Terug Notulen  ocmw-raad

Gepubliceerd op 02/02/2022
do 23/12/2021 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 25 november 2021 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het ocmw-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 25 november 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 25 november 2021 worden goedgekeurd.

    • Financiën - algemeen

      • Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-6) budget 2022 - aandeel van het ocmw

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar 2020 tot en met 2025.

        In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de ocmw- en gemeenteraad. In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de geraamde budgetten van 2021 bijgesteld en worden de cijfers in de meerjarenplanaanpassing 2022 tot en met 2025 aangepast, zowel wat betreft het bedrag of het jaar waarin de uitgave of ontvangst zal gerealiseerd worden.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Besluit van de ocmw-raad van 19 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het ocmw: vaststellen.
        • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
         
        Feiten, context en argumentatie

        In de raad van juni 2021 werd een meerjarenplanaanpassing 4 (BW 1 201) doorgevoerd voor inbreng van het jaarrekeningcijfer 2020, hieraan werden enkele nieuwe investeringen gekoppeld. In september drong zich een dringende meerjarenplanaanpassing 5 (BW 2 2021) op om de vervroegde terugbetaling van de leningen te kunnen doen. In oktober werd meerjarenplanaanpassing 5.1 voorgelegd (BW 3 2021), waarbij de kredieten na 3/4 van het jaar werken worden geëvalueerd of aangepast aan nieuwe geactualiseerde gegevens.

        In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt opgemaakt voor de goedkeuring van de budgetten 2022, er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de budgetten van 2021 of later aan te passen aan nieuwe gekende gegevens.

        In de motivering van de wijzigingen kan u de belangrijkste wijzigingen terugvinden.

         
        Openbaar onderzoek
        • Bundel meerjarenplanaanpassing gemeente en ocmw 2020-2025 (BP2020_2025-6).
        • Advies van het managementteam van 29 november en 6 december 2021.
        Financiële gevolgen

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.

        De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro

         
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Ludwig Willaert meldt dat zijn fractie deze meerjarenplanaanpassing met een dubbel gevoel leest.
        Zijn fractie ondersteunt een aantal nieuwe initiatieven of een aantal initiatieven die eindelijk een aanvang kennen zoals bv. aanleg fietspaden, aanleg parking in de Spanjestraat. Ook de opmaak van het mobiliteitsplan en het plan betreffende het weren van het zwaar verkeer in de dorpskern draagt de goedkeuring van de CD&V-fractie weg. De CD&V-fractie steunt ook ten volle de acties omtrent het burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatplan waarvoor nu de nodige middelen worden voorzien.

        Echter heerst echter ook een grote bezorgdheid naar de toekomst omtrent het financieel beleid. Er wordt maar bijkomend gepland, nieuwe mensen aangeworven, gekocht en verkocht mits lagere opbrengsten,... zonder goed te weten waar te landen. Een sterk dalende autofinancieringsmarge is daar het bewijs van.

        Het is ook duidelijk dat een aantal Vlaamse subsidies maar lopen tot 2025 en dat er geen enkele garantie is of deze subsidies zullen worden verlengd. Daarnaast zijn er nog tal van onzekere factoren waarvan de financiële gevolgen nog niet duidelijk zijn: bijdragen pensioenproblematiek en responsabiliseringsbijdrage, verloning zorgpersoneel,...

        Heel wat onbekende elementen nopen een voorzichtig financieel beleid. Ook het advies van het managementteam ondersteunt deze bezorgdheid. Men vreest dat er onvoldoende middelen zullen zijn in de toekomst om nieuwe uitdagingen aan te gaan of nieuwe leningen op te nemen. De CD&V-fractie vraagt een financiële verantwoordelijkheid om wat in de steigers staat te kunnen uitvoeren en het aanleggen van een buffer om in de toekomst nog verdere investeringen te kunnen doen.

        De burgemeester repliceert dat de bezorgdheid van de CD&V-fractie en het managementteam ook zijn (en die van zijn fractie) bezorgdheid is. Het is ook logisch dat de autofinancieringsmarge zakt als je investeert. Maar het belangrijkste is dat de autofinancieringsmarge nog steeds 500.000,00 euro bedraagt op het einde van de legislatuur. Bijkomend zal tegen 2025 de schuld per inwoner sterk gedaald zijn. De nodige voorzichtigheid wordt dus zeker aan de dag gelegd.

