Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

Notulen  gemeenteraad

do 24/02/2022 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 27 januari 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

    • Personeel

      • Goedkeuren aangepaste vervangingsregeling voor de algemeen directeur

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in artikel 162 dat er in elke gemeente één algemeen en één financieel directeur aanwezig is die zowel de gemeente als het OCMW bedient, waarbij beide ambten worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente.

        Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.

        De continuïteit van een openbare dienst moet altijd verzekerd zijn. Omdat de algemeen directeur instaat voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en het OCMW, is het aanstellen van een vervangend algemeen directeur, wanneer de algemeen directeur afwezig of verhinderd is, aangewezen voor de continuïteit van de openbare dienst. In geval van gewettigde afwezigheid kan de algemeen directeur dan binnen de drie dagen onder eigen verantwoordelijkheid voorzien in een vervanging voor maximaal zestig dagen. Die maatregel kan voor eenzelfde afwezigheid eenmaal verlengd worden. De plaatsvervangers hoeven de eed niet af te leggen in openbare vergadering. De algemeen directeur deelt aan het college van burgemeester en schepenen mee wie hij heeft aangeduid als plaatsvervanger tijdens haar gewettigde afwezigheid.

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        decreet lokaal bestuur

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat er afspraken werden gemaakt met de diverse leden van het managementteam, om eventueel te kunnen worden aangesteld als vervanger van de algemeen directeur, zowel voor gemeentelijke als voor OCMW-aangelegenheden, ongeacht de periode van verhindering of afwezigheid.

        Overwegende dat de vervanger, als waarnemend algemeen directeur voor de duur van afwezigheid of verhindering, tegelijk de beide besturen van gemeente en OCMW en hun beleidsorganen waarneemt, en hierbij alle bevoegdheden uitoefent die aan het ambt verbonden zijn.

        De mogelijke vervangers voor de algemeen directeur zijn aldus, in willekeurige volgorde:

        • mevrouw Ellen Bocher, coördinator Interne Ondersteuning (reeds aangesteld bij beslissing van de gemeenteraad van 1 oktober 2009)
        • de heer Wouter Tyberghien, coördinator Wonen & Omgeving (reeds aangesteld bij beslissing van de gemeenteraad van 1 oktober 2009)
        • mevrouw Gina Pype, coördinator Vrije Tijd
        • mevrouw Dorine Ligneel, coördinator Leven & Welzijn
        • mevrouw Liesbeth Van Damme, directeur woonzorgcentrum.

        De vervanging zal worden bepaald op basis van de beschikbaarheden van hogergenoemde personen.

         
        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        Bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur, kan de algemeen directeur, voorzien in de vervanging van de algemeen directeur en dit tot terugkeer van de titularis, waarbij volgende gemeente- of OCMW-personeelsleden in aanmerking komen voor de vervanging, in willekeurige volgorde en volgens beschikbaarheid:

        • mevrouw Ellen Bocher, coördinator Interne Ondersteuning (reeds aangesteld bij beslissing van de gemeenteraad van 1 oktober 2009)
        • de heer Wouter Tyberghien, coördinator Wonen & Omgeving (reeds aangesteld bij beslissing van de gemeenteraad van 1 oktober 2009)
        • mevrouw Gina Pype, coördinator Vrije Tijd
        • mevrouw Dorine Ligneel, coördinator Leven & Welzijn
        • mevrouw Liesbeth Van Damme, directeur woonzorgcentrum.

        Artikel 2

        Alle voorgaande De ondertekening van documenten gebeurt als volgt : ‘voor de algemeen directeur, afwezig, de waarnemend algemeen directeur + naam’

        Artikel 3

        Alle vroegere beslissingen houdende de vervangingsregeling van de algemeen directeur worden, voor zover als nodig, opgeheven.

         
    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen van het financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2021

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert over de volgende aangelegenheden aan de raad:

        1/ de vervulling van zijn opdrachten vermeld in dit artikel

        2/ de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten

        3/ de financiële risico’s.

        De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van rapportering ter beschikking aan de algemeen directeur. 

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 12 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere wijzigingen, in bijzonder artikel 177

        Feiten, context en argumentatie

        Dit rapport over het vierde kwartaal werd opgesteld als een geïntegreerd rapport voor gemeente en ocmw Staden samen. Er werd voor gekozen om het rapport om te zetten in een soort dashboardmodus waardoor er per kwartaal kan worden gerapporteerd in plaats van per semester. In het dashboard worden volgende onderdelen opgenomen: debiteurenbeheer, crediteurenbeheer, thesaurie, budgetopvolging van exploitatie en investeringen. Daarnaast wordt een korte toelichting geschreven bij elk onderdeel. In bijlage kan je het volledig rapport terugvinden.

         
        Verwijzingsdocumenten

        Financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2021 in bijlage.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt akte van het financieel rapport gemeente en ocmw Staden van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2021.

         
    • Openbare werken

      • Goedkeuren aangepast ontwerp rooilijnplan Slijperstraat in functie van wegherinrichting

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In zitting van 26 maart 2021 keurde de gemeenteraad het ontwerp rooilijnplan voor de werken in de Slijperstraat goed. 
        Grondverwerving was nodig om aan het einde van de agglomeratie verkeersremmende infrastructuur in te richten. In dezelfde zitting werden ook de ontwerpaktes voor de grondverwervingen goedgekeurd. Omwille van juridische redenen was het onmogelijk om tot ondertekening van de akte over te gaan.
        Het College keurde in zitting van 16 september 2021 een aangepast plan voor de verkeersremmende infrastructuur goed. Het voorstel tot aanpassing van de rooilijn in deze zone ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019, artikel 12 paragraaf 12.

        Procedure:

        • goedkeuring door gemeenteraad;
        • openbaar onderzoek;
        • definitieve beslissing door gemeenteraad.
         
