Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

Notulen  gemeenteraad

do 30/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 26 oktober 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

    • Financiën - algemeen

      • Goedkeuren dotatie 2024 voor hulpverleningszone Midwest

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente Staden wordt, conform het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd).

        In zitting van de gemeenteraad van 28 november 2019 werd de financiële verdeelsleutel voor de zone Midwest voor 2020-2025 vastgesteld.

        Op 5 oktober 2023 vond de informatievergadering voor de gemeentebesturen plaats.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

        Feiten, context en argumentatie

        De totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2024 bedraagt 7.862.355,00 euro. De totale investeringstoelage blijft gelijk aan de investeringstoelage van 2023 en bedraagt 1.605.000,00 euro. De totale gezamenlijke gemeentelijke toelage bedraagt 9.467.555,00 euro.

        Financiële gevolgen

        De exploitatietoelage voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 322.495,50 euro en de investeringstoelage voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 71.422,50 euro. Deze kredieten werden voor het jaar 2024 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.

        Verwijzingsdocumenten
        • Begroting 2024
        • Besluit zoneraad 24 september 2023
        • Verslag infovergadering zoneraad
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

         

         

        Artikel 2:

        De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:


        Artikel 3:

        Dit besluit wordt toegestuurd aan de hulpverleningszone Midwest en de financieel directeur.


      • Goedkeuren van gemeentelijke dotatie voor de politiezone Arro Ieper voor 2024

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente Staden is aangesloten bij de politiezone Arro Ieper.  Bij het begin van de nieuwe legislatuur, werd naar analogie van de gemeentebesturen, ook een strategische meerjarenplanning opgemaakt met bepaling van de jaarlijkse dotatie van de deelnemende gemeenten.  Jaarlijks wordt ook de gemeentelijke dotatie door de gemeenteraad vastgelegd.

        In de politieraad van 14 december 2023 wordt de begrotingswijziging 2023 en de begroting 2024 ter goedkeuring voorgelegd. Er wordt gevraagd aan iedere gemeente om deze te agenderen en uit te betalen toelagen te laten goedkeuren. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
        • Koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone.
        • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
        Feiten, context en argumentatie

        Verdeelsleutel

        Vorig jaar werd in de politieraad van 13 oktober 2022 een nieuwe verdeelsleutel goedgekeurd die vanaf 2025 wordt gehanteerd. In afwachting daarvan is een geleidelijke overgang naar de definitieve verdeelsleutel van 2025: 

        Voor de jaren na 2025 is de verdeelsleutel van 2025 van toepassing tenzij deze opnieuw wordt geactualiseerd.


        Toelage 2024


        Exploitatie

        Reeds in 2020 werd de evolutie van de exploitatietoelage bepaald op basis van de toen gekende gegevens.  In de evolutie van het meerjarenplan was er voor 2022 een indexering van de exploitatietoelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5 % ten opzichte van 2021, voor het jaar 2023 1,75 % en voor de jaren 2024 en 2025 2 %, dit om de exploitatietoelagen zo constant mogelijk te laten evolueren in combinatie met gedeeltelijke inbreng van het eigen vermogen.

        Daarnaast werd vanaf 2023 een investeringstoelage gevraagd om de investeringen te financieren, dit eveneens volgens de verdeelsleutel. 

        Ook de politiezones ontsnapten echter niet aan de kosten van gestegen inflatie met de opeenvolgende spilindexen voor de lonen en aan de evolutie van de energie- en materiaalkosten.  De stijging van de personeelskosten volgt, net zoals steden en gemeenten, de inflaties van het planbureau waardoor er de voorbije jaren een aanzienlijke verhoging is geweest van het totaal volume aan lonen gezien de lonen 90 % van de politiebegroting vertegenwoordigen  Bovendien is er voor de komende jaren een te verwachten stijging van de loonuitgaven onder meer door stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden en door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie dat eind 2023 in voege is getreden.  De federale gekoppelde federale dotatie ligt slechts voor 1 jaar vast waardoor het onzeker is wat de evolutie van de federale dotatie op termijn zal zijn.

        In de diverse begrotingswijzigingen 2023 wijzigen de bijdragen van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper niet gezien het deficit wordt opgevangen met de eigen gecumuleerde middelen van voorbije jaren.

        In de begroting 2024 (politieraad op 14 december 2023) blijven de vooropgestelde percentages van de exploitatietoelage van het meerjarenplan aangehouden (dus + 2 % ten opzichte van 2023), doch aangepast aan de evolutie van de nieuwe goedgekeurde verdeelsleutel.  De stijging van de kosten wordt mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van de vorige boekjaren.   

        Dit maakt de in te schrijven exploitatietoelagen over MJPA 10 2020-2026: 

                    


        Investeringen

        Ook voor 2023 geen wijzigingen in de investeringstoelage.  Er is weliswaar een stijging van het investeringsvolume geweest van 0,9 miljoen euro naar 1,330 miljoen euro in de eerste twee budgetwijzigingen 2023 maar de financiering gebeurde via eigen middelen.   

        De investeringen worden voor 2024 eveneens geraamd op 1,330 miljoen euro maar gezien een desinvestering (verkoop LC Staden – momenteel geraamd op 0,315 miljoen euro) wordt de netto investeringstoelage teruggebracht tot 1,015 miljoen euro.  De volgende jaren wordt minstens een gelijkaardig volume aan investeringen verwacht.   

        De  huidige in te schrijven investeringstoelagen voor het MJPA 2023-2026 zijn dan als volgt:

        Financiële gevolgen

        Volgende bedragen worden opgenomen in de meerjarenplanaanpassing 10 2020-2026

        Actie Beleidsitem code Beleidsitem omschrijving Algemene rekening Algemene rekening omschrijving Bedrag 2023 Bedrag 2024 Bedrag 2025 Bedrag 2026
        GBB 0400-00 Politiediensten 649000 exploitatietoelage  822.225 838.553 855.324 872.432
        GBB 0400-00 Politiediensten 664000 investeringstoelage  68.500 77.242 101.313 101.213
                Totaal 890.725  915.795  956.637  973.645 
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Miet Vandenbulcke informeert of de verkoop van de oude site van de politie al is gebeurd. De burgemeester antwoordt dat de budgettering is opgenomen in het budget 2024. De raming is ongeveer 350.000,00 euro. Pas na verhuis naar de Hospitaalstraat wordt het gebouw effectief te koop gezet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad keurt de bijdrage van gemeente Staden zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2023 en in de begroting 2024 van de politiezone Arro Ieper goed en neemt onderstaande bedragen op in zijn meerjarenplanaanpassing 10. 

