Notulen gemeenteraad van 26 januari 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
In de gemeente- en ocmw-raad van 28 november 2019 werd het algemeen kader rond organisatiebeheersing goedgekeurd.
Het kader werd opgemaakt op basis van het VVSG-model. Dit model is uitgewerkt als een schil rond de plan-do-check-act verbetercyclus en 5 belangrijke onderdelen:
In het najaar 2022 vond in het lokaal bestuur Staden een organisatie-audit plaats waarvan het rapport ter kennis werd gegeven in de gemeenteraad van 21 december 2022.
Op basis van de aanbeveling uit dit auditrapport werd in het actieplan bepaald dat het goedgekeurde kader moet worden geëvalueerd en eventueel aangepast. Een aanpassing op een aantal concrete items werd zeker vooropgesteld zijnde:
Deze evaluatie werd ondertussen afgerond met het managementteam en is geresulteerd in een herwerkt kader voor organisatiebeheersing, dat nu ter goedkeuring ligt.
Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 41, 7° en 78, 8° en artikelen 217-220.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het kader voor organisatiebeheersing goed, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.
Een beleidsverklaring preventie en welzijn is een document waarin de werkgever de visie, waarden en beleidsdoelstellingen formuleert in verband met welzijn op het werk. Het geldt als schriftelijk engagement om te voldoen aan de welzijnswet en uitvoeringsbesluiten en om voortdurend naar verbetering te streven.
Een beleidsverklaring is geen strikt wettelijke welzijnsverplichting, maar het toont wel aan dat een werkgever voldoet aan de algemene verplichting om de nodige preventie- en welzijnsmaatregelen te treffen.
In overleg met de externe dienst voor preventie op het werk, heeft de interne preventie-adviseur een nieuwe beleidsverklaring preventie en welzijn opgemaakt, die op heden ter goedkeuring van de gemeenteraad voorligt.
Door de dienst Welzijn op het werk werd een nieuwe beleidsverklaring preventie en welzijn opgesteld.
De beleidsverklaring is noodzakelijk voor de verdere uitwerking van het globaal preventieplan van de gemeente Staden.
Deze beleidsverklaring preventie en welzijn werd ook besproken op het HOC-BOC van het lokaal bestuur op 16 februari 2023.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt geen problemen te hebben met deze tekst. Hij meldt wel dat hij in deze tekst bepaalde belangrijke actuele thema's mist, zoals pesten op het werken, grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, ... Moet dit erbij, kan dit erbij? De schepen antwoordt dat dergelijke specifieke zaken niet in zo'n beleidsverklaring thuishoren. Dergelijke concrete acties worden opgenomen in de bestaande risico-analyses, het globaal preventieplan en bijhorende jaaractieplannen. De schepen antwoordt dat er continu aandacht moet gegeven worden aan het welzijn van de medewerkers op het werk, dit engagement wordt onderschreven door deze beleidsverklaring.
Raadslid Marc Van Ysacker vraagt of er een vertrouwenspersoon is aangesteld in de organisatie. De schepen antwoordt hierop bevestigend. Er moet wel nog meer ingezet worden in het kenbaar maken van de identiteit van de vertrouwenspersoon in de brede organisatie.
Raadslid Bart Coopman komt tussen en meldt wat bezieling in de tekst te missen. Hij zou graag lezen dat we dergelijke beleidsverklaring goedkeuren om het welzijn van de medewerkers te waarborgen. Als er wat meer bezieling in de tekst zou zitten, zou het duidelijker zijn dat we dit echt willen, dat we dit ernstig nemen en dat we dit niet doen omdat het wettelijk moet. De schepen erkent dat het gaat om een engagement dat we continu willen werken aan welzijn op het werk zodat elke medewerker op een goede en kwaliteitsvolle manier kan werken. De schepen benadrukt wel dat het gaat om een participatief traject en dit engagement moet ook komen van de medewerkers.
Bijkomend had het raadslid ook graag de namen van de interne preventie-adviseur en de externe preventiedienst vermeld gezien.
Het raadslid vraagt om de jaaractieplannen te kunnen inzien om de concrete vertaling te zien van deze algemene principes. Bijkomend meldt het raadslid dat hij het wat vreemd vindt dat er op een drietal plaatsen in de tekst het woord "milieu" aan bod komt. De schepen antwoordt dat dit vooral belangrijk is bij de aankoop van bepaalde milieuvriendelijke producten. Al deze aspecten hangen toch enigszins aan elkaar. Ze kunnen niet zomaar uit elkaar worden getrokken zodat ook het milieu-aspect werd meegenomen in deze beleidsverklaring.
Het debat wordt afgesloten. Raadslid Ludwig Willaert komt nog tussen en vraagt om de jaaractieplannen naar alle raadsleden door te sturen zodat ze ook kennis kunnen nemen van wat daarin staat.
