Notulen gemeenteraad van 25 november 2021.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
Uit de epidemiologische update van het Risk Assessment Group (RAG) van 17 november 2021 bleek dat zowel het alarmniveau nationaal, als deze van de provincie West-Vlaanderen, gestegen is naar alarmniveau 5. Dat impliceerde een verder toenemende trend in nieuwe besmettingen en hospitalisaties.
Overwegende dat de gemeente Staden zich op dat moment reeds enkele dagen in ‘alert-modus’ bevond werd als gevolg hiervan de gemeentelijke crisiscel bijeengeroepen op maandag 22 november 2021 voor digitaal overleg.
Ondanks een hoge vaccinatiegraad (81 % van de totale bevolking) en de geldende federale maatregelen, werden we in onze gemeente geconfronteerd met een stijgend aantal besmettingen. Het aantal besmettingen op het grondgebied steeg op dat moment exponentieel. Staden had een incidentiegraad van 2.859 in de laatste 14 dagen.
Op basis van deze gegevens, leefde de vrees bij de gemeentelijke crisiscel dat de genomen maatregelen door het Overlegcomité van 17 november 2021 niet voldoende gingen zijn om de besmettingsgraad terug te dringen.
Het was dan ook aangewezen om de gemeentelijke zalen gedurende een bepaalde periode niet meer ter beschikking te stellen en zo te voorkomen dat er via socioculturele activiteiten nog verder besmettingen kunnen gebeuren.
Ook de groepskleedkamers in de sportaccommodaties zijn een pijnpunt. Door het plaatsen van CO2-meters is duidelijk dat er in deze ruimtes onmogelijk voldoende kan geventileerd worden om een gezonde lucht te bewerkstelligen. In dergelijke kleedkamers is afstand houden en het dragen van een mondmasker eerder moeilijk.
Het was dan ook aangewezen om de groepskleedkamers van de sportaccommodaties voor een bepaalde periode niet meer ter beschikking te stellen en zo te voorkomen dat kleedkamers een bron van besmetting zouden zijn onder de sporters van onze gemeente.
Er werd aldus beslist dat het nodig is om aanvullende maatregelen te nemen op het grondgebied van de gemeente Staden. Er werd een burgemeestersbesluit goedgekeurd op 24 november 2021 en een bijhorend addendum op 1 december en 7 december 2021 met diverse maatregelen.
Wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (Pandemiewet) meer bepaald artikel 4, §2, en artikel 5, §2 van de Pandemiewet en artikel 6 in kader van de bestraffingen van overtredingen van maatregelen die door lokale overheden op grond van de Pandemiewet.
Er werd een burgemeestersbesluit goedgekeurd op 24 november 2021 met volgende maatregelen:
Op 1 december 2021 werd een addendum goedgekeurd op dit burgemeestersbesluit teneinde de competitiewedstrijden van de sportclubs te vrijwaren.
De groepskleedkamers van de sportaccommodaties mogen wel gebruikt worden in kader van competitiewedstrijden mits te voldoen aan volgende voorwaarden:
- De clubs bezorgen een lijst van met de competitiewedstrijden waarvoor ze de kleedkamers willen gebruiken aan de burgemeester en de sportfunctionaris voor 1 december 2021 via mail
- Alle spelers komen wat vroeger toe om, ter plaatse, een zelftest af te leggen.
- De clubs stellen een verantwoordelijke aan voor het toezicht en de controle van de zelftesten, de na(a)m(en) van de verantwoordelijke(n) word(t)(en) doorgegeven via mail aan de burgemeester en de sportfunctionaris voor 1 december 2021
- Bij een negatieve zelftest, kan de kleedkamer gebruikt worden onder de voorwaarden zoals hieronder bepaald.
Bij een positieve zelftest dient de persoon in kwestie zo snel mogelijk de sportsite te verlaten.- De kleedkamer mag worden gebruikt maximaal 15 minuten voor de wedstrijd, maximaal 15 minuten tijdens de rust en maximaal 15 minuten na de match
- De kleedkamer wordt voldoende geventileerd
- De CO2 wordt correct gemeten én opgevolgd.
- De sportverenigingen van de gemeente Staden kunnen de kosten voor de zelftesten van hun eigen leden recupereren door de facturen in te dienen bij het gemeentebestuur (dienst Vrije Tijd, beschermingsmateriaal Covid 19).
De kosten voor de zelftesten van de bezoekers worden niet door het gemeentebestuur Staden gedragen en moeten door de club zelf of de bezoekende club worden ten laste genomen.
Op 7 december 2021 werd alsnog een addendum goedgekeurd op dit burgemeestersbesluit teneinde een uitzondering te voorzien voor het inrichten van stille studeerplekken in de voormalige gemeentehuizen.
Uit een omzendbrief van 1 december 2021 en bevestigd in de nieuwsbrief van het crisiscentrum van de Vlaamse Overheid, wordt echter bepaald dat de lokale besturen kunnen blijven voorzien in stille studieruimtes voor studenten op voorwaarden dat ze de geldende richtlijnen in acht nemen.
Aldus wordt het artikel 2 van het burgemeestersbesluit van 24 november 2021 aangevuld met volgende uitzondering op de sluiting van de gemeentelijke zalen in de periode van 25 november 2021 tot en met 31 december 2021:
4. de stille studeerruimtes voor studenten kunnen blijvend voorzien worden mits inachtneming van de richtlijnen uit de omzendbrief van 1 december 2021.
