Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

Notulen  ocmw-raad

do 02/03/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 26 januari 2023 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het ocmw-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 26 januari 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 26 januari 2023 worden goedgekeurd.

      • Goedkeuren beleidsverklaring preventie en welzijn lokaal bestuur Staden

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Een beleidsverklaring preventie en welzijn is een document waarin de werkgever de visie, waarden en beleidsdoelstellingen formuleert in verband met welzijn op het werk. Het geldt als schriftelijk engagement om te voldoen aan de welzijnswet en uitvoeringsbesluiten en om voortdurend naar verbetering te streven.
        Een beleidsverklaring is geen strikt wettelijke welzijnsverplichting, maar het toont wel aan dat een werkgever voldoet aan de algemene verplichting om de nodige preventie- en welzijnsmaatregelen te treffen.

        In overleg met de externe dienst voor preventie op het werk, heeft de interne preventie-adviseur een nieuwe beleidsverklaring preventie en welzijn opgemaakt, die op heden ter goedkeuring van de gemeenteraad voorligt.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Welzijnswet van 4 augustus 1996
        Feiten, context en argumentatie

        Door de dienst Welzijn op het werk werd een nieuwe beleidsverklaring preventie en welzijn opgesteld.

        De beleidsverklaring is noodzakelijk voor de verdere uitwerking van het globaal preventieplan van de gemeente Staden.

        Deze beleidsverklaring preventie en welzijn werd ook besproken op het HOC-BOC van het lokaal bestuur op 16 februari 2023.

        Verwijzingsdocument

        Beleidsverklaring

        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe en verwijst naar zijn toelichting in de gemeenteraad over hetzelfde punt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De beleidsverklaring preventie en welzijn, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

      • Goedkeuren van herwerkt algemeen kader rond organisatiebeheersing

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In de gemeente- en ocmw-raad van 28 november 2019 werd het algemeen kader rond organisatiebeheersing goedgekeurd.

        Het kader werd opgemaakt op basis van het VVSG-model. Dit model is uitgewerkt als een schil rond de plan-do-check-act verbetercyclus en 5 belangrijke onderdelen:

        • onderdeel 1: management: dit onderdeel bevat verschillende elementen van aansturing, zoals betrokkenheid, verwachtingen, ambities, doelstellingen, planning, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
        • onderdeel 2: middelen: dit onderdeel bevat de verschillende randvoorwaarden waarmee rekening moet gehouden worden, zoals financiële middelen, personeel en competenties, infrastructuur, patrimonium, ICT en communicatie.
        • onderdeel 3: dienstverlening: dit onderdeel bevat aandachtspunten in kader van de uitwerking, uitvoering en beheersing van de uitvoering van de kernprocessen, -taken, -activiteiten en –opdrachten.
        • onderdeel 4: meten en verbeteren: dit onderdeel bevat aandachtspunten van bewaken, meten, opvolgen en verbeteren.
        • onderdeel 5: kwaliteitsmanagementsysteem: dit onderdeel bevat enkele meer formele ondersteunende elementen, zoals documenten- en registratiebeheer.

        In het najaar 2022 vond in het lokaal bestuur Staden een organisatie-audit plaats waarvan het rapport ter kennis werd gegeven in de gemeenteraad van 21 december 2022.

        Op basis van de aanbeveling uit dit auditrapport werd in het actieplan bepaald dat het goedgekeurde kader moet worden geëvalueerd en eventueel aangepast. Een aanpassing op een aantal concrete items werd zeker vooropgesteld zijnde:

        • aanpak van organisatie van een zelfevaluatie
        • bepalen periodiciteit zelfevaluatie
        • bepalen manier van rapportering
        • vastleggen periodiciteit van rapportering aan de stakeholders.

        Deze evaluatie werd ondertussen afgerond met het managementteam en is geresulteerd in een herwerkt kader voor organisatiebeheersing, dat nu ter goedkeuring ligt.

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 41, 7° en 78, 8° en artikelen 217-220.

        Openbaar onderzoek
        • herwerkt algemeen kader rond organisatiebeheersing
        • model vragenlijst voor zelfevaluatie
        Financiële gevolgen

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt het kader voor organisatiebeheersing goed, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.

        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe en verwijst naar zijn toelichting in de gemeenteraad over hetzelfde punt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Financiën

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2022

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld. 

        In bijlage vindt u het rapport over het vierde kwartaal 2022 terug.

