Terug
Gepubliceerd op 31/10/2022

Besluit  ocmw-raad

do 27/10/2022 - 19:00

Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-7) - aandeel van het ocmw

Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Esther Demeulenaere, ocmw-raadslid
Aanleiding en voorgeschiedenis

Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.

In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het rekeningcijfer van 2021 opgenomen en worden de cijfers in de meerjarenplanaanpassing 2022 tot en met 2025 aangepast, zowel wat betreft het bedrag of het jaar waarin de uitgave of ontvangst zal gerealiseerd worden.

De gemeente- en OCMW-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.

 
Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
  • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • Besluit van de ocmw-raad van 19 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het ocmw: vaststellen.
  • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
  • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Feiten, context en argumentatie

In de huidige marktomstandigheden met heel hoge inflatie en diverse index-overschrijdingen, die resulteren in exuberante prijsstijgingen van elektriciteit, gas en de overige werkingsgoederen, alsook 5 indexaanpassingen voor de lonen, is het nodig om een structureel evenwicht te behouden op de autofinancieringsmarge. Ook de investeringsprojecten worden opnieuw geraamd rekening houdend met de verwachte prijsstijgingen, dit heeft een negatieve invloed op het gecumuleerd budgettair resultaat. Om aan beide evenwichten te voldoen dienen zonodig investeringen uitgesteld of geschrapt te worden.

De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en de motivering van de wijzigingen bij de financiële nota.

 
Openbaar onderzoek
  • Bundel meerjarenplanaanpassing gemeente en ocmw 2020-2025 (BP2020_2025-7).
  • Advies van het managementteam van 10 oktober 2022.
Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe zowel voor het deel ocmw als voor het deel gemeente.
Raadslid Ludwig Willaert geeft aan dat de CD&V-fractie de nieuwe meerjarenplanaanpassing grondig heeft gelezen. De CD&V-fractie is zich bewust van de precaire financiële situatie, ook voor onze gemeente. Twee punten stemmen hen echter tot ontgoocheling. Het schrappen van de 1e fase fietsring (Sleihagestraat) en het afvoeren van het project bouwen ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke, kunnen niet de goedkeuring wegdragen van de CD&V-fractie.
Het aanleggen van een nieuw fietspad in de Sleihagestraat is voor de CD&V-fractie prioritair. In het begin van de legislatuur werd een ambitieus project vooropgesteld zijnde een fietsring die de 3 kernen van de gemeente met elkaar verbindt. De CD&V-fractie juichte dit project toe. Maar al bij de 1e fase stokt dit ambitieuze project al. Een veilig fietsbeleid was toch een topprioriteit voor deze meerderheid?
Het stopzetten van het project "ontmoetingscentrum" draagt hun goedkeuring niet weg. Ze roepen op om te herbronnen over deze actie. Kan het niet wat soberder, moet het allemaal zo duur, luxueus en glorieus? Een degelijk resultaat (energiezuinig, voldoet aan geluidsnormen, ...) is zeker mogelijk voor een goedkoper bedrag mits de nodige creativiteit. Hun vrees is dat het project van de baan wordt geschoven en er nooit meer van zal komen. Dit is vooral zeer jammer voor de sociale en culturele verenigingen. Het raadslid refereert nog naar de belofte uit 2012 van een sporthal op de sportsite Oostnieuwkerke waar er na 10 jaar ook nog altijd geen realisatie van is.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd repliceert op de opmerkingen van het raadslid. Verantwoordelijkheid nemen is niet zomaar smijten met centen als het ook op een andere manier kan. Omtrent de fietsring is het financieel onverantwoord om het fietspad aan te pakken los van werken in de straat zelf. Daarom werd het project (1e fase Sleihagestraat: nieuwe onderfundering, verwijderen van bomen) stopgezet maar dit betekent niet dat er geen inspanningen worden gedaan voor veilig fietsverkeer in de gemeente. In het project betonvakken wordt geld extra voorzien voor de heraanleg van noodzakelijke stukken van het fietspad van de Sleihagestraat en de Westrozebekestraat.
Het on hold zetten van de bouw van het ontmoetingscentrum is de enige, juiste keuze in deze context. De burgemeester geeft aan te kunnen voorspellen wat de kritiek van de oppositie ging zijn (luxueus, glorieus). Hij stelt echter duidelijk dat het niet ging om een glorieus, pompeus project. De initiële bouwprijs per m2 was niet overdreven, die was volledig marktconform. Er werd tegemoet gekomen aan de vraag van de verenigingen door het gebouw wat uit te breiden en m2 extra te voorzien in de zaal. Het is niet omdat het architecturaal een mooi ontwerp is, dat het moet worden afgeschilderd al luxueus en glorieus. Het was een heel functioneel gebouw ook met betrekking tot alle normen. Je kunt ook kiezen om daar een vierkante blok te zetten maar gelet op de waardevolle ligging bij het park, is een architecturaal kundig ontwerp een noodzaak. Op die manier wordt het mooie Brigidapark verbonden met de ontmoetingsruimte. Er werd zeer hard gezocht naar mogelijke bijsturingen om het haalbaar te houden maar de grote extra hap uit het budget zorgde ervoor dat het on hold zetten van dit project de enige verantwoorde keuze was. Er wordt ook niet stilgezeten, het college blijft zoeken naar een oplossing om dit project te realiseren.
Met betrekking tot investeringen voor veilig fietsverkeer, meldt de burgemeester dat er nog veel acties en budget is voorzien om het veilig fietsverkeer te optimaliseren. Dit blijft dus een topprioriteit voor deze meerderheid.
Raadslid Ludwig Willaert repliceert het jammer te vinden dat het project "ontmoetingscentrum" on hold wordt gezet. Het raadslid is van mening dat dit project wel kon worden gerealiseerd. Er worden nu budgetten bij voorzien voor projecten waar er zelfs nog geen plan voor is (vb. 30% voor Houthulststraat, Roeselarestraat). Neem een stuk van deze bedragen en dan kan er iets moois gezet worden. Mits inspanning en creativiteit was een realisatie wel mogelijk.
Omtrent het fietspad is de CD&V-fractie niet zo'n voorstander van het "lappen en tappen". Volgens het raadslid is er al veel geld gespendeerd aan bv. de betonvakken van de Westrozebekestraat. Onderhoudsbeurten zijn nodig maar op bepaalde momenten is het nodige om een volledige renovatie te doen. De vrees leeft dat voor deze twee fietspadstraten het maar een kortstondige oplossing is.
Schepen Geert Moerkerke meldt dat de Westrozebekestraat/Sleihagestraat in een dossier van Fluvius zitten voor de nieuwe riolering vanaf 2027-2030. Op die manier zullen deze straten volledig aangepakt worden in de volgende legislatuur.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd vult aan dat er inderdaad nog geen plan is voor de Houthulststraat en Roeselarestraat maar we hebben wel ons engagement gegeven aan onze partners (Aquafin, Fluvius, ...). Dit betekent dat we het nodige budget moeten voorzien om het engagement te tonen en dat zij deze projecten op hun planning weerhouden. Hoogstwaarschijnlijk zal de eerste spadesteek nog niet voor deze legislatuur zijn maar je moet hier wel rekening mee houden. Als je de nodige budgetten niet voorziet, dan lieg je jezelf voor. Dan hou je geen rekening mee dat die projecten in de tijd duurder zullen zijn. Deze meerderheid kiest ervoor om nu rekening te houden met deze meerkost en de toekomstige bestuurders hier niet mee op te zadelen. Zoals de schepen zegt, kunnen we soms niet anders dan "lap - en tapwerk". Het is zinloos om de bovenbouw aan te pakken wetende dat er grote projecten komende zijn van diverse partners.
Raadslid Ludwig Willaert eindigt dit debat met betrekking tot het ontmoetingscentrum met de zin "Waar een wil is, is een weg". De burgemeester repliceert dat er verschillende wegen zijn om het doel te bereiken. Het is niet als er een wil is, dat je die ene weg moet nemen.
Raadslid Bart Coopman komt tussen en uit dat hij de aanpassing van het meerjarenplan een moedige oefening vindt in deze uitdagende tijden. Hij vindt het anderzijds een bijzonder spijtige zaak dat het ontmoetingscentrum geschrapt wordt. Anderzijds staat er nog altijd een ontmoetingscentrum... Qua energiezuinigheid zijn er daar wel nog wat uitdagingen. Hij vraagt om de energietoeslag toch niet toe te passen voor deze zaal. De verenigingen in Oostnieuwkerke kunnen geen slachtoffer worden hiervan. Het raadslid pleit om de opportuniteit te nemen om het dossier nog eens open te trekken en zeker in het licht van het masterplan sportsite Oostnieuwkerke. Hij vindt dat een aantal opportuniteiten nog eens moeten bekeken worden in het totale plaatje. Het raadslid wil wel wat meer informatie omtrent het jeugdhuis. Hij hoort in de wandelgangen dat er een oplossing wordt besproken met het jeugdhuis. Wat is de stand van zaken?
De burgemeester dankt het raadslid voor zijn correcte tussenkomst met de nodige nuance en begrip. De burgemeester haalt aan dat er gesprekken zijn met de vertegenwoordigers van het jeugdhuis maar beloftes zijn er niet gemaakt.
Raadslid Ludwig Willaert werpt naar aanleiding van deze bespreking het idee op tafel om het gebouw als gemeente aan te kopen en te renoveren. Raadslid Bart Coopman vraagt zich af of het pand waar het nu gelegen is, de best mogelijke locatie is. Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat er in het verleden wel wat problemen waren. Vandaar dat er ook een herlokalisatie voorzien was naar de site Zonneheem. De burgemeester belooft verder in gesprek te blijven met de vertegenwoordigers van het jeugdhuis en alle pistes open te houden. Omtrent het gebouw stelt hij zich de vraag of een renovatie haalbaar is. Dit moet allemaal verder worden onderzocht. De burgemeester meldt wel dat het bestuur het jeugdhuis een warm hart toedraagt en dat er zeker wordt gestreefd naar een goeie oplossing voor alle actoren.
Raadslid Bonny Vergauwe vraagt meer informatie omtrent de parking in de Spanjestraat. Hij vraagt in welke uitvoering deze parking wel zal gebeuren om zo'n hoge kostprijs te hebben.
De burgemeester geeft aan dat er wordt voor gekozen om deze parking op een heel deftige manier aan te leggen en niet gewoon een steenslagparking. Naast de parking wordt ook de brug gemaakt over De Mandel, er wordt met verlichting gewerkt, er komt een fietsdoorsteek en er is ook een WADI voorzien. De burgemeester belooft om het plan en de bijhorende berekeningen te bezorgen aan de raadsleden.
Schepen Geert Moerkerke vult nog aan dat de provincie heel veel buffercapaciteit oplegt. Het gaat daar om overstromingsgebied.
Raadslid Bonny Vergauwe vraagt zich af of deze hoge kostprijs voor de aanleg van een parking wel te verantwoorden is in tijden van crisis.
De burgemeester antwoordt dat het aanleggen van een steenslagparking ook een degelijke uitkoffering vraagt. Dit weegt financieel dan ook zwaar door.  Het is dan ook een bewuste keuze om te kiezen voor de aanleg van een deftige parking. Voor heel veel mensen in Oostnieuwkerke is die parking heel belangrijk. Er wordt ook een degelijke fietsinfrastructuur voorzien. Het is de taak van de lokale overheid om te stimuleren dat er zoveel als mogelijk de fiets wordt genomen.
Raadslid Jan Depla komt tussen en meldt het ook jammer te vinden dat het ontmoetingscentrum in Oostnieuwkerke wordt on hold gezet. Er is al 250.000,00 euro aan studiekosten uitgegeven. Hij gaat er dan ook van uit dat het project opnieuw zal worden opgenomen. Het raadslid is wel verheugd met de degelijke parking langs de Spanjestraat die wordt voorzien. Vervolgens vraagt hij wat uitleg omtrent het feit dat de verkoop van het gemeentehuis Staden ingeschreven staat gespreid over twee jaar (2024 en 2025). Hoe zit dat in elkaar? Tenslotte vraagt het raadslid om het schrappen van de actie "aanbieden van drinkwater aan bezoekers." niet langer te vermelden. Dit is een besparing van 3500,00 euro. Het lijkt beter om dit te schrappen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd legt het systeem van VLABO (cfr. vorige gemeenteraad) uit omtrent de verkoop van het oude gemeentehuis te Staden. De inkomsten worden gespreid ingeschreven want er wordt gewerkt met een recht van opstal en de uiteindelijke grondaandelen zullen betaald worden door de finale kopers van de woningen.
Omtrent de actie betreffende het drinkwater was het idee om een tapinstallatie van De Watergroep te voorzien in het gebouw en dit wordt niet langer weerhouden. Dit zijn kleine besparingen die ook zorgen voor financiële ademruimte. De burgemeester geeft nog mee dat er wel wordt geknipt in het aanbod dranken in het gemeentehuis. De frisdranken worden geschrapt in kader van gezondheid. Er wordt in principe alleen nog water, koffie en thee aangeboden.
Raadslid Miet Vandenbulcke informeert naar de actie natuurbegraafplaats. De aanleg van deze natuurbegraafplaats is on hold gezet en ze vraagt zich wat er in de tussentijd met dit stuk grond zal gebeuren. Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat de afspraak met vorige eigenaar kan bestendigd worden omtrent het grazen van koeien.

 
Publieke stemming
Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
Tegenstanders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 6 stemmen tegen

BESLUIT:

Artikel 1:

De ocmw raad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-7) van het ocmw vast.


Artikel 2:

Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -3.073.722,00 euro.

Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt 596.999,00 euro.

Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt -2.476.724,00 euro.

De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 -2.477.824,00 euro bedraagt. 

De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -3.061.222,00 euro.


Artikel 3:

De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2022 (M3) worden goedgekeurd.

Soort krediet

Totaal bedrag voor 2022

Totaal exploitatie-uitgaven 

9.700.487,00 euro

Totaal exploitatie-ontvangsten

7.416.471,00 euro

Totaal investeringsuitgaven

649.150,00 euro

Totaal investeringsontvangsten

481.069,00 euro

Totaal financieringsuitgaven

411.139,00 euro

Totaal financieringsontvangsten

0,00 euro


Artikel 4:

Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -4.646.343,00  euro.

Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 12.209.738,00 euro.

Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 7.563.395,00 euro.

De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 7.562.295,00 euro.

De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 578.229,00 euro.

De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 855.251,00 euro.