        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:

        1. algemeen belang:
          het aanleggen van de verkeersremmende infrastructuur kadert in het belang van verkeersveiligheid in de Slijperstraat, dit zowel voor fietsers als gemotoriseerd verkeer;
        2. uitzonderingsmaatregel:
          de wijziging van de rooilijn is specifiek voor deze plaatselijke toestand en vloeit niet voort uit een algemeen beleid rond rooilijnwijzigingen;
        3. verkeersveiligheid en ontsluiting aangelanden:
          de toegankelijkheid tot de aanliggende percelen is gewaarborgd;
          Bij het percelen 39E en 822B blijven de bestaande toegangen behouden. Met de respectievelijke eigenaars zijn tijdens de onderhandelingen afspraken gemaakt hierover;
        4. gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
          deze aanpassing heeft geen invloed op aangrenzende gemeentes of stad;
        5. actuele functie en toekomstige behoeften, met afweging van de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten:
          deze ingreep doet geen wijziging aan de actuele functie en toekomstige behoeften.
         
        Openbaar onderzoek

        Er zal een openbaar onderzoek in kader van het aanpassen van de rooilijn in de Slijperstraat opgestart worden.

        Verwijzingsdocumenten

        Ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door studiebureau Sweco met referentie 36014-10342

        Beraadslagingen

        Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe en geeft een stand van zaken van de werken aan de Slijperstraat en de hangende verzekeringsdossiers omtrent inwoners met water in de kelder.

        Raadslid Ludwig Willaert wenst terug te komen op een variapunt uit de gemeenteraad van oktober 2021. Het raadslid had dan geïnformeerd naar de plaatsing van de octopussen met uitgestrekte arm. Het raadslid had het idee dat die octopussen verkeerd geplaatst waren. Tot op heden heeft hij geen officieel antwoord gekregen hieromtrent. Als er een verkeerde plaatsing zou zijn, dan wordt het beter voor de voorlopige oplevering van de werken aangepast. Schepen Geert Moerkerke belooft een officieel antwoord te bezorgen. De schepen geeft al wat uitleg omtrent de plaatsing van de octopus met de uitgestrekte arm aan die kant. Het gaat om de veiligheid van de fietsers: de kinderen blijven door die uitgestrekte arm op het rijvak dat ze moeten rijden.

        Raadslid Hans Mommerency is van mening dat de wegversperring bedoeld was voor de auto's en niet specifiek voor de fietsers. Het raadslid wenst ook terug te komen op een eerder geformuleerde opmerking nl. de hoogte van de drempels ter hoogte van de bocht. De hoogte van de drempels creëert een gevaarlijke situatie zowel voor voertuigen als voor fietsers. Het nemen van die drempel is bijna niet te doen met een gewone personenwagen. Het raadslid geeft aan dat deze situatie best nog eens bekeken wordt met het studiebureau en eventuele verkeersdeskundigen. Hebben die drempels wel de juiste hoogte? De huidige situatie is misschien verkeersveilig maar is vooral ongebruiksvriendelijk. Schepen Geert Moerkerke engageert zich om deze opmerkingen nog eens met het studiebureau te bespreken en ten gepaste tijd hierover terug te koppelen. De oorspronkelijke reden was vooral het afremmen van de snelheid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt het ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door studiebureau Sweco met referentie 36014-10342 goed.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuren van diverse aanvullende verkeersreglementen voor gemeentewegen in hun nieuwe structuur (straatnamen A tot P)

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In zitting van 27 januari 2022 nam de gemeenteraad kennis van de nieuwe structuur en communicatie van aanvullende verkeersreglementen. De verdere uitbouw van deze structuur zal stapsgewijze gebeuren.

        In deze gemeenteraad worden 40 aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot gemeentewegen, op alfabetische wijze, ter goedkeuring voorgelegd.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • De verkeersregelgeving: 
          • wegverkeerswet (KB 16/03/1968) en latere wijzigingen
          • wegcode (KB 1/12/1975) en latere wijzigingen
          • code van de wegbeheerder (MB 11/10/1976).
        • De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen: 
          • decreet van 16/05/2008
          • uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
          • omzendbrief van 03/04/2009.
        Feiten, context en argumentatie

        De veertig aanvullende verkeersreglementen die in bijlage worden voorgesteld hebben allemaal betrekking op gemeentewegen.

        Sommige gemeentewegen ontbreken in de alfabetische reeks. Dit betekent dat er in deze wegen geen verkeersmaatregelen zijn die door de gemeenteraad moeten gereglementeerd worden.

        Verwijzingsdocumenten

        Aanvullend verkeersreglementen van de wegen:

        Andre Dejonghestraat, Alidor Lamotestraat, Anjerweg, Bombeekweg, Braamakkerstraat, Brabandstraat, Brouwerijstraat, Bultekotstraat, Cardijnlaan, Charles Ampestraat, Cockstraat, Colliemolenstraat, Corbystraat, Cortonstraat, Dammaertstraat, de Carninstraat, De Rootputten, De Vlaschaard, Doornkouter, Dorpsplein, Dorpsstraat, Drevestraat, Filip Van Arteveldestraat, Filettestraat, Foncieregoedstraat, Franse Dreef, Galgestraat, Glasstraat, ’s Gravenstraat, Groenestraat, Grote Veldstraat, Hospitaalstraat, Ieperstraat, Kerkhofblommenstraat, Kersenweg, Kleine Veldstraat, Moorsledestraat, Ommegang Noord, Pastorieweg, Penninckstraat.

