW-raad.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) uit zijn bezorgdheid over de opnieuw voorgestelde budgetverhoging voor het ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke. Hij vraagt naar de reden voor deze vierde budgetaanpassing.
Burgemeester Ludwig Willaert verduidelijkt dat de eerdere budgetverhogingen het gevolg zijn van diverse factoren, waaronder een wijziging van het programma, de impact van inflatie, de resultaten van de aanbesteding, en het faillissement van een aannemer. De burgemeester benadrukt dat hij de bezorgdheid van het raadslid begrijpt, maar dat de bouw reeds halfweg was bij het begin van deze legislatuur. De huidige bestuursploeg heeft er dan ook voor gekozen om het project op een kwalitatieve manier verder af te werken.
Raadslid Demonie merkt op dat de budgetverhogingen aanzienlijk zijn: het oorspronkelijke budget bedroeg 2,69 miljoen euro, terwijl dit inmiddels is opgelopen tot 5 miljoen euro. Volgens hem had het project ook aan een lagere kostprijs kunnen worden gerealiseerd zonder in te boeten aan kwaliteit.
De burgemeester herhaalt zijn begrip voor de geuite bezorgdheden maar wijst erop dat het project in de vorige legislatuur unaniem werd goedgekeurd door de toenmalige gemeenteraad. Hij benadrukt dat het verschil tussen particuliere bouwprojecten en publieke bouwprojecten aanzienlijk is, met name op vlak van procedures, regelgeving en aanbesteding. Hierdoor ligt de kostprijs voor een openbaar bestuur vaak hoger.
Ter aanvulling voegt schepen Miet Vandenbulcke toe dat de groenaanleg nog dient te gebeuren en dat deze werken binnenkort van start gaan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 13 2020-2025 (Budgetwijziging 01/2025) van de gemeente vast.
Artikel 2:
Artikel 3:
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2025 (M3) worden vastgesteld.
Artikel 4:
De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:
Schoolbesturen hebben de mogelijkheid om fietslease aan te bieden aan een fiscaal en sociaal regime. Dit is geen verplichting. Bij de opstart van fietslease voor de medewerkers van het lokaal bestuur, werden de medewerkers van de gemeenteschool uitgesloten omwille van de specifieke statuten die in het onderwijs gelden.
In kader van het traject Baanbrekende Werkgever, het engagement om de mobiliteit van medewerkers te verduurzamen, de gelijkwaardigheid onder alle medewerkers van het lokaal bestuur en het belang van bijkomende voordelen in kader van "een aantrekkelijke werkgever zijn", lijkt het instappen in een fietsleaseproject, ook voor de medewerkers van gemeenteschool OKIDO, een waardevolle stap vooruit.
In zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2025 werd de toetreding tot de aankoopcentrale van DOKO reeds goedgekeurd en dit in overeenstemming met de afspraken binnen de scholengemeenschap.
Een fietspolicy is een volgende noodzakelijke stap om het dossier fietslease te kunnen finaliseren. De fietspolicy gemeentelijk onderwijs Staden is een document waar de werkgever de voorwaarden voor het instappen in de fietslease en afspraken voor het gebruik van de fiets vastlegt voor de gebruikers. Dit fietsbeleid wordt toegepast binnen alle scholen van de scholengemeenschap Strand en Polder en werd ook gezamenlijk onderhandeld met de vakorganisaties in een gezamenlijk overleg OCSG op 26 mei 2025.
Deze fietspolicy werd onderhandeld met de vakbonden op het niveau van de scholengemeenschap op 26 mei 2025. Dit overleg mondde uit in een protocol van akkoord. Vervolgens werd het dossier fietslease ook besproken in het ABOC van 5 juni 2025.
Dit agendapunt wordt toegelicht door schepen Bart Coopman.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de fietspolicy voor de fietslease voor de gemeenteschool OKIDO, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt gestuurd naar scholengemeenschap Strand & Polder.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Voor het nieuwe schooljaar 2025-2026 moeten, naar jaarlijkse gewoonte, een aantal nieuwe of wijzigende bepalingen worden opgenomen in het gemeentelijk reglement van gemeenteschool OKIDO hoofdzakelijk ten gevolge van gewijzigde regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten diende als basis voor de aanpassingen van het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Ook de afsprakennota werd onder de loep genomen en waar nodig werden enkele aanpassingen gedaan.
In concreto wordt hieronder een overzicht gegeven van de voornaamste wijzigingen in het schoolreglement:
Deze wijzigingen werden besproken en gunstig geadviseerd in de schoolraad van 17 juni 2025.
Schepen Bart Coopman geeft toelichting bij dit agendapunt. De schepen geeft aan dat het verslag van de schoolraad nog niet beschikbaar was op heden, hij heeft dit nog eens nagevraagd bij de directeur. Maar het schoolreglement en afsprakennota werd wel besproken op de schoolraad van 17 juni laatstleden.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) stelt een vraag omtrent het verbod op huisdieren en informeert of deze bepaling eveneens van toepassing is tijdens schoolfeesten en gelijkaardige activiteiten. Na raadpleging van het schoolreglement blijkt dat het verbod enkel geldt tijdens het brengen en ophalen van leerlingen op reguliere schooldagen. Schepen Coopman bevestigt dit, maar wijst erop dat het meebrengen van huisdieren ook bij andere gelegenheden, zoals schoolfeesten, een aandachtspunt blijft. Hij benadrukt dat het steeds de voorkeur geniet om in overleg tot afspraken te komen met betrokkenen, in plaats van dergelijke situaties louter op reglementaire wijze te benaderen.
Daarnaast informeert raadslid Deprez naar de huidige stand van zaken betreffende de schoolmaaltijden in de gemeentelijke basisschool. Gezien er vorig schooljaar van leverancier werd gewisseld, vraagt hij of de samenwerking naar wens verloopt en of er algemene tevredenheid heerst omtrent de kwaliteit en hoeveelheid van de maaltijden. Schepen Coopman erkent dat schoolmaaltijden steeds een gevoelig onderwerp zullen blijven. Hij bevestigt dat er momenteel opmerkingen bestaan met betrekking tot de hoeveelheid en portiegrootte van de maaltijden. Wat de kwaliteit betreft, is er volgens hem in het algemeen wel sprake van tevredenheid. Naar aanleiding van de opmerkingen werden zowel met de leverancier als intern afspraken gemaakt. Voorts is een bezoek aan de traiteur voorzien, georganiseerd in samenwerking met de schoolraad.
