Terug
Gepubliceerd op 14/05/2025

Notulen  gemeenteraad

do 27/03/2025 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 27 februari 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

      • Kennisnemen van de beslissing van de burgemeester van 26 februari 2025 betreffende het rooien van bomen in het kader van een acuut gevaar

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De burgemeester nam op 26 februari 2025 een beslissing betreffende het rooien van bomen in het kader van een acuut gevaar.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Artikel 135 van de nieuwe gemeentewet: Ingevolge artikel 135 §2 van de nieuwe gemeentewet hebben de gemeenten tot taak in het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name om rampen te voorkomen en het nemen van de nodige maatregelen om openbare overlast te voorkomen.
        • Artikel 285-286 van het decreet lokaal bestuur.
        • Artikel 6.1 van het besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010.
        Verwijzingsdocumenten

        Beslissing van de burgemeester van 26 februari 2025.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van voormeld besluit van de burgemeester van 26 februari 2025 betreffende het rooien van bomen in het kader van een acuut gevaar.

      • Goedkeuren deontologische code voor lokale mandatarissen van gemeente en OCMW

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad een deontologische code aanneemt. Artikel 55 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen dezelfde deontologische code heeft als die welke is aangenomen voor de gemeenteraad. De deontologische code omvat een aantal algemene plichten, uitgangspunten en doelstellingen alsook een aantal specifieke bepalingen voor het optreden van een lokale mandataris.
        Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De deontologische code heeft als bedoeling een kader te scheppen waarbinnen lokale mandatarissen hun mandaat/werk moeten uitoefenen. De deontologische code is in de eerste plaats dan ook niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen er gewerkt kan en moet worden.
        De code is een algemene leidraad om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat/werk. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.

        Op heden ligt het ontwerp deontologische code, gebaseerd op een vernieuwd model opgesteld door VVSG, ter goedkeuring voor.
        Dit model bevat ook de bepalingen omtrent de oprichting en werking van een deontologische commissie, zoals die verplicht is in elke Vlaamse gemeente.

        Op donderdag 13 maart 2025 volgden de mandatarissen een vormingssessie rond dit thema en maakten ze via praktijkcases ook al kennis met diverse bepalingen uit het ontwerp deontologische code.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder op:

        • artikel 74 en 83: artikel 39 (aanneming van een deontologische code door de gemeenteraad) en artikel 55 (aanneming door het college van burgemeester en schepenen van dezelfde deontologische code als die welke is aangenomen door de gemeenteraad in toepassing van artikel 39) zijn ook van toepassing op respectievelijk de OCMW-raadsleden en de leden van het vast bureau;
        • artikel 112: de deontologische code voor de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst is dezelfde als de code voor de OCMW-raadsleden.
        Verwijzingsdocumenten
        • Ontwerp deontologische code voor de lokale mandatarissen.
        • PPT vormingsessie 13 maart 2025.
        Beraadslagingen

        Voorzitter van de gemeenteraad, Sarah Van Walleghem, licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De geldende deontologische code, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 april 2023, wordt opgeheven.

         

        Artikel 2:

        De deontologische code voor lokale mandatarissen van de gemeente en het OCMW, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, wordt goedgekeurd.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - Klerkenstraat

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt een aanvullend verkeersreglement opgemaakt voor de Klerkenstraat.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • Verkeersregelgeving: 
          • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
          • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
          • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • Specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • decreet van 16 mei 2008;
          • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
          • omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        Op het kruispunt Klerkenstraat - Stampkotstraat wordt de zoomweg en een stuk van het privaat domein op regelmatige basis beschadigd door zwaar verkeer waarvoor de draaicirkel op het kruispunt niet voldoende groot is. De gemeente heeft in overleg met bewoners Stampkotstraat 13 de bocht aangepast met grasdalen. Deze maatregel bleek niet voldoende. 

        Advies dienst Mobiliteit: mogelijkheid om zwaar verkeer dat komt van de Klerkenstraat te weren door de plaatsing van het verkeersbord C23 op het kruispunt Klerkenstraat - Klerkenstraat. In overleg met het bedrijf in dit gedeelte van de Klerkenstraat werd gekozen om het bord 'uitzonderlijk plaatselijke bediening' toe te voegen om bediening van het bedrijf mogelijk te maken, transport van dit bedrijf keert altijd terug naar de Klerkenstraat.

