Notulen gemeenteraad van 27 mei 2021.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen dat het management en het personeel ondernemen om een redelijke zekerheid te krijgen over:
In zitting van de gemeenteraad van 28 november 2019 werd het nieuwe kader inzake organisatiebeheersing goedgekeurd. Dit nieuwe kader is geënt op 5 belangrijke pijlers zijnde:
Voortbouwend op dit kader, werd het actieplan 2020-2025 goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2019.
Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over de vooruitgang van de acties. De doelstellingenrealisatie geeft een stand van zaken weer met betrekking tot de acties van 2020. Ter volledigheid wordt er ook de realisatiegraad van de acties in 2019 ingesloten.
Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 41, 7° en 78, 8° en artikelen 217-220.
Het actieplan organisatiebeheersing 2020-2025 vloeit voort uit het kader organisatiebeheersing dat de totale werking van de organisatie omsluit en neemt hierbij het ‘kwaliteitsdenken’ als uitgangspunt. Hierbij werden de acties opgelijst, die de organisatie de komende zes jaar inplant ter optimalisatie van de organisatie. Het spreekt voor zich dat deze oefening aansluit bij de opmaak van het strategisch meerjarenplan 2020-2025:
Om het kwaliteitsdenken structureel in te bedden in de organisatie werden acties hieromtrent voorzien in het actieplan. Hierbij is het de bedoeling dat de organisatie periodiek, zoals vastgelegd in het actieplan, inspanningen levert om vooruitgang te boeken op vlak van organisatiebeheersing.
Niettemin, voor de eenvoud en de duidelijkheid, worden de (prioritaire) acties van het strategisch meerjarenplan jaarlijks semesterieel gerapporteerd aan de raad. Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de (niet-prioritaire) acties in het kader van organisatiebeheersing in juni, zoals dit decretaal bepaald is. De doelstellingenrealisatie geeft een stand van zaken weer met betrekking tot de acties van 2020. Ter volledigheid wordt er ook de realisatiegraad van de acties in 2019 ingesloten.
Schepen Joeri Deprez verwijst naar zijn uiteenzetting over dit agendapunt in de ocmw-raad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport doelstellingenrealisatie organisatiebeheersing 2020, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het ocmw een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het ocmw en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het ocmw samen.
De gemeente en het ocmw hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de ocmw-raad moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de ocmw-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de ocmw-raad maakt.
In de gemeenteraad en ocmw-raad van 19 december 2019 werd het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld. De vaststelling van het meerjarenplan werd voorafgegaan door een traject dat als volgt beknopt kan worden weergegeven:
Daarna kwam de coronapandemie op het pad van de gemeente en het ocmw, waarop ingespeeld werd door het coronaherstelplan. In meerjarenplanaanpassing 2 werden de budgetten van 2020, 2021 en de volgende jaren aangepast aan de gekende gegevens, rekening houdend met de actualisatie van de omgevingsanalyse in het kader van Covid-19.
In de raad van 17 december 2020 kwam er nog een meerjarenplanaanpassing 3 met hierin geïntegreerd budget 2021. Na opmaak van de jaarrekening 2020 dringt zich nu een volgende meerjarenplanaanpassing 4 op.De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties uit de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting van het meerjarenplan bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant zijn voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
Het ontwerp van de meerjarenplanaanpassing bevat volgende documenten:
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het ocmw. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het ocmw apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2020 en 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor deze jaren. In het meerjarenplan van de gemeente en het ocmw worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het ocmw blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting omtrent dit agendapunt in de ocmw-raad.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (BP2020_2025-4) van het ocmw vast.
Artikel 2:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt -2.236.939,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het ocmw in 2025 bedraagt 837.245,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt -1.399.684,00 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden, dit maakt dat het beschikbaar budgettair resultaat van het ocmw in 2025 -1.399.684,00 euro bedraagt.
De autofinancieringsmarge van het ocmw in boekjaar 2025 bedraagt -2.224.429,00 euro.
Artikel 3:
De kredieten van het ocmw voor het boekjaar 2020 en 2021 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
8.944.484,00 euro |
8.985.800,00 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
7.307.799,00 euro |
7.346.318,00 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
832.369,00 euro |
56.500,00 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
805.369,00 euro |
443.369,00 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
396.455,00 euro |
411.139,00 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
0,00 euro |
0,00 euro |
Artikel 4
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.384.850,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 14.518.430,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 11.133.580,00 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 11.133.580,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 796.073,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 1.074.479,00 euro
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het ocmw een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het ocmw en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het ocmw samen.
De gemeente en het ocmw hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de ocmw-raad moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de ocmw-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad over het deel van het ocmw is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de ocmw-raad maakt.
De gemeenteraad stelde in zitting van 19 december 2019 het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vast. De vaststelling van het meerjarenplan werd voorafgegaan door een traject dat als volgt beknopt kan worden weergegeven:
Daarna kwam de coronapandemie op het pad van de gemeente en het ocmw, waarop ingespeeld werd door het coronaherstelplan. In meerjarenplanaanpassing 2 werden de budgetten van 2020, 2021 en de volgende jaren aangepast aan de gekende gegevens, rekening houdend met de actualisatie van de omgevingsanalyse in het kader van Covid-19.
In de raad van 17 december 2020 kwam er nog een meerjarenplanaanpassing 3 met hierin geïntegreerd budget 2021. Na opmaak van de jaarrekening 2020 dringt zich nu een volgende meerjarenplanaanpassing 4 op.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties uit de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting van het meerjarenplan bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant zijn voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan bevat volgende documenten:
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeenten en die van het ocmw. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het ocmw apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2020 en 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor deze jaren. In het meerjarenplan van de gemeente en het ocmw worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het ocmw blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn toelichting omtrent dit agendapunt in de ocmw-raad.
