Terug
Gepubliceerd op 02/02/2022

Notulen  gemeenteraad

do 23/12/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 25 november 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

      • Kennisnemen van politiebesluit van de burgemeester van 24 november 2021 en het bijhorende addendum van 1 december en 7 december 2021 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Uit de epidemiologische update van het Risk Assessment Group (RAG) van 17 november 2021 bleek dat zowel het alarmniveau nationaal, als deze van de provincie West-Vlaanderen, gestegen is naar alarmniveau 5. Dat impliceerde een verder toenemende trend in nieuwe besmettingen en hospitalisaties.
        Overwegende dat de gemeente Staden zich op dat moment  reeds enkele dagen in ‘alert-modus’ bevond werd als gevolg hiervan de gemeentelijke crisiscel bijeengeroepen  op maandag 22 november 2021 voor digitaal overleg.
        Ondanks een hoge vaccinatiegraad (81 % van de totale bevolking) en de geldende federale maatregelen, werden we in onze gemeente geconfronteerd met een stijgend aantal besmettingen. Het aantal besmettingen op het grondgebied steeg op dat moment exponentieel. Staden had een incidentiegraad van 2.859 in de laatste 14 dagen.
        Op basis van deze gegevens, leefde de vrees bij de gemeentelijke crisiscel dat de genomen maatregelen door het Overlegcomité van 17 november 2021 niet voldoende gingen zijn om de besmettingsgraad terug te dringen.

        Het was dan ook aangewezen om de gemeentelijke zalen gedurende een bepaalde periode niet meer ter beschikking te stellen en zo te voorkomen dat er via socioculturele activiteiten nog verder besmettingen kunnen gebeuren.
        Ook de groepskleedkamers in de sportaccommodaties zijn een pijnpunt. Door het plaatsen van CO2-meters is duidelijk dat er in deze ruimtes onmogelijk voldoende kan geventileerd worden om een gezonde lucht te bewerkstelligen. In dergelijke kleedkamers is afstand houden en het dragen van een mondmasker eerder moeilijk.
        Het was dan ook aangewezen om de groepskleedkamers van de sportaccommodaties voor een bepaalde periode niet meer ter beschikking te stellen en zo te voorkomen dat kleedkamers een bron van besmetting zouden zijn onder de sporters van onze gemeente.

        Er werd aldus beslist dat het nodig is om aanvullende maatregelen te nemen op het grondgebied van de gemeente Staden. Er werd een burgemeestersbesluit goedgekeurd op 24 november 2021 en een bijhorend addendum op 1 december en 7 december 2021 met diverse maatregelen.

         

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        Wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (Pandemiewet) meer bepaald artikel 4, §2, en artikel 5, §2 van de Pandemiewet en artikel 6 in kader van de bestraffingen van overtredingen van maatregelen die door lokale overheden op grond van de Pandemiewet.

        Feiten, context en argumentatie

        Er werd een burgemeestersbesluit goedgekeurd op 24 november 2021 met volgende maatregelen:

        1. Volgende gemeentelijke zalen worden niet meer ter beschikking gesteld vanaf 25 november tot en met 31 december 2021:
          • het SWOK, Ooststraat 4a;
          • Zonneheem, Basijnsmolenstraat 2;
          • De Nestel, Vijfwegenstraat 17;
          • voormalig gemeentehuis Staden, Marktplaats 2;
          • voormalig gemeentehuis Oostnieuwkerke, Lepelstraat 1;
          • voormalig gemeentehuis Westrozebeke, Dorpsstraat 47;
          • polyvalente zaal Tiendenberg, Ommegang Noord 16C;
          • Stationsgebouw, de Carninstraat
        2. Er wordt een uitzondering gemaakt voor volgende activiteiten:
          • organisaties van medische aard zoals bloedgiften;
          • huwelijken in het voormalig gemeentehuis met de maatregelen naar analogie met het AC/DC, Ieperstraat 109
          • IBO De Paddestoel en SK Westrozebeke (kantine) kunnen gebruik maken van de polyvalente zaal Tiendenberg om de afstandsregels beter te kunnen respecteren.
        3. De groepskleedkamers van alle sportaccommodaties in Staden mogen niet meer gebruikt worden. Deze worden afgesloten voor gebruik vanaf donderdag 25 november tot en met 31 december 2021.

         

        Op 1 december 2021 werd een addendum goedgekeurd op dit burgemeestersbesluit teneinde de competitiewedstrijden van de sportclubs te vrijwaren.

        De groepskleedkamers van de sportaccommodaties mogen wel gebruikt worden in kader van competitiewedstrijden mits te voldoen aan volgende voorwaarden:

        • De clubs bezorgen een lijst van met de competitiewedstrijden waarvoor ze de kleedkamers willen gebruiken aan de burgemeester en de sportfunctionaris voor 1 december 2021 via mail
        • Alle spelers komen wat vroeger toe om, ter plaatse, een zelftest af te leggen.
        • De clubs stellen een verantwoordelijke aan voor het toezicht en de controle van de zelftesten, de na(a)m(en) van de verantwoordelijke(n) word(t)(en) doorgegeven via mail aan de burgemeester en de sportfunctionaris voor 1 december 2021
        • Bij een negatieve zelftest, kan de kleedkamer gebruikt worden onder de voorwaarden zoals hieronder bepaald.
          Bij een positieve zelftest dient de persoon in kwestie zo snel mogelijk de sportsite te verlaten.
        • De kleedkamer mag worden gebruikt maximaal 15 minuten voor de wedstrijd, maximaal 15 minuten tijdens de rust en maximaal 15 minuten na de match
        • De kleedkamer wordt voldoende geventileerd
        • De CO2 wordt correct gemeten én opgevolgd.
        • De sportverenigingen van de gemeente Staden kunnen de kosten voor de zelftesten van hun eigen leden recupereren door de facturen in te dienen bij het gemeentebestuur (dienst Vrije Tijd, beschermingsmateriaal Covid 19).
          De kosten voor de zelftesten van de bezoekers worden niet door het gemeentebestuur Staden gedragen en moeten door de club zelf of de bezoekende club worden ten laste genomen.