De burgemeester licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt of na afloop van dit burgemeesterbesluit t.t.z. op 1 januari 2021 deze maatregelen wegvallen en alleen de federale maatregelen nog gelden.
De burgemeester geeft mee dat hij hier niet wil op vooruitlopen. Volgende week dinsdag is er nog een evaluatievergadering met de crisiscel.
BESLUIT:
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit van 24 november 2021 en het addendum van 1 december en 7 december 2021 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de ocmw- en gemeenteraad. In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de geraamde budgetten van 2021 bijgesteld en worden de cijfers in de meerjarenplanaanpassing 2022 tot en met 2025 aangepast, zowel wat betreft het bedrag of het jaar waarin de uitgave of ontvangst zal gerealiseerd worden.
In de raad van juni 2021 werd een meerjarenplanaanpassing 4 (BW 1 201) doorgevoerd voor inbreng van het jaarrekeningcijfer 2020, hieraan werden enkele nieuwe investeringen gekoppeld. In september drong zich een dringende meerjarenplanaanpassing 5 (BW 2 2021) op om de vervroegde terugbetaling van de leningen te kunnen doen. In oktober werd meerjarenplanaanpassing 5.1 voorgelegd (BW 3 2021), waarbij de kredieten na 3/4 van het jaar werken worden geëvalueerd of aangepast aan nieuwe geactualiseerde gegevens.
In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt opgemaakt voor de goedkeuring van de budgetten 2022, er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de budgetten van 2021 of later aan te passen aan nieuwe gekende gegevens.
In de motivering van de wijzigingen kan u de belangrijkste wijzigingen terugvinden.
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.
De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting van dat punt in de ocmw-raad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-6) van de gemeente vast.
Artikel 2:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt - 834.902,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt 9.751.008,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 8.916.106,00 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt 9.816.106,00 euro.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt 3.333.520,00 euro.
Artikel 3:
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
12.459.558,00 euro |
11.942.153,00 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
15.256.957,00 euro | 15.283.178,00 euro |
Totaal investeringsuitgaven | 4.624.115,00 euro | 9.883.123,00 euro |
Totaal investeringsontvangsten | 1.923.624,00 euro | 815.494,00 euro |
Totaal financieringsuitgaven | 2.705.094,00 euro | 607.809,00 euro |
Totaal financieringsontvangsten | 49.529,00 euro | 57.699,00 euro |
Artikel 4:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.
De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de geraamde budgetten van 2021 bijgesteld en worden de cijfers in de meerjarenplanaanpassing 2022 tot en met 2025 aangepast, zowel wat betreft het bedrag of het jaar waarin de uitgave of ontvangst zal gerealiseerd worden.
De ocmw-raad stelde het aandeel van het ocmw in deze meerjarenplanaanpassing vast, daarna stelt de gemeenteraad het aandeel van het ocmw vast.
In de raad van juni 2021 werd een meerjarenplanaanpassing 4 (BW 1 201) doorgevoerd voor inbreng van het jaarrekeningcijfer 2020, hieraan werden enkele nieuwe investeringen gekoppeld. In september drong zich een dringende meerjarenplanaanpassing 5 (BW 2 2021) op om de vervroegde terugbetaling van de leningen te kunnen doen. In oktober werd meerjarenplanaanpassing 5.1 voorgelegd (BW 3 2021), waarbij de kredieten na 3/4 van het jaar werken worden geëvalueerd of aangepast aan nieuwe geactualiseerde gegevens.
In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt opgemaakt voor de goedkeuring van de budgetten 2022, er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de budgetten van 2021 of later aan te passen aan nieuwe gekende gegevens.
In de motivering van de wijzigingen kan u de belangrijkste wijzigingen terugvinden.
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.
De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting in de ocmw-raad over dit agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-6) van het ocmw vast.
Artikel 2:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -2.845.274,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -766.090,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt -3.611.364,00 euro.
De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 -3.612.464,00 euro bedraagt.
De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -2.832.774,00 euro.
Artikel 3:
De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
8.758.702,00 euro |
9.467.302,00 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
7.362.526,00 euro |
7.347.615,00 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
585.892,00 euro |
549.100,00 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
805.369,00 euro |
433.369,00 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
396.455,00 euro |
411.139,00 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
0,00 euro |
0,00 euro |
Artikel 4
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.
De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro
De gemeente Staden is aangesloten bij de politiezone Arro Ieper. Bij het begin van de nieuwe legislatuur, werd naar analogie van de gemeentebesturen, ook een strategische meerjarenplanning opgemaakt met bepaling van de jaarlijkse dotatie van de deelnemende gemeenten. Jaarlijks wordt ook de gemeentelijke dotatie door de gemeenteraad vastgelegd.
Op de politieraad van 9 december 2020 wordt overgegaan tot goedkeuring van de begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone PZ 5462 Arro Ieper.
Er werd unaniem een positief advies gegeven door het politiecollege als ook door de begrotingscommissie.