BESLUIT:
Artikel 1 :
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2025-4) van de gemeente vast.
Artikel 2:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt -1.147.921,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt 13.681.185,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 12.533.264,00 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt 12.533.264,00 euro.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt 3.020.501,00 euro.
Artikel 3:
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2020 en 2021 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
11.924.693,00 euro |
11.487.958,00 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
14.866.492,00 euro | 14.866.492,00 euro |
Totaal investeringsuitgaven | 7.546.915,00 euro | 5.106.058,00 euro |
Totaal investeringsontvangsten | 1.680.953,00 euro | 1.192.309,00 euro |
Totaal financieringsuitgaven | 705.096,00 euro | 822.251,00 euro |
Totaal financieringsontvangsten | 49.529,00 euro | 48.574,00 euro |
Artikel 4:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.384.850,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 14.518.430,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt 11.133.580,00 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt 11.133.580,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge in boekjaar 2025 bedraagt 796.073,00 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 1.074.479,00 euro
Jaarlijks dient het lestijdenpakket voor de gemeenteschool OKIDO te worden vastgesteld door de gemeenteraad.
De teldag van 1 februari 2021 resulteerde in volgende lestijden basisomkadering voor gemeenteschool OKIDO: 166 gesubsidieerde lesuren en 21 SES-lestijden. Deze lestijden werden toegekend op basis van een leerlingenaantal van 129 op 1 februari 2021.
Er worden maximaal 24 PWB-uren toegevoegd aan dit pakket aan basisomkadering waarvan 2 uren specifiek worden ingezet voor ICT-ondersteuning in de nieuwe scholengemeenschap.
Er kunnen dus maximaal 211 lesuren aangewend worden voor het lestijdenpakket in de gemeenteschool voor het schooljaar 2021-2022.
Aanwending van het lestijdenpakket
Het resterend aantal lestijden (211-155 = 56 maximaal) wordt ingezet in het kader van opsplitsen grote klas L1, project STEM-STEAM, extra zorg voor anderstalige leerlingen, ICT (Digisprong), ...
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert wenst een vraag te stellen omtrent de keuze uit de vorige legislatuur voor een nieuw CLB. Werd dit item besproken in de onderhandelingen met de nieuwe scholengemeenschap? Denkt het bestuur na over een eventuele overstap naar een ander CLB?
Schepen Joeri Deprez geeft aan dat onze aansluiting bij het CLB van het GO! nooit een issue was in de onderhandelingen voor de nieuwe scholengemeenschap. Dit is voor de nieuwe scholengemeenschap zeker geen probleem.
De schepen meldt ook dat de samenwerking van het CLB op heden leidt tot een grote tevredenheid zowel op vlak van leerlingenbegeleiding als op vlak van begeleiding in de Covid-pandemie. Op heden is er dan ook geen reden om na te denken over een procedure voor een nieuw CLB.
Raadslid Hans Mommerency wil meer uitleg omtrent de ICT-uren die voorzien zijn in het voorliggende lestijdenpakket. De voorliggende notule is voor hem niet volledig duidelijk: er zijn 2 uren voor een ICT-coördinator die ingezet wordt in de scholengemeenschap. Is het niet nodig om ook uren te voorzien voor de eigen school? Dit werd in het verleden als belangrijk aangeduid. Bijkomend argument hiervoor is ook de extra middelen die voorzien zijn voor extra ICT-middelen.
Schepen Joeri Deprez duidt dat de stelling van het raadslid niet volledig klopt. Er zijn enerzijds 2/36 die gesubsidieerd worden vanuit het lestijdenpakket (gesubsidieerd door het ministerie) en die ingezet worden binnen de eigen schoolwerking. Daarnaast worden 2 uren uit de pot van PWB-uren ter beschikking gesteld aan de scholengemeenschap, de bedoeling is vooral om OKIDO te laten bijbenen op ICT-vlak in de scholengemeenschap. Samengevat zijn er dus 4 uren die ingezet worden voor ICT (2 uit het lestijdenpakket en 2 uit PWB-uren) waarvan 2 uren die specifiek worden ingezet in de scholengemeenschap.
BESLUIT:
Artikel 1:
Op basis van de berekening van de basisomkadering, gebaseerd op 129 leerlingen op basis van de teldag op 1 februari 2021, wordt het aantal lestijden in de gemeentelijke lagere school Staden aangewend op basis van 166 gesubsidieerde lesuren aangevuld met 21 SES-lestijden en maximaal 24 PWB-uren waarvan 2 specifiek worden ingezet als ICT-ondersteuning in de nieuwe scholengemeenschap, als volgt:
Aanwending:
Het resterend aantal lestijden (211-155 = 56 maximaal) wordt ingezet in kader van opsplitsen grote klas L1, project STEM-STEAM, extra zorg voor anderstalige leerlingen, ICT (Digisprong), ...
Het schoolreglement van gemeenteschool OKIDO moet voor het volgende schooljaar 2021-2022 op een aantal punten worden gewijzigd.
De wijzigingen zijn noodzakelijk ingevolge de gewijzigde regelgeving.
De gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen is te vinden in het document (zie bijlage).
De voornaamste wijzigingen zijn:
De wijzigingen treden in werking op 1 september 2021.
Deze aanpassingen werden positief geadviseerd door de schoolraad van 10 juni 2021.
Raadslid Marc Van Ysacker stelt zich de vraag of het ICT-materiaal door de kinderen mee naar huis mag worden genomen. Het schoolreglement is niet zo duidelijk op dat vlak.
Schepen Joeri Deprez duidt dat de ICT-middelen die op school gebruikt worden, ook op school blijven. Er zijn wel toestellen ter beschikking voor kinderen die thuis niet beschikken over het nodige materiaal om de taken te kunnen vervolmaken.
