Notulen gemeenteraad van 25 april 2024.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en -ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020, 2021 en 2022 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In 2023 werd reeds in de raad van juni en november een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het rekeningresultaat 2023 ingebracht alsook enkele wijzigingen aan acties/investeringen. Elk meerjarenplan dient minstens 3 toekomstige boekjaren te bevatten. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het jaarrekeningcijfer 2023 ingebracht alsook enkele aanpassingen aan investeringen.
De gemeente- en OCMW-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in het voorwoord en de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over dit punt in de OCMW-raad. De raadsleden hebben in de OCMW-raad hun vragen gesteld. Er worden geen bijkomende vragen meer gesteld.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 11 2020-2025 (BP2020_2026-11) aandeel van het OCMW goed.
Artikel 2:
Overzicht resultaten OCMW | 2025 | 2026 |
Bugettair restultaat van het boekjaar van het ocmw | € -2.348.022 | € -2.661.480 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw | € 5.344.894 | € 2.996.872 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | € 2.996.872 | € 335.392 |
Onbeschikbare gelden | € 1.100 | € 1.100 |
Beschikbaar budgettair resultaat ocmw | € 2.995.772 | € 334.292 |
Autofinancieringsmarge van het ocmw | € -2.335.522 | € -2.661.480 |
Artikel 3:
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven | € 10.546.720 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | € 8.434.305 |
Totaal investeringsuitgaven | € 200.061 |
Totaal investeringsontvangsten | € 443.369 |
Totaal financieringsuitgaven | € 442.161 |
Totaal financieringsontvangsten | € 0 |
Artikel 4:
De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:
Overzicht geconsolideerde resultaten (OCMW en Gemeente) | 2025 | 2026 |
Geconsolideerd bugettair restultaat van het boekjaar | € -2.222.202 | € 929.551 |
Geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | € 16.776.356 | € 14.554.154 |
Geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat | € 14.554.154 | € 15.483.705 |
Geconsolideerde onbeschikbare gelden | € 1.100 | € 1.100 |
Geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat | € 14.553.054 | € 15.482.605 |
Geconsolideerde autofinancieringsmarge | € 2.308.433 | € 1.368.686 |
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en -ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020, 2021 en 2022 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In 2023 werd reeds in de raad van juni en november een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het rekeningresultaat 2023 ingebracht en worden enkele acties/investeringen gewijzigd.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in het voorwoord en de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over dit punt in de OCMW-raad. De raadsleden hebben in de OCMW-raad hun vragen gesteld. Er worden geen bijkomende vragen meer gesteld.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2026-11) van de gemeente vast.
Artikel 2:
Overzicht resultaten Gemeente | 2025 | 2026 |
Bugettair restultaat van het boekjaar van de gemeente | € 125.820 | € 3.591.030 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente | € 11.431.462 | € 11.557.282 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | € 11.557.282 | € 15.148.313 |
Onbeschikbare gelden | € 0 | € 0 |
Beschikbaar budgettair resultaat gemeente | € 11.557.282 | € 15.148.313 |
Autofinancieringsmarge van de gemeente | € 4.643.955 | € 4.030.166 |
Artikel 3:
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2024 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven | € 13.439.444 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | € 18.239.046 |
Totaal investeringsuitgaven | € 16.653.826 |
Totaal investeringsontvangsten | € 1.137.368 |
Totaal financieringsuitgaven | € 507.839 |
Totaal financieringsontvangsten | € 61.055 |
Artikel 4:
De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:
Overzicht geconsolideerde resultaten (OCMW en Gemeente) | 2025 | 2026 |
Geconsolideerd bugettair restultaat van het boekjaar | € -2.222.202 | € 929.551 |
Geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | € 16.776.356 | € 14.554.154 |
Geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat | € 14.554.154 | € 15.483.705 |
Geconsolideerde onbeschikbare gelden | € 1.100 | € 1.100 |
Geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat | € 14.553.054 | € 15.482.605 |
Geconsolideerde autofinancieringsmarge | € 2.308.433 | € 1.368.686 |
De intercommunale MIROM houdt een algemene vergadering, overeenkomstig artikel 24 en 30 van hun statuten. Het lokaal bestuur Staden werd hiervoor uitgenodigd bij aangetekend schrijven van 25 april 2024.
Deze algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 4 juni 2024 om 18 uur. Deze vergadering vindt plaats in de vergaderzalen van MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Patrick Lesage, wonende te 8840 Staden, Westrozebekestraat 76 aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM.
Op de dagorde van voornoemde algemene vergadering staan volgende agendapunten:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van intercommunale MIROM op 4 juni 2024.
Artikel 2:
De gemeenteraad neemt kennis van de verontschuldiging van vertegenwoordiger Patrick Lesage voor de algemene vergadering van MIROM op 4 juni 2024 en stelt hierbij mevrouw Martine Zoete aan als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Staden op de algemene vergadering van 4 juni 2024.
Artikel 3:
De vertegenwoordiger van de gemeente Staden die zal deelnemen aan de algemene vergadering van MIROM op 4 juni 2024 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van 30 mei 2024.
Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 20 juni 2024.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez, wonende in Rysseveldstraat 97, 8840 Staden aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2019-2024.
Op 20 juni 2024 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert informeert naar de mogelijke groepsaankopen waar de gemeente aan deelneemt bij CIPAL.
