Terug
Gepubliceerd op 06/02/2025

Besluit  burgemeester

do 06/02/2025 - 13:00

Goedkeuren van het besluit van de burgemeester houdende tijdelijk herstel in functie van de openbare veiligheid

Aanwezig: Ludwig Willaert, burgemeester
Aanleiding en voorgeschiedenis

In het kader van de herstelwerken die voortkomen uit het vonnis van de correctionele rechtbank van 4 maart 2024, waarbij de heer Steven ROTSAERT, woonachtig te 8210 Zedelgem, Halfuurdreef 117, werd veroordeeld tot het milieuherstel, meer bepaald tot het verwijderen van vervuilde aanvulgronden.

Naar aanleiding van eerdere incidenten inzake de uitvoering van het opgelegde milieuherstel, werd DE HEER ROTSAERT reeds op 20 december 2024 aangemaand bij formele ingebrekestelling om het afsprakenkader (zie bijlage) stipt na te leven. Het aanvangen van de werken op 6 januari 2025, maakte dan ook een expliciete aanvaarding uit van het opgelegde afsprakenkader.

Om een overzichtelijk en veilig verloop van de werf te bekomen, werd een fasering van de werkzaamheden overeengekomen. Deze fasering was zorgvuldig opgesteld om zowel de naleving van het vonnis mogelijk te maken, alsook om de verkeerscirculatie pal in het centrum en de belangen van de bewoners en handelaars te waarborgen. De werkzaamheden vinden plaats te Staden, in de Carninstraat, Statiestraat, Ieperstraat en Kleine Veldstraat.

Op maandag 3 februari 2025 werd vastgesteld dat DE HEER ROTSAERT de vooropgestelde fasering van de werkzaamheden zonder enige voorafgaande communicatie met de gemeente, niet heeft nageleefd en dit in strijd met de door hem gevraagde signalisatievergunning, die hem zou toelaten om werken uit te voeren op het openbaar domein. Dit heeft geleid tot aanzienlijke verkeerschaos in het centrum van de gemeente, en creëerde tevens een gevaarlijke situatie voor de veiligheid van bewoners, voetgangers en hulpdiensten in het betrokken gebied.

De onvoorziene werkzaamheden, waarbij de Ieperstraat reeds werd afgefreesd, waardoor er een gevaarlijk niveauverschil ontstaat, terwijl dit niet op de planning stond, hebben de volgende ernstige problemen veroorzaakt:

  1. Verkeerschaos: Het wegdek is onveilig geworden door het onbedoeld en plots ontstane niveauverschil van 30 à 40 cm, wat niet alleen het verkeer in de straat ernstig hindert, maar ook de verkeersveiligheid bedreigt.
  2. Onbereikbaarheid voor bewoners: Door het niveauverschil kunnen bewoners hun garages niet meer bereiken, wat leidt tot ernstige overlast. Sommige auto’s kunnen hun garages ook niet meer verlaten.
  3. Onveilige situatie voor voetgangers: De oversteekplaatsen zijn niet meer veilig voor voetgangers, waardoor het risico op ongevallen toeneemt.
  4. Belemmering van hulpdiensten: De hulpdiensten kunnen de woningen en appartementen in de straat niet meer bereiken, wat de openbare veiligheid ernstig in het gedrang brengt.
Bevoegdheid en juridische grond
  • Algemene bevoegdheid van de burgemeester.
  • Artikel 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de algemene politiebevoegdheid van de burgemeester.

Gelet op artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet de burgemeester expliciet de bevoegdheid toekent om de nodige maatregelen te treffen die moeten verhelpen aan een situatie die de openbare veiligheid en gezondheid in het gedrang brengt, meer bepaald alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op de openbare wegen.

Overwegende dat de inbreuk van DE HEER ROTSAERT voor eenvoudige constatatie vatbaar is en in strijd is met het gemaakte afsprakenkader, waartoe hij tevens gehouden is conform het correctionele vonnis die het herstel oplegt in de oorspronkelijke toestand, en dus conform alle vereisten uit het Typebestek 250. De inbreuk is tevens in strijd met de afgeleverde vergunning inname openbaar domein van 28 januari 2025 met dossiernummer 2025.1788, waardoor de heer ROTSAERT op onrechtmatige wijze een gedeelte van de openbare weg heeft open gelegd en daardoor de openbare veiligheid in het gedrang heeft gebracht.

Overwegende dat de ernst van de situatie die ervoor zorgt dat de burgemeester met spoed het herstel van de weg eist tegen uiterlijk vrijdagmiddag 7 februari 2025 om 12 uur.

Het herstel moet volgens het aangepast plan (zoals gehecht aan dit besluit) waarbij een tijdelijke fundering wordt aangebracht en het wegdek wordt bedekt met minderhindersteenslag (conform het Typebestek 250), om te zorgen voor een veilige en toegankelijke situatie in de straat.

Het herstel van de weg is noodzakelijk om de toegankelijkheid voor de bewoners, de veiligheid van de bewoners, voetgangers en hulpdiensten te waarborgen en om de verkeerschaos te beëindigen. Bovendien wordt hiermee voldaan aan de verplichting van de burgemeester om de veiligheid in het openbaar domein te handhaven, zoals bedoeld in de Nieuwe Gemeentewet.

De heer ROTSAERT spontaan heeft meegedeeld dat hij de problematiek erkend en reeds werken zou verricht hebben om hieraan te remediëren.

Overwegende dat wordt vastgesteld dat er al werkzaamheden gebeurden tussen woensdagmiddag en donderdagmiddag, waarvoor wel nog voorbehoud wordt gemaakt als volgt:

  1. Controle door de bevoegde gemeentediensten inzake de vereiste toegankelijkheid en veiligheid
  2. Controle door de politiediensten van arro Ieper inzake de vereiste toegankelijkheid en veiligheid
  3. Controle door de brandweerdienst zone Midwest inzake de vereiste toegankelijkheid en veiligheid

Overwegende dat er op vrijdagmiddag om 12 uur wordt geoordeeld of de gedane herstelwerkzaamheden kunnen volstaan om de openbare veiligheid te garanderen.

Indien wordt vastgesteld dat dit niet geval is, behoudt de gemeente zich het recht voor om de nodige dringende herstelwerkzaamheden alsnog zelf uit te voeren of te laten uitvoeren door een erkende aannemer ten laste van de heer ROTSAERT. De kosten voor deze uitvoering komen volledig voor rekening van de heer ROTSAERT. Dat dit slechts aanvullend in huidig besluit is opgenomen, nu niemand het recht heeft om zonder wettige reden het openbaar domein te vernietigen en het burgerlijk recht het herstel, en zeker het beperken van dergelijke ongemakken mogelijk maakt.

Huidige maatregelen zijn noodzakelijk om de gemeente in staat te stellen om op een zo kort mogelijke termijn aan de door de heer ROTSAERT veroorzaakte gevaarlijke situatie op het openbaar domein te verhelpen, zonder verdere vertragingen. Deze maatregel is noodzakelijk om de voortduren van de onveilige situatie te voorkomen en om de veiligheid in het openbaar domein snel te herstellen. Conform de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester verantwoordelijk voor de veiligheid op het grondgebied van de gemeente, en in het geval van verzuim van de heer ROTSAERT, is de gemeente gerechtigd de werkzaamheden zelf uit te voeren.

De beslissing om de kosten van de werkzaamheden bij de heer ROTSAERT te leggen, is gerechtvaardigd vanwege het feit dat de hij zijn werkzaamheden op het openbaar domein niet heeft uitgevoerd conform de overeengekomen fasering, hetgeen heeft geleid tot de gevaarlijke situatie.

Verwijzingsdocumenten
  • Stukkenbundel.
  • Richtlijnen inzake herstel en plan werfzone.

BESLUIT:

Artikel 1:

De burgemeester van de gemeente Staden legt aan de heer Steven ROTSAERT met spoed het herstel op van de Ieperstraat (volgens aangehecht plan) en met volgende technische voorwaarden: een tijdelijke fundering wordt aangebracht en het wegdek wordt bedekt met minderhindersteenslag (conform het Typebestek 250), om te zorgen voor een veilige en toegankelijke situatie in de straat.

 

Artikel 2:

Het herstel van de Ieperstraat moet worden uitgevoerd tegen uiterlijk vrijdag 7 februari 2025 om 12 uur. Dit zal worden beoordeeld op basis van de verleende adviezen van de bevoegde gemeentediensten, politiediensten en brandweer met betrekking tot de openbare veiligheid.

 

Artikel 3:

Indien de gedane herstelwerken niet voldoen tegen vrijdag 7 februari 2025 om 12 uur ofwel ongunstig worden geadviseerd door één van de hogergenoemde hulpdiensten, behoudt de gemeente zich, tevens conform het burgerlijk recht, het recht voor om de noodzakelijke herstelwerkzaamheden zelf uit te voeren of te laten uitvoeren door een andere erkende aannemer. De kosten voor deze uitvoering zullen volledig voor rekening van de aannemer komen.