Vorig jaar werd reeds de evolutie van de toelage bepaald. In de evolutie van huidig meerjarenplan is er voor 2022 een indexering van de toelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5% t.o.v. 2021. In de meerjarenplanning wordt er momenteel voor het jaar 2023 1,75 % voorzien, voor de jaren 2024 en 2025 wordt de oorspronkelijke index van 2% aangehouden.
Voor de komende jaren is er een te verwachten verhoging van de loonuitgaven onder meer door de stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden, door de te verwachten indexering, door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie en door de nieuwe formatiewijziging. De stijging wordt echter mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren.
De bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper wordt als volgt bepaald voor de begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 in de politiebegroting:
Naam stad/gemeente |
BW 2021 |
Begroting 2022 |
|
1 |
Ieper |
3.518.854,00 |
3.571.637,00 |
2 |
Poperinge |
1.640.179,00 |
1.664.782,00 |
3 |
Wervik |
1.372.394,00 |
1.392.980,00 |
4 |
Zonnebeke |
832.642,00 |
845.132,00 |
5 |
Staden |
796.030,00 |
807.971,00 |
6 |
Moorslede |
745.821,00 |
757.009,00 |
7 |
Heuvelland |
692.473,00 |
702.860,00 |
8 |
Langemark-Poelkapelle |
550.214,00 |
558.467,00 |
9 |
Vleteren |
246.864,00 |
250.567,00 |
10 |
Mesen |
64.854,00 |
65.827,00 |
10.460.327,00 |
10.617.232,00 |
Deze bedragen worden dan ook op deze wijze ingeschreven in het strategisch meerjarenplan van de gemeente als jaarlijkse werkingstoelage aan de politie op 0400-00/649000 voor de jaren 2021-2025.Voor 2022 bedraagt de toelage vanuit Staden aldus 807.971,00 euro, dit is een stijging van 1,5 % ten opzichte van de dotatie 2021. De daaropvolgende jaren wordt ook gerekend met een jaarlijkse index: 2023 (1,75 %), 2024 (2 %) en 2025 (2 %).
Code | Beleidsitem | Omschrijving budgetboekjaar | Bedrag 2021 | Bedrag 2022 | Bedrag 2023 | Bedrag 2024 | Bedrag 2025 |
GBB/0400-00/649000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/460 | 0400-00 | Toegestane werkingssubsidies - politiezone | € 796.030,00 | € 807.971,00 | € 822.110,00 | € 838.553,00 | € 855.324,00 |
Mail van de bijzonder rekeningplichtige van de politie, de heer Stef Deboutte, van 29 november 2021 inzake budgetwijziging 2021 en begroting 2022.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting in de ocmw-raad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De bijdrage van de gemeente Staden zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2021 en in de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper en hierboven vermeld goed te keuren en in te schrijven in de meerjarenplanaanpassing 6 van de gemeente.
Artikel 2:
De dotatie 2020 van de gemeente Staden aan de politiezone Arro Ieper voor de daaropvolgende jaren van het meerjarenplan (tot en met 2025) wordt berekend op basis van een jaarlijkse index van 2022 (1,5 %), 2023 (1,75 %), 2024 (2 %) en 2025 (2 %)
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.
Artikel 4:
Deze beslissing wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de provinciegouverneur.
De gemeente Staden wordt regelmatig met sluikstorten geconfronteerd. Het opruimen van de sluikstort en het opsporen van de sluikstorter vergen soms behoorlijke inspanningen van het lokaal bestuur. Het gemeentebestuur wenst het principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.
Het verhalen van de kosten voor opruiming kan dan ook als maatregel van goed bestuur worden beschouwd.
In samenspraak met intercommunale MIROM wordt voorgesteld een retributiereglement goed te keuren waarbij de kosten voor het ambtshalve opruimen van sluikstorten door de gemeente of een derde kan worden verhaald op de sluikstorter. Het gaat derhalve om het verhalen van de kosten voor het opruimen die louter kostendekkend zijn.
Het sluikstorten op zich wordt als misdrijf beschouwd en wordt beteugeld via een een GAS-boete of bestuurlijke/strafrechtelijke boete, waarmee de retributie kan worden gecombineerd.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 december 2021 gaf zijn principiële goedkeuring aan het voorstel van retributiereglement, dat nu ter goedkeuring van de gemeenteraad voorligt.
In de vorige legislatuur bestond in ons bestuur een belastingreglement op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente van 19 december 2013. In dit belastingreglement hanteerde de gemeente Staden een hoog minimumtarief van 450,00 euro. Het ging aldus om een forfaitair, hoog tarief ongeacht de aard en hoeveelheid van de achtergelaten afvalstoffen en ongeacht het ingezette materiaal en materie.
In december 2018 kregen we bericht vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur dat dit belastingreglement niet conform de regelgeving is en aldus moest aangepast of vervangen worden door een ander reglement.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert stelt zich de vraag waarom het Agentschap Binnenlands Bestuur het eerdere reglement heeft afgekeurd.
Schepen Chris Verhaeghe geeft uitleg omtrent de reden: het ging in dat eerdere reglement over een forfaitair bedrag van 450,00 euro. Dit kan echter niet. Er moet gewerkt worden met een GAS-boete als "bestraffing" en anderzijds mag enkel de werkelijke kost van de opruiming aangerekend worden.