         

        AVR:

        Artikel 1. Voorafgaande elementen

        Dit reglement geldt vanaf de raadsbeslissing van 27 maart 2025.

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Verbodsborden

        § 1. In de Klerkenstraat, gedeelte tussen de Klerkenstraat en de Stampkotstraat, wordt een verbod ingevoerd in enkele richting voor motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, uitgezonderd voor plaatselijke bediening.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C23 met aanduiding met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ op het kruispunt Klerkenstraat – Klerkenstraat.

        Verwijzingsdocumenten

        Situatieschets.

        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Raadslid Geert Moerkerke geeft de suggestie om nog hetzelfde bord extra te voorzien aan de Stampkotstraat of aan de zijweg. De goede locatie voor dit extra bord wordt misschien best bevraagd bij de lokale politie. Dit lijkt belangrijk om eventuele juridische problemen in de toekomst te vermijden. De schepen belooft om dit verder te onderzoeken in samenwerking met de bevoegde dienst en de lokale politie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de Klerkenstraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.

         

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - 14e Liniestraat

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt een aanvullend verkeersreglement opgemaakt voor de 14e Liniestraat.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • Verkeersregelgeving: 
          • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
          • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
          • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • Specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • decreet van 16 mei 2008;
          • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
          • omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        Ter hoogte van het kruispunt tussen de 14e Liniestraat en de 1e Jagersstraat worden vrachtwagens geparkeerd. Deze vrachtwagens belemmeren de draaicirkel van het kruispunt, wat het voor andere voertuigen, waaronder vrachtwagens, moeilijk maakt om het kruispunt veilig en efficiënt te passeren. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, opstoppingen en schade aan de zoomwegen.

        Om deze reden dient een parkeerverbod ingevoerd te worden in de 14e Liniestraat tussen de 1e Jagersstraat en huisnummer 3, dit langs beide zijden van de rijweg.

         

        AVR:

        Artikel 1. Voorafgaande elementen

        Dit reglement geldt vanaf de publicatie van de raadsbeslissing van 27 maart 2025.

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren

        § 1. In de 14e Liniestraat, gedeelte tussen huisnummer 3 en de 1e Jagersstraat is er een parkeerverbod aan beide zijden van de rijweg.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijlen GXa en GXb, aan beide zijden van de rijweg.

        Verwijzingsdocumenten

        Situatieschets.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de 14e Liniestraat, zoals bepaald in deze beslissing, wordt goedgekeurd vanaf heden.

         

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

    • Ruimtelijke ordening

      • Goedkeuren van een aanvraag tot planologisch attest voor het bedrijf Demonie Hout

        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
        Ludwig Willaert, burgemeester
        Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
        Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
        Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
        Afwezig: Koen Demonie, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente heeft op 1 juli 2024 een aanvraag tot planologisch attest ontvangen voor het bedrijf Demonie Hout nv, gelegen langs de Westrozebekestraat 85 te Staden.

        Demonie Hout NV is gespecialiseerd in massieve houttoepassingen en schrijnwerk zoals dakstructuren en -gebinten, bijgebouwen, uitbreidingen, poolhouses, gevelbekleding, ramen, trappen en deuren voor particulieren en bedrijven. Ze voorzien niet alleen in de materialen voor toepassingen van die aard, maar assembleren deze ook zelf op voorhand in de ateliers van Demonie, en in mindere mate ter plaatse voorafgaand aan de installatie/plaatsing.

        Van bij de oprichting van het bedrijf in 1960 is het bedrijf gevestigd op de huidige locatie, langs de Westrozebekestraat, op grens van Oostnieuwkerke met Westrozebeke.

        Demonie Hout nv heeft op de korte termijn behoefte aan bijkomende ruimte voor opslag van grondstoffen en afgewerkte producten. Op vandaag is er op de huidige bedrijfssite namelijk te weinig opslagruimte. 

        Het tekort aan opslagruimte wordt op heden noodgedwongen opgelost door de ingebruikname van een loods aan de overkant van de Westrozebekestraat, en door het huren van nog een bijkomende loods voor opslag te Izegem. Deze oplossing is niet ideaal en brengt veel onnodige mobiliteit, tijdverspilling en gevaarlijke verkeerssituaties met zich mee. Demonie Hout wil de activiteiten en opslagcapaciteit van de externe loodsen bundelen op de “hoofdsite” te Westrozebekestraat 85 om zo efficiënter en veiliger te kunnen werken. 

