Terug
Gepubliceerd op 06/01/2023

Notulen  ocmw-raad

do 24/11/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 27 oktober 2022 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het ocmw-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 27 oktober 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 27 oktober 2022 worden goedgekeurd.

    • Financiën - belastingen en retributies

      • Goedkeuren retributiereglement tarieven cafetaria dienstencentrum en woonzorgcentrum

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het dienstencentrum ’t Scharnier en het woonzorgcentrum de Oever, beschikken over een cafetaria. Het is de bevoegdheid van de ocmw raad om de tarieven vast te leggen voor de dranken en versnaperingen die in de cafetaria geserveerd worden. Omwille van de duidelijkheid en transparantie is het aangewezen dezelfde tarieven aan te rekenen in beide cafetaria.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen (decreet lokaal bestuur), onder andere artikel 77.
        • Wet van 29 juli 1991 en latere wijzigingen (betreffende de motivering van bestuurshandelingen).
        • Decreet van 26 maart 2004 en latere wijzigingen (betreffende de openbaarheid van bestuur).
        Feiten, context en argumentatie

        De tarieven voor de cafetaria dienstencentrum ’t Scharnier en de cafetaria de Waterlelie in het woonzorgcentrum de Oever werden nagezien op hun kostprijs.
        Het is aangewezen de verkoopprijs van sommige aangeboden producten aan te passen in functie van hun kostprijs alsook de prijzen tussen beide cafetaria’s op elkaar af te stemmen.
        Op deze wijze hanteren we marktconforme tarieven in vergelijking met de cafetaria van omliggende besturen.

        Ontvangsten cafetaria dienstencentrum zijn opgenomen in de meerjarenplanning onder de jaarbudgetrekening /GBB/0951-03/700110/OCMW/VB/IP-GEEN.
        Ontvangsten cafetaria woonzorgcentrum de Oever zijn opgenomen in de meerjarenplanning onder de jaarbudgetrekening /GBB/0953-02/700110/OCMW/VB/IP-GEEN.

        Beraadslagingen

        Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het retributiereglement voor de cafetaria van het dienstencentrum ’t Scharnier en voor de cafetaria De Waterlelie van het woonzorgcentrum de Oever wordt goedgekeurd. Dit reglement is van toepassing op de verkoop van dranken en versnaperingen in de cafetaria vanaf 1 januari 2023.

        Artikel 2:

        Het retributiereglement tarieven cafetaria dienstencentrum en woonzorgcentrum, geldig vanaf 1 januari 2023 is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Interne organisatie

      • Goedkeuren intern reglement in kader van organisatiebeheersing - bepalen algemeen kader voor debiteurenbeheer

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Op basis van  artikel 177 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur onafhankelijk in voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder voor de invordering van de ontvangsten en voor het verlenen van kwijting.
        Hierbij kan de financieel directeur voor opeisbare niet-fiscale vorderingen een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard respectievelijk door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau.
        Voor fiscale vorderingen kan op basis van artikel 19 van het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen, een dwangschrift uitgevaardigd worden.

        Het debiteurenbeheer is hierbij een onderdeel van het algemeen kader van organisatiebeheersing, als een geheel van maatregelen ondernomen om redelijke zekerheid te krijgen over:

        • het bereiken van doelstellingen;
        • de naleving van regelgeving en procedures;
        • de betrouwbaarheid van financiële en beheersrapportering;
        • de effectieve en efficiënte werking van de diensten;
        • de bescherming van de activa en de voorkoming van fraude.