        Beraadslagingen

        Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De aanvullende verkeersreglementen volgens de nieuwe structuur van de straten Andre Dejonghestraat, Alidor Lamotestraat, Anjerweg, Bombeekweg, Braamakkerstraat, Brabandstraat, Brouwerijstraat, Bultekotstraat, Cardijnlaan, Charles Ampestraat, Cockstraat, Colliemolenstraat, Corbystraat, Cortonstraat, Dammaertstraat, de Carninstraat, De Rootputten, De Vlaschaard, Doornkouter, Dorpsplein, Dorpsstraat, Drevestraat, Filip Van Arteveldestraat, Filettestraat, Foncieregoedstraat, Franse Dreef, Galgestraat, Glasstraat, ’s Gravenstraat, Groenestraat, Grote Veldstraat, Hospitaalstraat, Ieperstraat, Kerkhofblommenstraat, Kersenweg, Kleine Veldstraat, Moorsledestraat, Ommegang Noord, Pastorieweg en Penninckstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit worden goedgekeurd.

         

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

    • Patrimonium

      • Goedkeuren van ruilakte tussen twee percelen langs de Spanjestraat

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het meerjarenplan bepaalt actie 197 dat er een nieuwe publieke parking wordt aangelegd in de Spanjestraat te Oostnieuwkerke. Er is ondertussen een studiebureau bezig met het opmaken van diverse scenario's. In aanloop van dit dossier werd een onderhandeling gestart met de buren omtrent een rationalisatie van de perceelsgrenzen voor de aanleg van deze publieke parking.

        Er werd een proces-verbaal van schatting opgemaakt door bureau Eyckmans. De gronden hebben een verschillende oppervlakte maar worden wel geschat op ongeveer dezelfde waarde (voorgrond vs. achtergrond) waardoor de ruil kan gebeuren zonder opleg.

        Op heden heeft commissaris Alain Maricou van Afdeling Vastgoedtransacties een ontwerp van akte opgemaakt die goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad alvorens over te gaan tot deze ruilovereenkomst.

         

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        - decreet lokaal bestuur

        Feiten, context en argumentatie

        Er werd een ruilingsplan opgemaakt door landmetersbureau Eyckmans op 6 december 2021.

        De effectieve ruil betreft lot B dat wordt ingelijfd bij het perceel van de gemeente (achtergrond) en lot C dat wordt ingelijfd bij het perceel van de buren (voorgrond).
        Lot B kan kadastraal worden bepaald als een deel van Staden, afdeling 2, sectie D, deel van 490v met een oppervlakte van 3a70ca. Lot C kan kadastraal worden bepaald als een deel van Staden, afdeling 2, sectie D, deel van 490g met een oppervlakte van 82ca.

        Volgende voorwaarden werden opgenomen in de ruilakte na overeenkomst hieromtrent met de andere partij:

        • De gemeente neemt de oude weideafsluitingen weg
        • De gemeente plaatst een nieuwe draadafsluiting op de nieuwe perceelgrenzen (zijkant en achterkant), ongeveer 62m. 
        Financiële gevolgen

        Het gaat om een ruilovereenkomst zonder opleg. De aktekosten worden gedragen door het gemeentebestuur.

        Verwijzingsdocumenten

        - proces-verbaal van schatting door bureau Eyckmans

        - ruilingsplan door bureau Eyckmans

        - ontwerp van ruilovereenkomst

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        De ruilakte betreffende de effectieve ruil volgens het ruilingsplan van Bureau Eyckmans van 6 december 2021, opgemaakt door de Vlaamse Commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2

        Commissaris Alain Maricou wordt aangeduid om namens het gemeentebestuur deze ruilakte te ondertekenen.

         
      • Goedkeuren lastvoorwaarden vernieuwen sportvloer sporthal De Wankaarde

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Sporthal De Wankaarde is gelegen in deelgemeente Staden en werd gebouwd in 1992. Na 30 jaar is de sportvloer aan vernieuwing toe. Het betreft een polyrurethaan gietvloer met ingewerkte vloervoorzieningen en geschilderde speelveldbelijning.

        In het meerjarenplan (MJPA6) is een budget opgenomen voor het vernieuwen van de sportvloer in de sporthal De Wankaarde.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet)
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
         
        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Vernieuwen sportvloer sporthal De Wankaarde” werd een bestek met nr. 2022 104 opgesteld door Wonen en Omgeving.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 78.000,00 euro exclusief btw of 94.380,00 euro inclusief 21% btw.

        Voor de nieuwe vloer mogen er twee varianten ingediend worden:

        1. een upgrade van een nieuwe punt-elastische vloer boven op de bestaande vloer
        2. een nieuwe vlakelastische vloer (zwevende vloer) na eventuele uitbraak van de bestaande vloer

        De vloer moet voldoen aan de Europese normen EN 14904 (klasse 3).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de plaatsings- en gunningsprocedure.

         
        Financiële gevolgen

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-01/221000/BESTUUR/CBS/0/VI-115 (actie GBB).

        Verwijzingsdocumenten
        • Lastenboek
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        Het bestek met nr. 2022 104 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen sportvloer sporthal De Wankaarde”, opgesteld door Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 78.000,00 euro exclusief btw of 94.380,00 euro inclusief 21% btw.

         

        Artikel 2:
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

         

        Artikel 3:
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-01/221000/BESTUUR/CBS/0/VI-115 (actie GBB).

         

        Artikel 4:
        Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de opdracht te plaatsen en de  gunningsprocedure uit te voeren.

         
    • Ruimtelijke ordening

      • Goedkeuren van de conceptnota gemeentelijk beleidsplan ruimte Staden

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De opmaak van een Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte is in het strategisch meerjarenplan Staden 2020 - 2025 opgenomen onder actie 49.