        Via de voorliggende aanvraag tot planologisch attest wenst het bedrijf uit te breiden in oostelijke richting met het oog op het realiseren van bijkomende opslagruimte.

        Na een openbaar onderzoek, het inwinnen van adviezen en advies van de GECORO, wordt de aanvraag ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO), inzonderheid de artikelen 4.4.24, 4.4.25, 4.4.26 en 4.4.27.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest.
        Feiten, context en argumentatie

        Met de voorliggende aanvraag wenst het bedrijf Demonie Hout zijn bedrijfssite uit te breiden aan de oostzijde met het oog op het realiseren van meer opslagruimte voor houtvoorraad en afgewerkte producten. 

        De bundeling van alle activiteiten op één locatie zorgt voor een optimalisatie van de bedrijfsvoering en minder vervoersbewegingen. Concreet gaat het over een uitbreiding van de bedrijfsoppervlakte van 1.700m². De uitbreiding wordt voorzien van een groenscherm van minimum 5m breed.

        Voor deze uitbreiding wordt gebruik gemaakt van het nog aanwezig juridisch aanbod 'ambachtelijke zone' van het gewestplan dat ten oosten ligt van de bedrijfssite. En wordt aangevuld met een planologische ruil waarbij restzones bedrijvigheid worden geruild met agrarisch gebied. Op die manier blijft de ruimtebalans ambachtelijke zone / agrarisch gebied in evenwicht.

        Door het departement Landbouw en Visserij wordt in haar advies gesteld dat uitbreiding enkel mogelijk is als het herbevestigd agrarisch gebied wordt gecompenseerd. Gelet op de neutrale ruimtebalans bedrijvigheid/agrarisch wordt aan deze voorwaarde voldaan.

        Door zowel het Departement Omgeving als door de Bestendige Deputatie wordt gesteld dat het bedrijf op de huidige locatie kan worden bestendigd, maar zonder verdere uitbreiding. Een uitbreiding geen aanleiding tot een schaalvergroting en past niet in deze landelijke omgeving. In het advies van de gecoro van 16 december 2024 wordt dit standpunt niet gevolgd. De gecoro motiveert haar advies als volgt:

        "De GECORO erkent de opmerkingen in het advies van het Departement Omgeving en de provincie als terecht. Deze visie en beoordeling dateren echter al van 25 jaar geleden. De GECORO is van mening dat het noodzakelijk is om met de tijd mee te evolueren en de beoordeling opnieuw te maken.

        Het betreft hier een geïsoleerd bedrijf in het buitengebied dat bepaalde rechten heeft verkregen. Een extra uitbreiding zal hier geen fundamentele verandering aan teweegbrengen. Daarnaast ziet de GECORO ook enkele opportuniteiten in het kader van een goede ruimtelijke ordening. Zo wordt de effectieve aanplant van een groenbuffer aan de rechterzijde als een positief element beschouwd voor de integratie in de omgeving. Want de groenbuffer zoals nu vastgelegd in het GRUP is binnen de eerste 20 jaar niet realiseerbaar gezien de huidige staat en het gebruik van de bedrijfsgebouwen. Ook het wegnemen van de houtopslag aan de overzijde zou kunnen bijdragen aan een betere verkeersveiligheid en mobiliteit, gezien de ligging aan een drukke weg. Het is echter van groot belang dat de loods en de verharde zone aan de overzijde daadwerkelijk verdwijnen. Dit voorkomt dat er een nieuwe zonevreemde functie ontstaat en zorgt ervoor dat er opnieuw open ruimte gecreëerd wordt.

        Bij het ongunstig adviseren, zou het bedrijf zich moeten herlokaliseren en komt de site leeg te staan. Het is aannemelijk dat dezelfde vraag dan opnieuw zal opduiken of dat men de vraag zal stellen om verschillende bedrijven op de site toe te laten."

        Door de gecoro wordt als voorwaarde gesteld dat de locatie aan de overzijde van het bedrijf niet meer kan worden ingezet voor bedrijfsactiviteiten. Concreet wordt als voorwaarde opgenomen dat de loods en de bijhorende verhardingen dienen gesloopt te worden. Dit zorgt ervoor dat de toename van het ruimtebeslag beperkt blijft en zorgt ervoor dat er zich op de vrijgekomen locatie aan de overzijde van de straat geen nieuw (zonevreemd) bedrijf kan vestigen.