BESLUIT:
Artikel 1:
De beleidsverklaring preventie en welzijn, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.
Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.
Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en college van burgemeester en schepenen. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld.
In bijlage vindt u het rapport over het vierde kwartaal 2022 terug.
Financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2022.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt welke 3 visums werden geweigerd en vervolgens werden overruled. De burgemeester kan die niet uit het hoofd opsommen maar zal het antwoord aan de raadsleden bezorgen.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het vierde kwartaal 2022.
De Vlaamse Regering zet reeds enkele tijd in op regiovorming om tot een grotere coherentie te komen in de intermediaire structuren en de regionale samenwerking te stimuleren. De Vlaamse Regering heeft referentieregio's afgebakend waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking plaatsvinden.
Op 3 februari 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, ook wel het Regiodecreet genoemd. Dit Regiodecreet zorgt voor de decretale verankering van de referentieregio's en definieert het concept, het toepassingsgebied, de principes en de gevolgen van regiovorming.
Daar de gemeenten binnen het werkingsgebied van MIROM Roeselare ingedeeld werden in 3 verschillende referentieregio’s, zal de impact voor de intercommunale MIROM en de aangesloten gemeenten groot zijn. Decreet is voorzien dat verenigingen die op vandaag al bestaan en zich niet wensen te conformeren aan de grenzen van de referentieregio’s hiertoe een gemotiveerde afwijkingsaanvraag kunnen indienen bij de Vlaamse regering. Het is aan de algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging om deze gemotiveerde afwijkingsaanvraag aan de Vlaamse regering te richten.
Ter goedkeuring van deze uitzonderingsaanvraag organiseert de intercommunale MIROM een extra algemene vergadering, overeenkomstig artikel 24 en 30 van hun statuten. Deze extra algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 28 maart 2023 om 19 uur in de grote vergaderzaal van MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
Op de dagorde van voornoemde algemene vergadering staan volgende agendapunten:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman vraagt wat de impact zou zijn als de grenzen van de intercommunale toch zouden gelijk getrokken worden met de regiovorming. Wat zijn de mogelijke risico's voor onze gemeente?
Schepen Chris Verhaeghe beantwoordt de vraag. De risico's bevinden zich in eerste instantie natuurlijk vooral bij de gemeenten die zouden wegvallen of er eventueel bijkomen. Als buurgemeente van Roeselare, kunnen we verwachten dat dit voor de gemeente Staden minder impact zal hebben. Toch dient rekening gehouden te worden met een eventuele impact voor onze gemeente, vooral inzake de betaalbaarheid van de afvalverwerking. Hij geeft het voorbeeld over de grote investeringen van intercommunale MIROM in het warmtenet gedurende de voorbije jaren. Hierdoor kan de prijs voor de afvalverwerking laag gehouden worden. Als er dus andere gemeenten zouden deelnemen, die niet hebben geïnvesteerd, dan zou dit een groot gevolg hebben op de kostprijs van de dienstverlening. Ook de ophaling van de huisvuilophaling zou helemaal door elkaar gegooid worden. Ook hiervan zou onze gemeente de gevolgen dragen. De schepen drukt dan ook de wens uit dat de uitzonderingsvraag van MIROM op de regiovorming zal worden aanvaard door de Vlaamse Regering.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de extra algemene vergadering van intercommunale MIROM op 28 maart 2023.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Staden die zal deelnemen aan de extra algemene vergadering van MIROM op 28 maart 2023 moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van 2 maart 2023.
Artikel 3:
De gemeenteraad stelt het college van burgemeester en schepenen aan voor de uitvoering van voormelde beslissing en brengt MIROM op de hoogte.
De Vlaamse Regering hechtte op 8 juli 2022 en 18 november 2022 haar principiële goedkeuring aan het ontwerp van Decreet Leersteun. Hierdoor wordt het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun. In het decreet leersteun wordt en nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt nl. het leersteunmodel. Dit gaat van start vanaf 1 september 2023.
Het is de ambitie van de Vlaamse Regering dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Het decreet wil de onderwijskwaliteit verhogen maar ook de werkbaarheid voor scholen en leerkrachten waarborgen.
Het decreet van over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: gemeenteschool OKIDO, Vijfwegenstraat 19 te 8840 Staden-Westrozebeke. Deze school/scholen heeft/hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn. Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken.
Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid op 16 februari 2023 reeds een voorlopige beslissing genomen, die nu ter bekrachtiging van de gemeenteraad voorligt.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling Leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen BOOST, Sint Amandusstraat 28 te Deerlijk. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap waardoor het voorlopig erkend is voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025. Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op een overleg in de schoolraad werd de aansluiting bij het Leersteuncentrum Boost West-Vlaanderen goedgekeurd.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De toetreding van de gemeenteschool OKIDO, Vijfwegenstraat te 8840 Staden - Westrozebeke met instellingsnummer 113571, op 1 september 2023 tot het Leersteuncentrum (LSC) Boost West-Vlaanderen, Sint-Amandusstraat 28, 8540 Deerlijk, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgt aan :
In het meerjarenplan is de actie 48 "Aanleggen van een verbindingsweg rond Westrozebeke voor zwaar verkeer" opgenomen.
