De gemeente wenst sterk in te zetten op het snelheidsbeleid om veiligere kernen en wegen te creëren waar minder ongevallen gebeuren. Door de invoering van ruime zones 30 in schoolomgevingen, centra en woonwijken, wenst de gemeente de kernen veiliger en verkeersluwer te maken. Dit zal bewoners tevens stimuleren om meer met de fiets en te voet te gaan.
Het gemeentebestuur wil de bestaande zone 30 aanpassen.
Motivatie:
De gemeente wenst sterk in te zetten op de verkeersleefbaarheid en veiligheid van haar kernen. De gemeente sluit zich aan bij Coalitie van 30 waarbij zeer grote delen van de kernen worden omgevormd tot zone 30.
Het gemeentebestuur wenst de bestaande zone 30 km/uur aan te passen omwille van onderstaande redenen:
Het aangepast aanvullend verkeersreglement voor maximum zone 30 gaat in op 2 juni 2025.
Wijzigingen Oostnieuwkerke:
Wijzigingen Staden:
Wijzigingen Vijfwegen:
Wijzigingen Westrozebeke:
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
De bestaande aanvullende verkeersreglementen van de zone 30 km/uur worden vervangen door dit reglement.
Artikel 2.2 Zonale verkeersborden
§ 1. Oostnieuwkerke:
De zone 30 in Oostnieuwkerke wordt afgebakend op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
§ 2. Westrozebeke:
De zone 30 in Westrozebeke wordt afgebakend op de volgende locaties:
Ommegang Noord – Dorpsstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
§ 3. Staden:
De zone 30 in Staden wordt afgebakend op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
§ 4. Vijfwegen:
De zone 30 op de Vijfwegen wordt afgebakend op de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b.
Een beperkt aantal begin en einde borden moet aangekocht worden inclusief palen en bevestigingsbeugels.
Om het inkomende verkeer te wijzen op het binnenkomen van een zone 30, worden vaste ledborden geplaatst. Een aantal ledborden worden gerecupereerd van de vroegere zoneborden aan de schoolomgevingen.
Deze uitgaven gebeuren met het exploitatiebudget van de wegen.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) benadrukt de oorspronkelijke doelstellingen van de uitbreiding van de zone 30: leefbare dorpskernen, weren van zwaar verkeer, en verhoogde verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers. Hij betreurt dat in de huidige nota geen evaluatie, cijfermateriaal of advies van adviesorganen is opgenomen. De fractie vraagt om een grondige evaluatie en wijst op de afwezigheid van afstemming met de nieuwe Vlaamse verkeersregels vanaf 2026. Open VLD vindt het dossier onvolledig en vreest dat de auto weer centraal komt te staan. Ze vragen om een bredere aanpak en participatieproces en engageren zich om hieraan mee te werken.
Schepen Bart Coopman verduidelijkt dat het om een beperkte aanpassing gaat, gericht op efficiëntere doorstroming. Volgens hem blijft de oorspronkelijke doelstelling behouden. Hij vindt de kritiek op het vermeend opofferen van veiligheid overdreven. De aanpassing moet de naleving van de zone 30 verbeteren door de geloofwaardigheid te verhogen.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) uit bezorgdheid over het wegvallen van zebrapaden uit de zone 30 in de Sint-Jansstraat en Diksmuidestraat. Hij pleit voor herinvoering van zone 30 op die locaties, vooral in het belang van schoolgaande jeugd.
Schepen Miet Vandenbulcke merkt op dat 30 km/h niet automatisch leidt tot meer veiligheid, en dat chauffeurs minder alert reageren aan zebrapaden bij zone 30.
Raadslid Chris Verhaeghe (Open VLD) wijst op statistieken over stopafstanden en overlevingskansen bij lagere snelheid, en benadrukt het belang van veilige routes buiten de directe schoolomgevingen. Hij waarschuwt ook voor toename van sluipverkeer als gevolg van de aanpassingen. Samengevat ziet het raadslid weinig meerwaarde in de voorgestelde aanpassingen. Volgens hem lijken ze vooral ingegeven door de noodzaak om verkiezingsbeloften in te lossen, eerder dan door inhoudelijke argumenten of een duidelijke doelstelling.