         

         

        Op 7 december 2021 werd alsnog een addendum goedgekeurd op dit burgemeestersbesluit teneinde een uitzondering te voorzien voor het inrichten van stille studeerplekken in de voormalige gemeentehuizen.
        Uit een omzendbrief van 1 december 2021 en bevestigd in de nieuwsbrief van het crisiscentrum van de Vlaamse Overheid, wordt echter bepaald dat de lokale besturen kunnen blijven voorzien in stille studieruimtes voor studenten op voorwaarden dat ze de geldende richtlijnen in acht nemen.

        Aldus wordt het artikel 2 van het burgemeestersbesluit van 24 november 2021 aangevuld met volgende uitzondering op de sluiting van de gemeentelijke zalen in de periode van 25 november 2021 tot en met 31 december 2021:

        4. de stille studeerruimtes voor studenten kunnen blijvend voorzien worden mits inachtneming van de richtlijnen uit de omzendbrief van 1 december 2021.

         
        Verwijzingsdocumenten
        • burgemeestersbesluit van 24 november 2021
        • addendum van 1 december 2021
        • addendum van 7 december 2021
        Beraadslagingen

        De burgemeester licht het agendapunt toe.

        Raadslid Ludwig Willaert vraagt of na afloop van dit burgemeesterbesluit t.t.z. op 1 januari 2021 deze maatregelen wegvallen en alleen de federale maatregelen nog gelden.

        De burgemeester geeft mee dat hij hier niet wil op vooruitlopen. Volgende week dinsdag is er nog een evaluatievergadering met de crisiscel.

        BESLUIT:

        Enig artikel:

        De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit van 24 november 2021 en het addendum van 1 december en 7 december 2021 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis.

    • Financiën - algemeen

      • Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-6) - aandeel van de gemeente

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar 2020 tot en met 2025.

        In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de ocmw- en gemeenteraad. In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de geraamde budgetten van 2021 bijgesteld en worden de cijfers in de meerjarenplanaanpassing 2022 tot en met 2025 aangepast, zowel wat betreft het bedrag of het jaar waarin de uitgave of ontvangst zal gerealiseerd worden.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
         
        Feiten, context en argumentatie

        In de raad van juni 2021 werd een meerjarenplanaanpassing 4 (BW 1 201) doorgevoerd voor inbreng van het jaarrekeningcijfer 2020, hieraan werden enkele nieuwe investeringen gekoppeld. In september drong zich een dringende meerjarenplanaanpassing 5 (BW 2 2021) op om de vervroegde terugbetaling van de leningen te kunnen doen. In oktober werd meerjarenplanaanpassing 5.1 voorgelegd (BW 3 2021), waarbij de kredieten na 3/4 van het jaar werken worden geëvalueerd of aangepast aan nieuwe geactualiseerde gegevens.

        In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt opgemaakt voor de goedkeuring van de budgetten 2022, er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de budgetten van 2021 of later aan te passen aan nieuwe gekende gegevens.

        In de motivering van de wijzigingen kan u de belangrijkste wijzigingen terugvinden.

         
        Financiële gevolgen

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.

        De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro

         
        Verwijzingsdocumenten
        • Bundel Meerjarenplanaanpassing gemeente en ocmw 2020-2025 (BP2020_2025-6) budget 2022
        • Advies van het managementteam van 29 november en 6 december 2021
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting van dat punt in de ocmw-raad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-6) van de gemeente vast.


        Artikel 2:

        Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt - 834.902,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt 9.751.008,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 8.916.106,00 euro.

        Er zijn geen onbeschikbare gelden.

        Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt 9.816.106,00 euro. 

        De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt 3.333.520,00 euro.


        Artikel 3:

        De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden vastgesteld.

        Soort krediet

        Totaal bedrag voor 2021

        Totaal bedrag voor 2022

        Totaal exploitatie-uitgaven 

        12.459.558,00 euro

        11.942.153,00 euro

        Totaal exploitatie-ontvangsten

        15.256.957,00 euro 15.283.178,00 euro
        Totaal investeringsuitgaven 4.624.115,00 euro 9.883.123,00 euro
        Totaal investeringsontvangsten  1.923.624,00 euro 815.494,00 euro
        Totaal financieringsuitgaven 2.705.094,00 euro 607.809,00 euro
        Totaal financieringsontvangsten 49.529,00 euro 57.699,00 euro


        Artikel 4:

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.

        De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro

         
      • Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-6) budget 2022 - aandeel van het ocmw

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar 2020 tot en met 2025.

        In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad. In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de geraamde budgetten van 2021 bijgesteld en worden de cijfers in de meerjarenplanaanpassing 2022 tot en met 2025 aangepast, zowel wat betreft het bedrag of het jaar waarin de uitgave of ontvangst zal gerealiseerd worden.

        De ocmw-raad stelde het aandeel van het ocmw in deze meerjarenplanaanpassing vast, daarna stelt de gemeenteraad  het aandeel van het ocmw vast.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Besluit van de ocmw-raad van 19 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het ocmw: vaststellen.
        • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
         
        Feiten, context en argumentatie

        In de raad van juni 2021 werd een meerjarenplanaanpassing 4 (BW 1 201) doorgevoerd voor inbreng van het jaarrekeningcijfer 2020, hieraan werden enkele nieuwe investeringen gekoppeld. In september drong zich een dringende meerjarenplanaanpassing 5 (BW 2 2021) op om de vervroegde terugbetaling van de leningen te kunnen doen. In oktober werd meerjarenplanaanpassing 5.1 voorgelegd (BW 3 2021), waarbij de kredieten na 3/4 van het jaar werken worden geëvalueerd of aangepast aan nieuwe geactualiseerde gegevens.

        In de voorgelegde meerjarenplanaanpassing wordt opgemaakt voor de goedkeuring van de budgetten 2022, er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de budgetten van 2021 of later aan te passen aan nieuwe gekende gegevens.

        In de motivering van de wijzigingen kan u de belangrijkste wijzigingen terugvinden.

         
        Financiële gevolgen

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.

        De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro

         
        Verwijzingsdocumenten
        • Bundel meerjarenplanaanpassing gemeente en ocmw 2020-2025 (BP2020_2025-6).
        • Advies van het managementteam van 29 november en 6 december 2021
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting in de ocmw-raad over dit agendapunt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-6) van het ocmw vast.


        Artikel 2:

        Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -2.845.274,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -766.090,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt -3.611.364,00 euro.

        De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 -3.612.464,00 euro bedraagt. 

