Terug
Gepubliceerd op 04/07/2023

Besluit  ocmw-raad

do 29/06/2023 - 19:00

Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-9) - aandeel van het ocmw

Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Joeri Deprez, lid vast bureau
Sarah Van Walleghem, ocmw-raadslid
Aanleiding en voorgeschiedenis

Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.

In de loop van 2020, 2021 en 2022 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad.

In meerjarenplanaanpassing 9 worden de budgetten van 2023/2024/2025 aangepast op basis van de standopgave 2023 en jaarrekening 2022, ook de ramingen van de investeringen worden geactualiseerd.

De gemeente- en ocmwraad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de ocmwraad heeft vastgesteld, goedkeuren.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
  • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • Besluit van de ocmw-raad van 19 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het ocmw: vaststellen.
  • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
  • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Feiten, context en argumentatie

De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en de motivering van de wijzigingen bij de financiële nota.

Verwijzingsdocument
  • Bundel meerjarenplanaanpassing gemeente en ocmw 2020-2025 (BP2020_2025-9).
  • Advies van het managementteam 12 juni 2023
Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe, zowel voor het ocmw als voor de gemeente.

Raadslid Ludwig Willaert meldt dat de CD&V-fractie tevreden is dat het oud gemeentehuis te Oostnieuwkerke wordt behouden en dat er op dat punt door de meerderheid werd geluisterd naar hun fractie. De CD&V-fractie is hier altijd voor blijven pleiten. De invulling met het SASK is een goede definitieve oplossing. De CD&V-fractie was geen voorstander van de eerder voorziene oplossing in de kerk. Het traject van het kerkenbeleidsplan is ook een goede zaak, dit zit in de laatste fase en is zeker een positief gegeven.
Het terug opnemen van de bouw van een nieuw ontmoetingscentrum in Oostnieuwkerke draagt ook zeker de goedkeuring weg van de CD&V-fractie. Zij hebben meermaals gevraagd om creatief te zijn en oplossingen te zoeken voor deze prangende nood van de Oostnieuwkerkse verenigingen. Het feit dat dit nu gebeurt, stemt hen meer dan tevreden.
Ook de verdere uitbouw van het concept dementievriendelijke gemeente met een bijkomende dementievriendelijke wandeling in Westrozebeke, wordt goed bevonden. Dit zijn belangrijke items waarvan de CD&V-fractie hoopt dat de bevoegdheidswissels die nog op til staan deze initiatieven niet afremt.
De CD&V-fractie uit wel twijfels over de geplande trajectcontroles. Zal dit wel helpen om de beoogde doelstellingen te behalen (ontlasting van de dorpskernen) en er worden ook vragen gesteld bij het draagvlak bij de bevolking?
Bijkomend vindt de CD&V-fractie het een gemiste kans dat er niet meer geld wordt voorzien voor het herstel van landbouwwegen, landelijke wegen en fietspaden. Dit is nochtans meer dan nodig.

Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat de meerderheid de opmerkingen van de raadsleden altijd ernstig nemen. Het dossier van het nieuwe ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke is inderdaad een belangrijk item voor de Oostnieuwkerkse verenigingen. De meerderheid is het dossier altijd een warm hart blijven toedragen, er werd blijvend gezocht naar goede oplossingen. Het nieuwe gebouw komt er met een juiste financiële impact voor de gemeente. De burgemeester erkent het aandachtspunt inzake het herstel van landbouwwegen, landelijke wegen en fietspaden. Vandaar ook de financiële buffer om hier verder op in te zetten de komende jaren.
Omtrent de trajectcontrole doet de burgemeester een oproep aan de raadsleden om dit te ondersteunen en zo te helpen het draagvlak onder de bevolking te verhogen. Deze komt ten goede aan de leefbaarheid van de kernen. De snelheidsaanpassing zal inderdaad een mentaliteitswijziging werden. In het najaar wordt sterk ingezet op een positieve, omarmende communicatiecampagne voor de zone 30. De trajectcontrole komt maar later. Er wordt dus zeker rekening gehouden met een voldoende aanpassingsperiode. De burgemeester drukt de hoop uit dat het een positief effect heeft op de leefbaarheid van de kernen.

Raadslid Ludwig Willaert heeft nog een concrete vraag: wat behelst de kost van 64.000,00 euro in 2023 op de actie wegeniswerken Roeselarestraat? Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat dit te maken zal hebben met de kosten inzake de aankoop van de gronden voor bufferbekkens en de voorbereidende studiekosten hiertoe.

 

Publieke stemming
Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
Voorstanders: Francesco Vanderjeugd, Martine Zoete, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Hans Mommerency
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 5 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1:

De ocmw raad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-9) van het ocmw vast.


Artikel 2:

Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -2.663.456,00 euro.

Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt 2.722.933,00 euro.

Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 59.477,00 euro.

De onbeschikbare gelden bedragen 1.100,00 euro, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 58.377,00 euro bedraagt. 

De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -2.650.956,00 euro


Artikel 3:

De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2023 (M3) worden goedgekeurd.

Soort krediet

Totaal bedrag voor 2023

Totaal exploitatie-uitgaven 

10.397.667,00 euro

Totaal exploitatie-ontvangsten

8.262.419,00 euro

Totaal investeringsuitgaven

422.283,00 euro

Totaal investeringsontvangsten

1.631.369,00 euro

Totaal financieringsuitgaven

426.367,00 euro

Totaal financieringsontvangsten

0,00 euro


Artikel 4:

Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -4.006.484,00 euro.

Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 14.213.461,00 euro.

Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 10.206.978,00 euro.

De geconsolideerde onbeschikbare gelden bedragen in 2025 1.100,00 euro.

Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 10.205.878,00 euro.

De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 1.229.889,00 euro.

De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 1.506.911,00 euro.