        Bijgevolg is het aangewezen een intern reglement debiteurenbeheer als algemeen kader voor de invordering op te stellen.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 21 maart 1804 en latere aanpassingen (Burgerlijk wetboek).
        • Wet van 7 februari 1831 en latere aanpassingen (Grondwet).
        • Wet van 10 oktober 1967 en latere aanpassingen (Gerechtelijk wetboek).
        • Wet van 18 juli 1976 en latere aanpassingen (OCMW wet).
        • Wet van 10 april 1992 en latere aanpassingen (Wetboek van de inkomstenbelasting).
        • Wet van 26 mei 2002 en latere aanpassingen (RMI wet).
        • Wet van 24 juni 2013 en latere aanpassingen (Wet gemeentelijke administratieve boetes).
        • Wet van 13 april 2019 en latere aanpassingen (Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen).
        • Decreet van 30 mei 2008 en latere aanpassingen (Decreet betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van belastingen).
        • Decreet van 22 december 2017 en latere aanpassingen (Decreet lokaal bestuur), onder andere artikels 218 en 219 en artikels 272 en 273.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2019 (Beslissing goedkeuren van een algemeen kader rond organisatiebeheersing).
        Feiten, context en argumentatie

        Het debiteurenbeheer omvat het centraal beheer van vorderingen en debiteuren met als doel een effectieve en efficiënte inning van ontvangsten, in functie van het gewenste beleid, inclusief opvolging van de openstaande vorderingen.

        Het bevoegde intern reglement kader debiteurenbeheer biedt hierbij een samenvatting en algemene leidraad voor zowel de debiteur, de behandelende diensten als het bestuur.

        Openbaar onderzoek

        Ontwerp intern reglement in kader van organisatiebeheersing - bepalen van algemeen kader voor debiteurenbeheer.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over hetzelfde punt in de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het intern reglement voor het bepalen van het algemeen kader voor debiteurenbeheer wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Het intern reglement voor het bepalen van een algemeen kader voor debiteurenbeheer is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Patrimonium

      • Goedkeuren principiële beslissing van verkoop van bejaardenwoningen in de Valkstraat en Pelikaanstraat aan SHM De Mandel

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 luidt actie 113 als volgt: 'verkopen van de seniorenwoningen in Oostnieuwkerke'.

        Het ocmw is eigenaar van 13 bejaardenwoningen en 7 garages in de Valkstraat en de Pelikaanstraat. In kader van een kerntakendebat heeft het ocmw nagedacht over de mogelijke toekomstige bestemming van deze 13 wooneenheden, weliswaar met het behoud van het sociaal maatschappelijke karakter.

        Het voornemen tot verkoop is bekendgemaakt aan alle sociale partners die actief zijn op de woningmarkt in de deelgemeente Oostnieuwkerke. Enkel de sociale woonmaatschappij De Mandel toonde interesse in de aankoop van de woningen. Met De Mandel is er een mondelinge overeenkomst om over te gaan tot verkoop. Er is een prijs overeengekomen van 1.125.000,00 euro. De bewoners zijn inmiddels ingelicht inzake het voornemen om over te gaan tot verkoop van de woningen aan De Mandel.

        Aan de ocmw-raad wordt een principiële beslissing tot verkoop van de woningen met garages en gemeenschappelijke groenzone ter goedkeuring voorgelegd.

        Feiten, context en argumentatie

        In 2021 werden gesprekken opgezet met twee partners met sociaal doel die actief zijn in de deelgemeente Oostnieuwkerke. Het gaat om sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel en Kerckstede vzw.

        Na een bijeenkomst in september 2021 bleek dat een aankoop voor Kerckstede niet haalbaar was. In het kader van de toekomstige evolutie naar een woonmaatschappij, is een verkoop van de bejaardenwoningen aan sociale huisvestingsmaatschappij ook de meest logische keuze. De gemeente faciliteerde wel gesprekken tussen beide partners (De Mandel en Kerckstede) die onderling ook tot een overeenkomst hebben geleid. Door Kerckstede is gevraagd om een 4-tal woningen te huren. De gemeente ondersteunt deze vraag. De Mandel is hiermee principieel akkoord.
        Er is ook mondeling overeengekomen met De Mandel dat het lokaal bestuur één woning kan huren als doorgangswoning.

        Op 28 juni 2022 heeft de Raad van Bestuur van De Mandel goedkeuring gegeven omtrent de verwerving van deze bejaardenwoningen aan de geschatte prijs van 1.125.000,00 euro. Deze verkoopprijs komt overeen met de schatting opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties.