        Binnen het Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte (GBR) Staden wordt de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingsvisie uitgewerkt voor de gemeente Staden. Dit beleidsplan vervangt het Gemeentelijke Ruimtelijk Structuurplan Staden, dat werd goedgekeurd in 1999. Het bestaat uit twee delen: een strategische visie en (minstens één) beleidskader. De strategische visie bevat een toekomstbeeld voor de gemeente en een overzicht van belangrijke beleidsopties op lange termijn, gebundeld onder de noemer ‘Staden 2040’. Deze strategische visie wordt concreter uitgewerkt binnen beleidskaders. Op korte termijn wenst Staden één beleidskader uit te werken: ruimtelijk rendement in de kernen. Hierin wordt per kern een visie uitgewerkt rond duurzaam verdichten, gecombineerd met het kwalitatief inrichten van het openbaar domein. Op langere termijn kunnen er, naar gelang de nood en behoeften, meerdere beleidskaders worden uitgewerkt.

        In het GBR Staden worden een aantal ruimtelijke principes uit het bestaand ruimtelijk structuurplan terug bevestigd zoals het vrijwaren van het open agrarisch landschap, ruimte geven aan bedrijvigheid (inclusief landbouw), versterken van onze groene structuren, enz. Daarnaast wil het GBR Staden een antwoord geven op de diverse uitdagingen voor de toekomst zoals ons veranderende klimaat, nood aan bijkomende woningen en hoe we onze kernen kunnen versterken en uitbouwen tot kwalitatieve woonkernen.

        Het document dat voorligt is de conceptnota. Dit is het eerste officiële document dat in een brede consultatieronde gaat. Binnen deze conceptnota worden enkele ruimtelijke ontwikkelprincipes uit het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen belicht die belangrijk zijn voor de gemeente Staden en waar de gemeente rekening mee moet houden, worden er een aantal specifieke ambities geformuleerd voor Staden (‘Staden 2040’) en wordt er een aanzet gegeven tot ruimtelijke visievorming. Deze conceptnota vormt de basis voor de opmaak van het voorontwerp GBR Staden met daarin enerzijds de strategische visie en anderzijds het beleidskader rond ruimtelijk rendement in de kernen uit te werken.

        De conceptnota GBR Staden wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Daarna volgt er een publieke raadpleging met een inspraak-/participatiemoment per deelgemeente. De gecoro wordt geraadpleegd over de conceptnota en er wordt een overleg georganiseerd met de provincie, het departement omgeving en met de buurgemeenten.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Strategisch meerjarenplan 2020 - 2025, actie 49.

        Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 2.1.11 en volgende.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning

         
        Feiten, context en argumentatie

        Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 heeft de planfiguur ‘ruimtelijk beleidsplan’ geïntroduceerd. Deze planfiguur verschilt qua opbouw en inhoud wezenlijk van een ruimtelijk structuurplan. Het besluit stelt dat een ruimtelijk beleidsplan opgebouwd is uit een strategische visie en een set van beleidskaders (minstens één).

        Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 beschrijft de stappen die moeten worden gevolgd om tot een goedgekeurd ruimtelijk beleidsplan te komen. Er zijn vier belangrijke producten:

        • de conceptnota
        • het voorontwerp van ruimtelijk beleidsplan
        • het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan dat voorlopig wordt vastgesteld door de gemeenteraad
        • het ruimtelijk beleidsplan dat definitief wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

        De conceptnota en het voorontwerp van ruimtelijk beleidsplan maken het voorwerp uit van een ruime consultatieronde. Het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek.

        De gemeente Staden is in oktober 2020 begonnen aan de opmaak van zijn Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte.

        De eerste stap in het planproces was de screening van het bestaande Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan. Hierbij werd gekeken welke visie- en actie-elementen op vandaag nog relevant zijn en kunnen meegenomen worden binnen het GBR. Deze screening werd afgerond begin 2021.

        De tweede stap was het opmaken van een startnota. Na intens overleg werden in dit document de gemeentelijke ruimtelijke ambities op lange termijn bepaald, opgedeeld in vier hoofdambities:

        • slim verdichten en leefbaar houden van de kernen
        • uitbouwen van een robuuste  en veerkrachtige open ruimte
        • lokaal aanpakken van de klimaatuitdagingen
        • naar een duurzame mobiliteit

        Deze startnota werd afgerond in de zomer van 2021. Daarna volgde er een eerste adviesronde waarbij de gemeenteraad, gecoro en gemeentelijke adviesraden werden geconsulteerd.

        In het najaar van 2021 werd, verder werkend op de startnota en de ontvangen adviezen, de conceptnota uitgewerkt. Hierin werd een eerste aanzet tot ruimtelijke visievorming uitgewerkt. Volgende visie-elementen werden naar voor geschoven:

        • drie gelijkwaardige kernen met een eigen identiteit en dynamiek
        • kwalitatief agrarisch landschap met groen-blauwe dooradering
        • duurzaam versterken van het economisch netwerk

        De opmaak van het GBR Staden gaat gepaard met een intens overleg- en communicatietraject. De opmaak van de teksten is in handen van de schrijfgroep. De voorstellen van tekstgehelen worden regelmatig voorgelegd aan een interne en externe klankbordgroep. Ook de verschillende gemeentelijke adviesraden worden op regelmatige basis geconsulteerd. Afgewerkte tekstgehelen worden voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraad. Binnen de officiële proceduremomenten wordt ook de GECORO (die ook dienst doet als externe klankbordgroep), de hogere overheden (Vlaams Gewest en provincie West-Vlaanderen), de buurgemeenten en de bevolking geconsulteerd. Dit alles moet leiden tot een zo breed mogelijk draagvlak.

        Een overzicht met de projectstructuur en de overlegmomenten is opgenomen in de procesnota.

         
        Openbaar onderzoek

        Na goedkeuring door de gemeenteraad volgt er een publieke raadpleging. Bij het begin van de publieke raadpleging wordt er een inspraak-/participatiemoment voorzien per deelgemeente.

