Het aanvullend verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.
Motivatie:
Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur. Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden.
Wijziging:
artikel 2.3, §2:
- Vanaf het einde van de bebouwde kom (Vijfwegen) tot aan de verlichtingspaal met nummer 488.
AVR:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. In de Sint Elooistraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B5 ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van:
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Sint Elooistraat wordt tussen huisnummers 1 en 5 een asverschuiving uitgewerkt door middel van bloembakken voorzien van een werfsignalisatiebord type V, waarbij het verkeer komende van de Vijfwegen voorrang moet verlenen aan het verkeer komende van Ommegang Noord.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21, ter hoogte van de asverschuiving.
§ 2. In de Sint Elooistraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd op volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 en C45 met vermelding 50.
Artikel 2.4 Gebodsborden
§ 1. In de Sint Elooistraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (middengeleider ter hoogte van huisnummer 25), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel te rijden;
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d (aan beide zijden van de vluchtheuvel).
§ 2. In de Sint Elooistraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (middengeleider ter hoogte van de Vijfwegen), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel te rijden;
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d (aan beide zijden van de vluchtheuvel)
Artikel 2.5 Markeringen
§ 1. In de Sint Elooistraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een onderbroken streep:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken streep evenwijdig met de rijweg.
§ 2. In de Sint Elooistraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een volle streep:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een volle witte streep evenwijdig met de rijweg.
§ 3. In de Sint Elooistraat wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Sint Elooistraat – Ieperstraat - Langemarkstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
§ 4. In de Sint Elooistraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat – Langemarkstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 5. Ter hoogte van de middengeleider (huisnummer 25 en kruispunt met de Vijfwegen) en de asverschuiving (huisnummer 1) gebeurt de invoeging voor het verkeer via een witte onderbroken en volle lijn, aangevuld met arceringen.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.