        Dit maakt dat de ruimtevraag resulteert in een betere plaatselijke ruimtelijke ordening, compact ruimtegebruik, bundelen van een functioneel geheel en een betere landschappelijke inkleding. En dit zonder dat er sprake is van significante toename van de bedrijfsactiviteiten, zonder nadelige effecten op de omgeving en zonder nadelige effecten op de mobliteit.

        Het advies van de gecoro kan worden gevolgd.

        Openbaar onderzoek

        Het openbaar onderzoek liep van 23 september 2024 tot en met 22 oktober 2024.

        Aantal ontvangen bezwaren: 1.

        Aantal ontvangen adviezen: 3.

        1. Departement Omgeving:
          1. Gunstig voor de bestendiging van het bedrijf op dezelfde locatie;
          2. Ongunstig voor de uitbreiding op korte termijn.

        2. Bestendige Deputatie West-Vlaanderen:
          1. Gunstig voor de bestendiging van het bedrijf op dezelfde locatie;
          2. Ongunstig voor de uitbreiding op korte termijn.

        3. Departement Landbouw en Visserij: voorwaardelijk gunstig.
        Verwijzingsdocumenten
        • Aanvraag planologisch attest.
        • Advies gecoro van 16 december 2024.
        • Adviezen:
          • advies Departement Omgeving;
          • advies Bestendige Deputatie West-Vlaanderen;
          • advies Departement Landbouw en Visserij.
        • Bezwaar.
        Beraadslagingen

        Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
        Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De aanvraag tot planologisch attest voor het bedrijf Demonie Hout nv, Westrozebekestraat 85 te Staden, wordt voorwaardelijk goedgekeurd.

        Voorwaarden:

        • de loods aan de overzijde van de straat, Westrozebekestraat 70, met de bijhorende verhardingen, dienen gesloopt en verwijderd te worden;
        • de groenbuffers zoals aangegeven op het plan gewenste toestand (figuur 2.4.2 - pagina 53 van de motivatienota planologisch attest) dienen te worden aangelegd gelijktijdig met de uitbreiding op korte termijn.
  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
      Ludwig Willaert, burgemeester
      Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
      Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
      Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, gemeenteraadsleden
      Tine Dochy, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Andy Verfaillie, gemeenteraadslid
      Beraadslagingen

      1. Raadslid Chris Verhaeghe wenst de verantwoordelijke schepen Bonny Vergauwe te interpelleren betreffende de aanleg van het bufferbekken langs de Sint-Jansstraat. Het raadslid roept de schepen op om de aanleg van het bufferbekken heel nauwgezet op te volgen. Deze week was men gestart met archeologische opgravingen, maar de opgravingen werden gedaan op de verkeerde percelen. Het raadslid heeft dat zelf vastgesteld en dit laten weten aan de bevoegde instanties. De opgravingen zijn dan ook al gestopt. Het raadslid geeft aan dat dit niet zijn taak is en dat dit door een goede opvolging door de schepen vermeden had kunnen worden. Het raadslid verwijst naar een stappenplan vanuit de provincie die een nauwgezette opvolging mogelijk maakt. Schepen Bonny Vergauwe antwoordt dat de werken in opdracht van de provincie gebeuren en dat zij dan ook de opdracht hebben gegeven voor de start van de archeologische opgravingen. De schepen werd hier vooraf niet van op de hoogte gebracht. Niettemin zal de schepen de werken voor het bufferbekken heel nauwgezet ter harte nemen.

      2. Raadslid Chris Verhaeghe informeert of de schepen op de hoogte is van de nieuwe grachtenkaart van de VMM. Hij dringt aan op afwijzing van de grachtenkaart, aangezien de nieuwe regels zeer nadelige gevolgen hebben voor de landbouw. Schepen Bonny Vergauwe bevestigt kennis te hebben genomen van de nieuwe grachtenkaart en de bezorgdheden van het raadslid te delen. De schepen geeft aan dat veel andere gemeenten waarschijnlijk ook geen goedkeuring zullen geven voor deze nieuwe regeling.