        Verwijzingsdocumenten
        • Conceptnota gemeentelijk beleidsplan ruimte Staden
        • Startnota, goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen op 17 juni 2021
        • Adviezen op de startnota
        • Procesnota
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Hans Mommerency beklemtoont dat de CD&V-fractie al langer vragende partij was om werk te maken van een nieuw ruimtelijk beleidsplan. Dit biedt een antwoord op belangrijke uitdagingen voor de toekomst, ruimtelijke ontwikkelingen zijn langetermijnontwikkelingen. Het ruimtelijke structuurplan is bijna 30 jaar oud. Het nieuwe beleidsplan ruimte moet een visie bieden tot ongeveer 2050. Het raadslid erkent de grote inspanningen en het vele werk die aan deze nota ten grondslag liggen maar wil toch een aantal opmerkingen maken. Hij vindt een aantal zaken heel geslaagd maar heel wat andere zaken vindt het raadslid minder geslaagd. Naar zijn mening wordt er in de voorliggende conceptnota te veel gebruik gemaakt van "containerbegrippen" (zoals duurzaamheid, robuust, ...). Er zijn hierover nog veel interpretaties mogelijk. Niet alles is even goed uitgezuiverd, je kunt met dit document nog alle kanten op. Het raadslid erkent dat dit een conceptnota is, het moet niet over bepaalde pleinen, straten of gebieden gaan. Maar toch moeten de concepten voldoende duidelijk zijn zodat iedereen de begrippen op dezelfde manier interpreteert zodat er achteraf geen richting wordt ingeslagen die we niet hebben gewenst.

        In de vertaling van de startnota naar de conceptnota gaat men van "open ruimte" naar "kwalitatief agrarisch gebied met groenblauwe dooradering" met toevoeging "duurzaam versterken van economisch netwerk". Dit lanceert nieuwe containerbegrippen. Wat zal je kiezen als open ruimtezone op de Most in Oostnieuwkerke? Kies je voor "kwalitatief agrarische gebieden (open ruimte)" of "duurzaam versterken van economisch netwerk". Je kan er nog alle kanten mee uit, het geeft vrij grote onduidelijkheid.

        Hier en daar ziet het raadslid ook diepe kloven tussen de mooie woorden en de concrete feiten/daden. Als voorbeeld citeert het raadslid het volgende: "...bouwstenen voor kernversterkend beleid, valoriseren van ons bouwkundig erfgoed met aandacht voor beeldbepalende gebouwen in de kernen en beeldkwaliteit voor straatsegmenten...". De beslissing van de vorige gemeenteraad inzake villa Pommé toont echter een grote kloof aan tussen deze mooie woorden en de daden op het terrein. De beslissing is net iets anders dan aandacht voor beeldbepalende gebouwen in de kernen... Zo'n zaken ondergraven een beetje het vertrouwen in deze tekst.

        Ook inzake het economische en het agrarische gebied zijn veel zaken voor interpretatie vatbaar. Door de ontwikkelingen van de voorbije dagen op Vlaams niveau kreeg de veehouderij een grote mokerslag en heerst er in de sector grote onduidelijkheid over hun toekomst, nu heeft die sector nood aan veel flexibiliteit en transitie. Inzake de agrarische ruimte is er in de tekst echter veel sprake over enige beperkingen, zoneringen,... Daar zijn dus nog wel wat uitdagingen die moeten uitgeklaard worden. De ontwikkelingen in deze sectoren zijn van die aard dat de ruimtelijke keuzes die we maken zeer bepalend zijn voor onze landbouwgemeente.
        Wat betekent het begrip groenblauwe dooradering precies? Er is sprake van beekvalleien. Hoe ziet men dit precies, gaat het over hele brede stroken in en om de beken? Ligt het accent op de visuele kwaliteit van het gebied of op de agrarische mogelijkheden van dit gebied? Het is allemaal nog vrij interpreteerbaar, conceptueel is dit niet uitgeklaard en dat maakt het moeilijk. In onze regio en in onze gemeente zitten we met een vrij nieuw landschap. We moeten ons niet laten vangen met een klassiek of traditioneel landschap maar we moeten durven kiezen voor een productief landschap en dat naar ruimte schatten. We moeten met de ruimte mogelijkheden creëren, nieuwe dingen toelaten en kansen geven om meer openheid te maken. Er is terecht heel wat sprake over ruimte voor water, waterbuffering en voorraden in droogte enz.
        Maar dan gaat men plotseling helemaal in detail nl. de natuurlijk overstroombare gebieden. Als je de kaart bekijkt, is er niet veel open ruimte meer voor waterbuffering. Net als andere gemeenten dit principe van natuurlijk overstroombare gebieden loslaten, gaan wij het verankeren en maken we mogelijkheden voor waterbuffering en ruimte voor water niet langer mogelijk.

        Bijkomend hekelt het raadslid dat er in deze conceptnota heel vaak wordt verwezen naar andere plannen. De implementering van andere plannen in dit ruimtelijk plan wordt vooropgesteld als een absoluut gegeven. Moet de timing dan niet omgedraaid worden? Is het niet logischer om deze plannen eerst te concretiseren en af te kloppen en dan de vertaling naar het ruimtelijke te maken? In concreto gaat het over het hemelwaterplan (met het aspect ontharding) en het mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan blijft tot op heden vaag voor de gemeenteraadsleden, het wordt altijd een beetje voor zich uit geschoven.
        In deze nota wordt nu bepaald dat het ruimtelijk plan de implementatie van het mobiliteitsplan is. Het is nu een beetje een rare situatie: de gemeenteraad moet nu dingen goedkeuren over een plan die ze zelf niet kennen. Het komt nu over alsof er een "concept over een concept" moet worden goedgekeurd, en dat maakt het allemaal moeilijk.