        De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -2.832.774,00 euro.


        Artikel 3:

        De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden goedgekeurd.

         

        Soort krediet

        Totaal bedrag voor 2021

        Totaal bedrag voor 2022

        Totaal exploitatie-uitgaven 

        8.758.702,00 euro

        9.467.302,00 euro

        Totaal exploitatie-ontvangsten

        7.362.526,00 euro

        7.347.615,00 euro

        Totaal investeringsuitgaven

        585.892,00 euro

        549.100,00 euro

        Totaal investeringsontvangsten

        805.369,00 euro

        433.369,00 euro

        Totaal financieringsuitgaven

        396.455,00 euro

        411.139,00 euro

        Totaal financieringsontvangsten

        0,00 euro

        0,00 euro



        Artikel 4

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.680.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 8.984.176,00 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 5.304.742,00 euro.

        De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 5.303.642,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 500.747,00 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 741.474,00 euro

         

         
      • Goedkeuren van gemeentelijke dotatie voor de politiezone Arro Ieper voor 2022

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente Staden is aangesloten bij de politiezone Arro Ieper. Bij het begin van de nieuwe legislatuur, werd naar analogie van de gemeentebesturen, ook een strategische meerjarenplanning opgemaakt met bepaling van de jaarlijkse dotatie van de deelnemende gemeenten. Jaarlijks wordt ook de gemeentelijke dotatie door de gemeenteraad vastgelegd.

        Op de politieraad van 9 december 2020 wordt overgegaan tot goedkeuring van de begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone PZ 5462 Arro Ieper.

        Er werd unaniem een positief advies gegeven door het politiecollege als ook door de begrotingscommissie. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
        • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
        Feiten, context en argumentatie

        Vorig jaar werd reeds de evolutie van de toelage bepaald. In de evolutie van huidig meerjarenplan is er voor 2022 een indexering van de toelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5% t.o.v. 2021. In de meerjarenplanning wordt er momenteel voor het jaar 2023 1,75 %  voorzien, voor de jaren 2024 en 2025 wordt de oorspronkelijke index van 2% aangehouden.

        Voor de komende jaren is er een te verwachten verhoging van de loonuitgaven onder meer door de stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden, door de te verwachten indexering, door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie en door de nieuwe formatiewijziging. De stijging wordt echter mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren.

        De bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper wordt als volgt bepaald voor de begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 in de politiebegroting:

         

        Naam stad/gemeente

        BW 2021

        Begroting 2022

        1

        Ieper

        3.518.854,00

        3.571.637,00

        2

        Poperinge

        1.640.179,00

        1.664.782,00

        3

        Wervik

        1.372.394,00

        1.392.980,00

        4

        Zonnebeke

        832.642,00

        845.132,00

        5

        Staden

        796.030,00

        807.971,00

        6

        Moorslede

        745.821,00

        757.009,00

        7

        Heuvelland

        692.473,00

        702.860,00

        8

        Langemark-Poelkapelle

        550.214,00

        558.467,00

        9

        Vleteren

        246.864,00

        250.567,00

        10

        Mesen

        64.854,00

        65.827,00

           

        10.460.327,00

        10.617.232,00

        Deze bedragen worden dan ook op deze wijze ingeschreven in het strategisch meerjarenplan van de gemeente als jaarlijkse werkingstoelage aan de politie op 0400-00/649000 voor de jaren 2021-2025.Voor 2022 bedraagt de toelage vanuit Staden aldus 807.971,00 euro, dit is een stijging van 1,5 % ten opzichte van de dotatie 2021. De daaropvolgende jaren wordt ook gerekend met een jaarlijkse index: 2023 (1,75 %), 2024 (2 %) en 2025 (2 %).

         
        Financiële gevolgen
        Code Beleidsitem Omschrijving budgetboekjaar Bedrag 2021 Bedrag 2022 Bedrag 2023 Bedrag 2024 Bedrag 2025
        GBB/0400-00/649000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/460 0400-00 Toegestane werkingssubsidies - politiezone € 796.030,00 € 807.971,00 € 822.110,00 € 838.553,00 € 855.324,00

         

         
        Verwijzingsdocumenten

        Mail van de bijzonder rekeningplichtige van de politie, de heer Stef Deboutte, van 29 november 2021 inzake budgetwijziging 2021 en begroting 2022.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting in de ocmw-raad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De bijdrage van de gemeente Staden zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2021 en in de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper en hierboven vermeld goed te keuren en in te schrijven in de meerjarenplanaanpassing 6 van de gemeente.


        Artikel 2:

        De dotatie 2020 van de gemeente Staden aan de politiezone Arro Ieper voor de daaropvolgende jaren van het meerjarenplan (tot en met 2025) wordt berekend op basis van een jaarlijkse index van 2022 (1,5 %), 2023 (1,75 %), 2024 (2 %) en 2025 (2 %)


        Artikel 3:

        Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.


        Artikel 4:

        Deze beslissing wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de provinciegouverneur.

         
    • Financiën - belastingen en retributies

      • Goedkeuren van retributiereglement op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente voor het jaar 2022

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente Staden wordt regelmatig met sluikstorten geconfronteerd. Het opruimen van de sluikstort en het opsporen van de sluikstorter vergen soms behoorlijke inspanningen van het lokaal bestuur. Het gemeentebestuur wenst het principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.

        Het verhalen van de kosten voor opruiming kan dan ook als maatregel van goed bestuur worden beschouwd.

        In samenspraak met intercommunale MIROM wordt voorgesteld een retributiereglement goed te keuren waarbij de kosten voor het ambtshalve opruimen van sluikstorten door de gemeente of een derde kan worden verhaald op de sluikstorter. Het gaat derhalve om het verhalen van de kosten voor het opruimen die louter kostendekkend zijn.

        Het sluikstorten op zich wordt als misdrijf beschouwd en wordt beteugeld via een een GAS-boete of bestuurlijke/strafrechtelijke boete, waarmee de retributie kan worden gecombineerd.

        Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 december 2021 gaf zijn principiële goedkeuring aan het voorstel van retributiereglement, dat nu ter goedkeuring van de gemeenteraad voorligt.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • artikel 170§4 van de gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994
        • gemeentedecreet van 15 juli 2005, zoals gewijzigd, meer bepaald de artikelen 42, 43 en 57
        • decreet van 22 december 2017 namelijk decreet lokaal bestuur en zijn latere wijzigingen
        • decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet) en zijn latere wijzigingen
        • het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
        • besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan Milieuverantwoord beheer van Huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval;
        • omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
        Feiten, context en argumentatie

        In de vorige legislatuur bestond in ons bestuur een belastingreglement op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente van 19 december 2013. In dit belastingreglement hanteerde de gemeente Staden een hoog minimumtarief van 450,00 euro. Het ging aldus om een forfaitair, hoog tarief ongeacht de aard en hoeveelheid van de achtergelaten afvalstoffen en ongeacht het ingezette materiaal en materie.
        In december 2018 kregen we bericht vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur dat dit belastingreglement niet conform de regelgeving is en aldus moest aangepast of vervangen worden door een ander reglement.

         
        Verwijzingsdocumenten
        • Ontwerp retributiereglement op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente
         
        Beraadslagingen

        Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.

        Raadslid Ludwig Willaert stelt zich de vraag waarom het Agentschap Binnenlands Bestuur het eerdere reglement heeft afgekeurd.

        Schepen Chris Verhaeghe geeft uitleg omtrent de reden: het ging in dat eerdere reglement over een forfaitair bedrag van 450,00 euro. Dit kan echter niet. Er moet gewerkt worden met een GAS-boete als "bestraffing" en anderzijds mag enkel de werkelijke kost van de opruiming aangerekend worden.

        Raadslid Marc Van Ysacker wenst nog wat meer uitleg. Het raadslid informeert nog naar de combinatie van een GAS-boete en dit reglement omtrent de opruimkosten. De schepen beantwoordt deze vraag dat er inderdaad een combinatie van deze twee zaken kan worden gemaakt. Het raadslid vraagt zich af waarom de GAS-boetes niet samen met dit reglement in de gemeenteraad worden voorgelegd.
        De schepen geeft uitleg hieromtrent en geeft mee dat de GAS-boetes worden bepaald binnen de zonale politieverordening.

        Raadslid Hans Mommerency vindt de evolutie van dit dossier geen zo'n goed signaal. Het geeft geen goed signaal dat een sluikstorting in de nieuwe situatie minder zou kosten dan vroeger. Met de vroegere situatie was het signaal "sluikstorten doe je niet" veel sterker. Het raadslid oppert dat het misschien opportuun kan zijn om de vraag te stellen om de GAS-boetes voor sluikstorten te verhogen in de zonale verordening.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft nog mee de bezorgdheid van het raadslid te begrijpen. De vroegere regeling was echter juridisch niet sluitend. De intentie uit de vorige legislatuur was een duidelijke intentie maar was niet correct binnen het regelgevend kader.

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        Het retributiereglement op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

         

        Artikel 2

        Dit retributiereglement wordt van kracht op 1 januari 2022.

         
    • Interne organisatie

      • Goedkeuren wijziging rechtspositieregeling gemeentepersoneel: wijziging tussenkomst bus- en treinabonnement

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het volledig vergoeden van de kostprijs van een bus- of treinabonnement kan een positieve stimulans betekenen naar het gebruik van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer. Dit betekent een meerwaarde zowel in het kader van duurzaam woon-werkverkeer als in het kader van het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever.

        Momenteel wordt de helft van een bus- en treinabonnement door de werkgever terugbetaald. Er wordt voorgesteld om het bus- en treinabonnement volledig te vergoeden.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet over het lokale bestuur van 22 december 2017.
        • Rechtspositieregeling ocmw-personeel woonzorgcentrum (categorie 3) van 27 maart 2018 en latere wijzigingen.
        • Rechtspositieregeling gemeentepersoneel van 28 juni 2018 en latere wijzigingen.
        Feiten, context en argumentatie

        Het bijzonder onderhandelingscomité gaf een gunstig advies op 24 november 2021 inzake deze wijziging.

        Verwijzingsdocumenten
        • advies Bijzonder onderhandelingscomité van 24 november 2021
        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez verwijst naar zijn toelichting in de ocmw-raad omtrent dit agendapunt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad keurt de aanpassingen met betrekking tot de tussenkomst bus- en treinabonnement goed als volgt:

        Wijziging rechtspositieregeling gemeentepersoneel:

        Afdeling III. De vergoeding van de kosten voor het woon- werkverkeer

        Art. 215. §1. Bij gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het treinabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

        §2. Bij gebruik van de bus voor de verplaatsing van en naar het werk wordt de kostprijs van het busabonnement volledig door de werkgever terugbetaald.

        Artikel 2:

        De wijziging van de rechtspositieregeling treedt vanaf 1 januari 2022 in werking. 

         
    • Openbare werken

      • Goedkeuren lastvoorwaarden en gunningswijze - renovatiewerken Dorpsstraat

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het meerjarenplan 2020-2025 is er onder actie 93 "Heraanleg Dorpsstraat te Westrozebeke" het nodige budget voorzien voor het vernieuwen van de rijweg van de Dorpsstraat. De platines worden opgebroken. De rijweg wordt heraangelegd in printbeton. Voetpaden en zijstroken die in slechte staat zijn worden heraangelegd.

        Het bijzonder bestek, de raming en de plannen liggen nu ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet)
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Heraanleg Dorpsstraat te Westrozebeke” werd een bestek met nr. 21.21 opgesteld door de ontwerper Infrabureau Demey.

        • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 131.909,00 euro exclusief BTW of 159.609,89 euro inclusief BTW.
        • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
        Financiële gevolgen

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-041 (ACT-93).

        Verwijzingsdocumenten
        • Raming
        • Bijzonder bestek
        • Plan
        Beraadslagingen

        Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.

        Raadslid Marc Van Ysacker citeert het bijzonder bestek op pagina 81 waar staat dat er indicaties zijn van gevaarlijke materialen in de funderingslaag waardoor deze werf als "verdachte werf" wordt beschouwd. Welke invloed zal dit hebben op het verloop en de duur van deze werken?
        Raadslid Hans Mommerency vult het betoog van zijn collega aan dat deze vraag wordt gesteld omdat deze werken nog niet zo lang geleden zijn gebeurd en dat er in die tijd toch ook al werd gewerkt met gecertificeerd materiaal.

        Schepen Moerkerke zal dit navragen aan het bevoegde studiebureau en zal dan een antwoord geven in de volgende gemeenteraad.