        De onzekerheid omtrent de Vlaamse subsidies is inderdaad terecht. Heel wat dingen heb je als gemeente ook niet in de hand. De dividenden van Gaselwest zakken sterk maar dit wordt ten dele door Vlaanderen gecompenseerd tot 2026. Ook een toekomstige Vlaamse regering zal de lokale besturen wel genegen zijn en met de nodige middelen over de brug komen. Het is logisch dat je nu nog geen zicht hebt op de middelen vanuit Vlaanderen. Een strategie kan ook zijn dat de financiële stimuli worden gekortwiekt teneinde de lokale besturen in de richting van fusies te duwen. Dit alles blijft koffiedik kijken.

        De burgemeester benadrukt nogmaals dat de financiële gezondheid van onze gemeente een gedeelde bezorgdheid is.

        Raadslid Ludwig Willaert herhaalt nogmaals zijn oproep voor de nodige financiële voorzichtigheid. Hij roept op om de komende jaren, de acties en projecten af te werken die op de plank liggen en geen andere dossiers op te starten of nieuwe ideeën te lanceren.

        De burgemeester licht nog toe dat het inderdaad in de bedoeling ligt, om wat in de steigers staat af te werken, maar dat ook mogelijke opportuniteiten niet uit de weg mogen worden gegaan. De burgemeester haalt ook het dossier aan van het voormalig gemeentehuis Staden. Op heden loopt een studie van een architectenbureau omtrent mogelijke herbestemmingen. Als de beslissing van verkoop niet zou worden weerhouden, zullen de nodige ingrepen nodig zijn om het gebouw om te vormen. Hiermee wenst de burgemeester aan te tonen dat een meerjarenplan een dynamisch document is dat voortdurend moet aangepast worden aan nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden.

        De burgemeester benadrukt nog dat het MAT duidelijk een gunstig advies gaf voor deze meerjarenplanaanpassing.

        Raadslid Bart Coopman deelt de bezorgdheid van de CD&V-fractie. De verhogingen in de diverse acties zijn echter allemaal redelijk ingrijpend vb. het budget voor het fietspad in de Sleihagestraat wordt meer dan verdubbeld, idem voor het dossier ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke,... Het raadslid geeft aan dat dit allemaal legitieme verklaringen zijn maar deze verhogingen wegen allemaal zwaar door.  Het raadslid heeft ook een kleinere vraag betreffende actie 177 "aanpassingswerken aan de kerk te Oostnieuwkerke". Is deze actie nog relevant nu de academie eventueel kan blijven in de school Roeselarestraat?

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt de tussenkomst van het raadslid door feedback te geven omtrent het dossier fietspad Sleihagestraat. Bij het begin van de legislatuur start je met een idee. Het idee was duidelijk de toplaag te vernieuwen. Hierop werd een budgettering opgemaakt. Eénmaal je natuurlijk het dossier opstart komen er diverse opties naar boven. Je kunt alleen het wegdek vernieuwen, maar je kunt ook verder gaan (vb. verbreding tot 2m) en opportuniteiten nemen. Aan de hand van die keuzes, veranderen natuurlijk de budgetten. Eenzelfde verhaal voor het ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke. Op basis van het participatietraject blijkt dat een grotere zaal echt wel een meerwaarde zou zijn (tot 500 personen). De manier van aanleg van de Spanjestraat is ook geëvolueerd. Het oorspronkelijke budget was voorzien voor een eenvoudige verharding (grind). Ondertussen werd gekozen voor een meer duurzame oplossing.
        Het meerjarenplan is aldus een levendig document. Zolang er voldoende financiële marge is, is het ook teken van goed bestuur om opportuniteiten te nemen.

        Met betrekking tot de kerk te Oostnieuwkerke, meldt de burgemeester dat actie 177 nog altijd relevant is. Het is een duidelijke keuze om de kerk in te zetten voor zachte culturele activiteiten. Het kan ook interessant zijn om ruimtes toe te voegen op een juiste manier die de kerk een meerwaarde kunnen geven (sanitair, kitchenette, ...). De precieze bestemming moet nog worden bepaald. De kerkfabriek is sterk vragende partij en absoluut ook trekker in dit verhaal.