Raadslid Bart Coopman stelt een vraag omtrent de turn-T-shirt van de gemeenteschool. Het raadslid meent gelezen te hebben dat de turn-T-shirt eigendom blijft van de school. Wordt dit T-shirt niet aangekocht door de ouders?
Het raadslid heeft ook nog een opmerking omtrent de voorbeelden van sociale media. Het voorbeeld van Netlog is achterhaald want het bedrijf bestaat reeds verschillende jaren niet meer.
Raadslid Hans Mommerency stelt zich de vraag of dit reglement onderworpen is aan de "armoedetoets"? Volgens het raadslid zou het screenen van het reglement uit het oogpunt van gezinnen die het financieel wat moeilijker hebben, een meerwaarde kunnen zijn. Bij de bepalingen omtrent de maximumfactuur kan een verwijzing naar de welzijnsdiensten een meerwaarde zijn. Als je maar één gezin bereikt en hiermee hen verder helpt naar een mogelijke oplossing, is dit zeker een meerwaarde.
Schepen Deprez geeft aan dat er zeker aandacht is voor de kwetsbare gezinnen en dat er ook voldoende toeleiding is naar de bevoegde diensten voor hulp. Niettemin lijkt het de schepen misschien wel een goed idee om een bepaling toe te voegen in de afsprakennota met verwijzing naar de welzijnsdiensten.
Schepen Depuydt geeft bijkomend nog wat toelichting over de manier waarop op heden met kwetsbare situaties wordt omgegaan. Er is een vlotte doorverwijzing vanuit de school en/of het CLB naar de bevoegde diensten.
Raadslid Hans Mommerency erkent dat er op heden zeker voldoende acties zijn maar een bepaling in het schoolreglement hieromtrent kan ook een potentieel kanaal zijn om mensen te helpen.
Raadslid Bart Coopman wil nog een aanvulling doen in deze discussie en wijst op artikel 7§6 waar wel een eerder vage verwijzing staat naar mogelijke situaties waar hulp nodig is ("afwijkingen in uitzonderlijke omstandigheden"). Het blijft wel een beetje een vage bepaling die misschien niet zo uitnodigend is. Het mag inderdaad iets meer in de verf worden gezet en meer positief benaderd worden om het volledig tot zijn recht te laten komen.
Raadslid Marc Van Ysacker komt nog eens terug op de eerste vraag omtrent ICT-materiaal voor kinderen die thuis geen ICT-middelen ter beschikking hebben. Zijn het net ook niet die kinderen die geen toegang hebben tot internet thuis, die ook geen toestel hebben?
Schepen Joeri Deprez meldt dat er zeker acties zijn ondernomen zijn door de dienst Welzijn inzake een internetabonnement voor kwetsbare gezinnen.
Schepen Depuydt vult aan met de melding dat er in het voorbije Coronajaar diverse keren een tussenkomst werd gedaan voor de inrichting van een hotspot.
Raadslid Ludwig Willaert komt ook nog tussen in deze discussie. Hij is van mening dat het schoolreglement niet zo duidelijk is inzake het al of niet "meenemen naar huis" van ICT-middelen. Het onderscheid tussen de middelen die op school moeten blijven en de middelen die ter beschikking zijn voor kinderen die thuis geen toegang hebben tot ICT-middelen, moet duidelijker vermeld worden in de tekst van het schoolreglement. Inzake de toestellen die wel ter beschikking gesteld worden aan kinderen thuis, moet de aansprakelijkheid inzake schade of verlies ook duidelijker gestipuleerd worden.
Het raadslid besluit aldus dat het reglement niet volledig duidelijk is in de bewoordingen van de tekst. Het raadslid roept op om het reglement op dat vlak duidelijker te maken.
Na dit uitgebreide debat stelt de burgemeester voor om het voorliggende reglement goed te keuren maar in het zomerreces het reglement nader te bekijken en een vernieuwd voorstel te agenderen op de gemeenteraad van september 2021.
BESLUIT:
Artikel 1
Het gewijzigde schoolreglement voor het schooljaar 2021-2022, zoals bepaald in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Het gewijzigde schoolreglement treedt in werking op 1 september 2021.
In functie van het kanaliseren van het zwaar verkeer in Staden en specifiek voor Westrozebeke wenst de gemeente een verbindingsweg te realiseren tussen de Sint-Elooistraat en de Poelkapellestraat (N313). Deze verbindingsweg komt in de plaats van de reeds bestaande omleiding voor zwaar vervoer die loopt over de Pereboomstraat en Foncieregoedstraat. Beide straten zijn landbouwwegen waarvan het profiel niet geschikt is voor intensief gebruik en niet geschikt is voor verkeer in beide richtingen. De nieuwe verbindingsweg krijgt een aangepast profiel geschikt voor intensief gebruik, geschikt voor zwaar verkeer en geschikt voor een dubbele rijrichting.
Het eerste deel van de verbindingsweg loopt over de Pereboomstraat, die moet worden aangepast. Het tweede deel is een nieuw aan te leggen stuk dat de verbinding maakt tussen de Pereboomstraat en de Ommegang West, die reeds een aangepast profiel heeft. Dit deel loopt over de gronden van Westvlees, die partner wordt in dit project.
Met de aanleg van de nieuwe verbindingsweg wordt het ook mogelijk om het deel Ommegang West ter hoogte van het bedrijf Westvlees te privatiseren en over te dragen naar het bedrijf zodat de bedrijfssite, gelegen op beide zijden van de Ommegang West, terug één aaneengesloten geheel vormt. Dit zorgt ervoor dat de ontsluiting van het bedrijf eenduidiger wordt en de interne mobiliteit op de bedrijfssite eenvoudiger en efficiënter wordt.