        Conclusie is dat het mooi werk is maar nog niet volledig afgerond is. Er zijn te veel vage begrippen, onduidelijke bewoordingen en er moet nog heel wat aandacht gaan naar de haalbaarheid van een aantal zaken.
        Het komt een beetje over als een soort bakboek met een aantal ingrediënten, waar een aantal ingrediënten nog moeten worden gespecifieerd maar vooral een bakboek waarbij de hoeveelheden ontbreken (in concreto de zuiverheid van begrippen). Als je een brood wil bakken zonder de concrete ingrediënten en precieze hoeveelheden, dan weet je niet welk brood uit de oven komt.

        Het raadslid besluit zijn betoog met de melding dat de CD&V-fractie zich zal onthouden op deze stemming omdat de voorliggende nota veel te interpreteerbaar is en te weinig gericht is op de rechtszekerheid die bestelligd moet worden met dergelijk ruimtelijk plan voor onze gemeente.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd reageert dat het werk dat voorligt heel specifiek gericht is op de gemeente en de toekomst. Het gaat om een conceptnota die ruimte laat voor input vanuit de inwoners. Bijkomend duidt de burgemeester dat het GBR een kapstok is en daaronder vallen dan diverse deelplannen zoals het hemelwaterplan en het mobiliteitsplan. In deze plannen gaan we concrete zaken uitwerken in de lijn met wat het GBR voor ogen heeft.
        In het kader van de landbouw citeert de burgemeester de conceptnota als volgt: "We willen de bestaande landbouwbedrijven in Staden alle ruimte bieden op verdere ontwikkeling". Er is ook nog sprake van nieuwe bedrijven maar er wordt letterlijk neergeschreven dat nieuwe ontwikkelingen mogelijk zijn zolang ze niet in bouwvrije zone gelegen zijn. De burgemeester betreurt de vergelijking met een bakboek want in dit werkstuk is heel veel werk gekropen en het is een sterke conceptnota waarmee we naar de burger kunnen trekken.

        Raadslid Hans Mommerency wenst afsluitend nog te repliceren dat hij de participatie toejuicht en het feit dat er nog mogelijke insteken kunnen gegeven worden.  Het raadslid erkent dat het gaat om een conceptnota maar hij is van mening dat je een goede conceptnota maar kan maken met zuivere en niet interpreteerbare begrippen.

        Schepen Chris Verhaeghe geeft bijkomend wat duiding over de stand van zaken van het hemelwaterplan. Het plan is volop in opmaak in samenwerking met Fluvius. Er moet nog overleg gebeuren met de buurgemeenten. Ook de tools voor handhaving moeten nog verduidelijkt worden. Er wordt volop gewerkt aan het plan, het idee leeft om een thematische gemeenteraad te houden over dit plan want het gaat toch om ingrijpende veranderingen.
        De schepen geeft ook nog wat uitleg over het begrip "groenblauwe dooradering". Het is de bedoeling om de beekvalleien zo veel mogelijk vrij te houden, niet te laten ophouden, de beken en grachten weer te laten ontbuizen en op die manier zoveel mogelijk water op een natuurlijke manier te bufferen.

        Raadslid Hans Mommerency betreurt dat er nog nooit een tussentijdse stand van zaken over de inhoud van het hemelwaterplan aan de gemeenteraad wordt gegeven. Zelfs met de hoofdlijnen zou het voor de gemeenteraadsleden al duidelijker zijn welke richting er wordt ingeslagen.

        Raadslid Bart Coopman wenst te melden dat de partij WESTOAN wel degelijk advies heeft gegeven. De beperkt aantal aandachtspunten die zijn partij heeft gegeven, werden opgenomen in deze conceptnota. Het raadslid benadrukt het belang van dergelijke visietekst want de visie bepaalt een bepaalde richting. Hij is dan ook heel positief verrast over deze tekst. Het raadslid vindt het helder en duidelijk geschreven. Het raadslid formuleert zijn felicitaties aan de mensen die hieraan veel gewerkt hebben. Het raadslid meldt dat hij de opmerkingen van collega Mommerency wel kan begrijpen, het kan inderdaad nog alle richtingen uitgaan maar langs de andere kant is het raadslid vooral vertrokken van het feit dat dit een visietekst is. De vraag is of we achter deze principes kunnen staan? De uitwerking zal de komende jaren verder vorm krijgen ongeacht wie de beleidsploeg uitmaakt.
        De burgemeester belooft te onderzoeken waar het eventueel is fout gelopen inzake het advies van de WESTOAN-fractie. Indien dit inderdaad een fout blijkt, zal dit worden rechtgezet in de documenten.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De conceptnota gemeentelijk beleidsplan ruimte Staden wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het organiseren van de publieke raadpleging, de organisatie van de inspraak-/participatiemomenten, het raadplegen van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening en het organiseren van het overleg met de provincie, het Departement Omgeving en de buurgemeenten.

         
  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
      Francesco Vanderjeugd, burgemeester
      Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
      Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
      Tine Dochy, algemeen directeur
      Beraadslagingen

      1. Raadslid Marc Van Ysacker las in de notulen van het schepencollege van 13 januari 2022 dat het voorontwerp en de verbouwing omtrent het nieuwe politiekantoor in de Hospitaalstraat 5 werd goedgekeurd. Wanneer en hoe komt het dossier van het nieuwe dossier nog op de gemeenteraad? We zitten nu in de fase van het voorontwerp en de raming. Komt het definitieve ontwerp op de gemeenteraad? Of is dit iets wat in de politieraad zal worden beslist? Omtrent de bestekken zal de grootte van het bedrag bepalen of bepaalde bestekken in de gemeenteraad zullen moeten komen. De verdeling tussen de diverse percelen ligt nog niet volledig vast. De burgemeester meldt dat de omgevingsvergunning ondertussen werd ingediend. De timing rond ingebruikname is voorjaar 2023.