Schepen Bart Coopman erkent de bezorgdheid over sluipverkeer en meldt dat monitoring wordt voorzien met recent aangekocht meetsysteem. Hij stelt dat een te uitgebreide zone 30 zijn doel mist en dat inkorting kan leiden tot betere naleving. De aanpassing is volgens hem in evenwicht tussen veiligheid en doorstroming.
Burgemeester Ludwig Willaert benadrukt dat de voorgestelde aanpassingen zijn ingegeven door gesprekken met burgers. Er leefden veel vragen over de nut en noodzaak van een uitgestrekte zone 30. De belangrijkste locaties, zoals schoolomgevingen, blijven binnen de zone 30 behouden.
Raadslid Veronique Devreker (Open VLD) vraagt zich af of deze aanpassing deel uitmaakt van een langetermijnvisie, of dat verdere wijzigingen in de toekomst mogelijk zijn. Ze wijst specifiek op de situatie in Ommegang Noord te Westrozebeke, een straat die oorspronkelijk bedoeld was als éénrichtingsstraat. Het raadslid geeft aan dat veel inwoners vragende partij zijn om van Ommegang Noord officieel een éénrichtingsstraat te maken.
Schepen Bart Coopman antwoordt dat mobiliteit een dynamisch gegeven is en dat toekomstige aanpassingen zeker mogelijk blijven.
Burgemeester Willaert vult aan dat er nog geen definitieve beslissing genomen is over trajectcontrole in Staden. Afhankelijk van die uitkomst kunnen bijkomende wijzigingen volgen. De reeds geplaatste palen voor trajectcontrole zullen evenwel niet verwijderd worden wegens de hoge kosten.
Raadslid Koen Maertens (Open VLD) uit bezorgdheid over het feit dat de oversteekplaats van de druk gebruikte Vrijbosroute niet meer binnen de zone 30 zou vallen.
Schepen Marc Van Ysacker weerlegt deze stelling en wijst erop dat uit het kaartmateriaal blijkt dat het betreffende zebrapad wél binnen de zone 30 ligt.
Raadslid Geert Moerkerke (Open VLD) nuanceert dat het niet zozeer om de ligging van het zebrapad gaat, maar om het feit dat de remzone onvoldoende lang is op die plaats, wat alsnog een gevaarlijke situatie creëert.
Schepen Van Ysacker benadrukt het belang van het naleven van de verkeersregels, waaronder de verplichting om voorrang te geven aan overstekende voetgangers op zebrapaden.
Raadslid Joeri Deprez (Open VLD) keert in zijn slottussenkomst terug naar het gemis aan evaluatie en cijfermateriaal bij dergelijke wijzigingen. Volgens hem blijft onduidelijk wat de impact is geweest van de eerdere invoering van zone 30, onder andere op het vrachtverkeer en de gemiddelde snelheid in de dorpskernen. Hij mist objectieve gegevens die deze wijzigingen ondersteunen. De intentie mag dan goed zijn, maar volgens het raadslid laat de inhoudelijke motivering van de nota sterk te wensen over.
Burgemeester Ludwig Willaert onderstreept nogmaals de enige en logische motivatie die ook opgenomen staat in de notulen: waar de zone 30 overbodig en niet zinvol was, werd ze ingekort.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) benadrukt dat veiligheid een belangrijk punt is voor zijn partij en is blij dat het onderwerp op de agenda staat. Hij erkent dat de zone 30 door veel inwoners als een pestmaatregel wordt ervaren, maar geeft aan dat zijn fractie niet pretendeert verkeersspecialisten te zijn. Ze missen echter een onderbouwde inhoudelijke evaluatie en vinden onvoldoende gegevens over verkeersongevallen en snelheidsovertredingen. Vlaams Belang zal zich dan ook onthouden bij de stemming. Hij stelt ook de vraag of dynamische zone 30 (bv. enkel tijdens schooluren met oplichtend bord) werd overwogen, en of er overleg is geweest met de lokale politie.
Schepen Coopman antwoordt dat dynamische zones niet weerhouden werden om verwarring te vermijden. Verkeersstromen beperken zich immers niet tot de schooluren. Het bestuur koos voor eenvoud en duidelijkheid in het straatbeeld. Volgens hem blijft een zone 30 een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement op gemeente- en gewestwegen 'zone maximum 30 km/uur' wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.