Schepen Joeri Deprez antwoordt dat er op heden alleen wordt samengewerkt met CIPAL inzake groepsaankopen voor de geplande trajectcontrole (cameragedeelte). CIPAL is vooral een partner voor het lokaal bestuur Staden inzake informatieveiligheid. Een medewerker van C-Smart (deel van CIPAL) is aangesteld als DPO (functionaris voor de gegevensbescherming). Per kwartaal is er een bijeenkomst van de projectgroep informatieveiligheid onder leiding van de DPO. De opgestelde boordtabel wordt dan telkens nauwgezet overlopen en aangevuld. Ook bij incidenten inzake gegevensbescherming kunnen we beroep doen op de expertise van de DPO, die zich heel toegankelijk opstelt voor alle medewerkers en ondersteunt waar nodig. Er is ook constante sensibilisering van de medewerkers om waakzaam te zijn.
Raadslid Ludwig Willaert pikt hierop in en meldt inderdaad meer informatie te willen omtrent de informatiebeveiliging van de computersystemen. Dit is een belangrijk gegeven waar de nodige aandacht moet worden aan gegeven.
Schepen Joeri Deprez antwoordt dat de security inderdaad een belangrijk issue is. Er is hieromtrent een continue monitoring naar mogelijke inbreuken op het systeem en preventief worden ook alle noodzakelijke updates preventief uitgevoerd.
De schepen vult zijn betoog aan dat er op heden nog geen ernstige security-aanvallen zijn gebeurd op ons eigen systeem. Maar de risico's zijn nooit onbestaande. Recent werd het systeem Mobitwin van de mindermobielencentrale wel gehackt en dat heeft ook zijn gevolgen voor onze werking. De gegevens van de chauffeurs en gebruikers zijn mogelijk gelekt. Ook hierover heeft de DPO ons geadviseerd. Er werd een oproep gelanceerd naar verhoogde waakzaamheid bij de gebruikers en de chauffeurs. Het boekingssysteem ligt nog steeds plat en kan nog niet gebruikt worden wat de werklast voor de dienst wel verhoogt. Dus al is het geen aanval op ons eigen systeem, dit incident toont wel aan dat je als overheid kwetsbaar bent in deze problematiek.
BESLUIT:
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 9 maart 2023 werd principieel beslist over te gaan tot verkoop van een stukje tuingrond van de woning Ieperstraat 69 en dit op vraag van de bewoners. Het beoogde stuk grond sluit aan op de tuinzone van de woning Ieperstraat 69. Het stuk grond maakt deel uit van de groenzone tussen Ieperstraat en Kapelleriestraat. Het betreft een stuk grond dat functioneel en ruimtelijk geen echte meerwaarde heeft voor de gemeentelijke groenzone en zich eerder voordoet als een restperceel. Verkoop van dit stuk grond brengt geen negatieve gevolgen mee voor het gebruik en de beleving van de publieke groenzone.
In deze beslissing werden een aantal voorwaarden vooropgesteld waaronder de voorwaarde van het organiseren van een procedure tot mededinging. De aanbieding werd gepubliceerd in het gemeentelijk infoblad ‘De Stadenaar’ in december 2023. Geïnteresseerde kopers kregen de tijd tot 15 januari 2024 om 12 uur om een bod uit te brengen. Een bod uitbrengen kon tegen ontvangstbewijs in AC/DC, Ieperstraat 109 te 8840 Staden in een gesloten enveloppe met vermelding “bod grond Ieperstraat”. Op datum van 15 januari 2024 om 12 uur wordt vastgesteld dat er maar 1 bod werd ingediend zijnde op 2 januari 2024 om 18.35 uur. Op datum van 18 januari 2024 wordt de gesloten enveloppe geopend in aanwezigheid van mevrouw Heidi Ballyn, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Tine Dochy, algemeen directeur. De geboden prijs komt overeen met de schattingsprijs.
Vervolgens werd opdracht gegeven aan de heer Alain Maricou, commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, om een ontwerpakte voor verkoop op te maken. Deze ontwerpakte ligt nu ter goedkeuring voor.
Decreet lokaal bestuur.
Het goed heeft een oppervlakte van 1a 17ca en is kadastraal gekend onder volgend gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer Staden, 1e afdeling, sectie A nummer 1133 P P0000. Er werd een meetplan opgemaakt door landmeter Olivier Vandendriessche op 18 juli 2023.
De prijs werd bepaald op 5.850,00 euro, wat overeenkomt met de venale waarde uit het schattingsverslag van 18 juli 2023. De opmetingskosten ten bedrage van 907,50 euro van deze transactie zijn tevens ten laste van de verkrijger.
Deze verkoop is niet voorzien in het meerjarenplan.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ontwerp verkoopakte, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit en opgemaakt door afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap goed betreffende volgend onroerend goed: verkoop van een stuk tuinzone met een oppervlakte van 1a 17ca ter hoogte van de woning Ieperstraat 69 te Staden, kadastraal gekend onder Staden 1ste Afdeling, Sectie A, nummer 1133 P P0000.
Artikel 2:
De heer Alain Maricou, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, wordt gemachtigd om namens de gemeente deze akte te ondertekenen.
De aankoop en ruil van gronden staat in het teken van de realisatie van een nieuwe trage verbinding langs de Zarrenbeek tussen de Kerkhofblommenstraat en de sportsite De Wankaarde.
De nieuwe trage verbinding zal deel uitmaken van het recreatief netwerk van trage wegen en het netwerk van veilige wandel- en fietsverbindingen. De Zarrenbeek maakt van de verbinding een groene verbinding met natuurwaarde.
Door deze verbinding krijgt het groen recreatief deel van de sportsite De Wankaarde een bijkomende ontsluiting wat ten goede komt aan de toegankelijkheid en de beleving van de zone.
De gemeente wenst in de toekomst deze recreatieve verbinding verder door te trekken langs de Zarrenbeek tot aan de Sint Jansstraat, waar het recreatief netwerk aansluiting vindt op het nieuw aan te leggen bufferbekken en verder langs de beek richting Grote Veldstraat.
