Het schoolreglement van gemeenteschool OKIDO moet voor het volgende schooljaar 2021-2022 op een aantal punten worden gewijzigd.
De wijzigingen zijn noodzakelijk ingevolge de gewijzigde regelgeving.
De gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen is te vinden in het document (zie bijlage).
De voornaamste wijzigingen zijn:
De wijzigingen treden in werking op 1 september 2021.
Deze aanpassingen werden positief geadviseerd door de schoolraad van 10 juni 2021.
Raadslid Marc Van Ysacker stelt zich de vraag of het ICT-materiaal door de kinderen mee naar huis mag worden genomen. Het schoolreglement is niet zo duidelijk op dat vlak.
Schepen Joeri Deprez duidt dat de ICT-middelen die op school gebruikt worden, ook op school blijven. Er zijn wel toestellen ter beschikking voor kinderen die thuis niet beschikken over het nodige materiaal om de taken te kunnen vervolmaken.
Raadslid Bart Coopman stelt een vraag omtrent de turn-T-shirt op de gemeenteschool. Het raadslid meent gelezen te hebben dat de turn-T-shirt eigendom blijft van de school. Wordt dit T-shirt niet aangekocht door de ouders?
Het raadslid heeft ook nog een opmerking omtrent de voorbeelden omtrent sociale media. Het voorbeeld van Netlog is achterhaald want het bedrijf bestaat reeds verschillende jaren niet meer.
Raadslid Hans Mommerency stelt zich de vraag of dit reglement onderworpen is aan de "armoedetoets"? Volgens het raadslid zou het screenen van het reglement uit het oogpunt van gezinnen die het financieel wat moeilijker hebben, een meerwaarde kunnen zijn. Bij de bepalingen omtrent de maximumfactuur kan een verwijzing naar de welzijnsdiensten een meerwaarde zijn. Als je maar één gezin bereikt en hiermee hen verder helpt naar een mogelijke oplossing, is dit zeker een meerwaarde.
Schepen Deprez geeft aan dat er zeker aandacht is voor de kwetsbare gezinnen en dat er ook voldoende toeleiding is naar de bevoegde diensten voor hulp. Niettemin lijkt het de schepen misschien wel een goed idee om een bepaling toe te voegen in de afsprakennota met verwijzing naar de welzijnsdiensten.
Schepen Depuydt geeft bijkomend nog wat toelichting over de manier waarop op heden met kwetsbare situaties wordt omgegaan. Er is een vlotte doorverwijzing vanuit de school en/of het CLB naar de bevoegde diensten.
Raadslid Hans Mommerency erkent dat er op heden zeker voldoende acties zijn maar een bepaling in het schoolreglement hieromtrent kan ook een potentieel kanaal zijn om mensen te helpen.
Raadslid Bart Coopman wil nog een aanvulling doen in deze discussie en wijst op artikel 7§6 waar wel een eerder vage verwijzing staat naar mogelijke situaties waar hulp nodig is ("afwijkingen in uitzonderlijke omstandigheden"). Het blijft wel een beetje een vage bepaling die misschien niet zo uitnodigend is. Het mag inderdaad iets meer in de verf worden gezet en meer positief benaderd worden om het volledig tot zijn recht te laten komen.
Raadslid Marc Van Ysacker komt nog eens terug op de eerste vraag omtrent ICT-materiaal voor kinderen die thuis geen ICT-middelen ter beschikking hebben. Zijn het net ook niet die kinderen die geen toegang hebben tot internet thuis, die ook geen toestel hebben?
Schepen Joeri Deprez meldt dat er zeker acties zijn ondernomen zijn door de dienst Welzijn inzake een internetabonnement voor kwetsbare gezinnen.
Schepen Depuydt vult aan met de melding dat er in het voorbije Coronajaar diverse keren een tussenkomst werd gedaan voor de inrichting van een hotspot.
Raadslid Ludwig Willaert komt ook nog tussen in deze discussie. Hij is van mening dat het schoolreglement niet zo duidelijk is inzake het al of niet "meenemen naar huis" van ICT-middelen. Het onderscheid tussen de middelen die op school moeten blijven en de middelen die ter beschikking zijn voor kinderen die thuis geen toegang hebben tot ICT-middelen, moet duidelijker vermeld worden in de tekst van het schoolreglement. Inzake de toestellen die wel ter beschikking gesteld worden aan kinderen thuis, moet de aansprakelijkheid inzake schade of verlies ook duidelijker gestipuleerd worden.
Het raadslid besluit aldus dat het reglement niet volledig duidelijk is in de bewoordingen van de tekst. Het raadslid roept op om het reglement op dat vlak duidelijker te maken.
Na dit uitgebreide debat stelt de burgemeester voor om het voorliggende reglement goed te keuren maar in het zomerreces het reglement nader te bekijken en een vernieuwd voorstel te agenderen op de gemeenteraad van september 2021.
BESLUIT:
Artikel 1
Het gewijzigde schoolreglement voor het schooljaar 2021-2022, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Het gewijzigde schoolreglement treedt in werking op 1 september 2021.