Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

Besluit  ocmw-raad

do 25/04/2024 - 19:00

Vaststellen jaarrekening 2023 (deel OCMW)

Aanwezig: Heidi Ballyn, ocmw-voorzitter
Francesco Vanderjeugd, voorzitter vast bureau
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, leden vast bureau
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, ocmw-raadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het strategisch meerjarenplan 'Staden gedreven vooruit!' bevat de doelstellingen van het bestuur voor de periode 2020-2025 waaruit periodiek gerapporteerd dient te worden aan de raad. Inmiddels zijn na deze strategische nota meerdere meerjarenplanaanpassingen doorgevoerd, onder meer voor de overdracht van investeringsbudgetten van 2023 naar 2024 (meerjarenplanoverdracht). Het jaar 2023 is het vierde boekjaar in deze periode waarvoor een jaarrekening vastgesteld wordt. De cijfers in de jaarrekening worden steeds vergeleken met de gegevens uit meerjarenplanaanpassing 10, vóór de overdracht naar 2024.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 20 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC).
  • Omzendbrief KB/ABB2019/4: strategische meerjarenplanning 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
  • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
  • Beslissing raad van 19 december 2019 betreffende de goedkeuring van het origineel meerjarenplan 2020-2025 BP2020_2025-0.
  • Beslissing raad van 24 september 2020 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 BP2020-2025-2.
  • Beslissing raad van 17 december 2020 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 BP2020_2025-3.
  • Beslissing raad van 24 juni 2021 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 BP2020_2025-4.
  • Beslissing raad van 30 september 2021 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 BP2020_2025-5.
  • Beslissing raad van 28 oktober 2021 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 5.1 2020-2025 BP2020_2025-5.1.
  • Beslissing raad van 23 december 2021 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 6 2020-2025 BP2020_2025-6.
  • Beslissing raad van 27 oktober 2022 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 7 2020-2025 BP2020_2025-7.
  • Beslissing raad van 22 december 2022 betreffende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 8 2020-2025 BP2020_2025-8.
  • Beslissing raad van 29 juni 2023 betreffende goedkeuring meerjarenplan 9 2020-2025 BP 2020-2025-9.
  • Beslissing raad van 30 november 2023 betreffende goedkeuring meerjarenplan 10 2020-2025 BP 2020-2026-10.
Feiten, context en argumentatie

De jaarrekening 2023 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. De jaarrekening omvat een beleidsnota met de beleidsevaluatie 2023, een financiële nota en bijlagen bij de jaarrekening (toelichting bij de financiële nota, documentatie bij de jaarrekening en financiële analyse). De jaarrekening geeft een juist, waar en getrouw beeld van de financiële toestand op 31 december 2023. Sedert 2020 wordt een geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW opgemaakt. Ze vormen samen één rapporteringsentiteit, maar juridisch blijven ze echter twee aparte entiteiten. Daarom keurt de OCMW-raad het deel OCMW van de jaarrekening goed en de gemeenteraad het deel van de gemeente. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

Deze jaarrekening omvat volgende resultaten:

Budgettaire boekhouding:

 

 
Algemene boekhouding:

 

Verwijzingsdocument
  • Jaarrekening 2023.
  • Advies van het managementteam van 25 maart 2024.
Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

Raadslid Ludwig Willaert komt tussen en meldt dat de bespreking van de jaarrekening jaarlijks een belangrijk moment is voor de gemeenteraad. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de gebudgetteerde cijfers en de werkelijke cijfers na een werkjaar. Bijkomend is ook de update van de acties een belangrijk gegeven in deze jaarrekening. De CD&V-fractie heeft het gevoel dat de toelichting van dit belangrijk moment soms wat te oppervlakkig gebeurt. Zijn fractie is dan ook voorstander om de oude methodiek terug in te voeren met de uitleg van de financieel directeur in de gemeenteraad. Dit garandeert een diepere dialoog en een grondiger analyse van dit belangrijk document.

Vervolgens wenst het raadslid in te gaan op de inhoud van de jaarrekening. De CD&V-fractie concludeert dat er grote vooruitgang is geboekt in de uitvoering van verschillende acties. Diverse acties zijn ook uitgevoerd wat een positief gegeven is. Daarentegen is het hen ook niet ontgaan dat er ook acties op de lange baan belanden of getuigen van een gemakkelijkheidshouding van het bestuur. De CD&V-fractie ziet deze houding vooral in de diverse grote toelagen die aan verenigingen worden gegeven. De CD&V-fractie is niet tegen deze toelagen voor verenigingen maar wel tegen het "trek-je-plan-gevoel" dat hiermee wordt gecreëerd. Zou de gemeente beter niet meer participeren en verantwoordelijkheid opnemen? Blijft de gemeente ook beter niet zelf eigenaar van bepaalde gebouwen? Op die manier zou de financiële last voor de verenigingen ook meer beperkt blijven.

