Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.
In de loop van 2020, 2021 en 2022 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad.
In meerjarenplanaanpassing 9 worden de budgetten van 2023/2024/2025 aangepast op basis van de standopgave 2023 en jaarrekening 2022, ook de ramingen van de investeringen worden geactualiseerd.
De gemeente- en ocmwraad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de ocmwraad heeft vastgesteld, goedkeuren.
De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en de motivering van de wijzigingen bij de financiële nota.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe, zowel voor het ocmw als voor de gemeente.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat de CD&V-fractie tevreden is dat het oud gemeentehuis te Oostnieuwkerke wordt behouden en dat er op dat punt door de meerderheid werd geluisterd naar hun fractie. De CD&V-fractie is hier altijd voor blijven pleiten. De invulling met het SASK is een goede definitieve oplossing. De CD&V-fractie was geen voorstander van de eerder voorziene oplossing in de kerk. Het traject van het kerkenbeleidsplan is ook een goede zaak, dit zit in de laatste fase en is zeker een positief gegeven.
Het terug opnemen van de bouw van een nieuw ontmoetingscentrum in Oostnieuwkerke draagt ook zeker de goedkeuring weg van de CD&V-fractie. Zij hebben meermaals gevraagd om creatief te zijn en oplossingen te zoeken voor deze prangende nood van de Oostnieuwkerkse verenigingen. Het feit dat dit nu gebeurt, stemt hen meer dan tevreden.
Ook de verdere uitbouw van het concept dementievriendelijke gemeente met een bijkomende dementievriendelijke wandeling in Westrozebeke, wordt goed bevonden. Dit zijn belangrijke items waarvan de CD&V-fractie hoopt dat de bevoegdheidswissels die nog op til staan deze initiatieven niet afremt.
De CD&V-fractie uit wel twijfels over de geplande trajectcontroles. Zal dit wel helpen om de beoogde doelstellingen te behalen (ontlasting van de dorpskernen) en er worden ook vragen gesteld bij het draagvlak bij de bevolking?
Bijkomend vindt de CD&V-fractie het een gemiste kans dat er niet meer geld wordt voorzien voor het herstel van landbouwwegen, landelijke wegen en fietspaden. Dit is nochtans meer dan nodig.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat de meerderheid de opmerkingen van de raadsleden altijd ernstig nemen. Het dossier van het nieuwe ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke is inderdaad een belangrijk item voor de Oostnieuwkerkse verenigingen. De meerderheid is het dossier altijd een warm hart blijven toedragen, er werd blijvend gezocht naar goede oplossingen. Het nieuwe gebouw komt er met een juiste financiële impact voor de gemeente. De burgemeester erkent het aandachtspunt inzake het herstel van landbouwwegen, landelijke wegen en fietspaden. Vandaar ook de financiële buffer om hier verder op in te zetten de komende jaren.
Omtrent de trajectcontrole doet de burgemeester een oproep aan de raadsleden om dit te ondersteunen en zo te helpen het draagvlak onder de bevolking te verhogen. Deze komt ten goede aan de leefbaarheid van de kernen. De snelheidsaanpassing zal inderdaad een mentaliteitswijziging werden. In het najaar wordt sterk ingezet op een positieve, omarmende communicatiecampagne voor de zone 30. De trajectcontrole komt maar later. Er wordt dus zeker rekening gehouden met een voldoende aanpassingsperiode. De burgemeester drukt de hoop uit dat het een positief effect heeft op de leefbaarheid van de kernen.
Raadslid Ludwig Willaert heeft nog een concrete vraag: wat behelst de kost van 64.000,00 euro in 2023 op de actie wegeniswerken Roeselarestraat? Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat dit te maken zal hebben met de kosten inzake de aankoop van de gronden voor bufferbekkens en de voorbereidende studiekosten hiertoe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ocmw raad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-9) van het ocmw vast.
Artikel 2:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -2.663.456,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt 2.722.933,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 59.477,00 euro.
De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 58.377,00 euro bedraagt.
De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -2.650.956,00 euro
Artikel 3:
De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2023 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
10.397.667,00 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
8.262.419,00 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
422.283,00 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
1.631.369,00 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
426.367,00 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
0,00 euro |
Artikel 4:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -4.006.484,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 14.213.461,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 10.206.978,00 euro.
De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 10.205.878,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 1.229.889,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 1.506.911,00 euro.