        Raadslid Marc Van Ysacker herinnert het bestuur aan het dossier Tiendenberg en de belofte om geen zo'n grote misrekeningen meer te doen. Het raadslid vreest dat het dossier van het ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke dezelfde weg opgaat. Het raadslid merkt ook op dat de projectstuurgroep mobiliteit van vorige week opnieuw werd afgelast. Het raadslid is van mening dat de opmaak van het mobiliteitsplan een belangrijk agendapunt is dat zeker kon besproken worden in de projectstuurgroep.

        Burgemeester Vanderjeugd meldt het absoluut niet eens te zijn met de vergelijking tussen het dossier ontmoetingscentrum en het dossier Tiendenberg. Op heden is er slechts 500.000,00 euro extra aan extra zaken. Het andere extra budget is gewoon nodig om de stijgende bouwkosten (à rato van 12%) te financieren.
        De vergelijking met Tiendenberg gaat aldus niet op want daar was het effectief een miscalculatie (er was geen stijging van bouwprijzen, er werden geen extra zaken toegevoegd aan het dossier).
        De stijging van 12% is nog de meest onzekere factor in dit dossier. Als er nog budget zal moeten worden toegevoegd, zal het met deze kostprijsstijging te maken hebben.
        De burgemeester geeft ook nog wat uitleg omtrent het mobiliteitsplan. Het mobilteitsplan wordt verder vorm gegeven samen met de WVI. Het plan is om in 2022 hiermee te landen. Simultaan wordt ook verder gewerkt in de vervoersregio's. Op korte termijn gebeurt zeker een aftoetsing van het ontwerp mobiliteitsplan met de buurgemeenten. Er blijft ook verder overleg met de diensten van het gewest.
        Schepen Geert Moerkerke maakt de belofte dat de projectstuurgroep mobiliteit als eerste kennis zal kunnen nemen van het mobiliteitsplan. Hij geeft als timing de maand februari 2022 op. Op heden wordt werk gemaakt van het laatste stukje nl. de bepaling van de landelijke wegen (afschaffen of behouden). 

        Raadslid Ludwig Willaert wenst nog een bedenking op één actiepunt te maken. Er wordt een nieuw AED-toestel aangekocht bij loods De Linde. Is het niet zinvoller dit toestel bij het recyclagepark te hangen.
        De burgemeester antwoordt dat het effectief het idee is om dit toestel te hangen in de buurt van het recyclagepark.

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De ocmw raad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-6) van het ocmw vast.


        Artikel 2:

        Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -2.845.274,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -766.090,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt -3.611.364,00 euro.

        De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 -3.612.464,00 euro bedraagt. 

        De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -2.832.774,00 euro.


        Artikel 3:

        De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden goedgekeurd.

        Soort krediet

        Totaal bedrag voor 2021

        Totaal bedrag voor 2022

        Totaal exploitatie-uitgaven 

        8.758.702,00 euro

        9.467.302,00 euro

        Totaal exploitatie-ontvangsten

        7.362.526,00 euro

        7.347.615,00 euro

        Totaal investeringsuitgaven

        585.892,00 euro

        549.100,00 euro

        Totaal investeringsontvangsten

        805.369,00 euro

        433.369,00 euro

        Totaal financieringsuitgaven

        396.455,00 euro

        411.139,00 euro

        Totaal financieringsontvangsten

        0,00 euro

        0,00 euro


        Artikel 4:

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.

        De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro

         
    • Interne organisatie

      • Goedkeuren wijziging rechtspositieregeling ocmw-personeel categorie 3 woonzorg: toekennen wachtvergoeding voor medewerkers woonzorgcentrum

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Om in het woonzorgcentrum de kwalitatieve zorg voor de bewoners te kunnen blijven garanderen, is er continu het nodige zorgpersoneel aanwezig. Er wordt 24/24 en 7/7 verzorging voorzien, in het kader van een kwalitatieve zorgverlening.

        Op heden was er een systeem van terugwerkend weekend in geval van een afwezige collega die moest worden vervangen. Dit systeem wordt vervangen door een systeem van wachtvergoeding voor de eerste twee medewerkers die ter vervanging worden opgeroepen om te werken.