      3. Raadslid Chris Verhaeghe geeft aan vernomen te hebben dat de openbare barbecue aan het Polderbos is verwijderd en opgeslagen werd in de loods. Schepen Vergauwe bevestigt dit en verklaart dat deze beslissing werd genomen naar aanleiding van een klacht betreffende overlast van een buurman. Er wordt gekozen voor de verplaatsing van de barbecue naar een andere locatie, maar een geschikte alternatieve locatie in deelgemeente Westrozebeke is nog niet gevonden. De schepen geeft aan dat alle suggesties welkom zijn.
      Raadslid Chris Verhaeghe uit zijn spijt over deze beslissing en wijst op het belang van de barbecue als een unieke en populaire locatie. In plaats van de barbecue te verwijderen, stelde hij voor om de overlast te beperken door middel van een reglement. Op dit moment kan de barbecue zonder voorafgaande aanvraag worden gebruikt, en door een aanvraagprocedure in te voeren, met een slot op de barbecue, zou het mogelijk zijn om duidelijk te maken wie aanspreekbaar is bij overlast. Schepen Miet Vandenbulcke reageert dat deze aanpak niet werd gekozen door het college van burgemeester en schepenen, omdat dit het spontane karakter van de openbare barbecue zou verminderen. Schepen Vergauwe vult aan dat de barbecue al was beveiligd met een ketting en een slot, maar dat de ketting regelmatig werd doorgeknipt. Dit maakt de oplossing via een reglement minder effectief voor dit complexe probleem. Raadslid Chris Verhaeghe erkent de moeilijkheid van de situatie en het feit dat er geen sluitende oplossingen voor handen zijn. Hij uit echter zijn bezorgdheid dat de 99% van de gebruikers die de barbecue correct gebruiken, nu getroffen worden door de acties van de 1% die overlast veroorzaken. Hij vreesde dat het wegnemen van de barbecue een precedent zou kunnen creëren voor de verwijdering van andere barbecues of speeltoestellen na klachten. Raadslid Koen Maertens voegt toe dat veel gasten van zijn vakantiehoeve gebruik maakten van de barbecue op deze unieke locatie en uitte ook zijn spijt over de verwijdering. Voorzitter Sarah Van Walleghem sloot het debat af en benadrukte dat de barbecue een belangrijk onderwerp is. Ze stelt dat het college van burgemeester en schepenen de kwestie nauwgezet zal blijven opvolgen om tot een oplossing te komen die recht doet aan alle betrokkenen.