Het deel van de gronden ter hoogte van de Kerkhofblommenstraat wordt aangekocht. Het tweede deel wordt verworven door een ruil van landbouwgrond.
Bij de onderhandeling voor het verwerven van de nodige gronden tussen Kerkhofblommenstraat en sportsite De Wankaarde kan het grootste deel van het traject worden verworven bij middel van ruil. Gezien het eerste deel wordt verkocht door de erfgenamen van mevrouw Parmentier en gezien er vanuit de erfgenamen geen interesse was om grond te ruilen, dient dit deel te worden aangekocht tegen de overeengekomen prijs van 8.790,00 euro. De aan te kopen gronden hebben een oppervlakte van 879 m².
De overige delen uit de eigendom 'Parmentier' worden verkocht aan de heer en mevrouw Vanderstichele-Deraedt, aanpalende eigenaars. De verkoop van de gronden, deels aan de gemeente en deels aan de heer en mevrouw Vanderstichele-Deraedt, zijn opgenomen in dezelfde akte.
De te ruilen gronden hebben een oppervlakte van 882 m², kavels C1 en C2 op het meetplan opgemaakt door Geomex. De gronden worden geruild met een strook grond van het aanpalende perceel, in eigendom van de gemeente, met een oppervlakte van 276 m² (kavel D) en met een strook grond, in eigendom van de gemeente, gelegen langs de Vrijbosroute, ter hoogte van de begraafplaats, voor een oppervlakte van 606 m² (kavel A), samen 882 m². De ruil gebeurt zonder opleg.
Het volledige tracé vanaf de Kerkhofblommenstraat tot aan de sportsite De Wankaarde heeft een breedte van +/- 6 m.
Bij de onderhandeling voor de aankoop en de ruil is overeengekomen om de bestaande erfontsluiting vanaf de Kerkhofblommenstraat, gelegen langs de woning Kerkhofblommenstraat 30, te verplaatsen naar de gronden die worden aangekocht door de gemeente. De nieuwe erfontsluiting van de aangrenzende landbouwpercelen valt samen met de nieuwe trage verbinding die wordt gerealiseerd vanaf de Kerkhofblommenstraat. De verlegging van de erfdienstbaarheid is vervat in de ontwerpakte voor aankoop van de gronden 'Parmentier'.
Bij de inrichting van de trage weg zal er aandacht zijn voor een natuurlijke groene aanleg die het landschap van de beekvallei versterkt. Waar mogelijk wordt de inrichting aangevuld met de aanplant van bomen in het kader van de doelstelling om binnen de legislatuur één boom aan te planten per inwoner.
Het nodige budget is beschikbaar onder het investeringsproject IP-146: aanleg trage weg (na akte ruil Kerkhofblommenstraat).
De overeengekomen prijs van 8.790,00 euro, of 10,00 euro/m², is in overeenstemming met het schattingsverslag opgemaakt door Geomex.
De gronden die worden geruild, hebben een gelijke oppervlakte en een gelijke waarde volgens het schattingsverslag opgemaakt door Geomex. De ruil gebeurt aldus zonder opleg.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ontwerpakte voor de aankoop van een perceel grond, gelegen ter hoogte van de Zarrenbeek en de Kerkhofblommenstraat, kadastraal gekend onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, deel van nrs 717A en 715A, kavels A1 en A2 volgens meetplan opgesteld door Geomex, tegen een overeengekomen prijs van 8.790,00 euro, opgemaakt door notaris Kint van Staden, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De ontwerpakte voor het ruilen van percelen grond, gelegen ter hoogte van de Zarrenbeek en gelegen langs de Vrijbosroute, kadastraal gekend onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, deel van nrs. 634A en 1244X, kavels D en E volgens meetplannen opgesteld door Geomex, met een perceel grond, gelegen langs de Zarrenbeek, kadastraal gekend onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, deel van nrs. 639A en 714A, kavels C1 en C2 volgens meetplan opgesteld door Geomex, zonder opleg, opgemaakt door notaris Kint van Staden, wordt goedgekeurd.
In functie van het streven naar een geïntegreerde dienstverlening van het lokaal bestuur is er gekozen voor een herlocalisatie van de regiopost Staden - Arro Ieper van Westrozebeke naar de Hospitaalstraat 5 in Staden, naast het gemeentehuis AC/DC.
Eind 2021 werd overgegaan tot aankoop van de woning Hospitaalstraat 5 (actie 188 van het strategisch meerjarenplan 2020 - 2025).
Eind 2022 zijn de renovatie- en verbouwingswerken van de woning tot regiopost gestart (actie 189 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025). De werken zitten in een afwerkingsfase en het gebouw is binnenkort gebruiksklaar. Het gebouw met de bijhorende driedubbele garage zal worden verhuurd aan Arro Ieper voor de huisvesting van de medewerkers van de regiopost Staden, op heden gevestigd in Westrozebeke.
Na onderhandeling en op basis van een schattingsverslag is er een jaarlijkse huurprijs overeengekomen van 15.600,00 euro.
De gemeente staat in voor het groenonderhoud. Hiervoor is er een jaarlijkse groenbeheersvergoeding overeengekomen van 1.170,00 euro/jaar.
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 9 jaar en start op 1 juli 2024.
De overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De regiopost Hospitaalstraat 5 omvat een hoofdgebouw dat als volgt is ingedeeld: inkompartij met sas en toilet, twee ontvangstruimtes, landschapsbureau, keuken, personeelsingang, kleedruimte met sanitair (wc en douche) voor heren en dames, bergruimte en zolder.
Achter het gebouw is er een driedubbele garage met berging en een niet overdekte parkeerruimte voor twee wagens.
