Terug
Gepubliceerd op 06/12/2023

Besluit  gemeenteraad

do 30/11/2023 - 20:00

Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - Sint Elooistraat - aanpassing

Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het aanvullend verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
  • De verkeersregelgeving: 
    • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
    • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
    • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
  • De specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
    • decreet van 16 mei 2008;
    • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
    • omzendbrief van 3 april 2009.
  • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
Feiten, context en argumentatie

Motivatie:

Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur.  Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden. 

Wijziging:

artikel 2.3, §2:

  • In de Sint Elooistraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd op volgende locaties:
  • Vanaf het einde van de bebouwde kom (Vijfwegen) tot aan de verlichtingspaal met nummer 488.

AVR:

Artikel 1. Voorafgaande elementen

  • De Sint Elooistraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 3.5 ton).
  • Dit reglement geldt vanaf de raadsbeslissing van 30 november 2023.

 

Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt opgeheven.

 

Artikel 2.2 Voorrangsborden

§ 1. In de Sint Elooistraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:

  • Ieperstraat – Langemarkstraat;
  • Ieper Heirweg;
  • Bultekotstraat;
  • Watervlietstraat;
  • Kneukenburgstraat;
  • Zeveneeckebosstraat;
  • Pereboomstraat;
  • Drevestraat;
  • Ommegang West;
  • Kosterstraat;
  • Ommegang Noord;
  • Vijfwegenstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B5 ter hoogte van:

  • Ieperstraat – Langemarkstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:

  • Ieper Heirweg;
  • Bultekotstraat;
  • Watervlietstraat;
  • Pereboomstraat;
  • Drevestraat;
  • Ommegang West.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van:

  • Kneukenburgstraat;
  • Zeveneeckebosstraat;
  • Ommegang Noord;
  • Vijfwegenstraat;
  • Kosterstraat.

 

Artikel 2.3 Verbodsborden

§ 1. In de Sint Elooistraat wordt tussen huisnummers 1 en 5 een asverschuiving uitgewerkt door middel van bloembakken voorzien van een werfsignalisatiebord type V, waarbij het verkeer komende van de Vijfwegen voorrang moet verlenen aan het verkeer komende van Ommegang Noord.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21, ter hoogte van de asverschuiving.

§ 2. In de Sint Elooistraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd op volgende locaties:

  • Vanaf het einde van de bebouwde kom (Vijfwegen) tot aan de verlichtingspaal met nummer 488.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 en C45 met vermelding 50.

 

Artikel 2.4 Gebodsborden

§ 1. In de Sint Elooistraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (middengeleider ter hoogte van huisnummer 25), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel te rijden;

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d (aan beide zijden van de vluchtheuvel).

§ 2. In de Sint Elooistraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (middengeleider ter hoogte van de Vijfwegen), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel te rijden;

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d (aan beide zijden van de vluchtheuvel)

 

Artikel 2.5 Markeringen

§ 1. In de Sint Elooistraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een onderbroken streep:

  • Vanaf het kruispunt met de Zeveneeckebosstraat tot en met de verlichtingspaal met nummer 259.
  • Vanaf huisnummer 31 tot en met de verlichtingspaal met nummer 254.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken streep evenwijdig met de rijweg.

§ 2. In de Sint Elooistraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een volle streep:

  • vanaf de verlichtingspaal met nummer 259 tot aan het huisnummer 31.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een volle witte streep evenwijdig met de rijweg.

§ 3. In de Sint Elooistraat wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Sint Elooistraat – Ieperstraat - Langemarkstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.

§ 4. In de Sint Elooistraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat – Langemarkstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.

§ 5. Ter hoogte van de middengeleider (huisnummer 25 en kruispunt met de Vijfwegen) en de asverschuiving (huisnummer 1) gebeurt de invoeging voor het verkeer via een witte onderbroken en volle lijn, aangevuld met arceringen.

Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

Publieke stemming
Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1: 

Het aanvullend verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt goedgekeurd.

Artikel 2:

Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.