      4. Raadslid Chris Verhaeghe richt vervolgens een vraag aan schepen Rik Gevaert betreffende de asfaltwerken in de Statiestraat. Het raadslid stelde vast dat deze werkzaamheden zijn uitgevoerd bij een temperatuur van 2°C, wat niet de optimale omstandigheden zijn voor het aanbrengen van asfalt. Het is algemeen bekend dat asfaltwerken bij temperaturen onder de 8°C niet aanbevolen zijn, aangezien dit kan leiden tot een korrelige structuur van het asfalt en een slechte verdeling van de bitumen. Dit zou kunnen resulteren in verminderd rijcomfort. Bovendien kan de hechting van het asfalt minder goed zijn wanneer het wordt gestort op een bijna bevroren ondergrond. Hoewel het asfalt op dit moment redelijk vlak lijkt, voorspelt het raadslid dat er binnen 2 tot 3 jaar putten zullen ontstaan, waardoor opnieuw asfaltwerken nodig zullen zijn. Het raadslid vraagt zich af of er voldoende toezicht werd gehouden op de werken en waarom toestemming werd gegeven om asfalt te leggen bij een temperatuur van 2°C. Daarnaast informeert het raadslid of de aannemer garanties bood met betrekking tot de kwaliteit van het werk.
      Schepen Rik Gevaert antwoordt het raadslid dat de aannemer op de betreffende dag toestemming van AWV had gekregen om de asfalt te leggen. Op donderdag 27 maart werd er in de namiddag een inspectie uitgevoerd op de werf, waarbij alle openstaande punten werden geïnventariseerd. Deze inspectie werd uitgevoerd in aanwezigheid van alle betrokken partijen, waaronder twee vertegenwoordigers van AWV. De verantwoordelijken van AWV hebben geen voorbehoud gemaakt met betrekking tot de asfaltwerken in de Statiestraat. De schepen gaf aan dat hij vertrouwen had in het oordeel van AWV, gezien hun expertise in wegenwerken. De schepen lichtte vervolgens toe dat het eindpunt van de werken in zicht is en dat de laatste fase uiterlijk woensdag 2 april zal zijn voltooid.
      Raadslid Chris Verhaeghe herhaalde echter zijn bezorgdheid over de kwaliteit van de asfaltwerken en benadrukte dat het een algemeen aanvaarde norm is in de wegenbouw dat asfalt niet bij temperaturen onder de 8°C mag worden aangebracht. Schepen Rik Gevaert antwoordt dat hij bereid is om deze opmerking door te geven aan de werfverantwoordelijken van AWV, maar bleef vertrouwen houden in hun oordeel over de situatie.
      Er volgde een debat over de oorzaken van de huidige problemen. Schepen Rik Gevaert gaf aan dat de onderliggende problemen het gevolg zijn van de wegenwerken van ongeveer acht jaar geleden. Indien er destijds meer toezicht was geweest, zouden de huidige problemen mogelijk vermeden kunnen zijn. Raadslid Chris Verhaeghe reageert hier verbolgen op en vindt dit een volledig onterechte beschuldiging aan het toenmalige bestuur. Het raadslid stelt dat de gemeente in 2015/2016 geen inspraak had bij de betreffende werken, aangezien het volledige rioleringsstelsel in 2008 was overgedragen aan Fluvius. Het raadslid stelde dat de gemeente nog steeds de gevolgen van deze beslissing ondervond en dat deze beslissing werd genomen door het toenmalige bestuur waarin vertegenwoordigers zaten die nu ook terug deel uitmaken van de bestuursmeerderheid.
      Omwille van de goede orde beëindigt voorzitter van de gemeenteraad Sarah Van Walleghem het debat en merkt op dat het weinig zinvol is om terug te blikken op beslissingen uit het verleden of verantwoordelijkheid op elkaar af te schuiven. De situatie met de aannemer is moeilijk, en het is betreurenswaardig dat de gemeente geen rol van bouwheer heeft kunnen spelen. Het belangrijkste is nu dat er lessen worden getrokken voor de toekomst, zodat dergelijke situaties kunnen worden vermeden.

      5. Raadslid Joeri Deprez informeert naar de voortgang van zijn tussenkomst in de gemeenteraad van januari betreffende de situatie van het viskraam op de gemeentelijke markt. Hij informeert of de schepen in overleg was gegaan met de marktkramer om een oplossing te zoeken voor diens bezorgdheden en of er een verslag van dit overleg beschikbaar is. Daarnaast verwees het raadslid naar de notulen van het schepencollege, waarin werd vermeld dat er een raadsman was aangesteld, hieruit concludeert het raadslid dat er geen overeenstemming werd bereikt. Het raadslid vraagt verder om uitleg over de procedure, aangezien hij heeft vernomen dat het verweerschrift van de gemeente te laat werd ingediend bij de rechtbank. Het raadslid vraagt meer uitleg over de oorzaak van deze vertraging en de tijdslijn van het dossier. Schepen Miet Vandenbulcke geeft aan dat er geen overleg heeft plaatsgevonden, aangezien de marktkramer al een raadsman had ingeschakeld en een gerechtelijke procedure was gestart. De gemeente heeft vervolgens een eigen raadsman aangesteld om haar belangen te verdedigen. De schepen benadrukt dat het niet mogelijk is om in detail te treden over de lopende gerechtelijke procedure, maar dat het dossier nauwgezet wordt opgevolgd. Burgemeester Ludwig Willaert geeft wel toe dat het verweerschrift te laat werd ingediend door de gemeentelijke raadsman. Er is inmiddels overleg gepleegd met de raadsman, maar het is nog onduidelijk of deze vertraging invloed zal hebben op de voortgang van het dossier. De kwestie wordt verder opgevolgd, en er is een financiële tegemoetkoming gevraagd aan het advocatenkantoor ter compensatie van de vertraging bij de indiening van het verweerschrift. Omtrent de inhoud van het dossier, wordt het oordeel van de rechter momenteel afgewacht.