        Deze manier van werken zorgt ervoor dat niet iedereen opgebeld kan worden bij een dringende vervanging. Het biedt een zekere rust voor de collega’s op de dienst, dat er in noodgevallen beroep kan gedaan worden op de collega van permanentie.

        In deze continuewerking, voorzien we 2 zorgmedewerkers in de weekends en op feestdagen die op bepaalde tijdstippen paraat staat om de shift van een afwezige collega op te vangen. Er wordt hiervoor 1 poule gemaakt van zorgmedewerkers (zorgkundigen en verpleegkundigen).

        De permanentiedienst geldt enkel voor dagdiensten. De nachtdienst wordt niet meegenomen omdat voor deze ploeg het uurrooster op jaarbasis gekend is en er een grote flexibiliteit is in deze vaste equipe. De nachtdienst zorgt zelf voor de nodige permanentie.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet over het lokale bestuur van 22 december 2017.
        • Rechtspositieregeling ocmw-personeel woonzorgcentrum (categorie 3) van 27 maart 2018 en latere wijzigingen.
        Feiten, context en argumentatie

        Het bijzonder onderhandelingscomité gaf een gunstig advies op 24 november 2021 inzake het invoeren van een wachtvergoeding voor de medewerkers van het woonzorgcentrum.

        Financiële gevolgen

         

         
        Verwijzingsdocument
        • advies Bijzonder onderhandelingscomité van 24 november 2021
        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De ocmw-raad keurt de aanpassingen met betrekking tot de rechtspositieregeling voor het ocmw-personeel woonzorgcentrum (categorie 3) goed als volgt:

        Wachtvergoeding woonzorgcentrum De Oever

        Om de continuïteit van de werking van het woonzorgcentrum buiten de normale arbeidsregeling te garanderen, wordt een permanentiedienst georganiseerd die van toepassing is op het zorgpersoneel.

        Aan de personeelsleden die thuis een permanentiedienst verzekeren of bereikbaar moeten blijven om gevolg te kunnen geven aan alle oproepen buiten hun normale arbeidsregeling wordt een permanentietoelage toegekend.

        De permanentiedienst wordt gelimiteerd tot een beperkt aantal uren per dag van 6u tot 12u.

        Elk personeelslid dient per jaar verplicht een aantal uren permanentie van thuis uit te verzekeren.

        De normale permanentieregeling wordt voldoende op voorhand vastgesteld door de hoofdverpleegkundigen: de permanentie op weekend– en feestdagen en tijdens de weekdagen worden per referte bepaald, samen met de vaststelling van de individuele uurroosters.

        Enkel bij uitzonderlijke omstandigheden (vb. ziekte van personeelsleden binnen de dienst, …) kan hiervan afgeweken worden.

        Personeelsleden worden niet ingeschakeld in de permanentiedienst tijdens de periode van hun jaarlijkse vakantie.

        Onderling wisselen van permanentiedienst kan enkel gebeuren mits voorafgaandelijke toelating van de hoofdverpleegkundige.

        Oproepen tijdens de wachtdienst gebeuren telefonisch. Personeelsleden van wacht moeten binnen een kwartier de oproep beantwoorden en binnen een tijdspanne van een uur na de telefonische oproep in het woonzorgcentrum aanwezig zijn, indien dit nodig is.

        De medewerker van wacht krijgt een wachtvergoeding van 6u tot 12u. Indien deze medewerker van wacht niet effectief naar de werkvloer dient te gaan, ontvangt hij/zij de wachtvergoeding. De wachtvergoeding is om standby te staan.

        Indien de medewerker opgeroepen wordt om effectief naar de werkvloer te gaan, komt de wachtvergoeding te vervallen op die dag en komt de oproeppremie in de plaats.

        Het bedrag van de permanentietoelage bedraagt 2,01 euro tegen 100% voor elk uur dat werkelijk aan de permanentie wordt besteed. Dat bedrag is gekoppeld aan de gezondheidsindex.

         

        Artikel 2:

        De wijziging van de rechtspositieregeling treedt vanaf 1 januari 2022 in werking. 

         
      • Goedkeuren wijziging rechtspositieregelingen ocmw-personeel: wijziging tussenkomst bus- en treinabonnement

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het volledig vergoeden van de kostprijs van een bus- of treinabonnement kan een positieve stimulans betekenen naar het gebruik van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer. Dit betekent een meerwaarde zowel in het kader van duurzaam woon-werkverkeer als in het kader van het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever.