Gemeente Staden en Westvlees nv willen zich engageren om dit project samen te realiseren. Een eerste stap in deze samenwerking, met het oog op de realisatie van de verbindingsweg, is een intentie-overeenkomst waarin de doelstelling, wederzijdse engagementen, timing en taakafspraken zijn opgenomen.
De intentie-overeenkomst wordt op heden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad waarna deze door beide partijen kan worden ondertekend.
De realisatie van de verbindingsweg geeft uitvoering aan Actie 48 uit het strategisch meerjarenplan: "Aanleggen van een verbindingsweg rond Westrozebeke voor zwaar vervoer". De intentie-overeenkomst is een eerst formele stap in functie van de uitvoering die voorzien is in 2024.
Voor het opstellen van de intentie-overeenkomst heeft de gemeente zich laten bijstaan door Publius (meester Steve Ronse).
De intentie-overeenkomst omvat geen financiële engagementen. De middelen voor de aanleg van de weg zijn voorzien in 2024. In een nog op te stellen financieel plan moet de financiering gedetailleerd worden waarin ook de grondoverdrachten tussen beide partijen worden opgenomen.
Ontwerp van intentie-overeenkomst.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker merkt op dat er op de Ommegang diverse kapelletjes staan. Het is dan ook belangrijk om hieraan voldoende aandacht te schenken zodat dit historisch waardevol erfgoed zeker bewaard kan worden.
Raadslid Hans Mommerency merkt volgende zaken op en is van mening dat er voldoende transparantie moet zijn naar het bedrijf toe. Het raadslid ziet twee aandachtspunten terzake:
1.De Vlaamse overheid zet in op zo veel mogelijk ontharden, terwijl hier sprake is van een groot stuk verharding;
2. De Vlaamse overheid zet in op het minimalistisch aansnijden van openbare ruimtes, in dit dossier wordt heel wat openbare ruimte aangesneden.
Het raadslid is van mening dat hierover in de volgende fase duidelijkheid moet komen. Over deze pijnpunten in het Vlaamse beleid dient wel transparant gecommuniceerd worden met het bedrijf.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat het hele dossier werd afgetoetst met de provincie en met de Vlaamse Overheid. Er is nog wel wat schaafwerk nodig en verdere uitdieping, maar beide hogere overheden ondersteunen deze plannen en willen hierover verder denken.
BESLUIT:
Artikel 1.
Het ontwerp van intentie-overeenkomst tussen de gemeente Staden en Westvlees nv in functie van de realisatie van de verbindingsweg weg tussen Sint-Elooistraat en Poelkapellestraat wordt goedgekeurd.
Deze actie is opgenomen in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsdoelstelling: BD-10: ENGAGEERT: Staden creëert kansen voor ontplooiing en ontmoeting in een stressarme gemeente, nl. actieplan: AP10.2: Verhogen van de engagementen vanuit de burgers.
Actie 192 handelt over een sponsoringformule voor rustbanken. Staden vindt het belangrijk dat inwoners zich kunnen verbinden met een zitbank en dat verenigingen en/of non-profitorganisaties zich bekend kunnen maken door op een zitbank een naamplaatje met hun gegevens aan te brengen.
Artikel 40 en 41, 2, 2° van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
Op basis van bovenstaande motivatie stelt het college van burgemeester en schepenen een retributiereglement "sponsoring zitbanken" voor, waarbij zitbanken gesponsord kunnen worden.
Er wordt met twee categorieën zitbanken gewerkt. De retributie van 250,00 euro heeft betrekking op een gewone, courante zitbank. De retributie van 500,00 euro heeft betrekking op een nieuwe zitbank die een vernieuwing in de omgeving betekent.
Hieromtrent wordt gewerkt met een passende raamovereenkomst aankoop van zitbanken.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert merkt een discrepantie op tussen de notule en het reglement. Bedrijven worden in het reglement uitgesloten maar in de notule worden die wel vermeld.
De schepen antwoordt dat het reglement de juiste versie is. Het is de bedoeling om bedrijven te weren van dit reglement. Bij navraag bij collega-besturen en de eventuele problemen hieromtrent, werd beslist de mogelijkheid om een zitbank te sponsoren te beperken voor particulieren en verengingen.
De notule is aldus verkeerd opgemaakt en wordt in die zin aangepast.
Raadslid Ludwig Willaert informeert nog naar het onderhoud van de banken. Wie staat hiervoor in. De schepen antwoordt dat de gemeente instaat voor het onderhoud van de banken.
BESLUIT:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het retributiereglement "sponsoring zitbanken", zoals bepaald in bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 2
Dit retributiereglement treedt in werking op 1 juli 2021.
Actie 175 van het meerjarenplan van het meerjarenplan 2020-2025 luidt als volgt: "Aankopen van grond voor de aanplant van één boom per inwoner". De gemeente heeft aldus het voornemen om deze legislatuur voor elke Stadenaar een boom te planten of afgerond 11.000 bomen te planten. Hiervoor is er minstens 5 ha grond nodig. In de omgeving van het speelbos in Staden lijkt het aangewezen om te voorzien in deze extra bomen.
In het kader van deze actie en het voornemen om de groene ruimte rond het speelbos te verruimen en op te waarderen, heeft het gemeentebestuur een akkoord bereikt voor de volgende aankoop: perceel kadastraal gekend onder Staden, 1e afdeling, sectie E, 809A voor een oppervlakte van 1.640 m2 en daarbij aansluitend perceel 810B met een oppervlakte van 120 m2.