In functie van het kanaliseren van het zwaar vervoer is er een tonnagebeperking in het centrum van Westrozebeke en is er voor het zwaar vervoer komende vanuit de Vijfwegen een omleiding voorzien via de Pereboomstraat en Foncieregoedstraat. Door de beperkte breedte van de rijweg (landelijke weg) is er enkel verkeer mogelijk in één richting vanaf de Sint Elooistraat.
De gemeente wenst deze verbindingsweg tussen Sint Elooistraat en Poelkapellestraat op te waarderen en het tracé aan te passen in functie van zwaar verkeer. Een aangepaste inrichting moet ook verkeer in twee richtingen mogelijk maken.
In een eerste voorstel zou de Pereboomstraat worden aangepast, gecombineerd met een nieuw tracé vanaf de Pereboomstraat tot aan de Ommegang West. Dit tracé vereist echter een aanpassing van het PRUP Westvlees. Tot op heden is de herziening van het PRUP Westvlees niet opgestart en is er ook geen duidelijkheid wanneer dit zal gebeuren.
Omdat de realisatie van een nieuw tracé onzeker is en er geen vooruitzichten zijn dat uitvoering op korte of middellange termijn mogelijk is, wordt ervoor gekozen om de verbindingsweg te realiseren via de bestaande landelijke wegen, Pereboomstraat en Foncieregoedstraat.
Voor het ontwerp, opmaak uitvoeringsdossier en opvolging van de werken dient er een studiebureau te worden aangesteld.
Het bestek voor deze studieopdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Aanstellen studiebureau Verbindingsweg rond Westrozebeke voor zwaar verkeer” werd een bestek met nr. WO/ACT-48/2023 162 opgesteld door Wonen en Omgeving.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 75.000,00 euro exclusief btw of 90.750,00 inclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het college van burgemeester en schepenen zal de plaatsings- en gunningsprocedure voeren.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-017 (ACT-48).
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat de CD&V-fractie bij dit agendapunt de wenkbrauwen heeft gefronst. Er komen heel veel vragen bij hen op. In dit punt staat er geen letter meer over de intentieverklaring tussen de gemeente, Westvlees en de provincie. Deze intentieverklaring werd unaniem goedgekeurd in de gemeenteraad van juni 2021. Hij leest de bedoeling en de belangrijkste principes van de intentieverklaring nog eens voor. De belangrijkste elementen van de overeenkomst waren als volgt:
1. Westvlees zal investeren in een nieuwe verbindingsweg en zal ook instaan voor de uitvoering hiervan.
2. De provincie zal een RUP opmaken voor de uitbreiding van het bedrijf.
3. De gemeente zal actief overleg voeren voor de realisatie van het PRUP want de totstandkoming van dit PRUP is essentieel voor de verdere realisatie van het dossier.
4. Er werd ook een stuurgroep opgericht en van elke bijeenkomst zou een verslag worden opgemaakt.
In de tekst leest het raadslid nu dat het RUP nog niet is opgestart. Het raadslid vraagt zich ook af hoeveel keer de stuurgroep is samengekomen en waar de verslagen te vinden zijn. Het raadslid besluit zijn betoog met de voornaamste vraag: wat of wie heeft deze wending teweeggebracht?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat dit een terechte vraag is. De gemeente heeft de voorbije maanden heel intensief het voortouw genomen om de intentieverklaring te bewerkstelligen. Gaandeweg werd echter duidelijk dat de omvang en schaal van deze opdracht zodanig groot is dat er geen studiebureau gevonden werd om dit dossier te trekken. De schaal van deze opdracht is erg groot en geen enkel bureau zag dit zitten. Teneinde toch vooruitgang te boeken met dit dossier, wordt nu gekozen voor een andere, eenvoudigere aanpak. In plaats van een nieuwe weg, wordt het bestaande tracé van de Foncieregoedstraat en de Pereboomstraat behouden maar worden deze straten verbreed zodat de weg geschikt wordt voor tweerichtingsverkeer. Een nieuw PRUP is niet meer nodig en zo wordt dit een volledig gemeentelijk dossier. Alles wordt niet alleen veel eenvoudiger, maar ook een pak goedkoper want de crisis en de gestegen bouwkosten hadden ook een effect op het budget. De gunning van deze opdracht is gepland voor de maand april 2023. Het PRUP was hoofdzakelijk bedoeld om de nieuwe weg te realiseren op de akkers die in eigendom van Westvlees zijn. Dit PRUP had geen enkele waarde voor de bestemming en inrichting van het bedrijf.