Het gebouw is volledig gerenoveerd en voorzien van de nodige veiligheidsmaatregelen volgens de richtlijnen van de politie.
De overeengekomen huurprijs is gelijk aan de schatting, opgemaakt in opdracht van de politiezone. De huurprijs is marktconform in vergelijking met gelijkaardige kantoorruimtes.
De gemeente heeft de gebruikelijke verplichtingen als verhuurder en staat in voor het onderhoud van de vaste installaties. De huurder staat in voor het dagelijks onderhoud en energiekosten. Voor het onderhoud van het groen is overeengekomen dat de gemeente die meeneemt met het onderhoud van de aangrenzende parkzone. De politie betaalt hiervoor een jaarlijkse vergoeding aan de gemeente.
De huurperiode van 9 jaar start op 1 juli 2024. De verhuis van de regiopost van Westrozebeke naar de Hospitaalstraat 5 is voorzien half juni.
De huurprijs op jaarbasis is 15.600,00 euro en wordt jaarlijks geïndexeerd. De betaling gebeurt halfjaarlijks, in twee gelijke delen, op één juli en en op één januari.
Voor het groenbeheer wordt door de politiezone een jaarlijkse vergoeding van 1.170,00 euro betaald en wordt ook jaarlijks geïndexeerd.
Ontwerp huurovereenkomst.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van huurovereenkomst tussen de gemeente Staden en Arro Ieper voor de huur van het pand Hospitaalstraat 5 te Staden in functie van de vestiging van de regiopost Staden wordt goedgekeurd.
Het ontwerp van huurovereenkomst, toegevoegd in bijlage, vormt één geheel met deze beslissing.
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Sportsite Oostnieuwkerke' voorziet in een gedeeltelijke herziening van het GRUP Centrum en meer bepaald het deel met de sportsite gelegen tussen de Spanjestraat en de Cockstraat.
Het uitvoeringsplan staat in het teken van de verdere ontwikkeling en optimalisatie van de bestaande sportterreinen en omgeving, een versterking van de groenstructuren, een kwalitatieve verbinding met de kern en een passende overgang naar het agrarisch gebied.
Voorafgaand aan het ruimtelijk uitvoeringsplan is er een masterplan opgemaakt voor de bestaande sportterreinen en omgeving. Deze voorstudie vormde de basis voor de startnota en de opmaak van het voorontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan 'Sportsite Oostnieuwkerke'.
Op basis van de ontvangen adviezen op de startnota en het daaropvolgende voorontwerp en de bespreking tijdens de plenaire vergadering is nu het ontwerp opgemaakt.
De voorlopige vaststelling van het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan 'Sportsite Oostnieuwkerke' wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na de voorlopige vaststelling volgt er een openbaar onderzoek van 60 dagen.
Codex RO - artikel 2.2.18.
Doelstellingen en planopties
Het ruimtelijk uitvoeringsplan voorziet in een optimalisatie en uitbreiding van de bestaande sportterreinen in functie van de verdere ontwikkeling van de sportsite voor bijvoorbeeld de realisatie van indoor sportinfrastructuur.
De bestaande zone voor sport- en recreatie wordt uitgebreid met de aangrenzende serres. Deze zone is ruim genoeg voor een nieuw voetbalterrein, ter vervanging van het tweede terrein. Op die manier kan er ruimte vrij worden gemaakt op het bestaande tweede terrein voor bijvoorbeeld nieuwe (indoor) sportinfrastructuur.
De inname van agrarisch gebied voor sport en recreatie wordt gecompenseerd door de zone voor sport aan de overzijde van de Cockstraat terug te bestemmen als agrarisch gebied.
Voor een deel van de serres is er reeds een verkoopovereenkomst met de eigenaar. Voor het resterende deel van de serres is er op vandaag nog geen overeenkomst. Gelet op de noodzaak om beide delen te kunnen aankopen in functie van de verdere ontwikkeling van de sportsite wordt op het resterende deel van de serre met aangebouwde loods een recht van voorkoop ingeschreven.
De nieuw aangelegde parking langs de Spanjestraat wordt opgenomen in de zone van sport en recreatie.
Langs de Mandel wordt een groenzone voorzien in functie van de realisatie van een trage verbinding tussen de Basijnsmolenstraat en de Veldstraat. Deze verbinding zorgt voor een aangesloten traject van trage wegen vanaf het centrum van Oostnieuwkerke (Brigidapark) tot aan de waterbuffer langs de Veldstraat.
De hoeve Cockstraat 28 met bijhorende landbouwgronden, waarvoor er inmiddels een verkoopovereenkomst is tussen de gemeente en de eigenaar, wordt mee opgenomen in het rup. Voor de hoevegebouwen, alsook voor de loods behorende bij de serre, wordt een recreatief medegebruik voorzien zodat deze gebouwen kunnen ingezet worden voor recreatieve doeleinden zoals huisvesting voor verenigingen of opslag van materialen van verenigingen. De overige delen worden herbevestigd als agrarisch gebied.
Ter hoogte van de Basijnsmolenstraat wordt de bestaande bedrijfssite met naastliggende woning opgenomen in een projectzone met het oog op de realisatie van een nieuw woonproject. Het bestaand bedrijf kan worden behouden, met een uitdoofscenario van maximum 10 jaar.
Bij de ontwikkeling van een woonproject wordt opgenomen dat de Mandel terug in een open tracé moet komen, met een ruime groene corridor van 20 m breed, in functie van de realisatie van een kwalitatieve trage verbinding tussen het centrum van Oostnieuwkerke (Brigidapark) en de sportsite.
