Er wordt een aanvullend verkeersreglement opgemaakt voor de Klerkenstraat.
Motivatie:
Op het kruispunt Klerkenstraat - Stampkotstraat wordt de zoomweg en een stuk van het privaat domein op regelmatige basis beschadigd door zwaar verkeer waarvoor de draaicirkel op het kruispunt niet voldoende groot is. De gemeente heeft in overleg met bewoners Stampkotstraat 13 de bocht aangepast met grasdalen. Deze maatregel bleek niet voldoende.
Advies dienst Mobiliteit: mogelijkheid om zwaar verkeer dat komt van de Klerkenstraat te weren door de plaatsing van het verkeersbord C23 op het kruispunt Klerkenstraat - Klerkenstraat. In overleg met het bedrijf in dit gedeelte van de Klerkenstraat werd gekozen om het bord 'uitzonderlijk plaatselijke bediening' toe te voegen om bediening van het bedrijf mogelijk te maken, transport van dit bedrijf keert altijd terug naar de Klerkenstraat.
AVR:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Dit reglement geldt vanaf de raadsbeslissing van 27 maart 2025.
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Verbodsborden
§ 1. In de Klerkenstraat, gedeelte tussen de Klerkenstraat en de Stampkotstraat, wordt een verbod ingevoerd in enkele richting voor motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, uitgezonderd voor plaatselijke bediening.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C23 met aanduiding met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op het kruispunt Klerkenstraat – Klerkenstraat.
Situatieschets.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Geert Moerkerke geeft de suggestie om nog hetzelfde bord extra te voorzien aan de Stampkotstraat of aan de zijweg. De goede locatie voor dit extra bord wordt misschien best bevraagd bij de lokale politie. Dit lijkt belangrijk om eventuele juridische problemen in de toekomst te vermijden. De schepen belooft om dit verder te onderzoeken in samenwerking met de bevoegde dienst en de lokale politie.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Klerkenstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.