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        Het bestek met nr. 21.21, het plan en de raming voor de opdracht “Heraanleg Dorpsstraat te Westrozebeke”, opgesteld door Infrabureau Demey worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 131.909,00 euro exclusief BTW of 159.609,89 euro inclusief BTW.


        Artikel 2:
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.


        Artikel 3:

        Het college is belast met de plaatsing en de gunning van de opdracht.


        Artikel 4:

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-041 (ACT-93).

      • Goedkeuren Lastvoorwaarden en gunningswijze - Aanleggen afvoergracht Voermanstraat - Provinciebaan

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het meerjarenplan is de actie 185 "Aanleggen gracht tussen de Voermanstraat en de Provinciebaan" opgenomen onder het actieplan AP2.1 "Verminderen van het risico op wateroverlast".

        Doelstelling van het project is om bij hevige regenval wateroverlast in de Voermanstraat te voorkomen en om hydraulische druk op de Bombebeek en De Mandel richting Roeselare te verlichten.

        Hiertoe zal regenwater afkomstig uit de Voermastraat worden afgeleid richting Provinciebaan. Het regenwater zal tijdelijk worden gebufferd in lager gelegen weilanden. Deze weilanden zullen voor deze functie worden ingericht als een gecontroleerd overstromingsgebied (herprofilering).

        Het dossier is een samenwerking tussen de provincie en de gemeente. De gemeente staat in voor de aanleg van de infrastructuur voor het afvoeren van het regenwater, onderandere een tussengracht. De provincie staat in voor het aanleggen van het gecontroleerd overstromingsgebied en overstort naar de Bombebeek.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet)
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
        • Gemeenteraadsbeslissing 29 januari 2017, begrip dagelijks bestuur.
        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Aanleggen afvoergracht Voermanstraat - Provinciebaan” werd een bestek met nr. WO/ACT185/2020 021 opgesteld door Wonen en Omgeving.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 118.507,50 euro incl. btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

         
        Financiële gevolgen

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0310-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-078 (ACT-185).

        Verwijzingsdocumenten
        • plan bestaande toestand
        • plan nieuwe toestand
        • lengteprofiel
        • dwarsprofiel
        • bijzonder bestek
        Beraadslagingen

        Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.

        Raadslid Bonny Vergauwe stelt zich vragen bij de kostprijs van de aanleg van deze gracht, 135.000,00 euro is een grote som geld voor het aanleggen van een gracht. Tevens wenst het raadslid meer uitleg over herprofilering van het gecontroleerd overstromingsgebied. Wat houdt dit juist in en waar ligt dit juist? Ten slotte informeert het raadslid naar de mogelijke betrokkenheid van de eigenaars en de gemaakte afspraken met hen.

        Schepen Geert Moerkerke meldt dat er wel degelijk een overeenkomst is gemaakt tussen de provincie en de betrokken landbouwer. Het herprofileren van de weidelanden is belangrijk in kader van de mogelijkheid om de koeien in het droge te laten staan bij wateroverlast. De betrokken eigenaars zullen betaald worden telkens als er sprake is van wateroverloop.

        De prijs van de gracht wordt bepaald door het feit dat het gaat om een versterkte gracht die wordt aangelegd in betonelementen (niet in losse aarde). De gracht komt reeds van de Voermanstraat en loopt onder de Provinciebaan.

        Het raadslid informeert ook naar de mogelijke heraanleg van de Voermanstraat. Er zijn veel klachten over putten, lawaaihinder en trillingen, de weg is in heel slechte staat. Schepen Moerkerke meldt dat deze weg is opgenomen in het mobiliteitsplan. De heraanleg is nog niet voorzien in 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        Het bestek met nr. WO/ACT185/2020 021 en de raming voor de opdracht “Aanleggen afvoergracht Voermanstraat - Provinciebaan”, opgesteld door Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 118.507,50 euro incl. btw.

         

        Artikel 2:
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

         

        Artikel 3
        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het plaatsen en gunnen van de opdracht.

         

        Artikel 4:
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0310-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-078 (ACT-185).

         

         
    • Patrimonium

      • Goedkeuren van ontwerp aankoopakte voor perceel grond voor de inrichting van een natuurbegraafplaats

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Acties 173 en 174 van het meerjarenplan 2020-2025 voorzien in de aankoop van een stuk weiland in de de Carninstraat, in de nabijheid van de bestaande begraafplaats, en vervolgens de aanleg van een natuurbegraafplaats. De nodige middelen zijn hiervoor voorzien.

        Om deze acties te realiseren wenst het gemeentebestuur Staden een stuk weiland te verwerven dat kadastraal gekend is onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, nrs. 1246E, 1246G en 1246H.

        Omdat diverse pogingen tot minnelijk akkoord op niets uitdraaiden, werd in toepassing van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 een onteigeningsprocedure opgestart. De eerste stap was de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 30 september 2021 betreffende het vaststellen van het voorlopig onteigeningsbesluit.

        In artikel 6 van deze beslissing werd bepaald dat, overeenkomstig de regelgeving, er nog een minnelijke onderhandelingstermijn werd vastgesteld van 1 oktober 2021 tot 31 december 2021.

        Op vraag van het gemeentebestuur heeft commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid opnieuw contact genomen met het echtpaar dat eigenaar is van het perceel. Dit leidde tot succesvolle onderhandelingen en op 29 oktober 2021 werd een verkoopbelofte ondertekend voor een bedrag van 121.000,00 euro.

        Het college nam kennis van deze verkoopbelofte in zitting van 25 november 2021.

        De heer Alain Maricou maakte een ontwerp van akte die nu ter goedkeuring van de gemeenteraad wordt voorgelegd.

        Door deze minnelijke aankoop is de onteigeningsprocedure, zoals opgestart middels gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2021, zonder voorwerp geworden zodat deze kan worden stopgezet.

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur
        Feiten, context en argumentatie

        Het goed wordt aangekocht voor het openbaar nut, meer bepaald de uitbreiding van de bestaande begraafplaats met een natuurbegraafplaats.
        Dit goed wordt aangekocht voor en mits de prijs van 121.000,00 euro.