Anderzijds staan er in deze jaarrekening ook verschillende acties die nauwelijks vooruitgang gekend hebben of on hold werden gezet. Een voorbeeld is de actie rond het speelweefselplan. Dit plan nam al een aanvang in de vorige legislatuur maar is nog niet beëindigd. Er zijn ook grotere acties zoals het masterplan voor zorgsite De Oever, de verbindingsweg Westrozebeke en voetpaden Zuidwege, ... die nog geen concrete uitwerking kennen. Ook de aanpak van de landbouwwegen en de fietspaden kent een bijzonder trage vooruitgang.

Het raadslid wil ook ingaan op het dossier van het ontmoetingscentrum Oostnieuwkerke. Hij vraagt naar de concrete stand van zaken. De CD&V-fractie heeft het gevoel dat dit dossier weer vertraging oploopt. Door het moeizame verloop van dit dossier, stellen ze zich de vraag hoe de ambitieuze doelstellingen in het masterplan Sint-Jan dan ooit gerealiseerd kunnen worden. Is dit masterplan niet een verre onrealistische droom?

Het raadslid wil positief afsluiten en meldt dat zijn fractie wel heel tevreden is over een aantal acties die een positief verloop kennen zoals het goedkeuren van het kerkenbeleidsplan, het niet verkopen van het oud gemeentehuis Oostnieuwkerke en het toetreden tot het burgemeestersconvenant. Dit waren belangrijke actiepunten vanuit de oppositie die door het bestuur werden opgepakt en gerealiseerd.

Burgemeester Francesco Vanderjeugd meldt dat hij als schepen van financiën altijd de essentie van de jaarrekening en/of het budget uitgebreid toelicht. De gemeenteraad krijgt aldus de nodige uitleg.
Inhoudelijk wenst de burgemeester te reageren op de stelling van de CD&V-fractie omtrent de toelagen aan de verenigingen. Hij vindt de gegeven kritiek alsof er alleen maar een toelage wordt gegeven en de verenigingen dan gewoon hun plan moeten trekken, een grote aanfluiting van de realiteit. Hij geeft aan dat de CD&V-fractie toont dat ze niet weet hoe onze organisatie werkt. Onze organisatie blijft de verenigingen bijstaan in het verdere verloop van hun bouwdossier en financieringswijze. Bijkomend wijst de burgemeester erop dat de gemeente bouwheer en trekker is voor het gebouw van de chirojongens te Staden. De bewering dat de verenigingen aan hun lot worden overgelaten, is volgens de burgemeester dan ook pertinent onwaar.
Hij betreurt dat de CD&V-fractie zo'n stelling poneert. Hij heeft het gevoel dat het bestuur alleen kan goed doen op punten die door de oppositie werden aangebracht. Het feit dat het bestuur ook punten van de oppositie opneemt en tot een goed einde brengt, toont aan dat ze niet te beroerd zijn om dingen bij te sturen indien dit de juiste keuze blijkt te zijn. De burgemeester geeft ook toe dat bepaalde acties wel eens wijzigen. Soms moeten vooropgestelde trajecten hertekend en/of herdacht worden op basis van nieuwe inzichten. De burgemeester vindt de kritiek van de oppositie een gemiste kans, hij vindt de tussenkomst van het raadslid weinig opbouwend.

Raadslid Willaert beantwoordt het betoog van de burgemeester en duidt dat zijn fractie alle acties kritisch onder de loep heeft genomen. Wat goed is, werd ook benoemd maar wat volgens hen beter kan, werd onderbouwd met argumentatie. Het moet niet altijd een "goed nieuws - show" zijn. Een kritische en neutrale blik is nodig en waardevol.

Raadslid Marc Van Ysacker heeft een aantal kleine vragen. Zijn eerste vraag gaat over een coördinatievergadering na de wateroverlast van 14 november 2023 waarbij in overleg met onder andere de provincie en stad Roeselare, werd overeengekomen dat er gezocht moet worden naar bijkomende buffercapaciteit. Het raadslid wil horen hoe ver het hiermee staat? Kan de locatie al meegedeeld worden en zit er vordering in de gesprekken?

Schepen Chris Verhaeghe geeft duiding. Het gaat in concreto om de Mandelvallei waar zoekzones werden ingesteld voor extra buffercapaciteit en zo stad Roeselare te ontlasten. De gesprekken zijn nog gaande. Concrete pistes kunnen dus nog niet worden gegeven. De schepen geeft wel nog mee dat de provincie dit financieel zal ondersteunen. De schepen duidt nog dat het bufferbekken langs de Sint Jansstraat ligt in de Ijzervallei. Dit is dus een andere insteek. Hiervan zal de uitvoering binnenkort starten.

Vervolgens wenst het raadslid te horen of er toch speeltoestellen hersteld, gekocht of vervangen worden ongeacht het feit dat het speelweefselplan nog niet volledig is afgerond? Het raadslid hoort ook graag hoe ver het staat met de verdere uitrol van het participatietraject van 't JONK?

Schepen Gwendolyn Vandermeersch antwoordt dat het participatietraject is afgerond maar dat de verdere fase nog lopende is. De evaluatie van het participatietraject is gebeurd. De verdere uitrol zal gebeuren maar dit vraagt de nodige tijd. Dit staat ook niet alleen, er zijn linken met mobiliteit en andere diensten. Een goede afstemming is nodig.
Op heden gaat de aandacht van de jeugdconsulent terug naar de speelpleinwerking voor komende zomer.
Omtrent de speeltoestellen antwoordt de schepen dat er jaarlijks een evaluatie gebeurt van de bestaande speeltoestellen, vooral op vlak van veiligheid. In geval van onveilige situaties wordt er altijd geïnvesteerd in herstel of vervanging.

Op pagina 39 leest het raadslid dat de afwerking van het politiecommissariaat is voorzien voor eind april. Hij wenst dus de stand van zaken te horen en vraagt ook of er een officieel openingsmoment is voorzien?

De burgemeester geeft mee dat het dossier in de finale fase zit. Het gebouw wordt nog wit geschilderd, er komt nog een poort aan het domein en een signalisatiebord. De officiële opening is voorzien op vrijdagavond 21 juni aanstaande.

Als afsluit citeert het raadslid uit het verslag van het managementteam waarin wordt gesteld dat er grote overschotten zijn op 2 grootboekrekeningen onder andere rond klein materiaal en diverse diensten. Kan dit concreet geduid worden? En hoe zal dit eventueel anders georganiseerd worden?

De burgemeester duidt dat het gaat om aankopen van allerhande klein materiaal die nodig zijn voor de goede werking van de diensten. Het is belangrijk dat de diensten hier bewust mee omgaan en goede processen voorzien om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het managementteam neemt dit op om dit te bewaken en bij te sturen indien nodig.

Raadslid Bart Coopman wil nog even inpikken op de vraag rond het speelweefselplan. Is het mogelijk om die insteken rond het participatietraject te ontvangen?
Als algemene bedenking geeft het raadslid mee dat deze jaarrekening het resultaat is van het vele werk van vele medewerkers van de gemeentelijke organisatie. Niet alleen de diensten die deze bundel hebben gemaakt maar achter alle cijfers zitten heel veel inspanningen van de medewerkers. Zij geven invulling aan elk van de acties. Hij wil alle medewerkers dan ook bedanken voor hun inspanningen om onze gemeente duurzamer, zorgzamer, mooier en veiliger te maken.

Raadslid Miet Vandenbulcke vraagt nog enkele verduidelijkingen. Is er al een beslissing genomen of het Stationsgebouw zal gerenoveerd worden? Vooral de stoelen zijn dringend aan vervanging toe.
De burgemeester antwoordt dat er al investeringen zijn gebeurd aan de verwarming en het sanitair. Voorlopig zijn geen grote renovaties meer gepland. Het oude meubilair van Zonneheem zal herverdeeld worden, dat kan dan eventueel ook een oplossing bieden voor het verouderde meubilair in het Stationsgebouw.

Het raadslid vraagt ook nog naar de betekenis van de minwaarde bij de actie "verkoop van de woningen in de Azaleaweg".
De burgemeester duidt dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de subsidie die door de verkoop niet meer geïnd kan worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Jan Depla, Rik Gevaert, Tine Dochy
Voorstanders: Heidi Ballyn, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Martine Zoete, Joeri Deprez, Nathalie Depuydt, Patrick Lesage, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bart Coopman, Jan Depla
Onthouders: Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Rik Gevaert
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1:

De jaarrekening 2023 deel OCMW wordt vastgesteld.