Raadslid Marc Van Ysacker wenst nog wat meer uitleg. Het raadslid informeert nog naar de combinatie van een GAS-boete en dit reglement omtrent de opruimkosten. De schepen beantwoordt deze vraag dat er inderdaad een combinatie van deze twee zaken kan worden gemaakt. Het raadslid vraagt zich af waarom de GAS-boetes niet samen met dit reglement in de gemeenteraad worden voorgelegd.
De schepen geeft uitleg hieromtrent en geeft mee dat de GAS-boetes worden bepaald binnen de zonale politieverordening.
Raadslid Hans Mommerency vindt de evolutie van dit dossier geen zo'n goed signaal. Het geeft geen goed signaal dat een sluikstorting in de nieuwe situatie minder zou kosten dan vroeger. Met de vroegere situatie was het signaal "sluikstorten doe je niet" veel sterker. Het raadslid oppert dat het misschien opportuun kan zijn om de vraag te stellen om de GAS-boetes voor sluikstorten te verhogen in de zonale verordening.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft nog mee de bezorgdheid van het raadslid te begrijpen. De vroegere regeling was echter juridisch niet sluitend. De intentie uit de vorige legislatuur was een duidelijke intentie maar was niet correct binnen het regelgevend kader.
BESLUIT:
Artikel 1
Het retributiereglement op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Dit retributiereglement wordt van kracht op 1 januari 2022.
Het volledig vergoeden van de kostprijs van een bus- of treinabonnement kan een positieve stimulans betekenen naar het gebruik van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer. Dit betekent een meerwaarde zowel in het kader van duurzaam woon-werkverkeer als in het kader van het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever.
Momenteel wordt de helft van een bus- en treinabonnement door de werkgever terugbetaald. Er wordt voorgesteld om het bus- en treinabonnement volledig te vergoeden.
Het bijzonder onderhandelingscomité gaf een gunstig advies op 24 november 2021 inzake deze wijziging.
Schepen Joeri Deprez verwijst naar zijn toelichting in de ocmw-raad omtrent dit agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad keurt de aanpassingen met betrekking tot de tussenkomst bus- en treinabonnement goed als volgt:
Wijziging rechtspositieregeling gemeentepersoneel:
Afdeling III. De vergoeding van de kosten voor het woon- werkverkeer
Art. 215. §1. Bij gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het treinabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.
§2. Bij gebruik van de bus voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het busabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.
Artikel 2:
De wijziging van de rechtspositieregeling treedt vanaf 1 januari 2022 in werking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er onder actie 93 "Heraanleg Dorpsstraat te Westrozebeke" het nodige budget voorzien voor het vernieuwen van de rijweg van de Dorpsstraat. De platines worden opgebroken. De rijweg wordt heraangelegd in printbeton. Voetpaden en zijstroken die in slechte staat zijn worden heraangelegd.
Het bijzonder bestek, de raming en de plannen liggen nu ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Heraanleg Dorpsstraat te Westrozebeke” werd een bestek met nr. 21.21 opgesteld door de ontwerper Infrabureau Demey.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-041 (ACT-93).
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker citeert het bijzonder bestek op pagina 81 waar staat dat er indicaties zijn van gevaarlijke materialen in de funderingslaag waardoor deze werf als "verdachte werf" wordt beschouwd. Welke invloed zal dit hebben op het verloop en de duur van deze werken?
Raadslid Hans Mommerency vult het betoog van zijn collega aan dat deze vraag wordt gesteld omdat deze werken nog niet zo lang geleden zijn gebeurd en dat er in die tijd toch ook al werd gewerkt met gecertificeerd materiaal.
Schepen Moerkerke zal dit navragen aan het bevoegde studiebureau en zal dan een antwoord geven in de volgende gemeenteraad.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. 21.21, het plan en de raming voor de opdracht “Heraanleg Dorpsstraat te Westrozebeke”, opgesteld door Infrabureau Demey worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 131.909,00 euro exclusief BTW of 159.609,89 euro inclusief BTW.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3:
Het college is belast met de plaatsing en de gunning van de opdracht.
Artikel 4:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-041 (ACT-93).
In het meerjarenplan is de actie 185 "Aanleggen gracht tussen de Voermanstraat en de Provinciebaan" opgenomen onder het actieplan AP2.1 "Verminderen van het risico op wateroverlast".
Doelstelling van het project is om bij hevige regenval wateroverlast in de Voermanstraat te voorkomen en om hydraulische druk op de Bombebeek en De Mandel richting Roeselare te verlichten.
Hiertoe zal regenwater afkomstig uit de Voermastraat worden afgeleid richting Provinciebaan. Het regenwater zal tijdelijk worden gebufferd in lager gelegen weilanden. Deze weilanden zullen voor deze functie worden ingericht als een gecontroleerd overstromingsgebied (herprofilering).
Het dossier is een samenwerking tussen de provincie en de gemeente. De gemeente staat in voor de aanleg van de infrastructuur voor het afvoeren van het regenwater, onderandere een tussengracht. De provincie staat in voor het aanleggen van het gecontroleerd overstromingsgebied en overstort naar de Bombebeek.
In het kader van de opdracht “Aanleggen afvoergracht Voermanstraat - Provinciebaan” werd een bestek met nr. WO/ACT185/2020 021 opgesteld door Wonen en Omgeving.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 118.507,50 euro incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0310-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-078 (ACT-185).