Na onderhandelingen ondertekenden de eigenaars een verkoopbelofte betreffende perceel hooiland, 1e afdeling, sectie E, 809A met een oppervlakte van 1.640 m2. In deze verkoopbelofte wordt bepaald dat er een optie wordt gesteld aan de gemeente Staden voor aankoop binnen de 6 maanden voor een aankoopprijs van 11.480,00 euro. Gelijklopend hiermee ondertekenden de eigenaars een belofte "afstand van gebruik" voor twee percelen, enerzijds perceel 809A dat ze verkopen en anderzijds perceel 810B die ze gebruiken maar die juridisch niet aan hen toebehoort. Deze belofte houdt een vergoeding in van 880,00 euro.
Aldus kan de gemeente overgaan tot aankoop en ingebruikname van de percelen 809A (1.640 m2) en 810B (120 m2) voor een totaalprijs van twaalfduizend driehonderd zestig euro (12.360,00 euro). Deze prijs omvat zowel de vergoeding voor de eigendom als de vergoeding voor de beëindiging van het gebruik van beide genoemde percelen.
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 3 juni 2021 kennis van deze verkoopbelofte en belofte "afstand van gebruik". Het ontwerp van authentieke akte werd voorbereid door de commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid en ligt nu ter goedkeuring van de gemeenteraad voor.
De aankoop van dit perceel kadert in een ruimere beleidsvisie, de bewuste perceeltjes zijn voor de gemeente van een grote strategische waarde omwille van diverse redenen:
De aankoop van deze grond is aldus ten behoeve van het algemeen nut en om opgenomen te worden in het openbaar domein.
De onderhandelingen werden gevoerd door de commissaris bij afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door de landmeter op 8 januari 2021. Op basis van het schattingsverslag van de landmeter heeft de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties deze aankoop geviseerd en bepaalt hij deze totale vergoeding voor beide percelen, vrij van gebruik op 12.360,00 euro.
Er werd op 31 mei 2021 een visum verleend door de financieel directeur omtrent deze aankoop.
Er is voldoende krediet aanwezig op artikel 2021/ACT-175/0340-00/220000/GEMEENTE/CBS/IP_064 voor het financieren van deze aankoop.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de aankoop en de afstand van gebruik van de percelen landbouwland, kadastraal gekend onder Staden, 1e afdeling, sectie E, 809A voor een oppervlakte van 1.640 m2 en daarbij aansluitend perceel 810B met een oppervlakte van 120 m2 voor een totaalprijs van twaalfduizend driehonderd zestig euro
(12.360,00 euro), goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgesteld door de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit goed.
Artikel 3:
De gemeenteraad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
Actie 188 van het meerjarenplan 2020-2025 bepaalt de aankoop van de woning gelegen in de Hospitaalstraat, aanpalend aan AC/DC. Deze aankoop gebeurt in het kader van de ontwikkeling van de dienstverlening op de site van het gemeentehuis, meer bepaald voor de huisvesting van het lokaal commissariaat van de politie. De herlokalisatie van het lokaal commissariaat is een nieuwe stap in het kader van de geïntegreerde dienstverlening van het lokaal bestuur.
Het gaat om het woonhuis gelegen op 2 percelen die kadastraal gekend zijn onder Staden, 1e afdeling, Sectie A, 1119E3 en 1119F3 met een oppervlakte van 11a89ca.
Na diverse gesprekken werd in de loop van het voorjaar een mondeling akkoord bereikt met de eigenaars van de woning omtrent de aankoopprijs van 255.000,00 euro. Dit akkoord werd bevestigd via mail op 26 januari 2021.
Er werd een ontwerp van akte opgesteld door de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties die op heden ter goedkeuring door de gemeenteraad voorligt.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door een landmeter op 15 januari 2021.
De overeengekomen aankoopprijs van 255.000,00 euro ligt onder de geschatte venale waarde in dit verslag.
In het strategisch meerjarenplan is 260.000,00 euro voorzien onder actie 188.
- ontwerp van akte, opgesteld door de commissaris van Vastgoedtransacties
- bodemattest
- schattingsverslag van 15 januari 2021
- (voorwaardelijk) visum financieel directeur van 16 juni 2021
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de aankoop van de woning gelegen te 8840 Staden, Hospitaalstraat goed voor de aankoopprijs van 255.000,00 euro. Deze woning is gelegen op 2 percelen kadastraal gekend onder Staden, 1e afdeling, Sectie A, 1119E3 en 1119F3 met een oppervlakte van 11a89ca.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgesteld door de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 3:
De gemeenteraad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
Na realisatie van de nieuwe kantine voor SK Westrozebeke wil de gemeente de oude kantine, die in slechte staat is, slopen, alsook de berging die één geheel vormt met de oude kantine. De berging is echter nog in gebruik.
Om de kantine en de berging te kunnen slopen moet er eerst worden voorzien in een nieuwe berging die ook iets ruimer is. Aan de club is voorgesteld om de nieuwe berging aan te bouwen tegen de bestaande kleedkamers. Zo krijgen we een compact geheel, centraal gelegen op de site en gemakkelijk bereikbaar voor de twee voetbalterreinen.
Vanuit de doelstelling van het gemeentebestuur om meer ruimte te geven aan de verenigingen om hun eigen infrastructuur verder uit te bouwen, uit te breiden of te onderhouden, is met SK Westrozebeke overeengekomen dat zij zelf de nieuwe berging realiseren. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van een investeringstoelage van 30.000,00 euro.
De grond waarop de berging wordt gebouwd wordt in erfpacht gegeven aan de club zodat zij ook na realisatie verder de verantwoordelijkheid op zich nemen om het gebouw te beheren en te onderhouden. Het aangrenzend gebouw met kleedkamers en sanitair wordt mee opgenomen in de erfpacht zodat ze het zakelijk recht krijgen over het volledige gebouw.
Het zakelijk recht betreft een erfpacht van 27 jaar en omvat de bestaande kleedkamers met sanitair en vergaderruimte en aansluitend een stuk grond voor het oprichten van de berging.
De Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, maakte hiervoor een ontwerp authentieke akte. Die ligt nu ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Erfpacht is het recht om het volle genot te hebben van een onroerend goed, in dit geval de grond, die eigendom is van iemand anders. Door een erfpacht te vestigen op een onroerend goed doorbreek je het recht van natrekking (dit recht houdt in dat de eigenaar van de grond automatisch eigenaar is van alle gebouwen en/of goederen die op de grond worden gevestigd).
De erfpachtakte betreft volgende afspraken:
- zakelijk recht van erfpacht op de kadastrale percelen 282L2 en deel van 228S;
- de erfpachtvergoeding wordt vastgelegd op 500,00 euro (jaarlijks indexeerbaar) voor de totale erfpacht;
- de erfpacht wordt aangegaan voor 27 jaar vanaf 1 juli 2021.
De jaarlijkse erfpachtvergoeding wordt vastgelegd op 500,00 euro (jaarlijks indexeerbaar) voor de totale erfpacht.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt voorafgaandelijk dat de CD&V-fractie dit punt zal goedkeuren maar toch wil het raadslid een bezorgdheid delen met de raadsleden. Het raadslid is bekommerd of de verschillende verenigingen (voetbalclubs en jeugdverenigingen) die in het recente verleden een erfpachtovereenkomst hebben gekregen, voldoende op de hoogte zijn van de bijhorende verplichtingen die hieraan gekoppeld zijn. Neemt de gemeente het soms niet te gemakkelijk op door alle verantwoordelijkheid, onderhoud en kosten ten laste te leggen van de clubs. De toekomst zal uitwijzen of de keuze van de verantwoordelijkheid bij de verenigingen te leggen, de beste keuze is.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan de bezorgdheid van het raadslid te begrijpen. Maar de tussenkomst van het raadslid stelt het allemaal wel wat zwart-wit. Alle afspraken worden heel nauwgezet met de clubs besproken. Het bestuur trekt duidelijk de kaart van "elkaar treffen in het midden". Het budget van de bouwkalender werd ook opgetrokken naar 50.000,00 euro. De verenigingen worden zeker niet in de steek gelaten. Het is echter belangrijk dat de verenigingen ook zelfstandig en met veel vertrouwen vanuit de gemeente, omgaan met de accomodatie. De gemeente stelt zich op als partner en bij problemen, weten de verenigingen de gemeente wel te vinden voor een mogelijke oplossing.
BESLUIT:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van authentieke akte goed, opgesteld door afdeling vastgoedtransacties, waarvan ontwerp in bijlage bij deze beslissing, tot het vestigen van een recht van erfpacht met vzw Sportkring Westrozebeke vanaf 1 juli 2021, voor een periode van 27 opeenvolgende jaren op de percelen kadastraal gekend onder Staden, 3de afdeling, sectie B, percelen 282L2 en deel van 228S.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgesteld door de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 3:
De gemeenteraad machtigt de commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties om namens de gemeente de authentieke akte te ondertekenen.
Het tracé van 'sentier nr. 45' situeert zich tussen de Walstraat en Soetestraat. Dit tracé heeft een lengte van ongeveer 50m en situeert zich volledig op een private eigendom.
Op verzoek van de eigenaars van het perceel is voorgesteld om een deel van deze gemeenteweg te verleggen. Het te verleggen deel wordt verplaatst naar de rand van hun perceel. Het dossier is opgemaakt door een landmeter.
Het voorstel tot gedeeltelijke verlegging is voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2021. Tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 12 april 2021 tot en met 11 mei 2021 heeft de gemeente geen bezwaren of opmerkingen ontvangen.
De definitieve vaststelling van de verlegging met het bijhorende rooilijnplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
Procedure:
Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:
Het openbaar onderzoek na de voorlopige vaststelling liep van 12 april 2021 tot en met 11 mei 2021.
De gemeente heeft geen bezwaren of opmerkingen ontvangen.
Er zijn geen financiële gevolgen. De verlegging geeft geen aanleiding tot een meerwaarde, noch een minwaarde.
Dossier voor de gedeeltelijke verlegging sentier nr. 45, opgemaakt door de landmeter:
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke verlegging van sentier nr. 45, gelegen tussen de Walstraat en de Soetestraat te Staden, goed.
Het plan, opgemaakt door de landmeter met referentie 2021/018/p1, vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan, opgemaakt door de landmeter met referentie 2021/018/p1, definitief vast.
Het rooilijnplan vormt één geheel met deze beslissing.
De provincie heeft op vraag van het bedrijf Mol Cy, gevestigd langs de Diksmuidestraat, het initiatief genomen tot opmaak van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) 't Roosleen. Doelstelling van het uitvoeringsplan is verdere uitbreiding van het bedrijf mogelijk te maken in oostelijke richting, op de gronden van het voormalig serrebedrijf Bostoen.
Na de startnota en vervolgens het voorontwerp is nu het ontwerp opgemaakt. Het ontwerp van het PRUP 't Roosleen is voorlopig vastgesteld door de provincieraad in zitting van 22 april 2021.
Het daaropvolgende openbaar onderzoek loopt van 17 mei 2021 tot en met 16 juli 2021. Tijdens de periode van het openbaar onderzoek kan de gemeenteraad haar advies uitbrengen over het ontwerp.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het ontwerp PRUP 't Roosleen gunstig te adviseren.
Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen ten aanzien van het voorontwerp.
Het advies van de gemeente op het voorontwerp was gunstig (besluit CBS van 14 januari 2021). De adviezen van de overige instanties gaven geen aanleiding tot inhoudelijke wijzigingen van het plan.
Naar aanleiding van het advies van MOW werd de keuze om de Meiboomstraat tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat op te nemen in de bedrijfssite verder onderzocht. De keuze om dit deel te privatiseren blijft behouden.
