Terug
Gepubliceerd op 07/12/2023

Notulen  ocmw-raad

do 26/10/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, ocmw-raadsleden
Nathalie Depuydt, lid vast bureau
Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuren verslag vorige openbare zitting

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, ocmw-raadsleden
        Nathalie Depuydt, lid vast bureau
        Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige openbare zitting van 28 september 2023 werden aan de raadsleden ter beschikking gesteld via e-notulen.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Artikel 44, 181 en 182 van het OCMW-decreet.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Aangenomen opmerkingen worden aangepast. Zonder opmerkingen worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend.

        Verwijzingsdocument

        Notulen openbare zitting van vorige vergadering 28 september 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De notulen van het openbaar gedeelte van de vergadering van 28 september 2023 worden goedgekeurd.

    • Financiën - algemeen

      • Kennisnemen financieel rapport van de financieel directeur na het derde kwartaal 2023

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, ocmw-raadsleden
        Nathalie Depuydt, lid vast bureau
        Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Er wordt per kwartaal een financieel rapport opgemaakt door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 (decreet lokaal bestuur) en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 177.

        Feiten, context en argumentatie

        Wettelijk is het verplicht om per semester een financieel rapport op te stellen voor de raad en het vast bureau. We merken echter dat het opportuun zou zijn om op kortere basis de cijfers te kunnen rapporteren en monitoren. Daarom wordt een rapport per kwartaal opgesteld. 

        In bijlage vindt u het rapport over het derde kwartaal 2023 terug.

        Openbaar onderzoek

        Financieel rapport van de financieel directeur na het derde kwartaal 2023.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over hetzelfde punt in de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad neemt kennis van het financieel rapport van de financieel directeur na het derde kwartaal 2023.

      • Goedkeuren van een procedure en kader voor interne kredietverschuivingen

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, ocmw-raadsleden
        Nathalie Depuydt, lid vast bureau
        Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het decreet lokaal bestuur verplicht de gemeenten en OCMW’s om te werken met gemachtigde en begrensde kredieten, die moeten gebruikt worden volgens een bestemming die in het meerjarenplan vooropgesteld werd. Dit betekent dat alle verbintenissen moeten geregistreerd worden om het gebruik van de kredieten te kunnen opvolgen.  

        Een verbintenis mag alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan én als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan van het bestuur, waarbij gemeente en OCMW afzonderlijk beschouwd worden.

        In de BBC2020 regelgeving zijn de kredieten per bestuur en binnen éénzelfde boekjaar beperkt op het niveau van:

        • totaal van de exploitatie-uitgaven;
        • totaal van de investeringsuitgaven;
        • totaal van de uitgaven voor toegestane leningen en betalingsuitstel;
        • totaal van de ontvangsten voor de leningen en leasings.

        Dit is heel ruim om binnen te schuiven, het is dan ook de opdracht van de besturen om zelf in het organisatiebeheersingssysteem bijkomend interne regels vast te stellen voor kredietaanpassingen binnen de wettelijk opgelegde limieten.

        In het verleden werden de budgetten beperkt op niveau van de jaarbudgetrekening, maar dit blijkt te veel te rigide, en leidt tot overbudgettering.  Daarom werd nagedacht over ruimere regels, waarbij verschuivingen mogelijk zijn, maar toch strenger dan de wettelijk opgelegde beperkingen in BBC2020.  In het schepencollege van 9 februari 2023 werd een voorstel voorgelegd, waarbij de diensten al konden proefdraaien en verschuivingen aanvragen.  Na deze proefperiode werd zowel aan de diensten als het MAT gevraagd om het voorstel te evalueren.  Zowel het MAT als de verschillende diensten zijn voorstander om het systeem van kredietverschuivingen verder uit te werken en te formaliseren.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur.
        • BBC-wetgeving.
        Feiten, context en argumentatie

        Een meerjarenplan/budget is steeds onderhevig aan wijzigingen.  Het is belangrijk de wijzigingen te registreren in de boekhouding, zodat de diensten alles tijdig kunnen uitvoeren.  Er wordt een onderscheid gemaakt tussen volgende types: 

        • aanpassingen die voorgelegd moeten worden aan de raad, verplicht door de regelgeving: meerjarenplanaanpassing;
        • overige aanpassingen/verschuivingen die niet aan de raad moeten voorgelegd worden: interne of neutrale kredietaanpassing (het eindresultaat van de verschuivingen dient gelijk te zijn aan nul). 

        Zoals aangegeven is het nodig om de regels vast te leggen voor interne kredietaanpassingen binnen zelf bepaalde kredietbewakingsniveaus want bovenstaande niveaus zijn te hoog. Daarom werd een systeem uitgewerkt.

        Algemene regels:

        • verschuivingen zijn enkel mogelijk binnen een budgettaire entitieit: het is onmogelijk om budgetten te verschuiven van gemeente naar OCMW of omgekeerd;
        • bijkomende ontvangsten kunnen niet leiden tot bijkomende uitgaven.

        Specifieke regels: in bijlage "interne kredietverschuivingen versie 1.0" worden de mogelijke verschuivingen schematisch weergegeven.

        Openbaar onderzoek

        Schema interne kredietverschuivingen versie 1.0.

        Beraadslagingen

        Burgemeester Francesco Vanderjeugd verwijst naar zijn uiteenzetting over hetzelfde punt in de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De raad keurt de voorgestelde regels met betrekking tot interne kredietverschuivingen goed.


        Artikel 2:

        Het schema "interne kredietverschuivingen versie 1.0" is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.

    • Woonzorgcentrum

      • Goedkeuren aanpassing retributie- en gebruikersreglement voor verhuur van de liftbus van woonzorgcentrum de Oever

        Aanwezig: Heidi Ballyn, voorzitter
        Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
        Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
        Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, ocmw-raadsleden
        Nathalie Depuydt, lid vast bureau
        Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
        Tine Dochy, algemeen directeur
        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het lokaal bestuur beschikt over een liftbus voor personenvervoer. Deze bus is uitgerust met een lift voor het laden van rolstoelen.
        De liftbus biedt plaats voor 8 niet-rolstoelgebruikers (inclusief chauffeur) en één rolstoelgebruiker of voor 6 niet-rolstoelgebruikers (inclusief chauffeur) en 3 rolstoelgebruikers.
        Omdat de liftbus niet constant wordt gebruikt, werd er beslist om deze meer ter beschikking te stellen. Het vervoer via de bus is beperkt in die zin dat er geen concurrentieel personenvervoer op systematische basis wordt georganiseerd. Hiervoor zijn andere diensten beschikbaar.

        In zitting van de OCMW-raad van 25 mei 2023 werd een retributiereglement goedgekeurd dat op 1 juni 2023 in voege is getreden. Het retributiereglement en het gebruik van de bus werden recent geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt een aanpassing van het retributie- en gebruikersreglement zinvol.

        Bevoegdheid en juridische grond
        • Decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen (decreet lokaal bestuur), onder andere artikel 77.
        • Wet van 29 juli 1991 en latere wijzigingen (betreffende de motivering van bestuurshandelingen).
        • Decreet van 26 maart 2004 en latere wijzigingen (betreffende de openbaarheid van bestuur).
        • Retributiereglement op de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten goedgekeurd door de OCMW-raad van 19 december 2019.
        • Intern reglement in kader van organisatiebeheersing - bepalen algemeen kader voor debiteurenbeheer goedgekeurd door de OCMW-raad van 24 november 2022.
        Feiten, context en argumentatie

        De bus wordt in eerste instantie gebruikt voor:

        • door het woonzorgcentrum georganiseerde uitstappen voor de bewoners van het woonzorgcentrum;
        • vervoer van gebruikers van het buurtrestaurant;
        • opleidingen of goedgekeurde activiteiten van het lokaal bestuur op voorwaarde dat er minstens 4 gebruikers zijn (inclusief chauffeur) of waarvoor geen alternatief vervoer bestaat;
        • Welzijnsschakels voor gerichte activiteiten.

        Als de liftbus beschikbaar is, kunnen onderstaande personen, tegen betaling en mits reservatie, gebruik maken van de liftbus:

        • familie of mantelzorgers van bewoners van het woonzorgcentrum de Oever of centrum voor kortverblijf voor het vervoer van de bewoner;
        • verenigingen die een duidelijke band hebben met het lokaal bestuur Staden onder de voorwaarde dat de vereniging behoefte heeft aan aangepast vervoer voor rolstoelgebruikers;
        • inwoners van Staden die vervoer nodig hebben voor een rolstoelgebruiker.

        Andere individuele vragen komen niet in aanmerking.

        De liftbus is, na reservatie, ter beschikking van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot en met 17 uur.
        Het tarief bedraagt 50 cent per gereden kilometer met een minimumbedrag van 5,00 euro. Bij annulatie bedraagt het tarief 5,00 euro.

        Uit evaluatie blijkt dat er weinig vraag is voor het huren van de liftbus tijdens de week. Families van bewoners van het woonzorgcentrum hebben vooral interesse om de liftbus te huren tijdens het weekend en op feestdagen. Het woonzorgcentrum wil hieraan tegemoet komen mits een aanpassing inzake wijze van betalen om de zorgmedewerkers tijdens het weekend niet extra te belasten met de administratie inzake het verhuren van de liftbus.

        Beraadslagingen

        Schepen Martine Zoete licht het agendapunt toe.

        Raadslid Miet Vandenbulcke bedankt de schepen om dit aan te passen en toe te voegen. Het raadslid had hier de vorige keer bedenkingen bij.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
        Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De aanpassing van het retributie- en gebruikersreglement voor het gebruik van de liftbus van woonzorgcentrum de Oever wordt goedgekeurd, zoals bepaald in het aangepaste retributiereglement gevoegd in bijlage bij dit besluit.

De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2023 om 19:58.

Namens ocmw-raad,

Tine Dochy
algemeen directeur

Heidi Ballyn
voorzitter