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Bonny Vergauwe stelt zich vragen bij de kostprijs van de aanleg van deze gracht, 135.000,00 euro is een grote som geld voor het aanleggen van een gracht. Tevens wenst het raadslid meer uitleg over herprofilering van het gecontroleerd overstromingsgebied. Wat houdt dit juist in en waar ligt dit juist? Ten slotte informeert het raadslid naar de mogelijke betrokkenheid van de eigenaars en de gemaakte afspraken met hen.
Schepen Geert Moerkerke meldt dat er wel degelijk een overeenkomst is gemaakt tussen de provincie en de betrokken landbouwer. Het herprofileren van de weidelanden is belangrijk in kader van de mogelijkheid om de koeien in het droge te laten staan bij wateroverlast. De betrokken eigenaars zullen betaald worden telkens als er sprake is van wateroverloop.
De prijs van de gracht wordt bepaald door het feit dat het gaat om een versterkte gracht die wordt aangelegd in betonelementen (niet in losse aarde). De gracht komt reeds van de Voermanstraat en loopt onder de Provinciebaan.
Het raadslid informeert ook naar de mogelijke heraanleg van de Voermanstraat. Er zijn veel klachten over putten, lawaaihinder en trillingen, de weg is in heel slechte staat. Schepen Moerkerke meldt dat deze weg is opgenomen in het mobiliteitsplan. De heraanleg is nog niet voorzien in 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. WO/ACT185/2020 021 en de raming voor de opdracht “Aanleggen afvoergracht Voermanstraat - Provinciebaan”, opgesteld door Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 118.507,50 euro incl. btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het plaatsen en gunnen van de opdracht.
Artikel 4:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0310-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-078 (ACT-185).
Acties 173 en 174 van het meerjarenplan 2020-2025 voorzien in de aankoop van een stuk weiland in de de Carninstraat, in de nabijheid van de bestaande begraafplaats, en vervolgens de aanleg van een natuurbegraafplaats. De nodige middelen zijn hiervoor voorzien.
Om deze acties te realiseren wenst het gemeentebestuur Staden een stuk weiland te verwerven dat kadastraal gekend is onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, nrs. 1246E, 1246G en 1246H.
Omdat diverse pogingen tot minnelijk akkoord op niets uitdraaiden, werd in toepassing van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 een onteigeningsprocedure opgestart. De eerste stap was de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 30 september 2021 betreffende het vaststellen van het voorlopig onteigeningsbesluit.
In artikel 6 van deze beslissing werd bepaald dat, overeenkomstig de regelgeving, er nog een minnelijke onderhandelingstermijn werd vastgesteld van 1 oktober 2021 tot 31 december 2021.
Op vraag van het gemeentebestuur heeft commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid opnieuw contact genomen met het echtpaar dat eigenaar is van het perceel. Dit leidde tot succesvolle onderhandelingen en op 29 oktober 2021 werd een verkoopbelofte ondertekend voor een bedrag van 121.000,00 euro.
Het college nam kennis van deze verkoopbelofte in zitting van 25 november 2021.
De heer Alain Maricou maakte een ontwerp van akte die nu ter goedkeuring van de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Door deze minnelijke aankoop is de onteigeningsprocedure, zoals opgestart middels gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2021, zonder voorwerp geworden zodat deze kan worden stopgezet.
Het goed wordt aangekocht voor het openbaar nut, meer bepaald de uitbreiding van de bestaande begraafplaats met een natuurbegraafplaats.
Dit goed wordt aangekocht voor en mits de prijs van 121.000,00 euro.
Naast de overeengekomen aankoopprijs worden nog volgende bijzondere voorwaarden opgenomen in de akte:
1) De overdrager mag alle afsluitingen en neuspomp met toebehoren op zijn kosten en risico verwijderen uiterlijk drie maanden na het verlaten van het goed.
2) De overdrager mag het goed nog verder kosteloos gebruiken tot 31 december 2022. Hij erkent dan ook dat dit geen wettelijke pacht is, maar louter precair gebruik zoals overeengekomen tussen partijen.
3) De verkrijger gaat de verbintenis aan geen enkele verwijzing naar de naam van de overdrager op te nemen in, hetzij de naam van het nieuw aan te leggen kerkhof, hetzij in openbare publicaties over dit kerkhof, met uitzondering van de gemeenteraadsbeslissing ter goedkeuring van deze verkoop.
Acties 173 en 174 van het meerjarenplan 2020-2025 voorzien in de aankoop van een stuk weiland in De Carninstraat, in de nabijheid van de bestaande begraafplaats, en vervolgens de aanleg van een natuurbegraafplaats. De nodige middelen zijn hiervoor voorzien op ACT-173/0990-00/220000/GEMEENTE/CBS/IP-061
Voor deze aankoop werd een geviseerd schattingsverslag opgesteld door commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties. De geschatte waarde van 120.100,00 euro werd bepaald op basis van een schatting van landmeter Plancke aangevuld met wederbeleg (16,50%), wachtintrest en gelegenheidswaarde ten bedrage van 10% (ten gevolge van de ligging tegen de bestaande begraafplaats waardoor de grens tussen de bestaande begraafplaats en de te ontwikkelen natuurbegraafplaats flexibel kan worden ingevuld wat een duidelijke meerwaarde is voor de verkrijgende partij, de gemeente).