Raadslid Deprez erkent de complexiteit van het dossier, maar stelt het op prijs dat de opmerkingen ernstig worden genomen en dat er effectief opvolging aan wordt gegeven.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) wenst eveneens tussen te komen omtrent het punt inzake huisdieren. Hij vraagt om huisdieren niet volledig uit de schoolcontext te weren, aangezien zij in bepaalde educatieve situaties een meerwaarde kunnen betekenen. Schepen Coopman bevestigt dat het toelaten van huisdieren in een educatieve context mogelijk blijft, voor zover dit op een georganiseerde en verantwoorde wijze gebeurt.
Tot besluit geeft schepen Coopman aan dat het volledige schoolreglement, inclusief het punt omtrent huisdieren, op een later tijdstip grondig zal worden geëvalueerd.
BESLUIT:
Artikel 1:
De wijzigingen aan het schoolreglement en de bijhorende afsprakennota voor het schooljaar 2025-2026 voor gemeenteschool OKIDO, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, worden goedgekeurd.
Artikel 2:
Het gewijzigde schoolreglement en bijhorende afsprakennota treden in werking op 1 september 2025.
Jaarlijks dient het lestijdenpakket voor de gemeenteschool OKIDO te worden vastgesteld door de gemeenteraad.
De teldag van 1 februari 2025 (brief AGODI van 21 maart 2025) resulteerde in volgende lestijden basisomkadering voor gemeenteschool OKIDO: 180 gesubsidieerde lesuren, 20 SES-lestijden, 2 uren kerntaak, 1 uur 'samen school maken', 2 uren aanvangsbegeleiding en 24u lestijden voor het lerarenplatform.
Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met een aantal uren extra AN en/of GAN (anderstalige nieuwkomers of gewezen anderstalige nieuwkomers). De telling gebeurt pas eind september met toekenning van eventuele uren in de maand oktober van het nieuwe schooljaar.
Dit pakket van basisomkadering werd toegekend op basis van het leerlingenaantal op 1 februari 2025. Aan dit pakket van basisomkadering worden er 8 PWB-uren als onderwijzersuren toegevoegd. Bijkomend worden ook 16/36 PWB-uren ingezet voor administratieve ondersteuning van de school.
Op basis hiervan kunnen dus maximaal 253 lesuren aangewend worden voor het lestijdenpakket in de gemeenteschool voor het schooljaar 2025-2026.
Artikel 40 decreet lokaal bestuur.
Aanwending van het lestijdenpakket:
Het resterend aantal lestijden (253 - 156 = 97 maximaal waarvan 24u behorend tot het lerarenplatform voor de scholengemeenschap en niet exclusief voor gemeenteschool OKIDO) worden ingezet in het kader van extra administratieve ondersteuning, opsplitsen grote klassen L1, co-teaching, halftijdse wereldklas en extra zorgtaken.
De onderwijslestijden worden ook nog aangevuld met volgende ondersteunende functies:
Op basis van de gegevens van schooljaar 2024-2025 wordt de uitgave geraamd op 58.755 euro per jaar. Er is 53.974,59 euro beschikbaar in 2025 op 0800-00/620700/ BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN voor het financieren van bovengenoemde uitgave, In de meerjarenplanning is er in 2026 68.959 euro voorzien. Het bedrag van 2026 zal met 5.000 euro verminderd worden in het volgende meerjarenplan.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) drukt zijn tevredenheid uit over het verderzetten van de terbeschikkingstelling van PWB-uren (pedagogisch-wettelijke begeleidingsuren). Het raadslid informeert of alle voorziene uren effectief ingevuld geraken.
Schepen Coopman antwoordt dat er momenteel nog geen invulling is voor de vakken rooms-katholieke godsdienst en islam. Ook in het voorbije schooljaar kon de invulling voor het vak islam niet gerealiseerd worden.
Vervolgens informeert raadslid Deprez naar de stand van zaken inzake de implementatie van het nieuwe leerplan.
Schepen Coopman verduidelijkt dat de eindtermen die door de bevoegde minister worden vooropgesteld, nog niet definitief zijn vastgesteld en dat dit ook niet tegen 1 september het geval zal zijn. De schepen benadrukt evenwel dat er binnen het schoolteam een grote bereidheid en dynamiek aanwezig is om stapsgewijs nieuwe elementen te implementeren. De gemeentelijke basisschool maakt bovendien deel uit van een sterke scholengemeenschap, die de voortgang van de onderwijsvernieuwingen nauwgezet opvolgt en coördineert.
BESLUIT:
Artikel 1:
De teldag van 1 februari 2025 (brief van 21 maart 2025) resulteerde in volgende lestijden basisomkadering voor gemeenteschool OKIDO: 180 gesubsidieerde lesuren, 20 SES-lestijden, 2 uren kerntaak, 1 uur 'samen school maken', 2 uren aanvangsbegeleiding en 24u lestijden voor het lerarenplatform. Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met een aantal uren extra AN en/of GAN (anderstalige nieuwkomers of gewezen anderstalige nieuwkomers). De toekenning van deze uren is nog onzeker, dit hangt af of het minimum aantal anderstalige leerlingen wordt gehaald.
De hogergenoemde basisomkadering werd toegekend op basis van het leerlingenaantal op 1 februari 2025.
Er worden 8 PWB-uren als onderwijzersuren toegevoegd aan dit pakket van basisomkadering. Bijkomend worden ook 16/36 PWB-uren toegevoegd voor bijkomende administratieve ondersteuning.
Aanwending van het lestijdenpakket:
Het resterend aantal onderwijslestijden (253 - 156 = 97 maximaal waarvan 24u behorend tot het lerarenplatform voor de scholengemeenschap en niet exclusief voor gemeenteschool OKIDO) worden ingezet in het kader van extra administratieve ondersteuning, opsplitsen grote klassen L1, co-teaching, halftijdse wereldklas en extra zorgtaken.