        Momenteel wordt de helft van een bus- en treinabonnement door de werkgever terugbetaald. Er wordt voorgesteld om het bus- en treinabonnement volledig te vergoeden.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet over het lokale bestuur van 22 december 2017.
        • Rechtspositieregeling ocmw-personeel woonzorgcentrum (categorie 3) van 27 maart 2018 en latere wijzigingen.
        • Rechtspositieregeling gemeentepersoneel van 28 juni 2018 en latere wijzigingen.
        Feiten, context en argumentatie

        Het bijzonder onderhandelingscomité gaf een gunstig advies op 24 november 2021 inzake deze wijziging.

        Verwijzingsdocument
        • advies Bijzonder onderhandelingscomité van 24 november 2021
        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.

        Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar hoeveel medewerkers er precies gebruik maken van het bus en/of treinabonnement.

        De schepen kan geen exacte cijfers geven maar geeft mee dat het om een klein aantal medewerkers gaat. De vraag groeit echter wel.

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad keurt de aanpassingen met betrekking tot de tussenkomst bus- en treinabonnement goed als volgt:

        Wijziging rechtspositieregeling ocmw-personeel cat. 1 + 2 

        Afdeling III. De vergoeding van de kosten voor het woon- werkverkeer

        Art. 212. §1. Bij gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het treinabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

        §2. Bij gebruik van de bus voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het busabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

         

        Wijziging rechtspositieregeling ocmw-personeel cat. 3  WOONZORGCENTRUM

        Afdeling III. De vergoeding van de kosten voor het woon- werkverkeer

        Art. 194. §1. Bij gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het treinabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

        §2. Bij gebruik van de bus voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het busabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

         

        Wijziging rechtspositieregeling ocmw-personeel  cat. 3 THUISZORGDIENST

        Afdeling III. De vergoeding van de kosten voor het woon- werkverkeer

        Art. 212. §1. Bij gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het treinabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

        §2. Bij gebruik van de bus voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het busabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

         

         

        Artikel 2:

        De wijziging van de rechtspositieregeling treedt vanaf 1 januari 2022 in werking. 

         
    • Patrimonium

      • Goedkeuren van ontwerpakte tot aankoop van perceel en bijhorende loods gelegen langs de Sleihagestraat

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Actie 53 van het meerjarenplan 2020-2025 luidt als volgt: "Opmaken van een masterplan voor zorgsite De Oever". In deze actie wordt nagedacht over mogelijkheden voor het ontwikkelen van verschillende zorgvormen in de nabijheid van het woonzorgcentrum. In de actie wordt ook bepaald dat aanpalende gronden kunnen worden bijgekocht om voldoende ruimte te creëren voor de ontwikkeling van een zorgsite.

        In de gemeenteraad van 28 oktober 2021 werd al overgegaan tot goedkeuring van de ontwerpakte voor aankoop van een een huis met aanhorigheden gelegen Sleihagestraat 49 te 8840 Staden, kadastraal gekend onder gemeente Staden, 2e afdeling, sectie B, nummer 425 X2 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 27a35ca.

        In de loop van 2021 kreeg het lokaal bestuur ook de kans over te gaan tot onderhandelingen met het naburig bedrijf inzake aankoop van het perceel en bijhorende loods langs de Sleihagestraat, kadastraal gekend onder gemeente Staden, 2e afdeling, sectie B, deel uit nummer 423X P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van respectievelijk 9a17ca en 11a90ca.

        Dit goed staat afgebeeld als loten nummers 7 en 8 op het opmetingsplan opgemaakt op 4 augustus 2021 door landmeter-expert Laurens De Temmerman te Oudenaarde.

        De aankoop van deze bijkomende grond is een meerwaarde in het kader van de ontwikkeling van een zorgsite zoals voorzien in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Meulebroeken Oost'. De grond sluit aan bij de recent aangekochte eigendom Sleihagestraat 49. Via de aanpalende grond is het perceel ontsloten naar de Sleihagestraaat.

        De aankoopprijs na onderhandeling is bepaald op 200.000,00 euro. Een voorwaarde is wel dat de loods nog in gebruik blijft (gebruik ter bede) van het bedrijf tot en met 31 december 2022.