Procedure
Voorgaande procedurestappen:
Plan-MER - vrijstelling opmaak
Op basis van de MER-screening is door Team Omgevingseffecten op 27 februari 2024 bevestigd dat er geen aanzienlijke milieueffecten te verwachten zijn en er geen plan-MER moet worden opgesteld.
Na de voorlopige vaststelling volgt er een openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek zal lopen van 17 juni tot en met 16 augustus 2024.
Het openbaar onderzoek wordt aangekondigd in het Belgische Staatsblad en in het gemeentelijk infoblad De Stadenaar.
Ontwerp GRUP sportsite Oostnieuwkerke:
Alle stukken van de voorgaande procedurestappen (startnota, voorontwerp, adviezen, verslagen) zijn te raadplegen op het DSI-platform of via deze link.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat zijn CD&V-fractie dit zal goedkeuren. De CD&V-fractie vindt dit een positieve, concrete stap in de juiste richting om eventueel een nieuwe sporthal te kunnen realiseren. Het raadslid herinnert zich het masterplan dat in juni 2018 werd voorgesteld. Dit masterplan omvatte tal van denkpistes voor de ontwikkeling van het centrum Oostnieuwkerke (wonen, recreatie, sport). Dit masterplan werd dan goedgekeurd maar eigenlijk had het geen fundament. Er was onder andere geen overleg geweest met de hogere overheden, er was geen betrokkenheid van de GECORO. Voor de rest heeft dit dossier bijna 6 jaar stilgelegen. Daarom is de CD&V-fractie nu wel verheugd met dit GRUP. Dit GRUP gaat ook over veel meer dan alleen sportgebied, het gaat ook over wonen, groen, landbouw. Ondanks de vele positieve elementen in dit dossier, heeft het raadslid wel 2 zaken opgemerkt die hem wat zorgen baren. Op pagina 14 van de procesnota las het raadslid dat dit GRUP minimaal een relatie moet bevatten met het GRS. Het GRS dat nu nog telt, dateert van 1999. Hier voel je duidelijk de noodzaak aan dat er snel en degelijk werk moet worden gemaakt van ons nieuwe Beleidsplan dat nu nog maar in zijn kinderschoenen staat (voorontwerp). Een inhaalbeweging hieromtrent is nodig. Op pagina 10 van de toelichtende nota spreekt men over "een kleinschalige, overdekte sportzaal". Het raadslid hoopt dat dit nog voor verbetering vatbaar is want als er iets gerealiseerd wordt, moet het wel degelijk, uiterst bruikbaar en voldoende ruimte bevatten.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd beantwoordt de vragen en bemerkingen van het raadslid. Het masterplan uit 2018 was wel degelijk de basis voor dit GRUP. Het was een denkoefening waar het bestuur naartoe wilde in de toekomst. Hiervoor werd toen een uitvoerig participatietraject gevolgd (burgers en adviesraden). Dit is dus geen verloren werk geweest. Op heden ligt het GRUP voor in kader van concrete ruimtelijke planning maar het masterplan was wel degelijk de basis hiervoor.
De burgemeester weerlegt het feit dat GBR nog maar in zijn kinderschoenen staat. Het dossier zit in de finale fase en is bijna klaar voor goedkeuring in de gemeenteraad. Omtrent de omschrijving "kleine, overdekte sportzaal", wijst de burgemeester erop dat dit ook maar een omschrijving is. Het is de bedoeling om indoor sportinfrastructuur te voorzien die voldoet aan de noden van dat moment en wat ruimte laat voor ontwikkelingen in de toekomst.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft een eerder technische vraag. Hij wenst meer uitleg over de bepaling "overdrukzone". De burgemeester legt uit dat het gaat om zones waar je een overgang creëert tussen verschillende bestemmingszones (voorbeeld mederecreatief gebruik). Het is dus een overgang van heel intensief gebruik naar medegebruik inzake een bepaalde bestemming. Ten slotte vraagt het raadslid of het mogelijk is om in de toekomst de bijlagen duidelijker te benoemen. Dit zou het zoekwerk vergemakkelijken tussen de verschillende bijlagen (voorbeeld procesnota, plan oorspronkelijke toestand, …). De burgemeester belooft deze vraag mee te geven aan de bevoegde diensten die instaan voor de opmaak van de notulen. Dit kan ook belangrijk zijn inzake leesbaarheid van de bijlagen in kader van het openbaar onderzoek.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van het GRUP Sportsite Oostnieuwkerke (plan-ID RUP_36019_214_0039_00001), opgemaakt door het studiebureau Urbasta, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het organiseren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3:
Het ontwerp van het GRUP Sportsite Oostnieuwkerke wordt voor advies overgemaakt aan de provincie, het departement en de Vlaamse Regering
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'De Rootputten Uitbreiding' voorziet in een uitbreiding van de ambachtelijke zone De Rootputten in Oostnieuwkerke met ongeveer 1,3 ha, waarvan 0,8 ha bestemd als bedrijfsgrond en 0,5 ha bestemd als groenbuffer.
Voorliggend gemeentelijk RUP kadert in een ruimer proces waarbij nieuwe bijkomende bedrijventerreinen op het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen worden gerealiseerd in toepassing van het ‘Vlaams reservepakket bedrijventerreinen’ uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV). Dit proces werd in 2017 door de provincie West-Vlaanderen geïnitieerd als respons op een aangetoond tekort aan bedrijventerreinen (in totaal 430 ha) op het grondgebied van de provincie.
Na een eerste analyse van mogelijke locaties zijn er door de provincie in het voorjaar van 2020 een 79-tal locaties weerhouden. Enkele locaties, waaronder de uitbreiding van De Rootputten, kregen een 'categorie 1' wat betekent dat het planproces onmiddellijk kon worden opgestart.