De onderwijslestijden worden ook nog aangevuld met volgende ondersteunende functies:
In het meerjarenplan 2020-2025 werd onder actieplan 3.2 'verduurzamen openbare verlichting', de actie 19 'vervangen van armaturen door LED en wegnemen van lichtpunten in het buitengebied' opgenomen met een voorzien budget van 884.000,00 euro.
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 juni 2020 goedkeuring aan de visienota masterplan openbare verlichting.
Het voorontwerp van het jaaractieplan 2025 verledden openbare verlichting werd opgesteld door Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper. Op het budget van 2025 is er een uitgave van 217.688,16 euro voorzien.
Voor werkzaamheden aan openbare verlichting heeft Fluvius uitsluitende rechten. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In de gemeenteraad van 24 april 2025 werden twee offertes reeds goedgekeurd (deel 1 Staden Blommenwijk en deel 2 Oostnieuwkerke Kouter). Aan de gemeenteraad wordt nu de offerte deel 3 (Westrozebeke centrum) ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van het verledden van de openbare verlichting ontvingen we de offerte deel 3 van Fluvius voor het jaaractieplan 2025.
De offerte is als volgt samengesteld:
| Dossiernummer |
Bedrag exclusief btw |
Bedrag inclusief btw |
||
| 3 |
Westrozebeke centrum | 5000097497 | 45.293,10 euro |
54.804,65 euro |
In Westrozebeke gaat het over de centrumstraten, aangevuld met de Sussexstraat (107 armaturen). Op het bijgaande plan zijn de straten gemarkeerd in een licht paarse kleur.
De verleddingsgraad na de laatste uitvoering bedroeg 50 %. De twee programma's van het jaaractieplan 2024 zijn momenteel in uitvoering (Zuidwege en De Wankaarde). De realisatiegraad zal na uitvoering van de jaaracties 2024 en 2025 dan ongeveer 70 % bedragen. De doelstelling is om 100 % te verledden tegen 31 december 2028, wat overeenkomt met een 500-tal lichtpunten.
De sector Wonen & Omgeving stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, de opdracht 'vervangen van armaturen door LED - jaaractieprogramma 2025, deel 3, te gunnen aan Fluvius, Ter Waarde 90, 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 45.293,10 euro exclusief btw of 54.804,65 euro inclusief btw, mits het verkrijgen van een visum.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
De financieel directeur verleende een voorlopig visum met nummer 2025/GEMEENTE/24.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) geeft aan dat zijn fractie het agendapunt zal goedkeuren, aangezien zij het principe van maximale omschakeling naar LED-verlichting volledig ondersteunen. Hij dringt er wel op aan om ook de resterende 500 lichtpunten zo spoedig mogelijk te vervangen en hiervoor de nodige financiële middelen te voorzien in het nieuwe meerjarenplan.
In dat kader stelt hij de vraag of de wijziging in het brandprogramma (tijdstippen van verlichting) daadwerkelijk heeft geleid tot een verhoogd veiligheidsgevoel. Hij wijst op een recente inbraak in een bestelwagen in Westrozebeke en pleit voor een verhoogde nachtelijke politiecontrole.
Burgemeester Ludwig Willaert neemt de suggestie ter harte om de resterende 500 lichtpunten als actie op te nemen in het nieuwe meerjarenplan. Wat de politiecontrole betreft, verduidelijkt hij dat binnen de politiezone momenteel drie interventieploegen actief zijn tijdens de nacht. Gezien de omvang van het werkingsgebied blijft dit een uitdaging. Bovendien zijn er binnen de zone momenteel een zestal vacatures die moeilijk ingevuld geraken, wat de operationele capaciteit verder onder druk zet.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) sluit aan bij de discussie en stelt dat de gemeente Staden onvoldoende rendement haalt uit de financiële bijdrage aan de politiezone.
Burgemeester Willaert antwoordt dat de politiezone naar best vermogen opereert, rekening houdend met haar vele en diverse opdrachten, waaronder verkeer, drugspreventie en evenementenbegeleiding. Met betrekking tot de opmerking over de verhouding tussen de financiële bijdrage en de geleverde prestaties erkent de burgemeester dat dit een complexe discussie is, die niet eenvoudig te objectiveren valt. Hij begrijpt de bezorgdheid van het raadslid, maar wijst erop dat de realiteit op het terrein de uitvoering van suggesties vaak bemoeilijkt. Desalniettemin zijn constructieve voorstellen steeds welkom.
Ter aanvulling meldt de burgemeester dat de politiezone Spoorkin (regio Veurne) momenteel de wens heeft geuit om aan te sluiten bij de politiezone Arro Ieper. Deze mogelijke aansluiting is momenteel onderwerp van bespreking.
BESLUIT:
Artikel 1:
De studie, ontwerp en offerte deel 3 (Westrozebeke) van het jaaractieplan 2025 verledden openbare verlichting, voor de uitvoering van de actie 19 van het meerjarenplan 2020-2025, opgesteld door Fluvius en sector Wonen & Omgeving wordt goedgekeurd, onder voorbehoud van goedkeuring van het aangepaste meerjarenplan in deze gemeenteraad.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de offerte deel 3 (Westrozebeke) van Fluvius en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 45.293,10 euro exclusief btw of 54.804,65 euro inclusief btw.
Artikel 2:
Deel 3 (Westrozebeke_5000097497) wordt gegund aan Fluvius, Ter Waarde 90 te 8900 Ieper, tegen het nagerekende offertebedrag van 45.293,10 euro exclusief btw of 54.804,65 euro inclusief btw. De financieel directeur verleende een visum en de offerte wordt geplaatst.
Artikel 3:
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0670-00/228000/BESTUUR/CBS/0/IP-008 (ACT-19).
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Fluvius, Ter Waarde 90 te 8900 Ieper.
In het huidige meerjarenplan is een actie met bijhorend budget voorzien voor het herstellen van betonwegen. De vorige grondige renovatie van betonvakken dateert van 2018.
In 2023 en 2024 werden het fietspad langs de Sleihagestraat, Bruggestraat en enkele betonvakken in de Ieperstraat hersteld.