De stuurgroep is een paar keer samengekomen. De burgemeester kan er nu wel niet direct een aantal op plakken.
Het raadslid vraagt wat het standpunt is van de partners aangaande deze standpuntwijziging. De burgemeester geeft aan dat de partners deze standpuntwijziging ondersteunen. Met deze wijziging is er voor het bedrijf ook geen financiële impact meer. De burgemeester verzekert het raadslid dat de voornaamste reden voor deze wijziging het niet vinden van een studiebureau is. De burgemeester geeft aan dat ook op deze manier het doel zal bereikt worden: nl. het zwaar verkeer rond Westrozebeke leiden op een geschikt tracé in twee richtingen. Aangezien de schaal van het project nu een pak kleiner is, hopen we de eerder vooropgestelde timing nog te kunnen halen zodat de verbreding nog in deze legislatuur kan gerealiseerd worden.
Raadslid Bonny Vergauwe vraagt of het gaat om een dubbele rijweg. De burgemeester antwoordt dat niet het volledige tracé een dubbele rijweg zal hebben. Waar voldoende visibiliteit is, worden uitwijkstroken voorzien zodat je tijdig kan invoegen. Op bepaalde stukken waar de visibiliteit onvoldoende is, zal er waarschijnlijk een aangepast wegdek zijn waar twee wagens zullen kunnen kruisen. Er worden ook oplossingen gezocht om de mondingen van het tracé te verbeteren. Er is een behoorlijk budget hiervoor voorzien zodat dit op de best mogelijke manier kan worden gerealiseerd. De precieze uitwerking is een opdracht voor het studiebureau waar we nu naar op zoek gaan.
Raadslid Hans Mommerency meldt dat hij de toelichting wat verwarrend vond. Er is sprake van diverse scenario's en het bestek is dan toch nog anders dan deze scenario's. Het maakt het niet zo duidelijk waarom bepaalde zaken zijn meegenomen in het bestek en welke niet. Het raadslid heeft begrepen dat er sprake zal zijn van uitwijkstroken, zullen hiervoor dan onteigeningen nodig zijn? Gaat dit dan ook geen effect hebben op de timing? Ook over de kostprijs van de diverse scenario's is er wel wat onduidelijkheid. Het is wel niet zo duidelijk welk scenario het dichtst het bestek benadert, is dit dan scenario 3? In diverse scenario's zijn er ramingen van boven het miljoen. Waar zijn deze middelen voorzien in het meerjarenplan? Is er voor zo'n soort dossier een milieu-effectenrapport voor nodig?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat alle nodige gemeentelijke middelen op basis van de raming voorzien zijn in de meerjarenplanaanpassing onder een specifieke actie (gespreid over 2023 en 2024). Het blijft natuurlijk een raming. Omtrent de mogelijke onteigeningen, geeft de burgemeester mee dat de meeste omwonenden zich informeel akkoord hebben verklaard met mogelijke grondoverdracht. Onteigeningen zullen dan ook hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn gelet op de bereidwilligheid van de eigenaars. De burgemeester antwoordt dat, met de kennis die we vandaag hebben, geen milieu-effectenrapport noodzakelijk is. Het gaat om het aanpassen en verbreden van gemeentelijke wegen.
Raadslid Bonny Vergauwe stelt de vraag hoe de bocht precies zal worden uitgewerkt. Is het nog de bedoeling om het stukje grond aan te kopen van de landbouwer? De burgemeester bevestigt dat het oorspronkelijke idee blijft bestaan en dat er dus nog grondverwerving zal moeten gebeuren.
Raadslid Marc Van Ysacker ziet dat het keerpunt bovenaan de Tiendenbergstraat ook inbegrepen is. Wordt er aan het studiebureau de vrijheid gegeven om hier eventueel iets mee te doen (vb. rondpunt)? De burgemeester antwoordt dat er inderdaad wel vrijheid wordt gegeven aan het studiebureau. Het is wel nog steeds de bedoeling om het verkeer af te knippen tussen Foncieregoedstraat en Pereboomstraat richting Tiendenbergstaat. Het is aan het studiebureau om het nodige studiewerk te verrichten om dit allemaal in goede banen te leiden.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. WO/ACT-48/2023 162 en de raming voor de opdracht “Aanstellen studiebureau Verbindingsweg rond Westrozebeke voor zwaar verkeer”, opgesteld door Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 75.000,00 euro exclusief btw of 90.750,00 inclusief btw..
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het voeren van de plaatsings- en gunningsprocedure. De opdracht zak gegund worden bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-017 (ACT-48).
Het aanvullend verkeersreglement van de Mandelstraat wordt in zijn nieuwe structuur ter goedkeuring voorgelegd aan De Raad. Als gevolg van de inrichting van éénrichtingsverkeer dient het aanvullend verkeersreglement gewijzigd te worden.