Naast de uitbreiding van de ambachtelijke zone wordt ook een resterend stukje woonuitbreidingsgebied opgenomen in de plancontour. Het betreft een restdeel van het woonuitbreidingsgebied dat inmiddels is gerealiseerd met de verkaveling De Vlaschaard. Dit stukje woonuitbreidingsgebied is door zijn beperkte oppervlakte en beperkte breedte niet ontwikkelbaar en wordt mee opgenomen in de plancontour en herbestemd naar groenzone.
De West-Vlaamse Intercommunale (WVI) staat in voor het ontwerp en de begeleiding van het planproces.
Na opmaak van een startnota, gevolgd door een publieke raadpleging en opmaak van een voorontwerp is er op basis van de ontvangen opmerkingen en adviezen een ontwerp opgemaakt.
De voorlopige vaststelling van het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan 'De Rootputten Uitbreiding' wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na de voorlopige vaststelling volgt er een openbaar onderzoek van 60 dagen.
Codex RO - artikel 2.2.18.
Doelstellingen en planopties
Het ruimtelijke uitvoeringsplan 'De Rootputten Uitbreiding' beoogt de uitbreiding van de ambachtelijke zone De Rootputten, gesitueerd aan de zuid-westelijke rand van Oostnieuwkerke, palend aan de Spanjestraat en palend aan de verkaveling De Vlaschaard.
Het betreffende deel werd destijds bij de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan 'Spanjestraat', voor de realisatie van de ambachtelijke zone, uitgesloten en kon niet mee ontwikkeld worden. De gronden zijn in eigendom van de West-Vlaamse Intercommunale die ook instaat voor de opmaak van het rup.
De uitbreiding omvat een zone voor bedrijvigheid van +/- 0,8 ha. De zone biedt ruimte voor de vestiging van 2 à 3 lokale bedrijven. Ten aanzien van de aanpalende verkaveling De Vlaschaard en het aanpalend agrarisch gebied wordt er een bufferzone voorzien van +/- 0,5 ha.
Aansluitend wordt een restdeel van het oorspronkelijke woonuitbreidingsgebied van de verkaveling De Vlaschaard herbestemd naar groenzone. Deze groenzone sluit aan bij de bestaande groenzone die gelegen is op de rand van De Vlaschaard. Hiermee kan de groenzone van de verkaveling worden uitgebreid en de bestaande groenstructuur worden versterkt.
Procedure
Voorgaande procedurestappen:
Plan-MER - vrijstelling opmaak
Op basis van de MER-screening is door Team Omgevingseffecten op 4 april 2024 bevestigd dat er geen aanzienlijke milieueffecten te verwachten zijn en er geen plan-MER moet worden opgesteld.
Na de voorlopige vaststelling volgt er een openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek zal lopen van 17 juni tot en met 16 augustus 2024.
Het openbaar onderzoek wordt aangekondigd in het Belgische Staatsblad en in het gemeentelijk infoblad De Stadenaar.
Ontwerp GRUP De Rootputten Uitbreiding
Alle stukken van de voorgaande procedurestappen (startnota, voorontwerp, adviezen, verslagen) zijn te raadplegen op het DSI-platform of via deze link.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker merkte een typfout op onder "Feiten, context en Argumentatie" in de naam van de wijk. Dit wordt rechtgezet in de notulen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van het GRUP De Rootputten Uitbreiding (plan-ID RUP_36019_214_0040_00001), opgemaakt door de West-Vlaamse Intercommunale, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het organiseren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3:
Het ontwerp van het GRUP De Rootputten Uitbreiding wordt voor advies overgemaakt aan de provincie, het departement en de Vlaamse Regering
Met de gemeentelijke huisvestingspremie wil de gemeente de Stadenaar ondersteunen bij het verbeteren en/of aanpassen van de woning met het oog op een betere woonkwaliteit en/of aangepast aan de behoeften van de bewoner(s).
De huidige premie is gekoppeld aan de renovatie-, verbeterings- en aanpassingspremie van Vlaanderen. De gemeente voorziet in een bijkomende premie op basis van de premie die is verkregen van Vlaanderen. Eind 2022 is het premiestelsel van Vlaanderen vervangen door 'Mijn Verbouwpremie' waardoor ook de gemeentelijke premie niet langer kan worden toegepast.
De gemeente kiest er voor om naar aanleiding van deze wijziging de gemeentelijke huisvestingspremie te herzien en te vervangen door een nieuw premiestelsel gericht op de noden van Staden en specifieke doelgroepen. Het nieuwe systeem, bestaande uit vijf items, is uitgewerkt door de gemeentelijke woondienst.
De gemeentelijke reglementen die nodig zijn voor de uitwerking van het pakket 'gemeentelijke huisvestingspremie' worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De nieuwe huisvestingspremie is opgemaakt als een totaalpakket met als doel het ondersteunen van kwalitatief wonen, betaalbaar wonen en duurzaam wonen en is gericht op diverse doelgroepen (starters, ouderen, huurders, verhuurders).
In het totaalpakket van de nieuwe huisvestingspremie zitten vijf items:
Het pakket omvat zowel financiële ondersteuning als ondersteuning in de vorm van advies en ontzorging.
Voor de eerste vier items dient een gemeentelijk reglement te worden opgemaakt. De reglementen omvatten de modaliteiten van de premies en/of aangeboden ondersteuning met omschrijving van de doelgroepen, voorwaarden, inhoud van de premie/ondersteuning en de procedure.
De renovatiebegeleiding (item 5) zit vervat in de dagelijkse werking van de intergemeentelijke woondienst en behoeft geen specifiek reglement.
Doelstellingen, doelgroepen en voorwaarden zijn samengevat in de powerpoint 'Herwerking premies Staden', toegevoegd in bijlage.