Eind 2024 werd in de Colliemolenstraat, tussen de Moorsledestraat en de Slijperstraat, langs de onpare kant, de halfverharde zoomweg verstevigd met waterdoorlatende grasbetondallen. Hierdoor kan het verkeer elkaar beter kruisen in deze verbindingsweg tussen Passendale en Roeselare.
Er is in 2025 nog 400.000,00 euro beschikbaar. Er wordt voorgesteld om in het najaar van 2025 de verdere noodzakelijke herstellingen te laten uitvoeren door een aannemer.
Na evaluatie van de aanpassingen in de Colliemolenstraat werd er beslist om de zoomweg van de pare kant in eigen beheer te herstellen. De werken zullen gefaseerd uitgevoerd worden. Uit de evaluatie is ook gebleken dat er voldoende uithardingstijd moet zijn, waardoor de weg een langere tijd moet afgesloten worden. De producten die moeten aangekocht worden, komen ook van dit budget.
In het voorjaar werden door de technische dienst in samenspraak met de schepen van openbare werken de grootste gebreken van alle betonwegen geïnventariseerd. Hierbij werd uitgegaan van de betonvakken die door een hoogteverschil of wegzakking trillingen en geluidsoverlast veroorzaken.
In het kader van de opdracht “Renovatie betonwegen 2025” werd een bestek met nr. 2025 245 opgesteld. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 227.527,05 euro exclusief btw of 275.307,73 euro inclusief 21% btw. In bijlage zit een samenvatting van de geselecteerde straten waar herstellingen zullen uitgevoerd worden.
De raming voor de uitvoering in eigen beheer van de pare kant van de Colliemolenstraat bedraagt 35.000,00 euro (aankoop betonproducten en grondverzet).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De lastvoorwaarden (bestek en meetstaat) en gunningswijze moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de plaatsing- en gunningsprocedure te voeren.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025/ACT-92/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-040.
Schepen Bonny Vergauwe licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. 2025 245 en de raming voor de opdracht “Renovatie betonwegen 2025”, opgesteld door de Dienst Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 227.527,05 euro exclusief btw of 275.307,73 euro inclusief 21% btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de plaatsing- en gunningsprocedure te voeren.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025/ACT-92/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-040.
In de gemeenteraad van 29 juni 2023 werd toelating gegeven voor het plaatsen van diverse camera's op niet-besloten plaatsen. De aanwezigheid van bewakingscamera’s kan een antwoord bieden op volgende stijgende trend: incidenten van kleine criminaliteit en overlast. Dit cameratoezicht is belangrijk in kader van een veilige omgeving, het beheersen van overlast op het grondgebied en het verhogen van de leefbaarheid van de gemeente.
Op heden zijn er 2 dossiers voor 2 bijkomende camera's op welgekozen locaties. Deze camera’s worden ingezet voor bewaking, beveiliging, controle en toezicht op de volgende locaties:
De camera aan de leestuin van de bibliotheek is aldus een camera’s op een niet-besloten plaats, d.w.z. een plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek. De bijkomende camera voor de gemeenteschool hoort niet tot de wettelijk gedefinieerde niet-besloten plaatsen waarvoor geen uitdrukkelijk advies vereist is. maar omwille van de éénvormigheid worden beide dossiers ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De doeleinden voor de plaatsing van deze camera's kunnen worden omschreven als volgt:
De opgenomen beelden worden enkel voor deze doelstellingen verwerkt. Realtime beelden mogen alleen bekeken worden onder toezicht van de Politie.
Om het cameratoezicht op een niet-besloten plaats (bibliotheek) te kunnen invoeren, moet de gemeenteraad een positief advies geven over de betrokken niet-besloten plaats(en), de perimeter, de geldigheidsduur van de plaatsing. De gemeenteraad geeft een advies na een veiligheidsadvies van de lokale korpschef. De korpschef van de lokale Politiezone Arro Ieper gaf een positief advies op 17 juni 2025.
De nodige waarschuwingen worden in de buurt aangebracht zodat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op die specifieke plaatsen.
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) informeert naar de locaties binnen de gemeente waar momenteel reeds vaste camera’s geplaatst zijn.
Burgemeester Willaert somt de bestaande locaties op, waaronder: de terreinen van voetbalclub SK Staden, het jeugdcentrum SWOK en ontmoetingscentrum De Oever.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) vraagt of er reeds werd nagedacht over het inzetten van mobiele camera’s.
Burgemeester Willaert antwoordt dat de gemeente momenteel nog geen mobiele camera’s in gebruik heeft, maar dat hij deze suggestie meeneemt voor verdere bespreking.
BESLUIT:
Artikel 1:
In navolging van het positief advies van de korpschef van politiezone arro Ieper, voor de camera op een niet-besloten plaats (bibliotheek) adviseert de gemeenteraad positief over de plaatsing en het gebruik van vaste bewakingscamera’s op volgende locaties:
Artikel 2:
De uitvoeringstijd voor de plaatsing en het gebruik van de vaste bewakingscamera’s is onbeperkt.
Artikel 3:
Dit advies wordt ter kennis gebracht aan de verwerkingsverantwoordelijke (het gemeentebestuur) die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene registeren van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Artikel 4:
Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Groenestraat.
Motivatie:
Na aanhoudende klachten over doorgaand verkeer in de Groenestraat, gedeelte tussen de Slijperstraat en de Spanjestraat, wordt een proefopstelling geplaatst om het overmatig sluipverkeer te weren.
Uit de evaluatie stellen we vast dat er nog veel bewegingen plaatsvinden in de Groenestraat en Roodkruisstraat. Voornamelijk verkeer komende van Roeselare richting Oostnieuwkerke.
Wijziging:
§ 2. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B5 en B15a ter hoogte van de Slijperstraat.
§ 3. In de Groenestraat wordt een vooraanduiding van de voorrangsregel met het kruispunt Slijperstraat geplaatst.
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord B7 op 150 meter van het betrokken kruispunt.
§ 1. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf het kruispunt Groenestraat – Spanjestraat tot aan de grens met Roeselare.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.
§ 3 In de Groenestraat geldt een tonnagebeperking tot 3.5 ton vanaf de Spanjestraat tot de Slijperstraat met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C21 met aanduiding 3.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ ter hoogte van de volgende kruispunten:
Spanjestraat – Groenestraat;
Groenestraat – Zwijnedreef;
Groenestraat – ‘t Eirdestratje;
Groenestraat – Slijperstraat.