        Actie Beleidsitem code Beleidsitem omschrijving Algemene rekening Algemene rekening omschrijving Bedrag 2023 Bedrag 2024 Bedrag 2025 Bedrag 2026
        GBB 0400-00 Politiediensten 649000 exploitatietoelage  822.225 838.553 855.324 872.432
        GBB 0400-00 Politiediensten 664000 investeringstoelage  68.500 77.242 101.313 101.213
                Totaal 890.725  915.795  956.637  973.645 


        Artikel 3:

        Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.

         

        Artikel 4:

        Deze beslissing wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de provinciegouverneur.

         
      • Goedkeuren aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2026-10) (budget 2024) - aandeel van het OCMW

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.

        In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad.  In 2023 werd reeds in de raad van juni een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het budget 2024 geraamd en worden de budgetten van 2023 aangepast op basis van de standopgave of nieuwe gegevens.  Elk meerjarenplan dient minstens 3 toekomstige boekjaren te bevatten.  In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de cijfers tot en met 2026 geraamd.

        De gemeente- en OCMW-raad stellen elk hun deel van het meerjarenplan vast. Nadat dat gebeurd is, moet de gemeenteraad het deel dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)) besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Besluit van de OCMW-raad van 19 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW: vaststellen.
        • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        Feiten, context en argumentatie

        De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en de motivering van de wijzigingen bij de financiële nota.

         
        Verwijzingsdocumenten
        • Bundel meerjarenplanaanpassing 10 gemeente en OCMW 2020-2025 (BP2020_2026-10)  Budget 2024.
        • Advies MAT 13 november 2023
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over de integrale meerjarenplanaanpassing in de OCMW-raad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Marc Van Ysacker, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Ludwig Willaert, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De OCMW-raad keurt de meerjarenplanaanpassing 10 2020-2025 (BP2020_2026-10) aandeel van het OCMW goed.


        Artikel 2:

         

        Artikel 3:

        De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 (M3) worden goedgekeurd.


        Artikel 4:

        De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:

      • Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2026-10) (budget 2024) - aandeel van de gemeente

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 worden assumpties gemaakt over de evolutie van de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten, investeringen en leningen over een periode van 6 jaar, 2020 tot en met 2025.

        In de loop van 2020 en 2021 werden een aantal meerjarenplanaanpassingen goedgekeurd door de gemeenteraad.  In 2023 werd reeds in de raad van juni een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd. In de huidige meerjarenplanaanpassing wordt het budget 2024 geraamd en worden de budgetten van 2023 aangepast op basis van de standopgave of nieuwe gegevens.  Elk meerjarenplan dient minstens 3 toekomstige boekjaren te bevatten.  In de huidige meerjarenplanaanpassing worden de cijfers tot en met 2026 geraamd.

        Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.  De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.

        De gemeenten en OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.  Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.  De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale (ing. ministerieel besluit 12 september 2018, artikel 1, I: 1 januari 2020)) besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Besluit van de OCMW-raad van 19 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW: vaststellen.
        • Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        Feiten, context en argumentatie

        De belangrijkste wijzigingen kan je terugvinden in de motivering van de wijzigingen bij de strategische nota en de motivering van de wijzigingen bij de financiële nota.

         
        Verwijzingsdocumenten
        • Bundel meerjarenplanaanpassing gemeente en OCMW 2020-2025 (BP2020_2026-10)  Budget 2024.
        • Advies MAT 13 november 2023
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over de integrale meerjarenplanaanpassing in de OCMW-raad.

        Raadslid Ludwig Willaert komt tussen en meldt dat zijn fractie een dubbel gevoel heeft bij deze meerjarenplanaanpassing voor het aandeel van de gemeente.
        De CD&V-fractie meldt een aantal positieve zaken te zien:

        • Zonnepanelen op de kinderopvang;
        • Andere afspraken met voetbalclubs en ruimere invulling van de investeringstoelage;
        • Budget voor uitbreiding dementievriendelijke wandeling in Staden en Westrozebeke;
        • Aankoop bijkomende gronden aan sportsite te Oostnieuwkerke.
        • ...

        Maar er zijn ook een aantal bezorgdheden en vragen:

        • Trajectcontroles: komen die alleen in Staden of ook in de andere deelgemeentes?
        • Geen nieuw dossier omtrent het herstel van landbouwwegen, want sommige wegen zijn dringend aan herstel toe (Kasteelstraat, Voermanstraat, ...);
        • Bedrag voor betonvakken is ook vooruitgeschoven naar 2024, hoe ver staat dit dossier?
        • Project parking Spanjestraat: er wordt 25.000,00 euro budget toegevoegd, maar de CD&V-fractie heeft in het verleden al meermaals gezegd dat er veel geld kon bespaard worden als de eigen technische dienst hier zelf het één en ander had gedaan.

        Het raadslid uit nog 2 bedenkingen.  In de vorige raad kon men lezen in het kwartaalrapport dat er 133 investeringsprojecten op stapel stonden voor 2023 en dat er hiervan slechts 77 werden vastgelegd.  Voor de projecten voor volgend jaar drukt de fractie de hoop uit op een hogere realisatiegraad.  Tenslotte vraagt het raadslid om eens na te denken om een financiële teruggave te doen aan de inwoners van de gemeente gelet op de jaarlijkse verhoging van de personenbelasting en de onroerende voorheffing.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd wijst op het belang van de aankoop van de bijkomende gronden aan de sportsite Oostnieuwkerke, zeker met het licht op een eventuele nieuwe sporthal.  Omtrent de investeringstoelage voor de voetbalclubs is de herdefiniëring van de toelage inderdaad een belangrijke stap vooruit voor zo optimaal mogelijk bespeelbare velden.  Omtrent de trajectcontrole meldt de burgemeester dat er alleen een vaste controle komt op de N36.  De manier van investeren wordt wel nog verder onderzocht.  Er zijn nog diverse pistes mogelijk zeker ook qua afhandeling van de boetes.  In de deelgemeenten worden eerder mobiele controles voorzien.  Met betrekking tot de fietslus werd zeker al voorbereidend werk gedaan.  In 2024 komt dit zeker tot uitvoering. Qua parking Spanjestraat is het bestuur van oordeel dat het gaat om een degelijke aanleg met de nodige verlichting, brugje over De Mandel, ... Het bestuur blijft ervan overtuigd dat dit een goede besteding is van de middelen.  Het bijkomend budget betreft de laadinfrastructuur van Fluvius.

        Raadslid Miet Vandenbulcke is van mening dat het schrappen van het budget voor de infrastructuurwerken aan het kruispunt Boerenhol geen goede zaak is.  Het kruispunt is, volgens haar, echt wel aan vernieuwing toe.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat het budget was voorzien in kader van een volledige tonnagebeperking in het centrum van Staden.  De afwikkeling van het bedrijventerrein ging op een andere manier gebeuren.  Aangezien het zwaar doorgaand verkeer nu toch niet wordt geweerd uit de kern, werd gekozen om dit kruispunt niet volledig her in te richten en over te gaan tot grondinnames.  Er werd bekeken wat een volledige nieuwe asfaltlaag zou kosten maar ook dit kostenplaatje was relatief hoog.

        Raadslid Bonny Vergauwe vraagt hoeveel gronden de mogelijke aankoop betreft aan de sportsite van Oostnieuwkerke.  De burgemeester antwoordt dat hij dit aan de raadsleden zal toelichten in beslotenheid van de vergadering.

        Raadslid Marc Van Ysacker heeft in de bundel gelezen dat er op een aantal diensten interimmedewerkers worden ingezet om openstaande vacatures of langdurige ziektes op te vangen. Wat zijn de prognoses op korte termijn inzake deze problematiek?

        Burgemeester Vanderjeugd meldt goed nieuws uit het woonzorgcentrum: er is een nieuwe directeur gevonden na een derde selectieronde.  Deze persoon neemt zijn functie op vanaf 2 januari 2024. Het interimmanagement zal dus tot zijn einde komen.  In de sector Interne Ondersteuning kopen we ook een tijdelijke ondersteuning in omwille van langdurige ziekte.  Maar ook daar komt de titularis begin januari halftijds terug naar de werkvloer.

        In beleidsveld 00742 staan er bedragen voor voetbalclubs en tennisclub maar zijn er geen bedragen te zien voor volleybalclub en atletiekclub. Wat is de reden hiervoor? Schepen Gwendolyn Vandermeersch antwoordt dat het gaat om werkingssubsidies uit het exploitatiebudget ter financiering van materiële zaken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Onthouders: Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (BP2020_2026-10) van de gemeente vast.


        Artikel 2:

         

        Artikel 3:

        De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld.


        Artikel 4:

        De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:

    • Financiën - belastingen en retributies

      • Goedkeuren belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Op 19 december 2019 heeft de gemeenteraad het belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerd drukwerk goedgekeurd. Dit reglement geldt met ingang van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

        Omwille van enkele bezwaarschriften en juridische procedures, werd het reglement in zitting van 25 november 2021 aangepast.
        De definitie van de 'belastingplichtige' werd aangepast om deze verder te verduidelijken en misinterpretaties te vermijden.
        De aanpassingen werden opgenomen op basis van aanbevelingen van VVSG en ABB.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 februari 1831 en aanpassingen, gecoördineerde grondwet van België, onder andere artikel 170 §4.
        • Decreet van 26 maart 2004 en aanpassingen, betreffende de openbaarheid van bestuur.
        • Decreet van 30 mei 2008 en aanpassingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
        • Decreet van 13 december 2013 en aanpassingen, Vlaamse Codex Fiscaliteit, onder andere artikel 2.5.1.0.1.
        • Decreet van 22 december 2017 en aanpassingen, decreet lokaal bestuur.
        • Omzendbrief van 15 februari 2019, koninklijk besluit ABB 2019/2, met onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
        • Decreet van 23 december 2011 en aanpassingen, betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 en aanpassingen, besluit tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
        • Gemeentelijk reglement van 19 december 2019, aangepast op 25 november 2021, belastingreglement op verspreiding van niet geadresseerde drukwerken.
        Feiten, context en argumentatie

        Bij toepassing van het herwerkte reglement werd vastgesteld dat één van de aanbevelingen van VVSG en ABB bijkomende gronden voor bezwaar veroorzaakt. 

        De hoofdelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever, zijnde de 'belastingplichtige' en van de verantwoordelijke uitgever/de drukker van het drukwerk/de producent van het gelijkgesteld product kan zelden ingeroepen worden. Dit omwille van wettelijke en procedurele verplichtingen geldend voor een gemeentelijke belasting en/of omdat er geen uitvoeringsmogelijkheden zijn ten aanzien van de verantwoordelijke uitgever, de drukker of de producent.
        Praktisch wil dit zeggen dat de opname van de hoofdelijkheid weinig tot geen nut heeft.
        Anderzijds heeft deze hoofdelijkheid wel het gevolg dat naast de belastingplichtige ook deze derde partijen een bezwaarschrift ten aanzien van de belasting kunnen indienen.
        De opgenomen hoofdelijkheid is hierdoor een louter theoretische optie zonder praktische uitvoering.
        Er wordt voorgesteld de opgenomen hoofdelijkheid van de verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van het drukwerk of gelijkgestelde product te schrappen.

        Tevens is bij deze herneming van het gemeentelijk reglement een onduidelijkheid weggenomen in artikel 7 betreffende de ambtshalve verhoging. De verhoging is gelijk aan het bedrag van de belasting verschuldigd voor de uitgevoerde bedeling van folders, niet een gedeelte van deze belasting zoals bij een onjuist ingediende aangifte kan begrepen worden.

        Verwijzingsdocumenten

        Ontwerp gemeentelijk belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken geldig vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken geldig van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Het bovengenoemd belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken vervangt het vorige belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken goedgekeurd in zitting van 19 december 2019 en aangepast in zitting van 25 november 2021 en dit met ingang van 1 januari 2024.

        Artikel 3:

        Het ontwerp gemeentelijk belastingreglement op het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken geldig van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Goedkeuren van de dagorde, vaststellen van de vertegenwoordigers en vaststellen van hun mandaat voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van intercommunale MIROM op 12 december 2023

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De intercommunale MIROM houdt een algemene vergadering, overeenkomstig artikel 24 en 30 van hun statuten.

        Deze algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 12 december 2023 om 18 uur in de vergaderzalen van Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.

        In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd raadslid Patrick Lesage aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM.

        Feiten, context en argumentatie

        Op de dagorde van voornoemde algemene vergadering staan volgende agendapunten:

        1. Samenstelling bureau;
        2. Statutenwijziging (bijzondere meerderheid);
        3. Activiteiten en strategie 2024;
        4. Begroting 2024;
        5. Benoeming van bestuurders;
        6. Varia.
        Verwijzingsdocumenten
        • Oproepingsbrief algemene vergadering van 12 december 2023.
        • Stukken inzake de voorgestelde statutenwijziging.
        • Strategie en begroting 2024.
        Beraadslagingen

        Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van intercommunale MIROM op 12 december 2023.

         

        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente Staden die zal deelnemen aan de algemene vergadering van MIROM op 12 december 2023 moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van 30 november 2023.


        Artikel 3:
        De gemeenteraad stelt het college van burgemeester en schepenen aan voor de uitvoering van voormelde beslissing en brengt MIROM op de hoogte.
         
      • Goedkeuren van de agenda en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de buitengewone algemene vergadering van de intercommunale WVI op 13 december 2023

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden.
        Op 13 december 2023 houdt de WVI een algemene vergadering in zaal De Magneet te Pittem.

        In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad mevrouw Nathalie Depuydt aan als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.

        In zitting van de gemeenteraad van 26 oktober 2023 werd reeds de agenda voor de algemene vergadering goedgekeurd (om 19 uur) aangaande een statutenwijziging. Nu gaat het om de agenda van de buitengewone algemene vergadering om 18.30 uur.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 §24, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 en latere wijzigingen houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid artikel 44, dat onder andere stelt dat de "algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering."
        Feiten, context en argumentatie

        De agenda van de algemene vergadering op 13 december 2023 ziet er uit als volgt:

        1. Goedkeuring verslag vorige buitengewone algemene vergadering van 7 juni 2023;
        2. Begroting 2024;
        3. Benoeming van een commissaris-revisor voor 3 jaar en vaststellen jaarbezoldiging;
        4. Varia.
        Verwijzingsdocumenten
        • Uitnodiging algemene vergadering 13 december 2023.
        • Verslag vorige algemene vergadering van 7 juni 2023.
        • Begroting 2024.
        • Nota benoeming commissaris-revisor.
        Beraadslagingen

        Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.

        Raadslid Sarah Van Walleghem heeft gelezen dat er voor het budget 2024 2 projecten zijn voorzien voor Staden: de Tweehofsteden en het Waterhof.  Vooral over dit laatste project zijn er wel wat vragen.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat de WVI al studies heeft uitgevoerd inzake de watertoets. Er werden al diverse studies gedaan inzake de waterhuishouding. Omtrent de Tweehofsteden meldt de burgemeester dat er de komende maanden wordt gestart met de wegenis.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de agenda goed voor de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 13 december 2023, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit.


        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.

      • Goedkeuren van de dagorde, aanstellen van de vertegenwoordigers en vaststellen van hun mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv van 14 december 2023

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.

        Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 14 december 2023.

        In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez, wonende in de Rysseveldstraat 97, 8840 Staden aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2019-2024.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 §24, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 44, dat onder andere stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers.  Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden.
        • Uitnodiging tot de algemene vergadering op 16 december 2021.
        Feiten, context en argumentatie

        Op 14 december 2023 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering.

        De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers.
        2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
        3. Goedkeuring van het verslag tijdens de vergadering.
        Verwijzingsdocumenten
        • Oproepingsbrief voor algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 14 december 2023.
        • Toelichtende nota.
        • Begroting 2024.
        Beraadslagingen

        Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:                        

        Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.

         

        Artikel 2:                        

        De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit.  Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

         

        Artikel 3:                        

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Veiligheid - algemeen

      • Goedkeuren advies omtrent vaste bewakingscamera's op publiek toegankelijke besloten plaats in samenwerking met SK Staden

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het meerjarenplan luidt actie 45 als volgt: “Voorzien van camerabewaking in het kader van vandalisme en overlast”.

        De aanwezigheid van bewakingscamera’s zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken: aanpak kleine criminaliteit en overlast.

        In de gemeenteraad van 29 juni 2023 gaf de gemeenteraad reeds een positief advies inzake het inzetten van 14 vaste camera's op welgekozen locaties van het patrimonium van het lokaal bestuur.  Het algemeen streven is het welzijn, de veiligheid en het leefcomfort van de inwoners te verhogen.

        Naar aanleiding van een reeks recente inbraken op de site van SK Staden op het sportterrein De Wankaarde wenst het bestuur van de voetbalclub in te zetten op bijkomende camera's aan hun kantine.  De voetbalclub en de gemeente slaan hiervoor de handen in elkaar.  SK Staden treedt op als eerste verwerkingsverantwoordelijke en koopt de camera's aan. De gemeente ondersteunt de club bij de verwerking van de beelden.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
        • Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;
        • Decreet Lokaal Bestuur met ingang van 1 januari 2019;
        • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
        • Bestaande wetten, koninklijke besluiten en elke andere reglementering die verwijst naar de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet;
        • Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, artikel 5, §1 (vaste bewakingscamera);
        • Koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten;
        • Koninklijk besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
        Feiten, context en argumentatie

        Het gaat aldus om camera’s op een zogenaamde publiek toegankelijke besloten plaats.  Er werd advies gevraagd aan de korpschef van Arro Ieper, alhoewel artikel 6 van de Camerawet dit niet verplicht.  In het advies van 17 november 2023 spreekt de korpschef wel van een veiligheidsprobleem op deze site waaruit blijkt dat de camerabewaking een goede zaak zou zijn.

        De doeleinden van de voorgestelde camerabewaking kunnen worden omschreven als volgt:

        • Het voorkomen, vaststellen of opsporen van overlast op bepaalde plaatsen;
        • Inzetten bij diefstallen en vandalisme;
        • Incidenten voorkomen, vaststellen en opsporen;
        • Opgenomen beelden zijn uitsluitend toegestaan om bewijzen te verzamelen;
        • Om daders, vandalen, verstoorders, getuigen of slachtoffers te identificeren.

        De opgenomen beelden worden enkel voor deze doelstellingen verwerkt.  Realtime beelden mogen alleen bekeken worden onder toezicht van de Politie.

        De nodige waarschuwingen worden in de buurt aangebracht zodat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op die specifieke plaatsen.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Raadslid Bart Coopman informeert naar de reden waarom de camera's nu worden aangekocht door de voetbalclub en niet door de gemeente.

        De burgemeester duidt erop dat de gemeente al heeft geïnvesteerd en dat de camerabewaking van de gemeente al zijn vruchten heeft afgeworpen en dat de beelden bruikbaar waren voor het 2e incident. De voetbalclub kiest er zelf voor om hun gebouw nu extra te beveiligen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van vaste bewakingscamera’s op de locatie van de kantine van SK Staden op site De Wankaarde en keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen SK Staden en het gemeentebestuur, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed.

        Artikel 2:

        De uitvoeringstijd voor de plaatsing en het gebruik van de vaste bewakingscamera’s is onbeperkt.

        Artikel 3:

        Dit advies wordt ter kennis gebracht aan de verwerkingsverantwoordelijke (het gemeentebestuur) die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene registeren van de beeldverwerkingsactiviteiten.

        Artikel 4:

        Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

         
    • Veiligheid - politie

      • Goedkeuren van aanpassing zonale verordening Openbare Orde

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeenteraad van Staden keurde de zonale verordening van Arro Ieper goed op 28 januari 2016 en zijn latere wijzigingen op 27 oktober 2016, 28 september 2017 en 30 september 2021.

        Op heden stelt de politiezone Arro Ieper voor om een aantal aanpassingen door te voeren aan de zonale verordening Openbare Orde van de politiezone, na overleg met alle gemeenten.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus (WGP).
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
        • Beslissing van de politieraad van 15 september 2023 en 12 oktober 2023 betreffende de voorliggende wijziging.
        • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur (bevoegdheid gemeenteraad).
         
        Feiten, context en argumentatie

        De wijzigingen aan de zonale verordening Openbare Orde werden besproken in een overleg met alle gemeenten op 9 juni 2023 en vervolgens in de politiecolleges van 15 september en 12 oktober 2023.

        Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen wordt hierna gegeven:

        • aanpassing van het artikel 2.2.1.5 inzake bedelen;
        • toevoegen van het woord "barbecue" in afdeling 6;
        • aanpassing inzake herbruikbaar cateringmateriaal.
        Verwijzingsdocumenten
        • Aangepaste zonale verordening Openbare Orde.
        • Beslissing politiecollege van 12 oktober 2023 met gunstig advies voor de voorgestelde aanpassingen.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de zonale verordening Openbare Orde, zoals gunstig geadviseerd in de politieraad van 12 oktober 2023 en opgenomen in bijlage van dit besluit, goed.


        Artikel 2:

        Deze aangepaste zonale verordening treedt in werking vanaf heden.

         
    • Mobiliteit

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - Sint Elooistraat - aanpassing

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het aanvullend verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt aangepast in functie van het nieuwe AVR zone 30.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • De verkeersregelgeving: 
          • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
          • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
          • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • De specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • decreet van 16 mei 2008;
          • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
          • omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        Waar de zone 30 samenvalt met de bebouwde kom mag er niet rechtstreeks overgegaan worden van 70 km/uur naar 30 km/uur.  Er moet een buffer voorzien worden van 150 meter waar er 50 km/uur gereden mag worden. 

        Wijziging:

        artikel 2.3, §2:

        • In de Sint Elooistraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd op volgende locaties:
        • Vanaf het einde van de bebouwde kom (Vijfwegen) tot aan de verlichtingspaal met nummer 488.

        AVR:

        Artikel 1. Voorafgaande elementen

        • De Sint Elooistraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 3.5 ton).
        • Dit reglement geldt vanaf de raadsbeslissing van 30 november 2023.

         

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

        Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt opgeheven.

         

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Sint Elooistraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzicht van volgende straten:

        • Ieperstraat – Langemarkstraat;
        • Ieper Heirweg;
        • Bultekotstraat;
        • Watervlietstraat;
        • Kneukenburgstraat;
        • Zeveneeckebosstraat;
        • Pereboomstraat;
        • Drevestraat;
        • Ommegang West;
        • Kosterstraat;
        • Ommegang Noord;
        • Vijfwegenstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B5 ter hoogte van:

        • Ieperstraat – Langemarkstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:

        • Ieper Heirweg;
        • Bultekotstraat;
        • Watervlietstraat;
        • Pereboomstraat;
        • Drevestraat;
        • Ommegang West.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15a ter hoogte van:

        • Kneukenburgstraat;
        • Zeveneeckebosstraat;
        • Ommegang Noord;
        • Vijfwegenstraat;
        • Kosterstraat.

         

        Artikel 2.3 Verbodsborden

        § 1. In de Sint Elooistraat wordt tussen huisnummers 1 en 5 een asverschuiving uitgewerkt door middel van bloembakken voorzien van een werfsignalisatiebord type V, waarbij het verkeer komende van de Vijfwegen voorrang moet verlenen aan het verkeer komende van Ommegang Noord.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B19 en B21, ter hoogte van de asverschuiving.

        § 2. In de Sint Elooistraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd op volgende locaties:

        • Vanaf het einde van de bebouwde kom (Vijfwegen) tot aan de verlichtingspaal met nummer 488.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 en C45 met vermelding 50.

         

        Artikel 2.4 Gebodsborden

        § 1. In de Sint Elooistraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (middengeleider ter hoogte van huisnummer 25), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel te rijden;

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d (aan beide zijden van de vluchtheuvel).

        § 2. In de Sint Elooistraat ter hoogte van de vluchtheuvel, (middengeleider ter hoogte van de Vijfwegen), moet men verplicht rechts van de vluchtheuvel te rijden;

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord D1d (aan beide zijden van de vluchtheuvel)

         

        Artikel 2.5 Markeringen

        § 1. In de Sint Elooistraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een onderbroken streep:

        • Vanaf het kruispunt met de Zeveneeckebosstraat tot en met de verlichtingspaal met nummer 259.
        • Vanaf huisnummer 31 tot en met de verlichtingspaal met nummer 254.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken streep evenwijdig met de rijweg.

        § 2. In de Sint Elooistraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduidt door middel van een volle streep:

        • vanaf de verlichtingspaal met nummer 259 tot aan het huisnummer 31.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een volle witte streep evenwijdig met de rijweg.

        § 3. In de Sint Elooistraat wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Sint Elooistraat – Ieperstraat - Langemarkstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.

        § 4. In de Sint Elooistraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat – Langemarkstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.

        § 5. Ter hoogte van de middengeleider (huisnummer 25 en kruispunt met de Vijfwegen) en de asverschuiving (huisnummer 1) gebeurt de invoeging voor het verkeer via een witte onderbroken en volle lijn, aangevuld met arceringen.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de Sint Elooistraat wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

      • Goedkeuren van een aanvullend verkeersreglement voor een gemeenteweg - Langemarkstraat - aanpassing

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het aanvullend verkeersreglement van de Langemarkstraat wordt aangepast na klachten over te hoge snelheden. 

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Goedkeuren van reglement houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur', de gemeenteraad van 31 januari 2019.
        • De verkeersregelgeving: 
          • wegenverkeerswet (koninklijk besluit 16 maart 1968) en latere wijzigingen;
          • wegcode (koninklijk besluit 1 december 1975) en latere wijzigingen;
          • code van de wegbeheerder (ministerieel besluit 11 oktober 1976).
        • De specifieke regelgeving in verband met de aanvullende reglementen: 
          • decreet van 16 mei 2008;
          • uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009;
          • omzendbrief van 3 april 2009.
        • Overwegende dat het een gemeenteweg betreft.
        Feiten, context en argumentatie

        Motivatie:

        Het gemeentebestuur van Staden ontvangt regelmatig klachten in verband met overdreven snelheden in de Langemarkstraat. Naar aanleiding van deze klachten werden snelheidsmetingen uitgevoerd. Uit deze metingen blijkt dat 85 % van de bestuurders niet sneller rijdt dan 70 km/uur.

        Gelet op het woongebied dat loopt tot aan de Filettestraat is het toch wenselijk om de snelheidslimiet te verlagen naar 50 km/uur.

        Gelet op de aanwezigheid van Fedasil iets verderop in de Stadensteenweg op grondgebied Langemark-Poelkapelle is het wenselijk om de snelheid te verlagen naar 50 km/uur.

        Gezien de nieuwe snelheidsmaatregel gemeentegrensoverschrijdend is, werd overleg gepleegd met buurgemeente Langemark-Poelkapelle. De buurgemeente geeft positief advies en zal het AVR van de Stadensteenweg aanpassen om in overeenstemming te zijn met het AVR van de Langemarkstraat.

        Wijziging:

        Toevoegen van artikel 2.3, §2:

        • In de Langemarkstraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd tussen de Ontmijnersstraat en de Filettestraat. 

        AVR:

         Artikel 1. Voorafgaande elementen

        • De Langemarkstraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone).
        • Dit reglement geldt vanaf de raadsbeslissing van 31 maart 2022.

         

        Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement

        Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement

        Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Langemarkstraat wordt opgeheven.

         

        Artikel 2.2 Voorrangsborden

        § 1. In de Langemarkstraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van volgende straten:

        • Zijweg naar woningen met huisnummers 34 tot 38.
        • Ontmijnersstraat.
        • Filettestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van:

        • Zijweg naar woningen met huisnummers 34 tot 38.
        • Ontmijnersstraat.
        • Filettestraat.

        § 2. In de Langemarkstraat wordt vanaf de Kampstraat tot huisnummer 8 een voorrangsregeling uitgewerkt door middel van een rijwegversmalling, waarbij het verkeer komende vanuit Langemark-Poelkapelle voorrang moet verlenen aan het verkeer komende van het centrum van Staden.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B19 ter hoogte van het huisnummer 5b.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B21 ter hoogte van het kruispunt met de Kampstraat.

         

        Artikel 2.3 Verbodsborden

        § 1. In de Langemarkstraat vanaf de Ontmijnersstraat geldt een verbod voor de fietsers om op de rijweg te rijden, fietsers dienen verplicht de rijweg over te steken.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C11.

        § 2. In de Langemarkstraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingevoerd tussen de Ontmijnersstraat en de Filettestraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C43 met vermelding 50.

         

        Artikel 2.4 Gebodsborden

        §1. In de Langemarkstraat, vanaf het kruispunt met de Ontmijnersstraat, werd een fietspad ingericht, dit aan de linkerzijde van de rijweg, richting Langemark-Poelkapelle.

        De fietsers dienen verplicht dit stukje fietspad te gebruiken in beide richtingen.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden D7, op het begin van dit fietspad.

         

        Artikel 2.5 Markeringen

        § 1. In de Langemarkstraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rand van de weg aanduidt door middel van een volle streep, dit vanaf huisnummer 8 tot het kruispunt met de Sint Elooistraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte volle streep evenwijdig met de rijweg.

        § 2. In de Langemarkstraat wordt een markering van oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aangebracht, ter hoogte van het kruispunt met de Ontmijnersstraat.

        Deze maatregel wordt aangeduid door onderbroken strepen gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 meter en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 meter.

        § 3. Het fietspad, gedeelte vanaf de Ontmijnersstraat richting Langemark Poelkapelle, wordt afgelijnd met een onderbroken streep.

        Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken witte streep evenwijdig met het fietspad.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: 

        Het aanvullend verkeersreglement van de Langemarkstraat wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

    • Milieu

      • Goedkeuren gecoördineerd retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark dienstjaar 2024

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark wordt jaarlijks aangepast. De laatste keer gebeurde dit in de gemeenteraad van november 2022 voor het jaar 2023. De geldigheid van dit reglement eindigt op 31 december 2023.

        Voor het jaar 2024 dient dit reglement hernomen te worden met werking met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024, rekening houdend met de nieuwe tarieven zoals bepaald in de strategie en begroting 2024 van intercommunale MIROM.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 februari 1831, gecoördineerde grondwet van België.
        • Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 10 april 1992 en bekrachtigd bij wet van 12 juni 1992, meer bepaald artikelen 464 tot en met 470/2.
        • Koninklijk besluit van 27 augustus 1993, tot uitvoering van Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
        • Wet van 19 april 2014, met wijziging wetboek van inkomstenbelastingen 1992, wijziging van artikel 464 en invoeging van artikel 464/1.
        • Decreet van 30 mei 2008, gewijzigd op 28 mei 2010 en 17 februari 2012, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
        • Decreet van 22 december 2017, decreet lokaal bestuur.
        • Omzendbrief van 15 februari 2019, koninklijk besluit ABB 2019/2 met onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
        Feiten, context en argumentatie

        De aanpassingen ten opzichte van het vorige reglement situeren zich op de aanpassing van de prijzen (cfr. supra: begroting en strategie MIROM 2024).

        Verwijzingsdocumenten
        • Begroting en strategie MIROM met aangepaste tarievenlijst voor 2024.
        • Ontwerp retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark voor het dienstjaar 2024.
        Beraadslagingen

        Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het vernieuwde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark, geldig van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024, wordt goedgekeurd.


        Artikel 2:

        Het gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Patrimonium

      • Goedkeuren van de ontwerpakte verkoop van de bejaardenwoningen in de Azaleaweg aan Thuiswest BV

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur is eigenaar van 21 bejaardenwoningen en 14 garages in de Azaleaweg.  De woningen worden verhuurd conform het Sociaal Huurbesluit.

        Het voornemen tot verkoop is bekendgemaakt aan de sociale woonmaatschappij De Mandel.  De Mandel heeft interesse om de woningen aan te kopen.  Het gemeentebestuur van Staden is eigenaar en verhuurder van sociale woningen aan de Azaleaweg te Staden.  Het verhuren van sociale woningen is de kerntaak van de nieuwe woonmaatschappijen en is niet langer een kerntaak van de gemeente.  Door de steeds complexer wordende administratieve opvolging van sociale verhuring is het voor een gemeente niet evident om hierin de vereiste expertise aan te houden en hierop in te zetten voor een beperkt aantal woonentiteiten. De nieuwe woonmaatschappij "Thuiswest" is het best geplaatst om deze opdracht over te nemen.

        Het college van burgemeester en schepenen gaf zijn akkoord met deze verkoop aan onderstaande voorwaarden in zitting van 1 juni 2023.

        De heer Alain Maricou van de Afdeling Vastgoedtransacties maakte een ontwerp van akte die nu ter goedkeuring van de gemeenteraad wordt voorgelegd.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De verkoop van deze sociale woningen gebeurt volgens de richtlijnen opgesteld door Wonen in Vlaanderen.

        Een verkoop aan de normale venale waarde kan gebeuren, maar dan moet het lokaal bestuur de opbrengsten herinvesteren in sociale woningen.  Gezien het net de bedoeling is om geen actor meer te zijn inzake sociale verhuring wordt deze optie niet weerhouden. Desgevallend dient de overdracht te gebeuren tegen de sociale venale waarde.  Voor deze woningen te Staden komt dit op ongeveer 38 % van de normale venale waarde.  Bij verkoop aan de sociale venale waarde mag het lokaal bestuur de opbrengsten vrij besteden.

        De sociale venale waarde voor de 21 woningen en 14 garages is door de dienst Vastgoedtransacties geschat op 934.000,00 euro. 

        In samenspraak met de woonmaatschappij Thuiswest wordt volgende bijzondere voorwaarde opgenomen in de akte en ook uitdrukkelijk goedgekeurd: "De aankoop kan interessant zijn in kader van een later herbouwproject op deze locatie.  Bovendien biedt de site potenties naar herinrichting van de site op korte termijn.  De verkrijger houdt zich dan ook het recht voor om op termijn over te gaan tot herinrichting van de site, waarmee de overdrager zich uitdrukkelijk akkoord verklaard heeft in voorliggende raadsbeslissing".

        Financiële gevolgen

        Op budgetrekening 2023/ACT-204/0950-00/261000/IP-130 werd een ontvangstbudget van 934.000,00 euro ingeschreven. 

        Verwijzingsdocumenten
        • Schattingsverslag Vastgoedtransacties.
        • Uittreksel kadasterplan.
        • Luchtfoto.
        • Besluit raad van bestuur De Mandel van 23 mei 2023.
        • Ontwerpakte opgemaakt door afdeling Vastgoedtransacties.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor verkoop van de 21 sociale woningen in de Azaleaweg met 14 bijhorende garages aan woonmaatschappij Thuiswest, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed.


        Artikel 2:

        De bijzondere voorwaarde, opgenomen in dit ontwerp wordt goedgekeurd als volgt: "De aankoop kan interessant zijn in kader van een later herbouwproject op deze locatie.  Bovendien biedt de site potenties naar herinrichting van de site op korte termijn.  De verkrijger houdt zich dan ook het recht voor om op termijn over te gaan tot herinrichting van de site."

        Artikel 3:

        De heer Alain Maricou, commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties wordt aangesteld om bij de ondertekening van de akte het gemeentebestuur te vertegenwoordigen.

  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
      Francesco Vanderjeugd, burgemeester
      Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, schepenen
      Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, gemeenteraadsleden
      Tine Dochy, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Moerkerke, schepen
      Beraadslagingen
      1. Raadslid Rik Gevaert komt tussen en vraagt naar de inschrijvingen voor het nieuwe ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke. De uiterste inschrijvingsdatum was bepaald op 27 november 2023. De burgemeester antwoordt dat hij nog geen zicht heeft op de ingediende offertes. Hij zal verdere informatie en timing navragen bij de bevoegde diensten.
      2. Raadslid Bonny Vergauwe informeert naar de eventuele erkenning van de overmatige wateroverlast als ramp door de Vlaamse Regering. Als er een erkenning komt als ramp, zit de gemeente Staden daar dan ook bij? En bijkomend wat kunnen de individuele landbouwers doen? Schepen Chris Verhaeghe meldt dat hij geen zekerheid heeft dat de gemeente Staden erbij zal zijn in kader van erkenning als algemene ramp (hoort Staden bij de Westhoek of niet?). Toch is het heel belangrijk dat iedere landbouwer een melding doet bij de schattingscommissie en ook foto's bijhoudt van de schade (aard van de schade, grootte van de schade). Ingeval het rampenfonds goedgekeurd wordt, is dit dossier dan al opgebouwd. Indien het rampenfonds niet wordt goedgekeurd, kan het ook belangrijk zijn inzake belastingsaftrek. Er werden geen brieven vanuit de gemeente gestuurd, het bestuur gaat ervan uit dat de schattingscommissie voldoende bekend is bij de landbouwers.
      3. Raadslid Bonny Vergauwe informeert ook naar de procedure inzake vergoeding van de brandweermannen. Hoe zit dit precies in elkaar? De burgemeester antwoordt dat de brandweermannen worden betaald met een vrijwilligersvergoeding vanuit de hulpverleningszone Midwest. Er zijn ook afspraken voor bovenzonale prestaties. Niet alle bovenzonale prestaties worden verrekend, er zijn afspraken rond solidariteit tussen de zones. De burgemeester meldt dat hij de complimenten van de voltallige gemeenteraad zal overbrengen aan het brandweerkorps op hun Sint Barbara-feest op 10 december e.k.
      4. Raadslid Bonny Vergauwe vraagt naar de evaluatie van de deelauto's. De burgemeester heeft de meest recente evaluatie mee en licht die toe. Er zijn 26 inwoners die gebruik maken van de deelauto's over de drie locaties. De gemeente is hier tamelijk tevreden over. Het gaat ook nog maar over 9 maanden. Ook de medewerkers van het lokaal bestuur doen vaak beroep op de deelwagens. Op die manier wordt een extra poolauto uitgespaard. De burgemeester meldt dat er in Staden een totaal van 3363 km werd gereden, in Oostnieuwkerke werd een totaal van 3643 km gereden en in Westrozebeke werd in totaliteit 3356 km gereden. Er is wel een kanttekening: er is in Oostnieuwkerke een misbruik vastgesteld van de deelauto (drugstrafiek). De auto is een tijdje uit roulement geweest. Ten slotte geeft de burgemeester mee dat de terbeschikkingstelling van de deelauto's een bedrag van ongeveer 5000,00 euro kost aan het lokaal bestuur. In het budget werd een maximumbedrag van 11.000 ingeschreven. Dit was de voorziene minimumbijdrage indien er niemand gebruik zou maken van de deelwagens.
      5. Raadslid Miet Vandenbulcke informeert wanneer de Photobooth (pasfotocabine) wordt geplaatst. Het raadslid geeft mee dit een goede zaak te vinden, de CD&V-fractie had dit in het verleden al eens voorgesteld.
      6. Raadslid Marc Van Ysacker heeft gezien dat er 147 gemeenten hebben ingestapt zijn in de projecten "Samenleven Vlaanderen". In West-Vlaanderen zijn slechts 3 gemeenten die instapten: Roeselare, Oostende en Brugge. Heeft de gemeente Staden de intentie om contact te zoeken met andere lokale besturen om een project in te dienen (het gaat om de integratie van niet-Belgen).
      7. Raadslid Jan Depla meldt dat het vanaf 1 januari 2024 verboden is om etensresten in de restafvalzak te steken. Er zijn al 227 gemeenten die al keukenafvalophaling doen. Wat zal er worden aangeboden in Staden als oplossing voor deze problematiek? Schepen Chris Verhaeghe antwoordt dat de ophaling van het keukenafval nog niet helemaal is uitgewerkt (welke recipiënt? wekelijks of tweewekelijkse ophaling?). Het is een verplichting vanuit OVAM maar MIROM was hier liever niet op ingestapt.
      8. Raadslid Jan Depla informeert naar de plannen inzake de rijrichting in de Guido Gezellestraat te Oostnieuwkerke. De burgemeester duidt dat er een proefopstelling komt en dat er op 14 december een toelichting komt voor de inwoners. De proefopstelling wordt dan geduid.
      9. Raadslid Jan Depla informeert naar de werken op de parking Spanjestraat. Wanneer gaan ze effectief starten aan de werken? De burgemeester licht toe dat de werken starten zodra het terrein minder drassig is. Er wordt dus gewacht op droger weer.

De voorzitter sluit de zitting op 30/11/2023 om 20:30.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Heidi Ballyn
voorzitter