Het voorstel is voor advies overgemaakt aan de gecoro, milieuraad en welzijnsraad.
De adviezen zijn toegevoegd in bijlage.
Advies gecoro van 19 oktober 2023: gunstig advies met volgende aandachtspunten:
Advies milieuraad van 3 oktober 2023: gunstig advies met volgende aandachtspunten:
Advies welzijnsraad van 23 oktober 2023: gunstig advies met volgende aandachtspunten:
Er wordt rekening gehouden met de ontvangen adviezen bij de verdere uitrol, monitoring en evaluatie van de nieuwe huisvestingspremie. De adviezen geven geen aanleiding tot inhoudelijke aanpassingen aan de voorstellen.
Het jaarlijks budget voor de gemeentelijke huisvestingspremie is 70.000,00 euro. Met het nieuwe premiestelsel wordt een zelfde uitgave beoogd.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman deelt de mening van de schepen dat het gaat om een gedifferentieerd pakket van maatregelen die focust op een aantal doelgroepen. Toch heeft het raadslid een aantal bedenkingen. Het raadslid heeft het proces van het reglement prefinanciering nader bekeken. Dit proces is op bepaalde vlakken nog wel complex en een lange weg. Het raadslid heeft dit reglement vergeleken met het reglement van Stad Roeselare. Daar is al een betaling mogelijk op basis van de voorschotfactuur (voor uitvoering van werken) en de premie wordt betaald op de rekening van de inwoner. Het raadslid wil pleiten om het voorbeeld van Roeselare te volgen en de premie te storten op de rekening van de inwoner, in functie van empowerment en zelfwaardegevoel. Op die manier versterk je het proces zonder fundamenteel iets te wijzigen.
Omtrent de renovatie van huurwoningen was er in de Powerpoint sprake van een periode van 9 jaar dat de woning op de huurmarkt moet blijven. In het reglement is dit verkort tot 3 jaar. Klopt dit? Voor de adviescheques spreekt de Powerpoint over een bedrag van 300,00 euro en in het reglement is er sprake van 400,00 euro.
Schepen Joeri Deprez treedt het raadslid bij omtrent de mogelijkheid om ook voorschotfacturen te financieren. Deze mogelijkheid werd al besproken en er wordt dan ook voorgesteld om het reglement zo aan te passen. De woondienst maakte hiervoor al een voorstel van tekst. Er wordt dan ook voorgesteld om dit zo te laten goedkeuren.
Het feit dat de premie niet rechtstreeks aan de burger wordt gestort maar wel aan de aannemer, is vooral gebaseerd op de wil om de premie aan te wenden voor zijn doel. Dit is een duidelijk voorstel vanuit de woondienst om te voorkomen dat er andere facturen door de mensen zouden worden betaald. Dan worden de middelen vanuit de prefinanciering niet gebruikt voor wat ze bedoeld zijn. Vandaar werd de piste gekozen om rechtstreeks te betalen aan de aannemer. De huurtermijn is inderdaad ingekort.
Raadslid Marc Van Ysacker merkt op dat de reglementen niet bij alle gemeenten van de woondienst regio Roeselare gelijk zijn. Betekent dit dan dat de medewerkers van de woondienst de verschillende reglementen moeten toepassen per gemeente? De schepen antwoordt hierop bevestigend.
Omtrent het communicatietraject vraagt het raadslid zich af of er ook gedacht wordt om de notarissen op de hoogte te brengen van deze nieuwe premies. Notarissen zijn cruciale schakels in kader van aankoop van woningen. De schepen meldt dit een goed idee te vinden en zeker door te geven naar opvolging toe. Het is de bedoeling om gericht te communiceren en het goed te verspreiden.
Tenslotte vraagt het raadslid of er bij tussentijdse evaluatie, ook een indexering voorzien wordt van de premies? Want de reglementen worden nu goedgekeurd voor een periode van 5 jaar. De schepen antwoordt dat het de bedoeling is om het nieuwe pakket tussentijds te evalueren. Ook indexering kan hierin meegenomen worden maar de evaluatie gaat veel ruimer en ook het gebruik van de premies zal worden geëvalueerd (voorbeeld als er één premie niet wordt gebruikt en andere heel veel worden gebruikt, dan kan aanpassing nodig zijn).
Raadslid Bart Coopman vult aan dat de medewerkers zelf het belangrijkste kanaal zijn om deze nieuwe reglementen bekend te laten worden bij de mensen die hiervoor in aanmerking komen. Schepen Joeri Deprez beaamt dit en in de maand juni wordt volop ingezet op communicatie en opleiding voor alle actoren en zeker de medewerkers.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het reglement 'prefinanciering van de Vlaamse Renovatiepremie' wordt goedgekeurd. Het reglement is toegevoegd in bijlage en vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
Het reglement 'verbeteringspremie voor een private huurwoning' wordt goedgekeurd. Het reglement is toegevoegd in bijlage en vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 3:
Het reglement 'adviescheque voor renovatie van de eerste koopwoning' wordt goedgekeurd. Het reglement is toegevoegd in bijlage en vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 4:
Het reglement 'woonondersteuning voor kwetsbare ouderen' wordt goedgekeurd. Het reglement is toegevoegd in bijlage en vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 5:
De gemeentelijke reglementen, vermeld in voorgaande artikelen, treden in werking vanaf 1 juli 2024.
Het Strategisch Commercieel Plan Staden (SCPS) en bijhorend actieplan voor de gemeente Staden, dat opgemaakt werd door de dienst lokale economie in samenwerking met de detailhandelscoach van Kernpunt ligt ter goedkeuring voor.