Door het wijzigen van de structuur van de verkeersreglementen, worden alle voorgaande verkeersreglementen in de Mandelstraat opgegeven en vervangen door een aangepast reglement dat in zijn totaliteit uitwerking krijgt.
De Mandelstraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in aanvullende verkeersreglementen (agglomeratiezone, zone 30 km/uur, zone tonnagebeperking 3,5 ton).
In dit aanvullend verkeersreglement zijn alle aanvullende verkeersregels opgenomen.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
De voorzitter stelt voor de bespreking van de 5 volgende verkeersreglementen samen te nemen inzake opmerkingen vanuit de raadsleden.
Raadslid Hans Mommerency meldt dat zijn fractie toch wel bedenkingen heeft rond het verkeersreglement Mandelstraat en Roeselarestraat. De bevraging die gebeurde, kun je zeker geen actieve bevraging noemen. De CD&V-fractie heeft al meermaals gesuggereerd om een proefopstelling te doen in de omgekeerde richting. Ook in de informele gemeenteraad rond het mobiliteitsplan werd dit uitdrukkelijk gevraagd. Met zo'n proefopstelling zou je kunnen kijken naar de consequenties op vlak van snelheid, zichtbaarheid en verkeersveiligheid. In het gesprek werd bijkomend gevraagd verschillende scenario's rond de inrichting en mobiliteit in het centrum naast elkaar te leggen. De CD&V-fractie vindt dan ook dat de timing van dit nieuwe verkeersreglement niet op zijn plaats is. Ofwel heeft men blijven talmen rond de proefopstelling in de omgekeerde richting, ofwel wil men gewoon deze opstelling doorvoeren zonder verdere onderzoeken. De CD&V-fractie gaat dit verkeersreglement dan ook niet goedkeuren.
Raadslid Marc Van Ysacker merkte diverse slordigheden op in de voorliggende verkeersreglementen:
Na deze opmerking wordt vanuit het college van burgemeester en schepenen voorgesteld, omwille van de duidelijkheid van beslissing, om de goedkeuring van alle verkeersreglementen op de agenda te verdagen tot de volgende zitting.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Mandelstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt verdaagd naar een volgende zitting.
Het aanvullend verkeersreglement van de Roeselarestraat wordt in zijn nieuwe structuur ter goedkeuring voorgelegd aan De Raad. Als gevolg van de invoering van éénrichtingsverkeer in de Mandelstraat, moet dient het aanvullend verkeersreglement van de Roeselarestraat aangepast te worden.
Door het wijzigen van de structuur van de verkeersreglementen, worden alle voorgaande verkeersreglementen in de Roeselarestraat opgegeven en vervangen door een aangepast reglement dat in zijn totaliteit uitwerking krijgt.
De Roeselarestraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in aanvullende verkeersreglementen (agglomeratiezone, zone 30 km/uur, zone tonnagebeperking 3,5 ton).
In dit aanvullend verkeersreglement zijn alle aanvullende verkeersregels opgenomen. Ook de aanpassing nodig omwille van de invoering van éénrichtingsverkeer in de Mandelstraat is opgenomen in het reglement.
Aanvullend verkeersreglement Roeselarestraat
Er wordt verwezen naar de beraadslaging en beslissing tot verdaging zoals bepaald in agendapunt 8.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Roeselarestraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt verdaagd naar een volgende zitting.
Naar aanleiding van de overdracht van de Meiboomstraat, gedeelte tussen de Sleihagestraat en de Diksmuidestraat, aan de naamloze vennootschap Truco met maatschappelijke zetel te 8830 Hooglede, Roeselarestraat 109 is het noodzakelijk het aanvullend verkeersreglement in de Meiboomstraat aan te passen.
Naar aanleiding van de overdracht van de Meiboomstraat, gedeelte tussen de Sleihagestraat en de Diksmuidestraat, aan de naamloze vennootschap Truco met maatschappelijke zetel te 8830 Hooglede, Roeselarestraat 109 is het noodzakelijk het aanvullend verkeersreglement in de Meiboomstraat aan te passen. Concreet worden de voorrangsregels ter hoogte van de kruispunten met de Sleihagestraat en de Diksmuidestraat aangepast. Andere reglementeringen zijn ongewijzigd gebleven.
Aanvullend verkeersreglement Meiboomstraat
Er wordt verwezen naar de beraadslaging en beslissing tot verdaging zoals bepaald in agendapunt 8.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Meiboomstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt verdaagd naar een volgende zitting.
Naar aanleiding van de overdracht van de Meiboomstraat, gedeelte tussen de Sleihagestraat en de Diksmuidestraat, aan de naamloze vennootschap Truco met maatschappelijke zetel te 8830 Hooglede, Roeselarestraat 109 is het noodzakelijk het aanvullend verkeersreglement in de Sleihagestraat aan te passen.