        De bejaardenwoningen zijn in het GRUP Centrum gelegen in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Een sociaal woningbouwproject (bestaand of nieuw) is in overeenstemming met deze bestemming. Door De Mandel wordt gevraagd om dit te bevestigen in de principiële beslissing.

        De bewoners zijn inmiddels ingelicht van het voornemen om over te gaan tot verkoop aan De Mandel. Er werden hiervoor plaatsbezoeken gedaan bij elke bewoner op 20 oktober 2022 door een vertegenwoordiging van zowel dienst Welzijn van het ocmw als De Mandel.

        Financiële gevolgen

        De ontvangst voor de verkoop van de 13 woningen met 7 garages was in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 aanvankelijk voorzien voor 500.000,00 euro. In de meerjarenplanaanpassing 7 (goedgekeurd door de ocmw-raad in zitting van 27 oktober 2022) is deze ontvangst verhoogd naar de overeengekomen prijs cfr. het schattingsverslag, zijnde 1.125.000,00 euro.

        Budgettaire code: 2023/ACT-113/0950-00/261000/OCMW/VB/IP-093

        Verwijzingsdocument
        • Notule Raad van Bestuur De Mandel van 28 juni 2022.
        • Schattingsverslag dienst Vastgoedtransacties van 21 januari 2022.
        • GRUP Centrum.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Sarah Van Walleghem informeert of De Mandel ook renovatieplannen heeft met deze woningen. De burgemeester bevestigt dit, de Mandel zal zijn verplichtingen nakomen als nieuwe eigenaar. Het raadslid vraagt ook nog wat meer uitleg omtrent de timing: zo'n werken zijn moeilijk te realiseren als ze nog bewoond zijn. Hoe zal dit concreet gebeuren? De burgemeester denkt niet dat er op korte termijn dergelijke structurele aanpassingen nodig zijn. Als het gaat om eerder kleinere werken, zal er geen probleem zijn voor de bewoner om in de woning te blijven.

        Het raadslid vraagt bijkomend of er zaken veranderen qua huurprijs voor de bewoners. De burgemeester geeft aan dat er bij een leegstaande woning, er een invulling komt vanuit de wachtlijst van De Mandel en ook aan de voorwaarden van De Mandel. Voor de huidige bewoners verandert er niks.

        Raadslid Ludwig Willaert betwijfelt of de ocmw-huurprijs zomaar zal worden overgenomen. Zij gaan waarschijnlijk hun eigen tarieven toepassen, op basis van het inkomen van de bewoner.

        De burgemeester meldt dat elke huidige bewoner werd gescreend en dat er in principe voor geen enkele bewoner een probleem is om te blijven in de woning onder de regelgeving van De Mandel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De verkoop van 13 bejaardenwoningen in de Valkstraat en Pelikaanstraat, inclusief 7 garages en gemeenschappelijke groenzone, aan sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel wordt principieel goedgekeurd voor een bedrag van 1.125.000,00 euro.


        Artikel 2:

        Door het lokaal bestuur wordt bevestigd dat het geheel van 13 sociale woningen met 7 garages, en mogelijk toekomstig nieuwbouwproject sociale woningen, in overeenstemming is met de bestemming van het GRUP Centrum, meer bepaald zone voor gemeenschapsvoorzieningen.


        Artikel 3:

        Het lokaal bestuur onderstreept het belang en de meerwaarde van een samenwerking met andere sociale partners, in concreto de verhuur van een 4-tal woningen aan Kerckstede en de verhuur van 1 woning aan het lokaal bestuur als doorgangswoning.


        Artikel 4:

        Het vast bureau wordt belast met de concrete uitwerking van deze verkoop en de communicatie naar alle belanghebbende partijen, in het bijzonder de bewoners.

    • Welzijn

      • Goedkeuren van het huishoudelijk reglement voor de gebruikers van het buurtrestaurant Te Goare, Ieperstraat 109 te 8840 Staden

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij de oprichting van het lokaal dienstencentrum 't Scharnier werd ervoor gekozen om een buurtrestaurant Te Goare te koppelen aan deze dienstverlening. Dagelijks worden gezonde warme maaltijden aangeboden aan de doelgroep tegen een democratische prijs. De doelgroep bestaat uit +65 jarigen inwoners van Staden en mensen met een verminderde welzijnskans op doorverwijzing van de dienst Welzijn.

