Notulen gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar de gevraagde informatie omtrent de masten en pylonen en het aantal leners van de bibliotheek. De algemeen directeur verklaart dit te hebben doorgestuurd op 9 november 2022. Meerdere raadsleden verklaren deze email niet te hebben gekregen. De mailwisseling hieromtrent en omtrent het aantal leners van de bibliotheek wordt opnieuw aan de raadsleden bezorgd.
BESLUIT:
Artikel 1:
Gezien er geen opmerkingen zijn over het verslag van de voorgaande vergadering wordt dit aanzien als goedgekeurd.
De gemeente Staden wordt, conform het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd).
In zitting van de gemeenteraad van 28 november 2019 werd de financiële verdeelsleutel voor de zone Midwest voor 2020-2025 vastgesteld.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2023 bedraagt 7.615.696,00 euro. De totale investeringstoelage blijft gelijk aan de investeringstoelage van 2023 en bedraagt 1.605.006,00 euro. De totale gezamenlijke gemeentelijke toelage bedraagt 9.220.696,00 euro.
De exploitatietoelage 2023 aan de zone Midwest voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 311.896,50 euro en de investeringstoelage voor de gemeente Staden wordt vastgesteld op 71.422,50 euro. Deze kredieten voor het jaar 2023 worden in geschreven in het MJPA 2020-2025.
Er is geen wijziging inzake bedragen exploitatie- en investeringstoelage aan de zone Midwest vanuit de gemeente Staden zoals ze nu al stonden ingeschreven in het laatst goedgekeurde MJPA 2020-2025.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 25 oktober 2022 voor de begroting 2023 werd herbevestigd.
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2023 (in euro) |
Ardooie |
277.574,50 euro |
Hooglede |
312.308,50 euro |
Ingelmunster |
229.935,50 euro |
Izegem |
805.531,50 euro |
Lichtervelde |
252.286,00 euro |
Meulebeke |
282.691,50 euro |
Moorslede |
303.855,00 euro |
Pittem |
218.600,00 euro |
Roeselare |
3.172.963,50 euro |
Ruiselede |
116.429,50 euro |
Staden |
311.896,50 euro |
Tielt |
562.881,50 euro |
Wingene |
391.055,50 euro |
Dentergem |
191.257,50 euro |
Oostrozebeke |
186.429,50 euro |
Totaal |
7.615.696,00 euro |
Artikel 3:
De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2023 (in euro) |
Ardooie |
63.397,50 euro |
Hooglede |
68.533,50 euro |
Ingelmunster |
68.533,50 euro |
Izegem |
184.093,50 euro |
Lichtervelde |
52.965,00 euro |
Meulebeke |
70.780,50 euro |
Moorslede |
64.842,00 euro |
Pittem |
49.755,00 euro |
Roeselare |
549.712,50 euro |
Ruiselede |
33.223,50 euro |
Staden |
71.422,50 euro |
Tielt |
148.462,50 euro |
Wingene |
90.361,50 euro |
Dentergem |
45.100,50 euro |
Oostrozebeke |
43.816,50 euro |
Totaal |
1.605.000,00 euro |
Artikel 4:
Dit besluit wordt toegestuurd aan de hulpverleningszone Midwest en de financieel directeur.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op het gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeente heeft goedkeuring gegeven aan de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform, bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken uitgevoerd worden, die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die constant een impact hebben op het openbaar domein.
Op 31 oktober 2013 heeft de gemeenteraad het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd, gewijzigd op 24 november 2016 en op 19 december 2019.
Het bovengenoemde reglement is geldig tot 31 december 2022. Deze beslissing wordt hernomen voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders Gaselwest, IMEA, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek of Sibelgas een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen elektriciteit en gas.
De mogelijkheid om bij de distributienetbeheerder de betaling te verkrijgen van een gemeentelijk opgelegde retributieheffing vindt zijn grondslag in het artikel 38 van de statuten, waarvoor de raad van bestuur een algemeen kader kan creëren en voor zover dit aanvaard is in het distributienettarief door de reguleringsinstantie. Er is eveneens voorzien dat de distributienetbeheerder aan haar vennoten alle informatie ter beschikking zal stellen die noodzakelijk is om de belasting of retributie te heffen.