      2. Raadslid Jan Depla komt tussen inzake de subsidieoproep "Regenwaterproject" van minister Zuhal Demir. In tijden van klimaatverandering is regenwater van goudwaarde. Gemeenten kunnen tot 7 maart 2022 projecten indienen bij de Vlaamse milieumaatschappij en tot 75% subsidies ontvangen. In concreto vraagt het raadslid waar men in de gemeente gebruik maakt van regenwater. Ten tweede vraagt het raadslid of voldoende regenwater wordt opgevangen (vb. via daken van de gemeentegebouwen). Tenslotte vraag het raadslid of een project wordt ingediend inzake deze subsidieoproep (termijn loopt tot 7 maart 2022) of laten we dit in Staden aan ons voorbijgaan ?
      Schepen Chris Verhaeghe meldt dat de gemeente op 1 maart e.k. samen zit met de provincie om een gezamenlijk project in te dienen bij Vlaanderen. Bijkomend wordt bij ieder nieuw gebouw, zoals wettelijk bepaald, de nodige buffering en ontharding voorzien. De schepen meldt ook dat er werk wordt gemaakt van een nieuw bufferbekken (Debeil) en een gecontroleerd overstromingsgebied langs De Mandel.
      Het raadslid komt nog tussen dat de bedoelde projectoproep meer bepaald is voor het gebruik van regenwater door de gemeente zelf. De schepen meldt dat het regenwater maximaal wordt hergebruikt.
      Raadslid Jan Depla wenst nog te horen of er effectief een project vanuit Staden wordt ingediend inzake het Regenwaterproject (oproep Zuhal Demir). De schepen meldt deze specifieke projectoproep niet direct te hebben zien passeren en vraagt aan het raadslid om dit door te sturen zodat hij dit verder kan bekijken.

      3. Raadslid Bart Coopman heeft een vraag omtrent het fietsrapport van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond. Hij zag een aantal zo'n rapporten van buurgemeenten, van Staden heeft hij geen teruggevonden. Heeft Staden hier inspanningen voor gedaan of niet?
      Schepen Chris Verhaeghe komt tussen dat het gaat om een bevraging bij de burgers. Het is geen initiatief vanuit de gemeente. Er was een minimum van 50 inwoners die moesten antwoorden op deze enquête. Waarschijnlijk werd dit aantal niet gehaald.
      Raadslid Bart Coopman vraagt om dit wel in de gaten te houden en desgevallend promotie te maken voor deze enquête. Zo'n rapport is een waardevol instrument om ons mobiliteitsproject te versterken. De knelpunten kunnen zo jaar na jaar gedetecteerd worden en waar mogelijk kunnen deze knelpunten een oplossing krijgen.

      4. Raadslid Miet Vandenbulcke vraagt waarom het zebrapad in de Sint-Jansstraat ter hoogte van de Kerkhofblommenstraat en de Rysseveldstraat verlegd is naar de andere kant.
      Schepen Geert Moerkerke duidt dat de grootste reden voor deze ingreep te maken heeft met het inrijden van de wagens in de Kerkhofblommenstraat en de bijhorende veiligheid van de kinderen. De kinderen zijn veiliger aan de andere kant van de weg, op deze wijze moeten ze geen 2x de weg oversteken op weg naar de school.

      5. Raadslid Miet Vandenbulcke formuleert nog een vraag over de grote buis die lag in de Ieperstraat ter hoogte van het nieuwe Speelbos. Voor wat dient deze buis? Schepen Geert Moerkerke geeft duiding dat deze buis een nieuwe toevoer is van de waterleiding die in de grond zal worden geboord. In de Ieperstraat werd hier en daar een put gemaakt om deze toevoer door te boren. De schepen hoopt dat deze operatie hier ook zal lukken, in de Hospitaalstraat is dit al gebeurd. Het gaat dus eigenlijk om een vervangbuis die de verouderde buis moet vervangen.
      De burgemeester vult aan dat het wel gaat om een nieuw tracé van deze buis. De oude buis lag in het Strontwegeltje maar er kan daar niet gewerkt worden met kranen door de smalle toegang van dit wegeltje. Vandaar werd de buis verlegd om herstellingen mogelijk te maken.

      6. Raadslid Hans Mommerency wenst terug te komen op een eerder gestelde vraag in de gemeenteraad omtrent de aanpak van het dossier Roeselarestraat in Oostnieuwkerke. Is er al duidelijkheid omtrent het gevraagde participatietraject van de bewoners? Wat zijn ondertussen de concrete elementen rond dit dossier?
      Schepen Geert Moerkerke geeft aan dat het dossier volop wordt voorbereid. De schepen geeft mee dat het subsidiedossier gisteren ook werd goedgekeurd door de minister. Het huis- en denkwerk is echter nog volop bezig. Het is een grote en uitdagende job om zo'n lange baan op een veilige manier in te richten zowel voor de inwoners als voor de gebruikers. Er wordt gekozen om een grondige voorbereiding te doen, vooraleer naar de bevolking te gaan.
      De burgemeester vult het betoog aan dat het antwoord van de minister een belangrijke mijlpaal is in dit dossier. Het geeft aan de partners zoals Aquafin ook duidelijkheid dat het een prioritair dossier is. Het is dan ook belangrijk geweest dat het volledige bedrag werd voorzien in de meerjarenplanning. Als signaal werd zo duidelijk gesteld door het lokaal bestuur dat het menens is met de heraanleg van de Roeselarestraat. Schepen Moerkerke en schepen Verhaeghe zijn ook verder op zoek naar gronden voor een bufferbekken in de nabijheid van de Roeselarestraat. Het dossier loopt tamelijk vlot en hij uit de hoop dat er binnenkort geland kan worden.