        De mogelijkheid van het nemen van een maaltijd tegen een democratische prijs bevordert de deelname aan het leven binnen het dienstencentrum en kan een middel zijn in de strijd tegen de vereenzaming van voornamelijk ouderen.
        We bereiken op heden een dagelijks gemiddeld van een 25-tal gebruikers in het buurtrestaurant Te Goare dat zich hoofdzakelijk bevindt in AC/DC Staden. Op themafeesten kunnen we rekenen op een 80-tal gebruikers.

        Ook het buurtrestaurant ontsnapt niet aan de stijgende voedingskosten en personeelskosten. Om de werking blijvend maatschappelijk verantwoord te organiseren, is een stijging van de prijs per maaltijd noodzakelijk.

        Feiten, context en argumentatie

        Het menu bestaat uit: soep, hoofdgerecht, dessert, koffie en drank bij het eten.

        De prijs werd vanaf 1 oktober 2020 bepaald op 7,50 euro. Voor financieel kwetsbare gebruikers is er de mogelijkheid van een financiële steunverlening via het ocmw. Op heden werd van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

        Na berekening van de werkelijke kostprijs en na het vergelijken met andere gelijkaardige initiatieven in de regio, werd na grondig overlegd in het vast bureau van 10 november 2022, beslist de prijs per maaltijd te bepalen op 10,00 euro vanaf 1 januari 2023.

        Verwijzingsdocument

        Nieuw huishoudelijk reglement.

        Beraadslagingen

        Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.

        Raadslid Sarah Van Walleghem informeert of er nog sociale correcties mogelijk zijn op deze maaltijdprijs. Schepen Depuydt bevestigt dat dit inderdaad mogelijk is op basis van individuele steunverlening op maat. De centrumleider houdt de vinger aan de pols om te zien of er eventueel gebruikers zijn die minder of niet meer beroep doen op de dienstverlening omwille van de kostprijs. Indien dit wordt vastgesteld, zal er in samenwerking met de dienst Welzijn, een sociaal onderzoek gebeuren om te zien welke sociale correctie dient te worden toegepast. Op heden bestond dit systeem ook al maar werd er geen beroep op gedaan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De ocmw-raad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement voor de gebruikers van het buurtrestaurant Te Goare, Ieperstraat 109 te 8840 Staden goed, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.


        Artikel 2:

        Dit nieuwe reglement met aangepaste prijszetting gaat van kracht op 1 januari 2023.


        Artikel 3:

        De prijszetting voor de maaltijden van het buurtrestaurant wordt jaarlijks geïndexeerd met het indexcijfer der consumptieprijzen met als basisindexcijfer dat van de maand december 2022. De indexering wordt vastgelegd en goedgekeurd in het vast bureau van het ocmw.

      • Goedkeuren van de aanrekening van een welzijnsbijdrage in de thuis- en zorgdienst

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, ocmw-raadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De thuis- en zorgdienst van het ocmw is reeds sinds 2008 erkend als een dienstencheque-onderneming. Ook deze ondernemingen ontsnappen niet aan de stijgende kosten en stijgende personeelskosten. De prijs van de dienstencheque blijft hetzelfde. De werkgeversorganisaties en de Vlaamse regering hebben een afsprakenkader afgesloten over het aanrekenen van administratiekosten in de dienstenchequesector. Dit afsprakenkader bevat geen bijkomende verplichtingen.
        Gezien we vanuit onze ocmw-wetgeving geen administratiekosten voor dienstverlening mogen aanrekenen spreken we vanuit de ocmw's van een welzijnsbijdrage.
        De welzijnsbijdrage dient om de stijgende kosten te kunnen bijbenen. Met deze bijdragen kan het ocmw blijvend inzetten op de preventie, gezondheid en welzijn van de medewerker.