Het geactualiseerd ontwerp van retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, dat van toepassing is voor de periode van 2023-2025, bevat volgende gewijzigde retributiebedragen:
aard van het werk |
retributie 2023-2024-2025 | retributie 2020-2021-2022 |
sleufwerken in rijwegen | 10,24 euro/lopende meter | 2,14 euro/lopende meter |
sleufwerken in voetpaden | 7,88 euro/lopende meter | 1,64 euro/lopende meter |
sleufwerken in aardewegen | 4,73 euro/lopende meter | 0,99 euro/lopende meter |
dringende werken, aansluiting, herstellingen, ... | 1,00 euro per aansluitingspunt | 1,00 euro per aansluitingspunt |
compensatie van diverse heffingen en belastingen | 0,50 euro/aansluitingspunt | 0,50 euro/aansluitingspunt |
De gemeente Staden ontvangt jaarlijks 23.370,16 euro voor elektriciteit en 6.338,60 euro voor gas.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Artikel 2:
Het ontwerp gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
Op basis van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur onafhankelijk in voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder voor de invordering van de ontvangsten en voor het verlenen van kwijting.
Hierbij kan de financieel directeur voor opeisbare niet-fiscale vorderingen een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard respectievelijk door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau.
Voor fiscale vorderingen kan op basis van artikel 19 van het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen, een dwangschrift uitgevaardigd worden.
Het debiteurenbeheer is hierbij een onderdeel van het algemeen kader van organisatiebeheersing, als een geheel van maatregelen ondernomen om redelijke zekerheid te krijgen over:
Bijgevolg is het aangewezen een intern reglement debiteurenbeheer als algemeen kader voor de invordering op te stellen.
Het debiteurenbeheer omvat het centraal beheer van vorderingen en debiteuren met als doel een effectieve en efficiënte inning van ontvangsten, in functie van het gewenste beleid, inclusief opvolging van de openstaande vorderingen.
Het bevoegde intern reglement kader debiteurenbeheer biedt hierbij een samenvatting en algemene leidraad voor zowel de debiteur, de behandelende diensten als het bestuur.
Ontwerp intern reglement in kader van organisatiebeheersing - bepalen van algemeen kader voor debiteurenbeheer.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het intern reglement voor het bepalen van het algemeen kader voor debiteurenbeheer wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het intern reglement voor het bepalen van een algemeen kader voor debiteurenbeheer is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. In totaal is men actief in 54 West-Vlaamse gemeenten waaronder Staden. Op 14 december 2022 houdt de WVI een algemene vergadering in CC De Beuk, Torhoutstraat 9 te 8610 Kortemark.
In de zitting van 31 januari 2019 stelde de gemeenteraad mevrouw Nathalie Depuydt aan als vertegenwoordiger van de gemeente Staden in de algemene vergadering van de intercommunale WVI.
De agenda van de algemene vergadering op 14 december 2022:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt of er een afvaardiging vanuit Staden zal aanwezig zijn op de algemene vergadering. De WVI is een belangrijke partner voor de gemeente, dus een aanwezigheid vanuit onze gemeente in de algemene vergadering is zeker aangewezen. Het raadslid heeft in de notulen gelezen dat er in de algemene vergadering van juni 2022 geen afvaardiging vanuit Staden aanwezig was. De aangestelde afgevaardigde, schepen Nathalie Depuydt geeft aan zeker aanwezig te zijn op de algemene vergadering van 14 december 2022. Soms zorgen agendaproblemen ervoor dat het moeilijk is om aanwezig te zijn.
Bijkomend informeert het raadslid Ludwig Willaert naar de stand van zaken omtrent het project De 2 Hofsteden en het project Het Waterhof te Oostnieuwkerke.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft aan dat de gemeente volgend jaar de eerste plannen verwacht van het WVI-deel van het project 2 Hofsteden. Inzake het privatieve gedeelte van dit project heeft de gemeente de vergunning gegeven maar werd er in beroep gegaan bij de Raad voor Vergunningenbetwistingen inzake de financiële last voor het parkgedeelte. Het gemeentebestuur heeft alle vertrouwen in de goede afloop hiervan.