Het openbaar onderzoek loopt van 17 mei 2021 tot en met 16 juli 2021.
Het advies inzake het ontwerp dient te worden overgemaakt aan de provincie tegen uiterlijk 16 juli 2021.
Het volledig dossier is te raadplegen op de website van de provincie West-Vlaanderen : https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-t-roosleen-staden
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Hans Mommerency dient een amendement in op dit agendapunt namens de CD&V-fractie. Dit amendement ziet eruit als volgt:
"De gemeenteraad Staden brengt voor dit Rup een voorwaardelijk gunstig advies in.
De op te nemen voorwaarden zijn :
* Bij privatisering van de Meiboomstraat dient binnen de contouren van het RuP:
* De bepalingen met betrekking tot de huidige ontsluiting op de Sleihagestraat en de gekoppelde stedenbouwkundige voorschriften met betrekking tot de groenbuffer daar dienen duidelijker bepaald te worden.
Het raadslid wijst ook op een bepaalde passage in de tekst. Deze tekst is al geruime tijd onderweg. Het raadslid merkt op dat er in de tekst nog altijd sprake is van "aan te leggen trajecten" terwijl er op vandaag effectief al een ontsluiting is. Het lijkt dan ook aangewezen om in de tekst te spreken van de "huidige ontsluitingen" in plaats van "de aan te leggen ontsluitingen".
Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat de Open VLD-fractie het amendement niet zal goedkeuren. Er werd bekeken om langs het bestaande traject van de Meiboomstraat een nieuw fietstraject te realiseren maar dit leek niet haalbaar. Vanuit Oostnieuwkerke is er een veilig gelijklopend fietstraject via de Nieuwkerkhofstraat en de Gemeenhofstraat die dan uitgeeft op de N36 richting Roeselare. De keuze om het stukje Meiboomstraat af te sluiten, is zeker verantwoord. Op basis van tellingen is duidelijk dat de grootte van het fietsverkeer niet doorweegt ten opzichte van het knippen van dit stuk Meiboomstraat. Daarenboven maakt dit stukje ook geen deel uit van het recreatief fietsnetwerk en van het provinciaal functioneel fietsroutenetwerk.
Er wordt wel opgemerkt dat de fietsers die het nog gebruiken vooral de oversteek maken richting Hooglede. Dit is een eerder gevaarlijke beweging. Vandaar zou dit fietsverkeer toch beter via het rondpunt en de bestaande fietsoversteek gebeuren. Aan het gewest wordt wel aangedrongen om het rondpunt optimaal te onderhouden inzake wegmarkeringen, wegbelijning,... De burgemeester wijst ook op de eigen inspanning van de gemeente: in het meerjarenplan is de optimalisering en het fietsveiliger maken van de Sleihagestraat voorzien.
Met betrekking tot het groenscherm wordt dit inderdaad afgestemd met het serrebedrijf. De kopers zullen na de aankoop alle geldende erfdienstbaarheden moeten respecteren.
Op basis van al deze elementen, wordt voorgesteld het "gunstig advies" te behouden.
Raadslid Marc Van Ysacker bevraagt nog wat bedoeld wordt met een testroute voor vrachtwagens. De burgemeester geeft duidelijk aan dat het geprivatiseerde traject van de Meiboomstraat niet dubbel kan gebruikt worden. Er is dus geen fietsverkeer mogelijk langs dit geprivatiseerde traject.
Omtrent het fietsverkeer heeft de burgemeester een overzicht gegeven van mogelijke veilige fietsalternatieven. In functie van de hoeveelheid fietsverkeer die uit het MER-onderzoek is naar voor gekomen, zijn deze alternatieven voldoende en is het niet de moeite om nog een alternatief aan te leggen.
Raadslid Hans Mommerency meldt dat het telwerk van de MER zich baseert op de huidige cijfers en niet op de toekomstige cijfers. Het raadslid meldt dat er op het terrein (vb. in de groenzone of zelfs aan de rand van de groenzone) een alternatief fietstraject kan worden gevonden. Het raadslid is van mening dat het toeleiden van fietsers naar het rondpunt, geen veilige fietsroute betekent. Het raadslid betreurt dan ook dat de meerderheidspartij het constructieve voorstel niet volgt.
De burgemeester geeft aan dat er geen allesomvattende oplossing is maar dat de beleidsploeg het nodige doet om het veilig fietsverkeer te garanderen in dit dossier.
Overeenkomstig artikel 19 van het huishoudelijk reglement wordt na dit debat aldus overgegaan tot stemming van het amendement van de CD&V-fractie.
De stemming levert volgend resultaat op:
Het amendement is aldus verworpen.
Vervolgens wordt overgegaan tot stemming van het voorliggende agendapunt.
BESLUIT:
Artikel 1:
De ontwerp provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 't Roosleen wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Het advies wordt overgemaakt aan de provincie tegen uiterlijk 16 juli 2021.
In 2020 klopte SK Westrozebeke vzw aan bij het gemeentebestuur. De oude kantine en daarbij horende berging waren sterk verouderd en er was dringend nood aan een nieuwe berging. De vzw gaf aan dat een grotere berging aan de orde was voor de vlotte werking van de club. De oude berging wordt na het plaatsen van de nieuwe berging verwijderd.
Het gemeentebestuur wil Stadense verenigingen de ruimte geven om eigen infrastructuur uit te bouwen, uit te breiden of te onderhouden. Zo wil ze de werking van haar verenigingsleven een warm hart toedragen.
Het voorstel is doorgesproken met SK Westrozebeke vzw op diverse overlegmomenten. Voor de realisatie van de renovatie wenst de vzw beroep te doen op volgende middelen, een investeringstoelage van 30.000,00 euro, conform het goedgekeurde budget 2020 in de gemeenteraad van 20 december 2019.