        De basisregels rond de aanrekening van bijkomende kosten zijn dat:

        • de gebruiker informeren op een duidelijke en begrijpelijke wijze over de totale prijs van de dienstverlening, zowel over de aan te rekenen dienstencheque als over de bijkomende kosten;
        • de gebruiker tijdig informeren indien de dienstencheque-onderneming de afspraken wil wijzigen over de aanrekening van bijkomende kosten en het gezamenlijk aanbieden van producten en diensten;
        • de gebruiker steeds een factuur bezorgen voor de afrekening van de bijkomende kosten;
        • geen dienstencheque aanrekenen als de gebruiker een prestatie annuleert.
        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De welzijnsbijdrage wordt bepaald op 40,00 euro per jaar en is aan te rekenen in 2 schijven van 20,00 euro: één schijf in januari en één schijf in juli van elk jaar. Deze aanrekening gaat in vanaf het werkjaar 2023.

        Indien door omstandigheden, bepaalde dienstenchequeprestaties niet zijn gepresteerd kunnen er ook geen dienstencheques worden aangerekend. Indien de verplichtingen van de gebruiker niet werden nageleefd en hierdoor geen prestatie kunnen worden geleverd door de medewerker bv. door laattijdige annulatie, kan een kost van 25,00 euro worden aangerekend.

        Financiële gevolgen
        • 40,00 euro op jaarbasis per unieke gebruiker.
        • Aanrekenen van een kost voor het niet kunnen uitvoeren van dienstencheque-prestaties ten bedrage van 25,00 euro.
        Beraadslagingen

        Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.

        Raadslid Bart Coopman heeft berekend dat het invoeren van deze welzijnsbijdrage een extra opbrengst van ongeveer 6.000,00 euro betekent voor het lokaal bestuur. Hij vindt dit een bijzonder jammerlijke beslissing omdat het hier gaat om een potentieel kwetsbaar publiek. Hij hoorde de schepen ook zeggen dat het gaat om een kerntaak van de gemeente en is het hier mee eens. Het gaat dan ook net om een investering in de eerstelijnszorg zodat mensen langer kunnen thuisblijven.
        Het raadslid had ook graag een concreet actieplan gezien ten behoeve van het welzijn van de medewerkers. Op die manier toon je aan dat je dit budget gebruikt voor heel concrete acties voor het welzijn van de medewerkers.

        Schepen Depuydt meldt dat het hier gaat om een weloverwogen beslissing op basis van een uitgebalanceerde evenwichtsoefening. De schepen meldt dat we zeker niet de enige dienstencheque-onderneming zijn die overgaan tot het aanrekenen van deze welzijnsbijdrage. De vooropgestelde bijdrage is ook nog zeer billijk in vergelijking met bijdragen die andere dienstencheque-ondernemingen aanrekenen.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd vult aan dat het bestuur verder blijft investeren in deze dienstverlening. De dienstencheque-onderneming is nog altijd niet kostendekkend, zelfs met deze nieuwe bijdrage. De gemeente blijft dus duidelijk investeren in deze dienstverlening maar het is billijk om toch wat evenwicht te brengen in de kostenverdeling. Omtrent de opbrengst voor het lokaal bestuur, is de burgemeester van mening dat ook de "kleine" bedragen samen vaak een verschil kunnen maken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Jan Depla
        Tegenstanders: Bart Coopman
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De ocmw-raad keurt het aanrekenen van een jaarlijkse welzijnsbijdrage ten bedrage van 40,00 euro in de dienstencheque-onderneming Thuis- en Zorgdienst goed. Deze bijdrage wordt gefactureerd in twee schijven van 20,00 euro in januari en in juli van elk jaar. De welzijnsbijdrage wordt niet terugbetaald indien de poetshulp in de lopende periode wordt stopgezet.

        Artikel 2:

        De ocmw-raad keurt het aanrekenen van een vaste kost van 25,00 euro bij het niet kunnen uitvoeren van dienstenchequeprestaties waar geen motivatie voor gekend zijn, goed.

        Artikel 3:

        Deze beslissingen worden van kracht vanaf 1 januari 2023.

 

 

De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2022 om 16:20.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Martine Zoete
voorzitter