Naar aanleiding van de overdracht van de Meiboomstraat, gedeelte tussen de Sleihagestraat en de Diksmuidestraat, aan de naamloze vennootschap Truco met maatschappelijke zetel te 8830 Hooglede, Roeselarestraat 109 is het noodzakelijk het aanvullend verkeersreglement in de Sleihagestraat aan te passen. Concreet wordt de voorrangsregels ter hoogte van het kruispunt met de Sleihagestraat aangepast. Andere reglementeringen zijn ongewijzigd gebleven.
Aanvullend verkeersreglement Sleihagestraat.
Er wordt verwezen naar de beraadslaging en beslissing tot verdaging zoals bepaald in agendapunt 8.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Sleihagestraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt verdaagd naar een volgende zitting.
Naar aanleiding van de inrichting van een parkeerplaats voor minder mobiele personen, is het aangewezen om het aanvullend verkeersreglement van de Grote Veldstraat aan te passen. Aan De Raad wordt gevraagd dit verkeersreglement goed te keuren.
In de Grote Veldstraat ter hoogte van het huisnummer 63 wordt een parkeerplaats voor mindervaliden ingericht. Alle overige verkeersreglementeringen in deze straat zijn ongewijzigd gebleven. In bijlage wordt het aangepast aanvullend verkeersreglement voorgelegd.
Aanvullend verkeersreglement van de Grote Veldstraat.
Er wordt verwezen naar de beraadslaging en beslissing tot verdaging zoals bepaald in agendapunt 8.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Grote Veldstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt verdaagd naar een volgende zitting.
In 2021 ondertekenden zo'n 293 gemeenten, waaronder de gemeente Staden, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0. Op heden, bijna 2 jaar na die ondertekening, moeten lokale besturen voor een eerste keer inhoudelijk rapporteren. De gemeenten engageerden zich om de doelstellingen van 4 werven te behalen.
De inhoudelijke rapportage betreffende het LEKP moet ter kennisname worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeente Staden ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28 oktober 2021.
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet worden opgemaakt en ter kennisname moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Vervolgens moet deze rapportering bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Bart Coopman vraagt wat het verschil is tussen dit rapport en het rapport dat je kan downloaden op de website "lokaalklimaatpact.be". In het rapport dat je nu kan downloaden zitten er al cijfers tot 26 februari 2022. De schepen antwoordt dat het rapport dat nu voorligt gaat over het jaar 2022. Een aantal zaken zijn natuurlijk al achterhaald zoals bv. de acties rond deelwagens en laadpunten.
Het raadslid vraagt of er een mogelijkheid is om de doelstelling tegenover de realisatie te zetten. Dit zou het document meer leesbaar maken en kan leiden tot betere opvolging. Het raadslid merkt op dat we voor bepaalde acties bovengemiddeld goed scoren en voor andere acties lopen we precies wat achter. De schepen antwoordt dat dit inderdaad zo is. Het gaat echter om een foto op 31 december 2022. De acties uit 2023 zijn hierin nog niet opgenomen (bvb. deelwagens, bufferbekkens, ...).
Concreet vraagt raadslid Coopman zich af of de 19.700 m2 ontharding op begraafplaats Staden wel een cijfer is dat klopt. De schepen antwoordt dat dit inderdaad klopt. Het vroegere grind op harde ondergrond werd verwijderd. De lavakorrels die nu werden gelegd zijn waterdoorlaatbaar. Het raadslid komt tussen en meldt dat het hem vooral gaat over het aantal m2 ontharding. Dit cijfer staat ook in het rapport. In het rapport is zichtbaar dat we een realisatiegraad van 170% halen. Klopt dit wel? Schepen Chris Verhaeghe meldt dat het waarschijnlijk gaat over de totale oppervlakte van alle onthardingen. Ook de "pijpekoppen op het einde van een straat" zitten hierbij. Op de begraafplaats gaat het om alle hoofdgangen en alle zijgangen. De schepen belooft wel dit cijfer nog eens dubbel te checken.
Raadslid Ludwig Willaert meldt enige moeite te hebben met de algemene doelstellingen op het einde van het document. De jaarlijkse energiebesparing bedraagt 5,19% t.o.v. 2019 en de CO2-besparing is een stijging van 2,8% t.o.v. 2019. Dit is echter maar een summiere evaluatie. Hoe kom je aan deze procenten? Het raadslid wenst hierover meer uitleg. Schepen Chris Verhaeghe beantwoordt de vraag van het raadslid. De energiebesparende maatregelen die werden doorgevoerd door de gemeente kunnen mooi in kaart gebracht worden. De uitstoot van de CO2 is een berekening die komt van Fluvius over het hele grondgebied. Diverse zaken hebben hiermee te maken, die de gemeente niet altijd in hand heeft bvb. doorgangswegen, industrie en huishoudens. Als landelijke gemeente met een doorgangsweg en industrie, is het moeilijk om de doelstelling te halen. Het raadslid meldt niet te twijfelen over de oorzaak maar had deze uitleg graag in dat evaluatierapport gezien.
