Terug
Gepubliceerd op 07/03/2024

Besluit  gemeenteraad

do 29/02/2024 - 19:00

Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - Ommegang West - aanpassing

Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Zoete, schepen
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het aanvullend verkeersreglement van de Ommegang West wordt aangepast.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
  • De verkeersregelgeving: 
    • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
    • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
    • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
  • De specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
    • decreet van 16 mei 2008;
    • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
    • omzendbrief van 3 april 2009.
  • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
Feiten, context en argumentatie

Motivatie:

Vanaf 1 september 2023 werd in de Ommegang West een proefopstelling georganiseerd betreffende het invoeren van een KNIP ter hoogte van huisnummer 12 (bedrijf Westvlees). De proefopstelling loopt ten einde in februari 2024 en dient opgenomen te worden in het AVR van de Ommegang West.

Er werd een bevraging georganiseerd bij de bewoners van de Ommegang West over het effect van de KNIP. Alle elf ontvangen reacties waren positief met onderstaande opmerkingen:

  • vraag tot het inrichten van een woonerf;
  • vraag tot aanleggen van bijkomende voetpaden;
  • er komt af en toe toch nog een vrachtwagen terecht in het gedeelte van de Ommegang West tussen Westvlees en de Foncieregoedstraat. Ondanks dat het wel sterk verminderd is.
Het invoeren van de KNIP heeft de gewenste gevolgen voortgebracht:
  • het voorkomen van sluipverkeer;
  • het verminderen van overdreven snelheden met als gevolg het verhogen van de verkeersveiligheid;
  • het verminderen van de doorgang van zwaar verkeer.
 
Wijziging:

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement omzetten in een aanvullend verkeersreglement.

Het parkeerverbod in de Ommegang West, gedeelte van de Foncieregoedstraat tot huisnummer 12 (KNIP) wordt opgeheven. Dit is niet meer van toepassing.

Onderstaande artikelen worden toegevoegd aan het AVR van de Ommegang West:

Artikel 2.5 KNIP

In de Ommegang West wordt een knip ingevoerd ter hoogte van huisnummer 12.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een hindernis over de volledige breedte van de rijbaan.

Artikel 2.6 Vooraanduiding KNIP

De verkeersmaatregel uit artikel 2.1 wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van vooraanduidingen ter hoogte van het kruispunt Ommegang West – Foncieregoedstraat en het kruispunt Ommegang West – Ommegang Zuid.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C5, F45b en het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’.


Aanvullend verkeersreglement:

Artikel 1. Voorafgaande elementen:

  • de Ommegang West maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 3,5 ton);
  • de Ommegang West maakt tevens deel uit van het algemeen verkeersreglement goedgekeurd door de gewestelijke wegbeheerder in het bijzonder met de toepassing van de voorrangsregel op het kruispunt Ommegang Zuid –Ommegang West.

Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Ommegang West wordt opgeheven.

Artikel 2.2 Voorrangsborden

§ 1. In de Ommegang West wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van volgende straten:

  • Sint Elooistraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B1 ter hoogte van:

  • Sint Elooistraat.

Artikel 2.3 Gebodsborden

§ 1. In de Ommegang West wordt vanaf de woning met huisnummer 35 tot aan de Sint Elooistraat (aan de zijde van de onpare huisnummers) een fietspad ingericht.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D7 ter hoogte van het begin van dit fietspad.

Artikel 2.4 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren

§ 1. In de Ommegang West is er een parkeerverbod vanaf de Ommegang Zuid tot aan huisnummer 12 (KNIP), dit aan beide zijden van de rijweg.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijlen Xa en Xd.

Artikel 2.5 KNIP

In de Ommegang West wordt een knip ingevoerd ter hoogte van huisnummer 12.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een hindernis over de volledige breedte van de rijbaan.

Artikel 2.6 Vooraanduiding KNIP

De verkeersmaatregel uit artikel 2.1 wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van vooraanduidingen ter hoogte van het kruispunt Ommegang West – Foncieregoedstraat en het kruispunt Ommegang West – Ommegang Zuid.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C5, F45b en het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’.