        Het perceel en de loods liggen volgens het GRUP Meulenbroeken Oost deels in zone 1: woonzone (loods), deels in zone 2: zone voor zorgwonen (onbebouwde grond) en deels in zone 4: bufferzone.

        Er werd een ontwerp van authentieke akte voorbereid door commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties. De akte werd opgemaakt onder de opschortende voorwaarde van de goedkeuring van de akte voor de beëindiging van de erfpacht en de handlichting van de hypotheek.
        Het ontwerp authentieke akte ligt nu ter goedkeuring van de ocmw-raad voor.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • decreet lokaal bestuur
        Feiten, context en argumentatie

        De aankoop is ten behoeve van het algemeen nut, meer bepaald de ontwikkeling van een site voor zorgwonen. De grond vormt één geheel met de recent aangekocht eigendom Sleihagestraat 49.

        De loods is gelegen in woonzone en kan tijdelijk worden gebruikt als stapelruimte voor de gemeentelijke diensten en/of verenigingen tot er duidelijkheid is over de verdere ontwikkeling van de zorgsite. De bijhorende grond is op heden onbebouwd. Loods en grond zijn ontsloten via de aanpalende woning Sleihagestraat 49.

         
        Financiële gevolgen

        De nodige kredieten zijn voorzien onder actie 53 op jaarbudgetrekening 0050-00/260000/OCMW/VB/0/IP-081.

        De financieel directeur verleende een visum op 15 december 2021 met nummer O_2021-15.

         

         
        Verwijzingsdocument
        • ontwerp authentieke akte opgemaakt door commissaris Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties
        • opmetingsplan van 4 augustus 2021
        • addendum bij het schattingsverslag van de woning Sleihagestraat 49 opgemaakt door afdeling Vastgoedtransacties
        • GRUP Meulebroeken Oost, bestemmingsplan
        • visum financieel directeur 15 december 2021
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Hans Mommerency stelt dezelfde vraag als bij een vorig gelijkaardig agendapunt. Waarom wordt deze grond gekocht via het ocmw? Grondzaken is toch een specifieke taak van de gemeenten? De essentie van zijn vraag is echter vanaf welk moment er gezocht wordt naar invulling van de site. Wanneer is er voldoende grond om verder na te denken over de concrete invulling van de site? Het blijft op heden allemaal nog een beetje vaag.

        De burgemeester licht toe dat er nog een laatste aankoop van gronden gepland staat in kader van de zorgsite. Daarna wordt de bevraging van de markt gestart om inhoudelijk invulling te geven aan de zorgsite.

        Raadslid Hans Mommerency geeft nog mee dat er in het verleden een voorstel was rond afvoermogelijkheid van proper water via de gracht achter het woonzorgcentrum. Dat was indertijd niet mogelijk omdat de gronden geen verbinding hadden met elkaar. Op het moment dat de gronden verbinding hebben met elkaar, kan dit voorstel misschien weer onder het stof gehaald worden. Dit kan een meerwaarde zijn in kader van de afvoerproblematiek van Aquafin in de Sleihagestraat.

        Het raadslid informeert ook of er reeds budget is voorzien voor de realisatie van de insteekweg (algemeen nut) op de site die vorige keer werd aangekocht. De burgemeester geeft mee dat dit nog niet is voorzien. De burgemeester geeft mee welke potentiële meerjarenplanaanpassingen gepland zijn in 2022. Het budget voor deze insteekweg kan misschien ook later in de legislatuur gebudgetteerd worden. Op heden is het ook nog wat vroeg omdat de contouren van de samenwerking nog niet duidelijk zijn.

        Raadslid Hans Mommerency geeft, in dit kader, zijn bezorgdheid mee dat de opportuniteiten in kader van zorgontwikkeling zich moeten afstemmen op basis van behoeften en niet op basis van beschikbare budgetten.
        De burgemeester geeft een inkijk in de eerste, losse ideeën hieromtrent: het idee leeft om op de site een link te creëren tussen jong en oud. Zijn er zorgvormen voor jongeren mogelijk? Ook assistentieflats worden verder onderzocht. Telkenmale wordt in eerste instantie onderzocht of er een meerwaarde kan zijn voor woonzorgcentrum De Oever.