De geschatte waarde en de overeengekomen prijs komen aldus overeen.
De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum G_2021-36 omtrent deze aankoop op 1 december 2021 onder voorbehoud van de goedkeuring van de aankoopakte en van de meerjarenplanaanpassing door de gemeenteraad van 23 december 2021.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat zijn fractie het zelfde stemgedrag zal aanhouden als bij het agendapunt omtrent de opstart van de onteigeningsprocedure (september 2021). De motivatie blijft identiek, zijnde: de watergevoeligheid van het gebied, het voorstel om te zoeken naar alternatieve locaties voor een natuurbegraafplaats en zeker ook het feit dat er op deze manier opnieuw een stuk landbouwgrond weggaat.
De burgemeester duidt dat het een logische keuze is om de natuurbegraafplaats te realiseren naast de gewone begraafplaats. Met de nodige ingrepen kan de watergevoeligheid zeker worden opgelost in kader van de aanleg van een rustpark. In de toekomst kunnen andere locaties onderzocht worden. De waarde van de landbouwgrond is nihil t.o.v. de effectieve agrarische waarde.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgemaakt door commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed voor de aankoop van een stuk weiland kadastraal gekend is onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, nrs. 1246E, 1246G en 1246H voor de prijs van 121.000,00 euro.
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt de heer Alain Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties om over te gaan tot ondertekening van de authentieke akte namens het gemeentebestuur.
Artikel 3:
De onteigeningsprocedure, zoals opgestart middels gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2021, is aldus zonder voorwerp geworden, zodat deze wordt stopgezet.
In navolging van de omgevingsvergunning van 20 mei 2021, op naam van Hyboma nv, voor het verkavelen van een stuk in vier loten voor open bebouwing, moet een kosteloze grondafstand gebeuren van een perceel grond van 33ca gelegen nabij de Sint Jansstraat, gekend als deel van perceelnummer kadastraal gekend onder Staden, sectie B, nummer 57C P0000 met een oppervlakte van 24a20ca. Dit perceeltje kreeg een gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer van B 57E P0000.
Dit goed werd aangeduid onder lot B op een opmetingsplan opgemaakt op 9 augustus 2021 door de heer Hans Vanroose van Geomex.
Tussen de oorspronkelijke eigenaars en de verkavelaar is overeengekomen dat de grond nog steeds eigendom blijft van de oorspronkelijke eigenaars, tot op het moment dat de percelen effectief worden bebouwd. De overdracht dient dus te gebeuren door het echtpaar als juridische eigenaar.
Dit ontwerp van akte kosteloze grondafstand, dat nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt, werd opgemaakt door Vlaams Commissaris Alain Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties.
Gemeentedecreet, artikel 42 §1 en artikel 43 §2, 12°.
Deze grondafstand geschiedt voor openbaar nut en meer in het bijzonder voor de opname in de wegenis, nader bepaald de Sint-Jansstraat onder last voor de gemeente om verder in te staan voor het onderhoud.
De kosteloze grondafstand is in overeenstemming met de voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning van 20 mei 2021 met ref.nr. OMV_2021007280, op naam van Hyboma nv, voor het verkavelen van grond op de hoek Sint Jansstraat en Dammaertstraat in vier loten voor open bebouwing.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeente Staden gaat akkoord met de kosteloze grondafstand van een perceel grond van 33ca gelegen nabij de Sint Jansstraat, gekend als deel van perceelnummer kadastraal gekend onder Staden, sectie B, nummer 57C P0000 met een oppervlakte van 24a20ca. Dit perceel kreeg een gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer van B 57E P0000.
Artikel 2:
De kosteloze grondafstand geschiedt overeenkomstig de voorwaarden van het ontwerp van akte gevoegd bij deze beslissing om ermee één geheel te vormen.
Artikel 3:
Commissaris Alain Maricou wordt gemachtigd om namen het gemeentebestuur de akte van kosteloze grondafstand te ondertekenen.
Overeenkomstig artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, kunnen raadsleden agendapunten toevoegen aan de dagorde, uiterlijk vijf dagen voor de vergadering.
Het bijkomend agendapunt, ingediend door raadslid Ludwig Willaert in naam van de fracties CD&V, Westoan en NVA op vrijdag 17 december 2021, voldoet aldus aan de voorwaarden en wordt toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad van 23 december 2021.
Naar aanleiding van het krantenbericht in de Krant van West-Vlaanderen van 3 december 2021 wordt in het bijkomend agendapunt aan de gemeenteraad gevraagd om melding te maken aan Audit Vlaanderen van mogelijke indicaties van belangenvermenging door de burgemeester en de vraag te richten aan Audit Vlaanderen tot het voeren van een forensisch onderzoek dienaangaande
Het agendapunt bevat volgende motivatie:
Op 3 december laatstleden pakte de Krant van West-Vlaanderen uit met de opvallende titel “Burgemeester in opspraak”. In het bewuste artikel wordt de burgemeester beschuldigd van belangenvermenging of het met voorkennis verkopen van gronden en panden. Er wordt melding gemaakt van het feit dat er sterke aanwijzingen zouden zijn dat de burgemeester gebruik zou gemaakt hebben van de kennis die hij door zijn functie heeft om bepaalde vastgoedtransacties af te sluiten in de gemeente. Aldus wordt gewag gemaakt van het verlenen van een vergunning die nodig was om zijn eigen stuk grond te verkopen aan een bouwpromotor. Tevens wordt opgemerkt dat de burgemeester bepaalde stukken grond zou gekocht hebben waarvan hij, uit hoofde van zijn functie, zou weten dat deze de komende jaren in waarde zullen stijgen.