      7. Raadslid Jan Depla informeert naar de stand van zaken van de aangekondigde werken op de Meulenbroekenlaan. Via een bewonersbrief van begin februari werd aangekondigd dat een plaatselijk herstel van de klinkerconstructie van de voetpaden en het fietspad ging starten op 14 februari ll. maar tot op heden zijn de werken nog niet gestart. Maandag ll. werden wel enkele borden geplaatst maar die borden werden gisteren terug weggehaald.
      Schepen Geert Moerkerke meldt dat de werken inderdaad werden uitgesteld. De reden is voornamelijk de opkuiswerken die moesten gebeuren na de stormschade. Hieraan werd prioriteit gegeven. Het herstel staat nu gepland om te starten na de krokusvakantie. De werken zullen moeten uitgevoerd zijn tegen 14 maart want dan krijgt de rijweg de nieuwe toplaag. De schepen maakt wel nog voorbehoud omtrent de weersomstandigheden. Die zullen gunstig moeten blijven om de voorgestelde timing te halen.

      8. Raadslid Ludwig Willaert vraagt een stand van zaken omtrent het reglement "sponsoring zitbanken". Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat er tot op heden nog geen aanvragen zijn binnengekomen. Hij roept op om dit reglement nog eens in de kijker te zetten via de gekende communicatiekanalen.

       9. Raadslid Bart Coopman stelt de vraag of er een regenboogzebrapad komt als de toplaag van de Meulenbroekenlaag wordt  heruitgevoerd. Schepen Geert Moerkerke antwoordt hierop bevestigend. Het aanleggen van het zebrapad zal wel niet direct gebeuren, eerst moet de rijweg een beetje gebruikt worden zodat de verkleuring niet meer afgeeft aan het nieuwe zebrapad.

      9. Raadslid Marc Van Ysacker las in het college van 20 januari 2022 de principiële goedkeuring van de nota fietsbeleid en trage wegen in kader van de opmaak van het mobiliteitsplan. Het raadslid heeft de indruk dat de gemeenteraadsleden heel weinig betrokken worden bij de opmaak van dat mobiliteitsplan. Is die nota te raadplegen door de CD&V-fractie? Want ook voor zijn partij was aandacht voor de zwakke weggebruiker een belangrijke punt in hun verkiezingsprogramma. Op heden heeft het raadslid het gevoel dat het allemaal wat gebeurd over hun hoofd en dat de raadsleden hier weinig insteken kunnen over geven.
      Schepen Geert Moerkerke antwoordt dat de inhoud van de nota fietsbeleid en trage wegen worden opgenomen in het mobiliteitsplan. Alle actoren zullen nog voldoende de kans krijgen om hun insteken te geven en eventuele aanpassingen te doen. Ook de projectstuurgroep zal hier tijdig kennis van krijgen. Het is zeker nog niet te laat om de mening van de andere partijen hierover te krijgen. De schepen kondigt aan dat het mobiliteitsplan in zijn finale fase zit.

      10. Raadslid Marc Van Ysacker heeft nog een vraag omtrent de wielerkoers Gent-Staden. De renners rijden de Kasteeldreve door, en gaan van de Kasteelstraat naar de Grote Veldstraat. De staat van de weg op deze plaats is echter zeer lamentabel en dat zeker voor fietsers. Schepen Geert Moerkerke erkent deze problematiek. Er werden diverse herstelwerken gedaan. Raadslid Marc Van Ysacker wenst in dit kader ook te vragen wanneer er een plan voor handen is over de slechte staat van diverse landbouwwegen. De schepen verwijst opnieuw naar het mobiliteitsplan. In dit plan worden keuzes gemaakt welke wegen prioritair worden aangepakt. Het is normaal nog de bedoeling om in deze legislatuur nog inspanningen te doen voor deze landbouwwegen. Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt aanvullend dat er in de budgetwijziging van september 2022 extra budget wordt voorzien voor landbouwwegen.

      11. Raadslid Marc Van Ysacker las in de krant dat de gemeente Hooglede gestart is met een participatieproject inzake aanbevelingen voor de mogelijkheden voor de kerkgebouwen. Hoe staat het in onze gemeente met het kerkenbeleidsplan? Wordt er ook een dergelijk participatietraject met inspraak van parochianen voorzien?
      Schepen Joeri Deprez geeft een stand van zaken. Er werd al gewerkt aan een actuele inventaris van de "to be - situatie". Op heden maken de kerken een overzicht omtrent de activiteiten en nevenactiviteiten in de kerken. In het vervolgstadium worden ook participatiemomenten voorzien. Eerst komt de deelgemeente Oostnieuwkerke aan bod. Het participatietraject zal dan ook verder worden uitgerold naar de andere deelgemeenten en in dit kader wordt nagedacht om eventueel professionele hulp in te roepen. Door de coronacrisis was het de voorbije maande moeilijk om dat participatietraject op te starten.
      Raadslid Marc Van Ysacker merkt wel op dat het de bedoeling moet zijn om het participatietraject ruimer te zien dan de Kerkfbabrieken. Ook de gewone parochianen moeten hier zeker over gehoord worden. De schepen bevestigt dit. Participatie zal zo ruim mogelijk bekeken worden. In Oostnieuwkerke was een fysiek participatiemoment gepland in de maand november maar door corona werd dit dan jammer genoeg uitgesteld.
      Burgemeester Francesco Vanderjeugd komt tussen en meldt dat de schepenen ten gepaste tijde wel zal terugkoppelen aan de gemeenteraad. Het heeft weinig zin om elke maand een stand van zaken omtrent de diverse beleidsplannen te vragen.

      12. De voorzitter van de gemeenteraad geeft nog wat informatie omtrent de organisatie van de volgende gemeenteraden. Indien de coronabarometer op oranje staat wordt in de maand maart een fysieke georganiseerd in de bovenzaal van de brandweerkazerne. Bij de code geel op de coronameter zal het mogelijk zijn om de gemeenteraad, na 2 jaar, terug te organiseren in de Raadzaal van AC/DC. De raadsleden zullen hier tijdig over geïnformeerd worden.

       
      Publieke stemming
      Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
      Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 25/02/2022 om 17:03.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Martine Zoete
voorzitter