De aanwezigheid van masten en pylonen op het grondgebied van Staden wordt als landschapsverstorend ervaren en veroorzaakt een ernstige vorm van visuele vervuiling wegens het doorbreken van de vrije open ruimte.
Voor de algemene financiering van gemeentelijk uitgaven kan de gemeenteraad op basis van het decreet lokaal bestuur een belastingreglement goedkeuren indien dit objectief en redelijk verantwoord is.
De gemeente Staden ondersteunt het aantrekkelijk en landelijk karakter voor haar inwoners en haar bezoekers. De aanwezigheid van masten en pylonen op het grondgebied van de gemeente wordt hierbij als storend en bijgevolg negatief ervaren. De landschapsverstoring en het doorbreken van de vrije open ruimte rechtvaardigt het invoeren van een belasting op masten en pylonen.
De gemeente kiest er voor om masten met een hoogte van minimum 25 meter, gerekend vanaf het dak, en pylonen met een hoogte van minimum 25 meter, gerekend vanaf het maaiveld, te belasten. Dit gezien de hoogte van de mast en/of pyloon van doorslaggevende aard is voor het storende karakter.
De omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende de gemeentefiscaliteit stelt het aangewezen om een vrijstelling te verlenen voor constructies die groene stroom aanleveren. Dit om de productie van groene stroom aan te moedigen en deze duurzame activiteit is een objectief en redelijk criterium dat het landschapsverstorend element compenseert.
In navolging van bovengenoemde omzendbrief is het ook aangewezen om constructies voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten van heffing vrij te stellen. Deze constructies worden aangewend voor primaire overheidstaken en zijn als zodanig objectief en redelijk verantwoord als vrijstellingsgrond.
Daarnaast is het ook aangewezen om vrijstelling te voorzien voor constructies die louter voor recreatief gebruik zijn, waarbij de beoefening van de hobby en het amateuristisch karakter ten aanzien van het gebruik van de mast of pyloon centraal staan. Gezien het niet-bedrijfsmatig gebruik en dat de constructies niet voor lucratieve doeleinden wordt aangewend, is er een duidelijk onderscheid met constructies van commerciële ondernemingen. Door de afwezigheid van het bedrijfsmatig aspect kunnen eigenaren van constructies voor recreatief gebruik niet bijdragen in vergelijking met andere commerciële ondernemingen die wel onder de toepassing van dit reglement vallen.
De ontvangsten zullen jaarlijks geboekt worden op jaarbudgetrekening "0020-00/736090/GBB masten en pylonen".
Er werd door de dienst Wonen en Omgeving een inschatting gemaakt van het aantal masten en pylonen. In totaal zou dit ongeveer 45 masten en pylonen betreffen.
Belastingreglement op masten en pylonen in bijlage toegevoegd.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft een vijftal vragen omtrent dit agendapunt.
1) In de motivatie voor dit nieuwe belastingreglement wordt gewezen op het storend karakter van dergelijke masten en pylonen in het landschap van onze gemeente. Het raadslid vraagt zich af of dit reglement het effect zal teniet doen. Is de motivatie niet vooral om extra inkomsten te genereren?
2) Waar werd de mosterd gehaald voor deze nieuwe belasting?
3) Waarom werd gekozen voor constructies van minstens 25 m en vanwaar komt het bedrag van 3500,00 euro?
4) Bestaat er een lijst van de te belasten constructies en is er verdeelsleutel tussen masten en pylonen?
5) Wat als de eigenaars van deze gronden een deel opeisen van de belasting? Voor landbouwers is dit een stuk verlieslatende grond.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt deze vragen als volgt:
1) Dit reglement wordt voornamelijk ingevoerd omwille van het zoeken naar nieuwe inkomsten, en dan voornamelijk omtrent inkomsten die de inwoners niet treffen. Door deze belasting zullen deze masten en pylonen niet verdwijnen.
2) De mosterd werd gehaald bij andere collega lokale besturen.
3) De hoogtes en het bedrag van de belasting werden gekozen op basis van de goede voorbeelden van andere lokale besturen.
4) De verdeelsleutel tussen masten en pylonen wordt opgevraagd en wordt aan het raadslid bezorgd.
5) De belasting treft de eigenaar van de pyloon (dus de constructie wordt belast), niet de eigenaar van de grond. Normaliter krijgt de grondeigenaar ook al een vergoeding voor wat er op zijn grond staat.
Raadslid Hans Mommerency vraagt of er in het onderzoek is gebleken dat er ook particulieren onder deze belasting zullen vallen.
De burgemeester ontkent dit, deze belasting zal vooral grote energiemaatschappijen treffen. Bijkomend geeft hij mee dat er ook een vrijstelling is voor recreatieve zendmasten.
Raadslid Bart Coopman is van oordeel dat je zelf nog wat strenger zou kunnen zijn. Ook recreatieve masten van meer dan 25 meter zou je niet kunnen vrijstellen gelet op het storend karakter van deze masten in het landschap.
Raadslid Ludwig Willaert vult nog aan dat masten die groene stroom leveren ook van een vrijstelling genieten. Het raadslid vraagt zich af hoe je dit kunt weten. Burgemeester Vanderjeugd geeft aan dat het onderzoek dit zal moeten uitwijzen. Het gaat over de vrijstelling betreffende het produceren van groene stroom, niet het transporteren. De vrijstelling is er voornamelijk gekomen voor windmolens en dergelijke.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het belastingreglement op masten en pylonen geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het belastingreglement op masten en pylonen geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.