        Naast de overeengekomen aankoopprijs worden nog volgende bijzondere voorwaarden opgenomen in de akte:

        1) De overdrager mag alle afsluitingen en neuspomp met toebehoren op zijn kosten en risico verwijderen uiterlijk drie maanden na het verlaten van het goed.

        2) De overdrager mag het goed nog verder kosteloos gebruiken tot 31 december 2022. Hij erkent dan ook dat dit geen wettelijke pacht is, maar louter precair gebruik zoals overeengekomen tussen partijen.

        3) De verkrijger gaat de verbintenis aan geen enkele verwijzing naar de naam van de overdrager op te nemen in, hetzij de naam van het nieuw aan te leggen kerkhof, hetzij in openbare publicaties over dit kerkhof, met uitzondering van de gemeenteraadsbeslissing ter goedkeuring van deze verkoop.

         
        Financiële gevolgen

        Acties 173 en 174 van het meerjarenplan 2020-2025 voorzien in de aankoop van een stuk weiland in De Carninstraat, in de nabijheid van de bestaande begraafplaats, en vervolgens de aanleg van een natuurbegraafplaats. De nodige middelen zijn hiervoor voorzien op ACT-173/0990-00/220000/GEMEENTE/CBS/IP-061

        Voor deze aankoop werd een geviseerd schattingsverslag opgesteld door commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties. De geschatte waarde van 120.100,00 euro werd bepaald op basis van een schatting van landmeter Plancke aangevuld met wederbeleg (16,50%), wachtintrest en gelegenheidswaarde ten bedrage van 10% (ten gevolge van de ligging tegen de bestaande begraafplaats waardoor de grens tussen de bestaande begraafplaats en de te ontwikkelen natuurbegraafplaats flexibel kan worden ingevuld wat een duidelijke meerwaarde is voor de verkrijgende partij, de gemeente). 

        De geschatte waarde en de overeengekomen prijs komen aldus overeen.

        De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum G_2021-36 omtrent deze aankoop op 1 december 2021 onder voorbehoud van de goedkeuring van de aankoopakte en van de meerjarenplanaanpassing door de gemeenteraad van 23 december 2021.

         
        Verwijzingsdocumenten
        • verkoopbelofte van 29 oktober 2021
        • geviseerd schattingsverslag door afdeling Vastgoedtransacties
        • ontwerp authentieke akte opgemaakt door commissaris Alain Maricou van Afdeling Vastgoedtransacties
        • voorwaardelijk visum van de financieel directeur van 1 december 2021
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Ludwig Willaert meldt dat zijn fractie het zelfde stemgedrag zal aanhouden als bij het agendapunt omtrent de opstart van de onteigeningsprocedure (september 2021). De motivatie blijft identiek, zijnde: de watergevoeligheid van het gebied, het voorstel om te zoeken naar alternatieve locaties voor een natuurbegraafplaats en zeker ook het feit dat er op deze manier opnieuw een stuk landbouwgrond weggaat.

        De burgemeester duidt dat het een logische keuze is om de natuurbegraafplaats te realiseren naast de gewone begraafplaats. Met de nodige ingrepen kan de watergevoeligheid zeker worden opgelost in kader van de aanleg van een rustpark. In de toekomst kunnen andere locaties onderzocht worden. De waarde van de landbouwgrond is nihil t.o.v. de effectieve agrarische waarde.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgemaakt door commissaris Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed voor de aankoop van een stuk weiland kadastraal gekend is onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie A, nrs. 1246E, 1246G en 1246H voor de prijs van 121.000,00 euro.


        Artikel 2:

        De gemeenteraad machtigt de heer Alain Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties om over te gaan tot ondertekening van de authentieke akte namens het gemeentebestuur.

         

        Artikel 3:

        De onteigeningsprocedure, zoals opgestart middels gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2021, is aldus zonder voorwerp geworden, zodat deze wordt stopgezet.

      • Goedkeuren ontwerp van akte kosteloze grondafstand Hyboma hoek Sint-Jansstraat

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In navolging van de omgevingsvergunning van 20 mei 2021, op naam van Hyboma nv, voor  het verkavelen van een stuk in vier loten voor open bebouwing, moet een kosteloze grondafstand gebeuren van een perceel grond van 33ca gelegen nabij de Sint Jansstraat, gekend als deel van perceelnummer kadastraal gekend onder Staden, sectie B, nummer 57C P0000 met een oppervlakte van 24a20ca. Dit perceeltje kreeg een gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer van B 57E P0000.

        Dit goed werd aangeduid onder lot B op een opmetingsplan opgemaakt op 9 augustus 2021 door de heer Hans Vanroose van Geomex.

        Tussen de oorspronkelijke eigenaars en de verkavelaar is overeengekomen dat de grond nog steeds eigendom blijft van de oorspronkelijke eigenaars, tot op het moment dat de percelen effectief worden bebouwd. De overdracht dient dus te gebeuren door het echtpaar als juridische eigenaar.

        Dit ontwerp van akte kosteloze grondafstand, dat nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt, werd opgemaakt door Vlaams Commissaris Alain Maricou van de afdeling Vastgoedtransacties.

         
        Bevoegdheid en juridische grond

        Gemeentedecreet, artikel 42 §1 en artikel 43 §2, 12°.

        Feiten, context en argumentatie

        Deze grondafstand geschiedt voor openbaar nut en meer in het bijzonder voor de opname in de wegenis, nader bepaald de Sint-Jansstraat onder last voor de gemeente om verder in te staan voor het onderhoud.

        De kosteloze grondafstand is in overeenstemming met de voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning van 20 mei 2021 met ref.nr. OMV_2021007280, op naam van Hyboma nv, voor het verkavelen van grond op de hoek Sint Jansstraat en Dammaertstraat in vier loten voor open bebouwing.

         
        Verwijzingsdocumenten
        • ontwerp akte kosteloze grondafstand
        • verkavelingsplan
        • opmetingsplan
        • bodemattest
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeente Staden gaat akkoord met de kosteloze grondafstand van een perceel grond van 33ca gelegen nabij de Sint Jansstraat, gekend als deel van perceelnummer kadastraal gekend onder Staden, sectie B, nummer 57C P0000 met een oppervlakte van 24a20ca. Dit perceel kreeg een gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer van B 57E P0000.

        Artikel 2:

        De kosteloze grondafstand geschiedt overeenkomstig de voorwaarden van het ontwerp van akte gevoegd bij deze beslissing om ermee één geheel te vormen.