Artikel 2.7 Markeringen

§ 1. Op het kruispunt Sint Elooistraat – Ommegang West wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is op dit kruispunt.

Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

Beraadslagingen

Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.

Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat de CD&V-fractie dit agendapunt niet zal goedkeuren. Zijn fractie kreeg een even geniaal als simpel alternatief aangereikt van een inwoner van Westrozebeke.
Het raadslid leest in het agendapunt dat de invoering van de proefopstelling de gewenste gevolgen voortgebracht. Er wordt verwezen naar volgende gevolgen: aangepast sluipverkeer, het verminderen van de overdreven snelheid en de vermindering van zwaar doorgaand verkeer.
Het raadslid onderschrijft deze evaluatie maar gedeeltelijk. Hij merkt op dat het sluipverkeer zich gewoon heeft verplaatst en dat het objectief om het zwaar verkeer te vermijden niet is bereikt. In de motivatie staat duidelijk dat er af en toe toch nog een vrachtwagen terechtkomt in het gedeelte tussen de Ommegang West tussen Westvlees en de Foncieregoedstraat met als gevolg dat die achteruit moet manoeuvreren om opnieuw zijn weg te vinden.
Het raadslid formuleert ook een opmerking over artikel 2.5. Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een hindernis over de volledige breedte van de rijbaan. Raadslid Bonny Vergauwe heeft contact genomen met de directie van Westvlees om de modaliteiten van deze hindernis te horen. De directie van Westvlees heeft geantwoord dat de doorgang wordt afgesloten met een slagboom met een code. Als de ommegang moet passeren kunnen zij een code krijgen om door te kunnen. Ook andere mensen die moeten passeren, kunnen een code aanvragen. Er blijft tevens altijd een doorgang voor fietsers en wandelaars van 1,5 m, wat wel positief is. Deze antwoorden geven echter aanleiding tot een reeks bedenkingen bij het raadslid:

  • worden deze codes elke dag gewijzigd, anders kan iemand die de code heeft ontvangen, altijd door?
  • hoe moeten deze codes aangevraagd worden (telefonisch of schriftelijk? en hoeveel op voorhand?)
  • wie zal beslissen wie een code krijgt of niet? Is er geen gevaar voor willekeur? Is dit wel werkbaar?

Op basis van al deze bedenkingen vindt het raadslid het voorstel van een inwoner heel pertinent. Het voorstel is om een verkeerspoort met een hoogte van 240 cm te plaatsen tussen de woningen met huisnummer 33 en 35 en het kapelletje. Zo kan er geen vrachtvervoer meer passeren. En het grootste bezwaar van de bewoners wordt ook gecounterd zijnde geen doorgaand zwaar verkeer meer (zelfs geen vrachtwagens meer die achteruit moeten manoeuvreren). Door de hoogte van 240 cm is er geen probleem om verhuiswagens, brandweerwagens, ... te laten passeren vanuit de Poelkapellestraat. Bovendien zorgen deze maatregelen er ook voor dat de bewoners zelf niet meer moeten omrijden als ze richting Passendale of Poelkapelle willen rijden.

Wat de snelheid betreft, zou er wel een aanpassing moeten gebeuren aan de verkeersborden. Het raadslid somt de nodige ingrepen kort op:

  • ter hoogte van de knip: plaatsen van bord F4B in de richting van de Poelkapellestraat (einde zone 30);
  • plaatsten bord F4A (begin zone 30) in de richting van de Sint Elooistraat.
Er zal op die manier iets meer sluipverkeer passeren door de Ommegang West maar minder door de Ommegang Noord, Dorpsstraat of Provinciebaan. Er worden op die manier 2 straten ontlast tegenover nu 1.
Het is ook in het voordeel van personen die de ommegang willen doen met de wagen of een gehandicaptenscooter. De hindernis voor het telkens opnieuw vragen van een code, valt op die manier weg.
Bijkomend moet er ter hoogte van de huidige knip een bord C29 worden geplaatst met een onderbord (GIA). Ter hoogte van de poort moet een bord C29 geplaatst worden ter hoogte van de Sint Elooistraat.
Op basis van deze argumenten, vraagt het raadslid om het punt af te keuren en deze alternatieve maatregel met een verkeerspoort te onderzoeken.

Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt op het betoog van het raadslid. Het poorteffect werd initieel bekeken en onderzocht door de diensten maar werd niet naar voor geschoven als de ideale oplossing. Vrachtwagens zouden, nog meer dan nu het geval is, doorrijden tot aan de poort en dan moeten omkeren.
Bijkomend verduidelijkt de burgemeester dat er een extra reden is waarom de knip wordt gemaakt. Dit is ook in kader van de vele bewegingen rond het bedrijf in de Ommegang West. Er is gekozen om het stuk van de Ommegang West af te sluiten met een slagboom. Dat wil zeggen, naar analogie met de Romenstraat, wordt dit een privaat gedeelte om de veiligheid beter te kunnen garanderen. Er zijn op heden ontzettend veel bewegingen op de site door vrachtwagens, clarks, ... waardoor het aangewezen is om de bedrijvenzone als één geheel te laten functioneren en aldus een knip hiervoor te realiseren. Het bedrijf wil tegemoet komen aan de erfgoedwaarde van de Ommegang West maar de concrete afspraken rond het gebruik van de code moeten nog praktisch worden uitgewerkt. De burgemeester denkt dat een systeem met een badge misschien praktischer zal zijn dan het werken met een code.
De burgemeester vult aan dat een studiebureau nu ook bezig is met de opmaak van een plan om een dwingend keerpunt te realiseren aan de kant van de N313 om vrachtwagens die toch doorrijden, gemakkelijker te laten omkeren. Dit aspect kent enige vertraging omdat het stuk waarop het keerpunt zal worden gemaakt, nog een bodemonderzoek nodig heeft. Dit gebeurt via een versnelde procedure. Het stukje grond zal kosteloos afgestaan worden door het bedrijf om dit keerpunt te realiseren. Bijkomend meldt de burgemeester dat het bedrijf ook zal betalen voor het stuk Ommegang West dat wordt afgestaan en wordt opgenomen bij hun privaat domein. Alles kadert in een groter geheel om het zwaar verkeer te weren uit de dorpskern van Westrozebeke.
Daarenboven wordt ook gepoogd om de toelevering aan het bedrijf zoveel als mogelijk via de juiste weg te laten aanrijden. De burgemeester meldt dat al deze maatregelen positieve effecten hebben voor de bewoners van de Ommegang West. Het effect van het verleggen van het verkeer naar de Foncieregoedstraat kan op vandaag kloppen maar het is de bedoeling om de Foncieregoedstraat te knippen met de aanleg van de verbindingsweg. Het kruispunt van de Pereboomstraat en de Foncieregoedstraat, komende vanuit Westrozebeke, wordt alleen maar toegankelijk voor fietsers en voetgangers. De hoofdas zijnde Pereboomstraat wordt een stuk verbreed en zo schuinweg naar de Foncieregoedstraat lopen. Op die manier zal dubbel richtingsverkeer weer mogelijk worden. Een landmeter is op heden bezig om alle nodige grondverwerving in kaart te brengen. Op heden is de alternatieve route voor het zwaar doorgaand verkeer dus nog niet helemaal functioneel en operationeel. Er is dan ook de afspraak met de politie om niet te sterk in te zetten op handhaving in de Ommegang Noord (en zeker in de winterperiode). Eens het alternatief er is (zijnde de verbindingsweg tussen N313 en Sint Elooistraat) zal de handhaving op de tonnagebeperking wel strenger gebeuren o.a. met de mobiele camera's.