Inzake het project Het Waterhof is de timing ongeveer gelijklopend na een bijkomend onderzoek inzake watertoets van deze locatie. Ook in dit project zal er volgend jaar met het proces gestart worden (indienen van plannen).
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de WVI op 14 december 2022.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger(s) die zullen deelnemen aan de algemene vergadering moeten hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin deze agendapunten aan bod kwamen.
Het gemeentebestuur van Staden is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaatsvindt op 15 december 2022.
In zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de heer Joeri Deprez, wonende in Rysseveldstraat 97, 8840 Staden aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Staden in de algemene vergadering van Cipal dv voor de legislatuur 2019-2024.
Op 15 december 2022 om 16 uur houdt de dienstverlenende vereniging Cipal een algemene vergadering op digitale wijze.
Het elektronisch communicatiemiddel maakt het mogelijk voor de vertegenwoordigers om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk, online vragen te stellen tijdens de vergadering.
De agenda van de algemene vergadering ziet eruit als volgt:
Schepen Gwendolyn Vandermeersch licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Onze-Lieve-Vrouw (Oostnieuwkerke), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) hebben het budget 2023 ingediend op 12 november 2022 via het centraal kerkbestuur.
Het bisdom gaf positief advies op 14 november 2022, als erkend representatief orgaan van de eredienst.
Aangezien alle voorgelegde budgetten passen binnen het meerjarenplan neemt de gemeenteraad akte van het budget binnen de 50 dagen na ontvangst van het document (indien er binnen de 50 dagen geen akteneming gebeurt, wordt het document goedgekeurd).
Vergelijking meerjarenplan 2023 met budget 2023
exploitatietoelage in euro | meerjarenplan 2023 | budget 2023 |
Kerkfabriek Sint-Jan | 29.173,00 euro | 0,00 euro |
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw | 53.090,00 euro | 53.000,57 euro |
Kerkfabriek Sint-Bavo | 54.077,00 euro | 46.764,43 euro |
Kerkfabriek Sint-Eligius | 1.980,00 euro | 0,00 euro |
Totaal | 138.320,00 euro | 99.765,00 euro |
De investeringstoelage van 208.635,00 euro voor kerkfabriek Sint-Bavo was voorzien in 2022, de eerste schijf van de erelonen wordt al opgevraagd in 2021, er wordt dan ook een voorafname van de investeringstoelage van 8.669,67 euro ingeschreven in de meerjarenplanaanpassing van de gemeente. De eerste uitbetaling wordt verwacht in 2022, het deel van de toelage dat niet aangerekend werd in 2022 zal door de gemeente overgedragen worden naar 2023.
In 2021 was een investeringstoelage van 250.000,00 euro voorzien voor kerkfabriek Onze Lieve Vrouw. Het dossier 'restauratie kerk fase 3 - perceel 1' werd na toezegging van de provinciale subsidie pas opgestart in 2022. De investeringstoelage wordt gedeeltelijk doorgeschoven naar 2023.
Overzicht van alle ingediende budgetten en het gunstig advies van het bisdom.
Schepen Joeri Deprez licht het agendapunt toe.
Raadslid Marc Van Ysacker informeert naar de timing inzake de werken aan de kerk Sint-Bavo. Wanneer zullen deze afgerond zijn? Schepen Deprez antwoordt dat de werken hopelijk afgerond kunnen worden tegen de zomer 2023. Deze timing hangt natuurlijk sterk af van de grootte van de werken inzake het probleem met de gedetecteerde huiszwammen in de kerk Sint-Bavo. Eerst zal dit probleem moeten worden aangepakt, ook financieel, vooraleer verder kan worden gedaan met de geplande werken.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt meer uitleg omtrent de draagwijdte van het probleem "huiszwam" in de kerk Sint-Bavo. Manifesteert zich dit veelvuldig of is dit maar op bepaalde plaatsen? Schepen Joeri Deprez verklaart dat er een deskundige is aangesteld om de concrete draagwijdte in kaart te brengen. De schepen heeft het deskundigenverslag nog niet kunnen inkijken maar het blijkt wel om een serieus probleem te gaan: de schimmel is snelgroeiend en ook de binnenmuren blijken al geïmpacteerd.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt ook nog meer informatie omtrent de start van de werken van de kerk Onze Lieve Vrouw te Oostnieuwkerke. Schepen Joeri Deprez verduidelijkt dat de gunning werd gedaan aan een firma en dat het nu wachten is op een concrete datum waarop de firma kan starten.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Jan Baptist (Staden), Onze Lieve Vrouw (Oostnieuwkerke), Sint-Bavo (Westrozebeke) en Sint-Eligius (Vijfwegen) past binnen het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 2:
De gemeentelijke exploitatietoelagen 2023 worden vastgesteld als volgt:
Exploitatietoelage (euro) |
Budget 2023 |
kerkfabriek Sint-Jan |
0,00 euro |
kerkfabriek Onze Lieve Vrouw |
53.000,57 euro |
kerkfabriek Sint-Bavo |
46.764,43 euro |
kerkfabriek Sint-Eligius |
0,00 euro |
De gemeentelijke investeringstoelagen 2023 worden vastgesteld als volgt:
Investeringstoelage (euro) |
Budget 2023 |
kerkfabriek Sint-Bavo |
0,00 euro |
kerkfabriek Onze Lieve Vrouw |
167.000,00 euro |
In de beleidsnota van kerkfabriek Sint-Bavo wordt vermeld dat de investeringstoelage momenteel nog integraal voorzien is in 2022, naar aanleiding van de eerste budgetwijziging in 2023 zal het resterende deel verschoven worden naar 2023, samen met de meerwerken.
Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw heeft al een deel van de investeringstoelage die voorzien was in 2022 verschoven naar 2023.
De Vervoerregio Midwest werkt momenteel aan een regionaal mobiliteitsplan. De Vervoerregio brengt achttien steden en gemeenten uit de regio Midwest samen met mobiliteitsexperts uit het provinciebestuur, het Vlaams Gewest en NMBS/Infrabel.
Het regionaal mobiliteitsplan heeft hoge ambities. We willen in de regio Midwest mobiliteit waarbij we:
Het planproces voor de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan loopt binnen de Vervoerregio Midwest. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor een verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de Vervoerregio Midwest is bezig met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte/Traject/Mint/02 als studiebureau aan. In het kader hiervan werd de oriëntatienota op 26 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.
De Vervoerregio ontwikkelde in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer. Dit plan (verder “OV-plan”) omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). Het OV-plan werd na voorlegging aan alle betrokken gemeenteraden definitief goedgekeurd door de Vervoerregioraad Midwest op 15 december 2020. De minister van mobiliteit, Lydia Peeters, voorziet de start van de gefaseerde uitvoering van dit OV-plan in januari 2023.
Na het afwerken van het OV-plan en de goedkeuring van de oriëntatienota voor het regionaal mobiliteitsplan heeft de Vervoerregioraad thans een visienota voor het regionaal mobiliteitsplan uitgewerkt. Deze nota bevat de strategische lijnen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid voor deze regio. De visienota werd voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad in zitting van 27 september 2022, met het oog op een publieke consultatie van de stakeholders en de gemeenteraden van de regio.
Het traject van Vervoerregio Midwest bestaat uit drie fasen: het verzamelen van alle mogelijke informatie, het uittekenen van een visie en het ontwikkelen van een actieplan. Op heden is fase 2 afgerond en ligt de visienota, zoals goedgekeurd door de Vervoerregioraad van 27 september 2022, ter kennisname van de gemeenteraad voor.
Deze visienota werd toegelicht op het infomoment voor stakeholders en raadsleden op 11 oktober 2022 in het streekhuis.
De visienota zal verder onderwerp uitmaken van een strategische milieu-effectrapportage. Ook de inhoudelijke inbreng van stakeholders en gemeenteraden kan nog aanleiding geven tot bijsturing. De aldus bijgestuurde visienota zal dan de basis vormen voor de opmaak van een actieplan voor de Vervoerregio, waarmee het proces van regionale mobiliteitsplanning zal afgerond worden.
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd kennis te willen nemen van de voorlopig goedgekeurde visienota en eventuele inhoudelijke opmerkingen te willen bezorgen.
Met betrekking tot de visienota zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 27 september 2022 heeft het gemeentebestuur nog volgende opmerking: er wordt gevraagd om vanuit de gemeente Staden voor deze regionale bedrijven een “regionale” of desnoods een “lokale” ontsluiting specifiek voor de bedrijven op deze as te bepleiten richting Ieper. De toegang via de N313 vormt de meest logische ontsluiting.
Ontwerp visienota.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
De schepen verduidelijkt dat de gemeente reeds volgende opmerking formuleert op deze visienota: "De gemeente Staden vraagt een lokale ontsluiting naar Ieper toe op de N313 voor de regionale bedrijven." De schepen vraagt of de raadsleden nog bijkomende opmerkingen hebben op deze visienota.
Raadslid Marc Van Ysacker vindt de geformuleerde opmerking vanuit de gemeente zeker terecht. De visie zoals in de nota voorgesteld lijkt zeker niet realistisch.
Raadslid Bart Coopman meldt deze visienota als zeer ambitieus te bestempelen. Volgende grote ambities trokken zijn aandacht: vrachtverkeer langs de kant laten, steden, dorpen en economisch knelpunten vlot bereikbaar houden... Dit zijn allemaal droomscenario's maar de realiteit staat hier nog heel ver vanaf. Inzake het aantal buslijnen worden er geen concrete stappen vooruit gezet. De fietspaden zijn ook zoals ze zijn, "vergevingsgezinde" fietspaden zijn nog niet aan de orde. Als we willen evolueren naar een duurzame mobiliteit, dan hebben we meer nodig dan een ambitieus plan. Er zijn veel te weinig budgetten om alles die nodig is te realiseren: deelwagens en deelfietsen, goed uitgebouwd openbaar vervoer, goede infrastructuur.
Schepen Geert Moerkerke bevestigt dat het gaat om een fietsplan en dat er hopelijk budgetten worden vrijgemaakt vanuit hogere overheden.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd vult het debat nog aan dat het gaat om een regionale visie en dat dit zeker een waardevol gegeven is. Het is toch wel belangrijk dat je binnen een bepaalde regio een draagvlak vindt voor een visie op mobiliteit. In deze visienota staat er bvb. dat de kernen kunnen gevrijwaard worden van zwaar doorgaand verkeer. Ook voor onze gemeente is dit een belangrijk element in kader van onze eigen beleidsambitie. Het is belangrijk dat dit regionaal wordt gedragen zodat niet elke gemeente op zijn eigen eiland het beleid kan uitstippelen. Want als het verkeer geweerd wordt uit een bepaalde gemeente, komt het in een andere gemeente terecht. Deze regionale visie is in die zin een belangrijke stap vooruit.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de visienota voor het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest, zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 27 september 2022 en gevoegd in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2:
De gemeente Staden geeft volgende opmerking: er wordt gevraagd om vanuit de gemeente Staden voor deze regionale bedrijven een “regionale” of desnoods een “lokale” ontsluiting specifiek voor de bedrijven op deze as te bepleiten richting Ieper. De toegang via de N313 vormt de meest logische ontsluiting. De gemeente vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met deze geformuleerde opmerking.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Vervoerregioraad.
Het retributiereglement op afvalinzameling en recyclagepark wordt jaarlijks aangepast. De laatste keer gebeurde dit in de gemeenteraad van november 2021 voor het jaar 2022. De geldigheid van dit reglement eindigt op 31 december 2022.
Voor het jaar 2023 dient dit reglement hernomen te worden met werking met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023, rekening houdend met de nieuwe tarieven zoals bepaald in de strategie en begroting 2023 van intercommunale MIROM.
De aanpassingen ten opzichte van het vorige reglement situeren zich op de aanpassing van de prijzen (cfr. supra: begroting en strategie MIROM 2023).
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het vernieuwde gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark, geldig van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het gemeentelijk retributiereglement inzake afvalinzameling en recyclagepark is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.
In zitting van de gemeenteraad van 12 april 1999 werd een gemeentelijke subsidie betreffende het onderhoud van kleine landschapselementen goedgekeurd.
Op heden zijn er verschillende elementen die een intrekking van deze subsidie verantwoorden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het subsidiereglement inzake het onderhoud van kleine landschapselementen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 april 1999, in te trekken met ingang vanaf 1 januari 2023.
In zitting van de gemeenteraad van 12 april 1999 werd een gemeentelijke subsidie betreffende de aanleg en het onderhoud van kleine landschapselementen goedgekeurd.
Deze gemeentelijke subsidie werd ingevoerd als stimulans om de natuurwaarden in het landschap te behouden en te versterken. Hiermee werd uitvoering gegeven aan de doelstelling van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 januari 1999) om de natuurlijke structuur in de open ruimte en het landelijk gebied te versterken.
De ondersteuning was zowel gericht op bestaande kleine landschapselementen om deze te behouden als voor de aanplant van nieuwe kleine landschapselementen. Deze stimulans beoogde een grotere betrokkenheid van de eigenaars en meer aandacht voor de natuurwaarde van de kleine landschapselementen in het landelijk gebied van onze gemeente.
Inmiddels is de tijdsgeest sterk gewijzigd en zijn eigenaars en gebruikers zich bewust van de meerwaarde van de kleine landschapselementen voor de omgeving en is de reglementering inzake behoud van de kleine landschapselementen ook aangescherpt. Beide elementen zorgen ervoor dat de kleine landschapselementen sterker verankerd zijn in het landschap dan 23 jaar geleden. Een stimulans in de vorm van een gemeentelijke premie is dan ook niet langer de bepalende factor inzake behoud en versterken van de kleine landschapselementen.
Eigenaars van kleine landschapselementen kunnen op vandaag ondersteuning krijgen van uit Stadlandschap. Voor het onderhoud van de knotwilgen kan men gebruikmaken van de 'knotploegen'.
De gemeente stelt daarom voor om de het subsidiereglement inzake kleine landschapselementen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 april 1999, in te trekken met ingang vanaf 1 januari 2023.
In het meerjarenplan is er een jaarlijkse uitgave voorzien van 10.000,00 euro waarvan er ongeveer de helft effectief wordt gebruikt voor uitbetaling van de aangevraagde subsidies.
Na intrekking van de subsidie kan deze uitgave geschrapt worden voor de jaren 2023-2025.
Schepen Chris Verhaeghe licht het agendapunt toe.
Raadslid Sarah Van Walleghem leest het alternatief van de knotploegen wat betreft de knotwilgen. Zijn er ook alternatieven voor de andere kleine landschapselementen? Schepen Verhaeghe antwoordt hierop negatief. Voor de hagen en andere landschapselementen zijn er geen alternatieven.
Raadslid Bonny Vergauwe geeft aan vooral het intrekken van de subsidie voor de hagen te betreuren. Dit is een intensief werk met ook wel een behoorlijk kostenplaatje.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd ondersteunt deze intrekking en motiveert dit vanuit efficiënte overheid. De subsidie schiet eigenlijk zijn doel voorbij. Het gaat om een minimale subsidie met toch een behoorlijke administratieve last voor de gemeentelijke diensten. De aanvragers zijn ook burgers die er sterk mee bezig zijn en financieel ook de nodige inspanningen zelf wensen te doen.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het gemeentelijk reglement betreffende de betoelaging van aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 april 1999, wordt ingetrokken vanaf 1 januari 2023.
Het deel van de Meiboomstraat, gelegen tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat, is vervat in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 't Roosleen, met de mogelijkheid om dit wegdeel op te nemen in de site van het aanpalend bedrijf Mol Cy/VDK.
De procedure tot afschaffing van het deel Meiboomstraat als openbare weg is inmiddels doorlopen.
Nu wordt overgegaan tot verkoop van de grond aan het aanpalend bedrijf zodat dit deel van de Meiboomstraat deel wordt van de aanpalende bedrijfssite.
Het te verkopen deel Meiboomstraat heeft een oppervlakte van 52a en 37ca. Met de koper is er een verkoopprijs overeengekomen van 200.000,00 euro.
Het ontwerp van de verkoopakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur.
De verkoop van het deel Meiboomstraat tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat is in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven onder actie 111.
Het innemen van het deel Meiboomstraat is in overeenstemming met het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 't Roosleen, goedgekeurd door de provincieraad in zitting van 16 december 2021.
De afschaffing van het deel Meiboomstraat (chemin nr. 17) tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat als gemeenteweg is definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2022. De afschaffing van de gemeenteweg maakt een desaffectatie van het openbaar domein naar privaat domein mogelijk.
De verkoop van het stuk Meiboomstraat aan het aanpalende bedrijf MolCy/VDK staat in het teken van de verdere exploitatie van het bedrijf, meer bepaald in functie van een betere ontsluiting van de personeelsparking en voor de inrichting van een testbaan.
Volgens het meetplan, opgemaakt door het studiebureau Geomex, heeft het te verkopen deel Meiboomstraat een oppervlakte van 52a 37ca, en is geschat op 185.000,00 euro.
De koper is de naamloze vennootschap 'Truco'.
Door de koper is er op 9 mei 2022 reeds een aankoopbelofte getekend die 12 maanden geldig is. In de aankoopbelofte is er een prijs overeengekomen van 200.000,00 euro.
De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan gemeenteraad.
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 is er voor de verkoop van de Meiboomstraat een ontvangst ingeschreven van 200.000,00 euro.
De voorziene ontvangst is gelijk aan de overeengekomen verkoopprijs van 200.000,00 euro.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van akte voor de verkoop van de Meiboomstraat (chemin nr. 17), deel gelegen tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat, kadastraal gekend is onder Staden, 2de afdeling, sectie A, met gereserveerd nr. 590A, wordt goedgekeurd.
Het ontwerp van akte vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
De commissaris van de dienst Vastgoedtransacties, de heer Alain Maricou, wordt gemachtigd om de gemeente Staden te vertegenwoordigen bij ondertekening van deze akte.
Overeenkomstig artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, kunnen raadsleden agendapunten toevoegen aan de dagorde, uiterlijk vijf dagen voor de vergadering.
Het bijkomend agendapunt, ingediend door raadslid Hans Mommerency in naam van de fractie CD&V op woensdag 16 november 2022, voldoet aldus aan de voorwaarden en wordt toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad van 24 november 2022.
Eind augustus maakte de Vlaamse Radio- en Televisieorganisatie (VRT) hun najaarprogrammatie bekend van zijn tv- en radiozender. Hierbij maakte de openbare omroep bekend dat er vanaf volgend jaar geen apart ochtendblok per provincie meer voorzien wordt in de ochtend van 6 tot 8 uur.
Hiermee zou de ochtendshow 'Start je Dag' van 'Radio 2 West-Vlaanderen' verdwijnen.
Volgens de VRT wil de Vlaming het regionieuws op een andere manier consulteren en zal meer geïnvesteerd worden in de digitale berichtgeving. Uiteraard moeten ze verder mee op de digitale weg maar mag hierbij een zeer belangrijke grote doelgroep niet uit het oog verloren worden. Het gaat over meer dan enkel regionaal nieuws, het gaat ook over de identiteit en verbondenheid van 400.000 West-Vlaamse luisteraars door onder andere het weerbericht maar ook door tal van andere items dan enkel maar het nieuws. Door deze gerichte berichtgeving voelen mensen uit onze provincie zich verbonden met wat reilt en zeilt in West-Vlaanderen.
Net zoals Focus-WTV een belangrijk communicatiekanaal is hier in West-Vlaanderen heeft ook Radio 2 West-Vlaanderen een belangrijke provinciale communicatieve rol. We zijn van mening dat lokale en regionale berichtgeving essentieel is voor een publieke zender.
Onze gouverneur liet zich in een eerste terechte reactie ook al uit over deze beslissing. Hij had het ook over de verbondenheid tussen onze inwoners, de differentiatie in het weerbericht en de interesse van de mensen in wat er gebeurt dicht bij ons, dicht bij huis.
Ingediend agendapunt door de CD&V-fractie.
Raadslid Ludwig Willaert licht het agendapunt toe, zoals het werd ingediend als extra agendapunt door collega-raadslid Hans Mommerency.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd geeft mee dat er reeds in september 2022 een brief werd ondertekend onder impuls van schepen Blontrock van Brugge.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt volgende motie goed in kader van voorstel tot overleg met directiecollege en raad van bestuur van de VRT voor het behoud van de regionale ochtendprogramma's per provincie:
De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2022 om 19:35.
Namens gemeenteraad,
Tine Dochy
algemeen directeur
Martine Zoete
voorzitter