§ 5. Er geldt een verboden toegang voor elke bestuurder, met uitzondering van plaatselijk verkeer, op de volgende locaties:
Groenestraat, gedeelte tussen de Spanjestraat en de Roodkruisstraat.Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3, C31 a en b en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op alle betrokken kruispunten.
§ 2. In de Groenestraat worden twee stopstrepen aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Groenestraat – Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
AVR:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 26 juni 2025.
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Groenestraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van de Spanjestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Spanjestraat.
§ 2. In de Groenestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B5 en B15a ter hoogte van de Slijperstraat.
§ 3. In de Groenestraat wordt een vooraanduiding van de voorrangsregel met het kruispunt Slijperstraat geplaatst.
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord B7 op 150 meter van het betrokken kruispunt.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingevoerd vanaf het kruispunt Groenestraat – Spanjestraat tot aan de grens met Roeselare.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.
§ 2. In de Groenestraat geldt een tonnagebeperking tot 7.5 ton vanaf de grens met Roeselare met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C21 met aanduiding 7.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ ter hoogte van de grens met Roeselare.
§ 3. Vanuit de Groenestraat is het verboden de Zwijnedreef in te rijden, uitgezonderd fietsers en speedpedelecs.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31 en het onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt met de Zwijnedreef.
§ 4. Vanuit de Groenestraat is het verboden de Slijperstraat in te rijden, richting centrum Oostnieuwkerke, voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijke bediening.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C31 en het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening met het pictogram C31 (met vermelding 3,5 ton)’ ter hoogte van het kruispunt met de Slijperstraat.
§ 5. Er geldt een verboden toegang voor elke bestuurder, met uitzondering van plaatselijk verkeer, op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3, C31 a en b en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op alle betrokken kruispunten.
Artikel 2.4 Markeringen
§ 1. Op het kruispunt van de Spanjestraat - Groenestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
§ 2. In de Groenestraat worden twee stopstrepen aangebracht die de plaats aanduiden waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Groenestraat – Slijperstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe. De toelichting gebeurt samen met de toelichting voor het volgende agendapunt omtrent de Roodkruisstraat.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) plaatst een kanttekening bij de voorgestelde aanpassingen. Volgens hem zal dit mogelijk aanleiding geven tot een nieuwe vraag om de Colliemolenstraat volledig naar een snelheidsregime van 50 km/u te brengen. De knelpunten zullen zich naar andere plaatsen verleggen. Het raadslid uit tevens zijn bezorgdheid met betrekking tot de handhaving van de snelheidslimieten.
Schepen Coopman antwoordt dat een groot deel van de Colliemolenstraat reeds onder het snelheidsregime van 50 km/u valt. Hij benadrukt dat de situatie voortdurend geëvalueerd wordt, maar dat er geen pasklare of ideale oplossing bestaat. Het belangrijkste is dat de betrokken buurtbewoners tot een gedragen compromis zijn gekomen.
Burgemeester Ludwig Willaert voegt hieraan toe dat er in de Colliemolenstraat tevens twee rijbaankussens werden aangelegd, die een snelheidsremmend effect beogen.
Schepen Bonny Vergauwe onderstreept dat de verkeersdrukte in de Colliemolenstraat aanzienlijk is, met verkeerstellingen tot 1.500 voertuigen per dag.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Groenestraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Er wordt een wijziging ingevoerd voor het aanvullend verkeersreglement van de Roodkruisstraat.
Motivatie:
Na aanhoudende klachten over doorgaand verkeer in de Groenestraat, gedeelte tussen de Slijperstraat en de Spanjestraat en de Roodkruisstraat, werd een proefopstelling geplaatst om het overmatig sluipverkeer te weren.
Uit de evaluatie stellen we vast dat er nog veel bewegingen plaatsvinden in de Groenestraat en Roodkruisstraat. Voornamelijk verkeer komende van Roeselare richting Oostnieuwkerke.
Wijziging:
§ 2. In de Roodkruisstraat geldt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met aanduiding 50.
Aanvullend verkeeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Dit reglement geldt vanaf de bekendmaking van de raadsbeslissing van 26 juni 2025.
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Roodkruisstraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Roodkruisstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van de Spanjestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van de Spanjestraat.
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Roodkruisstraat geldt een tonnagebeperking tot 3.5 ton met een vermelding ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C21 met aanduiding 3.5 ton met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op de volgende locaties:
§ 2. In de Roodkruisstraat geldt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met aanduiding 50.
Artikel 2.4 Markeringen
§ 1. Op het kruispunt van de Roodkruisstraat – Spanjestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Roodkruisstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Het Lokaal Materialenplan streeft naar minder organisch-biologisch afval in de restafvalzak. Daarom moeten gemeenten vanaf 1 januari 2026 zorgen dat burgers die dat wensen, hun bioafval selectief kunnen aanbieden. Gft-afval is afval van organische oorsprong zoals keukenafval, etensresten, groente- en fruitresten en tuinafval ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
Het afvalbeleid van de gemeente Staden is hoofdzakelijk in handen van de intercommunale MIROM. MIROM legt dan ook alle prijsbepalingen inzake afvalverwerking vast (bv. prijs afvalzakken, composteermiddelen, ophaling tuinafvalbak, prijzen gerelateerd aan diftarregeling… tot de inzameling grof vuil aan huis).
Als gevolg van de verplichte gft-inzameling start MIROM Roeselare vanaf 1 januari 2026 met de gft-inzameling aan huis op het grondgebied van Hooglede, Houthulst, Koekelare, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare, Staden, Torhout, Wingene en Zonnebeke.
Om deze inzameling vlot van start te laten gaan op 1 januari 2026 krijgen de burgers de mogelijkheid vrijwillig in te tekenen op deze abonnementsformule vanaf 15 september 2025. Een jaarabonnement van 1 januari tot 31 december kost 33 euro. Bijkomend moet er een gft-container aangekocht worden. De kostprijs van een container bedraagt 5 euro. Optioneel kunnen een keukenemmer (4 euro) of gft-zakjes (3 euro/25 stuks) aangekocht worden.