        Raadslid Hans Mommerency vraagt of het volledig spectrum van mogelijke zorgvormen voorgelegd kan worden aan de gemeenteraad en niet alleen het project dat wordt gekozen. Wat zit er allemaal in de scope, wat zijn behoeften, wat zijn potenties van den site? Het is belangrijk om gezamenlijk met de gemeenteraad keuzes te maken omtrent de invulling van de zorgsite.

        De burgemeester meldt dat eerst de marktbevraging vorm moet gegeven worden. Hij lanceert het idee van een soort stuurgroep met een afvaardiging uit de gemeenteraad (inclusief oppositie). Deze stuurgroep kan dan nadenken over de mogelijke potenties van de site die een meerwaarde kunnen geven aan het woonzorgcentrum en tevens een meerwaarde kunnen geven aan de zorgbehoeftes. De burgemeester geeft wel mee dat er slagkrachtig moet kunnen worden gehandeld teneinde de nodige vooruitgang te boeken.

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        De ocmw-raad keurt de aankoop van perceel met loods gelegen langs de Sleihagestraat te 8840 Staden-Oostnieuwkerke goed voor een totaalprijs van 200.000 euro.
        Het gaat om het goed, kadastraal gekend onder gemeente Staden, 2e afdeling, sectie B, delen van nummer 423X P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van respectievelijk 9a17ca en 11a90ca, onder de opschortende voorwaarde van de goedkeuring van de akte voor de beëindiging van de erfpacht en de handlichting van de hypotheek.

        Artikel 2

        De ocmw-raad keurt het ontwerp van akte, opgesteld door afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit goed.

        Artikel 3

        De ocmw-raad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, de heer Alain Maricou, om namens het ocmw, de authentieke akte te ondertekenen.

    • Woonzorgcentrum

      • Aanvaarden schenking aan woonzorgcentrum De Oever

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Op 20 september 2021 kreeg het woonzorgcentrum De Oever een bericht dat een bedrag zou worden geschonken als steun/gift voor de animatie binnen het woonzorgcentrum De Oever.

        Er werd ondertussen een bedrag van 2048,00 euro overgeschreven op de rekening van het woonzorgcentrum.

        Een bedankingsbrief wordt gezonden naar de schenker.

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        Volgens artikel 78,12° van het decreet lokaal bestuur is het een bevoegdheid van de ocmw-raad om schenkingen aan het ocmw te aanvaarden.

        Feiten, context en argumentatie

        Met deze gift wordt ingezet op de aankoop van een zelfspelende accordeon ter waarde van 450,00 euro.
        Het resterend bedrag wordt aangewend om ergotherapeutisch materiaal aan te schaffen dat zal ingezet worden voor animatie voor mensen met dementie en voor mensen in palliatieve situaties.

        De zelfspelende accordeon is een licht hanteerbare accordeon die bewoners zelf kunnen bespelen. In die zin dat met een USB en/of microSD kaart in de accordeon tot 600 liedjes kunnen worden gespeeld. Dit assortiment liedjesmateriaal zit ook in het aankoopbedrag.

         
        Financiële gevolgen

        De accordeon wordt aangekocht in 2021 voor een bedrag van 450,00 euro.

        Het resterend bedrag van 1598,00 euro wordt in 2022 aangewend om ergotherapeutisch materiaal aan te schaffen ikv animatie voor mensen met dementie en mensen in palliatieve situaties.

         
        Beraadslagingen

        Schepen Nathalie Depuydt licht het agendapunt toe.

        Raadslid Hans Mommerency uit enige bezorgdheid. Het is leuk om dingen te krijgen maar het lijkt wel belangrijk te weten vanwaar het geld komt. Het lijkt hem opportuun de herkomst van het geld te kennen. De anonimiteit lijkt geen probleem maar als overheid, die dit aanvaardt, moet je toch onderzoeken dat er geen problemen van komen op termijn.

        De schepen duidt dat de gever anoniem wenst te blijven maar dat het raadslid zich geen zorgen hoeft te maken over de herkomst van het geld.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De ocmw-raad aanvaardt de gift van 2048,00 euro aan het woonzorgcentrum De Oever als steun voor de animatie binnen van het woonzorgcentrum.

         

De voorzitter sluit de zitting op 23/12/2021 om 19:57.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Martine Zoete
voorzitter