De burgemeester besluit dat de eerste stap nu is genomen nl. de positieve evaluatie van de proefopstelling. Nu wordt deze proefopstelling definitief gemaakt. De volgende stap is de verkoop van het stuk Ommegang West om te laten opnemen in het privaat domein van het bedrijf en tevens het aanleggen van het keerpunt. Daarna volgt het aanleggen van de verbindingsweg en het maken van de knip langs de Foncieregoedstraat als sluitstuk. Het is een hele puzzel die kadert in het ontlasten van zwaar doorgaand verkeer voor de hele dorpskern van Westrozebeke. Eens de puzzel volledig in mekaar is gevallen, zal dit een grote verbetering zijn voor alle bewoners van de dorpskern.

Raadslid Marc Van Ysacker meldt dat er toch wel moet gekeken worden naar alle bewoners van Westrozebeke en niet alleen de bewoners van dat stukje straat. Het raadslid blijft van mening dat het plaatsen van een verkeerspoort een betere oplossing is. Vrachtwagens gaan niet meer het stuk straat inrijden want je ziet de poort vanop afstand. Het is nogal ingrijpend dat heel Westrozebeke een beetje wordt gegijzeld door een ingreep ten gunste van de grootste firma in de gemeente. Hij is er ook van overtuigd dat zijn alternatief voorstel een stuk goedkoper zou zijn.

Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat alle inwoners van Westrozebeke er baat bij hebben dat de omgeving van Westvlees veilig is. De aanleg van de verbindingsweg komt ten goede aan alle inwoners van Westrozebeke. Ook voor de landbouwers gaat de omrijfactor heel wat beperkt worden door een goede tweerichtingsweg. De voorziene investering is aldus een goede investering. Er is geen reden om dit niet verder te zetten.

Raadslid Bonny Vergauwe komt tussen en meldt dat er al 5 jaar wordt gesproken over de verbindingsweg maar dat die er op vandaag nog altijd niet ligt. Het raadslid is ook van mening dat het nog ettelijke jaren zal duren voor dit gerealiseerd kan worden. Toch zijn al een aantal maatregelen genomen om zwaar vervoer te weren zonder een tijdelijk deftig alternatief.

De burgemeester antwoordt dat het door de omvang van het dossier niet onlogisch is dat zo'n project niet in 1 legislatuur kan worden gerealiseerd. Hij voorziet dat de aanleg kan starten in 2025. De burgemeester duidt nog dat het dossier een normale voortgang kende, wetende dat er 2 trajecten zijn bewandeld. Het 1e traject werd uitvoerig onderzocht maar bleek financieel niet haalbaar. Er werd bijgestuurd en het project werd opnieuw ontworpen op het bestaande tracé van de Foncieregoedstraat. De diverse stappen in het dossier worden opgelijst en aan de raadsleden bezorgd. In deze legislatuur werd in dit dossier vooral gezaaid, begin volgende legislatuur kan er geoogst worden.

Raaadslid Ludwig Willaert wil aansluiten op het betoog van zijn collega Vergauwe. Hij denkt ook dat dit nog niet vlug opgelost zal zijn. Hij hoopt ook dat traject 2 nu tot een goed einde wordt gebracht en dat er geen traject 3 zal volgen. Ten tweede is het raadslid van mening dat dit dossier niet de stem vertolkt van de algemene bevolking van Westrozebeke. Het raadslid heeft enige tijd geleden gevraagd hoe dit zal worden geëvalueerd. Volgens het raadslid is er dan ook weinig evaluatie geweest buiten de 10 huizen uit de straat contacteren.

Burgemeester Vanderjeugd besluit de discussie met de hand op het hart dat er voortgang wordt gemaakt met het dossier. Hij erkent dat de tijdelijke situatie qua alternatieve mogelijkheden niet ideaal is maar hij wijst ook op de milde handhaving in de Ommegang Noord om het voor alle gebruikers enigszins haalbaar te houden. Heel het dossier wordt benaderd in het belang van alle inwoners van Westrozebeke.

Publieke stemming
Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Joeri Deprez, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
Tegenstanders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 6 stemmen tegen

BESLUIT:

Artikel 1: 

Het aanvullend verkeersreglement van de Ommegang West wordt goedgekeurd.

 

Artikel 2:

Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.