Hiervoor dient het retributiereglement op afvalinzameling tijdig aangepast te worden met de bepalingen inzake retributies voor gft.
De Raad van Bestuur van MIROM keurde deze gft-retributie goed in de Raad van Bestuur van 7 mei 2025.
Schepen Bonny Vergauwe licht het agendapunt toe.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) vraagt naar de mogelijkheid om de ophaling van afval wekelijks te laten plaatsvinden, aangezien dit in andere intercommunales al gebeurt. Hij informeert of een wekelijkse ophaling hier ook overwogen wordt.
Schepen Vergauwe geeft aan dat het nieuwe ophalingssysteem voorwerp zal zijn voor evaluatie, waarbij ook de frequentie van de tweewekelijkse ophaling wordt beoordeeld. De schepen benadrukt dat een wekelijkse ophaling een aanzienlijke financiële impact met zich meebrengt, die op dit moment moeilijk haalbaar is binnen het bestaande budget.
Raadslid Verhaeghe verzoekt bevestiging omtrent de prijsstijging van de restafvalzak, van €1,70 naar €2,70.
Schepen Vergauwe bevestigt de prijsverhoging en verwijst naar de uitgebreide communicatie hierover in de media. Hij licht toe dat de prijs van de afvalzakken de voorbije jaren niet werd geïndexeerd en dat deze verhoging noodzakelijk is om de kosten voor de ophaling van GFT-afval te kunnen dekken.
BESLUIT:
Artikel 1:
Vanaf 1 januari 2026 wordt gft-afval aan huis ingezameld na afsluiten van een geldig gft-abonnement. Het afsluiten van een gft-abonnement is mogelijk vanaf 15 september 2025.
Artikel 2:
Het tarief van de retributie voor gft-inzameling gaat in op 1 september 2025 en bedraagt:
| - Omschrijving |
- Retributie |
| - Jaarabonnement gft-container |
- € 33,00 / jaar |
| - Aankoopkost gft-container |
- € 5,00 / container |
| - Vervangkost gft-container |
- € 0,00 / container (tijdens 2 jaar garantieperiode) - € 5,00 / container (na garantieperiode) - € 10,00 / container (bij schade door oneigenlijk gebruik) |
| - Leverkost gft-container aan huis |
- € 0,00 / container bij afsluiten abonnement - € 5,00 / container bij vervanging |
| - Aankoopkost keukenemmer |
- € 4,00 / container |
| - Aankoopkost gft-zakjes |
- € 3,00 / 25 stuks |
Artikel 3:
De retributie is verschuldigd op het moment van afsluiten of verlengen van het gft-abonnement. Een gft-container dient verplicht aangekocht te worden bij het afsluiten van een gft-abonnement. Een gft-container kan niet afzonderlijk worden aangekocht en is altijd gelinkt aan een gft-abonnement.
Artikel 4:
De abonnementsperiode loopt van 1 januari tot 31 december. Wanneer een abonnement start in de loop van het jaar, zal de prijs van het abonnement berekend worden vanaf de maand volgend op het versturen van de betalingsaanvraag tot 31 december.
Artikel 5:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan MIROM Roeselare.
De bibliotheek werd gebouwd in 1997. De stookinstallatie is aan vernieuwing toe.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie stookplaats bibliotheek Staden” werd gegund aan Certuz Studiebureau vof - Marc Kerckaert, Koordhoekstraat 34 te 8610 Zarren.
In het kader van de opdracht “Renovatie stookplaats bibliotheek Staden” werd een bestek met nr. 2025 244 opgesteld door de ontwerper, Certuz Studiebureau vof - Marc Kerckaert, Koordhoekstraat 34 te 8610 Zarren.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 106.548,00 euro exclusief btw of 128.923,08 euro inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0703-00/221000/BESTUUR/CBS/0/IP-160 (actie GBB).
Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. 2025 244 en de raming voor de opdracht “Renovatie stookplaats bibliotheek Staden”, opgesteld door de ontwerper, Certuz Studiebureau vof - Marc Kerckaert, Koordhoekstraat 34 te 8610 Zarren worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 106.548,00 euro exclusief btw of 128.923,08 euro inclusief 21% btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0703-00/221000/BESTUUR/CBS/0/IP-160 (actie GBB).
In de gemeenteraad van 30 mei 2024 is de ontwerpakte goedgekeurd in functie van de realisatie van een nieuwe trage verbinding langs de Zarrenbeek tussen de Kerkhofblommenstraat en de sportsite De Wankaarde.
Het eerste deel van de nieuwe trage weg loopt vanaf de Kerkhofblommenstraat langs de woning Kerkhofblommenstraat 30A. Op vraag van de eigenaars/bewoners van de woning Kerkhofblommenstraat 30A en in overleg met de overige aangelanden is er een voorstel uitgewerkt waarbij het tracé van de nieuwe trage weg opschuift richting de beek, verder van de woning. Het betreft een beperkte aanpassing, vertrekkende van Om aan de straatzijde naar 6,90 m op het einde van het perceel.
De aanpassing wijzigt niets aan de doelstelling en de functionaliteit van de verbinding. Ook de functie als toegangsweg naar de achterliggende landbouwpercelen blijft gevrijwaard.
De oorspronkelijke oppervlakte die door de gemeente werd aangekocht blijft na de aanpassing ongewijzigd.
De herverdeling van de gronden vormt het voorwerp van een nieuwe notariële akte. Het ontwerp van de akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het voorstel is uitgewerkt in overleg met de betrokken aanpalende eigenaars en komt tegemoet aan de bemerkingen van de rechts aanpalende eigenaar.
Zie plan in bijlage.
De wijziging heeft geen gevolgen voor beoogde doelstelling, namelijk de realisatie van een nieuwe kwalitatieve trage verbinding en een nieuwe functionele ontsluiting voor de achterliggende landbouwpercelen.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Aan- en verkoop zijn gelijkwaardig. De ruil gebeurt zonder opleg. Alle kosten zijn ten laste van de aanpalende eigenaar(s).