      6. Raadslid Koen Demonie vraagt aan schepen Bonny Vergauwe of hij op de hoogte is van het feit dat bepaalde leden van de schattingscommissie weigeren schadevaststellingen te doen. Schepen Bonny Vergauwe geeft aan hiervan niet op de hoogte te zijn, maar benadrukt dat dergelijke klachten serieus genomen worden. De schepen belooft zich verder te informeren, mits de juiste gegevens door het raadslid beschikbaar worden gesteld. De schepen vult aan dat de leden van de schattingscommissie soms besluiten om bezoeken te groeperen, waardoor de uitvoering van bepaalde bezoeken vertraagd kan zijn.

      7. Raadslid Koen Demonie informeert of de inzameling van landbouwfolie ook in het voorjaar kan worden georganiseerd. Als dit niet het geval is, moeten landbouwers de folie door de zomer bewaren, wat ongunstig is voor de bestrijding van ongedierte. Schepen Vergauwe geeft aan dat het voorstel bespreekbaar is. Momenteel wordt de inzameling altijd in het najaar georganiseerd. De schepen zal dit met de bevoegde diensten bespreken om te onderzoeken of het haalbaar is om de inzameling twee keer per jaar te organiseren.

      8. Raadslid Koen Demonie interpelleert schepen Bonny Vergauwe betreffende de sluikstorting in de Vijverdamstraat. Schepen Vergauwe antwoordt dat deze sluikstorting bij hem niet gekend is maar dat de bevoegde diensten de problematiek nauwlettend opvolgen. Bij elke sluikstorting wordt een onderzoek uitgevoerd, en indien nodig wordt er een klacht ingediend bij de politie.

      9. Raadslid Koen Demonie heeft tenslotte nog een vraag voor schepen Bart Coopman. Het raadslid wenst te horen wanneer hij een vervolg kan verwachten op zijn dossier inzake de signalisatie. Schepen Coopman meldt dat een aantal borden al gereinigd zijn en dat de opmerkingen van het raadslid zijn opgenomen in de to-do-lijst van de dienst mobiliteit. De schepen belooft de stand van zaken te verifiëren en het raadslid hierover te informeren.

      10. Raadslid Wouter Van Vooren interpelleert schepen Rik Gevaert en wenst meer uitleg over de stand van zaken omtrent de fiets-, wandel- en skeelerroutes in de gemeente. In september 2023 was er een oproep voor peters en meters voor deze routes. Het raadslid is zelf peter van een wandel- en skeelerroute en vroeg of voor alle routes een peter/meter is gevonden en of de opvolging goed verloopt. Het raadslid geeft aan dat hij voor de gemeentelijke routes opmerkingen per e-mail doorgeeft, maar niet altijd antwoord krijgt of de nodige aanpassingen ziet in de borden. Schepen Rik Gevaert belooft te onderzoeken of voor alle routes peters/meters zijn aangesteld. Hij voegt toe dat de opvolging van de borden twee weken geleden was opgestart en dat deze wekelijks verder zal worden opgevolgd.

      11. Raadslid Wouter Van Vooren meldt een vraag van een burger te hebben gekregen over de oorlog in Gaza, waarbij Israël vorige week de zware bombardementen herstartte, met meer dan 400 doden tot gevolg, waaronder meer dan 100 kinderen. Het raadslid stelt voor om een signaal af te geven als gemeenteraad, bijvoorbeeld door middel van een fotowand met foto's van raadsleden die via sociale media gedeeld kan worden. Schepen Marc Van Ysacker wees op eerdere memoranda die door de gemeenteraad waren goedgekeurd betreffende internationale problematieken. Deze memoranda werden vaak als gedeeld voorstel aan meerdere gemeenteraden in verschillende gemeentes voorgelegd. Burgemeester Ludwig Willaert stelt voor om de foto's van de installatievergadering te gebruiken voor een visueel initiatief, mits de toestemming van elk individueel raadslid.

      12. Voorzitter van de gemeenteraad sluit de gemeenteraad af met de mededeling dat er valse e-mails zijn verstuurd uit haar naam en uit de naam van de burgemeester en/of schepenen. Er was een cyberaanval op de gemeentelijke website. Indien er verdachte e-mails worden ontvangen, wordt geadviseerd altijd het e-mailadres te controleren. De voorzitter drukt de hoop uit dat niemand op links heeft geklikt en, indien dit wel het geval is,  gemeenteraadsleden terecht kunnen bij de ICT-dienst voor verdere ondersteuning.

        

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Tine Dochy
      Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2025 om 19:54.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Sarah Van Walleghem
voorzitter