Een strategisch commercieel plan is een belangrijk hulpmiddel voor de opmaak van een gemeentelijk detailhandelsbeleid. Het geeft inzicht in de feitelijke situatie en evolutie van de detailhandel in een gemeente. Daarnaast beschrijft het ook de wenselijke toekomstige situatie én de acties die ondernomen kunnen worden om die situatie te bereiken. Een dergelijk plan vereenvoudigt verdere besluitvorming.
De gemeente Staden ging begin 2023 aan de slag met de opmaak van een strategisch commercieel plan (SCP) in samenwerking met de detailhandelscoach van KERNpunt.
Bij de opmaak van het plan werd er gestart vanuit een data-analysefase met vervolgens een interne en externe SWOT (brainstorm). Bij de externe SWOT werd er in dialoog gegaan met de handelaars zelf; in de interne SWOT zaten naast de detailhandelscoach van Kernpunt ook medewerkers van de gemeente, een afvaardiging uit de Ondernemersraad en handelaars uit iedere deelgemeente. Na de SWOT's volgde het opmaken van de visie en een ambitie en het opmaken van een concreet actieplan. Finaal volgt nu de bekrachtiging door de gemeenteraad.
Er zijn op dit moment nog geen middelen (uitvoeringskosten, personeelskosten, ...) voor de acties voorzien.
Strategisch commercieel plan Staden.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman komt tussen en meldt dat het de schepen siert met hoeveel passie ze dit plan verdedigt. Toch blijft het raadslid op zijn honger zitten en luisterde hij met stijgende verbazing. Een strategisch plan moet een houvast bieden en geen opsomming van ideeën, acties. In het plan zelf vond het raadslid nog enigszins een rode draad terug, weliswaar zeer oppervlakkig. In het betoog in de gemeenteraad kon het raadslid deze rode draad niet meer onderscheiden. De opsomming van acties was soms zelfs niet coherent. Het raadslid wil ook duidelijk stellen dat we zelfs geen moment mogen denken dat de lokale handel in Staden te vergelijken is met handel in China of de VS. Digitalisering is niet de kern van een lokaal handelsbeleid in een gemeente maar wel de nabijheid, de kennis en de expertise van de handelaar. Bijkomend vraagt het raadslid zich af of de begeleiding van starters wel een kernopdracht is van een gemeente. Er zijn organisaties die hiervoor gespecialiseerd zijn. Omtrent de opmaak van het plan heeft het raadslid ook vragen. Er was een stuurgroep met stakeholders maar de grootste groep stakeholders, namelijk de klanten, werd hierbij niet betrokken. Het raadslid vindt het heel gevaarlijk dat een essentiële stakeholder niet werd betrokken.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch beantwoordt de opmerkingen van het raadslid. De ondersteuning van starters gebeurde door een professionele organisatie namelijk Kernpunt (en niet door de gemeente). Omtrent de kritiek dat de stakeholder "klanten" niet werd betrokken, antwoordt de schepen dat dit vanuit Kernpunt, die het proces heeft begeleid, niet werd geopperd. Het is natuurlijk zo dat iedere betrokkene op zijn beurt ook "klant" is bij handelaars.
Raadslid Ludwig Willaert kan zich in bepaalde elementen van het betoog van raadslid Coopman wel vinden. Maar zijn grootste bekommernis is het feit dat er nog heel veel werk op de plank ligt. Bij het lezen van het plan komt het plan ook te laat (too little, too late). Het raadslid meldt ervan overtuigd te zijn dat de werkgroep degelijk werk heeft geleverd en er veel werd gebrainstormd. Maar het is voor het raadslid zeker "te laat". We zitten op een paar maanden van het einde van de legislatuur. Er zijn ook geen financiële middelen hiervoor voorzien. Hoe gaat dit dan de komende maanden opgepakt kunnen worden? Moest dit plan ook niet gekomen zijn op het einde van de coronaperiode?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd komt tussen en meldt dat het aanbod voor begeleiding door Kernpunt pas nu aan de orde was en de gemeente hier snel is op ingestapt. Naast dit plan, stonden er in het eigen meerjarenplan ook al heel wat acties in kader van de ondersteuning van de lokale handel. Deze waren misschien eerder adhoc maar er gebeurde wel degelijk heel wat op dat vlak. Toch vond het bestuur het belangrijk om in te gaan op het aanbod van de POM om een strategische visie uit te werken. De burgemeester duidt ook dat een volgende bestuursploeg hiermee aan de slag kan gaan. Het is zeker geen verloren werk geweest. Er kunnen ook nog bepaalde zaken bijgestuurd worden bijvoorbeeld rond de betrokkenheid van klanten.
Raadslid Marc Van Ysacker komt terug op het verslag met de marktkramers dat werd doorgestuurd. Het raadslid las hierin wel een aantal pertinente opmerkingen. Worden er acties ondernomen omtrent deze opmerkingen?
Schepen Gwendolyn Vandermeersch beantwoordt de vraag. De opmerking omtrent het groenonderhoud op woensdagvoormiddag is al doorgegeven om aan te passen. Omtrent het issue "meerdere zelfde marktkramen", zegt het reglement nu dat er per artikel maximum twee kramen mogen aanwezig zijn, maar geen derde. De schepen meldt een dubbel gevoel te hebben bij deze opmerking van de marktkramers. Er moet een afweging zijn tussen het commercieel belang en het eigenbelang. Het is de verkeerde ingesteldheid om bang te zijn van mogelijke concurrentie.
Raadslid Marc Van Ysacker vraagt wel voldoende aandacht voor een goed marktgevoel. Ook het vraagstuk "ambulante handel" moet in dit kader beoordeeld worden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met het opgemaakte strategisch commercieel plan.
De voorzitter sluit de zitting op 03/06/2024 om 14:37.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Heidi Ballyn
voorzitter