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van akte inzake de herverdeling van de gronden in functie van de trage verbinding tussen de Kerkhofblommenstraat en sportsite De Wankaarde, ter hoogte van de Kerkhofblommenstraat, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, Sectie A, deel van de nrs. 1622A, 1622C en 1622D, en zoals voorgesteld op het meetplan opgemaakt door Geomex (ref. 23M0530D, dd. 22 april 2025), wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het ontwerp van akte, opgemaakt door het notariskantoor Brusta, toegevoegd in bijlage, vormt één geheel met deze beslissing.
De woning Vijfwegenstraat 11 te Westrozebeke werd te koop aangeboden via een makelaar.
De woning is gelegen naast de gemeentelijke basisschool Okido. De aankoop van de woning biedt een opportuniteit voor extra klasruimte. Op het bestaande schoolterrein zelf zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden.
Na onderhandeling is de overeengekomen prijs 240.000,00 euro.
Het ontwerp van akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op het terrein van de gemeentelijke basisschool Okido is er geen ruimte beschikbaar voor uitbreiding.
De aankoop van de aanpalende woning met tuin biedt mogelijkheden om de buitenspeelruimte van de school te verruimen, het integreren van een groene ruimte en biedt mogelijkheden om het aantal leslokalen uit te breiden. Gelet op de prognoses van het aantal leerlingen is er behoefte aan bijkomende leslokalen (1 tot 3). Een leslokaal kan worden ingericht in de woning. Uitbreiding is nog mogelijk in de tuin. De woning kan ook worden ingezet voor kleinere klasruimtes voor bijvoorbeeld zorg, of lessen Nederlands aan anderstaligen.
Na de aankoop dient de woning te worden aangepast en gerenoveerd zodat deze geschikt is voor de nieuwe functie.
In eerste instantie zou het gelijkvloers van de woning gebruiksklaar worden gemaakt met:
De overeengekomen prijs van 240.000,00 euro is gelijk aan de geschatte prijs.
De totale oppervlakte van het perceel is 374 m².
Het budget voor de aankoop en eerste aanpassingswerken is voorzien in de meerjarenplanaanpassing 13, ter goedkeuring voorgelegd in de gemeenteraad van 26 juni 2025.
De aankoop komt in aanmerking voor subsidiëring door Agion. Het dossier is inmiddels ingediend voor goedkeuring. De procedure loopt.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Kimberly Saelens (Open VLD) informeert naar de timing van de geplande opfrissingswerken.
Schepen Coopman geeft aan dat er reeds enkele opfrissingswerken zullen plaatsvinden om het geheel gebruiksklaar te maken. De overige werken zullen gefaseerd worden uitgevoerd.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) vraagt welke werken in aanmerking komen voor de Agionsubsidie.
Schepen Coopman antwoordt dat hij nadere informatie hierover aan het raadslid zal bezorgen.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ontwerpakte, opgesteld door notariskantoor Brusta te Staden, betreffende de aankoop van de woning Vijfwegenstraat 11, kadastraal gekend onder Staden 3de Afdeling Sectie B Nr. 613c3, tegen de prijs van 240.000,00 euro, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De ontwerpakte is toegevoegd in bijlage en vormt één geheel met deze beslissing.
In functie van de rioleringswerken en heraanleg van de Roeselarestraat, Doornkouter, Paalweg, Moststraat, Vyvestraat, Moerasstraat en Huisdrevestraat is er een rooilijnplan opgemaakt. Het rooilijnplan maakt deel uit van de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Specifiek voor de aanleg van grachten / infiltratiezones langs de Doornkouter en de Paalweg dient er een inname te gebeuren van private gronden en dient de rooilijn te worden aangepast. Ter hoogte van het kruispunt Vyvestraat / Withoekstraat is er een inname in functie van de aanleg van een openbare parking. Langs de Roeselarestraat, tussen Withoekstraat en nr. 255 is er een inname langs de Roeselarestraat in functie van de verbreding van de weg die noodzakelijk is voor de aanleg van een fietspad. De zijweg van de Huisdrevestraat, tussen nrs. 3 en 13, wordt verbreed in functie van de nieuwe weginrichting en de aanleg van riolering.
Het rooilijnplan omvat de gewijzigde delen van de rooilijn langs de Doornkouter, Paalweg, Roeselarestraat (tussen kruispunt Vyvestraat / Withoekstraat en nr. 255) en zijweg Huisdrevestraat (tussen nrs. 3 en 13). In de andere straten of straatdelen die deel uitmaken van het project blijft de rooilijn ongewijzigd.
Na het openbaar onderzoek in het kader van de lopende procedure voor de omgevingsvergunning, met het bijhorende rooilijnplan, dient de gemeenteraad een beslissing te nemen inzake het ontwerp van rooilijnplan.
Tijdens het openbaar onderzoek zijn er 38 bezwaren ingediend waarvan 6 bezwaren handelen over het ontwerp van rooilijnplan, zijnde over de grachten in de Paalweg en Doornkouter.
Het ontwerp van rooilijnplan met de nieuw aan te leggen weg ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Overeenkomstig artikel 12 paragraaf 12 wordt de procedure voor vaststelling van het rooilijnplan gecombineerd met de aanvraag tot omgevingsvergunning, meer bepaald de aanvraag tot verkavelen. De gemeenteraad moet uitspraak doen over het rooilijnplan.
Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:
1. Algemeen belang:
De aanleg beoogt enerzijds een herinrichting van de Roeselarestraat met fietspaden en anderzijds de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. De werken staan in het teken van het algemeen belang. De wijziging van de rooilijnen is noodzakelijk voor de beoogde inrichting en is noodzakelijk voor de aanleg van afwateringskanalen en infiltratiezones met het oog op het bekomen van een afdoend en performant afwateringssysteem.
2. Uitzonderingsmaatregel:
De wijzigingen zijn specifiek voor het voorliggende project en vloeien niet voort uit een algemeen beleid rond rooilijnwijzigingen.
3. Verkeersveiligheid en ontsluiting aangelanden:
De toegankelijkheid tot de aanliggende percelen is gewaarborgd. Er is voldoende ruimte binnen de rooilijnen voor de aanleg van een openbare weg, met parkeerhavens, aanleg van fietspaden, inrichten van bushaltes, ruimte voor water, waterbuffering en waterinfiltratie via onverharde bermen en grachten.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Het voorliggende rooilijnplan heeft geen invloed op aangrenzende gemeentes of stad.