Raadslid Bart Coopman stelt voor het gedownloade document van de website "lokaalklimaatpact.be" een beter instrument zou zijn want het is veel meer onderbouwd.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal energie- en klimaatpact.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er in investeringsproject 123 budget voorzien voor de aankoop van een perceel grond voor de aanleg van een camperplaats.
Na onderhandelingen, heeft de gemeente de mogelijkheid om het perceel aan te kopen op de hoek van de Molenstraat en de Kasteelstraat. Dit perceel heeft een totale oppervlakte van 9a70ca en is kadastraal gekend onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie B, nummer 1582/A. Dit perceel grond heeft een unieke locatie op Stadenberg met zicht op de Westhoek en het heuvelland, gelegen langs een toeristische fietsroute en leent zich uitstekend voor een camperplaats.
Het ontwerp van akte, zoals opgemaakt door notaris Soete uit Roeselare, wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De aankoop van deze grond is ten behoeve van het algemeen nut en wordt opgenomen in het openbaar domein.
Het gemeentebestuur wenst het perceel in te richten als stopplaats voor campers waar overnachting mogelijk is. Bedoeling is om het terrein zoveel als mogelijk in zijn originele vorm te behouden, met een minimale inrichting zoals aansluiting water, elektriciteit, een zitbank,... De specifieke inrichting van het terrein en de gebruiksvoorwaarden dienen nog uitgewerkt te worden.
In het meerjarenplan onder "2022/GBB/0522-00/220000/GEMEENTE/CBS/IP-123" is er een budget voorzien van 11.000,00 euro. De overeengekomen aankoopprijs van 11.000,00 euro past binnen het voorziene budget.
De waarde van het perceel werd door Geomex geschat op 11.000,00 euro (schattingsverslag van 9 mei 2022).
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker heeft een aantal concrete vragen inzake de actie "inrichten als camperplaats". Wanneer wordt het perceel in gebruik genomen? Komt er nog een gebruiksreglement en/of een inrichtingsplan hierover? Wat is de capaciteit van het perceel inzake campers?
De burgemeester geeft aan dat het gaat om een staanplaats voor campers en mobilhomes. Het gaat wel om een tijdelijke toeristische inrichting die jaarlijks in de winter zal worden opgeruimd. Er zijn tal van ideeën die nog verder moeten worden uitgewerkt (picknickplaats, extra uitkijkpunt, ...). Het gaat vooral om het inrichten van een rustplaats voor campers in de zomerperiode. Het is niet de bedoeling om vaste leidingen te voorzien. Bedoeling is dat de campers zelfvoorzienend kunnen zijn voor zo'n overnachting.
Raadslid Hans Mommerency vraagt of er een meldingsplicht komt aan de gemeente als men daar met zijn camper wil verblijven. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe alles in zijn werk zal gaan. Het is inderdaad een bestemming "agrarisch gebied". Het gaat dan ook niet om een officiële erkenning als camperplaats te krijgen. Er zal dan ook moeilijk gecommuniceerd kunnen worden als "camperplaats". De burgemeester geeft aan dat er binnen het ruimtelijke nu wordt gezocht naar een goede invulling van deze site. Er worden ook contacten gelegd met Westtoer die ons verder zullen begeleiden bij deze invulling.
Raadslid Bart Coopman is heel enthousiast over dit agendapunt en feliciteert het lokaal bestuur met de aankoop van dit perceel. Het is een fantastische locatie. Hij is er even langs geweest om die plaats beter te leren kennen. Op zo'n mooie locatie kunnen we de poort naar de Westhoek vormen. Je kunt er fietsen, je kunt er wandelen, ... Volgens het raadslid wordt dit ongetwijfeld een succes. Op die manier zetten we Staden ook toeristisch een beetje op de kaart. Het is een klein stukje grond maar een grote stap voor het toerisme in Staden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van een perceel grond, gelegen aan de hoek van de Kasteel- en Molenstraat, gekend op het kadaster onder Staden, 1ste Afdeling, Sectie B, nummer 1582/A, met een oppervlakte volgens titel en recent kadastraal uittreksel van negen are zeventig centiare (09a 70ca).
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgesteld door het kantoor van notaris Nele Soete uit Roeselare, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit goed.
Artikel 3:
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
In 2021 is de gemeente gestart met de opmaak van een 'beleidsplan ruimte' ter vervanging van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (actie 49 meerjarenplan).
De conceptnota werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 februari 2022. In een volgende fase wordt het voorontwerp opgemaakt.