In een reactie op deze berichten beklemtoonde de burgemeester dat hem niets te verwijten valt en dat er op geen enkel moment sprake geweest is van belangenvermenging of voorkennis. De burgemeester verzekerde dat hij niets te verbergen heeft en dat hij er zelf vragende partij voor is dat Audit Vlaanderen een “interne audit komt verrichten aangaande deze verdachtmakingen”, aldus de persmededeling die hij samen met zijn advocaat verspreidde.
Inmiddels raakte ook bekend dat het parket van West-Vlaanderen, afdeling Ieper, een onderzoek heeft geopend naar aanleiding van deze berichtgeving.
Het is absoluut belangrijk dat in hoofde van de beleidsverantwoordelijken van de gemeente elke mogelijke zweem van belangenvermenging voorkomen wordt. Het bestaan of aanslepen ervan ondergraaft immers in belangrijke mate het vertrouwen van de mensen in hun gemeentebestuur. Het is dus van primordiaal belang dat alles in het werk gesteld wordt om aangaande deze feiten zo snel mogelijk absolute duidelijkheid te creëren.
Dienaangaande is een diepgaand onderzoek naar deze feiten door Audit Vlaanderen ten zeerste aangewezen. Audit Vlaanderen kan op eigen initiatief of op vraag van derden forensische audits uitvoeren. Wanneer een burger, een (ex-)personeelslid, een politicus, … mogelijke onregelmatigheden binnen een lokaal bestuur meldt, gaat Audit Vlaanderen tijdens een vooronderzoek na of de informatie betrouwbaar is en of het aangewezen is om een forensische audit op te starten.
De 3 fracties verwijzen in hun bijgevoegd punt naar volgende wettelijke en reglementaire bepalingen ter staving van het agendapunt:
- de deontologische code van de gemeenteraad van de gemeente Staden die het volgende stelt: “Bij hun optreden in en buiten het gemeentebestuur en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven geven de gemeenteraadsleden voorrang aan het algemeen en gemeentelijk belang boven particuliere belangen en zij vermijden elke vorm van belangenvermenging”.
- artikel 55 van het decreet over het lokaal bestuur dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen dezelfde deontologische code heeft als die welke is aangenomen voor de gemeenteraad en dat, indien het college van burgemeester en schepenen zelf een deontologische code aanneemt, deze minstens de deontologische code zoals aangenomen door de gemeenteraad omvat;
- artikel 4, 1° en artikel 5, 2° Besluit van de Vlaamse Regering van 18 oktober 2013 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap “Audit Vlaanderen “ en tot wijziging van diverse besluiten, dat stelt dat Audit Vlaanderen bevoegd is voor het uitvoeren van forensische audit bij gemeentebesturen.
- ingediend agendapunt ondertekend door de 3 fractieleiders CD&V, Westoan en NVA
Raadslid Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat hij geen probleem heeft met dit agendapunt. Hoe meer instanties kunnen aantonen dat hem niets te verwijten valt, hoe beter. Het gerechtelijk onderzoek is lopende door het parket. Maar het onderzoek bij Audit Vlaanderen kan gelijktijdig lopen.
BESLUIT:
Artikel 1
De gemeenteraad van Staden doet melding van de aan de burgemeester toegedichte onregelmatigheden aan Audit Vlaanderen en vraagt om deze aan een nader forensisch onderzoek te onderwerpen met als doel na te gaan of er al dan niet effectief onregelmatigheden hebben plaatsgevonden.
1. Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft wat toelichting omtrent het vaccinatiecentrum. Het centrum blijft actief in de kerstvakantie. Er wordt ook werk gemaakt van een kindervaccinatiepunt.
2. Burgemeester Francesco Vanderjeugd wenst de raadsleden te informeren dat de zoektocht naar een concessie voor het stationsgebouw Staden wordt stopgezet. Na de 2e oproep zijn geen kandidaturen weerhouden. Het stationsgebouw wordt opnieuw verhuurd aan verenigingen, privé-initiatieven,... Er wordt wel voorzien in het plaatsen van raampartijen richting het park. Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt ook dat er geen offertes werden ontvangen voor de aanpassingswerken aan het dienstencentrum in AC/DC. Er wordt gekeken naar een andere manier om het dienstencentrum in te zetten na de kantooruren. Deze intentie is er nog steeds. Mits een goede samenwerking zijn er misschien mogelijkheden hieromtrent. Qua werken wordt het idee van een nieuwe dienstingang verlaten. De aanleg van een terras, de zonnewering en eventueel ook een deur in de gang tussen dienstencentrum en administratief centrum worden wel nog voorzien.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat deze mededelingen hem en zijn fractie zeker niet ongelukkig maken.