        Openbaar onderzoek

        Financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2022.

        Financiële gevolgen

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2022.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe en verwijst naar zijn toelichting in de gemeenteraad over hetzelfde punt.

    • Patrimonium

      • Goedkeuren akte voor verkoop van bejaardenwoningen in de Valkstraat en Pelikaanstraat aan SHM De Mandel

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 luidt actie 113 als volgt: 'verkopen van de seniorenwoningen in Oostnieuwkerke'.

        Het ocmw is eigenaar van 13 bejaardenwoningen en 7 garages in de Valkstraat en de Pelikaanstraat. In het kader van een kerntakendebat heeft het ocmw nagedacht over de mogelijke toekomstige bestemming van deze 13 wooneenheden, weliswaar met het behoud van het sociaal maatschappelijke karakter.

        In de ocmw-raad van 24 november 2022 werd de principiële beslissing tot verkoop van de woningen met garages en gemeenschappelijke groenzone aan sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel goedgekeurd.

        Vervolgens werd gevraagd aan Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid tot opmaak van een ontwerp akte verkoop, die nu ter goedkeuring van de ocmw-raad voorligt. De verkoop zou worden gerealiseerd per 1 mei 2023.

        Bevoegdheid en juridische grond

        decreet lokaal bestuur

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad van 24 november 2022 heeft zich principieel akkoord verklaard tot verkoop van de woningen, garages en groenzone aan de geschatte prijs van 1.125.000,00 euro. Dit in navolging van de Raad van Bestuur van De Mandel die reeds op 28 juni 2022 zijn goedkeuring had gegeven omtrent de verwerving van deze bejaardenwoningen aan de geschatte prijs van 1.125.000,00 euro. Deze verkoopprijs komt overeen met de schatting opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties.

        De bejaardenwoningen zijn in het GRUP Centrum gelegen in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Een sociaal woningbouwproject (bestaand of nieuw) is in overeenstemming met deze bestemming. Dit werd ook bevestigd in de principiële beslissing.

        Verwijzingsdocument
        • ontwerp akte door Vastgoedtransacties
        • Notule Raad van Bestuur De Mandel van 28 juni 2022.
        • Notule ocmw-raad van 24 november 2022
        • Schattingsverslag dienst Vastgoedtransacties van 21 januari 2022
        • GRUP Centrum.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De akte verkoop onroerend goed betreffende de verkoop van 13 bejaardenwoningen in de Valkstraat en Pelikaanstraat, inclusief 7 garages en gemeenschappelijke groenzone, aan sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel voor een bedrag van 1.125.000,00 euro, zoals opgemaakt door Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        De akte verkoop onroerend goed blijft gehecht aan deze beslissing om er één geheel mee uit te maken.

        Artikel 3:

        Commissaris Alain Maricou van Afdeling Vastgoedtransacties wordt gemachtigd om namens het ocmw deze akte verkoop te ondertekenen.

    • Welzijn

      • Goedkeuren van de afsprakennota voor de gebruikers van de thuisdienst als dienstencheque-onderneming

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De thuisdienst van het ocmw Staden is sinds 2007 erkend als dienstencheque-onderneming. In de ocmw-raad van 5 september 2007 werd een aangepast reglement goedgekeurd inzake de rechten en plichten van de klanten van deze dienst. In de jaren erna werd dit reglement ad hoc gewijzigd op basis van gewijzigde reglementering.

        Op heden ligt een vernieuwde versie van het reglement ter goedkeuring, gebaseerd op een grondige evaluatie en aanpassing aan de geldende werkwijze.

        Feiten, context en argumentatie

        In het reglement worden volgende zaken behandeld:

        • Algemeenheden
        • Uurregeling
        • Geplande hulp afzeggen
        • Het takenpakket
        • Materiaal, producten en werkomstandigheden
        • Beroepsgeheim
        • Ongevallenverzekering
        • Tarieven
        • Duur van de overeenkomst
        • Praktische afspraken
        Verwijzingsdocument
        • afsprakennota
        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De afsprakennota voor de klanten van de thuisdienst - dienstencheque-onderneming, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Het reglement zoals oorspronkelijk goedgekeurd in de ocmw-raad van 5 september 2007, wordt opgeheven.

De voorzitter sluit de zitting op 02/03/2023 om 20:11.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Martine Zoete
voorzitter