Om tot robuust juridisch beleidsplan te komen is het aangewezen dat er een milieueffectenrapport wordt opgemaakt, meer bepaald een plan-MER. Deze procedure dient simultaan te lopen met de opmaak van het beleidsplan ruimte vanaf de fase voorontwerp.
De studie dient te worden opgemaakt door een studiebureau dat bevoegd is voor de opmaak van een milieueffectenrapport. De WVI, aangesteld voor de opmaak van het beleidsplan, beschikt niet over de vereiste disciplines om een plan-MER op te maken. Er dient aldus een ander extern bureau te worden aangesteld.
Het bestek voor de studieopdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Aanstellen ontwerper opmaak strategisch PLAN-MER” werd een bestek met nr. WO/ACT-49/t2023 159 opgesteld door Wonen en Omgeving.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 57.851,24 euro exclusief btw of 70.000,00 euro inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het college van burgemeester en schepenen zal de plaatsings- en gunningsprocedure voeren.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0600-00/214007/BESTUUR/CBS/0/IP-102 (ACT-49).
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestek met nr. WO/ACT-49/t2023 159 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerper opmaak strategisch PLAN-MER”, opgesteld door Wonen en Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 57.851,24 euro exclusief btw of 70.000,00 euro inclusief 21% btw.
De verkaveling Bossu ligt nabij de Kleine Veldstraat. Er is één straat voorzien. Hiervoor moet een straatnaam gekozen worden.
Het komt de gemeenteraad toe om hierover te beslissen. Na de principiële goedkeuring volgt een openbaar onderzoek waarna de definitieve beslissing terug wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op vergadering van het dagelijks bestuur van de cultuurraad op 16 maart 2022 werd advies uitgebracht over deze nieuwe straatnaam.
Er is één voorstel: Sikkelstraat.
De verkaveling ligt binnen de site van de Twee Hofsteden. Het voorstel van de cultuurraad is om daar straatnamen te hanteren die verwijzen naar landbouwwerktuigen, en de straat heeft de vorm van een sikkel.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 31 maart 2022 kennisgenomen van het advies van de cultuurraad. Het schepencollege volgt het advies van de cultuurraad en heeft beslist dit voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen.
Na deze principiële beslissing van de gemeenteraad, wordt een openbaar onderzoek gestart voor een periode van 30 dagen.
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het voorstel van de cultuurraad om de nieuwe straat in de verkaveling Bossu volgende officiële benaming "Sikkelstraat" te geven principieel goed.
Artikel 2:
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven de voorziene procedure in te zetten.
BESLUIT:
1. Raadslid Hans Mommerency heeft vastgesteld dat er gestart is met het ruimen van de grachten en baangrachten. Hij stelt echter vast dat er een paar keer gedeponeerd werd dichtbij de grachten. Het raadslid duidt erop dat de landbouwers een 1-meter strook onbewerkt moeten laten. Dit werd echter bij de werken niet altijd gerespecteerd en dit zou problemen kunnen geven. Zijn de uitvoerders van de ruimwerken hiervan op de hoogte? Schepen Chris Verhaeghe meldt dat er een duidelijke opdracht werd gegeven aan de kraanman om de 1 meterregel te respecteren. De schepen geeft aan dat in zijn eigen straat de 1 meterregel werd gerespecteerd. Het raadslid geeft aan dat het volgens hem vooral een probleem is op plaatsen waar er ook een duiker is en waar er desgevallend meer moet geruimd worden. Schepen Geert Moerkerke geeft mee dat dit nogmaals ter herinnering wordt meegegeven aan de kraanman.
2. Raadslid Marc Van Ysacker vraagt de tijdlijn omtrent het dossier parking Spanjestraat. Schepen Geert Moerkerke meldt dat het bestek in principe geagendeerd wordt op de volgende gemeenteraad.
3. Raadslid Marc Van Ysacker vraagt ook naar de stand van zaken omtrent het bouwproject op Zonneburcht. Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat het dossier goed verloopt en verder op schema zit. Het raadslid vraagt of het gebouw nog voldoende zal zijn om beide chiro's te huisvesten nu dat er toch een aantal besparingen zijn moeten gebeuren in kader van budgetcontrole.
4. Schepen Chris Verhaeghe wenst nog een aanvulling te maken omtrent het aantal m2 ontharding. De gemelde cijfers in het punt over het rapport LEKP 1.0 kloppen wel degelijk.
6. De burgemeester nodigt ieder raadslid uit tot de lentereceptie op zondag 19 maart van 11h tot 13h in de tuin van AC/DC. ER wordt wel gevraagd om vooraf in te schrijven.
7. Schepen Geert Moerkerke kondigt aan dat er op maandag 17 april om 19h een thematische gemeenteraad doorgaat omtrent de toelichting van het nieuwe mobiliteitsplan.
De voorzitter sluit de zitting op 02/03/2023 om 20:07.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter