Terug
Gepubliceerd op 06/01/2023

Notulen  gemeenteraad

do 24/11/2022 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Sarah Van Walleghem, gemeenteraadslid
        Verwijzingsdocumenten

        Notulen gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Beraadslagingen

        Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar de gevraagde informatie omtrent de masten en pylonen en het aantal leners van de bibliotheek. De algemeen directeur verklaart dit te hebben doorgestuurd op 9 november 2022. Meerdere raadsleden verklaren deze email niet te hebben gekregen. De mailwisseling hieromtrent en omtrent het aantal leners van de bibliotheek wordt opnieuw aan de raadsleden bezorgd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.

    • Financiën - algemeen

      • Goedkeuren financiële verdeelsleutel en dotatie 2023 hulpverleningszone Midwest

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Sarah Van Walleghem, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente Staden wordt, conform het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd).

        In zitting van de gemeenteraad van 28 november 2019 werd de financiële verdeelsleutel voor de zone Midwest voor 2020-2025 vastgesteld.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

        Feiten, context en argumentatie

        De totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2023 bedraagt 7.615.696,00 euro. De totale investeringstoelage blijft gelijk aan de investeringstoelage van 2023 en bedraagt 1.605.006,00 euro. De totale gezamenlijke gemeentelijke toelage bedraagt 9.220.696,00 euro.

        De exploitatietoelage 2023 aan de zone Midwest voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 311.896,50 euro en de investeringstoelage voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 71.422,50 euro. Deze kredieten voor het jaar 2023 worden in geschreven in het MJPA 2020-2025. 

        Financiële gevolgen

        Er is geen wijziging inzake bedragen exploitatie- en investeringstoelage aan de zone Midwest vanuit de gemeente Staden zoals ze nu al stonden ingeschreven in het laatst goedgekeurde MJPA 2020-2025.

        Verwijzingsdocumenten
        • Begroting 2023.
        • Besluit zoneraad 25 oktober 2022.
        • Verslag infovergadering zoneraad.
        • presentatie zoneraad.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 25 oktober 2022 voor de begroting 2023 werd herbevestigd.

        Artikel 2:

        De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

        Gemeente

        Dotatie 2023 (in euro)

        Ardooie

        277.574,50 euro

        Hooglede

        312.308,50 euro

        Ingelmunster

        229.935,50 euro

        Izegem

        805.531,50 euro

        Lichtervelde

        252.286,00 euro

        Meulebeke

        282.691,50 euro

        Moorslede

        303.855,00 euro

        Pittem

        218.600,00 euro

        Roeselare

        3.172.963,50 euro

        Ruiselede

        116.429,50 euro

        Staden

        311.896,50 euro

        Tielt

        562.881,50 euro

        Wingene

        391.055,50 euro

        Dentergem

        191.257,50 euro

        Oostrozebeke

        186.429,50 euro

        Totaal

        7.615.696,00 euro


        Artikel 3:

        De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

        Gemeente

        Dotatie 2023 (in euro)

        Ardooie

         63.397,50 euro

        Hooglede

         68.533,50 euro

        Ingelmunster

         68.533,50 euro

        Izegem

        184.093,50 euro

        Lichtervelde

         52.965,00 euro

        Meulebeke

         70.780,50 euro

        Moorslede

         64.842,00 euro

        Pittem

         49.755,00 euro

        Roeselare

         549.712,50 euro

        Ruiselede

         33.223,50 euro

        Staden

         71.422,50 euro

        Tielt

         148.462,50 euro

        Wingene

         90.361,50 euro

        Dentergem

         45.100,50 euro

        Oostrozebeke

         43.816,50 euro

        Totaal

         1.605.000,00 euro


        Artikel 4:

        Dit besluit wordt toegestuurd aan de hulpverleningszone Midwest en de financieel directeur.

    • Financiën - belastingen en retributies

      • Goedkeuren retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein dienstjaren 2023 tot en met 2025

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Sarah Van Walleghem, gemeenteraadslid
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op het gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.

        De gemeente heeft goedkeuring gegeven aan de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform, bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden.

        Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken uitgevoerd worden, die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die constant een impact hebben op het openbaar domein.

        Op 31 oktober 2013 heeft de gemeenteraad het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd, gewijzigd op 24 november 2016 en op 19 december 2019.
        Het bovengenoemde reglement is geldig tot 31 december 2022. Deze beslissing wordt hernomen voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 februari 1831, gecoördineerde grondwet van België.
        • Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 10 april 1992 en bekrachtigd bij wet van 12 juni 1992, meer bepaald artikelen 464 tot en met 470/2.
        • Koninklijk besluit van 27 augustus 1993, tot uitvoering van Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
        • Wet van 19 april 2014, met wijziging wetboek van inkomstenbelastingen 1992, wijziging van artikel 464 en invoeging van artikel 464/1.
        • Decreet van 30 mei 2008, gewijzigd op 28 mei 2010 en 17 februari 2012, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
        • Decreet van 22 december 2017, Decreet lokaal bestuur.
        • Omzendbrief van 15 februari 2019, koninklijk besluit ABB 2019/2 met onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
        Feiten, context en argumentatie

        Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders Gaselwest, IMEA, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek of Sibelgas een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen elektriciteit en gas.

        De mogelijkheid om bij de distributienetbeheerder de betaling te verkrijgen van een gemeentelijk opgelegde retributieheffing vindt zijn grondslag in het artikel 38 van de statuten, waarvoor de raad van bestuur een algemeen kader kan creëren en voor zover dit aanvaard is in het distributienettarief door de reguleringsinstantie. Er is eveneens voorzien dat de distributienetbeheerder aan haar vennoten alle informatie ter beschikking zal stellen die noodzakelijk is om de belasting of retributie te heffen.

        Het geactualiseerd ontwerp van retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, dat van toepassing is voor de periode van 2023-2025, bevat volgende gewijzigde retributiebedragen:

        aard van het werk

        retributie 2023-2024-2025 retributie 2020-2021-2022
        sleufwerken in rijwegen 10,24 euro/lopende meter 2,14 euro/lopende meter
        sleufwerken in voetpaden 7,88 euro/lopende meter 1,64 euro/lopende meter
        sleufwerken in aardewegen 4,73 euro/lopende meter 0,99 euro/lopende meter
        dringende werken, aansluiting, herstellingen, ... 1,00 euro per aansluitingspunt 1,00 euro per aansluitingspunt
        compensatie van diverse heffingen en belastingen 0,50 euro/aansluitingspunt 0,50 euro/aansluitingspunt

        De gemeente Staden ontvangt jaarlijks 23.370,16 euro voor elektriciteit en 6.338,60 euro voor gas.

        Verwijzingsdocumenten
        • Ontwerp retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein geldig vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
        • Brief aan gemeenten - retributiereglement - vraag verlenging en retributieheffing.
        Beraadslagingen

        Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt goedgekeurd.


        Artikel 2:

        Het ontwerp gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Interne organisatie

      • Goedkeuren intern reglement in kader van organisatiebeheersing - bepalen algemeen kader voor debiteurenbeheer

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Op basis van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur onafhankelijk in voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder voor de invordering van de ontvangsten en voor het verlenen van kwijting.
        Hierbij kan de financieel directeur voor opeisbare niet-fiscale vorderingen een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard respectievelijk door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau.
        Voor fiscale vorderingen kan op basis van artikel 19 van het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen, een dwangschrift uitgevaardigd worden.

        Het debiteurenbeheer is hierbij een onderdeel van het algemeen kader van organisatiebeheersing, als een geheel van maatregelen ondernomen om redelijke zekerheid te krijgen over:

        • het bereiken van doelstellingen;
        • de naleving van regelgeving en procedures;
        • de betrouwbaarheid van financiële en beheersrapportering;
        • de effectieve en efficiënte werking van de diensten;
        • de bescherming van de activa en de voorkoming van fraude

        Bijgevolg is het aangewezen een intern reglement debiteurenbeheer als algemeen kader voor de invordering op te stellen.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 21 maart 1804 en latere aanpassingen (Burgerlijk wetboek).
        • Wet van 7 februari 1831 en latere aanpassingen (Grondwet).
        • Wet van 10 oktober 1967 en latere aanpassingen (Gerechtelijk wetboek).
        • Wet van 18 juli 1976 en latere aanpassingen (OCMW wet).
        • Wet van 10 april 1992 en latere aanpassingen (Wetboek van de inkomstenbelasting).
        • Wet van 26 mei 2002 en latere aanpassingen (RMI wet).
        • Wet van 24 juni 2013 en latere aanpassingen (Wet gemeentelijke administratieve boetes).
        • Wet van 13 april 2019 en latere aanpassingen (Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen).
        • Decreet van 30 mei 2008 en latere aanpassingen (Decreet betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van belastingen).
        • Decreet van 22 december 2017 en latere aanpassingen (Decreet lokaal bestuur), onder andere artikels 218 en 219 en artikels 272 en 273.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2019 (Beslissing goedkeuren van een algemeen kader rond organisatiebeheersing).
        Feiten, context en argumentatie

        Het debiteurenbeheer omvat het centraal beheer van vorderingen en debiteuren met als doel een effectieve en efficiënte inning van ontvangsten, in functie van het gewenste beleid, inclusief opvolging van de openstaande vorderingen.

        Het bevoegde intern reglement kader debiteurenbeheer biedt hierbij een samenvatting en algemene leidraad voor zowel de debiteur, de behandelende diensten als het bestuur.

        Verwijzingsdocumenten

        Ontwerp intern reglement in kader van organisatiebeheersing - bepalen van algemeen kader voor debiteurenbeheer.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het intern reglement voor het bepalen van het algemeen kader voor debiteurenbeheer wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Het intern reglement voor het bepalen van een algemeen kader voor debiteurenbeheer is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Goedkeuren van de agenda en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van de intercommunale WVI op 14 december 2022

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden. Op 14 december 2022 houdt de WVI een algemene vergadering in CC De Beuk, Torhoutstraat 9 te 8610 Kortemark.

        In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad mevrouw Nathalie Depuydt aan als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 §24, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 en latere wijzigingen houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid artikel 44, dat onder andere stelt dat de "algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering."
        Feiten, context en argumentatie

        De agenda van de algemene vergadering op 14 december 2022:

        1. goedkeuring verslag vorige buitengewone algemene vergadering van 8 juni 2022;
        2. begroting 2023;
        3. kennisnemen van ontslag van bestuurder Ingrid Vandepitte (Zonnebeke);
        4. benoemen bestuurder;
        5. mededelingen.
        Verwijzingsdocumenten
        • Uitnodiging algemene vergadering 14 december 2022.
        • Verslag vorige algemene vergadering van 8 juni 2022.
        • Begroting 2023.
        Beraadslagingen

        Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.

        Raadslid Ludwig Willaert vraagt of er een afvaardiging vanuit Staden zal aanwezig zijn op de algemene vergadering. De WVI is een belangrijke partner voor de gemeente, dus een aanwezigheid vanuit onze gemeente in de algemene vergadering is zeker aangewezen. Het raadslid heeft in de notulen gelezen dat er in de algemene vergadering van juni 2022 geen afvaardiging vanuit Staden aanwezig was. De aangestelde afgevaardigde, schepen Nathalie Depuydt geeft aan zeker aanwezig te zijn op de algemene vergadering van 14 december 2022. Soms zorgen agendaproblemen ervoor dat het moeilijk is om aanwezig te zijn.

        Bijkomend informeert het raadslid Ludwig Willaert naar de stand van zaken omtrent het project De 2 Hofsteden en het project Het Waterhof te Oostnieuwkerke.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat de gemeente volgend jaar de eerste plannen verwacht van het WVI-deel van het project 2 Hofsteden. Inzake het privatieve gedeelte van dit project heeft de gemeente de vergunning gegeven maar werd er in beroep gegaan bij de Raad voor Vergunningenbetwistingen inzake de financiële last voor het parkgedeelte. Het gemeentebestuur heeft alle vertrouwen in de goede afloop hiervan.
        Inzake het project Het Waterhof is de timing ongeveer gelijklopend na een bijkomend onderzoek inzake watertoets van deze locatie. Ook in dit project zal er volgend jaar met het proces gestart worden (indienen van plannen).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de WVI op 14 december 2022.


        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger(s) die zullen deelnemen aan de algemene vergadering moeten hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.

      • Goedkeuren van de dagorde, aanstellen van de vertegenwoordigers en vaststellen van hun mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv van 15 december 2022

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.

        Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 15 december 2022.

        In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez, wonende in Rysseveldstraat 97, 8840 Staden aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2019-2024.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 §24, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 44, dat onder andere stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden.
        • Uitnodiging tot de algemene vergadering op 15 december 2022.
        Feiten, context en argumentatie

        Op 15 december 2022 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering op digitale wijze.
        Het elektronisch communicatiemiddel maakt het mogelijk voor de vertegenwoordigers om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk, online vragen te stellen tijdens de vergadering.

        De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:

        1. toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers;
        2. bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023;
        3. goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
        Verwijzingsdocumenten
        • Oproepingsbrief voor algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 15 december 2022.
        • Toelichtende nota.
        • Begroting 2022.
        Beraadslagingen

        Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:                        

        Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 goedgekeurd.


        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.


        Artikel 3:

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Erediensten

      • Akte nemen van budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Jan Baptist, Onze Lieve Vrouw, Sint-Bavo en Sint-Eligius

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Onze-Lieve-Vrouw (Oostnieuwkerke), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) hebben het budget 2023 ingediend op 12 november 2022 via het centraal kerkbestuur.

        Het bisdom gaf positief advies op 14 november 2022, als erkend representatief orgaan van de eredienst.

        Aangezien alle voorgelegde budgetten passen binnen het meerjarenplan neemt de gemeenteraad akte van het budget binnen de 50 dagen na ontvangst van het document (indien er binnen de 50 dagen geen akteneming gebeurt, wordt het document goedgekeurd).

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
        • Goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Jan Baptist, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Bavo en Sint-Eligius door de gemeenteraad van 26 september 2019.
        Financiële gevolgen

        Vergelijking meerjarenplan 2023 met budget 2023

        exploitatietoelage in euro  meerjarenplan 2023 budget 2023
        Kerkfabriek Sint-Jan 29.173,00 euro   0,00 euro
        Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw 53.090,00 euro 53.000,57 euro
        Kerkfabriek Sint-Bavo 54.077,00 euro 46.764,43 euro
        Kerkfabriek Sint-Eligius 1.980,00 euro 0,00 euro
        Totaal 138.320,00 euro    99.765,00 euro

        De investeringstoelage van 208.635,00 euro voor kerkfabriek Sint-Bavo was voorzien in 2022, de eerste schijf van de erelonen wordt al opgevraagd in 2021, er wordt dan ook een voorafname van de investeringstoelage van 8.669,67 euro ingeschreven in de meerjarenplanaanpassing van de gemeente.  De eerste uitbetaling wordt verwacht in 2022, het deel van de toelage dat niet aangerekend werd in 2022 zal door de gemeente overgedragen worden naar 2023.

        In 2021 was een investeringstoelage van 250.000,00 euro voorzien voor kerkfabriek Onze Lieve Vrouw. Het dossier 'restauratie kerk fase 3 - perceel 1' werd na toezegging van de provinciale subsidie pas opgestart in 2022. De investeringstoelage wordt gedeeltelijk doorgeschoven naar 2023.

        Verwijzingsdocumenten

        Overzicht van alle ingediende budgetten en het gunstig advies van het bisdom.

        Beraadslagingen

        Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.

        Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar de timing inzake de werken aan de kerk Sint-Bavo. Wanneer zullen deze afgerond zijn? Schepen Deprez antwoordt dat de werken hopelijk afgerond kunnen worden tegen de zomer 2023. Deze timing hangt natuurlijk sterk af van de grootte van de werken inzake het probleem met de gedetecteerde huiszwammen in de kerk Sint-Bavo. Eerst zal dit probleem moeten worden aangepakt, ook financieel, vooraleer verder kan worden gedaan met de geplande werken.

        Raadslid Ludwig Willaert vraagt meer uitleg omtrent de draagwijdte van het probleem "huiszwam" in de kerk Sint-Bavo. Manifesteert zich dit veelvuldig of is dit maar op bepaalde plaatsen? Schepen Joeri Deprez verklaart dat er een deskundige is aangesteld om de concrete draagwijdte in kaart te brengen. De schepen heeft het deskundigenverslag nog niet kunnen inkijken maar het blijkt wel om een serieus probleem te gaan: de schimmel is snelgroeiend en ook de binnenmuren blijken al geïmpacteerd.

        Raadslid Ludwig Willaert vraagt ook nog meer informatie omtrent de start van de werken van de kerk Onze Lieve Vrouw te Oostnieuwkerke. Schepen Joeri Deprez verduidelijkt dat de gunning werd gedaan aan een firma en dat het nu wachten is op een concrete datum waarop de firma kan starten.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Onze Lieve Vrouw (Oostnieuwkerke), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) past binnen het goedgekeurde meerjarenplan. 


        Artikel 2:

        De gemeentelijke exploitatietoelagen 2023 worden vastgesteld als volgt:

        Exploitatietoelage (euro)

        Budget 2023

        kerkfabriek Sint-Jan

        0,00 euro

        kerkfabriek Onze Lieve Vrouw

        53.000,57 euro

        kerkfabriek Sint-Bavo

        46.764,43 euro

        kerkfabriek Sint-Eligius

        0,00 euro

        De gemeentelijke investeringstoelagen 2023 worden vastgesteld als volgt:

        Investeringstoelage (euro)

        Budget 2023

        kerkfabriek Sint-Bavo

        0,00 euro

        kerkfabriek Onze Lieve Vrouw

        167.000,00 euro

        In de beleidsnota van kerkfabriek Sint-Bavo wordt vermeld dat de investeringstoelage momenteel nog integraal voorzien is in 2022, naar aanleiding van de eerste budgetwijziging in 2023 zal het resterende deel verschoven worden naar 2023, samen met de meerwerken.

        Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw heeft al een deel van de investeringstoelage die voorzien was in 2022 verschoven naar 2023.

    • Mobiliteit

      • Kennisnemen van visienota voor het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De Vervoerregio Midwest werkt momenteel aan een regionaal mobiliteitsplan. De Vervoerregio brengt achttien steden en gemeenten uit de regio Midwest samen met mobiliteitsexperts uit het provinciebestuur, het Vlaams Gewest en NMBS/Infrabel.

        Het regionaal mobiliteitsplan heeft hoge ambities. We willen in de regio Midwest mobiliteit waarbij we:

        • meer en meer de wagen en de vrachtwagen aan de kant laten;
        • onze steden, dorpen en economische knooppunten vlot bereikbaar houden;
        • bijdragen aan een duurzame mobiliteit met een goede ruimtelijke ordening;
        • geen dodelijke verkeersslachtoffers meer aanvaarden;
        • het drukke verkeer uit onze steden en dorpskernen weren;
        • de druk op het milieu verminderen en minder energie verbruiken;
        • iedereen de mogelijkheid bieden om zich te verplaatsen;
        • koploper zijn op vlak van slimme systemen voor onze mobiliteit. 

        Het planproces voor de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan loopt binnen de Vervoerregio Midwest. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor een verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

        Ook de Vervoerregio Midwest is bezig met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte/Traject/Mint/02 als studiebureau aan. In het kader hiervan werd de oriëntatienota op 26 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.

        Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.

        De Vervoerregio ontwikkelde in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer. Dit plan (verder “OV-plan”) omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). Het OV-plan werd na voorlegging aan alle betrokken gemeenteraden definitief goedgekeurd door de Vervoerregioraad Midwest op 15 december 2020. De minister van mobiliteit, Lydia Peeters, voorziet de start van de gefaseerde uitvoering van dit OV-plan in januari 2023.

        Na het afwerken van het OV-plan en de goedkeuring van de oriëntatienota voor het regionaal mobiliteitsplan heeft de Vervoerregioraad thans een visienota voor het regionaal mobiliteitsplan uitgewerkt. Deze nota bevat de strategische lijnen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid voor deze regio. De visienota werd voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad in zitting van 27 september 2022, met het oog op een publieke consultatie van de stakeholders en de gemeenteraden van de regio.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1.
        • Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Roeselare en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
        • Gemeenteraad heeft op 26 april 2018 de goedkeuring gegeven aan de toetreding tot vervoersregio Roeselare (Midwest).
        Feiten, context en argumentatie

        Het traject van Vervoerregio Midwest bestaat uit drie fasen: het verzamelen van alle mogelijke informatie, het uittekenen van een visie en het ontwikkelen van een actieplan. Op heden is fase 2 afgerond en ligt de visienota, zoals goedgekeurd door de Vervoerregioraad van 27 september 2022, ter kennisname van de gemeenteraad voor.

        Deze visienota werd toegelicht op het infomoment voor stakeholders en raadsleden op 11 oktober 2022 in het streekhuis.

        De visienota zal verder onderwerp uitmaken van een strategische milieu-effectrapportage. Ook de inhoudelijke inbreng van stakeholders en gemeenteraden kan nog aanleiding geven tot bijsturing. De aldus bijgestuurde visienota zal dan de basis vormen voor de opmaak van een actieplan voor de Vervoerregio, waarmee het proces van regionale mobiliteitsplanning zal afgerond worden.

        Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd kennis te willen nemen van de voorlopig goedgekeurde visienota en eventuele inhoudelijke opmerkingen te willen bezorgen.

        Met betrekking tot de visienota zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 27 september 2022 heeft het gemeentebestuur nog volgende opmerking: er wordt gevraagd om vanuit de gemeente Staden voor deze regionale bedrijven een “regionale” of desnoods een “lokale” ontsluiting specifiek voor de bedrijven op deze as te bepleiten richting Ieper. De toegang via de N313 vormt de meest logische ontsluiting.

        Verwijzingsdocumenten

        Ontwerp visienota.

        Beraadslagingen

        Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
        De schepen verduidelijkt dat de gemeente reeds volgende opmerking formuleert op deze visienota: "De gemeente Staden vraagt een lokale ontsluiting naar Ieper toe op de N313 voor de regionale bedrijven." De schepen vraagt of de raadsleden nog bijkomende opmerkingen hebben op deze visienota.

        Raadslid Marc Van Ysacker vindt de geformuleerde opmerking vanuit de gemeente zeker terecht. De visie zoals in de nota voorgesteld lijkt zeker niet realistisch.

        Raadslid Bart Coopman meldt deze visienota als zeer ambitieus te bestempelen. Volgende grote ambities trokken zijn aandacht: vrachtverkeer langs de kant laten, steden, dorpen en economisch knelpunten vlot bereikbaar houden... Dit zijn allemaal droomscenario's maar de realiteit staat hier nog heel ver vanaf. Inzake het aantal buslijnen worden er geen concrete stappen vooruit gezet. De fietspaden zijn ook zoals ze zijn, "vergevingsgezinde" fietspaden zijn nog niet aan de orde. Als we willen evolueren naar een duurzame mobiliteit, dan hebben we meer nodig dan een ambitieus plan. Er zijn veel te weinig budgetten om alles die nodig is te realiseren: deelwagens en deelfietsen, goed uitgebouwd openbaar vervoer, goede infrastructuur.

        Schepen Geert Moerkerke bevestigt dat het gaat om een fietsplan en dat er hopelijk budgetten worden vrijgemaakt vanuit hogere overheden.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd vult het debat nog aan dat het gaat om een regionale visie en dat dit zeker een waardevol gegeven is. Het is toch wel belangrijk dat je binnen een bepaalde regio een draagvlak vindt voor een visie op mobiliteit. In deze visienota staat er bvb. dat de kernen kunnen gevrijwaard worden van zwaar doorgaand verkeer. Ook voor onze gemeente is dit een belangrijk element in kader van onze eigen beleidsambitie. Het is belangrijk dat dit regionaal wordt gedragen zodat niet elke gemeente op zijn eigen eiland het beleid kan uitstippelen. Want als het verkeer geweerd wordt uit een bepaalde gemeente, komt het in een andere gemeente terecht. Deze regionale visie is in die zin een belangrijke stap vooruit.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van de visienota voor het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest, zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 27 september 2022 en gevoegd in bijlage bij dit besluit.


        Artikel 2:

        De gemeente Staden geeft volgende opmerking: er wordt gevraagd om vanuit de gemeente Staden voor deze regionale bedrijven een “regionale” of desnoods een “lokale” ontsluiting specifiek voor de bedrijven op deze as te bepleiten richting Ieper. De toegang via de N313 vormt de meest logische ontsluiting. De gemeente vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met deze geformuleerde opmerking.


        Artikel 3:

        Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Vervoerregioraad.

         
    • Milieu

      • Goedkeuren gecoördineerd retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark dienstjaar 2023

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark wordt jaarlijks aangepast. De laatste keer gebeurde dit in de gemeenteraad van november 2021 voor het jaar 2022. De geldigheid van dit reglement eindigt op 31 december 2022.

        Voor het jaar 2023 dient dit reglement hernomen te worden met werking met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023, rekening houdend met de nieuwe tarieven zoals bepaald in de strategie en begroting 2023 van intercommunale MIROM.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Wet van 7 februari 1831, gecoördineerde grondwet van België.
        • Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 10 april 1992 en bekrachtigd bij wet van 12 juni 1992, meer bepaald artikelen 464 tot en met 470/2.
        • Koninklijk besluit van 27 augustus 1993, tot uitvoering van Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
        • Wet van 19 april 2014, met wijziging wetboek van inkomstenbelastingen 1992, wijziging van artikel 464 en invoeging van artikel 464/1.
        • Decreet van 30 mei 2008, gewijzigd op 28 mei 2010 en 17 februari 2012, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
        • Decreet van 22 december 2017, decreet lokaal bestuur.
        • Omzendbrief van 15 februari 2019, koninklijk besluit ABB 2019/2 met onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
        Feiten, context en argumentatie

        De aanpassingen ten opzichte van het vorige reglement situeren zich op de aanpassing van de prijzen (cfr. supra: begroting en strategie MIROM 2023).

        Verwijzingsdocumenten
        • Begroting en strategie MIROM met aangepaste tarievenlijst voor 2023.
        • Ontwerp retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark voor het dienstjaar 2023.
        Beraadslagingen

        Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het vernieuwde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark, geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023, wordt goedgekeurd.


        Artikel 2:

        Het gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

      • Intrekken van beslissing van de gemeenteraad van 12 april 1999 met betrekking tot de gemeentelijke subsidie betreffende de aanleg en het onderhoud van kleine landschapselementen

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In zitting van de gemeenteraad van 12 april 1999 werd een gemeentelijke subsidie betreffende het onderhoud van kleine landschapselementen goedgekeurd.

        Op heden zijn er verschillende elementen die een intrekking van deze subsidie verantwoorden.

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het subsidiereglement inzake het onderhoud van kleine landschapselementen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 april 1999, in te trekken met ingang vanaf 1 januari 2023.

        Feiten, context en argumentatie

        In zitting van de gemeenteraad van 12 april 1999 werd een gemeentelijke subsidie betreffende de aanleg en het onderhoud van kleine landschapselementen goedgekeurd.

        Deze gemeentelijke subsidie werd ingevoerd als stimulans om de natuurwaarden in het landschap te behouden en te versterken. Hiermee werd uitvoering gegeven aan de doelstelling van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 januari 1999) om de natuurlijke structuur in de open ruimte en het landelijk gebied te versterken.

        De ondersteuning was zowel gericht op bestaande kleine landschapselementen om deze te behouden als voor de aanplant van nieuwe kleine landschapselementen. Deze stimulans beoogde een grotere betrokkenheid van de eigenaars en meer aandacht voor de natuurwaarde van de kleine landschapselementen in het landelijk gebied van onze gemeente.

        Inmiddels is de tijdsgeest sterk gewijzigd en zijn eigenaars en gebruikers zich bewust van de meerwaarde van de kleine landschapselementen voor de omgeving en is de reglementering inzake behoud van de kleine landschapselementen ook aangescherpt. Beide elementen zorgen ervoor dat de kleine landschapselementen sterker verankerd zijn in het landschap dan 23 jaar geleden. Een stimulans in de vorm van een gemeentelijke premie is dan ook niet langer de bepalende factor inzake behoud en versterken van de kleine landschapselementen.

        Eigenaars van kleine landschapselementen kunnen op vandaag ondersteuning krijgen van uit Stadlandschap. Voor het onderhoud van de knotwilgen kan men gebruikmaken van de 'knotploegen'.

        De gemeente stelt daarom voor om de het subsidiereglement inzake kleine landschapselementen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 april 1999, in te trekken met ingang vanaf 1 januari 2023.

        Financiële gevolgen

        In het meerjarenplan is er een jaarlijkse uitgave voorzien van 10.000,00 euro waarvan er ongeveer de helft effectief wordt gebruikt voor uitbetaling van de aangevraagde subsidies.

        Na intrekking van de subsidie kan deze uitgave geschrapt worden voor de jaren 2023-2025.

        Beraadslagingen

        Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.

        Raadslid Sarah Van Walleghem leest het alternatief van de knotploegen wat betreft de knotwilgen. Zijn er ook alternatieven voor de andere kleine landschapselementen? Schepen Verhaeghe antwoordt hierop negatief. Voor de hagen en andere landschapselementen zijn er geen alternatieven.

        Raadslid Bonny Vergauwe geeft aan vooral het intrekken van de subsidie voor de hagen te betreuren. Dit is een intensief werk met ook wel een behoorlijk kostenplaatje.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd ondersteunt deze intrekking en motiveert dit vanuit efficiënte overheid. De subsidie schiet eigenlijk zijn doel voorbij. Het gaat om een minimale subsidie met toch een behoorlijke administratieve last voor de gemeentelijke diensten. De aanvragers zijn ook burgers die er sterk mee bezig zijn en financieel ook de nodige inspanningen zelf wensen te doen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het gemeentelijk reglement betreffende de betoelaging van aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 april 1999, wordt ingetrokken vanaf 1 januari 2023.

    • Ruimtelijke ordening

      • Goedkeuren van ontwerpakte voor verkoop Meiboomstraat, deel tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het deel van de Meiboomstraat, gelegen tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat, is vervat in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 't Roosleen, met de mogelijkheid om dit wegdeel op te nemen in de site van het aanpalend bedrijf Mol Cy/VDK.

        De procedure tot afschaffing van het deel Meiboomstraat als openbare weg is inmiddels doorlopen.

        Nu wordt overgegaan tot verkoop van de grond aan het aanpalend bedrijf zodat dit deel van de Meiboomstraat deel wordt van de aanpalende bedrijfssite.

        Het te verkopen deel Meiboomstraat heeft een oppervlakte van 52a en 37ca. Met de koper is er een verkoopprijs overeengekomen van 200.000,00 euro.

        Het ontwerp van de verkoopakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet lokaal bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De verkoop van het deel Meiboomstraat tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat is in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven onder actie 111.

        Het innemen van het deel Meiboomstraat is in overeenstemming met het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 't Roosleen, goedgekeurd door de provincieraad in zitting van 16 december 2021.

        De afschaffing van het deel Meiboomstraat (chemin nr. 17) tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat als gemeenteweg is definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2022. De afschaffing van de gemeenteweg maakt een desaffectatie van het openbaar domein naar privaat domein mogelijk.

        De verkoop van het stuk Meiboomstraat aan het aanpalende bedrijf MolCy/VDK staat in het teken van de verdere exploitatie van het bedrijf, meer bepaald in functie van een betere ontsluiting van de personeelsparking en voor de inrichting van een testbaan.

        Volgens het meetplan, opgemaakt door het studiebureau Geomex, heeft het te verkopen deel Meiboomstraat een oppervlakte van 52a 37ca, en is geschat op 185.000,00 euro.

        De koper is de naamloze vennootschap 'Truco'.

        Door de koper is er op 9 mei 2022 reeds een aankoopbelofte getekend die 12 maanden geldig is. In de aankoopbelofte is er een prijs overeengekomen van 200.000,00 euro.

        De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan gemeenteraad.

        Financiële gevolgen

        In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 is er voor de verkoop van de Meiboomstraat een ontvangst ingeschreven van 200.000,00 euro.

        De voorziene ontvangst is gelijk aan de overeengekomen verkoopprijs van 200.000,00 euro.

        Verwijzingsdocumenten
        • Ontwerpakte.
        • Schattingsverslag Geomex van 10 januari 2022.
        • Aankoopbelofte van 9 mei 2022.
        • Meetplan opgemaakt door landmeterskantoor Geomex.
        • Bestemmingsplan PRUP 't Roosleen.
        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Bart Coopman
        Tegenstanders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe
        Onthouders: Jan Depla
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het ontwerp van akte voor de verkoop van de Meiboomstraat (chemin nr. 17), deel gelegen tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat, kadastraal gekend is onder Staden, 2de afdeling, sectie A, met gereserveerd nr. 590A, wordt goedgekeurd.

        Het ontwerp van akte vormt één geheel met deze beslissing.

        Artikel 2:

        De commissaris van de dienst Vastgoedtransacties, de heer Alain Maricou, wordt gemachtigd om de gemeente Staden te vertegenwoordigen bij ondertekening van deze akte.

    • Punten ingediend door raadsleden

      • Goedkeuren van motie omtrent voorstel tot overleg met directiecollege en raad van bestuur van de VRT voor het behoud van de regionale ochtendprogramma's per provincie

        Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, burgemeester
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Overeenkomstig artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, kunnen raadsleden agendapunten toevoegen aan de dagorde, uiterlijk vijf dagen voor de vergadering.

        Het bijkomend agendapunt, ingediend door raadslid Hans Mommerency in naam van de fractie CD&V op woensdag 16 november 2022, voldoet aldus aan de voorwaarden en wordt toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad van 24 november 2022.

        Feiten, context en argumentatie

        Eind augustus maakte de Vlaamse Radio- en Televisieorganisatie (VRT) hun najaarprogrammatie bekend van zijn tv- en radiozender. Hierbij maakte de openbare omroep bekend dat er vanaf volgend jaar geen apart ochtendblok per provincie meer voorzien wordt in de ochtend van 6 tot 8 uur.

        Hiermee zou de ochtendshow 'Start je Dag' van 'Radio 2 West-Vlaanderen' verdwijnen.

        Volgens de VRT wil de Vlaming het regionieuws op een andere manier consulteren en zal meer geïnvesteerd worden in de digitale berichtgeving. Uiteraard moeten ze verder mee op de digitale weg maar mag hierbij een zeer belangrijke grote doelgroep niet uit het oog verloren worden. Het gaat over meer dan enkel regionaal nieuws, het gaat ook over de identiteit en verbondenheid van 400.000 West-Vlaamse luisteraars door onder andere het weerbericht maar ook door tal van andere items dan enkel maar het nieuws. Door deze gerichte berichtgeving voelen mensen uit onze provincie zich verbonden met wat reilt en zeilt in West-Vlaanderen.

        Net zoals Focus-WTV een belangrijk communicatiekanaal is hier in West-Vlaanderen heeft ook Radio 2 West-Vlaanderen een belangrijke provinciale communicatieve rol. We zijn van mening dat lokale en regionale berichtgeving essentieel is voor een publieke zender.

        Onze gouverneur liet zich in een eerste terechte reactie ook al uit over deze beslissing. Hij had het ook over de verbondenheid tussen onze inwoners, de differentiatie in het weerbericht en de interesse van de mensen in wat er gebeurt dicht bij ons, dicht bij huis.

        Verwijzingsdocumenten

        Ingediend agendapunt door de CD&V-fractie.

        Beraadslagingen

        Raadslid Ludwig Willaert licht het agendapunt toe, zoals het werd ingediend als extra agendapunt door collega-raadslid Hans Mommerency.

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat er reeds in september 2022 een brief werd ondertekend onder impuls van schepen Blontrock van Brugge.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
        Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt volgende motie goed in kader van voorstel tot overleg met directiecollege en raad van bestuur van de VRT voor het behoud van de regionale ochtendprogramma's per provincie:

        • de gouverneur gaat samen met een afvaardiging vanuit de deputatie het gesprek aan met het directiecollege van de VRT en met de raad van bestuur;
        • de vraag wordt gesteld om het ochtendblok verder regionaal te garanderen met nieuws voor en door de West-Vlamingen om zo de regionale verankering van Radio 2 verder te garanderen;
        • de Vlaamse Regering laat in de beheerovereenkomst met de VRT verankeren dat de berichtgeving via Radio 2 verder op provinciaal niveau georganiseerd wordt.
  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
      Francesco Vanderjeugd, burgemeester
      Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, schepenen
      Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, gemeenteraadsleden
      Tine Dochy, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tom Lemahieu, Hans Mommerency, gemeenteraadsleden
      Beraadslagingen
      1. Raadslid Marc Van Ysacker heeft kennisgenomen van de beslissing van het schepencollege inzake de eindfactuur voor B-ILD architecten na stopzetting van het project nieuwe ontmoetingscentrum te Oostnieuwkerke. Het raadslid vraagt zich af of de gemeente niet het slachtoffer is door de keuze voor WinVorm. Waren alle geselecteerde voorstellen niet té prestigieus en onbetaalbaar? De CD&V-fractie stelt dan ook de vraag om in de toekomst goed na te denken over de samenwerking met WinVorm en in de toekomst opdrachten uit te schrijven via een goedkopere procedure. Bijkomend vraagt het raadslid of er nog kan onderhandeld worden met het architectenbureau om een deel van hun ereloon te laten vallen?
        Burgemeester Francesco Vanderjeugd komt tussen en meldt dat hij het absoluut oneens is dat het gaat om een prestigieus project. De oorspronkelijk geraamde vierkante meter bouwprijs was helemaal marktconform. Hij vraagt de CD&V-fractie te stoppen met de polarisering rond dit dossier. De burgemeester geeft uitleg bij de procedure via WinVorm. Het gaat hier om een procedure, die ondersteund wordt door de provincie. Deze procedure zorgt ervoor dat je voorstellen krijgt met architecturale kwaliteit. Zeker in de omgeving van het Brigidapark is het heel belangrijk dat het nieuwe ontmoetingscentrum in de omgeving kan opgaan. Het opzet was om een integratie te maken met het Brigidapark. Het zou zonde zijn om het mooie park teniet te doen met een lelijke rechthoekige blok. Het ontwerp was een architecturaal gebouw zonder excessen. Het ontwerp had wel een bepaalde vorm om de integratie met het park te bewerkstelligen. Dit betekent niet dat het gaat om een luxueus ontwerp.
        Met betrekking tot de erelonen, meldt de burgemeester dat de architecten hier niet zullen op terugkomen. Zij hadden ook het werk gedaan tot op het moment van stopzetting van het dossier.
      2. Raadslid Sarah Van Walleghem vraagt meer informatie omtrent de rattenbestrijding in de gemeente Staden. Ze had vernomen dat er in de rioleringen wel veel ratten aanwezig zijn. Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht toe dat de gemeente een medewerker heeft die deze opdracht waarneemt met de nodige instrumenten. Er wordt ook nauw samengewerkt met de provinciale diensten. De burgemeester geeft mee dat hij ook geen signaal krijgt dat er een probleem is.
        Schepen Geert Moerkerke meldt dat Staden in de regio het hoogst aantal ratten had gepakt. Dit werd duidelijk op de laatste regionale vergadering. In totaal ging het om een 1.800 ratten op jaarbasis. De schepen verduidelijkt nog dat de gemeente alleen optreedt voor ratten op het openbaar domein. Als een particulier een probleem heeft met aanwezigheid van ratten, komt de gemeente natuurlijk niet tussen.
        Raadslid Bonny Vergauwe meldt dat het inderdaad om een groot probleem gaat in de grachten. Het raadslid vraagt zich af of het instrumentarium wel voldoet om dit probleem de baas te kunnen. Welk instrumentarium mag er eigenlijk gebruikt worden?
        Schepen Geert Moerkerke meldt dat er ook een probleem is met het buitengooien van etensresten. Dit is een ideale manier om nog meer ratten aan te trekken. Dit moet dus zeker vermeden worden.
        De burgemeester erkent dat het gaat om een ernstige problematiek maar dat de bestrijdingsmogelijkheden voor de gemeente natuurlijk beperkt zijn volgens hetgeen wordt toegelaten. Als we meldingen krijgen, probeert de gemeente wel snel te reageren.
      3. Raadslid Marc Van Ysacker vraagt naar de reactie van het schepencollege inzake het feit dat het Amerikaans oorlogsmonument op een historisch verkeerde plaats staat. De burgemeester stelt dat het monument zeker niet direct wordt verhuisd. Misschien wordt een duidingsbordje toegevoegd om hierover wat meer uitleg te geven.
      4. Raadslid Marc Van Ysacker vraagt uitleg omtrent de geplande ingrijpende werken aan de Provinciebaan en de Ommegang Oost, zoals gelezen in het schepencollege van 13 oktober 2022. Dit zal een hele periode in 2023 voor verkeershinder zorgen.
        Schepen Geert Moerkerke meldt dat het plan zal worden getoond in de komende projectstuurgroep.
        Het gaat in concreto om volgende werken: er komt een nieuwe bushalte aan de Sussexstraat, de vluchtheuvel in het midden wordt weggenomen, er komt ook een nieuwe bushalte en en nieuwe fietsoversteek ter hoogte van de Vijverbosstraat en er wordt nieuwe asfalt gelegd van Greenyard tot aan de Ommegang Oost. Om deze werken te kunnen doen, zal vanaf Pasen 2023 gedurende een drietal maand een grote verkeersomleiding moeten worden voorzien.
        De schepen meldt dat deze werken worden gedaan om de veiligheid voor de fietsers en voetgangers te verhogen en het aanleggen van bushaltes voor de busverbindingen. Deze aanpak is een gevolg van de vervoersregio.
        Raadslid Bonny Vergauwe vindt de motivatie van deze werken vreemd en niet te begrijpen. Het stuk Provinciebaan tussen de Wildeman en Sleihage wordt niet aangepast wegens gebrek aan budget. Dit stuk is er echter veel slechter aan toe.
        Schepen Geert Moerkerke erkent dit en vindt een volledige vernieuwing eigenlijk meer dan nodig.
      5. Raadslid Bart Coopman hoort graag het standpunt van de gemeente inzake de nieuwe rechtspositieregeling en de bijkomende autonomie voor de lokale bestuur. Hoe kan de nieuwe rechtspositieregeling positief omgezet worden zodat het een instrument wordt in een positief personeelsbeleid?
        De bijkomende autonomie kan echter ook zorgen voor meer concurrentie tussen de lokale besturen in tijden van krapte op de arbeidsmarkt.
        Schepen Joeri Deprez antwoordt dat de gemeente hier ook kennis van heeft genomen. De schepen is niet tegen het idee om wat meer autonomie te krijgen maar het gevaar van 'misbruik' is wel degelijk aanwezig. Er zullen afspraken gemaakt moeten worden tussen de collega-besturen in de regio.
        Raadslid Ludwig Willaert erkent dat het om een belangrijk thema gaat. Het raadslid meldt ook dat de problematiek inzake de ruimere ontslagmogelijkheden voor statutairen voor heel wat roering zorgt. Dit is een punt waar regionaal overleg niet echt zinvol is.
        Schepen Joeri Deprez erkent dat de nieuwe regelgeving tot nieuwe knelpunten kan leiden. De schepen blijft van mening dat intergemeentelijk overleg nodig zal zijn in deze problematiek zodat er binnen een regio wat eensgezindheid komt onder de lokale besturen.
        Raadslid Bart Coopman sluit het debat af met de oproep om goed na te denken en in te zetten op visie-ontwikkeling omtrent deze problematiek.
        Burgemeester Francesco Vanderjeugd vult aan dat de gemeente een traditie heeft om in zo'n zaken te zoeken naar een gemeenschappelijk draagvlak, onder andere ook met de vakorganisaties.
      6. Raadslid Bart Coopman vraagt of er al een antwoord is op de brief die de burgemeester stuurde naar Batopin inzake de bankautomaat in Westrozebeke.
        Schepen Gwendolyn Vandermeersch antwoordt dat er al een antwoord is gekomen maar dat ze niet willen ingaan op het aanbod van Westrozebeke maar eventueel wel mogelijkheden zien in Staden. De gemeentelijke diensten kijken nu verder voor een afspraak met Batopin om deze piste verder te bespreken. Batopin kijkt naar de handelskernen om te zien waar het meest interessant is om een bankautomaat te plaatsen. De burgemeester vult aan dat de kleine schaal van Westrozebeke in zo'n zaken een moeilijkheid is.
      7. Raadslid Bart Coopman vraagt welke impact het decreet buitenschoolse kinderopvang heeft voor Staden. Er is tijd tot 2025 om dit verder uit te rollen. Hebben we weet van andere actoren op Staden die dit zouden aanbieden? Schepen Nathalie Depuydt meldt dat we geen weet hebben van andere actoren die buitenschoolse kinderopvang aanbieden of wensen aan te bieden. De schepen meldt wel dat er al een aanbod was van een externe organisatie die de verschillende actoren wil samenbrengen. De schepen meldt echter dat we hier niet op ingaan omdat de gemeente de enige aanbieder is.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Tine Dochy
      Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Patrick Lesage, Heidi Ballyn, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2022 om 19:35.

Namens gemeenteraad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Martine Zoete
voorzitter