        Artikel 3:

        Commissaris Alain Maricou wordt gemachtigd om namen het gemeentebestuur de akte van kosteloze grondafstand te ondertekenen.

         
    • Punten ingediend door raadsleden

      • Goedkeuren van toegevoegd punt door de fracties CD&V, Westoan en NVA: melding aan Audit Vlaanderen van mogelijke indicaties van belangenvermenging door de burgemeester en de vraag aan Audit Vlaanderen tot het voeren van een forensisch onderzoek dienaangaande

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Overeenkomstig artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, kunnen raadsleden agendapunten toevoegen aan de dagorde, uiterlijk vijf dagen voor de vergadering.

        Het bijkomend agendapunt, ingediend door raadslid Ludwig Willaert in naam van de fracties CD&V, Westoan en NVA op vrijdag 17 december 2021, voldoet aldus aan de voorwaarden en wordt toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad van 23 december 2021.

        Naar aanleiding van het krantenbericht in de Krant van West-Vlaanderen van 3 december 2021 wordt in het bijkomend agendapunt aan de gemeenteraad gevraagd om melding te maken aan Audit Vlaanderen van mogelijke indicaties van belangenvermenging door de burgemeester en de vraag te richten aan Audit Vlaanderen tot het voeren van een forensisch onderzoek dienaangaande

         
        Bevoegdheid en juridische grond
        • artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur
        • artikel 3, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Feiten, context en argumentatie

        Het agendapunt bevat volgende motivatie:

        Op 3 december laatstleden pakte de Krant van West-Vlaanderen uit met de opvallende titel “Burgemeester in opspraak”. In het bewuste artikel wordt de burgemeester beschuldigd van belangenvermenging of het met voorkennis verkopen van gronden en panden. Er wordt melding gemaakt van het feit dat er sterke aanwijzingen zouden zijn dat de burgemeester gebruik zou gemaakt hebben van de kennis die hij door zijn functie heeft om bepaalde vastgoedtransacties af te sluiten in de gemeente. Aldus wordt gewag gemaakt van het verlenen van een vergunning die nodig was om zijn eigen stuk grond te verkopen aan een bouwpromotor. Tevens wordt opgemerkt dat de burgemeester bepaalde stukken grond zou gekocht hebben waarvan hij, uit hoofde van zijn functie, zou weten dat deze de komende jaren in waarde zullen stijgen.

        In een reactie op deze berichten beklemtoonde de burgemeester dat hem niets te verwijten valt en dat er op geen enkel moment sprake geweest is van belangenvermenging of voorkennis. De burgemeester verzekerde dat hij niets te verbergen heeft en dat hij er zelf vragende partij voor is dat Audit Vlaanderen een “interne audit komt verrichten aangaande deze verdachtmakingen”, aldus de persmededeling die hij samen met zijn advocaat verspreidde.

        Inmiddels raakte ook bekend dat het parket van West-Vlaanderen, afdeling Ieper, een onderzoek heeft geopend naar aanleiding van deze berichtgeving.

        Het is absoluut belangrijk dat in hoofde van de beleidsverantwoordelijken van de gemeente elke mogelijke zweem van belangenvermenging voorkomen wordt. Het bestaan of aanslepen ervan ondergraaft immers in belangrijke mate het vertrouwen van de mensen in hun gemeentebestuur. Het is dus van primordiaal belang dat alles in het werk gesteld wordt om aangaande deze feiten zo snel mogelijk absolute duidelijkheid te creëren.

        Dienaangaande is een diepgaand onderzoek naar deze feiten door Audit Vlaanderen ten zeerste aangewezen. Audit Vlaanderen kan op eigen initiatief of op vraag van derden forensische audits uitvoeren. Wanneer een burger, een (ex-)personeelslid, een politicus, … mogelijke onregelmatigheden binnen een lokaal bestuur meldt, gaat Audit Vlaanderen tijdens een vooronderzoek na of de informatie betrouwbaar is en of het aangewezen is om een forensische audit op te starten.

         

        De 3 fracties verwijzen in hun bijgevoegd punt naar volgende wettelijke en reglementaire bepalingen ter staving van het agendapunt:

        - de deontologische code van de gemeenteraad van de gemeente Staden die het volgende stelt: “Bij hun optreden in en buiten het gemeentebestuur en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven geven de gemeenteraadsleden voorrang aan het algemeen en gemeentelijk belang boven particuliere belangen en zij vermijden elke vorm van belangenvermenging”.

        - artikel 55 van het decreet over het lokaal bestuur dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen dezelfde deontologische code heeft als die welke is aangenomen voor de gemeenteraad en dat, indien het college van burgemeester en schepenen zelf een deontologische code aanneemt, deze minstens de deontologische code zoals aangenomen door de gemeenteraad omvat;

        - artikel 4, 1° en artikel 5, 2° Besluit van de Vlaamse Regering van 18 oktober 2013 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap “Audit Vlaanderen “ en tot wijziging van diverse besluiten, dat stelt dat Audit Vlaanderen bevoegd is voor het uitvoeren van forensische audit bij gemeentebesturen.

         
        Verwijzingsdocumenten

        - ingediend agendapunt ondertekend door de 3 fractieleiders CD&V, Westoan en NVA

        Beraadslagingen

        Raadslid Ludwig Willaert licht het agendapunt toe.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat hij geen probleem heeft met dit agendapunt. Hoe meer instanties kunnen aantonen dat hem niets te verwijten valt, hoe beter. Het gerechtelijk onderzoek is lopende door het parket. Maar het onderzoek bij Audit Vlaanderen kan gelijktijdig lopen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        De gemeenteraad van Staden doet melding van de aan de burgemeester toegedichte onregelmatigheden aan Audit Vlaanderen en vraagt om deze aan een nader forensisch onderzoek te onderwerpen met als doel na te gaan of er al dan niet effectief onregelmatigheden hebben plaatsgevonden.

         
    • Varia

      • Varia

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Beraadslagingen

        1. Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft wat toelichting omtrent het vaccinatiecentrum. Het centrum blijft actief in de kerstvakantie. Er wordt ook werk gemaakt van een kindervaccinatiepunt.