5. Actuele functie en toekomstige behoeften, met afweging van de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten:
De wijzigingen van de rooilijnen beperken zich tot het strikt noodzakelijke en blijven beperkt in omvang. De actuele functies van de aanpalende percelen blijven gewaarborgd. De wijzigingen hebben geen invloed op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
In kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning moet een een openbaar onderzoek gehouden worden, waarvan het rooilijnplan deel uitmaakt. Het openbaar onderzoek liep van 7 maart 2025 tot en met 5 april 2025. De gemeente heeft 38 bezwaren ontvangen (13 analoog, 25 digitaal). 10 bezwaren handelen over de aanleg van de grachten / wadi's in de Paalweg en Doornkouter. Gezien voor de aanleg van de grachten een wijziging van de rooilijn vereist is, verwijzen deze bezwaren aldus impliciet naar het ontwerp van rooilijnplan.
4 van de 10 bezwaren zijn zowel digitaal als analoog ingediend. Dit brengt het totaal aantal unieke bezwaren die impliciet handelen over het rooilijnplan op 6.
De inhoud van de bezwaren is gelijklopend waardoor deze ook samen kunnen worden behandeld. In de bezwaren wordt de noodzaak van de aanleg van brede grachten langs de Doornkouter en Paalweg in vraag gesteld. Door de aanleg is er verlies van kwalitatieve landbouwgrond en zal deze een beperking inhouden voor de bewerking van de zone van 5m langs de gracht. De noodzaak van de aanleg van grachten wordt in vraag gesteld of toch minstens de dimensionering ervan.
Evaluatie van de bezwaren:
Het college van burgemeester en schepenen hield eraan om de bewoners en eigenaars van de Paalweg en Doornkouter uit te nodigen voor een informatievergadering. Deze vond plaats op 2 juni 2025. Een dertigtal aanwezigen kreeg een toelichting en de kans om vragen te stellen.
Een aantal algemene bezorgdheden blijken niet geheel onlogisch van economische aard. De hoger gelegen en drogere gronden zijn waardevoller als akkerland. De vrees bestaat ook dat er naast de verwerving voor de grachten, in de toekomst ook een richtlijn zal ingevoerd worden van een bemestingsvrije strook van 5 meter, bijkomend te vrijwaren. De betrokken partijen zouden liever een meer afwaartse collectieve waterbuffer, of de bestaande natuurlijke en ingebuisde afstroom via de private gronden te behouden. Hoewel er begrip is voor deze insteek, is het gevraagde in tegenstelling tot de principes uit het Decreet Integraal Waterbeleid, die aangeeft dat het water zo dicht mogelijk bij de bron moet worden opgevangen, en moet infiltreren in plaats van af te voeren. Dit geldt des te meer voor hemelwater afkomstig van de openbare wegenis. De door de aangelanden voorgestelde optie is daarmee niet compatibel, omdat het noch bij de bron gebeurt, noch via infiltratie. De gronden gelegen in de lager gelegen natte bedding van de natuurlijke afstroom hebben inherent een bodemsamenstelling die meer klei bevat.
Een algemene vaststelling die naar voren kwam was dat voor zij die ‘bovenaan’ in het stelsel zitten logisch op heden geen overlastproblematieken kennen, terwijl zij in de 'laagte' evenwel jaar na jaar er mee geconfronteerd worden.
Er werden bijkomend enkele vragen gesteld met betrekking tot de toegangen naar de landbouwpercelen en of er voldoende ruimte is voor de grote transporten in de vijf 90-graden bochten die aanwezig zijn. Hiermee zal de gemeente rekening houden en voor de uitvoering in overleg gaan met de gebruikers zodat kleine wijzigingen in het tracé van de open gracht de toegankelijkheid voor iedereen mogelijk maken.
De bezwaren die handelen over het rooilijn plan worden beoordeeld als ongegrond. De bezwaren geven geen aanleiding tot wijzigingen van het ontwerp rooilijnplan.
De bezwaren die hier niet aanbod kwamen, worden beoordeeld door vergunningsverlenende instantie, namelijk de Gewestelijke Vlaamse Overheid, in voorbereiding van een beslissing tot omgevingsvergunning.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, opgemaakt door studiebureau Demey, voor de nieuwe weginrichting Roeselarestraat, Doornkouter, Paalweg, Moststraat, Vyvestraat, Moerasstraat en Huisdrevestraat goed.
Volgens het decreet lokaal bestuur is het een bevoegdheid van de gemeenteraad om schenkingen aan de gemeente te aanvaarden.
De heer Bernard Crombez wenst een aantal werken van Emiel Serroen (1875-1960, hoofdonderwijzer in Staden) te schenken aan het gemeentelijk archief.
Er werd hiervoor een schenkingsovereenkomst opgesteld, en een overzicht met het geschonken materiaal.
Artikel 43, 13° van het gemeentedecreet.
De boekjes van Emiel Serroen zijn een aanwinst voor het archief.
Emiel Serroen was een gekend figuur in de Stadense geschiedenis. Hij werd in 1896 onderwijzer in Staden, en zou net tot hoofdonderwijzer worden benoemd toen de eerste wereldoorlog uitbrak. In 1924 wordt hij hoofdonderwijzer in Staden. Naast het lesgeven, was hij ook onderwijzer in de weefschool, de zondagsscholen en de avondschool. De heer Serroen was ook actief in het verenigingsleven, lid van de muziekvereniging en de toneelvereniging.
Hij was schrijver van toneelwerken, zowel gesproken als het operettegenre en schreef ontelbare gelegenheidsgedichten. Het werk "Hogerop" dat in de schenking zit was zijn meesterwerk en kende meer dan 2000 opvoeringen.
Hij stierf te Staden op 13 mei 1960.
Schepen Miet Vandenbulcke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van materiaal van de heer Emiel Serroen aan het gemeentearchief door de heer Bernard Crombez.
Artikel 2:
De schenkingsovereenkomst, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
De gemeentelijke archiefdienst wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2025 om 20:56.
Namens gemeenteraad,
Wouter Tyberghien
algemeen directeur waarnemend
Sarah Van Walleghem
voorzitter