3. Schepen Geert Moerkerke wenst de gemeenteraad in te lichten over een probleem in de Slijperstraat. Er werd een onderlaag asfalt gegoten in een periode dat het te veel regende. Deze onderlaag werd niet aanvaard door het studiebureau en het bestuur. Deze onderlaag moet er dus terug uit. Ook corona heeft voor vertraging op de werf gezorgd. De bewoners zullen erover kunnen rijden maar de weg wordt nog niet geopend voor het grote publiek. De toplaag gaat pas in maart 2022 gegoten kunnen worden. De bewoners van de Slijperstraat krijgen hier nog een brief over.
Raadslid Ludwig Willaert wenst meer informatie te krijgen omtrent het feit dat er heel wat problemen zijn van woningen die nu plots water in de kelder hebben. Het raadslid meldt hierover verrast te zijn. Schepen Geert Moerkerke meldt dat deze problemen gekend zijn en dat alles werd doorgegeven aan bouwheer Aquafin. Er werden een achttal dossiers geopend. Ook voor ons en Aquafin zijn deze problemen verrassend want er wordt gewerkt met betonnen buizen.
4. Raadslid Bart Coopman vraagt aan het bestuur of er werd ingegaan op de mogelijkheid om een eenmalige coronapremie van 500,00 euro toe te kennen aan het personeel omwille van de inspanningen in kader van de covidpandemie.
Schepen Joeri Deprez meldt dat het bestuur hier niet is op ingegaan. Het bestuur is van oordeel dat er, tijdens de pandemie, voldoende initiatieven werden genomen om het personeel aan de slag te houden of de werkomstandigheden voor het personeel te optimaliseren.
Raadslid Coopman meldt dit te betreuren. Dit ging perfect passen in het Coronaherstelplan. De werknemers zijn inderdaad aan de slag gebleven maar de omstandigheden waren zeer uitdagend. Met deze éénmalige premie kon een extra blijk van waardering gegeven worden inzake de flexibiliteit die de medewerkers hebben getoond. Er is nog kans tot 31 december 2021 om hierop in te schrijven.
Francesco Vanderjeugd meldt dat het bestuur heeft gekozen om in te zetten op goede ondersteuning voor de medewerkers. Iedereen is ook aan de slag gebleven. Dit werd besproken met de vakbonden en er werd gekozen om niet in te gaan op de éénmalige premie. Voor de medewerkers van De Oever werden 3 dagen verlof toegevoegd aan hun verlof 2021. De burgemeester vraagt nog aan raadslid Coopman welke gemeenten er dan wel overgegaan zijn tot het toekennen van een coronapremie. Volgens zijn informatie waren er quasi geen Midwest-gemeenten die hierop in zijn gegaan. De meeste besturen maakten ongeveer dezelfde redenering.
5. Raadslid Hans Mommerency komt even terug op de variapunten van de burgemeester. Hij vraagt of er rond de plannen van het Stationsgebouw nog verder gecommuniceerd wordt met de raadsleden. Het raadslid wenst meer inzicht in de precieze budgettering. De burgemeester meldt dat de verschuiving van budgetten nog moet worden gedaan in een meerjarenplanaanpassing in september 2022. Op dat moment wordt een nieuwe actie gemaakt voor het Stationsgebouw. Deze plannen zijn dus nog niet voor de eerste helft van 2022.
6. Het raadslid wenst ook nog een suggestie te doen rond het nieuwe item "gemeenschapsdienst" die door de Vlaamse Regering werd beslist. Kan er in de gemeenteraad een stand van zaken gegeven worden omtrent de voorbereidingen hieromtrent? Wat zijn eventuele potenties in onze organisaties? De burgemeester suggereert hieromtrent een informele gemeenteraad.
7. Raadslid Bonny Vergauwe kaart de zware crisis aan van de varkenshouders. Hij wenst te horen van de burgemeester wat nu de mogelijke vervolgacties zijn nadat de burgemeester een gesprek heeft gehad met de varkenshouders. De burgemeester erkent de noodsituatie van deze sector. Hij geeft aan dat hij zijn contacten heeft aangesproken oa. de federale minsiter van Landbouw werd aangesproken tijdens een bezoek aan Westvlees. Ondertussen is een steun toegekend vanuit het ministerie van Landbouw. Dit neemt niet weg dat de sector nog altijd heel sterk noodlijdend is en in woelige wateren verkeert. De burgemeester schetst ook een aantal mondiale tendenzen in dit kader (dichthouden van grenzen door China). Als de Oosterse markt terug zou opengaan, zou dit een grote meerwaarde hebben op de prijszetting. De burgemeester belooft, waar hij kan, te helpen pleiten voor oplossingen. Hij stelt de vraag aan raadslid Vergauwe of hij specifieke acties verwacht. Ideeën als een belastingverlaging vanuit de lokale overheid zijn slechts kleine druppeltjes en lijken niet opportuun voor zo'n overstijgende problematiek. Het is de verantwoordelijkheid van Europa om inspanningen te doen voor deze noodlijdende sector.
8. De voorzitter besluit de vergadering met de wensen voor een hartverwarmende Kerst en een goed 2022. Ze kondigt ook aan dat de vergadering van januari 2022 nog digitaal zal verlopen.
De voorzitter sluit de zitting op 23/12/2021 om 21:36.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter