De notulen van de vorige openbare zitting van 27 maart 2025 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.
Artikel 44, 181 en 182 van het OCMW-decreet.
De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.
Notulen openbare zitting van vorige vergadering 27 maart 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 27 maart 2025 worden goedgekeurd.
Het strategisch meerjarenplan 'Staden gedreven vooruit!' bevat de doelstellingen van het bestuur voor de periode 2020-2025 waaruit periodiek gerapporteerd dient te worden aan de raad. Inmiddels zijn na deze strategische nota meerdere meerjarenplanaanpassingen doorgevoerd. Het jaar 2024 is het vijfde boekjaar in deze periode waarvoor een jaarrekening vastgesteld wordt. De cijfers in de jaarrekening worden vergeleken met de gegevens uit meerjarenplanaanpassing 12, vóór de investeringsoverdracht naar 2025.
De jaarrekening 2024 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. De jaarrekening omvat een beleidsnota met de beleidsevaluatie 2024, een financiële nota en bijlagen bij de jaarrekening (toelichting bij de financiële nota, documentatie bij de jaarrekening en financiële analyse). De jaarrekening geeft een juist, waar en getrouw beeld van de financiële toestand op 31 december 2024. Sedert 2020 wordt een geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW opgemaakt. Ze vormen samen één rapporteringsentiteit, maar juridisch blijven ze echter twee aparte entiteiten. Daarom keurt de OCMW-raad het deel OCMW van de jaarrekening goed en de gemeenteraad het deel van de gemeente. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast. Deze jaarrekening omvat volgende resultaten:
Budgettaire boekhouding:
Budgettair resultaat 31/12/2024 | Jaarrekening deel OCMW | Geïntegreerde jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo(B-A) | 893.543 | 6.345.045 |
Uitgaven | 10.000.505 | 22.126.010 |
Ontvangsten | 10.894.048 | 28.471.056 |
II. Investeringssaldo (B-A) | 353.513 | -5.311.122 |
Uitgaven | 140.770 | 5.217.670 |
Ontvangsten | 494.283 | 906.548 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.247.056 | 1.033.923 |
IV. Financieringssaldo | -442.161 | -892.117 |
Uitgaven | 442.161 | 950.047 |
Ontvangsten | 0 | 57.930 |
IV. Budgettaire resultaat boekjaar (I+II+III) | 804.895 | 141.806 |
V. Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar | 7.656.163 | 30.251.265 |
VI. Gecumuleerde budgettaire resultaat (IV+V) | 8.461.058 | 30.393.071 |
Autofinancieringsmarge 31/12/2024 | Jaarrekening deel OCMW | Geïntegreerde jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 893.543 | 6.345.045 |
II. Netto periodieke leningsuitgaven (A+B) | -1.208 | 448.700 |
A. Periodieke aflossingen | 442.161 | 949.999 |
B. Periodieke terugvorderingen | 443.369 | 501.300 |
III. Autofinancieringsmarge (I-II) | 894.751 | 5.896.345 |
Algemene boekhouding:
STAAT VAN OPBRENGSTEN EN KOSTEN 31/12/2024 | deel OCMW | geïntegreerd (gemeente en OCMW) |
Opbrengsten | 10.003.951 | 28.883.268 |
Operationele opbrengsten | 9.740.928 | 27.340.748 |
Financiële opbrengsten | 263.022 | 1.542.520 |
Kosten | 11.974.849 | 26.612.658 |
Operationele kosten | 11.753.337 | 26.612.658 |
Financiële kosten | 221.512 | 382.220 |
Overschot of tekort van het boekjaar | -1.970.899 | 1.888.390 |
Tussenkomst in verlies door gemeente | 1.000.000 | 0 |
Verwerking overschot of tekort van het boekjaar | 968.099 | 1.888.390 |
Burgemeester Ludwig Willaert verwijst naar de uitgebreide uiteenzetting, voorafgaand aan deze zitting, door de financieel directeur en de adjunct financieel directeur betreffende dit agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening 2024 deel OCMW wordt vastgesteld.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de OCMW-raad de bevoegdheid heeft om het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ in te vullen en om vast te stellen wat onder ‘dagelijks personeelsbeheer’ verstaan wordt, dit om het beleid zo efficiënt mogelijk te organiseren, op maat van de eigen organisatie en binnen de grenzen die het zelf wenst.
Het is aangewezen om dit begrip in het begin van iedere legislatuur opnieuw te laten vaststellen door de gemeenteraad. Op heden ligt het voorstel ter goedkeuring voor. Er werden geen wijzigingen aangebracht aan het voorstel uit de vorige legislatuur.
Artikelen 57, 85, 125 §3 en 4 en artikel 170 van decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Vaststelling van begrip dagelijks personeelsbeheer
Aanstellingsbevoegdheid:
In het kader van de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer wordt de bevoegdheidsverdeling inzake aanstellingen als volgt voorgesteld:
Beleidsorgaan/functie |
Taak personeelsbeheer |
Vast bureau |
|
Algemeen directeur |
|
Overige bevoegdheden inzake personeelszaken:
In het kader van de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer wordt de bevoegdheidsverdeling inzake overige bevoegdheden met betrekking tot personeelszaken als volgt voorgesteld:
Beleidsorgaan | Taak personeelsbeheer |
OCMW raad |
|
Vast bureau |
|
Dagelijks personeelsbeheer:
Het dagelijks personeelsbeheer wordt toevertrouwd aan de algemeen directeur van het lokaal bestuur. Bijgevolg berust de restbevoegdheid inzake dagelijks personeelsbeheer, meer bepaald de items die niet in de onderstaande lijst opgenomen zijn, onder de bevoegdheid van de algemeen directeur.
Functie | Taak dagelijks personeelsbeheer |
Algemeen directeur |
De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur staat aan het hoofd van het personeel van het lokaal bestuur en is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer (decreet lokaal bestuur, artikel 170). Hieronder is een niet-limitatieve opsomming weergegeven wat dagelijks personeelsbeheer omvat: Organisatie:
Werking:
Arbeidsduur, verloven en afwezigheden:
Salaris, toelagen en vergoedingen:
|
Leidinggevende |
De algemeen directeur kan de uitoefening van een aantal aspecten van het dagelijks personeelsbeheer toevertrouwen aan de leidinggevende personeelsleden van wie de functies zijn aangegeven in het organogram. Dit omvat de organisatorische aspecten die de loopbaan van een personeelslid niet rechtstreeks beïnvloeden, maar die minimaal alle aspecten van de dagdagelijkse operationele werking van een dienst met betrekking tot het personeel omvatten. Organisatie:
Werking:
Arbeidsduur, verloven en afwezigheden:
|
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De OCMW-raad keurt de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer goed.
Artikel 2:
De OCMW-raad delegeert de volgende aspecten van personeel aan het vast bureau:
Artikel 3:
De besluiten van de algemeen directeur in het kader van dagelijks personeelsbeheer worden maandelijks ter beschikking gesteld aan het vast bureau.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2025 om 19:34.
Namens ocmw-raad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Sarah Van Walleghem
ocmw-voorzitter