        2. Burgemeester Francesco Vanderjeugd wenst de raadsleden te informeren dat de zoektocht naar een concessie voor het stationsgebouw Staden wordt stopgezet. Na de 2e oproep zijn geen kandidaturen weerhouden. Het stationsgebouw wordt opnieuw verhuurd aan verenigingen, privé-initiatieven,... Er wordt wel voorzien in het plaatsen van raampartijen richting het park. Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt ook dat er geen offertes werden ontvangen voor de aanpassingswerken aan het dienstencentrum in AC/DC. Er wordt gekeken naar een andere manier om het dienstencentrum in te zetten na de kantooruren. Deze intentie is er nog steeds. Mits een goede samenwerking zijn er misschien mogelijkheden hieromtrent. Qua werken wordt het idee van een nieuwe dienstingang verlaten. De aanleg van een terras, de zonnewering en eventueel ook een deur in de gang tussen dienstencentrum en administratief centrum worden wel nog voorzien.

        Raadslid Ludwig Willaert meldt dat deze mededelingen hem en zijn fractie zeker niet ongelukkig maken.

        3. Schepen Geert Moerkerke wenst de gemeenteraad in te lichten over een probleem in de Slijperstraat. Er werd een onderlaag asfalt gegoten in een periode dat het te veel regende. Deze onderlaag werd niet aanvaard door het studiebureau en het bestuur. Deze onderlaag moet er dus terug uit. Ook corona heeft voor vertraging op de werf gezorgd. De bewoners zullen erover kunnen rijden maar de weg wordt nog niet geopend voor het grote publiek. De toplaag gaat pas in maart 2022 gegoten kunnen worden. De bewoners van de Slijperstraat krijgen hier nog een brief over.

        Raadslid Ludwig Willaert wenst meer informatie te krijgen omtrent het feit dat er heel wat problemen zijn van woningen die nu plots water in de kelder hebben. Het raadslid meldt hierover verrast te zijn. Schepen Geert Moerkerke meldt dat deze problemen gekend zijn en dat alles werd doorgegeven aan bouwheer Aquafin. Er werden een achttal dossiers geopend. Ook voor ons en Aquafin zijn deze problemen verrassend want er wordt gewerkt met betonnen buizen.

        4. Raadslid Bart Coopman vraagt aan het bestuur of er werd ingegaan op de mogelijkheid om een eenmalige coronapremie van 500,00 euro toe te kennen aan het personeel omwille van de inspanningen in kader van de covidpandemie.

        Schepen Joeri Deprez meldt dat het bestuur hier niet is op ingegaan. Het bestuur is van oordeel dat er, tijdens de pandemie, voldoende initiatieven werden genomen om het personeel aan de slag te houden of de werkomstandigheden voor het personeel te optimaliseren.
        Raadslid Coopman meldt dit te betreuren. Dit ging perfect passen in het Coronaherstelplan. De werknemers zijn inderdaad aan de slag gebleven maar de omstandigheden waren zeer uitdagend. Met deze éénmalige premie kon een extra blijk van waardering gegeven worden inzake de flexibiliteit die de medewerkers hebben getoond. Er is nog kans tot 31 december 2021 om hierop in te schrijven.

        Francesco Vanderjeugd meldt dat het bestuur heeft gekozen om in te zetten op goede ondersteuning voor de medewerkers. Iedereen is ook aan de slag gebleven. Dit werd besproken met de vakbonden en er werd gekozen om niet in te gaan op de éénmalige premie. Voor de medewerkers van De Oever werden 3 dagen verlof toegevoegd aan hun verlof 2021. De burgemeester vraagt nog aan raadslid Coopman welke gemeenten er dan wel overgegaan zijn tot het toekennen van een coronapremie. Volgens zijn informatie waren er quasi geen Midwest-gemeenten die hierop in zijn gegaan. De meeste besturen maakten ongeveer dezelfde redenering.

        5. Raadslid Hans Mommerency komt even terug op de variapunten van de burgemeester. Hij vraagt of er rond de plannen van het Stationsgebouw nog verder gecommuniceerd wordt met de raadsleden. Het raadslid wenst meer inzicht in de precieze budgettering. De burgemeester meldt dat de verschuiving van budgetten nog moet worden gedaan in een meerjarenplanaanpassing in september 2022. Op dat moment wordt een nieuwe actie gemaakt voor het Stationsgebouw. Deze plannen zijn dus nog niet voor de eerste helft van 2022.

        6. Het raadslid wenst ook nog een suggestie te doen rond het nieuwe item "gemeenschapsdienst" die door de Vlaamse Regering werd beslist. Kan er in de gemeenteraad een stand van zaken gegeven worden omtrent de voorbereidingen hieromtrent? Wat zijn eventuele potenties in onze organisaties? De burgemeester suggereert hieromtrent een informele gemeenteraad.

        7. Raadslid Bonny Vergauwe kaart de zware crisis aan van de varkenshouders. Hij wenst te horen van de burgemeester wat nu de mogelijke vervolgacties zijn nadat de burgemeester een gesprek heeft gehad met de varkenshouders. De burgemeester erkent de noodsituatie van deze sector. Hij geeft aan dat hij zijn contacten heeft aangesproken oa. de federale minsiter van Landbouw werd aangesproken tijdens een bezoek aan Westvlees. Ondertussen is een steun toegekend vanuit het ministerie van Landbouw. Dit neemt niet weg dat de sector nog altijd heel sterk noodlijdend is en in woelige wateren verkeert. De burgemeester schetst ook een aantal mondiale tendenzen in dit kader (dichthouden van grenzen door China). Als de Oosterse markt terug zou opengaan, zou dit een grote meerwaarde hebben op de prijszetting. De burgemeester belooft, waar hij kan, te helpen pleiten voor oplossingen. Hij stelt de vraag aan raadslid Vergauwe of hij specifieke acties verwacht. Ideeën als een belastingverlaging vanuit de lokale overheid zijn slechts kleine druppeltjes en lijken niet opportuun voor zo'n overstijgende problematiek. Het is de verantwoordelijkheid van Europa om inspanningen te doen voor deze noodlijdende sector.

        8. De voorzitter besluit de vergadering met de wensen voor een hartverwarmende Kerst en een goed 2022. Ze kondigt ook aan dat de vergadering van januari 2022 nog digitaal zal verlopen.

         

De voorzitter sluit de zitting op 23/12/2021 om 21:36.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Martine Zoete
voorzitter