Voor de toekenning van de nominatieve toelage is het aangewezen een protocol op te stellen dat een aantal afspraken duidelijk vastlegt. Het voorstel van protocol ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
In het protocol wordt ook het engagement aangegaan om de kleedkamers op te nemen in een erfpachtovereenkomst. Het afsluiten van een erfpacht past in de verdere verzelfstandiging van de verenigingen en sportclubs.
Het protocol legt een aantal afspraken en verplichtingen vast voor beide partners voor de aanwending en toekenning van de nominatieve toelage. In een notendop gaat het over volgende bepalingen:
Het gedetailleerde overzicht van bepalingen vind je in het voorstel 'Protocol investeringstoelage bouwen berging SK Westrozebeke' in bijlage. Na goedkeuring van de gemeenteraad wordt het protocol ondertekend door beide partijen. Het ondertekende protocol moet zorgen voor een goede verstandhouding en correcte verantwoording bij de aanwending van de nominatieve toelage.
Om deze nominatieve toelage goed te keuren gaat de vzw twee engagementen aan:
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
Raadslid Miet Vandenbulcke merkt op dat er nog een fout staat in de investeringstoelage. Er is daar sprake van SK Staden en niet SK Westrozebeke.
Deze administratieve vergissing wordt rechtgezet.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ontwerp 'Protocol investeringstoelage bouw berging SK Westrozebeke' goed.
1. Raadslid Bart Coopman stelt een vraag omtrent de skate-accomodatie die voorzien is in het meerjarenplan. Hij heeft ergens gelezen dat een locatie wordt voorzien in de nabijheid van het SWOK. Het raadslid wenst te informeren of dit een tijdelijke accommodatie is of het wel degelijk gaat om een vaste accommodatie. De burgemeester geeft aan dat het wel degelijk gaat om een vaste accommodatie die is voorzien in het meerjarenplan. Er werd reeds een offerte opgevraagd. Er blijkt een klein budgettekort, dat zal worden bijvoorzien in een volgende meerjarenplanaanpassing. De levering van de accommodatie kan pas gebeuren in het voorjaar 2022. Schepen Gwendolyn Vandermeersch vult aan dat er wel een skatekamp doorgaat waarvoor tijdelijke en losse onderdelen worden geplaatst op de parking van de sporthal.
2. Raadslid Sarah Van Walleghem heeft een vraag omtrent het GRUP Wankaarde bis. Wat is de stand van zaken hieromtrent en krijgen de burgers nog de kans om inspraak te hebben. Er leven veel vragen hieromtrent. Heel wat mensen hebben niet altijd de juiste informatie. De burgemeester antwoordt dat hij niet meer nieuws kan geven dan de vorige keer. De burgemeester meldt dat heel wat mensen langsgekomen zijn bij de diensten om meer informatie te krijgen. Het proces loopt en in de toekomst zullen zeker nog inspraakmomenten voor de omwonenden georganiseerd. Dit is echter nog niet concreet.
3. Raadslid Bonny Vergauwe vraagt hoever men staat met het maaien van de grasranden en wat gebeurt er met de grachten en de percelen die nog niet gemaaid zijn. Schepen Chris Verhaeghe kadert het maaibeleid in functie van "Maai mei niet". In juni wil elke gemeente natuurlijk dat er gemaaid wordt. Vandaar werd de keuze gemaakt om voorlopig enkel de straatkant te maaien in een eerste beurt. Daarna wordt de perceelskant gemaaid. De grachten worden niet uitgemaaid.
4. Raadslid Hans Mommerency komt tussen omtrent de verkeerswijziging Pennickstraat - Vyvestraat. De bijkomende, beperkte extra belijning die werd aangebracht, brengt nog geen voldoende soelaas omtrent de verwarring. Het raadslid stelt voor om de belijning in het midden door te zetten zoals verderop in de straat ter hoogte van de Brabandstraat. Schepen Geert Moerkerke meldt de vraag zeker ter harte te nemen. Het gaat nog altijd om een vooraanduiding. De echte belijning start binnen 14 dagen en de schepen neemt de suggestie mee om de belijning zoals verderop in de straat voort te zetten.
Raadslid Hans Mommerency bedankt de schepen om, na zijn interventie in een vorige gemeenteraad, de Groenestraat wat "groener" te maken.
5. Raadslid Hans Mommerency richt zich tot de voorzitter omtrent de E-notulen. Het programma is al enige tijd in gebruik. Enkele knelpunten blijven echter aanwezig. Het feit dat de agendapunten niet worden genummerd, is soms hinderlijk in het gebruik. Het raadslid suggereert om eventueel een vraag te stellen aan de firma om de agendapunten te nummeren. Ook de zoekfuncties in het programma zijn niet altijd zo gemakkelijk.
6. Schepen Chris Verhaeghe wenst de gemeenteraad en in het bijzonder raadslid Bart Coopman te informeren omtrent een duurzame oplossing voor de hondenpoepproblematiek. De voorgestelde inox-buis als oplossing is niet weerhouden omwille van diverse redenen (geen natuurlijke look, redelijk prijzig). Er werd een duurzame oplossing gevonden in een paal in kastanjehout met een PVC-buis erop gemonteerd. Er moet wel nog een slogan gevonden worden in de zin van "elk zakje hoort in een bakje".
7. De voorzitter sluit de zitting af met de beste wensen voor een mooie zomer en een deugddoend verlof. De volgende gemeenteraad vindt plaats op 30 september 2021, hopelijk als fysieke bijeenkomst. De burgemeester vult nog aan dat hij hoopt alle raadsleden te kunnen ontmoeten op het Vrijheidsfeest op 4 september 2021 om in een informele sfeer bij te praten bij een drankje.
De voorzitter sluit de zitting op 28/06/2021 om 09:55.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter